ברוכים הבאים לפורטל הרכב שלכם, PRK!
הפעם אנחנו צוללים עמוק לתוך רכב שנחשב לאגדה בעולם הרכב, ובמיוחד בשוק הישראלי.
אנחנו מדברים כמובן על טויוטה קורולה.
ובאופן ספציפי יותר, על הדור שהסתובב איתנו לא מעט על הכבישים בסביבות שנת 2015.
טויוטה קורולה (Toyota Corolla E170 / E180 sedan) היא לא סתם עוד מכונית משפחתית.
היא סמל לאמינות, פרקטיות, ושקט נפשי.
בסקירה המקיפה הזו, ננתח את הדגם הספציפי הזה לעומק.
נבחן את כל הזוויות החשובות.
מעיצוב ועד ביצועים.
מטכנולוגיה (של אותה תקופה, כמובן) ועד בטיחות.
ונספק לכם את כל המידע שאתם צריכים.
האם טויוטה קורולה 2015 עדיין רלוונטית?
כמה עולה היום לרכוש אחת כזו בשוק המשומשות?
ומה חשוב לדעת לפני שקונים?
נתייחס גם לחוות דעת גולשים שכבר נסעו בה.
נדבר על צריכת דלק אמיתית.
נפרט על היתרונות והחסרונות.
ונשווה אותה למתחרות העיקריות שלה באותה קטגוריה ומשנתון.
זו סקירה מקצועית, אבל כתובה בצורה נגישה, עם קצת הומור וקלילות.
בואו נתחיל במסע אל תוך אחת המכוניות הפופולריות ביותר שנסעו על הכביש הישראלי בשנים האחרונות.
I. מבוא
טויוטה קורולה, שם דבר בעולם הרכב העולמי והמקומי כאחד. דגם ה-E170/E180, שיוצר בין השנים 2013 ל-2019, והגיע לישראל בשנת 2014 כמודל 2014 (ואילך), המשיך את המסורת המפוארת של הדגם הוותיק ביותר של טויוטה (לצד ההיילקס). הקורולה מודל 2015, עליה נתמקד בסקירה זו, הייתה נדבך חשוב בהיסטוריה של הדגם, וביססה את מעמדה כבחירה הפופולרית ביותר בקטגוריית המשפחתיות הסדאן בישראל במשך שנים רבות. היא ממוצבת בקטגוריה הלוהטת של מכוניות C-סגמנט, או המשפחתיות הקומפקטיות, קטגוריה שהייתה אז (ועדיין, במידה מסוימת) לב ליבו של שוק הרכב הישראלי, הן בקרב לקוחות פרטיים והן בשוק הליסינג והציי רכב.
הקורולה 2015 הגיעה לישראל עם יחידת הנעה עיקרית אחת – מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר. הגרסה ההיברידית, שהפכה לדומיננטית בדורות מאוחרים יותר, לא הייתה נפוצה או זמינה באותה מידה בדגם הסדאן הספציפי הזה בארץ באותה שנה. המנוע שודך לרוב לתיבת הילוכים אוטומטית רציפה (CVT), ולעיתים נדירות גם לתיבת הילוכים ידנית ברמות הגימור הבסיסיות יותר. המיצוב של הקורולה היה ברור: רכב אמין, חסכוני, נוח, ומרווח, שפונה לקהל יעד רחב – משפחות צעירות ומבוגרות, נהגי ליסינג, וכל מי שחיפש שקט נפשי ותחזוקה מינימלית.
המתחרות העיקריות שלה באותה תקופה בשוק הישראלי היו, בין השאר, מאזדה 3 סדאן, יונדאי i35 (שהוחלפה בהמשך באלנטרה), קיה פורטה (שהפכה לקרניבל), והונדה סיוויק סדאן. לכל אחת מהן היו יתרונות וחסרונות משלה בהשוואה לקורולה. המאזדה נחשבה לספורטיבית ובעלת עיצוב מרשים יותר, היונדאי והקיה הציעו לעיתים אבזור עשיר יותר במחיר דומה, והסיוויק נודעה גם היא באמינות גבוהה. אבל הקורולה הצליחה לשמור על הובלה בזכות שילוב מנצח של אמינות אגדית, שווי שימוש מעולה, ותא נוסעים שימושי ומרווח למשפחה. חוות דעת גולשים רבות מאותה תקופה הדגישו את הנקודות הללו שוב ושוב.
בסקירה זו, נפרק את הקורולה 2015 לגורמים. נתחיל במבט על העיצוב החיצוני והפנימי, נמשיך לאבזור ולטכנולוגיה שהוצעה אז, נעמיק ביחידת ההנעה, בביצועים ובצריכת דלק (שאז עוד לא הייתה תחרות ממשית מצריכת אנרגיה של רכב חשמלי בארץ), נבחן את חווית הנהיגה, את סעיף הבטיחות (מבחני בטיחות ומבדקי בטיחות), ונגיע לחלק הכלכלי החשוב – כמה עולה היום לרכוש קורולה 2015, מה המחיר הצפוי במחירון, ומהן עלויות התחזוקה הצפויות, כולל התייחסות לתקלות ובעיות נפוצות אם ישנן כאלו. לסיום, נסכם את היתרונות והחסרונות המרכזיים, נערוך השוואה קצרה למתחרות, ונספק פסק דין ברור: האם כדאי לקנות טויוטה קורולה 2015 בשנת 2025, ולמי היא מתאימה במיוחד.
II. עיצוב חיצוני
המראה הכללי והפילוסופיה העיצובית
טויוטה קורולה 2015 לא באה לנער את עולם העיצוב. הפילוסופיה מאחורי המראה החיצוני שלה הייתה פרגמטית לחלוטין: ליצור רכב שנראה מכובד, לא בולט מדי, נאה מספיק כדי לרצות קשת רחבה של לקוחות, וחשוב מכל – בעל מקדם גרר נמוך ככל הניתן לטובת חיסכון בדלק ושקט בתא הנוסעים. העיצוב של דור ה-E170/E180 היה מודרני יותר מקודמו, עם קווים חדים יותר, אבל עדיין שמר על מאפיינים שמרניים ומוכרים. אין כאן דרמות עיצוביות, אין פליירים מתפרצים או זוויות קיצוניות. הכל מעוצב בפשטות אלגנטית, אם כי לטעמם של חלק, גם קצת אנמית.
פרונט, פרופיל ואחוריים
בחזית, הקורולה קיבלה גריל צר יחסית, המשתלב עם יחידות תאורה מחודדות ומשוכות לאחור. עיצוב זה נתן לה מראה עדכני יותר ביחס לדגם הקודם. פנסי הערפל (ברמות גימור גבוהות יותר) שולבו בבתי פנסים מעוצבים בפגוש הקדמי. הפרופיל הצדדי של הרכב הוא קלאסי למשפחתית סדאן: קו מותניים עולה קלות לכיוון החלק האחורי, קו גג משתפל בעדינות ומשתלב בדלת תא המטען. בתי הגלגלים היו מעוצבים בפשטות. החלק האחורי כלל פנסים גדולים יחסית שגלשו אל דלת תא המטען, ופס כרום עדין חיבר ביניהם (ברמות הגימור המאובזרות). העיצוב הכללי היה נקי ומאוזן, לא יפהפה, אבל גם לא מכוער בשום צורה. הוא פשוט עבד.
חישוקים ונוכחות כביש
הקורולה 2015 הוצעה בישראל לרוב עם חישוקי פלדה פשוטים עם כיסוי פלסטיק ברמות הגימור הבסיסיות, ועם חישוקי סגסוגת קלה (ג’נטים) בגדלים של 16 אינץ’ או 17 אינץ’ ברמות הגימור המאובזרות יותר כמו ה-SUN+ או ה-GLI. החישוקים היו לרוב בעלי עיצוב סטנדרטי למדי, שלא הוסיף דרמטית למראה החיצוני. מבחינת נוכחות כביש, הקורולה 2015 היא רכב בגודל קומפקטי סטנדרטי לתקופתה. מידותיה הפיזיות (אורך של כ-4.62 מטר, רוחב של כ-1.8 מטר) הציבו אותה בלב הקטגוריה, לצד מתחרותיה. היא לא נראתה גדולה או מרשימה במיוחד, אבל היא בהחלט לא נעלמה בנוף. הנוכחות שלה נבעה בעיקר מהמספר הרב של יחידות שנסעו בכבישים.
III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח
אווירה כללית וקונספט עיצובי
כשנכנסים לטויוטה קורולה 2015, התחושה הראשונה היא של פשטות ופונקציונליות. הקונספט העיצובי כאן הוא לחלוטין “הכל במקום הנכון”, בלי גימיקים מיותרים. הדשבורד מעוצב בצורה אופקית, מחולק לכמה שכבות, עם פתחי מיזוג גדולים ובולטים. האווירה הכללית היא סולידית ולא יומרנית. זה לא תא נוסעים שמנסה להרשים ביוקרה או בחדשנות, אלא כזה שנועד להיות נוח, ברור לתפעול, ועמיד לאורך זמן. לטעמם של חלק, העיצוב היה משעמם למדי בהשוואה למתחרות כמו המאזדה 3, שהציעה תא נוסעים עם נגיעות ספורטיביות וצעירות יותר. בקורולה, הפוקוס הוא על שימושיות.
איכות חומרים והרכבה
בקטגוריה הזו ובשנתון הזה, לא ציפינו לחומרים רכים ונעימים בכל פינה, וגם הקורולה לא סיפקה זאת. רוב חלקי תא הנוסעים עשויים פלסטיק קשיח ועמיד. ישנם מעט אזורים עם פלסטיק רך יותר בחלקו העליון של הדשבורד, אך בדרך כלל החומרים הם פשוטים למראה ולמגע. עם זאת, איכות ההרכבה היא נקודת החוזק של טויוטה, וזה ניכר גם כאן. הכל מרגיש מוצק, בנוי היטב, ונטול קרקושים או רעשים מיותרים גם לאחר שנים רבות על הכביש. הפקדים והמתגים מרגישים עמידים, גם אם לא יוקרתיים. המטרה הייתה אריכות ימים, והיא הושגה בהחלט.
הנדסת אנוש ונוחות תפעול
כאן הקורולה מצטיינת. הנדסת האנוש מצוינת. כל הפקדים ממוקמים באופן אינטואיטיבי וקל להגיע אליהם. בקרת האקלים (לרוב ידנית או דיגיטלית פשוטה ברמות גימור גבוהות) קלה מאוד לתפעול באמצעות כפתורים ובוררים פיזיים. מערכת המולטימדיה (שנדון בה בנפרד) גם היא פשוטה יחסית לתפעול, למרות שהמסך קטן יחסית לסטנדרטים של היום. הראות החוצה טובה, בזכות קו חלונות לא גבוה מדי וקורות A לא עבות במיוחד. זו מכונית שקל להתרגל אליה וקל לתפעל את כל מערכותיה גם בלי לקרוא את ספר הרכב. נוחות התפעול הייתה אז חשובה לא פחות מהטכנולוגיה עצמה.
מושבים ומרווח פנימי
מושבי הקורולה 2015, הן הקדמיים והן האחוריים, מכוונים לנוחות בנסיעות יומיומיות. הם לא מספקים תמיכה צידית יוצאת דופן בפניות חדות, אבל הם נוחים ונעימים לישיבה גם בנסיעות ארוכות יחסית. בריפוד בד עמיד, ובחלק מהרמות גם שילוב של עור. המרווח הפנימי הוא אחת הנקודות החזקות של הקורולה בדור הזה. טויוטה התמקדה מאוד במרווח הרגליים לנוסעים מאחור, והוא באמת נדיב מאוד ביחס לקטגוריה. שני מבוגרים יישבו בנוחות מאחור, ואפילו שלושה בנסיעות קצרות. מרווח הראש והכתפיים גם הוא טוב. זו מכונית משפחתית אמיתית שיכולה לאכלס משפחה בנוחות סבירה.
תא מטען ואפשרויות אחסון
נפח תא המטען בקורולה 2015 הוא גדול ושימושי, טיפוסי למשפחתית סדאן – כ-450 ליטר. צורתו רבועה יחסית, מה שמקל על הטענת מזוודות או קניות גדולות. סף ההטענה נוח יחסית. ניתן לקפל את המושבים האחוריים (לרוב ביחס של 60/40) כדי להגדיל את נפח ההטענה לפריטים ארוכים, אם כי הפתח המתקבל אינו ענק. בנוסף לתא המטען, בתא הנוסעים ישנם מספר פתרונות אחסון סטנדרטיים: תא כפפות בגודל סביר, כיסים בדלתות, וקונסולה מרכזית עם תא אחסון ותחתיות לכוסות. לא משהו יוצא דופן, אבל מספיק לשימוש יומיומי. הפרקטיות שוב גוברת על הפאר.
IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה
מערכת מולטימדיה מרכזית
בטויוטה קורולה 2015 בישראל, מערכת המולטימדיה המרכזית הייתה לרוב מסך מגע בגודל 6.1 או 7 אינץ’, שהיה חלק ממערכת Toyota Touch או Toyota Touch 2. זו לא מערכת שהייתה פורצת דרך בזמנה, ולפי הסטנדרטים של היום היא נחשבת בסיסית למדי. איכות התצוגה הייתה סבירה, ומהירות התגובה הייתה מספקת עבור התפריטים הפשוטים שהציעה. מבנה התפריטים היה לוגי וקל להבנה. המערכת כללה לרוב רדיו, קישוריות בלוטות’ לדיבורית ולהזרמת מוזיקה, וחיבורי AUX ו-USB. קישוריות סמארטפונים מתקדמת כמו Apple CarPlay או Android Auto לא הייתה קיימת בדגם הזה, והיא הופיעה רק בדורות מאוחרים יותר. חלק מהדגמים ברמות הגימור הגבוהות הגיעו עם מערכת ניווט מובנית, אך זו הייתה אופציה שעלתה בנפרד.
לוח מחוונים ומערכות נוספות
לוח המחוונים בקורולה 2015 היה בעיקרו אנלוגי, עם שעונים ברורים וקריאים למהירות וסל”ד. בין השעונים היה לרוב מסך מידע קטן, לרוב בגודל 3.5 אינץ’ או מעט יותר, שהציג נתונים חשובים כמו נתוני צריכת דלק, מרחק נסיעה, והתראות שונות. זה לא היה לוח מחוונים דיגיטלי מתקדם עם אפשרויות התאמה אישית נרחבות, אלא פתרון פשוט ופונקציונלי לחלוטין. מערכת השמע הסטנדרטית כללה לרוב 4 או 6 רמקולים וסיפקה איכות סאונד בסיסית המתאימה לשימוש יומיומי, אך לא לחובבי אודיו. מערכת שמע משודרגת לא הייתה אופציה נפוצה או סטנדרטית בישראל.
אבזור נוחות וטכנולוגיות ייחודיות
רמת האבזור בקורולה 2015 השתנתה משמעותית בין רמות הגימור השונות ששווקו בישראל (כמו ה-SUN+, GLI). רמות הגימור הבסיסיות היו ספרטניות למדי וכללו רק את הנדרש. רמות הגימור המאובזרות יותר יכלו לכלול בקרת אקלים אלקטרונית (לעומת מזגן ידני), חיישני חניה אחוריים (לעיתים קרובות בהתקנה מקומית), שליטה מההגה על מערכת השמע והדיבורית, וחלונות חשמל גם מאחור. אבזור כמו חימום/אוורור מושבים, גג פנורמי או תצוגה עילית (HUD) לא היה קיים בדגם הזה בשנה זו. טכנולוגיות ייחודיות ליצרן היו לרוב קשורות יותר ליחידות ההנעה או למערכות בטיחות מתקדמות יותר שהופיעו רק בדורות מאוחרים יותר. ה”טכנולוגיה” העיקרית כאן הייתה בפשטות ובעמידות של המערכות הקיימות.
V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה
יחידת הנעה מרכזית
כאמור, יחידת ההנעה הדומיננטית בטויוטה קורולה 2015 בישראל הייתה מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר, ארבעה צילינדרים, עם מערכת תזמון שסתומים משתנה כפולה (Dual VVT-i). מנוע זה יצר הספק של 132 כוחות סוס (97 קילוואט) ומומנט מרבי של 16.3 קג”מ (160 ניוטון מטר), שהושג לרוב בטורים גבוהים יחסית. זהו מנוע מוכח, אמין להפליא ופשוט יחסית מבחינה מכאנית, מה שתורם משמעותית למוניטין האמינות של הרכב. המנוע שודך, ברוב המכריע של המכוניות שנמכרו בישראל, לתיבת הילוכים אוטומטית רציפה (CVT) מסוג Multidrive S של טויוטה. תיבה זו, בניגוד לתיבות הילוכים אוטומטיות פלנטריות מסורתיות עם מספר קבוע של הילוכים או תיבות כפולות מצמדים, עובדת על עיקרון של גלגלות וחגורה המשתנות באופן רציף, מה שמאפשר למנוע לעבוד בטווח הסל”ד האופטימלי ביותר לחיסכון בדלק.
ביצועים ותאוצה
עם הספק של 132 כ”ס ומומנט צנוע יחסית, הביצועים של הקורולה 2015 אינם מרגשים. נתון התאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש עומד על כ-10-11 שניות, בהתאם לרמת הגימור והמשקל. זה מספיק בהחלט לנהיגה יומיומית רגילה, להשתלב בתנועה עירונית ובינעירונית, ולעקיפות בכבישים מהירים בתכנון מראש. אך אל תצפו לזריזות יוצאת דופן או לתאוצות ביניים מהירות. בייחוד תיבת ה-CVT, למרות שהיא חלקה בנהיגה רגועה, נוטה להשאיר את המנוע בסל”ד גבוה בעת לחיצה חזקה על דוושת הגז, מה שיוצר רעש מנוע נוכח בתא הנוסעים מבלי לספק בהכרח דחיפה משמעותית לפנים. תחושת הכוח מספקת לצרכים בסיסיים, לא יותר מזה.
צריכת דלק וצריכת אנרגיה
סעיף צריכת דלק היה ונשאר אחד הקריטריונים החשובים ביותר לרוכשי רכב בישראל, וחיפוש המונח “צריכת דלק” פופולרי מאוד ברשת, גם עבור רכבים שאינם חשמליים. טויוטה קורולה 2015, למרות שאינה היברידית (בגרסתה הנפוצה בישראל), נחשבה לחסכונית למדי יחסית לרכבי בנזין באותה תקופה ובקטגוריה. נתוני יצרן WLTP (או לרוב נתוני NEDC שהיו נהוגים אז, שהיו אופטימיים יותר) דיברו על ממוצע של כ-1:15-1:16 ק”מ לליטר. במבחן המציאות הישראלי, שכולל פקקים, עליות, ונהיגה מגוונת, צריכת הדלק הריאלית נעה לרוב בין 1:12 ל-1:14 ק”מ לליטר בנסיעה משולבת. בנסיעה רגועה ובין-עירונית ניתן להגיע גם ל-1:15 ויותר, בעוד שבנהיגה עירונית אינטנסיבית היא יכולה לרדת לכיוון 1:10-1:11 ק”מ לליטר. בהשוואה למתחרות המרכזיות באותה תקופה, הקורולה הייתה לרוב בין המובילות מבחינת חיסכון בדלק. חשוב לזכור שהתייחסות ל”צריכת אנרגיה” רלוונטית בעיקר לרכבים חשמליים או פלאג-אין היברידיים, ושחישוב עלות הקילומטר שונה לחלוטין בין דלק לחשמל, אך המונח עדיין משמש בהשוואות כלליות.
VI. טעינה (לא רלוונטי לדגם בנזין)
סעיף זה מתייחס בדרך כלל לרכבים חשמליים או פלאג-אין היברידיים, בהם היכולת והמהירות של הטעינה (AC/DC, זמן טעינה טיפוסי) הן קריטיות. מכיוון שהטויוטה קורולה 2015 ששווקה בישראל הייתה כמעט באופן בלעדי עם מנוע בנזין קונבנציונלי, נושא הטעינה אינו רלוונטי לסקירה זו. היא מתודלקת בבנזין בתחנת דלק רגילה, תהליך שלוקח דקות בודדות. ההתפתחות של עולם הרכב מאז 2015, עם כניסת רכבים חשמליים לשוק, שינתה לחלוטין את שיח “צריכת האנרגיה” ואת ההתייחסות למקורות אנרגיה חלופיים לדלק, אך הקורולה 2015 מייצגת נאמנה את עידן מנועי הבנזין הפשוטים והמוכרים.
VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש
נוחות נסיעה ובידוד רעשים
חווית הנהיגה בטויוטה קורולה 2015 מכוונת בבירור לנוחות. המתלים מכוילים בצורה רכה יחסית, מה שמאפשר לה לספוג היטב את שיבושי הכביש האופייניים לישראל – בורות, פסי האטה, ואספלט סדוק. בעיר, היא נוחה מאוד ומרגישה מרוככת. גם בכבישים בינעירוניים מהירים, נוחות הנסיעה נשמרת בצורה טובה יחסית. רמת בידוד הרעשים סבירה לתקופתה ולמעמדה. רעשי מנוע נוכחים בעיקר תחת עומס גבוה (בגלל פעולת ה-CVT), רעשי רוח מורגשים במהירויות גבוהות (מעל 110-120 קמ”ש), ורעשי כביש מועברים לתא הנוסעים בהתאם לאיכות האספלט וסוג הצמיגים. בסך הכל, זו מכונית שקטה מספיק לנסיעה יומיומית ומשפחתית רגועה.
התנהגות דינמית והיגוי
אם אתם מחפשים ריגושים מאחורי ההגה, הקורולה 2015 היא לא הרכב עבורכם. התנהגות הכביש שלה צפויה ובטוחה לחלוטין, אך אינה ספורטיבית בשום צורה. ההיגוי קל מאוד, מה שמקל על תמרון בעיר ובחניה, אך הוא נטול משוב מהכביש ואינו מדויק במיוחד. זוויות הגלגול בפניות מורגשות, והרכב רוכן יחסית על הצדדים. אחיזת הכביש סבירה במגבלות הנהיגה הרגילה, אך בהגעה למגבלות, הרכב נוטה לתת היגוי (תת היגוי) בצורה בטוחה וצפויה, האופיינית למכוניות משפחתיות רבות. היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות סבירה, אך לא מעוררת ביטחון כמו רכבים עם כיול שלדה הדוק יותר. הבלמים (דיסקים מקדימה ותופים או דיסקים מאחור, תלוי ברמת הגימור) מספקים בלימה מספקת לשימוש יומיומי, ותחושת הדוושה לינארית וקלה לשליטה. ברכבים מחושמלים קיימת לרוב מערכת רגנרציה שמסייעת בבלימה ומטעינה את הסוללה, אך כאן מדובר בבלמים הידראוליים קונבנציונליים.
קלות תמרון
בעיר, הקורולה 2015 מרגישה נוחה וקלה לתמרון. ההיגוי הקל, יחד עם מידות סבירות יחסית וראות טובה החוצה, הופכים אותה לכלי מצוין להתמודדות עם סמטאות צרות, חניה במקומות צפופים (בייחוד אם יש חיישני חניה), ותנועה בפקקים. קוטר הסיבוב סביר לקטגוריה, מה שמקל על ביצוע פניות פרסה או תמרוני חניה. העדר גיר אוטומטי מרובה הילוכים קונבנציונלי והעברת הילוכים שקטה וחלק בתיבת ה-CVT (בנסיעה רגועה) תורמים גם הם לחווית נהיגה רגועה בעיר. למרות שחיפוש המונח “הילוכים” קשור יותר לתיבות ידניות או אוטומטיות מסורתיות, גם ברכבים עם CVT יש תמיד עניין באופן העברת הכוח.
VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג
מבחני בטיחות רשמיים ומבדקי בטיחות
טויוטה קורולה דור ה-E170/E180 עברה מבחני בטיחות ריסוק רשמיים. במבחני Euro NCAP, הדגם קיבל ציון מרבי של 5 כוכבים בשנת 2013 (שנת ההשקה של הדור). ציון זה היה טוב מאוד יחסית לסטנדרטים של אותה תקופה. הציון התבסס על מבדקי בטיחות שונים שכללו הגנה על נוסעים מבוגרים, הגנה על ילדים, הגנה על הולכי רגל, ותפקוד מערכות עזר בטיחותיות (שאז היו פחות נפוצות ומתוחכמות). מבחינה מבנית, השלדה של הקורולה תוכננה לספוג ולפזר אנרגיית התנגשות באופן יעיל. הרכב צויד במערכות בטיחות פסיביות סטנדרטיות כמו כריות אוויר (לרוב 7: קדמיות, צד, וילון, וברכיים לנהג), עוגני איזופיקס למושבי ילדים, וחגורות בטיחות מתכווננות.
מערכות עזר לנהג (ADAS)
סעיף מערכות העזר לנהג (ADAS) הוא אולי אחד ההבדלים הבולטים ביותר בין רכב משנת 2015 לבין רכב חדש מ-2025. בטויוטה קורולה 2015, רשימת מערכות ה-ADAS היתה צנועה למדי, ולרוב התקן הבסיסי כלל רק מערכות חובה כמו ABS (מערכת למניעת נעילת גלגלים), EBD (חלוקת כוח בלימה אלקטרונית) ו-ESC (בקרת יציבות אלקטרונית). חלק מרמות הגימור הגבוהות יותר בישראל יכלו לכלול מערכות כמו בקרת שיוט רגילה (לא אדפטיבית), ולעיתים רחוקות, ובדגמים ספציפיים, אף מערכות בסיסיות כמו התראה על סטייה מנתיב או מערכת קדם התנגשות (Pre-Collision System) ברמת פונקציונליות מוגבלת מאוד יחסית למערכות של היום. חשוב לוודא אילו מערכות בדיוק קיימות ברכב ספציפי שבוחנים לרכישה בשוק המשומשות, שכן האבזור השתנה בין רמות הגימור והשנים. תפקוד המערכות הללו, כשהן קיימות, היה לרוב פשוט ובסיסי.
IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל)
כמה עולה? ומחירון
השאלה “כמה עולה” טויוטה קורולה 2015 רלוונטית היום לשוק הרכב המשומש בישראל. מכונית זו אינה נמכרת עוד כחדשה, ולכן המחיר נקבע על פי מחירון הרכב המשומש (כמו מחירון לוי יצחק או אתרי מכירה פופולריים כמו יד 2) ומושפע כמובן ממצב הרכב הספציפי, הקילומטראז’, מספר הבעלים, ותוספות אבזור. נכון לאפריל 2025, טווח המחירים לקורולה 2015 ינוע לרוב בין 40,000 ש”ח ל-60,000 ש”ח, בהתאם לרמת הגימור, מצב הרכב והשוק. מומלץ כמובן לבדוק את המחירון העדכני בעת הרכישה ולבצע הערכת שמאי או בדיקה מכאנית לפני סגירת העסקה. המחיר הישראלי לרוב מושפע מאוד ממוניטין האמינות של הדגם ומביקוש גבוה בשוק.
רמות גימור בישראל והבדלי אבזור
טויוטה קורולה 2015 שווקה בישראל במספר רמות גימור עיקריות, כשהבולטות היו לרוב SUN+ ו-GLI. רמת הגימור הבסיסית (למשל SUN) הציעה אבזור מינימלי למדי, לרוב עם חישוקי פלדה, מזגן ידני, חלונות חשמל קדמיים ואחוריים (לעיתים רק קדמיים בגרסאות הכי בסיסיות), מערכת שמע פשוטה עם בלוטות’, וזהו בערך. רמת ה-SUN+ הוסיפה לרוב חישוקי סגסוגת קלה, שליטה מההגה, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע (אך ללא ניווט או מערכות מתקדמות). רמת ה-GLI, שנחשבה למאובזרת יותר, יכלה לכלול גם בקרת אקלים דיגיטלית, פנסי ערפל, ועיטורי כרום שונים. חשוב לזכור שלא כל רמות הגימור היו זמינות בכל שנות הדגם באותה קונפיגורציה, וייתכנו הבדלים קטנים באבזור גם בתוך אותה רמת גימור משנה לשנה. בבדיקת רכב ספציפי, מומלץ לוודא את רשימת האבזור המדויקת.
אחריות, עלויות תחזוקה ותקלות נפוצות
כשרכב בן 10 שנים כמו טויוטה קורולה 2015, האחריות המלאה שניתנה בעת הרכישה כחדש (לרוב 3 שנים או 100,000 ק”מ) כבר מזמן אינה בתוקף. גם אחריות הסוללה (שאינה רלוונטית לדגם הבנזין הנפוץ) אינה נושא. עם זאת, המוניטין של טויוטה קורולה באמינות הוא כמעט חסר תקדים, וזו הסיבה העיקרית שאנשים ממשיכים לחפש אותה בשוק המשומשות. עלויות התחזוקה השוטפות נחשבות לנמוכות יחסית. טיפולים תקופתיים במוסך מורשה או במוסך כללי אינם יקרים באופן חריג, וחלקי החילוף זמינים יחסית ובמחירים סבירים. השפעת שווי השימוש הייתה מצוינת כשהרכב היה חדש, ושמירת הערך שלו בשוק המשומשות טובה מאוד בהשוואה למתחרות רבות.
האם ישנן תקלות או בעיות נפוצות בדגם הספציפי הזה? הקורולה 2015 נחשבת לחסינה מאוד. הבעיות הנפוצות, אם כבר קיימות, הן לרוב זניחות יחסית: תקלות קטנות במערכת המולטימדיה (שהיא בסיסית מלכתחילה), לעיתים רחוקות בעיות הקשורות לפעולת תיבת ה-CVT בקילומטראז’ גבוה מאוד (מעל 200-250 אלף ק”מ, אם כי התיבה נחשבת עמידה יחסית), או בלאי רגיל של חלקים כמו בלמים, צמיגים ומצבר. אין מחלות ידועות וקריטיות שמאפיינות את הדגם הזה. כמובן, כמו בכל רכב משומש, חשוב לבצע בדיקה מקיפה לפני הקנייה כדי לוודא את מצבו המכאני הכללי ולוודא שאין בעיות ספציפיות לרכב הספציפי.
X. יתרונות
- אמינות אגדית ושקט נפשי: זה היתרון הגדול ביותר של הקורולה 2015. המוניטין שלה כמכונית שלא נתקעת ולא עושה בעיות מיותרות הוא גורם משיכה משמעותי ביותר, בייחוד בשוק המשומשות. תקלות משמעותיות הן נדירות ביותר.
- עלויות אחזקה ותיקונים נמוכות: הודות לאמינות הגבוהה ולמכניקה פשוטה יחסית, עלויות הטיפולים השוטפים ועלויות התיקונים (אם וכאשר נדרשים) נמוכות יחסית למתחרות רבות. חלקי חילוף זמינים ולא יקרים.
- צריכת דלק טובה יחסית: מנוע ה-1.6 ליטר ותיבת ה-CVT מספקים יחד צריכת דלק ריאלית טובה למדי עבור רכב בנזין משפחתי בגודל הזה, והיא חסכונית ביחס למתחרות רבות מהתקופה.
- מרווח פנימי נדיב (במיוחד מאחור): הקורולה מספקת מרווח רגליים מצוין לנוסעים במושב האחורי, מה שהופך אותה למתאימה למשפחות ונוחה לנסיעה עם מבוגרים מאחור.
- נוחות נסיעה טובה: כיול המתלים הרך סופג היטב את פגעי הדרך הישראליים, ומספק נסיעה נוחה ונעימה ברוב סוגי הכבישים.
- סחירות ושמירת ערך מצוינות: הביקוש הגבוה לקורולה בשוק המשומשות בישראל מבטיח שהיא נמכרת בקלות יחסית וששומרת על ערכה בצורה טובה מאוד לאורך שנים, מה שהופך אותה להשקעה סולידית יחסית.
- הנדסת אנוש פשוטה ואינטואיטיבית: קל מאוד לתפעל את כל מערכות הרכב, המיקום של הפקדים הגיוני וברור, ואין צורך בלימוד מיוחד.
XI. חסרונות
- ביצועים אנמיים ותיבת CVT רועשת תחת עומס: מנוע ה-1.6 ליטר מספק ביצועים בסיסיים בלבד. תיבת ה-CVT, למרות חלקה בנסיעה רגועה, גורמת למנוע להרעיש בסל”ד גבוה בעת תאוצה חזקה, והתחושה הכללית אינה זריזה או ספורטיבית כלל.
- עיצוב חיצוני ופנימי שמרני ואף משעמם: הקורולה 2015 לא תזכה בתחרות היופי. המראה שלה פשוט, ועיצוב הפנים פונקציונלי אך נטול כל ייחוד או אמירה עיצובית, עם שימוש נרחב בפלסטיק קשיח.
- מערכת מולטימדיה ואבזור טכנולוגי בסיסי מאוד: בהשוואה לסטנדרטים של 2025, הטכנולוגיה ברכב זה מוגבלת ביותר. מסך המולטימדיה בסיסי, אין קישוריות מתקדמת לסמארטפונים, ומערכות ADAS מודרניות כמעט ואינן קיימות.
- התנהגות כביש בטוחה אך לא מרגשת: ההיגוי קל ונטול משוב, זוויות הגלגול מורגשות, והרכב אינו מזמין לנהיגה דינמית או מהירה בכבישים מפותלים. הוא טוב לנסיעה רגועה, פחות למי שמחפש הנאה מהנהיגה.
- רמת אבזור בסיסית בגרסאות הכניסה: רמות הגימור הנמוכות יותר היו ספרטניות למדי מבחינת אבזור נוחות וטכנולוגיה.
XII. בהשוואה למתחרים
כשהקורולה 2015 שלטה בשוק, היא התמודדה ראש בראש מול שורה של מתחרות חזקות באותה קטגוריה של משפחתיות סדאן. מאזדה 3 מאותה תקופה (דור ה-BM/BN) הציעה לרוב עיצוב חיצוני ופנימי אטרקטיביים וספורטיביים יותר, יחד עם התנהגות כביש מהנה יותר ואיכות חומרים פנימית טובה יותר במעט. עם זאת, המאזדה נחשבה באותה תקופה לפחות חסכונית בדלק מהקורולה, והמוניטין שלה באמינות, למרות שהיה טוב, לא השתווה לזה האגדי של הקורולה, וזה התבטא גם בשמירת ערך פחות טובה.
יונדאי i35 (ולאחר מכן אלנטרה) וקיה פורטה (קרניבל) מאותן שנים הציעו לרוב רמות אבזור עשירות יותר במחיר קנייה דומה, כולל לעיתים תוספות כמו גג שמש, מושבים עם חימום/אוורור (ברמות גימור גבוהות מאוד), ומערכות מולטימדיה עם מסך גדול יותר. הן היו גם נוחות ומרווחות למדי. אולם, גם כאן, מוניטין האמינות ושמירת הערך של הקורולה לרוב עלו על אלו של המתחרות הקוריאניות, למרות שהן סגרו את הפער משנה לשנה. הונדה סיוויק סדאן הייתה עוד מתחרה חזקה, שגם היא נהנתה ממוניטין אמינות גבוה, אך לרוב הייתה יקרה יותר לרכישה ותא המטען שלה היה קטן יותר. בפועל, הבחירה בין הקורולה למתחרות באותה תקופה הייתה לרוב פשרה בין אמינות ושמירת ערך (קורולה) לבין עיצוב, אבזור או דינמיות (המתחרות). הקורולה בחרה להתמקד בחוזקות שלה – אמינות, פרקטיות וחיסכון – וכך כבשה את ליבם (ואת הארנק) של אלפי לקוחות בישראל.
XIII. סיכום ומסקנות
התרשמות כוללת ופסק דין
טויוטה קורולה 2015 היא בדיוק מה שהיא נראית: מכונית משפחתית קומפקטית הגונה, אמינה בצורה יוצאת דופן, ופרקטית מאוד לשימוש יומיומי. היא לא מתיימרת להיות ספורטיבית, יוקרתית או חדשנית מבחינה טכנולוגית (בייחוד לפי הסטנדרטים של היום). במקום זאת, היא מספקת שקט נפשי כמעט מוחלט בכל הנוגע לתקלות ובעיות, עלויות אחזקה נמוכות, ושימושיות גבוהה כרכב משפחתי. הביצועים שלה מספקים לנסיעה רגילה, צריכת הדלק טובה יחסית לרכב בנזין לא היברידי, והמרווח הפנימי, ובמיוחד המרווח מאחור, הוא נקודת זכות בולטת.
בהשוואה למתחרותיה מאותה תקופה, הקורולה 2015 ניצחה לרוב בזכות המוניטין הבלתי מעורער שלה באמינות ושמירת ערך יוצאת דופן. למרות שמתחרות כמו מאזדה 3 הציעו חווית נהיגה מהנה יותר ועיצוב מרשים יותר, או שהקוריאניות הציעו לעיתים יותר אבזור ביחס למחיר כשהן היו חדשות, הקורולה פשוט עבדה. היא עבדה היטב, עבדה לאורך זמן, ועבדה בעלות נמוכה. לכן, לשאלה האם כדאי לקנות טויוטה קורולה 2015 בשנת 2025, התשובה תלויה בצרכים שלכם. אם אתם מחפשים רכב משומש אמין במיוחד, בעל עלויות אחזקה נמוכות, עם מרווח טוב למשפחה, וששומר על ערכו היטב גם כרכב יד שניה מתבגר – הקורולה 2015 היא בהחלט אחת הבחירות המומלצות והבטוחות ביותר שיש בשוק. היא מתאימה במיוחד לנהגים שמעדיפים אמינות ושקט נפשי על פני ביצועים נמרצים או טכנולוגיה מתקדמת. למי שמחפש ריגושים בנהיגה, אבזור מודרני, או עיצוב פורץ דרך – כדאי לחפש במקום אחר או לשקול דגמים חדשים יותר (שגם יהיו כמובן יקרים יותר). בסופו של יום, טויוטה קורולה 2015 היא סוס עבודה נאמן, והיא עדיין מציעה חבילה משתלמת ביותר עבור מי שמעריך פרגמטיות ואמינות מעל הכל.