עלות תחזוקה של רכב חשמלי – מה באמת משתלם?

כמה באמת עולה לתחזק רכב חשמלי? המספרים, ההפתעות והאמת שאיש לא מספר לכם

המיתוס מול המציאות: האם רכבים חשמליים באמת משתלמים בטווח הארוך?

המהפכה החשמלית על הכבישים כבר לא באה – היא כאן. ולא מעט נהגים שואלים את עצמם שאלה פשוטה: כמה זה הולך לעלות לי? לא רכישת הרכב – אלא מה שמגיע אחר כך: תחזוקה, טיפולים, תקלות ותוספות של כל מיני אפליקציות מפתיעות שצצות בזמן הכי פחות מתאים.

האמת? רוב האנשים מופתעים – לטובה. אבל כל מפתיע מלווה גם בכמה “אבל” קטנים (ולפעמים יקרים). בואו נצלול לתוך המנוע החשמלי של הארנק ונראה יחד מהן עלויות התחזוקה האמיתיות של רכב חשמלי לשנה, ומה לעזאזל ההבדל בין בטרייה של רכב לצנצנת חומוס (רמז: לא המחיר).

3 סעיפים עיקריים שתקבלו עליהם חשבון – תריצו בראש אם זה משתלם לכם

כשמדובר בתחזוקה, יש כמה תחומים שחוזרים על עצמם בכל רכב, חשמלי או לא. מה משתנה כשעוברים לחשמל?

  • טיפולי שגרה: בדיוק כאן מגיע ההבדל הראשון – הגדול והמרגש. אין שמנים להחלפה, אין רצועות תזמון, כמעט ואין מסננים. התוצאה? פחות טיפול שנתי, פחות כאבי ראש.
  • בלמים: מערכות הבלימה ברכבים חשמליים משתמשות בבלימה רגנרטיבית (כן, כן, זה נשמע עתידני, אבל זה קורה כבר עכשיו) – מה שמוריד עומס מהבלמים עצמם. המשמעות? מערכת בלמים שתחזיק לכם לפעמים כפול ממה שאתם רגילים ברכב רגיל.
  • בטריה: נושא נפיץ, תרתי משמע. אבל לפני שאתם נכנסים לפאניקה – רוב הסוללות מחזיקות מעמד 10 שנים או יותר, עם ירידת ביצועים מינורית. וכשיגיע הזמן להחליף? המחיר ירד משמעותית מאז הדגם הראשון של הרכב שלכם. אבל כן – זאת הוצאה שצריך לקחת בחשבון.

כמה תשלמו בממוצע בשנה?

לפי בדיקות שנעשו בשוק (ולא על ידי הקוסם מרדוס), רכב חשמלי צורך בין 30% ל-45% פחות עלויות תחזוקה שנתיות לעומת רכב בנזין. בהתאם לשימוש, הדגם והאם אתם מאלו שמתעקשים לנסוע לאילת כל שבוע – מדובר בחיסכון של בין 1,500 ל-3,000 ₪ בשנה. לעיתים אפילו יותר.

מה עם טעינה, שירותים נלווים והוצאה לא צפויה? שאלות ותשובות מגוונות

האם יש צורך בתחזוקת עמדת טעינה ביתית?

בדרך כלל לא. אם היא הותקנה כמו שצריך – היא תעבוד כמעט לנצח. אולי רק בדיקת תקינות אחת לכמה שנים.

מה המחיר של טעינה ביתית לעומת דלק?

טעינה ביתית עולה כ-0.6 ₪ לק”מ בממוצע, לעומת 1.4 ₪ לק”מ ברכב בנזין. כן, זו חצי מהעלות. בערך כמו לבחור בין אספרסו בבית לבין אספרסו בתחנת דלק ב-18 שקלים. ההבדל עצום.

אם הסוללה מתקלקלת, האם צריך למכור כליה?

חד משמעית לא. המחירים של סוללות לרכבים חשמליים יורדים בעקביות, ויצרני רכבים רבים אפילו נותנים אחריות EXTENDED שמתפרסת על 8-10 שנים וכמה מאות אלפי קילומטרים.

מה עם עדכוני תוכנה? זה נחשב לתחזוקה?

כן, אבל זו תחזוקה כמעט חינמית. הרכב מתעדכן לבד, בזמן שאתם ישנים. לפעמים ברכבים מסוימים אפילו מתווספות פונקציות חדשות בלילה – בלי שתשימו שקל.

מה הסעיף הכי מפתיע בתחזוקת רכב חשמלי?

ניקיון. כן, היות ואין הרבה חלקים מכניים, רכב חשמלי נשאר “נקי” טכנית לאורך זמן. פחות גריז מסביב, פחות נזילות… גם זה שיקול.

בין הדוושה להפתעה: 4 הוצאות לא צפויות שכדאי לשים לב אליהן

  • צמיגים: המומנט המיידי של רכב חשמלי הוא מעולה לחוויה – אבל לא תמיד לצמיגים. רמת הבלאי עשויה להיות גבוהה יותר.
  • סוללות מפתחות, כבלים, ואביזרים: האביזרים לפעמים יקרים יותר, כי מדובר בטכנולוגיה שמתקדמת תוך כדי תנועה (תרתי משמע).
  • ביטוח: לפעמים מעט גבוה יותר – תלוי בדגם. שווה לבדוק מול חברות ביטוח שמבינות ברכבים חשמליים.
  • עדכוני חומרה: חלק מהרכבים מאפשרים “שדרוגים” (כמו תוספת ביצועים או פיצ’רים) דרך תוכנה בתשלום. קצת כמו לקנות DLC לאוטו.

ואם תהיתם – אלו החלקים שכמעט ולא תצטרכו לטפל בהם

  • אין החלפת שמן (ואיתו נעלמת גם צריכת שמן מפתיעה או דליפות לא צפויות).
  • ללא אגזוז – כך נפטרים מבעיות מסנן חלקיקים, פליטת גזים וחבריהם הפחות נעימים.
  • אין מצמד – ברכב חשמלי אין תיבת הילוכים רגילה. פחות תקלות, פחות עצבים.

קצת ציניות מתחשמלת: תחזוקה של פחות = זמן לחיות יותר

הדבר המשמעותי ביותר הוא לא רק הכסף. התחזוקה הזולה יותר ברכב חשמלי אומרת פחות זמן במוסכים, פחות בדיקות תקופתיות, פחות דאגות מהשמה ישמע נסע (או בקיצור – פחות שיחות עם הדוד מהשירות שאומר “צריך להחליף רצועת טיימינג, אגב גם המחשב לא מתפקד”).

וזה גם אומר יותר זמן לחזור הביתה מוקדם, יותר פנאי לדברים שבאמת חשובים. ורק על זה – שווה לשקול מעבר לחשמל.

אז מה התשובה הסופית? משתלם או לא?

התחזוקה של רכב חשמלי זולה, נוחה ועתידנית. האם היא חינמית? לא. האם יש תקלות? לעיתים. אבל פשוט – יש פחות. הרבה פחות. ואת מה שיש, בד”כ אפשר לפתור בלי להעלים כסף מחשבון הבנק.

ואם כל זה עוד לא שכנע אתכם – רק תחשבו מתי בפעם האחרונה שמעתם על מישהו שנתקע באמצע הדרך בגלל פלאג חסר. אל תדאגו, ברכבים חשמליים, הדברים עובדים שונה. ולטובה.

אז אם יש לכם דרך להטעין, ואתם לא עושים מסעות ספארי יומיים בנגב – הרכב הבא שלכם כנראה חייב להיות גם קצת… שקט.

דילוג לתוכן