סקירה מקצועית על ב.מ.וו X5 – חוות דעת, מחיר, צריכת דלק, בטיחות ועוד

ברוכים הבאים ל-PRK, הפורטל המוביל בישראל לכל מה שנוסע על גלגלים.
הפעם אנחנו צוללים עמוק לתוך עולם רכבי ה-SUV היוקרתיים, ומוציאים משם את אחד השחקנים המרכזיים, שרירי ומלא טכנולוגיה: ב.מ.וו X5.
ה-BMW X5 הוא כבר מזמן אייקון בקטגוריה שלו, הסגמנט שנקרא “רכב פנאי גדול יוקרתי”.
הוא היה חלוץ כשיצא לראשונה בסוף שנות ה-90, ומאז הוא ממשיך להגדיר סטנדרטים של יוקרה, ביצועים וטכנולוגיה.
בדור הנוכחי, שמכונה G05, הוא עבר לאחרונה מתיחת פנים מקיפה (LCI – Life Cycle Impulse), שהביאה איתה רענון עיצובי קל, שדרוג טכנולוגי משמעותי, ויחידות הנעה מעודכנות, כולל גרסת פלאג-אין היברידית משופרת שרלוונטית במיוחד לשוק המקומי.
ה-X5 ממוצב בלב קטגוריית היוקרה, מתמודד ראש בראש מול ענקים כמו מרצדס GLE, אאודי Q7, וגם שחקנים כמו וולוו XC90 ואחרים.
הוא פונה לקהל יעד שמחפש שילוב של פרקטיות משפחתית, יוקרה בלתי מתפשרת, נוכחות כביש מרשימה, וכמובן – את הנאת הנהיגה שכל כך מזוהה עם ב.מ.וו.
הסקירה הזו תסקור את כל ההיבטים החשובים של ב.מ.וו X5 המחודש, החל מהעיצוב החיצוני והפנימי, דרך הטכנולוגיה והמולטימדיה, יחידות ההנעה והביצועים, ועד לסעיפים החשובים לכל רוכש בישראל: בטיחות, רמות גימור ואיך לא – כמה עולה התענוג הזה.
נעמיק ביתרונות והחסרונות המנומקים, נבחן את התאמתו לשוק הישראלי, ונספק לכם פסק דין מקיף שיעזור לכם להחליט האם ב.מ.וו X5 הוא הרכב הבא שלכם.
אז שבו נוח, אנחנו יוצאים לדרך.
גם אם אתם לא מומחי רכב, הבטחנו לכם שזה יהיה קריא ונגיש.

עיצוב חיצוני – עוצמה מאופקת

הרושם הראשוני והפילוסופיה העיצובית

ב.מ.וו X5 תמיד היה ידוע בנוכחות הכביש המרשימה שלו.
הוא רכב גדול, שרירי ומעוצב באופן שמשדר כוח ויוקרה מבלי להיות צעקני יתר על המידה.
העיצוב של הדור הנוכחי, ובפרט לאחר מתיחת הפנים האחרונה, ממשיך את הקו האבולוציוני של הדגם.
אין כאן מהפכות עיצוביות דרמטיות, אלא ליטוש וחידוד של הקווים המוכרים והאהובים.
הפילוסופיה נשארה נאמנה למותג: שילוב של אלגנטיות ספורטיבית עם ממדים גדולים שמעידים על המרווח הפנימי והפרקטיות.
הוא נראה כמו רכב יוקרתי שיכול להתמודד עם כל סוג דרך, גם אם רוב חייו יבלה על אספלט מוקפד.
השינויים במתיחת הפנים התמקדו בעיקר בחזית ובירכתיים, במטרה להעניק לרכב מראה עדכני וטכנולוגי יותר.

אלמנטים עיצוביים ספציפיים

בחזית, השינוי הבולט ביותר הוא ביחידות התאורה הצרות יותר, שמציגות חתימת LED חדשה ומרשימה.
הגריל הכפול המוכר של ב.מ.וו הפך מעט מודרני יותר ויכול, בחלק מרמות הגימור, להיות מואר (אפקט שנראה מרשים בלילה, אם כי לא כולם מתחברים אליו).
עיצוב הפגוש הקדמי גם עבר עדכון, עם כונסי אוויר אגרסיביים יותר בגרסאות ה-M ספורט, שמוסיפים נופך ספורטיבי למראה.
הצד של ה-X5 שומר על הצללית המוכרת והפרופורציות הנכונות.
קו המותניים עולה בהדרגה לכיוון החלק האחורי, וקו הגג יורד בעדינות.
בתי הגלגלים מודגשים ורחבים, ומכילים חישוקי גלגלים בגדלים מרשימים, החל מ-20 אינץ’ ומעלה, בתלוי ברמת גימור.
קיימים עיצובים שונים לחישוקים, החל מעיצובים קלאסיים יותר ועד לעיצובים דינמיים ואווירודינמיים יותר.

עיצוב החלק האחורי ונוכחות כביש

מאחור, גם כן יש עדכונים משמעותיים, בעיקר בפנסים האחוריים.
הם קיבלו עיצוב חדש, תלת ממדי יותר, עם חתימת LED בצורת האות X, שמקשרת אותם לשם הדגם ומוסיפה עניין ויזואלי.
הפגוש האחורי ועטיפת המפלטים (או המשטח שמדמה אותם בגרסאות החשמליות למחצה) גם עברו עדכון עדין.
דלת תא המטען נפתחת בשני חלקים (דלת עליונה ודלת תחתונה קטנה יותר), תכונה ייחודית ושימושית שקיימת בדגם מזה דורות.
בסך הכל, ה-X5 המחודש מצליח לשדר מראה רענן ומודרני, תוך שמירה על המראה המזוהה והיוקרתי שלו.
נוכחות הכביש שלו עוצמתית ולא משתמעת לשני פנים – זהו רכב גדול, מרשים ובטוח בעצמו.
מידותיו הפיזיות גדולות למדי, כצפוי מרכב בסגמנט הזה, מה שתרגישו בהחלט בחיפוש חניה או בתמרונים במקומות צפופים, בהשוואה לרכבי פנאי קטנים יותר.

עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח – סלון על גלגלים

אווירה כללית וקונספט עיצובי

הכניסה לתא הנוסעים של ב.מ.וו X5 היא חוויה של יוקרה מודרנית.
האווירה הכללית היא של סלון מפואר, מוקפד טכנולוגית וממוקד בנהג, כיאה למסורת ב.מ.וו.
הקונספט העיצובי עבר שינוי מהותי במתיחת הפנים האחרונה, עם אימוץ מסך ה-BMW Curved Display, שמשלב את לוח המחוונים ומסך המולטימדיה ליחידה קעורה אחת גדולה שמשתרעת על חלק ניכר מרוחב הדשבורד.
המהלך הזה יוצר מראה עתידני ומינימליסטי בחלקו, אך גם מעביר פקדים פיזיים רבים לתוך מסך המגע, מה שדורש תקופת הסתגלות מסוימת.
למרות זאת, הנדסת האנוש הבסיסית עדיין טובה, עם מיקום נוח של מרבית הפקדים החשובים שנותרו ככפתורים פיזיים (כמו אלו של בקרת האקלים, שעדיין נגישים וברורים, גם אם התצוגה עברה למסך).

איכות חומרים והרכבה

אחד היתרונות הבולטים של ה-X5 הוא איכות החומרים וההרכבה.
ב.מ.וו לא חוסכת כאן, ומרבית המשטחים שבאים במגע עם היד או העין עשויים מחומרים רכים ונעימים למגע, עור איכותי, גימורי עץ אמיתי או אלומיניום מוברש.
הדשבורד כולו מכוסה בחומרים רכים, וגם דיפוני הדלתות בחלקם העליון עשויים חומרים איכותיים.
איכות ההרכבה גרמנית טיפוסית – מוצקה ומדויקת, ללא קרקושים מיותרים גם בנסיעה על דרכים פחות סלולות.
קיימים שילובי צבעים וחומרים שונים בהתאם לרמת גימור, מה שמאפשר להתאים את האווירה הפנימית לטעם אישי.
אפילו הפלסטיקה בחלקים התחתונים יותר של התא נעימה למגע ואינה מרגישה זולה.

נוחות מושבים ומרווח פנימי

המושבים הקדמיים ב-X5 נוחים ותומכים בצורה מצוינת, גם בנסיעות ארוכות.
ברוב רמות הגימור בישראל הם מגיעים עם כיוון חשמלי מלא ואפשרויות זיכרון.
ברמות גימור גבוהות יותר ניתן למצוא גם חימום, אוורור ואפילו עיסוי.
המושבים האחוריים מציעים מרווח מצוין לרגליים, לראש ולכתפיים עבור שני נוסעים מבוגרים.
נוסע שלישי ישב בנוחות יחסית, אך מנהרת הינע גדולה מעט והמושב המרכזי מעט פחות נוח מהצדדיים.
המרווח הפנימי הוא בהחלט אחת מנקודות החוזק של ה-X5, והוא מתאים באופן מצוין למשפחות עם ילדים גדולים או להסעת מבוגרים בנוחות.
הראות החוצה טובה יחסית לרכב בגודלו, ושטחי החלונות גדולים.

תא מטען ופתרונות אחסון

תא המטען של ב.מ.וו X5 גדול ומאוד שימושי.
הנפח הרשמי עומד על כ-550 ליטר (מעט פחות בגרסת הפלאג-אין היברידית בשל מיקום הסוללה), וצורתו רבועה ונוחה להטענה.
סף ההטענה נוח יחסית לרכב פנאי בגודלו.
חלוקת דלת תא המטען (עליונה ותחתונה) שימושית במיוחד – החלק התחתון יכול לשמש כמשטח ישיבה נוח בעצירה או כמעין “שולחן” פריקה, וגם מונע מחפצים קטנים ליפול החוצה בפתיחת הדלת.
קיימות נקודות עיגון לקיבוע מטען ופתרונות אחסון נוספים בתא המטען עצמו.
בסך הכל, תא הנוסעים של ה-X5 מספק חוויה יוקרתית, מרווחת ומודרנית, עם דגש על איכות חומרים גבוהה ורמת גימור מרשימה.

טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה – קפיצת מדרגה דיגיטלית

מערכת המולטימדיה וה-Curved Display

השדרוג הטכנולוגי המרכזי במתיחת הפנים של ה-X5 הוא שילוב מסך ה-BMW Curved Display הגדול והמרשים.
הוא מורכב ממסך לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 12.3 אינץ’ ומסך מולטימדיה מרכזי בגודל 14.9 אינץ’, המחוברים יחד ליחידה אחת מעוקלת.
התצוגה חדה, הצבעים עשירים, והבהירות מצוינת גם באור שמש ישיר.
המערכת פועלת על בסיס מערכת ההפעלה iDrive העדכנית של ב.מ.וו (גרסה 8 או 8.5, תלוי בתאריך הייצור הספציפי).
התפריטים מאורגנים בצורה לוגית יחסית, אך ריבוי האפשרויות עלול להיות מעט מבלבל בהתחלה.
מהירות התגובה של המערכת מצוינת, והמעברים בין המסכים חלקים.

שליטה, קישוריות ואבזור נוחות

השליטה במערכת מתבצעת באמצעות מסך המגע (שמגיב מצוין) או באמצעות בקר ה-iDrive הסיבובי/לחיץ המפורסם בקונסולה המרכזית, יחד עם כפתורי קיצור דרך.
השילוב הזה הוא יתרון גדול, ומאפשר לבחור את שיטת התפעול הנוחה לכם ביותר בזמן הנהיגה.
קיימת גם מערכת זיהוי קולי מתקדמת, אך היא פחות שימושית בעברית.
ה-X5 מציע קישוריות מלאה לסמארטפונים באמצעות Apple CarPlay ו-Android Auto, בשני המקרים בחיבור אלחוטי נוח.
לוח המחוונים הדיגיטלי ניתן להתאמה אישית חלקית, ומציג מידע חשוב בצורה ברורה.
מערכת השמע הסטנדרטית טובה, וברמות גימור גבוהות או כאופציה מוצעת מערכת שמע יוקרתית של Harman Kardon או אפילו Bowers & Wilkins לחובבי אודיו אמיתיים.
האבזור הטכנולוגי והנוחות עשיר בהתאם למחיר ורמת גימור, וכולל בקרת אקלים מפוצלת (לרוב 4 אזורים ברמות גבוהות), חימום/אוורור ואף עיסוי למושבים, גג פנורמי גדול, תצוגה עילית (HUD) שמקרינה מידע חשוב על השמשה הקדמית, מערכות חניה אוטומטיות ועוד רשימה ארוכה של פינוקים.
הטכנולוגיה ב-X5 מרשימה בהחלט ותורמת לחוויה היוקרתית והמודרנית.

ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה – כוח ופרקטיות

יחידות הנעה רלוונטיות לשוק הישראלי

ב.מ.וו X5 משווק בישראל עם מגוון יחידות הנעה, כאשר הפופולריות ביותר הן גרסאות הבנזין וגרסת הפלאג-אין היברידית, במיוחד מאז מתיחת הפנים שהביאה עדכונים חשובים ליחידות אלו.
גרסת הכניסה הפופולרית בישראל היא ה-xDrive40i.
היא מצוידת במנוע בנזין 6 צילינדרים בטור בנפח 3.0 ליטר, כעת עם סיוע היברידי מתון (Mild Hybrid 48V).
הספק המנוע הזה עומד על כ-380 כוחות סוס ומומנט של כ-53 קג”מ.
הוא משודך לתיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית מעולה של ZF בעלת 8 יחסי העברה והנעה כפולה xDrive.
גרסה נוספת וחשובה במיוחד היא ה-xDrive50e, גרסת הפלאג-אין היברידית המחודשת.
גם היא מבוססת על מנוע הבנזין 3.0 ליטר 6 צילינדרים, אך כאן הוא משולב עם מנוע חשמלי חזק יותר וסוללה גדולה יותר.
ההספק המשולב עומד על כ-489 כ”ס ומומנט משולב של כ-71 קג”מ.
גם כאן תיבת הילוכים אוטומטית 8 הילוכים והנעה כפולה.
בעבר שווקה גם גרסת הדיזל xDrive30d, אך פחות נפוצה כיום בשל שיקולי מיסוי ושינויים בביקושים.

ביצועים ותחושת נהיגה

הביצועים של ה-X5, גם בגרסאות הבסיסיות יותר, מרשימים למדי לרכב בגודלו ומשקלו.
גרסת ה-xDrive40i מאיצה מ-0 ל-100 קמ”ש בכ-5.4 שניות, נתון מצוין שמאפשר עקיפות בטוחות ושילוב מהיר בתנועה.
המנוע 6 צילינדרים חלק וחזק, ותיבת ה-ZF האוטומטית ידועה בחלקה ומהירות תגובתה.
גרסת הפלאג-אין היברידית, ה-xDrive50e, היא החזקה והמהירה יותר בהיצע הפופולרי.
עם הספק משולב קרוב ל-500 כ”ס, היא מאיצה מ-0 ל-100 קמ”ש בכ-4.8 שניות בלבד.
בנוסף לנתון התאוצה המרשים, השילוב של המנוע החשמלי מספק מומנט זמין ומיידי בכל טווח המהירויות, מה שמתבטא בתאוצות ביניים עוצמתיות במיוחד ובהרגשה של כוח בלתי נדלה.
המעבר בין הנעה חשמלית לבנזין (או שילוב של שתיהן) חלק ברובו ונעים. היעדר תחושת העברת הילוכים במצב החשמלי מוסיפה לתחושת העידון.

צריכת דלק וצריכת אנרגיה בישראל

סעיף צריכת דלק הוא קריטי לכל רוכש, ולמרות שחיפוש “צריכת דלק” נפוץ גם לרכב חשמלי, ההבדלים מהותיים.
ברכב בנזין כמו ה-xDrive40i, נתוני יצרן (WLTP) מדברים על צריכה של כ-9-10 קילומטר לליטר בנסיעה משולבת.
במציאות הישראלית, עם פקקי תנועה, עליות וירידות, ונהיגה דינמית לעיתים, ניתן לצפות לצריכה ריאלית של כ-7-8 ק”מ לליטר. זהו נתון סביר לרכב גדול וחזק כזה, אך רחוק מלהיות חסכוני.
גרסת הפלאג-אין היברידית, ה-xDrive50e, מציעה פוטנציאל לחיסכון משמעותי, בתנאי שנעשה שימוש קבוע באפשרות הטעינה.
טווח הנסיעה החשמלי הרשמי (WLTP) הוא כ-90-110 קילומטרים.
בפועל, ובנהיגה ישראלית, ניתן לצפות לטווח חשמלי ריאלי של כ-70-90 ק”מ.
מי שטוען את הרכב באופן יומיומי ויכול לבצע חלק משמעותי מנסיעותיו על חשמל בלבד ייהנה מצריכת דלק נמוכה במיוחד, ואף מאפס צריכת דלק בנסיעות קצרות.
צריכת האנרגיה במצב חשמלי היא סביב ה-20-25 קוט”ש ל-100 ק”מ.
מי שלא יטען את הרכב או יבצע נסיעות ארוכות ללא טעינה, יגלה שהמנוע החשמלי והסוללה הופכים לנטל משקל, וצריכת הדלק תהיה דומה, ואף גבוהה מעט, לזו של גרסת הבנזין הרגילה (למשל, 6-7 ק”מ לליטר). לכן, יעילות גרסת ה-50e תלויה במידה רבה בדפוסי השימוש והטעינה של הבעלים.

טעינה (לרכב פלאג-אין היברידי – xDrive50e) – גמישות חשמלית

קצבי טעינה וזמנים

גרסת הפלאג-אין היברידית של ב.מ.וו X5, ה-xDrive50e, מצוידת בסוללה גדולה יחסית של כ-25.7 קוט”ש נטו.
היכולת לנסוע עשרות קילומטרים על חשמל בלבד היא יתרון גדול לחיסכון וגם לאיכות הסביבה.
הטעינה הביתית (AC) מתבצעת באמצעות מחבר Type 2, וקצב הטעינה המקסימלי הנתמך הוא 7.4 קילוואט.
בשימוש בעמדת טעינה ביתית (עמדה “רגילה”), טעינה מלאה מסוללה ריקה לחלוטין תימשך כ-4 שעות.
זהו זמן סביר שמאפשר טעינה מלאה במהלך הלילה.
ב.מ.וו אפשרה ב-X5 המחודש גם יכולת טעינת DC (טעינה מהירה) בקצב של עד כ-11 קילוואט.
זהו קצב גבוה יחסית לרכבי פלאג-אין היברידיים רבים, אך נמוך משמעותית מרכבים חשמליים טהורים.
טעינה בעמדת DC ציבורית בקצב זה תוכל לחדש חלק מהטווח החשמלי בזמן קצר יותר, אך לא מדובר בטעינה מהירה “של ממש” כמו ברכב חשמלי מלא שמגיע למאות קילוואטים.

חווית הטעינה בישראל

חווית הטעינה של ה-X5 50e בישראל דומה לחוויית הטעינה של רכבי פלאג-אין אחרים.
הטעינה הביתית פשוטה ונוחה, ודורשת התקנת עמדת טעינה פרטית בבית או במקום העבודה.
קיימת אפליקציה של ב.מ.וו לניהול טעינה וקבלת מידע על מצב הסוללה וזמני טעינה מתוכננים, והיא בדרך כלל פועלת בצורה טובה.
חווית הטעינה הציבורית בישראל עדיין אינה מפותחת כמו במדינות אירופה או בארה”ב.
מספר עמדות ה-AC הציבוריות גדל אך עדיין לא מספיק, והן לעיתים תפוסות.
עמדות ה-DC המהירות מיועדות בעיקר לרכבים חשמליים טהורים, וקצב הטעינה של ה-X5 עליהן נמוך יחסית כך שהן פחות אטרקטיביות לטעינת X5 PHEV בהשוואה לטעינה ביתית או בעבודה.
בפועל, רוב בעלי ה-X5 50e מסתמכים בעיקר על טעינה ביתית וטעינה במקום העבודה, ופחות על תשתיות הטעינה הציבוריות לצורך חידוש סוללה משמעותי.
הגמישות להשתמש בדלק בנסיעות ארוכות ללא צורך בטעינה היא יתרון, אך כדי למקסם את החיסכון וההצדקה הכלכלית לגרסה זו, טעינה קבועה היא הכרחית.

חווית נהיגה והתנהגות כביש – דינמיות מפתיעה לגודל

נוחות נסיעה ובידוד רעשים

אחד ההיבטים החשובים ברכב פנאי יוקרתי הוא נוחות הנסיעה, וב.מ.וו X5 לא מאכזב בהקשר זה.
נוחות הנסיעה טובה מאוד בסך הכל, במיוחד בגרסאות המצוידות במתלי אוויר אדפטיביים (אופציה או סטנדרט ברמות גימור גבוהות).
מתלי האוויר סופגים את מרבית מהמורות הכביש בצורה יעילה, ומאפשרים נסיעה רגועה ושלווה הן בעיר והן מחוצה לה.
עם חישוקי גלגלים גדולים במיוחד (21 אינץ’ ומעלה) או במתלים הסטנדרטיים (במידה ומוצעים בישראל), נוחות הנסיעה על שיבושים חדים או כבישים משובשים עשויה להיות מעט פחות מלוטשת, אך עדיין ברמה גבוהה.
רמת בידוד הרעשים בתא הנוסעים מצוינת.
רעשי מנוע כמעט ואינם חודרים פנימה בנסיעה רגועה (ובגרסת הפלאג-אין ניתן לנסוע בשקט מופתי על חשמל).
רעשי רוח מבודדים היטב גם במהירויות בינעירוניות גבוהות.
רעשי כביש גלגלים קיימים, אך מבודדים בצורה טובה מאוד, תלוי גם בסוג הצמיגים.

התנהגות דינמית והיגוי

למרות גודלו ומשקלו, ה-X5 שומר על האופי הדינמי המזוהה עם ב.מ.וו ומציג התנהגות כביש מרשימה לקטגוריה שלו.
ההיגוי חשמלי, מדויק ובעל משקל נכון, אם כי כמו ברוב המכוניות המודרניות, המשוב מהכביש אינו עשיר במיוחד.
הרכב מרגיש יציב ובטוח בפניות, עם זוויות גלגול מרוסנות יחסית לרכב פנאי גבוה.
האחיזה גבוהה, וההנעה הכפולה xDrive מספקת ביטחון נוסף בתנאי אחיזה משתנים.
מערכת הבלימה עוצמתית ויעילה. בגרסת הפלאג-אין ההיברידית, מערכת הרגנרציה (הטעינה באמצעות בלימת מנוע) עובדת באופן חלק ולא מפריעה לרוב הנהגים, והמעבר בין בלימה רגנרטיבית לבלימת דיסק כמעט אינו מורגש.

יציבות כיוונית ותמרון עירוני

במהירויות גבוהות על כבישים מהירים, ה-X5 מרגיש נטוע ויציב לחלוטין, ומעניק תחושת ביטחון מצוינת בנהיגה ארוכה.
קל מאוד לצבור קילומטרים רבים בנוחות ובשלווה ברכב זה.
בסביבה עירונית, גודלו של ה-X5 מורגש, אך היגוי קל יחסית במהירויות נמוכות, רדיוס סיבוב סביר (לגודל), ומצלמות היקפיות (בחלק מרמות הגימור) מקלים על התמרון וחניה יחסית.
היעדר גיר והעברת הילוכים מורגשת בנסיעה חשמלית בגרסת ה-50e הופך את הנהיגה בעיר לחלקה ושקטה במיוחד. בגרסאות הבנזין, תיבת ה-8 הילוכים אוטומטית חלקה ומגיבה מצוין, כך שגם כאן אין תחושת הילוכים גסה שמפריעה לחוויית הנהיגה.
בסך הכל, ה-X5 מציע שילוב נדיר של נוחות נסיעה גבוהה ויכולות דינמיות מרשימות יחסית לסגמנט ולגודל.

בטיחות ומערכות עזר לנהג – ציון 5 כוכבים מצוין

מבדקי בטיחות ותכונות מבניות

הבטיחות היא כמובן אחד ההיבטים החשובים ביותר, ורכב יוקרתי כמו ב.מ.וו X5 אמור לספק את הרמה הגבוהה ביותר בתחום זה.
ה-BMW X5 זכה לציון מקסימלי של 5 כוכבים במבחני בטיחות הריסוק של ארגון Euro NCAP.
הוא קיבל ציונים גבוהים בקטגוריות השונות, כולל הגנה על נוסעים מבוגרים וילדים.
המבנה המכאני של הרכב מתוכנן לספוג אנרגיה בצורה יעילה ולהגן על תא הנוסעים במקרה של התנגשות.
כריות אוויר מרובות (קדמיות, צד, וילון) מספקות הגנה נוספת לנוסעים.
מבדקי בטיחות אלו ואחרים מעידים על רמה גבוהה של בטיחות פסיבית.

מערכות עזר לנהג (ADAS) בישראל

אבל בטיחות מודרנית כוללת הרבה יותר מריסוק. מערכות עזר לנהג (ADAS – Advanced Driver Assistance Systems) הפכו לחלק בלתי נפרד מחוויית הנהיגה ולתקן מחייב כמעט.
ב.מ.וו X5 מצויד ברשימה ארוכה של מערכות ADAS, כאשר רמת האבזור עשויה להשתנות מעט בין רמות הגימור השונות המשווקות בישראל.
כסטנדרט, ניתן למצוא בדרך כלל מערכות כמו בלימת חירום אוטונומית (עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים), בקרת שיוט אדפטיבית (Adaptive Cruise Control), מערכת שמירה על נתיב הנסיעה (Lane Keeping Assist) עם תיקון אקטיבי, התרעה על סטייה מנתיב, ניטור שטחים מתים (Blind Spot Monitoring), התרעה על תנועה חוצה מאחור, ועוד.
ברמות גימור גבוהות יותר או כאופציה, ניתן למצוא מערכות מתקדמות אף יותר, כמו עזר חניה אוטומטי מלא, ניטור היקפי עם מצלמות 360 מעלות, עזר נסיעה בפקקים (שמאפשר נסיעה אוטונומית למחצה במהירויות נמוכות) ועוד.
תפקוד המערכות הללו ב-X5 בדרך כלל חלק ומעודן, ולא אגרסיבי מדי כמו ברכבים מסוימים. בקרת השיוט האדפטיבית שומרת מרחק בצורה נעימה, ומערכת שמירת הנתיב פועלת בצורה מדויקת לרוב. עם זאת, חשוב לזכור שמדובר במערכות עזר בלבד והאחריות על הנהיגה היא תמיד של הנהג. מבחני בטיחות ומבדקי בטיחות מקצועיים בוחנים את יעילות המערכות הללו גם כן, וה-X5 מקבל בדרך כלל ציונים טובים בתחומים אלו.

מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל) – תג מחיר יוקרתי

כמה עולה ב.מ.וו X5 בישראל?

הגעה לסעיף המחיר מחזירה אותנו למציאות הישראלית, ושם, כצפוי מרכב פנאי יוקרתי של מותג פרימיום, המחיר אינו נמוך.
השאלה כמה עולה ב.מ.וו X5 תלויה כמובן בגרסה וברמת הגימור.
נכון לאפריל 2025, טווח המחירים של ב.מ.וו X5 חדש בישראל מתחיל בדרך כלל בסביבות ה-600,000 ש”ח עבור גרסת הכניסה (לרוב xDrive40i ברמת גימור בסיסית יותר), ויכול לטפס בקלות אל מעל ל-700,000 ש”ח ואף לחצות את רף מיליון השקלים בגרסאות מאובזרות במיוחד או גרסאות ביצועים גבוהות יותר (כמו M60i או גרסאות M מלאות).
הגרסה הפופולרית והמשתלמת יותר מבחינת מיסוי היא גרסת הפלאג-אין היברידית (xDrive50e), שמחירון שלה לרוב יהיה תחרותי ביחס לגרסת הבנזין ה”רגילה” בזכות הטבת מס.
לכן, המחיר הוא ללא ספק חסם כניסה משמעותי עבור רבים, וממקם את ה-X5 בסגמנט היוקרה העליון.

רמות גימור עיקריות בישראל והבדלי אבזור

ב.מ.וו משווקת את ה-X5 בישראל במספר רמות גימור, לרוב תחת שמות כמו Executive, Luxury, M Sport, ולעיתים גם Exclusive או רמות נוספות.
ההבדלים העיקריים בין רמות הגימור מתבטאים באבזור הסטנדרטי, סוג הגימורים הפנימיים והחיצוניים (למשל, חבילת עיצוב M Sport אגרסיבית יותר ויכולה לכלול מתלי אוויר או אבזור ספורטיבי יותר), סוג הגלגלים, ובאבזורי נוחות וטכנולוגיה מתקדמים.
רמת הגימור Executive לרוב תהיה בסיסית יחסית (אך עדיין מאובזרת היטב לרכב יוקרה), בעוד רמות הגימור M Sport או Exclusive יוסיפו אבזור נדיב יותר, חומרים איכותיים יותר, וטכנולוגיות נוספות. חשוב לבדוק את מפרט האבזור המדויק לכל רמת גימור אצל היבואן, שכן הוא עשוי להשתנות מעת לעת. ההבדלים ברמת גימור משפיעים כמובן גם על המחיר הסופי.

אחריות, תחזוקה ותקלות פוטנציאליות

ב.מ.וו X5 נמכר עם אחריות יצרן מלאה, לרוב למשך 3 שנים ללא הגבלת קילומטרים.
לגרסאות הפלאג-אין היברידיות, ניתנת גם אחריות מורחבת על הסוללה עצמה, לרוב ל-8 שנים או 160,000 ק”מ (המוקדם מביניהם), מכסה ירידה משמעותית בקיבולת.
עלויות התחזוקה של רכב יוקרה גרמני הן גבוהות יחסית.
טיפולים תקופתיים (לרוב לפי אינדיקציה של מחשב הרכב) יבוצעו במוסכים מורשים ויהיו יקרים יותר מברכבים עממיים.
יש לקחת בחשבון גם עלויות ביטוח גבוהות ושווי שימוש (ירידת ערך) משמעותי, למרות שרכבי פרימיום שומרים על ערכם טוב יותר ממותגים עממיים, במיוחד הדגמים הפופולריים כמו ה-X5.
לגבי תקלות או בעיות נפוצות, ה-X5 נחשב באופן כללי לרכב אמין, אך כמו כל רכב עם טכנולוגיה מורכבת, עלולות להופיע תקלות, במיוחד במערכות האלקטרוניקה והמערכות המורכבות של יחידות ההנעה המתקדמות. מידע מפורט על תקלות נפוצות בדגם ספציפי או בהשוואה לדגמים אחרים ניתן למצוא לעיתים בחוות דעת גולשים בפורומים בינלאומיים או בסקירות ארוכות טווח. האחריות המקיפה חשובה במיוחד בהקשר זה, ומעניקה שקט נפשי למשך תקופת הכיסוי.

יתרונות – למה לבחור ב.מ.וו X5?

  • יוקרה ואיכות בנייה: תא הנוסעים מרגיש ומעוצב ברמה גבוהה ביותר, עם חומרים איכותיים והרכבה ללא פשרות. זו חוויה יוקרתית אמיתית.
  • חווית נהיגה וביצועים: למרות גודלו, ה-X5 מציע יכולות דינמיות מרשימות, היגוי מדויק וביצועים חזקים וזמינים בכל הגרסאות, במיוחד בגרסת הפלאג-אין ההיברידית.
  • טכנולוגיה ואבזור: עם מסך ה-Curved Display העדכני ומערכת ה-iDrive, ה-X5 נמצא בחזית הטכנולוגיה בתחום המולטימדיה והקישוריות. רשימת האבזור (בהתאם לרמת גימור) ארוכה ומפנקת.
  • בטיחות: ציון 5 כוכבים במבחני ריסוק ויחידות ADAS מקיפות הופכים אותו לרכב בטוח ביותר עבור הנוסעים.
  • פרקטיות ומרווח: מרווח פנים מצוין לחמישה נוסעים ותא מטען גדול ושימושי (גם אם מעט קטן יותר ב-PHEV) הופכים אותו לרכב משפחתי נוח ויעיל.
  • יתרון גרסת הפלאג-אין (xDrive50e): פוטנציאל לחיסכון משמעותי בדלק והטבות מיסוי בזכות טווח נסיעה חשמלי נדיב יחסית, בתנאי שימוש נכון.

חסרונות – מה כדאי לקחת בחשבון?

  • מחיר גבוה: תג המחיר ההתחלתי גבוה, ורמות גימור גבוהות או אבזור אופציונלי יכולים להקפיץ את המחיר עוד יותר.
  • צריכת דלק בגרסאות בנזין: גרסת הבנזין (40i) אינה חסכונית במיוחד בנהיגה יומיומית במציאות הישראלית.
  • מורכבות טכנולוגית ותפעול ראשוני: מעבר פקדים למסך המגע דורש הסתגלות, וריבוי המערכות עלול להיות מבלבל בהתחלה.
  • עלויות תחזוקה וביטוח: כמו כל רכב יוקרה, עלויות הטיפולים, חלפים, ביטוח וירידת ערך גבוהות.
  • גודל ותמרון בעיר: למרות מערכות העזר, גודלו הפיזי של הרכב מורגש בחניה ובסביבה עירונית צפופה.
  • משקל גרסת הפלאג-אין: תוספת המשקל של הסוללה והמנוע החשמלי בגרסת ה-50e עלולה להשפיע קלות על התנהגות הכביש ולהקטין מעט את נפח תא המטען.

ב.מ.וו X5 בהשוואה למתחרים – תחרות קשה בצמרת

כפי שציינו במבוא, ב.מ.וו X5 מתמודד בזירה קשה מול כמה משחקנים החזקים בקטגוריית רכבי הפנאי היוקרתיים הגדולים.
בהשוואה למרצדס GLE, ה-X5 נתפס לרוב כדינמי יותר וממוקד נהג, בעוד ה-GLE נתפס לרוב כבעל נוחות נסיעה עדיפה ופנים יוקרתי יותר במובנים מסורתיים (פחות מסכים, יותר כפתורים פיזיים).
מערכת המולטימדיה של ה-GLE (MBUX) נחשבת גם היא למצוינת, ולעיתים אף אינטואיטיבית יותר לשימוש מה-iDrive החדש.
אאודי Q7 מציע לרוב אופציה לשבעה מקומות ישיבה (תכונה שפחות נפוצה ב-X5 בישראל אך קיימת בעולם), ותא נוסעים מרשים וטכנולוגי מאוד גם הוא, עם דגש על תחושת סולידיות ואיכות. מבחינת התנהגות כביש, ה-Q7 נוטה להיות פחות ספורטיבי מה-X5, ויותר ממוקד בנוחות ושלווה.
וולוו XC90 מציע גם הוא אופציה לשבעה מקומות, עיצוב סקנדינבי שונה ואלגנטי, ודגש חזק על בטיחות ויחידות הנעה היברידיות ופלאג-אין. ה-XC90 לרוב יהיה מעט פחות יקר מהמתחרים הגרמניים ויציע תמורה טובה למחיר בהיבט של אבזור. מבחינת ביצועים והתנהגות כביש, הוא פחות דינמי מה-X5.

בהשוואה ישירה, ה-X5 מצטיין בשילוב הייחודי שלו של יוקרה, פרקטיות ודינמיות נהיגה שקשה למצוא באותה מידה אצל המתחרים הישירים. הוא מצליח להיות גם רכב משפחתי נוח ומרווח וגם רכב שכיף לנהוג בו בכביש המפותל. גרסת הפלאג-אין ההיברידית שלו מציעה שילוב עוצמתי במיוחד של ביצועים ופוטנציאל לחיסכון, מה שמהווה יתרון משמעותי בשוק כמו ישראל. יחד עם זאת, המחיר הגבוה שלו, עלויות התחזוקה, והמעבר המסיבי למסכי מגע בפנים הרכב הם נקודות שכדאי לקחת בחשבון בהשוואה למתחרים. כל רכב בקטגוריה הזו מציע שילוב קצת אחר של תכונות, והבחירה תלויה בסופו של דבר בהעדפות האישיות של הרוכש – דגש על דינמיות, נוחות, טכנולוגיה, או שבעה מקומות ישיבה.

סיכום ומסקנות – האם כדאי לקנות ב.מ.וו X5?

פסק דין מקיף

ב.מ.וו X5 המחודש הוא ללא ספק אחד מרכבי הפנאי היוקרתיים הטובים והשלמים ביותר שניתן לרכוש כיום.
הוא משלב בהצלחה רבה את היתרונות הקלאסיים של דגם ה-X5 – מרווח, פרקטיות, איכות בנייה גבוהה ונוכחות מרשימה – עם שדרוגים משמעותיים בתחום הטכנולוגיה, יחידות ההנעה והבטיחות.
תא הנוסעים המעודכן, עם מסך ה-Curved Display המרשים, מרגיש מודרני ויוקרתי, ואיכות החומרים וההרכבה מצוינות.
יחידות ההנעה חזקות ויעילות, ובפרט גרסת הפלאג-אין ההיברידית xDrive50e, שמציעה שילוב מצוין של ביצועים מרשימים ופוטנציאל לחיסכון משמעותי בעלויות הדלק בשימוש נכון.
מערכות הבטיחות והעזר לנהג מתקדמות ויעילות, ותורמות לתחושת הביטחון על הכביש.

בהשוואה למתחריו העיקריים בישראל, ה-X5 בולט בזכות האופי הדינמי והממוקד נהג שלו, מבלי להתפשר באופן משמעותי על נוחות הנסיעה (במיוחד עם מתלי אוויר). הוא מציע שילוב אטרקטיבי של יוקרה וביצועים.
האם כדאי לקנות ב.מ.וו X5? התשובה תלויה במידה רבה בתקציב ובצרכים שלכם.
אם אתם מחפשים רכב פנאי גדול, יוקרתי, מאובזר היטב, בטוח, וחשוב לכם גם ליהנות מהנהיגה ומהביצועים – ה-X5 הוא בהחלט אופציה ששווה לשקול ברצינות.
הוא מתאים במיוחד למשפחות שמחפשות רכב מרווח ויוקרתי לנסיעות ארוכות, למנהלים שגומעים קילומטרים רבים ומחפשים נוחות ושקט לצד פרסטיז’, ולמי שיכול לנצל את יתרונות גרסת הפלאג-אין (טעינה יומיומית).

למי פחות מתאים? מי שתקציבו מוגבל (בין אם לרכישה או לאחזקה), מי שעיקר נסיעותיו הוא בעיר צפופה וזקוק לרכב קטן וזריז יותר, או מי שהחסכון בדלק הוא שיקול יחיד (ולא יכול או לא מתכוון לטעון רכב פלאג-אין באופן קבוע).
לסיכום, ב.מ.וו X5 המחודש הוא רכב פנאי יוקרתי, מודרני ומוכשר מאוד, שמצדיק את מקומו בצמרת הסגמנט בזכות שילוב מנצח של יוקרה, טכנולוגיה, ביצועים ופרקטיות. אם התקציב מאפשר זאת, הוא בהחלט יכול להיות הבחירה הנכונה עבורכם.

דילוג לתוכן