ברוכים הבאים לפורטל הרכב PRK!
אנחנו שמחים להגיש לכם היום סקירה מקיפה ומעמיקה על אחת המכוניות החשמליות המעניינות והפופולריות ביותר שנוחתות בישראל בשנים האחרונות – ה-BYD דולפין.
הדולפין, או בשמה המלא BYD Dolphin, היא לא סתם עוד מכונית חשמלית.
היא למעשה חוד החנית של אסטרטגיית הכניסה האגרסיבית של יצרנית הרכב הסינית הענקית BYD (Build Your Dreams) לשוק הרכב העולמי וגם לשוק הישראלי, שנחשב לשוק מאמץ טכנולוגיה מוקדם ופתוח לשינויים.
הדולפין ממוקמת בקטגוריית הסופרמיני החשמלית, קטגוריה שהופכת צפופה ותחרותית מיום ליום.
היא מציעה שילוב של מידות קומפקטיות יחסית, עיצוב ייחודי, אבזור עשיר, טכנולוגיה מתקדמת ותג מחיר אטרקטיבי יחסית לעולם החשמל.
זהו מתכון שמושך אליו קהל רחב של נהגים, החל ממשפחות צעירות ועד נהגים עירוניים שמחפשים פתרון תחבורה יעיל וחסכוני.
בסקירה הזו, נצלול לעומק של ה-BYD דולפין.
נסקור את העיצוב החיצוני והפנימי, נבחן את איכות החומרים והמרווח בתא הנוסעים, נצלול לעולם הטכנולוגיה והאבזור, ננתח את הביצועים ויחידת ההנעה החשמלית, נפרט על חווית הטעינה בישראל, נתייחס לחווית הנהיגה והתנהגות הכביש, נבחן את סעיף הבטיחות ומערכות העזר לנהג, נענה על השאלה החשובה כמה עולה הרכב ונסקור את רמות הגימור והאחריות.
לבסוף, נסכם את יתרונות וחסרונות הדגם, נערוך השוואה למתחרים העיקריים בשוק המקומי, ונספק לכם פסק דין שיעזור לכם להחליט האם כדאי לקנות את ה-BYD דולפין והאם היא הרכב הנכון עבורכם.
בואו נתחיל!
עיצוב חיצוני: שחיין חינני בים העירוני
שפת עיצוב “אוקיינוס” ורושם ראשוני
ה-BYD דולפין היא חלק מסדרת דגמי “אוקיינוס” של BYD, ושמה הולם את שפת העיצוב שלה.
הרושם הכללי הוא של מכונית מודרנית, מעט שובבה ובעלת נוכחות ייחודית.
היא לא צועקת “תראו אותי!”, אבל גם לא נבלעת בנוף.
יש לה קווים נקיים, אלמנטים מעוגלים ודינמיים, והיא בהחלט נבדלת מהעיצובים הקופסתיים או השמרניים יותר שפגשנו בעבר.
היא מזכירה במעט את הדולפין הימי החינני, עם קווים זורמים ותחושה של תנועה.
פירוט אלמנטים עיצוביים
חזית הרכב מאופיינת בפנסים צרים ומלוכסנים המשתלבים עם פס LED המרכזי היוצר מראה מודרני וקצת “כועס” או “נחוש”.
הגריל הקדמי, כפי שמתאים לרכב חשמלי, אטום ברובו, עם פתחי אוורור מינימליים בתחתית הפגוש התורמים לאווירודינמיקה.
מהצד, הצללית של הדולפין מציגה קו גג עולה קלות לכיוון החלק האחורי, יחד עם קו מותניים בולט שעובר דרך הידיות ומתחבר לפנסים האחוריים.
בתי הגלגלים מודגשים ומעניקים לרכב מראה יציב.
אחד האלמנטים המעניינים הוא הספוילר הקטן והמפוצל בחלק העליון של דלת תא המטען, שמקנה מראה ספורטיבי עדין ותורם ליציבות במהירויות גבוהות.
החלק האחורי ממשיך את קו העיצוב עם פנסים המחוברים בפס תאורה LED לרוחב המכונית, טרנד עיצובי פופולרי.
הפגוש האחורי מעוצב בצורה נקייה ופשוטה.
בחלק מהגרסאות ניתן למצוא גימור דו-גוני עם גג וקורות בצבע שונה, המוסיף נופך אופנתי.
חישוקי הגלגלים המוצעים בישראל, לרוב בגודל 16 או 17 אינץ’ ברמות הגימור השונות, מעוצבים בצורה אווירודינמית ותורמים למראה הכללי.
הם אולי לא הכי דרמטיים שיש, אבל בהחלט משתלבים היטב עם הקונספט העיצובי.
נוכחות כביש ומידות
מבחינת נוכחות כביש, הדולפין נראית קצת יותר גדולה מכפי שהיא באמת, בעיקר בגלל הגובה היחסי שלה והרוחב הנדיב.
עם אורך של 4.1 מטרים ורוחב של 1.77 מטרים (ללא מראות), היא מתמקמת בלב קטגוריית הסופרמיני, אבל בסיס גלגלים של 2.7 מטרים הוא נתון מרשים במיוחד עבור הקטגוריה ותורם למרווח הפנימי.
בהשוואה למקובל בקטגוריה, היא מעט ארוכה ובעלת בסיס גלגלים ארוך משמעותית ממתחרות כמו פיג’ו 208 או רנו קליאו, ואפילו ארוכה יותר ממתחרות חשמליות ישירות כמו MG ZS EV (בסיס גלגלים קצר יותר).
המידות הללו הופכות אותה לנוחה להתניידות עירונית וחניה, אך גם בעלת נוכחות מספקת בכביש הפתוח.
עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח: קונספט “ים” בפנים
אווירה וקונספט עיצובי
כניסה לתא הנוסעים של ה-BYD דולפין חושפת עיצוב פנים ייחודי, הממשיך את קונספט “האוקיינוס” מהחוץ.
האווירה הכללית מודרנית, מינימליסטית למדי, עם נגיעות צבע ובחירת חומרים שיוצרים תחושה של רעננות.
עיצוב הדשבורד והקונסולה המרכזית נקי, עם מספר מינימלי של כפתורים פיזיים, רוב השליטה עוברת למסך המולטימדיה המרכזי.
הקווים מעוגלים, ויש אלמנטים עיצוביים כמו ידיות הדלתות או פתחי המיזוג המעוצבים בצורות לא שגרתיות המזכירות גלי ים או סנפירי דולפינים.
זהו עיצוב שבהחלט לא משעמם, ומרגיש צעיר ועכשווי.
איכות חומרים והרכבה
בסעיף איכות החומרים, הדולפין מציגה תמונה מעורבת.
בחלקים העליונים של הדשבורד ודיפוני הדלתות תמצאו חומרים נעימים למגע, לרוב עם טקסטורה מעניינת ואף ריפוד בד או עור סינטטי בחלק מהאזורים, במיוחד ברמת גימור “דיזיין” הגבוהה.
לעומת זאת, בחלקים התחתונים ובאזורים פחות נגישים, השימוש בפלסטיק קשיח נפוץ יותר.
איכות ההרכבה נראית בסך הכל טובה, ללא קרקושים או רעשים מיותרים גם בנסיעה על כבישים פחות סלולים.
BYD שיפרה משמעותית את איכות הפלסטיקה בדגמים החדשים שלה בהשוואה לעבר, והדולפין בהחלט מציגה קפיצת מדרגה בתחום זה עבור היצרן.
הנדסת אנוש, נוחות מושבים ומרווח
הנדסת האנוש בדולפין מקבלת ציון “טוב מינוס”.
מיקום פקדים כמו בקרת האקלים, ששולטת ברובה דרך המסך (אף שיש פס כפתורים פיזיים מתחתיו לפונקציות נפוצות), דורש הסתגלות.
גם השליטה במערכות הרכב השונות מתבצעת בעיקר דרך מסך המגע הענק והמסובב, מה שלפעמים דורש הורדת מבט מהכביש.
הראות החוצה טובה בסך הכל, בזכות קו חלונות נמוך יחסית ושמשות גדולות.
עם זאת, קורות A עבות יחסית עלולות לפגוע מעט בשדה הראייה בפניות חדות.
נוחות המושבים הקדמיים טובה מאוד, הם תומכים היטב בגוף ונוחים לישיבה גם בנסיעות ארוכות.
המושבים הקדמיים ברמות הגימור הגבוהות מציעים גם חימום ואוורור, פינוק נעים במיוחד.
שורת המושבים האחורית מפתיעה לטובה.
בסיס הגלגלים הנדיב מתורגם למרווח רגליים מצוין ביחס לקטגוריה, ובהחלט מאפשר לשני מבוגרים לשבת בנוחות יחסית.
מרווח הראש טוב גם לאנשים גבוהים, ומרווח הכתפיים סטנדרטי לקטגוריה.
שלושה מבוגרים ישבו בצפיפות מסוימת, אבל שני מבוגרים ושני ילדים ייכנסו בהחלט.
תא מטען ופתרונות אחסון
נפח תא המטען עומד על 345 ליטרים, נתון סביר לקטגוריה, אך אינו שובר שיאים.
הוא עמוק אך לא רחב במיוחד.
סף ההטענה גבוה יחסית, מה שעלול להקשות מעט על העמסת חפצים כבדים או גדולים.
צורת תא המטען יחסית רגולרית ומאפשרת ניצול יעיל של הנפח.
ניתן לקפל את המושבים האחוריים ביחס 60/40 להגדלת נפח ההעמסה, ולקבל נפח משמעותי של 1,310 ליטרים.
ישנם פתרונות אחסון נוספים בתא הנוסעים, כמו תאים בדלתות, תא כפפות, ותא אחסון מתחת למשענת היד הקדמית, אך הם לא מהגדולים שראינו.
אין תא אחסון קדמי (‘פראנק’) כמו בחלק מהרכבים החשמליים, מה שקצת מאכזב ומאלץ לאחסן את כבלי הטעינה בתא המטען.
טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה: הרבה מסך, הרבה פיצ’רים
מערכת מולטימדיה ולוח מחוונים
גולת הכותרת הטכנולוגית של ה-BYD דולפין היא ללא ספק מסך המולטימדיה המרכזי.
ברמות הגימור המשווקות בישראל (קומפורט ודיזיין), המסך בגודל 12.8 אינץ’ או 10.1 אינץ’ (תלוי ברמת הגימור ומועד הייצור, אך לרוב הגדול יותר), וייחודו ביכולת הסיבוב שלו בלחיצת כפתור, ממצב אופקי למצב אנכי.
זהו גימיק נחמד בהתחלה, אבל פחות שימושי בחיי היומיום.
איכות התצוגה של המסך מעולה, התמונה חדה וברורה, והצבעים עשירים.
מהירות התגובה ללחיצות טובה, והמערכת, מבוססת אנדרואיד ונקראת DiLink, יחסית אינטואיטיבית למי שמכיר את מערכת ההפעלה הזו.
מבנה התפריטים יחסית הגיוני, למרות שמספר האפשרויות יכול להיות עצום בתחילה ולדרוש זמן למידה.
קיימת מערכת שליטה קולית, אך היא אינה מדויקת כמו בעוזרים קוליים מוכרים אחרים ולרוב תצטרכו להשתמש במגע במסך.
מבחינת קישוריות, הדולפין תומכת באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
חשוב לציין שבעת ההשקה היה צורך לעדכן את המערכת כדי להפעיל את הקישוריות, והיא עובדת לרוב בצורה חוטית, אם כי ייתכנו עדכונים או גרסאות תוכנה שיאפשרו קישוריות אלחוטית בעתיד.
לוח המחוונים הדיגיטלי קטן יחסית (5 אינץ’), והוא ממוקם על עמוד ההגה ומתכוונן יחד איתו.
הוא מציג את הנתונים הבסיסיים כמו מהירות, מצב סוללה וטווח נסיעה, אך אפשרויות התצוגה וההתאמה האישית שלו מוגבלות למדי בהשוואה לרכבים מתחרים.
מערכת שמע ואבזור נוחות
מערכת השמע הסטנדרטית בדולפין מספקת סאונד סביר, המתאים לרוב המאזינים בנהיגה יומיומית.
אין אופציה למערכת שמע משודרגת מבית יצרן פרימיום כמו בחלק מהמתחרות.
סעיף אבזור הנוחות הוא אחד היתרונות הגדולים של הדולפין, במיוחד בהתחשב במחיר.
רמת הגימור “קומפורט” הבסיסית כוללת כבר רשימת אבזור נדיבה למדי, ואילו רמת הגימור “דיזיין” מוסיפה עוד פינוקים רבים.
בין פריטי האבזור הבולטים שתוכלו למצוא (בהתאם לרמת הגימור): בקרת אקלים מפוצלת, כניסה והנעה ללא מפתח, מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית, חימום ואוורור במושבים קדמיים (דיזיין), גג פנורמי (דיזיין), טעינה אלחוטית לטלפון הנייד, שקעי USB מרובים (כולל מאחור), מצלמות היקפיות 360 מעלות, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, תאורת אווירה (דיזיין), מפתח חכם עם שלט רחוק לשליטה בחלק מהפונקציות (הזזת הרכב קדימה/אחורה בחניות צפופות).
זוהי רשימת אבזור עשירה מאוד, שבדרך כלל מצויה ברכבים יקרים יותר או ברמות גימור עליונות של מתחרות.
ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה: לא ספורטיבית, אבל זריזה מספיק
יחידות הנעה זמינות בישראל
ה-BYD דולפין משווקת בישראל עם שתי יחידות הנעה חשמליות עיקריות, המגיעות עם סוללות שונות וברמות גימור שונות.
רמת הגימור “קומפורט” מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 95 כוחות סוס (70 קילוואט) ומומנט של 18.4 קג”מ.
מנוע זה מניע את הגלגלים הקדמיים ומספק תאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש ב-12.3 שניות.
זוהי יחידת הנעה המכוונת לנהיגה עירונית ופרוורית נינוחה.
רמת הגימור “דיזיין” כוללת מנוע חזק יותר בהספק של 204 כוחות סוס (150 קילוואט) ומומנט נאה של 31.6 קג”מ.
גם כאן, ההנעה קדמית.
מנוע זה מקפיץ את הדולפין מ-0 ל-100 קמ”ש ב-7 שניות בלבד, נתון בהחלט ספורטיבי ומהיר בהרבה מהמתחרות הישירות בטווח מחיר דומה.
שני המנועים משודכים לגיר אוטומטי רציף (העברה ישירה ברכב חשמלי, אין כאן הילוכים כמו ברכב עם מנוע בנזין או דיזל), מה שתורם לחווית נהיגה חלקה ונטולת טלטלות.
היעדר הילוכים משפיע על התאוצה המיידית והחלקה, בעיקר בעיר, וזו אחת החוויות הנעימות במעבר לרכב חשמלי.
צריכת אנרגיה וטווח נסיעה
כמו כל רכב חשמלי, הביטוי הרלוונטי כאן הוא צריכת אנרגיה בקוט”ש ל-100 ק”מ, למרות שחיפוש “צריכת דלק” נפוץ גם בהקשר של רכבים חשמליים על מנת להשוות עלויות אנרגיה.
עלות הטעינה החשמלית נמוכה משמעותית מעלות התדלוק בדלק, גם בהשוואה לרכבים חסכוניים במיוחד.
רמת גימור קומפורט מצוידת בסוללת BYD Blade LFP (ליתיום ברזל פוספט) בקיבולת 44.9 קוט”ש.
טווח הנסיעה הרשמי לפי תקן WLTP עומד על 340 קילומטרים.
בנהיגה ריאלית בישראל, בשילוב נסיעה עירונית ובינעירונית ומזגנים, צפו לטווח של כ-280-300 קילומטרים.
רמת גימור דיזיין מצוידת בסוללה גדולה יותר בקיבולת 60.4 קוט”ש.
טווח הנסיעה הרשמי לפי תקן WLTP הוא 427 קילומטרים.
בנהיגה ריאלית, ניתן לצפות לטווח של כ-360-380 קילומטרים.
נתוני צריכת האנרגיה הרשמיים הם כ-15.9 קוט”ש ל-100 ק”מ (קומפורט) וכ-14.2 קוט”ש ל-100 ק”מ (דיזיין).
במבחנים ריאליים, המספרים לרוב יהיו קצת גבוהים יותר, כ-17-18 קוט”ש ל-100 ק”מ בממוצע.
הסוללה בטכנולוגיית Blade (להב) של BYD ידועה בבטיחותה הגבוהה ובעמידותה לאורך זמן.
תחושת כוח וביצועים
ההבדל בביצועים בין שתי הגרסאות משמעותי.
גרסת הקומפורט (95 כ”ס) מרגישה מספקת בהחלט בתוך העיר ומחוצה לה במהירויות נמוכות-בינוניות.
תאוצות ביניים לעקיפה דורשות תכנון מראש, והיא לא מכונית שמזמינה “לשחק” עם הדוושה.
גרסת הדיזיין (204 כ”ס) לעומת זאת, היא כבר מכונית זריזה ומהירה.
התאוצה מיידית וחזקה, עקיפות מתבצעות ללא דרמה, והיא מרגישה בטוחה ובעלת רזרבות כוח גם במהירויות גבוהות יותר.
שתי הגרסאות מציעות נהיגה חלקה ושקטה בזכות יחידת ההנעה החשמלית והעדר הילוכים.
טעינה: עניינים של קצב וזמן
טעינת AC ו-DC
אחד ההיבטים החשובים ברכב חשמלי הוא קצב הטעינה.
ה-BYD דולפין תומכת בטעינת AC (זרם חילופין) ביתית או ציבורית רגילה בקצב מקסימלי של 7 קילוואט.
זהו קצב סביר, אך מעט נמוך בהשוואה לחלק מהמתחרות שתומכות ב-11 קילוואט.
טעינה מלאה מסוללה ריקה (0-100%) בבית באמצעות עמדת 7 קוט”ש אורכת כ-7 שעות בגרסת הקומפורט (44.9 קוט”ש) וכ-9.5 שעות בגרסת הדיזיין (60.4 קוט”ש).
זה אומר שטעינת לילה מלאה אפשרית בהחלט.
בנוגע לטעינת DC (זרם ישר) מהירה בעמדות ציבוריות, הדולפין תומכת בקצב מקסימלי של 60 קילוואט בגרסת הקומפורט ו-88 קילוואט בגרסת הדיזיין.
גם כאן, אלו קצבים סבירים, אך לא מהגבוהים בקטגוריה.
טעינה מהירה מעמדה תומכת (למשל, 10-80%) צפויה לארוך כ-30-40 דקות, תלוי בטמפרטורת הסוללה וקצב הטעינה הספציפי של העמדה.
חשוב לציין שקצב הטעינה אינו לינארי ויורד ככל שהסוללה מתמלאת.
סוג המחבר המצוי בדולפין הוא Type 2 לטעינת AC ו-CCS2 לטעינת DC, המחברים הסטנדרטיים והנפוצים בישראל ובאירופה.
חווית טעינה בישראל
חווית הטעינה הציבורית בישראל משתפרת כל הזמן, אך עדיין רחוקה מלהיות מושלמת בהשוואה למדינות מתקדמות באירופה.
ישנן עמדות טעינה מהירות (DC) הפזורות ברחבי הארץ, בדרך כלל בחניונים ציבוריים, קניונים ותחנות דלק.
עם זאת, זמינות העמדות, קצב הטעינה בפועל (שלעיתים נמוך מהמקסימום הרשמי), הצורך באפליקציות שונות ובעיות תפעול נקודתיות עלולים להעיב על החוויה.
BYD מציעה אפליקציה לניהול הטעינה של הרכב, המאפשרת לראות את מצב הסוללה, להתחיל/להפסיק טעינה מרוחק ועוד, אך תפקודן של אפליקציות היצרנים משתנה.
בעת תכנון נסיעות ארוכות, חשוב לקחת בחשבון את מיקום עמדות הטעינה וזמני הטעינה הצפויים.
חווית נהיגה והתנהגות כביש: נוחות בעיר, פחות שובבה מחוצה לה
נוחות נסיעה ובידוד רעשים
נוחות הנסיעה היא אחד היתרונות המרכזיים של ה-BYD דולפין, במיוחד בסביבה עירונית.
המתלים (מקפרסון קדמי, קורת מתח אחורי) מכוילים בצורה רכה יחסית, והם סופגים היטב את שיבושי הכביש העירוניים, בורות ופסי האטה.
היא מרגישה נינוחה ונעימה בנסיעה איטית.
בכבישים בינעירוניים מהירים יותר, ובעיקר על כבישים משובשים, המתלים הרכים מדי עלולים להרגיש קצת רופפים, ולהתבטא בתנודות מרכב קלות.
רמת בידוד הרעשים בדגם זה טובה ביחס לקטגוריה.
בזכות יחידת ההנעה החשמלית, רעש המנוע כמעט ואינו קיים.
בנסיעה עירונית שקטה מאוד.
במהירויות בינעירוניות, רעשי רוח ורעשי כביש (בעיקר צמיגים) נשמעים, אך אינם מטרידים באופן מיוחד ומאפשרים שיחה נינוחה בתא הנוסעים.
בידוד הרעשים הכולל בהחלט תורם לתחושת הנינוחות והשלווה בנסיעה.
התנהגות דינמית ותחושת היגוי
בסעיף ההתנהגות הדינמית, הדולפין מכוונת יותר לנוחות מאשר לספורטיביות.
ההיגוי קל מאוד ונעדר משוב כמעט לחלוטין, מה שמקל על התמרון בעיר, אך פחות מתקשר בנהיגה מהירה או בפניות.
הוא מדויק במידה סבירה, אבל לא מזמין “לשחק” עם הרכב.
אחיזת הכביש טובה ויציבה ברוב המצבים, בזכות מיקום הסוללה הנמוך התורם למרכז כובד נמוך.
זוויות הגלגול בפניות מורגשות, בעיקר בגרסה עם המתלים הרכים יותר, אך אינן דרמטיות ואינן פוגעות בתחושת הביטחון בנהיגה נורמלית.
תחושת הבלמים סטנדרטית לרכב חשמלי.
קיימת מערכת רגנרציה (טעינה באמצעות בלימת מנוע) הניתנת לכיוון בשני מצבים, סטנדרטי וחזק יותר.
במצב החזק יותר ניתן להאט את הרכב באופן משמעותי רק על ידי שחרור דוושת התאוצה, מה שתורם לחסכון באנרגיה ומפחית שימוש בבלמים הפיזיים, במיוחד בנהיגה עירונית.
היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות טובה, והרכב מרגיש בטוח ושתול בכביש המהיר, אם כי רגישות קלה לרוחות צד מורגשת לעיתים.
קלות התמרון בעיר מצוינת בזכות מידותיה הקומפקטיות יחסית וההיגוי הקל.
בטיחות ומערכות עזר לנהג: 5 כוכבים ושפע מערכות
מבחני בטיחות ודירוג Euro NCAP
סעיף הבטיחות הוא נקודה חזקה נוספת של ה-BYD דולפין.
הרכב זכה לדירוג בטיחות מקסימלי של 5 כוכבים במבחני הריסוק של Euro NCAP, ארגון מבדקי בטיחות האירופי.
תוצאות מבחני בטיחות היו טובות בקטגוריות השונות, הן בהגנה על נוסעים מבוגרים וילדים והן בהגנה על הולכי רגל.
מבחינה מבנית, השימוש בפלטפורמה ייעודית לרכב חשמלי (e-Platform 3.0) ובסוללת ה-Blade המשולבת כחלק ממבנה הרכב (Cell-to-Pack) תורם לקשיחות המבנית ולהגנה על הנוסעים במקרה של תאונה.
מערכות ADAS (מערכות עזר לנהג)
הדולפין מאובזרת ברשימה ארוכה ומרשימה של מערכות ADAS כסטנדרט, אפילו ברמת הגימור הבסיסית.
בין המערכות הבולטות תמצאו:
- בקרת שיוט אדפטיבית (ACC) ששומרת על מרחק מהרכב מלפנים.
- סיוע לשמירת נתיב (LKA) הכולל מרכוז נתיב (Lane Centering Assist).
- בלימת חירום אוטונומית (AEB) עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים.
- התראת תנועה חוצה מאחור עם בלימה אוטונומית.
- ניטור שטח מת (BSM).
- התראת פתיחת דלת מסוכנת (DOW).
- זיהוי תמרורי מהירות והתאמת מהירות הרכב.
- אורות גבוהים אוטומטיים.
- התראת עייפות נהג.
ברמת הגימור דיזיין, נוספות מערכות כמו בקרת שיוט חכמה יותר ותפקוד משופר של מערכות אחרות.
תפקוד המערכות בעולם האמיתי טוב בסך הכל.
בקרת השיוט האדפטיבית פועלת בצורה חלקה יחסית.
מערכת שמירת הנתיב יעילה אך לעיתים יכולה להרגיש קצת אגרסיבית מדי בניסיונות מרכוז הנתיב, מה שמצריך מעט תיקונים בהגה.
בלימת החירום פעלה ביעילות במבדקי בטיחות שונים.
קלות התפעול של המערכות, לעומת זאת, דורשת מעט הסתגלות, שכן חלק מההגדרות נמצאות בתפריטי מסך המולטימדיה.
עם זאת, המערכות הסטנדרטיות מספקות שכבת הגנה חשובה ובולטת לטובה בקטגוריה.
מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל): כמה עולה התענוג?
מחיר ומחירון בישראל
אחת מנקודות המשיכה המרכזיות של ה-BYD דולפין בישראל היא תמחורה האטרקטיבי יחסית, במיוחד בהשוואה למתחרות חשמליות באותה קטגוריה ואפילו בהשוואה לרכבי בנזין מקבילים לאחר לקיחת עלויות דלק בחשבון.
השאלה כמה עולה BYD דולפין משתנה בהתאם לרמת הגימור ולמועד הרכישה (מיסוי ירוק משתנה, מבצעים וכו’), אך נכון לאפריל 2025, טווח המחיר הרשמי בישראל נע לרוב בין כ-120,000 ש”ח לכ-140,000 ש”ח, תלוי ברמת הגימור.
המחירון המדויק מתעדכן מעת לעת על ידי היבואן, ומומלץ לבדוק באתר היבואן או אצל סוכני המכירות לקבלת הנתונים העדכניים ביותר.
רמות גימור עיקריות
כאמור, הדולפין משווקת בישראל בשתי רמות גימור עיקריות:
- קומפורט (Comfort): רמת הגימור הבסיסית, אך כאמור, מאובזרת היטב. כוללת את המנוע החלש יותר (95 כ”ס) ואת הסוללה הקטנה יותר (44.9 קוט”ש). האבזור כולל את רוב מערכות הבטיחות האקטיביות, מסך מולטימדיה גדול, בקרת אקלים, כניסה והנעה ללא מפתח ועוד.
- דיזיין (Design): רמת הגימור הבכירה, כוללת את המנוע החזק יותר (204 כ”ס) ואת הסוללה הגדולה יותר (60.4 קוט”ש). בנוסף לכל האבזור ברמת קומפורט, היא מוסיפה אבזור פרימיום כמו גג פנורמי, חימום ואוורור מושבים קדמיים, תאורת אווירה, חישוקי 17 אינץ’ (במקום 16), מערכת מצלמות 360 ועוד. זוהי רמת הגימור המומלצת למי שמחפש ביצועים וטווח נסיעה משופרים ואבזור עשיר במיוחד.
אחריות ועלויות תחזוקה
אחריות על הרכב כולו סטנדרטית יחסית, לרוב 3-5 שנים או 100,000-150,000 ק”מ, תלוי בהגדרות היבואן.
חשוב במיוחד ברכב חשמלי: אחריות הסוללה ארוכה משמעותית, לרוב 8 שנים או 160,000 ק”מ, המוקדם מביניהם, עם התחייבות לקיבולת מינימלית (לרוב 70-80%) בתום התקופה.
תנאי האחריות המפורטים זמינים אצל היבואן וחיוניים לשקט נפשי.
עלויות התחזוקה השוטפת של רכב חשמלי נמוכות משמעותית מאלו של רכב בנזין מקביל, מכיוון שיש פחות חלקים נעים ולכן פחות צורך בטיפולים תכופים והחלפת שמנים ופילטרים רבים.
הטיפולים כוללים בעיקר בדיקות כלליות, החלפת נוזל בלמים וסינון אוויר לתא הנוסעים.
עם זאת, מחירי חלקי חילוף (במקרה של תקלות או תאונות) עלולים להיות יקרים יותר.
באשר ל תקלות פוטנציאליות או בעיות נפוצות בדגם, נכון לאפריל 2025, לא מדובר בדגם עם היסטוריית תקלות ידועות או נפוצות במיוחד, אך כמו כל דגם חדש יחסית בשוק, יש צורך במעקב לטווח ארוך.
שווי השימוש של הרכב בשוק המשומשות עדיין אינו ברור לחלוטין, מכיוון שמדובר בדגם חדש יחסית, אך נראה שהביקוש לרכבים חשמליים משומשים גובר, מה שעשוי לתמוך בשווי השימוש.
יתרונות: למה כדאי לשים לב לדולפין?
הנה סיכום ה יתרונות הבולטים של BYD דולפין:
- מחיר אטרקטיבי: אחת המכוניות החשמליות הזולות בישראל ביחס לגודל, לטווח ולאבזור, במיוחד ברמת גימור קומפורט. תמורה גבוהה למחיר.
- אבזור עשיר מאוד: רשימת אבזור נדיבה, במיוחד ברמת גימור דיזיין, הכוללת פינוקים כמו גג פנורמי, חימום/אוורור מושבים, מצלמות 360 ומערכות ADAS מתקדמות כסטנדרט.
- מערכות בטיחות אקטיביות מלאות: דירוג 5 כוכבים ב-Euro NCAP ורשימת מערכות ADAS מרשימה כסטנדרט תורמים לתחושת בטיחות גבוהה.
- מרווח פנימי טוב יחסית: בסיס גלגלים ארוך במיוחד תורם למרווח רגליים נדיב מאחור עבור הקטגוריה.
- חווית נהיגה נוחה ושקטה: המתלים מכוילים לנוחות, בידוד הרעשים טוב (במיוחד רעש מנוע), והעדר גיר והילוכים תורם לנסיעה חלקה ונינוחה.
- ביצועים טובים (בגרסת דיזיין): המנוע החזק יותר מספק תאוצה מרשימה והופך את הרכב לזריז ומהיר מחוץ לעיר.
- עיצוב ייחודי ומרענן: עיצוב חיצוני ופנימי שונה ומודרני, שאינו משעמם.
חסרונות: איפה הדולפין פחות מצטיינת?
כמו לכל רכב, גם ל-BYD דולפין יש את הפשרות ו ה חסרונות שלה:
- נוחות נסיעה פחות טובה מחוץ לעיר: המתלים הרכים מדי עלולים להרגיש מעט רופפים על כבישים משובשים במהירויות גבוהות יותר.
- התנהגות כביש פחות ספורטיבית: כיול המתלים וההיגוי מכוונים לנוחות על חשבון מעורבות נהג ותקשורת מההגה. לא הרכב למי שמחפש ריגוש בנהיגה דינמית.
- קצב טעינת AC ו-DC לא מהגבוהים: קצב הטעינה הנתמך סביר, אך יש מתחרות מהירות יותר בסעיף זה, מה שיכול להשפיע על זמני טעינה בנסיעות ארוכות.
- הנדסת אנוש מסך המולטימדיה: הסתמכות יתר על מסך המגע לשליטה בפונקציות רבות, בשילוב עם לוח מחוונים קטן ומגביל, פוגעת מעט בקלות התפעול בנהיגה.
- איכות חומרים לא אחידה: לצד חומרים נעימים בחלקים העליונים, יש שימוש נרחב בפלסטיק קשיח באזורים פחות נגישים.
- נפח תא מטען סביר אך לא גדול במיוחד: עם 345 ליטרים, הוא מספק למשפחה קטנה, אך ייתכן ויהיה קטן מדי עבור חלק מהצרכים.
בהשוואה למתחרים: איך הדולפין מתמודדת מול השחקנים המקומיים?
שוק הסופרמיני החשמלי בישראל הפך תחרותי מאוד, וה-BYD דולפין מתמודדת מול מספר שחקנים מרכזיים.
המתחרות העיקריות שלה כוללות את ה-MG ZS EV (בגרסת הכניסה וגרסת הטווח הארוך), את ה-Geely Geometry C, ואת ה-Ora Funky Cat של גרייט וול מוטורס.
בהשוואה ל-MG ZS EV, הדולפין מציעה בסיס גלגלים ארוך יותר (שמתבטא במרווח פנימי טוב יותר), אבזור עשיר יותר במחיר דומה, ובגרסת הדיזיין – גם ביצועים טובים משמעותית. ה-MG ZS EV מציעה תא מטען גדול יותר ונוחות נסיעה טובה יותר מחוץ לעיר.
בהשוואה ל-Geely Geometry C, הדולפין קטנה יותר מבחינת מידות חיצוניות, מה שיתרון בעיר. הגיאומטרי C מציעה טווח נסיעה רשמי ארוך יותר בגרסה הבכירה ותא מטען גדול יותר. עם זאת, הדולפין לרוב תהיה זולה יותר באותה רמת אבזור, ומציעה אבזור פרימיום ייחודי כמו מסך מסתובב ואוורור מושבים. מערכות הבטיחות דומות בשתיהן, אך הגיאומטרי C מרגישה יציבה יותר בכביש מהיר.
בהשוואה ל-Ora Funky Cat, גם היא סופרמיני חשמלית עם עיצוב ייחודי, הדולפין מציעה לרוב מחיר אטרקטיבי יותר, מרווח פנימי טוב יותר לנוסעים מאחור (האורה צפופה מאחור) ותא מטען שימושי יותר (תא המטען של האורה קטן מאוד). האורה מצטיינת באיכות חומרים גבוהה יותר בתא הנוסעים ובעיצוב פנים רטרו-מודרני ייחודי.
בסך הכל, ה-BYD דולפין ממצבת את עצמה כאופציה תחרותית מאוד בזכות השילוב המנצח של מחיר, אבזור נדיב ובטיחות ברמה גבוהה, במיוחד ברמת גימור דיזיין שמציעה גם ביצועים טובים וטווח נסיעה מספק לרוב הצרכים. היא מציעה תמורה מצוינת ביחס ל מחירון שלה ומהווה כאב ראש רציני עבור מתחרותיה.
סיכום ומסקנות: פסק דין על הדולפין
ה-BYD דולפין היא ללא ספק אחת המכוניות החשמליות החשובות והמשפיעות שנחתו בישראל בשנים האחרונות.
ההתרשמות הכוללת ממנה חיובית מאוד, במיוחד בהתחשב בפלח השוק בו היא מתמודדת ובתג המחיר שלה.
היא מביאה עימה רוח רעננה של עיצוב, חבילת אבזור עשירה במיוחד, בטיחות מקסימלית ומרווח פנימי מפתיע לרכב בגודלה.
אז האם כדאי לקנות את ה-BYD דולפין? התשובה תלויה בצרכים שלכם, אבל באופן כללי, היא בהחלט מומלצת.
היא מתאימה במיוחד ל:
- משפחות צעירות המחפשות רכב שני או עיקרי עם מקום ישיבה סביר מאחור ובטיחות ברמה גבוהה.
- נהגים עירוניים ופרווריים המחפשים רכב חשמלי במחיר נגיש יחסית, עם עלויות אחזקה נמוכות וקלות תמרון.
- מי שמעריך אבזור נוחות ובטיחות עשיר ומוכן להסתגל להנדסת אנוש שונה מעט.
- מי שמעוניין לעשות את המעבר לרכב חשמלי ללא “קריעת כיס” גדולה מדי ומקבל את העובדה שקצבי הטעינה אינם מהמהירים ביותר.
למי היא פחות מתאימה? למי שמחפש רכב עם חווית נהיגה ספורטיבית ומעורבת, למי שזקוק לנפח תא מטען גדול במיוחד באופן קבוע, ולמי שמטעין את הרכב בעיקר בעמדות מהירות ציבוריות ומחפש את קצב הטעינה המהיר ביותר שקיים כיום.
בהשוואה למתחרותיה הישירות בישראל, כמו ה-MG ZS EV וה-Geely Geometry C, הדולפין מציעה את השילוב הטוב ביותר של מחיר-אבזור-בטיחות ומרווח פנימי. היא פחות דינמית מחלקן ופחות מהירה בטעינה מחלקן, אך החבילה הכוללת שהיא מציעה במחיר שלה קשה מאוד להתעלמות. לחוות דעת גולשים רבים ברשת מחזקות את התחושה שהדולפין מספקת תמורה מצוינת לכסף.
לסיכום פסק הדין: BYD דולפין היא רכב חשמלי חכם, מאובזר ובטוח שמציע תמורה גבוהה מאוד למחיר. היא לא מושלמת, ויש לה כמה פשרות, בעיקר בסעיף הדינמיות וקצב הטעינה, אך ה יתרונות שלה עולים על ה חסרונות עבור קהל היעד שלה. אם אתם בשוק לסופרמיני חשמלית נגישה ומאובזרת, כדאי מאוד לשקול את הדולפין ברצינות.