סקירה מקצועית על ג’יפ גרנד צ’ירוקי – חוות דעת, מחיר, צריכת דלק, בטיחות ועוד

ברוכים הבאים לפורטל הרכב PRK.
היום נצלול לעומק של אחת האייקונות המוטוריות המוכרות בעולם, רכב שסיפורו שזור בהיסטוריה האמריקאית ובעולם רכבי השטח והפנאי היוקרתיים.
אנחנו מדברים, כמובן, על הג’יפ גרנד צ’ירוקי (Jeep Grand Cherokee).
הדגם הזה, בגלגולו הנוכחי, מגיע לישראל עם בשורה חשמלית למחצה, ומנסה לשלב בין המורשת הקשוחה לנוחות וטכנולוגיה עכשוויות.
הוא מתמודד מול שחקנים חזקים בשוק רכבי הפנאי הגדולים, ומציב אתגרים לא קטנים למתחרים כמו טויוטה היילנדר או יונדאי סנטה פה בגרסאותיהם המאובזרות יותר.
בסקירה המקיפה הזו, נבחן האם הגרנד צ’ירוקי מצליח לעמוד בציפיות.
האם הוא מספק את הסחורה מבחינת עיצוב, נוחות, טכנולוגיה וביצועים?
והכי חשוב: האם כדאי לקנות ג’יפ גרנד צ’ירוקי בישראל של היום?
נדבר על הכל – החל מעיצובו החיצוני והפנימי, דרך יחידות ההנעה (עם דגש על ה-4xe הפלאג-אין הייבריד הרלוונטי כל כך לישראל), חווית הנהיגה, בטיחות, ועד לנושא הבוער תמיד: מחיר ומחירון.
נתייחס גם לחוות דעת גולשים, יתרונות וחסרונות מנומקים, ואפילו נצלול לפרטים כמו צריכת דלק, תקלות אפשריות והאם הגיר עושה את העבודה כמו שצריך.
אז בואו נתחיל.

II. עיצוב חיצוני – נוכחות אמריקאית על כבישי ישראל

פילוסופיה עיצובית ורושם ראשוני

הג’יפ גרנד צ’ירוקי הנוכחי שומר נאמנות למראה המוכר והאהוב של הדגם, אך עושה זאת עם טאץ’ מודרני ומעודן.
הפילוסופיה העיצובית ברורה: לשדר עוצמה, יוקרה מחוספסת ונוכחות כביש שלא ניתן להתעלם ממנה.
הרושם הראשוני הוא של רכב גדול, רחב ויציב, כזה שלא מתבייש בגודלו.
הוא לא מנסה להיות אגרסיבי מדי או ספורטיבי בצורה מופגנת, אלא משדר ביטחון ושליטה עצמית.
העיצוב מצליח לשלב בין הקווים המרובעים האופייניים לג’יפ לבין עגלגלות עדינה יותר, מה שמעניק לו מראה מעודכן ופחות כבד מבעבר.
הוא בהחלט בולט בנוף הישראלי, שרגיל יותר לרכבי פנאי עגלגלים ובעלי מראה “רך” יותר.

אלמנטים עיצוביים בולטים

בחזית, שולט כמובן גריל שבעת החריצים המפורסם של ג’יפ, שמקבל כאן פרשנות מודרנית עם מסגרת כרום עבה ויחידות תאורה דקות ומתוחות שמכילות תאורת LED מתקדמת.
הפנסים הקדמיים חודרים קלות אל תוך הגריל, ויוצרים מראה מחובר והרמוני.
הפגוש הקדמי מעוצב בצורה המשלבת בין מראה כביש לבין רמזים ליכולת שטח (גם אם מרבית הקונים לעולם לא יבדקו אותה), עם פתחי אוורור גדולים ושילוב של פלסטיק שחור וכרום.

מהצד, צללית הגרנד צ’ירוקי נשארת נאמנה לעצמה.
קו המותניים מתחיל נמוך יחסית בחזית ועולה בהדרגה כלפי הדלת האחורית, מה שמקנה לרכב מראה דינמי קל.
קו הגג ישר יחסית, תורם למרווח הראש בפנים, ומסתיים בספוילר קטן מעל דלת תא המטען.
בתי הגלגלים מודגשים אך לא בצורה מוגזמת, ומכילים חישוקי גלגלים בגדלים שונים (לרוב 18 או 20 אינץ’ ברמות הגימור העיקריות בישראל) ובעיצובים הנעים בין אלגנטי לספורטיבי קלות.
יש משהו מוצק ומאסיבי במבט מהצד, שתורם לתחושת הביטחון שהרכב משדר.

החלק האחורי ממשיך את הקו המודרני והנקי.
פנסי LED דקים ומאורכים מתחברים לרוב על ידי פס דק או סמל ג’יפ גדול במרכז.
הפגוש האחורי נקי למדי, וכולל בדרך כלל יציאות מפלט (סמויות או גלויות, תלוי ברמת הגימור וביחידת ההנעה).
דלת תא המטען גדולה ונפתחת חשמלית לרוב.
העיצוב הכולל מאחור פחות דרמטי מהחזית, וממוקד יותר בפונקציונליות ובמראה רחב ויציב.
הוא נראה טוב, מודרני, ובהחלט מתאים למשפחת ג’יפ.

III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח – בית מרווח ועתיר טכנולוגיה

אווירה וקונספט עיצובי

הכניסה לתא הנוסעים של הג’יפ גרנד צ’ירוקי חושפת קפיצת מדרגה משמעותית בהשוואה לדורות קודמים.
האווירה הכללית היא של יוקרה מודרנית, נקייה ועתירת טכנולוגיה.
הקונספט העיצובי ממוקד בנוחות הנוסעים ובגישה קלה למערכות הרכב, עם פחות דגש על כפתורים פיזיים ויותר שליטה דרך מסכי מגע.
העיצוב אופקי בעיקרו, עם דשבורד רחב ונמוך שמקנה תחושת מרחב.
יש שילוב של חומרים שונים, שמנסה ליצור תחושה פרימיומית, אך לא תמיד מצליח להגיע לרמות גימור של מתחרי יוקרה גרמניים מקבילים (שיעלו כמובן הרבה יותר).

איכות חומרים והרכבה

איכות החומרים בגרנד צ’ירוקי טובה באופן כללי, אך משתנה בהתאם לרמת הגימור.
ברמות הגימור הגבוהות יותר, ניתן למצוא עור איכותי, דיפוני עץ או אלומיניום ופלסטיקה רכה בחלקים העליונים של הדשבורד והדלתות.
ברמות גימור בסיסיות יותר, ייתכנו יותר משטחי פלסטיק קשיחים, בעיקר בחלקים התחתונים של התא.
בהשוואה למתחרים עממיים יותר בקטגוריה, הגרנד צ’ירוקי מציע תא נוסעים בעל תחושה יוקרתית יותר.
עם זאת, עדיין ישנם מקומות שבהם איכות ההרכבה או סוג הפלסטיק פחות מרשימים בהשוואה לרכבי יוקרה אמיתיים.
בסך הכל, התחושה היא של רכב בנוי היטב ונעים לשהייה, אך לא ברמה של פינטרסט מוטורי.

הנדסת אנוש ושימושיות

הנדסת האנוש בגרנד צ’ירוקי טובה ברובה, אך דורשת הסתגלות קצרה בשל המעבר לשליטה במסך מגע על רוב הפונקציות.
מסך המולטימדיה (נדבר עליו בהרחבה בהמשך) גדול ואינטואיטיבי, אך ישנם עדיין כפתורים פיזיים חשובים לשליטה בבקרת האקלים ובעוצמת השמע, וזה יתרון משמעותי.
מיקום הפקדים העיקריים על ההגה ולוח המחוונים נוח וקל לתפעול.
הראות החוצה טובה בזכות תנוחת ישיבה גבוהה וחלונות גדולים יחסית, אם כי קורות A עשויות להפריע מעט בזוויות מסוימות.
מערכת המצלמות ההיקפיות (אם קיימת) עוזרת מאד בתמרוני חניה ובעיר.

מושבים ומרווח פנימי

המושבים הקדמיים בגרנד צ’ירוקי נוחים מאד ותומכים, גם בנסיעות ארוכות.
ברמות הגימור הגבוהות הם מגיעים עם כיוונון חשמלי מלא, חימום ואוורור.
המושב האחורי מציע מרווח נדיב מאד לרגליים ולראש עבור שני נוסעים מבוגרים, וגם נוסע שלישי ימצא מקום, אם כי פחות נוח בשל מבנה המושב ומנהרת ההינע (קצת פחות רלוונטי ב-4xe).
רוחב הכתפיים טוב, והתחושה הכללית בשורה השנייה מרווחת ונעימה.
זהו רכב שמתאים בהחלט למשפחות עם ילדים גדולים או למבוגרים המרבים בנסיעות עם נוסעים מאחור.
המרווח הוא אחד מנקודות החוזק הבולטות של הרכב בהשוואה למתחרים מסוימים.

נפח תא מטען ושימושיות

נפח תא המטען בגרנד צ’ירוקי נדיב למדי בגרסת שורת המושבים הכפולה (כ-1067 ליטרים עד התקרה או כ-500 ליטרים עד קו החלונות, תלוי שיטת מדידה).
עם זאת, בגרסת הפלאג-אין הייבריד (4xe), נפח זה מצטמצם מעט עקב מיקום הסוללה מתחת לרצפת תא המטען.
הנפח עדיין שימושי למשפחה ממוצעת, ומאפשר העמסה של מזוודות או עגלת ילדים.
סף ההטענה גבוה יחסית, מה שעלול להקשות על הטענת חפצים כבדים.
צורת תא המטען סדירה למדי וקלה לניצול, וישנן לרוב נקודות עיגון.
ברמות גימור מסוימות, המושבים האחוריים מתקפלים חשמלית, מה שמקל על הגדלת שטח ההטענה.
פתרונות אחסון נוספים בתא הנוסעים כוללים תאים בדלתות, תא כפפות ותא מרכזי גדול בין המושבים.

IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה – חמ”ל על גלגלים

מערכת המולטימדיה Uconnect

אחד ממרכזי הכובד בתא הנוסעים הוא מערכת המולטימדיה, המבוססת על מערכת ה-Uconnect המצוינת של קונצרן סטלנטיס.
המערכת מוצגת לרוב על גבי מסך מגע מרכזי בגודל של 10.1 אינץ’, ולעיתים גם מסך נוסף לנוסע הקדמי באבזור גבוה.
איכות התצוגה מצוינת, חדה וברורה, ומהירות התגובה מרשימה ביותר – המערכת פועלת בזריזות וללא השהיות.
מבנה התפריטים הגיוני וקל להבנה לאחר היכרות קצרה.
מערכת ההפעלה עצמה נוחה ואינטואיטיבית, ומאפשרת גישה מהירה לפונקציות השונות, כולל שליטה על בקרת האקלים, ניווט (אם מותקן מקורי), ומערכות הרכב השונות.
העוזר הקולי עובד היטב ומבין פקודות בשפה טבעית יחסית.

קישוריות ולוח מחוונים דיגיטלי

הקישוריות לסמארטפונים מלאה ותומכת ב-Apple CarPlay ו-Android Auto, ולרוב גם בחיבור אלחוטי, שזה יתרון עצום ומקל מאד על השימוש ביישומים מוכרים כמו Waze או ספוטיפיי ישירות מהמסך הגדול.
מתחת למסך המרכזי, יש לרוב פקדי מגע נוספים או פיזיים למערכת השמע ובקרת האקלים, שמאפשרים שליטה מהירה בפונקציות נפוצות מבלי לצלול לתפריטים.
לוח המחוונים הוא דיגיטלי לחלוטין, עם מסך בגודל של 10.25 אינץ’.
הוא מציע אפשרויות תצוגה רבות להתאמה אישית, ומאפשר לנהג לבחור איזה מידע יוצג (מהירות, סל”ד, נתוני נסיעה, הוראות ניווט, מצב סוללה וטווח חשמלי ב-4xe ועוד).
הגרפיקה חדה ונעימה לעין.

מערכת שמע ואבזור נוחות

מערכת השמע הסטנדרטית בגרנד צ’ירוקי מספקת איכות סאונד טובה בהחלט למרבית המאזינים.
ברמות הגימור הגבוהות יותר, לעיתים מוצעת מערכת שמע משודרגת של מותג פרימיום כמו McIntosh, שמציעה איכות שמע יוצאת דופן עם צליל עשיר ומדויק, ובהחלט שווה את התוספת למי שהאודיו חשוב לו במיוחד.
מבחינת אבזור נוחות, הגרנד צ’ירוקי מגיע לרמות הגימור הבכירות בישראל עשיר מאד.
ניתן למצוא בקרת אקלים מפוצלת (לעיתים עם שליטה גם ליושבים מאחור), חימום ו/או אוורור למושבים הקדמיים (ולעיתים גם חימום לאחוריים), גג פנורמי ענק שמכניס המון אור לתא הנוסעים, הגה מחומם, משטח טעינה אלחוטי לסמארטפון, ושפע של שקעי USB-A ו-USB-C.
ברמות הגימור המאובזרות ביותר, ניתן למצוא גם תצוגה עילית (Head-Up Display – HUD) שמקרינה נתוני נסיעה חשובים על השמשה הקדמית, מה שתורם לבטיחות ולהפחתת הסחות דעת.

טכנולוגיות ייחודיות

לגרסת הפלאג-אין הייבריד (4xe) יש טכנולוגיות ייחודיות הקשורות ליחידת ההנעה ההיברידית.
מערכת המולטימדיה ולוח המחוונים מציגים מידע רב אודות זרימת האנרגיה, מצב טעינת הסוללה, טווח הנסיעה החשמלי והמשולב, ונתוני צריכת אנרגיה וצריכת דלק.
ניתן לבחור בין מצבי נהיגה שונים (Hybrid, Electric, E-Save) המשפיעים על אופן פעולת המערכת ההיברידית.
ישנה גם אפליקציה סלולרית של היצרן שמאפשרת לרוב לנטר את מצב הטעינה, להפעיל את בקרת האקלים מרחוק ועוד.
מערכות בטיחות מתקדמות הן סטנדרט, ונדבר עליהן בהמשך.

V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה – היברידיות בשירות הביצועים והחסכון

יחידות הנעה רלוונטיות לשוק הישראלי

בעוד שבשווקים אחרים הג’יפ גרנד צ’ירוקי מוצע עם מנועי בנזין V6 ו-V8 מסורתיים, הרי שבישראל, המיסוי המוטל על רכבים משפיע מאד על אטרקטיביות גרסאות כאלה.
לכן, הגרסה הרלוונטית והנמכרת ביותר היא גרסת הפלאג-אין הייבריד, ה-4xe.
יחידת ההנעה בגרסת ה-4xe מורכבת ממנוע בנזין טורבו בנפח 2.0 ליטר, 4 צילינדרים, ומנוע חשמלי המשולב בתיבת ההילוכים.
ההספק המשולב מרשים ביותר ועומד על כ-375 כוחות סוס (כ-280 קילוואט), והמומנט המרבי גבוה ועומד על כ-65 קג”מ.
הכוח מועבר לכל ארבעת הגלגלים דרך תיבת הילוכים אוטומטית עם 8 הילוכים. זהו גיר פלנטרי קלאסי, אמין ויעיל.
יש להודות שהיעדר מנועי V6/V8 מההיצע המרכזי בישראל עשוי לאכזב חלק ממעריצי הדגם המסורתיים שחיפשו את צליל ומורשת המנועים הגדולים.

אם גרסאות בנזין “רגילות” (V6) עדיין מיובאות לישראל, הן יצוידו לרוב במנוע בנזין V6 בנפח 3.6 ליטר עם הספק של כ-293 כ”ס ומומנט של כ-35.5 קג”מ.
גם כאן, הגיר הוא אוטומטי פלנטרי עם 8 הילוכים.
ביצועי גרסת הבנזין טובים, אך פחות מרשימים מאלו של גרסת הפלאג-אין הייבריד החזקה יותר.

ביצועים ותאוצה

נתוני התאוצה 0-100 קמ”ש בגרסת ה-4xe מרשימים לרכב בגודל כזה, ועומדים על כ-6 שניות.
השילוב של מנוע בנזין מוגדש ומנוע חשמלי חזק מספק דחף מיידי ורציף, במיוחד בתאוצות ביניים עוקפות או ביציאה מרמזורים.
המעבר בין מנוע הבנזין לחשמלי (או שניהם יחד) חלק לרוב, אם כי לעיתים רחוקות יכול להרגיש מורגש קלות.
גרסת הבנזין V6 תציג תאוצה מעט איטית יותר, בסביבות 7.5 שניות ל-100 קמ”ש.
בשתי הגרסאות, תחושת הכוח מספקת לנהיגה יומיומית ובינעירונית בישראל.
הגיר האוטומטי ב-8 הילוכים יעיל ומהיר יחסית, ומעביר הילוכים בצורה חלקה.

צריכת דלק וצריכת אנרגיה בישראל

כאן מגיע היתרון המשמעותי של גרסת ה-4xe בשוק הישראלי, והסיבה העיקרית לפופולריות שלה (במיוחד עקב הטבות המס).
על הנייר, על פי תקן WLTP, ה-4xe מציג נתוני צריכת דלק דמיוניים של ליטר ל-40-50 ק”מ ואף יותר.
אבל בואו נהיה ריאליים – נתונים כאלה מושגים רק כאשר נוהגים מרבית הזמן על חשמל ו/או מבצעים טעינות תכופות.
הטווח החשמלי המוצהר עומד על כ-40-50 ק”מ, וגם זה נתון אופטימי.
בנהיגה ריאלית בישראל, עם טעינות תכופות ונסיעות קצרות בעיקר, ניתן להשיג נתוני צריכת אנרגיה ודלק משולבים מרשימים למדי, שיכולים להגיע ל-15-20 ק”מ לליטר בנזין ואף יותר בשילוב עם טעינה סדירה.
בנהיגה ארוכה ללא טעינה, כשהסוללה מתרוקנת, הרכב מתפקד למעשה כהיברידי רגיל (או אפילו פחות יעיל מזה, בשל משקל הסוללה), ואז צריכת הדלק תזנק ותדמה יותר לזו של רכב בנזין גדול, סביב 8-10 ק”מ לליטר, אולי פחות.
חיפוש המונח “צריכת דלק” הוא נפוץ גם עבור רכבים חשמליים או פלאג-אין, למרות שהמונח המדויק יותר הוא “צריכת אנרגיה” בקוט”ש/100 ק”מ, ויש להשוות עלויות אנרגיה ולא רק ליטרים מול קוט”ש. עלויות הנסיעה ב-4xe יכולות להיות נמוכות משמעותית אם מקפידים לטעון.
צריכת הדלק בגרסת בנזין V6 תהיה גבוהה משמעותית וצפויה לעמוד על כ-7-9 ק”מ לליטר בנהיגה משולבת ריאלית בישראל.

VI. טעינה (לרכב פלאג-אין/חשמלי – 4xe) – חווית טעינה בישראל

קצבי טעינה וזמנים

כמו כל רכב פלאג-אין הייבריד, חווית הטעינה בגרנד צ’ירוקי 4xe מהותית למיצוי הפוטנציאל החסכוני שלו.
קצב טעינת AC המקסימלי עומד לרוב על 7.4 קילוואט.
בחיבור לעמדת טעינה ביתית בהספק כזה, טעינה מלאה של הסוללה (שגודלה סביב 17 קוט”ש) מ-0 ל-100% אורכת כשעתיים וחצי עד שלוש שעות.
זהו זמן סביר לחלוטין ומאפשר טעינה מלאה במהלך הלילה.
קצב טעינת DC (טעינה מהירה) ברכבי פלאג-אין הייבריד נמוך משמעותית מזה של רכבים חשמליים מלאים.
בגרנד צ’ירוקי 4xe, קצב הטעינה המהירה נמוך יחסית (בסביבות 30-50 קילוואט במקרה הטוב, ולעיתים אפילו פחות).
זמן טעינה טיפוסי מעמדה מהירה מ-10% ל-80% סוללה יכול לארוך כ-30-45 דקות, בהתאם לתנאים ועמדת הטעינה. זה לא מהיר כמו רכב חשמלי מלא, אבל יכול להיות שימושי לעצירה קצרה.

מחברים וניהול טעינה

סוג המחבר לטעינת AC בישראל (ובהתאם לתקינה אירופאית) הוא Type 2.
לרוב, רכבי פלאג-אין הייבריד המגיעים לישראל יכללו גם מחבר CCS לטעינת DC מהירה, אם כי כאמור הקצב נמוך.
ניהול הטעינה לרוב מתבצע דרך האפליקציה של היצרן, המאפשרת להתחיל ולעצור טעינה מרחוק, לתזמן טעינה לשעות שפל בתעריפי החשמל, ולנטר את מצב הסוללה והטווח הנותר. האפליקציה שימושית אך לא תמיד מושלמת מבחינת יציבות.

חווית הטעינה הציבורית בישראל נמצאת בהתפתחות מתמדת.
בעוד שעמדות טעינה מהירות הפכו לנפוצות יותר לאורך צירי תנועה מרכזיים, עמדות AC ציבוריות עדיין לא נפוצות מספיק בכל מקום, במיוחד באזורים עירוניים שאינם חניונים מסודרים.
עבור רכב פלאג-אין כמו הגרנד צ’ירוקי 4xe, טעינה ביתית היא המפתח לחיסכון משמעותי.
הסתמכות על טעינה ציבורית בלבד תהיה פחות יעילה ופחות נוחה בהשוואה למי שיש לו עמדת טעינה בבית או בעבודה.
בהשוואה למדינות אירופה מתקדמות בתחום החשמל, ישראל עדיין מפגרת מעט בהיצע וזמינות עמדות ציבוריות.

VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש – נוחות על חשבון ספורטיביות

נוחות נסיעה ובידוד רעשים

הג’יפ גרנד צ’ירוקי מכוון בראש ובראשונה לנוחות נסיעה, והוא עושה זאת היטב.
מתלי הרכב (מתלי אוויר ברמות גימור גבוהות, קפיצי פלדה בבסיסיות) מכוילים בצורה רכה יחסית, והם סופגים היטב את מרבית השיבושים בכבישים עירוניים ומכובשים.
הנסיעה רגועה ושלווה, גם על אספלט ישראלי שאינו מושלם.
בכבישים מהירים, הגרנד צ’ירוקי שומר על יציבות כיוונית טובה ומספק תחושת ביטחון.
רמת בידוד הרעשים בתא הנוסעים טובה מאד.
רעשי מנוע נשמעים רק תחת עומס כבד (פחות רלוונטי בנסיעה חשמלית ב-4xe), רעשי רוח מינימליים במהירויות חוקיות, ורעשי כביש וצמיגים מבודדים היטב גם כן.
זו סביבה נעימה מאד לשהייה בנסיעות ארוכות.

התנהגות דינמית והיגוי

בצד הדינמי, הגרנד צ’ירוקי פחות מרגש.
הוא אינו רכב שמיועד ל”כבישים מפותלים” או לנהיגה ספורטיבית.
תחושת ההיגוי קלה יחסית, עם משוב מוגבל מהכביש. הדיוק טוב, אך לא חד כמו ברכבים עם אוריינטציה דינמית יותר.
בפניות הדוקות, יש זוויות גלגול מורגשות, גם אם לא בצורה מטרידה.
אחיזת הכביש טובה בזכות מערכת ההנעה הכפולה והצמיגים הרחבים, אך לא מזמינה דחיפה למגבלות.
הבלמים פועלים היטב ומספקים עוצמת בלימה מספקת, אם כי תחושת הדוושה יכולה להיות מעט מלאכותית בגרסת ה-4xe בשל שילוב הבלימה הרגנרטיבית.
בלימה רגנרטיבית (הממירה אנרגיית בלימה לחשמל) ניתנת לכוונון, ובמצב הגבוה ביותר היא מאפשרת נהיגה של “דוושה אחת” כמעט לחלוטין בעיר, מה שיכול להיות נוח ויעיל.

קלות התמרון בעיר מפתיעה לטובה לרכב בגודל כזה.
רדיוס הסיבוב סביר, ותנוחת הישיבה הגבוהה והראות הטובה עוזרות מאד.
כאמור, מערכת המצלמות ההיקפיות היא תוספת מבורכת ומקלה מאד על חניה במקומות צפופים, שהם נפוצים למדי בישראל.
היעדר גיר והעברת הילוכים מורגשת ברכב חשמלי מלא הופך את הנסיעה לחלקה ולינארית. בגרנד צ’ירוקי 4xe, המעבר בין המנועים קיים אך בדרך כלל חלק, והגיר הפלנטרי תורם גם הוא לחלקות הנסיעה, למרות שזו לא חוויה של רכב חשמלי “טהור”.
בסך הכל, חווית הנהיגה בגרנד צ’ירוקי היא נוחה, רגועה, ומספקת תחושת ביטחון גבוהה. היא לא ספורטיבית, אבל זה ככל הנראה לא מה שקהל היעד העיקרי של הרכב מחפש.

VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג – מצוינות במבחני בטיחות

מבדקי בטיחות ודירוג רשמי

הג’יפ גרנד צ’ירוקי הנוכחי זכה לדירוג גבוה במבחני בטיחות רשמיים.
במבחני Euro NCAP, לדוגמה, הוא קיבל ציון של 5 כוכבים מלאים, שזהו הדירוג המקסימלי.
התוצאות היו מצוינות כמעט בכל הקטגוריות: הגנה על מבוגרים בתאונה, הגנה על ילדים במושבי בטיחות, והגנה על הולכי רגל במקרה פגיעה.
מבדקי בטיחות אלו משקפים לא רק את מבנה הרכב הקשיח שמגן על יושביו, אלא גם את היעילות של מערכות הבטיחות האקטיביות והפאסיביות המותקנות בו.
הקונסטרוקציה המבנית של הרכב, שימוש בפלדות חזקות באזורי מפתח, וכריות האוויר הרבות (כולל כריות וילון המגיעות עד לנוסעים מאחור) תורמים כולם לרמת הבטיחות הפאסיבית הגבוהה.

מערכות סיוע לנהג (ADAS) בישראל

הגרנד צ’ירוקי מיובא לישראל עם חבילה מקיפה ומרשימה של מערכות עזר לנהג (ADAS) כסטנדרט, לפחות ברמות הגימור הבכירות יותר.
בין המערכות החשובות ביותר:

  • בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית Stop&Go, המסוגלת להתאים את מהירות הנסיעה לתנועה שלפנים, ואף לעצור ולחדש נסיעה באופן אוטומטי.
  • מערכת שמירה על נתיב הנסיעה, הכוללת תיקון אקטיבי של ההיגוי כדי להשאיר את הרכב במרכז הנתיב.
  • מערכת בלימת חירום אוטונומית, המזהה מכשולים (רכבים, הולכי רגל ורוכבי אופניים) ומסוגלת לבצע בלימת חירום מלאה כדי למנוע או לצמצם תאונה.
  • ניטור שטחים מת בצידי הרכב והתראה על תנועה חוצה מאחור בעת יציאה מחניה.
  • מערכת זיהוי תמרורים והתראת מהירות.
  • מערכת התראת עייפות לנהג.
  • שליטה אוטומטית באורות גבוהים.

תפקוד המערכות הללו בעולם האמיתי טוב בסך הכל.
מערכת בקרת השיוט האדפטיבית פועלת בצורה חלקה יחסית, אם כי לעיתים עשויה להגיב מעט בחדות לבלימות של רכבים אחרים.
מערכת שמירה על הנתיב פועלת ביעילות, ובעלת יכולת נהיגה חצי-אוטונומית בכבישים מסומנים היטב.
מערכת בלימת החירום מתריאה באופן ברור לפני התערבות, ונכנסת לפעולה בצורה מדויקת בעת הצורך.
עם זאת, כמו בכל רכב, חשוב לזכור שמערכות אלו הן עזר בלבד ואינן מחליפות את ערנות הנהג ואת הצורך לשמור על שליטה ברכב בכל עת.
מבדקי בטיחות המצוינים והחבילה המקיפה של מערכות ה-ADAS הן בהחלט נקודות זכות משמעותיות לגרנד צ’ירוקי ומקנות שקט נפשי ליושבי הרכב.

IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל) – כמה עולה התענוג?

כמה עולה הג’יפ גרנד צ’ירוקי בישראל?

השאלה שכולם שואלים: כמה עולה הג’יפ גרנד צ’ירוקי?
ובכן, הגרנד צ’ירוקי אינו רכב זול, והוא ממוקם בפלח השוק העליון של רכבי הפנאי הגדולים בישראל.
טווח המחירים בש”ח עבור הגרנד צ’ירוקי הנוכחי (בדגש על גרסת ה-4xe) מתחיל בדרך כלל בסביבות 400,000 ש”ח לרמת הגימור הבסיסית יחסית (אך עדיין מאובזרת היטב), ויכול להגיע בקלות ליותר מ-500,000 ש”ח עבור רמות הגימור הבכירות והמאובזרות ביותר, עם תוספות אופציונליות.
המחיר מושפע רבות ממדיניות המיסוי הירוק וההטבות לרכבים היברידיים ופלאג-אין, שהופכות את גרסת ה-4xe לאטרקטיבית יותר בהשוואה לגרסאות בנזין מקבילות מבחינת עלות רכישה ראשונית (אם כי הן יקרות יותר מגרסאות בנזין בעולם).

רמות גימור עיקריות ומחירון

הגרנד צ’ירוקי מיובא לישראל במספר רמות גימור עיקריות, הנבדלות ביניהן באבזור הנוחות והמותרות.
לרוב, רמות הגימור הנמכרות ביותר יהיו כאלה המציעות שילוב טוב של אבזור במחיר סביר יחסית, דוגמת ה-Limited או ה-Overland, ולעיתים גם ה-Summit המאובזרת לעייפה.
המחירון הרשמי מתעדכן מעת לעת ויש לבדוק אותו אצל היבואן הרשמי.
ההבדלים המרכזיים בין רמות הגימור מתבטאים בסוג ריפודי המושבים (בד מול עור, איכות העור), אבזור חשמלי (כיוון מושבים חשמלי מלא, חימום/אוורור מושבים), גודל וסוג המסכים (מסך נוסף לנוסע, HUD), מערכת השמע (סטנדרט מול McIntosh), חישוקי הגלגלים (18 מול 20 אינץ’ לרוב), ופינוקים נוספים כמו גג פנורמי ומתלי אוויר.
חשוב לבדוק היטב את מפרט האבזור של כל רמת גימור המוצעת בישראל לפני קבלת החלטה, מכיוון שההבדלים יכולים להיות משמעותיים בחווית השימוש היומיומית.

אחריות, תחזוקה ותקלות

תנאי האחריות בישראל עומדים לרוב על 3 שנים או 100,000 ק”מ לרכב המלא, המוקדם מביניהם.
עבור גרסת ה-4xe, ישנה אחריות נפרדת לסוללה, שלרוב ארוכה משמעותית – 8 שנים או 160,000 ק”מ, המוקדם מביניהם. זהו סטנדרט מקובל עבור סוללות ברכבים חשמליים והיברידיים, וחשוב ביותר בהקשר של תקלות פוטנציאליות במערכת ההיברידית היקרה.
עלויות התחזוקה השוטפת של רכב גדול כמו הגרנד צ’ירוקי צפויות להיות גבוהות יותר בהשוואה לרכב משפחתי ממוצע.
טיפולים תקופתיים, צמיגים גדולים ויקרים, וחלפים יקרים יותר הם חלק מהמשוואה.
שווי השימוש (ירידת הערך) יכול להיות משמעותי, במיוחד בשנים הראשונות.
לגבי תקלות נפוצות או בעיות אופייניות לדגם זה או בהשוואה לדגמים אחרים, חשוב לבדוקפורומים של חוות דעת גולשים וקבוצות בעלות לדגם הספציפי הזה. בעבר היו לדגמי ג’יפ מסוימים תקלות אופייניות במערכות מסוימות (למשל בגיר או בחשמל), אך הדור הנוכחי חדש יחסית והמערכת ההיברידית טרייה, ולכן קשה להצביע על בעיות רוחביות בשלב זה. האחריות כמובן מספקת כיסוי לתקלות כאלה במהלך תקופתה.

X. יתרונות – למה לבחור בג’יפ גרנד צ’ירוקי?

  • נוחות נסיעה מצוינת:
    הרכב מכוון לנוחות וסופג מצוין שיבושי כביש, מה שהופך נסיעות עירוניות ובינעירוניות בישראל לנעימות במיוחד.
  • תא נוסעים מרווח ואיכותי (ברמות גימור גבוהות):
    מציע מרחב נדיב לנוסעים בשתי השורות, וברמות גימור מאובזרות, החומרים וההרכבה יוצרים אווירה פרימיומית ונעימה.
  • טכנולוגיה ואבזור עשירים:
    מערכת מולטימדיה מצוינת, לוח מחוונים דיגיטלי הניתן להתאמה אישית, וחבילת אבזור נוחות ובטיחות מקיפה ביותר הופכים את השהייה ברכב לחוויה טכנולוגית מתקדמת.
  • יחידת הנעה 4xe היברידית-נטענת:
    מציעה שילוב מצוין של ביצועים מרשימים ופוטנציאל חיסכון משמעותי בעלויות הדלק, בתנאי שמקפידים לטעון את הסוללה. כמו כן, נהנית מהטבות מס בישראל שהופכות אותה לאטרקטיבית יותר כלכלית בקנייה.
  • דירוג בטיחות גבוה ומערכות ADAS מתקדמות:
    קיבל ציון מרבי במבחני ריסוק ומגיע עם חבילה מקיפה של מערכות סיוע לנהג, התורמות משמעותית לבטיחות פאסיבית ואקטיבית.
  • נוכחות כביש ועיצוב אייקוני:
    הגרנד צ’ירוקי שומר על המראה המוכר והמרשים שלו, ומציג נוכחות כביש חזקה שבולטת בנוף הישראלי.

XI. חסרונות – פשרות שצריך לשקול

  • מחיר רכישה גבוה:
    גם עם הטבות המס לגרסת ה-4xe, מחיר הרכישה הראשוני גבוה ומציב אותו קרוב למחיר של רכבי יוקרה אמיתיים ממותגים גרמניים, למרות שאינו ממוצב באופן מוחלט באותה ליגה מבחינת איכות חומרים וגימור בכל החלקים.
  • צריכת דלק גבוהה בנסיעה ארוכה ללא טעינה:
    בגרסת ה-4xe, אם לא מקפידים על טעינה סדירה, צריכת הדלק בנסיעות ארוכות עלולה להיות גבוהה ולהזכיר רכב בנזין גדול, ובגרסת בנזין רגילה הצריכה גבוהה בכל מקרה.
  • התנהגות דינמית פחות ספורטיבית:
    הרכב מכוון לנוחות, ועל כן אינו מציע חווית נהיגה מעורבת או ספורטיבית. זוויות גלגול מורגשות וההיגוי קל יחסית.
  • פוטנציאל תקלות ועלויות אחזקה:
    בעוד שהדגם חדש יחסית, רכבי ג’יפ בעבר סבלו לעיתים מבעיות אמינות מסוימות. חשוב לבדוק היסטוריית תקלות של דגמים קודמים ולהסתמך על האחריות הנדיבה (במיוחד לסוללה ב-4xe). עלויות אחזקה לרכב גדול ויקר צפויות להיות גבוהות.
  • השפעת הסוללה על נפח תא המטען ב-4xe:
    מיקום הסוללה בגרסת הפלאג-אין מצמצם מעט את נפח תא המטען בהשוואה לגרסת הבנזין הרגילה, מה שעלול להשפיע על מי שזקוק לנפח העמסה מקסימלי.

XII. הגרנד צ’ירוקי בהשוואה למתחרים בשוק הישראלי

הג’יפ גרנד צ’ירוקי מתמודד בשוק הישראלי בפלח תחרותי, שכולל רכבי פנאי גדולים ממותגים שונים. בהשוואה למתחרים עממיים-יותר אך גדולים כמו טויוטה היילנדר או יונדאי סנטה פה המאובזרים, הגרנד צ’ירוקי מציב את עצמו כצעד קדימה מבחינת תדמית, תחושת יוקרה (בעיקר ברמות הגימור הגבוהות) ואבזור טכנולוגי. הוא מציע תחושת נהיגה מעט יותר “אמריקאית” ורכה, עם דגש על נוחות ולא על דינמיות ספורטיבית. בהשוואה להיילנדר ההיברידית (לא פלאג-אין), לגרנד צ’ירוקי 4xe יש יתרון משמעותי בטווח נסיעה חשמלי ופוטנציאל חיסכון גדול יותר אם יש אפשרות טעינה קבועה, וכן ביצועים טובים יותר. הסנטה פה, גם בגרסאותיה הבכירות, תהיה לרוב זולה יותר, אך פחות מציעה את תחושת היוקרה והאבזור הקיים בגרנד צ’ירוקי ברמות הגימור המקבילות.

מצד שני, בהשוואה לרכבי יוקרה גרמניים כמו ב.מ.וו X5 או מרצדס GLE, הגרנד צ’ירוקי עדיין לא מגיע לרמות הגימור, איכות החומרים הכוללת והדינמיות שהם מציעים, אך הוא גם זול מהם באופן משמעותי (במיוחד בהשוואה לגרסאות פלאג-אין מקבילות שלהם שעשויות להגיע למחירים של 600-800 אלף ש”ח ואף יותר). הוא ממצב את עצמו כגשר בין העולמות, מציע אבזור ותחושה יוקרתיים ממתחרים עממיים, אך במחיר אטרקטיבי יחסית (עבור פלאג-אין) ממתחרי היוקרה המובהקים. במונחים של מבדקי בטיחות, הוא עומד בקו אחד עם הטובים ביותר בקטגוריה. במונחים של תקלות ובעיות, כדאי לבחון חוות דעת גולשים ספציפיות לדגם זה ולהתייעץ בפורומים.

XIII. סיכום ומסקנות – פסק הדין של PRK

התרשמות כוללת ומיצוב

הג’יפ גרנד צ’ירוקי הנוכחי, במיוחד בגרסת ה-4xe הרלוונטית לשוק הישראלי, הוא ללא ספק רכב מרשים.
הוא שומר על המראה החיצוני האייקוני והנוכחות המרשימה של הדגם, ומשלב אותם עם תא נוסעים מודרני, טכנולוגי ומרווח ביותר.
איכות החומרים טובה ברובה, ובמיוחד ברמות הגימור הגבוהות, התחושה בפנים יוקרתית ונעימה.
מערכת המולטימדיה היא אחת הטובות בשוק, והאבזור הכללי עשיר מאד.
יחידת ההנעה ההיברידית-נטענת מספקת ביצועים מצוינים ופוטנציאל חיסכון משמעותי בעלויות הדלק בישראל, בתנאי שמקפידים לנצל את יכולת הטעינה.
מבחני בטיחות מצוינים וחבילת מערכות עזר מקיפה תורמים לשקט הנפשי.

האם כדאי לקנות ג’יפ גרנד צ’ירוקי?

אז האם כדאי לקנות את הג’יפ גרנד צ’ירוקי? התשובה תלויה בצרכים ובתקציב.
הגרנד צ’ירוקי מתאים במיוחד למשפחות גדולות או קטנות שמחפשות רכב פנאי גדול, מרווח ונוח מאד לנסיעה, עם תא נוסעים מאובזר טכנולוגית ותחושה יוקרתית יחסית.
הוא בחירה מצוינת למי שנוסע מרחקים קצרים יחסית ביום יום ובעל אפשרות טעינה קבועה (בבית או בעבודה), ויכול לנצל את היכולת החשמלית של גרסת ה-4xe כדי לחסוך משמעותית בעלויות צריכת האנרגיה.
הוא מתאים גם למי שמעריך את תדמית המותג ג’יפ ואת הנוכחות האמריקאית שהרכב משדר.

פחות מתאים למי שמחפש רכב פנאי עם התנהגות כביש ספורטיבית או דינמית, או למי שאינו יכול או אינו מתכוון לטעון את גרסת הפלאג-אין באופן קבוע (ואז עלויות צריכת הדלק יהיו גבוהות).
גם מי שמחפש רכב זול יחסית בקטגוריית רכבי הפנאי הגדולים עשוי למצוא את הגרנד צ’ירוקי יקר מדי בהשוואה לחלק מהמתחרים הישירים.
האחזקה והתחזוקה צפויות להיות יקרות יותר בהשוואה לרכבים עממיים.

המלצה סופית

לסיכום, הג’יפ גרנד צ’ירוקי 4xe הוא רכב פנאי גדול ומרשים המציע שילוב אטרקטיבי של נוחות, אבזור, בטיחות ופוטנציאל חיסכון בנסיעה חשמלית. הוא מהווה חלופה מעניינת ויותר יוקרתית לחלק מרכבי הפנאי הגדולים העממיים, ואלטרנטיבה זולה יותר לרכבי היוקרה המובהקים. אם התקציב מאפשר, יש לכם אפשרות טעינה קבועה, ונוחות ומרחב נמצאים בראש סדר העדיפויות שלכם, הגרנד צ’ירוקי הוא אופציה שבהחלט שווה לשקול ברצינות. מומלץ לבדוק את רמות הגימור השונות המוצעות בישראל ולהתאים את האבזור לצרכים, וכן להתעדכן במחירון העדכני אצל היבואן.

דילוג לתוכן