סקירה מקצועית על ב.מ.וו iX – חוות דעת, מחיר, צריכת דלק, בטיחות ועוד

ברוכים הבאים לפורטל הרכב המוביל בישראל, PRK!
אנחנו שמחים להגיש לכם סקירה מקצועית, מקיפה ועמוקה במיוחד על אחד הרכבים החשמליים המסקרנים והיוקרתיים ביותר שנוסעים היום על כבישי ישראל (ולא רק עליהם).
רכב שמעורר לא מעט שיחות, מבטים, וכן – גם כמה גבות מורמות.
אנו מדברים, כמובן, על ה-BMW iX.
רכב פנאי גדול, חשמלי לחלוטין, שמגיע אלינו מבוואריה עם הצהרת כוונות ברורה מאוד: לשלב יוקרה, טכנולוגיה פורצת דרך, וביצועים מרשימים, והכל בחבילה עטופה בעיצוב שנוי במחלוקת משהו (נדבר גם על זה).
ב.מ.וו iX (או BMW iX באנגלית) הוא לא סתם עוד רכב חשמלי בקטגוריית הפנאי-פרימיום המתפתחת.
הוא דגם הדגל הטכנולוגי הנוכחי של ב.מ.וו בעידן החשמלי, ומייצג את האני מאמין של היצרן לגבי עתיד הניידות.
הוא מתמודד ישירות מול יריבים חזקים ומוכרים בשוק הישראלי, כמו מרצדס EQE SUV, אאודי Q8 e-tron, וכן, גם טסלה מודל X, למרות שכל אחד מהם פונה לנישה מעט שונה.
ה-iX מנסה למצוא את מקומו כרכב פנאי יוקרתי שמכוון לקהל יעד שמחפש שילוב של נוחות מפנקת, טכנולוגיה מתקדמת, ויכולת חשמלית משמעותית, מבלי לוותר על תחושת הפרמיום האופיינית למותג.
הסקירה הזו בפורטל PRK נועדה לספק לכם תמונה מלאה ככל האפשר.
נעבור יחד, סעיף אחר סעיף, החל מהעיצוב החיצוני והפנימי, דרך הביצועים ויחידת ההנעה (החשמלית, כמובן), נדבר על טעינה ועל חווית הנהיגה, נצלול לעומק הטכנולוגיה והבטיחות, ובסוף, נגיע לשאלת השאלות שכל כך מעניינת את קהל הקוראים הישראלי שלנו: כמה עולה הדבר הזה, האם כדאי לקנות אותו, ואיך הוא מתמודד בהשוואה למתחרים.
אנחנו נתייחס כאן למצב נכון לאביב 2025, כולל מחירי מחירון עדכניים יחסית ורמות הגימור העיקריות המשווקות כרגע בארץ.
הצטרפו אלינו למסע חשמלי ויוקרתי במיוחד.

עיצוב חיצוני: נוכחות שלא משאירה אף אחד אדיש

שפה עיצובית מעוררת דיון

נתחיל באחד ההיבטים הבולטים ביותר של ה-BMW iX, ולמען האמת, גם השנויים במחלוקת ביותר: העיצוב החיצוני שלו.
ב.מ.וו החליטה ללכת כאן על קו עיצובי נועז, שונה באופן מהותי משפת העיצוב המוכרת והקלאסית יותר של חלק מדגמי הבנזין והדיזל שלה.
ה-iX נועד לשדר עתידנות, קדמה, וגם מעט “אחרות”.
הרושם הכללי הוא של רכב גדול, איתן, עם פרופורציות לא שגרתיות שאינן מנסות להתחנף.
זה לא רכב שיתמזג בקלות בנוף, הוא דורש תשומת לב, ולרוב גם מקבל אותה, לטוב ולרע.
הפילוסופיה העיצובית כאן היא “פחות זה יותר”, אך באופן שונה מהמקובל.
הקווים נקיים יחסית, אין הרבה קישוטים או קפלי פח מיותרים, אך הפרופורציות עצמן והפרטים הספציפיים הם אלו שיוצרים את הדרמה.

החזית: הכליות הענקיות והפנסים הצרים

אי אפשר לדבר על העיצוב החיצוני של ה-iX מבלי להתייחס מיד לאלמנט הבולט ביותר: הגריל הקדמי.
או ליתר דיוק, מה שב.מ.וו מכנה “הכליות”.
ב-iX, הכליות האייקוניות האלו מוגדלות לממדי ענק, והן אינן משמשות כפתחי אוורור למנוע (כי אין מנוע בעירה פנימית), אלא כ”מוח” הטכנולוגי של הרכב.
מאחורי השטח השחור, שנראה כמו מראה ענקית (ומתלכלך בהתאם, אגב), מסתתרים כל החיישנים, המצלמות והרדארים של מערכות הבטיחות והנהיגה החצי אוטונומית.
זהו אלמנט שחלק יראו בו אמירה עיצובית נועזת וסימן היכר ייחודי, ואחרים יראו בו גסות ויזואלית.
מעל הכליות הענקיות נמצאים הפנסים הקדמיים, שהם, בניגוד לכליות, צרים וחדים מאוד.
השילוב של שני האלמנטים האלו בחזית יוצר מראה אגרסיבי מצד אחד, אך גם מעט מבלבל מצד שני.
יש שיאמרו שזה מזכיר פני פרה תמהות, ויש שיאמרו שזהו פני העתיד. עניין של חוות דעת גולשים

פרופיל וחישוקים: צללית SUV ייחודית

מבט מהצד מגלה צללית שהיא הכלאה בין SUV גדול לקרוסאובר קופה.
קו הגג משתפל מעט לאחור, אך לא בצורה קיצונית כמו בחלק מרכבי הקופה-SUV אחרים.
קו המותניים גבוה, והדלתות ללא מסגרת לחלונות (מאפיין יוקרתי/ספורטיבי).
בתי הגלגלים מודגשים, ומכילים חישוקי גלגלים גדולים במיוחד, בדרך כלל בקוטר 21 אינץ’ או 22 אינץ’ ברמות הגימור הגבוהות יותר.
העיצוב של החישוקים עצמם לרוב אווירודינמי, תורם מעט לטווח הנסיעה, וגם מוסיף למראה העתידני.
ישנם עיצובים שונים המוצעים, חלקם סגורים יותר וחלקם פתוחים יותר, אך כולם גדולים ובולטים.
הידיות שקועות בתוך הדלתות, ונשלפות החוצה רק כשמתקרבים לרכב, פרט עיצובי נקי נוסף.

החלק האחורי: נקי ומעוגל

החלק האחורי של ה-iX ממשיך את הקו הנקי.
הפנסים האחוריים דקים ואלגנטיים, מזכירים במעט את אלו של דגמי ב.מ.וו אחרים, אך כאן הם ארוכים יותר ונמתחים לכיוון הצדדים.
פגוש גדול ובולט, ודלת תא המטען מעוצבת בצורה מעוגלת יחסית.
אין אגזוזים (כי זה רכב חשמלי, אם שכחתם לרגע), והחלק התחתון של הפגוש כולל לרוב אלמנט דמוי דיפיוזר.
בסך הכל, העיצוב האחורי פחות שנוי במחלוקת מהחזית, ונראה יותר “קונבנציונלי” במונחים של ב.מ.וו מודרנית, אם כי עדיין שומר על קווים נקיים ועתידניים.
נוכחות הכביש של ה-iX מרשימה. הוא רכב גדול, רחב, וגבוה יחסית, ואין ספק שרואים אותו מגיע. מידותיו הפיזיות ממקמות אותו היטב בקטגוריית רכבי הפנאי הגדולים והיוקרתיים, והוא דומה בגודלו, למשל, לאאודי Q8 או למרצדס EQE SUV.

עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח: סלון טכנולוגי ויוקרתי

אווירה פנימית: מינימליזם מפנק

אם העיצוב החיצוני של ה-BMW iX יכול לגרום לחלקכם להרים גבה, תא הנוסעים הוא סיפור שונה לחלוטין.
בפנים, ב.מ.וו יצרה אווירה של סלון יוקרתי ומינימליסטי.
הקונספט העיצובי מתמקד בניקיון, מרחב, ושילוב חלק של טכנולוגיה.
האווירה הכללית רגועה ונעימה, עם דגש על חומרים איכותיים וטכנולוגיה שמשרתת את הנוסעים מבלי להציף אותם.
מיד כשנכנסים לרכב, התחושה היא של כניסה למקום מיוחד ושונה.
אין כאן את תחושת ה”תא טייס” המוכרת מחלק מרכבי ב.מ.וו הספורטיביים יותר, אלא דווקא תחושה של פתיחות ורווחה.

איכות חומרים והרכבה: יוקרה עד הפרט האחרון

אחד היתרונות הבולטים של ה-iX הוא איכות החומרים וההרכבה.
ב.מ.וו השקיעה כאן רבות כדי להצדיק את תג המחיר הגבוה.
חלקים רבים בתא הנוסעים עשויים מחומרים ממוחזרים או בני קיימא, ועדיין מרגישים נעימים ואיכותיים למגע.
הדשבורד מחופה לרוב בחומר דמוי עור או בד יוקרתי.
הדלתות משלבות חומרים שונים כמו עץ (לפעמים עץ ממוחזר), אלומיניום, ועור.
אפילו הפקדים השונים, כמו גלגל השליטה של מערכת ה-iDrive (שנדבר עליה בהמשך), יכולים להיות עשויים מקריסטל, מה שמוסיף נופך של יוקרה אמיתית.
איכות ההרכבה ללא דופי, הכל מרגיש מוצק ומורכב בצורה מדויקת, כמצופה מרכב בקטגוריה זו.
אין צקצוקים או קרקושים גם בנסיעה על כבישים פחות סלחניים, מה שתורם רבות לתחושת הפרמיום והשקט בתא הנוסעים.

הנדסת אנוש ונוחות תפעול: מסך ענק וגלגל שליטה קריסטלי

הנדסת האנוש ב-iX טובה ברובה, למרות המעבר לדיגיטציה מסיבית.
הפקדים העיקריים ממוקמים בצורה הגיונית, וגם מי שאינו מומחה טכנולוגי ימצא את דרכו במהירות.
המסך המרכזי הענק (נדבר עליו בהרחבה בסעיף הטכנולוגיה) שולט ברוב הפונקציות, אבל ב.מ.וו השאירה את גלגל השליטה המוכר של מערכת ה-iDrive, הממוקם בקונסולה המרכזית הצפה.
הגלגל הזה, שיכול להיות מצופה קריסטל מהודר, מאפשר שליטה אינטואיטיבית במערכת המולטימדיה גם ללא צורך לגעת במסך, מה שנוח מאוד בזמן נהיגה.
הראות החוצה טובה יחסית לרכב פנאי גדול, בזכות שטחי חלון גדולים ועמדת ישיבה גבוהה.
מצלמות היקפיות ומערכות סיוע חונות מקלות מאוד על תמרון הרכב הגדול במקומות צפופים.

מושבים ומרווח: מקום לכולם (כמעט)

נוחות המושבים היא נקודת זכות משמעותית.
המושבים הקדמיים גדולים, תומכים, ומוצעים לרוב עם כוונון חשמלי מלא, חימום, ואף אוורור ועיסוי ברמות הגימור הגבוהות.
הישיבה גבוהה ושולטת, כמצופה מרכב פנאי.
בשורת המושבים האחורית, המרווח לרגליים נדיב במיוחד, גם בזכות הרצפה השטוחה (שכן אין כאן מנהרת גל הינע).
מרווח הראש טוב מאוד, ומרווח הכתפיים מספק לשני מבוגרים.
שלושה מבוגרים יישבו מאחור בצפיפות מסוימת, בעיקר בנסיעות ארוכות, אבל זהו מצב אופייני לרוב רכבי הפנאי בקטגוריה.
תא המטען מציע נפח מכובד, סביב 500 ליטר, אך צורתו אינה הכי שימושית שיש, והסף הטענה גבוה יחסית.
יש אפשרויות עיגון ופתרונות אחסון סבירים, אך לא מדובר במכונת העמסה אולטימטיבית כמו, נניח, סטיישן גדול.
אין תא מטען קדמי (“פראנק”), מה שיכול להיות חיסרון עבור חלק מרוכשי רכב חשמלי.

טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה: עתידנות על גלגלים

מערכת המולטימדיה: מסך מעוקל פורץ דרך

תא הנוסעים של ה-iX הוא תצוגת תכלית טכנולוגית, והכוכב המרכזי הוא ה-BMW Curved Display – מסך מעוקל ענק שמשלב למעשה שני מסכים נפרדים: לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 12.3 אינץ’ ומסך מולטימדיה מרכזי בגודל 14.9 אינץ’.
שני המסכים ממוקמים תחת מסגרת זכוכית אחת שמשתרעת לאורך הדשבורד ומפנה את פניה כלפי הנהג.
איכות התצוגה פנומנלית, חדה, בהירה, ועם צבעים עשירים.
מהירות התגובה של המערכת (שמבוססת על מערכת ההפעלה iDrive 8 או 8.5, תלוי בגרסה ובשנתון) מהירה מאוד, והניווט בתפריטים אינטואיטיבי יחסית, למרות העומס הראשוני.
התפריטים מאורגנים בצורה של ווידג’טים שניתן להתאים אישית.
המערכת תומכת כמובן ב-Apple CarPlay ו-Android Auto, לרוב בחיבור אלחוטי, מה שמאפשר שיקוף קל ונוח של הטלפון על המסך הגדול.
יש גם עוזר קולי בשם “Hey BMW” שמגיב לפקודות קוליות, ולרוב עובד בצורה טובה, אם כי לעיתים מתקשה עם מבטאים עבריים או בקשות מורכבות.

לוח המחוונים והאבזור: כל מה שצריך ויותר

לוח המחוונים הדיגיטלי בגודל 12.3 אינץ’ ניתן להתאמה אישית במידה רבה.
ניתן להציג עליו מידע מגוון כמו נתוני נסיעה, ניווט, מצב מערכות בטיחות, ונתוני אנרגיה (צריכת אנרגיה נוכחית, טווח נסיעה צפוי).
ישנם מצבי תצוגה שונים לבחירה, חלקם ספורטיביים יותר וחלקם מינימליסטיים.
מערכת השמע הסטנדרטית טובה מאוד, ולרוב מגיעה מחברת Harman Kardon.
ברמות הגימור הגבוהות או כאופציה, ניתן לשדרג למערכת שמע מדהימה מבית Bowers & Wilkins, הכוללת עשרות רמקולים ואף שקעים שמרעידים את המושבים – חווית שמע אמתית של אולם קונצרטים.
אבזור הנוחות ב-iX נדיב ביותר, גם ברמות הגימור “הבסיסיות” (במונחי iX, כמובן).
בקרת אקלים מפוצלת (לרוב 4 אזורים), חימום מושבים כסטנדרט (אוורור ועיסוי כאופציה), גג פנורמי אלקטרו-כרומטי (שניתן לעמעם בלחיצת כפתור!), מצלמות היקפיות, מערכת חניה אוטומטית, ועוד רשימה ארוכה של פינוקים.
האבזור משתנה כמובן בין רמות הגימור השונות המשווקות בישראל, כמו רמת גימור ה-XLine או ה-Sport.

טכנולוגיות ייחודיות: חימום חכם וזכוכית קריסטל

ל-iX יש גם כמה טכנולוגיות ייחודיות.
מלבד גג הזכוכית המעמעם אלקטרונית, ישנה גם מערכת חימום “חכמה” שמחממת משטחים בתא הנוסעים כמו משענות היד והדשבורד, בנוסף לחימום מושבים והגה.
יש גם אפשרות למפתח דיגיטלי באמצעות סמארטפון.
פקדי הקריסטל (בורר הילוכים, גלגל iDrive, כפתור Start/Stop) מוסיפים טאץ’ יוקרתי ומודרני מאוד.
בסך הכל, ה-iX עמוס בטכנולוגיה מתקדמת שמטרתה להפוך את חווית הנסיעה והשהות ברכב לפשוטה, נוחה, ויוקרתית ככל האפשר.

ביצועים, יחידת הנעה וצריכת אנרגיה: כוח שקט ומיידי

יחידות ההנעה בישראל: חשמל טהור

ה-BMW iX משווק בישראל במספר גרסאות הנעה חשמליות, כשהעיקריות הן ה-iX xDrive40 וה-iX xDrive50.
שתיהן מצוידות בשני מנועים חשמליים, אחד על כל סרן, מה שמקנה להן הנעה כפולה חשמלית חכמה (xDrive).
גרסת ה-xDrive40 נחשבת לגרסת הכניסה (היקרה, יש לומר), ומציעה הספק משולב של כ-326 כוחות סוס (כ-240 קילוואט) ומומנט של כ-64 קג”מ.
נתון התאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש מרשים ועומד על כ-6.1 שניות.
גרסת ה-xDrive50 החזקה יותר מציעה הספק משולב של כ-523 כוחות סוס (כ-385 קילוואט) ומומנט אדיר של כ-78 קג”מ.
עם כוח כזה, התאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש מהירה במיוחד ועומדת על כ-4.6 שניות בלבד – נתון של מכונית ספורט.
ברמה הגבוהה ביותר (ולרוב בהזמנה מיוחדת בישראל), קיימת גם גרסת ה-M60 שמגיעה עם מעל 600 כ”ס וביצועים עוצרי נשימה ממש.
כל הגרסאות מצוידות בתיבת הילוכים אוטומטית חד-שלבית, או למעשה, העברה ישירה של הכוח לגלגלים, כמקובל ברכבים חשמליים.
אין כאן גיר רב הילוכים שתחושו בהעברות שלו, מה שתורם לחווית נסיעה חלקה ושקטה במיוחד.

ביצועים בפועל: כוח זמין בכל רגע

תחושת הכוח ב-iX, גם בגרסת ה-40, מרשימה מאוד, במיוחד בתאוצות ביניים.
עם מומנט זמין באופן מיידי מרגע לחיצה על דוושת התאוצה, עקיפות ובלימות ביניים הן עניין של מה בכך.
הרכב מרגיש זריז ומגיב היטב, למרות משקלו הגבוה (כמו רוב הרכבים החשמליים הגדולים).
הביצועים השקטים של יחידת ההנעה החשמלית מדגישים את תחושת היוקרה והרוגע בנסיעה, שכן אין רעש מנוע או תהודה.
רק רחש רוח וצמיגים, וגם הם מבודדים היטב (נדבר על זה בהמשך).

צריכת אנרגיה וטווח נסיעה: המספרים על הנייר והמציאות הישראלית

כמו בכל רכב חשמלי, שאלת הצריכת דלק (או ליתר דיוק, צריכת אנרגיה) וטווח הנסיעה היא קריטית.
גם כאשר מחפשים רכב חשמלי, רבים עדיין משתמשים במונח החיפוש הפופולרי “צריכת דלק“, למרות שההשוואה צריכה להיות קוט”ש ל-100 ק”מ מול ליטר ל-100 ק”מ.
לגרסת ה-xDrive40 סוללה בקיבולת 76.6 קוט”ש (נטו), וטווח נסיעה רשמי לפי תקן WLTP של כ-372-425 ק”מ.
לגרסת ה-xDrive50 סוללה גדולה יותר בקיבולת 105.2 קוט”ש (נטו), וטווח WLTP מרשים של כ-549-630 ק”מ.
במציאות הישראלית, עם נהיגה שמשלבת כבישים מהירים, פקקים, ושימוש במיזוג אוויר (הכרחי כמעט כל השנה), הטווחים הריאליים יהיו נמוכים יותר מנתוני המעבדה.
אפשר לצפות לטווח של כ-300-350 ק”מ בגרסת ה-40, וכ-450-500 ק”מ ואף יותר בגרסת ה-50 בנהיגה מתונה.
צריכת האנרגיה הריאלית בגרסת ה-40 תהיה לרוב באזור ה-20-25 קוט”ש ל-100 ק”מ, ובגרסת ה-50, למרות הסוללה הגדולה, היא יכולה להיות דומה או מעט נמוכה יותר (בזכות יעילות גבוהה יותר של מערכת ההנעה וניהול טמפרטורת סוללה עדיף).
ההבדל העיקרי הוא גודל הסוללה שמאפשר טווח גדול יותר.
עלות ק”מ בנסיעה חשמלית זולה משמעותית מנסיעה בבנזין, גם עם מחירי חשמל עולים.
חישוב פשוט יראה שעלות ק”מ חשמלי היא חלק קטן מעלות ק”מ בדלק, וזהו יתרון כלכלי משמעותי בבעלות על רכב חשמלי כמו ה-iX.

טעינה: מילוי אנרגיה בבית ובעמדות ציבוריות

טעינה ביתית (AC): פתרון ליומיום

חווית הטעינה של ה-BMW iX מתחילה, כמו רוב הרכבים החשמליים, בבית.
ה-iX תומך בקצב טעינת AC מקסימלי של 11 קילוואט.
עבור סוללת ה-40 (76.6 קוט”ש), טעינה מלאה (0-100%) מעמדת 11 קוט”ש בבית תיקח כ-7-8 שעות – אידיאלי לטעינת לילה.
עבור סוללת ה-50 (105.2 קוט”ש), טעינה מלאה באותו קצב תיקח כ-10-11 שעות.
סוג המחבר בישראל הוא Type 2, התקן האירופאי המקובל לטעינת AC.
רוב הלקוחות של רכב יוקרתי כזה יתקינו עמדת טעינה ביתית (Wallbox), שתאפשר טעינה מהירה ובטוחה יחסית לשקע רגיל.
טעינה ביתית היא המפתח לנוחות בשימוש יומיומי ברכב חשמלי עם טווח גדול.

טעינה מהירה (DC): עמדות ציבוריות בדרך

כאשר נוסעים למרחקים ארוכים או זקוקים לטעינה מהירה בדרך, נכנסת לתמונה טעינת ה-DC.
ה-iX תומך בקצבי טעינה מהירה מרשימים.
גרסת ה-xDrive40 תומכת בקצב DC מקסימלי של עד 150 קילוואט.
גרסת ה-xDrive50 תומכת בקצב גבוה יותר של עד 200 קילוואט.
קצב טעינה זה, בהנחה שמוצאים עמדת טעינה ציבורית שתומכת בו (בישראל יש כבר לא מעט עמדות מהירות ומהירות במיוחד, אך לא בכל מקום), מאפשר מילוי משמעותי של הסוללה בזמן קצר יחסית.
טעינה טיפוסית בעמדת DC מ-10% ל-80% מקיבולת הסוללה תיקח כ-30-40 דקות עבור גרסת ה-40 וכ-35-45 דקות עבור גרסת ה-50, תלוי כמובן בחום הסוללה, תנאי הסביבה וקצב הטעינה בפועל של העמדה.
סוג המחבר בישראל לטעינת DC הוא CCS2, התקן האירופאי המקובל.
חווית הטעינה הציבורית בישראל השתפרה בשנים האחרונות, עם פריסה רחבה יותר של עמדות, אך עדיין יש מקום לשיפור מבחינת אמינות, זמינות וקצבי טעינה בחלק מהמקומות, בהשוואה לפריסה במדינות אירופה המובילות בתחום.
אפליקציות לניהול טעינה של היצרן (BMW Charging) או של ספקיות טעינה צד ג’ מסייעות באיתור עמדות ותשלום.

חווית נהיגה והתנהגות כביש: שקט, נוחות ויכולת מפתיעה

נוחות נסיעה ובידוד רעשים: בועה של שקט

אחד היתרונות הגדולים של ה-BMW iX הוא נוחות הנסיעה שלו.
הרכב מצויד במתלי אוויר אדפטיביים (בחלק מרמות הגימור הגבוהות או כאופציה), המספקים שיכוך מצוין של מהמורות וסדקים בכביש, גם על אספלט ישראלי לא מושלם.
בנסיעה עירונית, הרכב “בולע” את השיבושים בצורה מרשימה, ותורם רבות לתחושת הפינוק.
בנסיעה בינעירונית, ה-iX שייט ברוגע ובשלווה.
רמת בידוד הרעשים יוצאת מן הכלל.
רעשי מנוע אינם קיימים כמובן, ורעשי רוח וכביש מבודדים היטב, גם במהירויות גבוהות.
ישנה מעט רעש צמיגים בהתאם לסוג הכביש והצמיגים (הגדולים), אך בסך הכל תא הנוסעים שקט מאוד, מה שמאפשר ניהול שיחות בנוחות או האזנה למוזיקה באיכות גבוהה.
זה תורם רבות לחוויית הנסיעה המרגיעה, ומאפשר לסיים נסיעות ארוכות פחות עייפים.

התנהגות דינמית: מפתיע לגודלו

למרות גודלו ומשקלו, ה-iX מפתיע לטובה ביכולת הדינמית שלו.
ההיגוי אמנם לא מרגיש ספורטיבי וחד כמו ב.מ.וו סדאן קלאסית, אך הוא מדויק מספיק ומספק משוב סביר.
אחיזת הכביש גבוהה מאוד, בזכות ההנעה הכפולה ומרכז הכובד הנמוך (בשל מיקום הסוללה ברצפת הרכב).
זוויות גלגול בפניות מרוסנות היטב, במיוחד ברכבים עם מתלי אוויר אדפטיביים.
הרכב מרגיש יציב ובטוח מאוד גם במהירויות גבוהות, ונוסך ביטחון בנהג.
הבלמים חזקים ויעילים, עם תחושה טובה בדוושה, גם אם לא מדובר בבלמי ספורט ייעודיים.
מערכת הרגנרציה (הממירה אנרגיית בלימה לחשמל ומאטה את הרכב) ניתנת לכוונון, ומאפשרת נהיגת “דוושה אחת” כמעט לחלוטין במצב המירבי, מה שמקל על הנהיגה העירונית ותורם לטווח הנסיעה.
היעדר הילוכים ותיבת גיר קונבנציונלית תורם לחווית נהיגה חלקה ורציפה, ללא קפיצות או השהיות.

תמרון עירוני: גודל הוא פקטור

קלות התמרון בעיר טובה יחסית לרכב בגודל כזה, בזכות ההיגוי הקל במהירויות נמוכות ומערכות הסיוע המקיפות (מצלמות 360, חיישנים, מערכת חניה אוטומטית).
עם זאת, חשוב לזכור שהוא רכב גדול ורחב, וחניה במקומות צפופים או נסיעה בסמטאות צרות עדיין דורשת תשומת לב.
רדיוס הסיבוב סביר לגודלו.

בטיחות ומערכות עזר לנהג: ציון 5 כוכבים מרשים

מבדקי בטיחות וציון Euro NCAP

נושא הבטיחות הוא קריטי בכל רכב חדש, ובמיוחד ברכבי פנאי משפחתיים.
ה-BMW iX עמד בהצלחה במבדקי בטיחות המחמירים של ארגון Euro NCAP וקיבל ציון מרבי של 5 כוכבים.
זוהי עדות משמעותית לרמת הבטיחות הפסיבית והאקטיבית של הרכב.
התוצאות במבחני בטיחות היו טובות בכל הקטגוריות: הגנה על נוסעים מבוגרים, הגנה על ילדים, הגנה על הולכי רגל, ותפקוד מערכות הסיוע לנהג.
ה-iX מצויד במבנה גוף קשיח ומתוכנן היטב לספיגת אנרגיית התנגשות, כמו גם במספר רב של כריות אוויר.

מערכות ADAS: עוטפות את הנהג

ה-iX מגיע עם מפרט עשיר במיוחד של מערכות עזר לנהג (ADAS) כסטנדרט, ועם אפשרויות לשדרוג ברמות הגימור הגבוהות יותר המשווקות בישראל.
בין המערכות הבולטות ניתן למצוא:
בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית עצירה מלאה ונסיעה בפקקים.
מערכת שמירה על נתיב ומניעת סטייה מנתיב (עם סיוע אקטיבי בהיגוי).
מערכת בלימת חירום אוטונומית (מזהה הולכי רגל, רוכבי אופניים ורכבים).
התראת התנגשות מלפנים ומאחור.
מערכת ניטור שטח מת והתראת תנועה חוצה מאחור.
מערכת סיוע לחניה אוטומטית.
מערכת זיהוי תמרורים והגבלת מהירות.
במבחן המציאות, המערכות הללו עובדות לרוב בצורה חלקה ומעודנת.
הן אינן אגרסיביות מדי ומעניקות סיוע יעיל לנהג, אם כי כמו בכל מערכת ADAS, עדיין חשוב להישאר ערניים ולהיות מוכנים להתערב.
תפעול המערכות קל יחסית דרך ההגה או מסך המולטימדיה.
סך הכל, ה-iX מספק חבילת בטיחות אקטיבית ופסיבית מהשורה הראשונה, שתורמת רבות לתחושת הביטחון בנהיגה.

מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל): יוקרה עם תג מחיר

כמה עולה ה-BMW iX בישראל?

ועכשיו, לשאלת מיליון הדולר (או ליתר דיוק, מאות אלפי השקלים): כמה עולה ה-BMW iX בישראל?
כצפוי מרכב פנאי חשמלי יוקרתי מבית ב.מ.וו, תג המחיר אינו צנוע.
נכון לאביב 2025, טווח המחיר ל-BMW iX בישראל מתחיל לרוב באזור ה-600,000 ש”ח לגרסת ה-xDrive40 ברמת גימור בסיסית יחסית (שלרוב עדיין מאובזרת היטב).
המחיר יכול לטפס בקלות לאזור ה-700,000 ש”ח ואף יותר עבור רמות גימור מאובזרות יותר, כגון ה-Sport, שכוללות אבזור נוסף, גלגלים גדולים יותר וחומרים יוקרתיים יותר בתא הנוסעים.
גרסת ה-xDrive50 עם הסוללה הגדולה יותר והביצועים העדיפים מתחילה לרוב באזור ה-700,000-750,000 ש”ח, ויכולה להגיע גם לאזור ה-900,000 ש”ח ואף לעבור את המיליון שקלים בגרסאות המאובזרות ביותר ואף בגרסת ה-M60, שמהווה כבר ליגה אחרת מבחינת מחיר וביצועים.
המחירון הרשמי המלא מפרט את כל האפשרויות והחבילות, אך חשוב לדעת שהמחיר הסופי מושפע מרמת הגימור, אבזור אופציונלי, וכן ממבצעים או שינויים במדיניות המיסוי על רכבים חשמליים.

רמות גימור: מה מקבלים בכל מחיר?

בישראל, ב.מ.וו מציעה בדרך כלל מספר רמות גימור עיקריות ל-iX xDrive40 ול-xDrive50, כמו XLine ו-Sport.
ההבדלים המרכזיים הם באבזור הנוחות והמראה החיצוני והפנימי.
רמת גימור XLine תציע לרוב אבזור נדיב מאוד הכולל את כל מערכות הבטיחות המפורטות, גג פנורמי (לרוב לא האלקטרו-כרומטי), חישוקים בגודל 20 או 21 אינץ’, מושבים מחוממים חשמלית, ומערכת מולטימדיה מלאה.
רמת גימור Sport תוסיף לרוב חישוקים גדולים יותר (21 או 22 אינץ’), עיצוב חיצוני ופנימי ספורטיבי יותר (פגושים שונים, גימורים כהים יותר), גג פנורמי אלקטרו-כרומטי (אופציונלי או סטנדרט), מושבים יוקרתיים יותר עם אפשרויות אוורור ועיסוי, מערכת שמע משודרגת, ופקדים מקרסטל.
ההבדלים במחירון בין הרמות הללו משמעותיים, וחשוב לבדוק היטב את רשימת האבזור כדי להבין מה מקבלים עבור כל תוספת למחיר.

אחריות ועלויות תחזוקה: שקט נפשי לתקופה

ב.מ.וו מציעה לרוב אחריות מלאה על הרכב לתקופה של 3 שנים ללא הגבלת ק”מ (יש לוודא את תנאי היבואן הספציפי בזמן הרכישה).
בנוסף, ישנה אחריות ארוכה ומשמעותית יותר על סוללת הרכב, בדרך כלל 8 שנים או 160,000 ק”מ, המוקדם מביניהם.
אחריות הסוללה חשובה במיוחד ברכב חשמלי, שכן היא הרכיב היקר ביותר.
עלויות התחזוקה השוטפות של רכב חשמלי נמוכות יחסית לרכב בנזין/דיזל מקביל, שכן יש פחות חלקים נעים שדורשים טיפולים (אין שמנים, פילטרים רבים, רצועות, מערכת פליטה מורכבת וכו’).
הטיפולים התקופתיים ב-iX יתמקדו לרוב בבדיקות למערכת החשמל, מצב בלמים (שנשחקים פחות בזכות הרגנרציה), פילטר מזגן, ונוזלים שונים.
עם זאת, כאשר יש תקלות, במיוחד בעיות במערכות האלקטרוניקה המורכבות או בסוללה, עלות התיקון עלולה להיות גבוהה מאוד מחוץ לתקופת האחריות.
שווי השימוש (ירידת הערך) של רכבים חשמליים הוא נושא דינמי בשוק הישראלי, ומושפע מגיל הרכב, קילומטראז’, מצב השוק ושינויים במדיניות המיסוי. רכבי יוקרה כמו ה-iX שומרים לרוב על ערכם טוב יותר מרכבים עממיים, אך עדיין חווים ירידת ערך משמעותית בשנים הראשונות.
חשוב לקחת את כל אלו בחשבון בתקצוב הכולל של הרכב.

יתרונות: למה לבחור ב-BMW iX?

  • נוחות נסיעה ובידוד רעשים יוצא מן הכלל: ה-iX מספק חווית נסיעה שקטה, רגועה ומבודדת מרעשי הסביבה, מה שהופך נסיעות ארוכות לקלות ונעימות.
  • איכות חומרים והרכבה מהשורה הראשונה: תא הנוסעים מרגיש יוקרתי ומורכב בקפידה, עם שימוש בחומרים איכותיים ונעימים למגע, כולל אופציות יוקרתיות כמו קריסטל ועץ.
  • טכנולוגיה מתקדמת ושימושית: מערכת המולטימדיה עם המסך המעוקל הגדול, לוח המחוונים הדיגיטלי, ומגוון האבזור הטכנולוגי (גג אלקטרו-כרומטי, חימום משטחים) הופכים את השהות ברכב לחוויה מודרנית ונוחה.
  • ביצועים חשמליים מרשימים: גם גרסת הכניסה (40) מציעה כוח זמין ותאוצות מיידיות, וגרסת ה-50 כבר נכנסת לטריטוריה של מכוניות ספורט. הכוח החשמלי מספק תחושת נהיגה חלקה ולינארית.
  • מפרט בטיחות מקיף וציון Euro NCAP מקסימלי: חבילת מערכות הסיוע לנהג (ADAS) העשירה והציון המעולה במבחני בטיחות מעניקים שקט נפשי משמעותי.
  • טווח נסיעה ריאלי משמעותי (בגרסת ה-50): עם סוללה גדולה וניהול אנרגיה יעיל, גרסת ה-50 מספקת טווח נסיעה שמספיק בקלות לרוב הנסיעות הארוכות בישראל ללא צורך בטעינה בדרך.

חסרונות: מה פחות מוצלח ב-BMW iX?

  • עיצוב חיצוני שנוי במחלוקת: הכליות הענקיות והפרופורציות הכלליות אינן לטעמם של כולם, ודורשות הסתגלות. זהו רכב שמקבל תגובות חזקות, לטוב ולרע.
  • תג מחיר גבוה מאוד: ה-iX הוא רכב יוקרתי וחשמלי מתקדם, ובהתאם, המחיר שלו בישראל גבוה מאוד וממקם אותו בפסגת קטגוריית רכבי הפנאי החשמליים, הרחק מהישג ידם של רבים.
  • הנדסת אנוש מסוימת: למרות גלגל השליטה הפיזי, חלק מהפונקציות מוסתרות בתפריטי מסך המגע, ודורשות הסחת דעת קלה מהכביש. אין כפתורים פיזיים לבקרת אקלים, למשל.
  • שימושיות תא מטען: למרות הנפח הסביר, צורת תא המטען וסף ההטענה הגבוה הופכים אותו לפחות שימושי מחלק מהמתחרים או מרכבי פנאי עם מנוע בעירה פנימית. היעדר תא מטען קדמי הוא חיסרון נוסף.
  • עלולות להיות תקלות (בעיקר באלקטרוניקה) מחוץ לאחריות: למרות שרכבים חשמליים נחשבים אמינים יחסית מבחינה מכנית, מערכות האלקטרוניקה המורכבות עלולות להיות מקור לבעיות, ותיקונן לאחר תום תקופת האחריות יכול להיות יקר. חשוב לקחת זאת בחשבון. (אין דיווחים חריגים על תקלות נפוצות ב-iX כרגע, אך זו הערה כללית לרכב טכנולוגי).

ה-BMW iX בהשוואה למתחרים בישראל

ה-BMW iX מתחרה ראש בראש עם כמה מהשחקנים המרכזיים בקטגוריית רכבי הפנאי החשמליים היוקרתיים בישראל.
השוואה למחירון הרשמי של יריבים כמו מרצדס EQE SUV ואאודי Q8 e-tron מראה שהם מתומחרים בטווחים דומים, עם יתרונות וחסרונות ייחודיים לכל אחד.

בהשוואה למרצדס EQE SUV, ה-iX מציע לרוב חווית נהיגה מעט יותר דינמית (במונחים של רכב פנאי גדול), עיצוב פנים עתידני יותר, וטכנולוגיה בולטת ופורצת דרך. ה-EQE SUV נוטה להיות שמרני יותר בעיצוב הפנים, אך מציע נוחות נסיעה מעולה וטכנולוגיה מתקדמת משלו, עם דגש על אווירה של סלון יוקרתי קלאסי. טווח הנסיעה של שתיהן דומה בגרסאות המקבילות.

בהשוואה לאאודי Q8 e-tron (שעבר מתיחת פנים משמעותית), ה-iX נתפס כחדשני וטכנולוגי יותר, בעיקר בגלל עיצוב הפנים ומערכת המולטימדיה. ה-Q8 e-tron מציע איכות הרכבה מעולה, תא נוסעים מרווח ושימושי (כולל תא מטען קדמי), ונוחות נסיעה מעולה. אאודי נוטה להיות שמרנית יותר בעיצוב ובטכנולוגיה (פחות מסכים ענקיים, יותר כפתורים פיזיים), מה שיכול להיות יתרון או חיסרון תלוי בהעדפה אישית. טווח הנסיעה של ה-Q8 e-tron השתפר משמעותית עם מתיחת הפנים, אך עדיין נופל בגרסאות מסוימות מזה של ה-iX 50.

טסלה מודל X היא מתחרה מעט שונה, שמציעה ביצועים קיצוניים (במיוחד בגרסת פלייד), טכנולוגיה מרובת מסכים ונהיגה אוטונומית מתקדמת יותר (תלוי בחבילה). אולם, איכות החומרים והרכבה בתא הנוסעים ב-iX מרגישים יוקרתיים ומהודרים יותר בהשוואה לטסלה. גם חווית הנהיגה ב-iX נוחה ורכה יותר. המודל X פונה יותר לחובבי ביצועים וטכנולוגיה ‘גולמית’, בעוד ה-iX מכוון למי שמחפש יוקרה, נוחות וטכנולוגיה עטופה בחבילה מסורתית יותר (יחסית לרכב חשמלי).

בסופו של דבר, הבחירה בהשוואה בין המתחרים תלויה בהעדפות אישיות: האם אתם מחפשים נוחות מקסימלית ושמרנות יוקרתית (מרצדס), שימושיות קלאסית ואיכות הרכבה גבוהה (אאודי), ביצועים קיצוניים וטכנולוגיה פורצת גבולות (טסלה), או שילוב של יוקרה, טכנולוגיה עתידנית (גם אם מעט שנויה במחלוקת חיצונית), ונוחות נסיעה מעולה בחבילה שמנסה לשמור על דנ”א מסוים של ב.מ.וו (iX).

סיכום ומסקנות: פסק דין על ה-BMW iX

התרשמות כוללת: רכב חשמלי פורץ דרך?

ה-BMW iX הוא ללא ספק רכב מרשים, ולעיתים אף מבלבל.
ב.מ.וו לקחה כאן סיכון עם עיצוב חיצוני שלא יתחבב על כל אחד, אך התגמול מגיע ברגע שנכנסים פנימה ומתחילים לנהוג.
תא הנוסעים הוא יצירת אמנות מבחינת איכות חומרים, עיצוב מינימליסטי-יוקרתי, וטכנולוגיה עתידנית שפשוט עובדת היטב ברובה.
נוחות הנסיעה שקטה ומפנקת, הביצועים זמינים ומספקים גם בגרסת הכניסה, והבטיחות מובטחת על ידי ציון מקסימלי ומערכות סיוע רבות.
ה-iX הוא הצהרת כוונות של ב.מ.וו על עתיד היוקרה החשמלית שלה.

האם כדאי לקנות? למי ה-iX מתאים?

אז, האם כדאי לקנות את ה-BMW iX?
התשובה, כרגיל, מורכבת ותלויה בצרכים ובתקציב שלכם.
ה-iX הוא רכב פנאי חשמלי יוקרתי במיטבו, והוא מתאים במיוחד לקהל יעד שמחפש בדיוק את השילוב הזה.
הוא מושלם למי שמוכן לשלם מחיר גבוה עבור חווית נסיעה רגועה ושקטה, תא נוסעים טכנולוגי ומפנק, איכות הרכבה וחומרים גבוהה מאוד, וביצועים חשמליים זמינים.
הוא מתאים למי שמעריך עיצוב פנים חדשני ואבזור עשיר במיוחד, ופחות אכפת לו שהעיצוב החיצוני יבלוט (או שפשוט אוהב אותו).
גרסת ה-xDrive50 עם טווח הנסיעה הגדול יותר מתאימה במיוחד למי שנוסע למרחקים ארוכים יחסית ורוצה מינימום עצירות לטעינה.

למי ה-iX פחות מתאים?
הוא פחות מתאים למי שתקציבו מוגבל (שכן המחיר גבוה מאוד).
הוא פחות מתאים למי שמחפש רכב פנאי עם תא מטען שימושי במיוחד או יכולות העמסה מקסימליות.
והוא בהחלט לא מתאים למי שמתחבר לעיצובים שמרניים יותר ולא אוהב את המראה החיצוני הנועז שלו.
למי שמחפש חווית נהיגה ספורטיבית ואסרטיבית יותר, ייתכן שמתחרים אחרים או דגמי ב.מ.וו חשמליים אחרים יתאימו יותר.

המלצה סופית: יוקרה חשמלית עם אמירה

ה-BMW iX הוא רכב פורץ דרך עבור ב.מ.וו, שמצליח לשלב את הנוחות והפינוק של לימוזינת יוקרה עם יכולות וגודל של רכב פנאי, והכל על בסיס הנעה חשמלית מתקדמת.
הוא מציע חבילה כמעט מושלמת של יוקרה, טכנולוגיה, ונוחות.
אם התקציב מאפשר, ואתם מתחברים לשפה העיצובית הייחודית (במיוחד בפנים הרכב), ומעריכים חווית נסיעה שקטה ויוקרתית מעל הכל, ה-iX הוא בהחלט אופציה ששווה לשקול ברצינות רבה.
הוא מציע חבילת פרמיום חשמלית מהגבוהות ביותר שקיימות היום בשוק הישראלי.

מקווים שנהניתם מהסקירה המקיפה הזו בפורטל PRK.
נשמח לשמוע את חוות דעת גולשים נוספות וסיפורים אישיים על ה-iX בפורום שלנו.

דילוג לתוכן