יונדאי טוסון PHEV או קיה ספורטאז’ PHEV

אז הנה אתם. עומדים בפני אחת ההחלטות המודרניות ביותר בעולם הרכב.

מחפשים SUV פלאג-אין הייבריד?

כזה שישלב בין עולם החשמל לעולם הדלק?

שייתן לכם גם חיסכון, גם ביצועים וגם שימושיות משפחתית?

ובכן, אם הגעתם עד לכאן, כנראה שנתקלתם בשני ענקים בקטגוריה.

יונדאי טוסון PHEV וקיה ספורטאז’ PHEV.

הם פופולריים מאוד.

הם נחשקים מאוד.

ולא סתם.

הם מציעים חבילה מנצחת.

אבל רגע.

הם גם דומים להפליא.

אז איך מחליטים במה כדאי לבחור?

על מה ללכת?

מה עדיף לכם, בהתאם לצרכים הספציפיים שלכם?

בדיוק בשביל זה אנחנו כאן.

נעשה השוואה מעמיקה, צעד אחר צעד.

ניכנס לפרטים הקטנים.

נבחן את הפרקטיקה בחיי היום-יום.

ויעזור לכם להגיע להחלטה הנכונה ביותר עבורכם.


אחים בנשמה: יונדאי טוסון וקיה ספורטאז’ PHEV

בואו נשים את זה על השולחן ישר בהתחלה.

יונדאי וקיה הן חלק מאותה קבוצה תעשייתית גדולה.

זה אומר שהן חולקות המון רכיבים.

במיוחד כשמדובר בפלטפורמות ובמערכות הנעה מתקדמות כמו PHEV.

אז כן, הטוסון והספורטאז’ בגרסאות הפלאג-אין הייבריד שלהן הם למעשה אחים תאומים.

הם יושבים על אותה שלדה בסיסית.

הם משתמשים בדיוק באותה יחידת הנעה היברידית נטענת.

זה אומר שמבחינת המנוע, הסוללה, טווח הנסיעה החשמלי הרשמי והביצועים על הנייר – הם כמעט זהים לגמרי.

אז איפה בכל זאת ההבדלים?

איפה קורית הקסם, או הדילמה, שמפרידה ביניהם?

ההבדלים נמצאים בעיקר בדברים שעוטפים את המערכת המשותפת הזו.

העיצוב.

האווירה בתא הנוסעים.

כיול המתלים.

חבילות האבזור השונות.

ולפעמים, גם המחיר (שמשתנה כל הזמן, אז תמיד כדאי לבדוק נקודתית).

אז בואו נצלול פנימה ונראה את ההבדלים האלה בפועל.

מתחת למכסה המנוע: ביצועים וטעינה

כמו שאמרנו, כאן הסיפור די זהה.

שני הרכבים מצוידים במערכת הנעה PHEV זהה וחזקה.

יחידת ההנעה – כוח ומומנט

  • מנוע בנזין: בדרך כלל 1.6 ליטר טורבו.
  • מנוע חשמלי: מספק תוספת כוח משמעותית.
  • הספק משולב: עומד על סביב 265 כוחות סוס (נתון מרשים מאוד!).
  • מומנט: זמין בשפע, במיוחד בעזרת המנוע החשמלי שמספק מומנט מיידי מהרגע הראשון.

מה זה אומר בפועל?

ששני הרכבים האלה זריזים מאוד.

הם לא רק חסכוניים (כשמשתמשים בחשמל), הם גם מסוגלים להאיץ בקלות.

עקיפות בכביש מהיר? בלי שום בעיה.

כניסה מהירה לצמתים? בכיף.

ההספק המשולב הופך אותם לרכבים מהירים למדי, במיוחד בגרסאות הכלאיים האחרות של אותם דגמים.

סוללה וטעינה – המפתח ל-PHEV

גם כאן, מדובר באותה סוללת ליתיום-יון גדולה יחסית לרכב היברידי רגיל.

הקיבולת מאפשרת טווח נסיעה חשמלי מכובד.

אבל כדי ליהנות ממנו, אתם חייבים לטעון.

נקודות חשובות:

  • שיטות טעינה: משקע ביתי רגיל (איטי) או עמדת טעינה (מהיר יותר, מומלץ).
  • זמן טעינה: משתנה בהתאם לעמדה. עם עמדה ביתית ייעודית, טעינה מלאה אורכת בדרך כלל מספר שעות (לרוב לילה שלם).
  • הפרקטיות: היתרון הגדול של PHEV הוא היכולת לנסיעות קצרות על חשמל בלבד. אם אתם גרים לא רחוק מהעבודה, או עושים סידורים בתוך העיר, תוכלו לעשות זאת כמעט בלי לצרוך דלק בכלל. אבל זה מחייב הרגל טעינה – להחזיר את הרכב הביתה או לעבודה ולחבר אותו לעמדה.

טווח חשמלי וצריכת דלק: הלב של ה-PHEV

זה הסעיף הכי חשוב כשמדברים על פלאג-אין הייבריד.

היכולת לנסוע על חשמל.

טווח נסיעה חשמלי (מוצהר וריאלי)

שני הדגמים מצהירים על טווח נסיעה חשמלי דומה, שבדרך כלל עומד על סביב 60-70 ק”מ לפי תקן WLTP (התקן האירופאי שמנסה להיות קרוב יותר למציאות).

בחיים האמיתיים?

טווח חשמלי מושפע מאוד מתנאי הנהיגה.

נסיעה רגועה בתוך העיר, ללא שימוש מופרז במיזוג או חימום חזק, ועם בלימה רגנרטיבית טובה (שהמחזירה אנרגיה לסוללה בזמן האטה) – תאפשר לכם להגיע לטווח קרוב למוצהר.

נסיעה מהירה בכביש בין-עירוני, עם הרבה עליות או שימוש מסיבי במיזוג – תקצר את הטווח החשמלי בצורה משמעותית.

סביר להניח שתקבלו בפועל טווח חשמלי שנע סביב 40-55 ק”מ בממוצע, תלוי מאוד בסגנון הנהיגה והתנאים.

מי נהנה הכי הרבה מהטווח החשמלי?

מי שהנסיעה היומית שלו (לעבודה, לסידורים, להסיע את הילדים לחוגים) היא פחות או יותר בטווח הזה.

מי שיכול לטעון את הרכב בקלות בבית או בעבודה.

עבורם, חלק גדול מהנסיעות יהיה על חשמל טהור, מה שחוסך המון בדלק.

צריכת דלק משולבת (הסיפור האמיתי)

צריכת הדלק ב-PHEV היא עניין מורכב.

היא תלויה ב-100% במידת השימוש במנוע החשמלי.

אם אתם מטעינים באופן קבוע ומנצלים את הטווח החשמלי היומי, צריכת הדלק שלכם תהיה פנומנלית.

אתם יכולים להגיע לנתונים שקרובים ל-20-30 ק”מ לליטר ויותר בחישוב חודשי.

אם אתם לא מטעינים, או מטעינים מעט מאוד, הרכב יתנהג בעיקר כהייבריד רגיל (או אפילו פחות יעיל ממנו, בגלל המשקל הנוסף של הסוללה הגדולה יותר).

במקרה כזה, צריכת הדלק תהיה דומה לרכב משפחתי גדול עם מנוע בנזין – סביב 10-12 ק”מ לליטר, וזה יהיה פחות חסכוני מהגרסאות ההיברידיות הרגילות של הטוסון והספורטאז’.

לכן, כשאתם שוקלים PHEV, אתם חייבים לשאול את עצמכם: האם אני באמת אטען את הרכב על בסיס יומיומי/קבוע? אם התשובה היא “כן” וזה מסתדר עם אורח החיים שלכם (חניה עם שקע בבית, עבודה), ה-PHEV יהיה חסכוני מאוד. אם התשובה “לא” או “אולי”, אולי כדאי לשקול היברידי רגיל.

חווית הנהיגה: נוחות, התנהגות ובידוד

אמנם המכניקה הבסיסית זהה, אבל יש הבדלים בכיול.

זה כמו להשוות בין שני אחים תאומים שגדלו באותה משפחה אבל הלכו למסלולים קצת שונים בחיים.

כיול מתלים ונוחות

באופן כללי, גם הטוסון וגם הספורטאז’ מכוילים לנוחות.

הם רכבים משפחתיים.

הם נועדו לשכך מהמורות בכביש הישראלי המאתגר.

עם זאת, יש תחושה, שלעיתים קרובות, הטוסון נוטה להיות מעט רך יותר.

הוא מרגיש מעט יותר מנותק מהכביש.

הספורטאז’ מרגיש לפעמים מעט יותר “אסוף”, עם תחושה קצת יותר מחוברת.

אבל ההבדלים האלה הם לרוב עדינים.

הם עשויים להיות מורגשים יותר על כבישים גליים או בפניות הדוקות.

התנהגות כביש

שני הרכבים לא נועדו להיות מכוניות ספורט.

הם SUV גבוהים וכבדים יחסית (במיוחד בגרסת PHEV בגלל הסוללה).

שניהם יפגינו נטיית גוף מסוימת בפניות.

אבל שוב, הנטייה של הספורטאז’ להיות מעט יותר “אסוף” עשויה לתת לו תחושה מעט יותר בטוחה ויציבה בפניות חדות יותר, בעוד שהטוסון ירגיש מעט יותר מתנדנד.

אבל אל תטעו – שניהם בטוחים ויציבים לנסיעה רגילה ומשפחתית.

בידוד רעשים

שני הרכבים מספקים בידוד רעשים טוב למדי.

בנסיעה חשמלית, שניהם כמובן שקטים לחלוטין (מלבד רעשי כביש וצמיגים).

כאשר מנוע הבנזין נכנס לפעולה, שניהם עושים זאת בצורה חלקה בדרך כלל.

רמת בידוד רעשי הרוח והכביש דומה למדי בשני הדגמים.

בסופו של דבר, ההבדלים בחוויית הנהיגה הם עניין של העדפה אישית.

האם אתם מעדיפים נוחות מירבית (אולי טוסון) או תחושה קצת יותר מחוברת (אולי ספורטאז’)?

מומלץ בחום לעשות נסיעת מבחן בשני הדגמים כדי להרגיש את ההבדל בעצמכם.

עיצוב פנים וחוץ: יופי בעיני המתבונן (אבל עם דגשים שונים)

זהו אולי ההבדל הכי בולט לעין בין שני הדגמים.

אם מתחת לעור הם זהים, מבחוץ ומבפנים הם שונים לחלוטין.

עיצוב חיצוני

  • יונדאי טוסון: מציג עיצוב נועז, אוונגרדי ומרשים. הגריל הקדמי עם יחידות התאורה המשולבות בו נראה כמו משהו מסרט מדע בדיוני. קווי המתאר חדים ודרמטיים. הוא לא דומה לשום דבר אחר על הכביש (וזה טוב או רע, תלוי את מי שואלים).
  • קיה ספורטאז’: גם הוא עם עיצוב מודרני, אבל אולי קצת פחות “צועק” מהטוסון. החזית עם יחידות התאורה בצורת בומרנג ייחודית. הפרופיל והחלק האחורי קלאסיים יותר, אך עדיין עכשוויים. הוא אולי קצת יותר קונבנציונלי מהטוסון, אבל עדיין בולט.

על מה ללכת כאן? על מה שיפה לכם בעיניים! זה עניין של טעם אישי נטו.

עיצוב פנים ואווירה בתא הנוסעים

גם כאן, ההבדלים ניכרים.

  • יונדאי טוסון: תא הנוסעים שלו נקי, מינימליסטי, ועם קווים אופקיים רבים שיוצרים תחושת רוחב. מסך המולטימדיה משתלב בצורה נקייה בלוח המחוונים. יש פחות כפתורים פיזיים ויותר שליטה ממסך המגע. התחושה היא מודרנית וקצת “הייטקיסטית”.
  • קיה ספורטאז’: תא הנוסעים שלו מרגיש אולי קצת יותר עוטף את הנהג. הקונסולה המרכזית יותר בולטת. יש יותר כפתורים פיזיים לחלק מהפונקציות (מיזוג, למשל) שחלק מהאנשים מעדיפים. מסך המולטימדיה ולוח המחוונים הדיגיטלי מחוברים ליצירת “פאנל” גדול ומרשים. התחושה היא קצת יותר “קוקפיט”.

שוב, במה כדאי לבחור? במה שמרגיש לכם נעים יותר לשבת בו, ביום יום. האם אתם מעדיפים מינימליזם (טוסון) או קונסולה עוטפת יותר (ספורטאז’)? שוב, נסיעת מבחן (ובעיקר ישיבה ממושכת ברכב בתצוגה) תעזור לכם להחליט.

מרחב פנים ושימושיות: האם המשפחה תתאים?

שני הרכבים נועדו לשרת משפחות, והם עושים זאת היטב.

מכיוון שהם חולקים את אותה פלטפורמה, מידות הפנים שלהם דומות מאוד.

מרחב לנוסעים

בשני הרכבים יש מקום בשפע לארבעה מבוגרים, וגם חמישה יכנסו, אם כי פחות בנוחות לנסיעות ארוכות (כמו בכל רכב משפחתי).

המקום לרגליים ולראש מצוין בשני המושבים הקדמיים ובמושבים האחוריים.

שניהם מתאימים היטב להתקנת כיסאות בטיחות לילדים.

אין יתרון מובהק לאף אחד מהם בסעיף זה.

תא מטען

זהו סעיף שבו לגרסאות PHEV יש בדרך כלל חיסרון קטן לעומת גרסאות בנזין או היברידיות רגילות, וזה בגלל שהסוללה תופסת נפח.

גם כאן, נפח תא המטען בשני הדגמים זהה או קרוב מאוד.

הוא גדול ומספיק בהחלט לצרכים משפחתיים רגילים – קניות בסופר, עגלת ילדים, מזוודות לנסיעה קצרה.

עם זאת, חשוב לבדוק את נפח הליטרים המדויק בגרסת ה-PHEV לעומת גרסאות אחרות, ובעיקר לבדוק בפועל אם הציוד שאתם רגילים להעביר (למשל, עגלה ספציפית או ציוד ספורט) נכנס בקלות.

שוב, בסעיף המרחב הפנימי ותא המטען, ההשוואה מראה ששני הדגמים כמעט זהים ושימושיים באותה מידה.

טכנולוגיה, מולטימדיה ובטיחות: להיות מחוברים ובטוחים

שני הדגמים מציעים חבילות אבזור טכנולוגי ובטיחותי מתקדמות, במיוחד ברמות הגימור הגבוהות יותר.

מסכי מולטימדיה ומערכות מידע

שניהם מצוידים במסכים גדולים וברורים.

שניהם תומכים ב-Apple CarPlay ו-Android Auto.

ההבדל העיקרי הוא בממשק המשתמש ובעיצוב הגרפי של המערכת, וכן בפריסת הכפתורים הפיזיים מסביב (או היעדרם, כמו בטוסון). המערכות בשניהם מהירות ואינטואיטיביות למדי, אבל שוב – כדאי לנסות אותן בתצוגה כדי לראות מה נוח לכם יותר.

מערכות בטיחות אקטיביות

זהו תחום שבו יונדאי וקיה מצטיינות באופן מסורתי, ושני הדגמים האלה אינם יוצאי דופן.

שניהם מציעים חבילת בטיחות אקטיבית מקיפה שכוללת:

  • בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים.
  • בקרת שיוט אדפטיבית (ששומרת מרחק מהרכב מלפנים).
  • מערכת שמירה על נתיב הנסיעה (שמחזירה את הרכב למרכז הנתיב).
  • התראת שטחים מתים (כולל לפעמים מצלמות שמציגות את השטח המת בלוח המחוונים).
  • התראת תנועה חוצה מאחור ועוד.

חשוב לוודא אילו מערכות כלולות בכל רמת גימור ספציפית שאתם בוחנים, אבל בדרך כלל שניהם מציעים רמה גבוהה מאוד של בטיחות.

מחיר, אחריות ועלויות אחזקה

מחיר הוא תמיד פקטור משמעותי.

מכיוון שהם מבוססים על אותם רכיבים יקרים (המערכת ההיברידית הנטענת), המחיר ההתחלתי של גרסאות ה-PHEV גבוה יותר מגרסאות הבנזין או ההיברידיות הרגילות.

המחירים הסופיים עשויים להשתנות מעט בין הדגמים בהתאם למבצעים, רמות גימור ומועד הרכישה, ולכן חשוב לבדוק את המחירון העדכני בזמן שאתם מקבלים החלטה.

מבחינת אחריות, בדרך כלל שני היבואנים מציעים אחריות נדיבה על הרכב ועל הסוללה בפרט (לרוב 7 שנים או קילומטראז’ משמעותי על הסוללה).

עלויות הטיפולים התקופתיים יהיו דומות, מכיוון שמדובר באותו מנוע ואותה מערכת היברידית בבסיס.

החיסכון הגדול בעלויות האחזקה מגיע מצריכת הדלק הנמוכה יותר (אם מטעינים!). החשמל זול משמעותית מבנזין, ולכן נסיעה על חשמל חוסכת לכם כסף רב לאורך זמן.

אז מה עדיף? במה כדאי לבחור? על מה ללכת?

כמו בהרבה דברים בחיים, אין תשובה חד משמעית שמתאימה לכולם.

מכיוון שמתחת לעור הם כמעט זהים, ההחלטה מת spרוכز to (מתמקד ב):

  1. העיצוב והאווירה הפנימית: זה הדבר הכי סובייקטיבי, והכי חשוב ליום יום. באיזה רכב אתם מרגישים יותר בנוח לשבת? איזה עיצוב מדבר אליכם יותר? זה לרוב הגורם המכריע.
  2. חווית הנהיגה העדינה: האם אתם מעדיפים את הרכות הקלה של הטוסון או את התחושה המעט יותר אסופה של הספורטאז’? זהו הבדל קטן, אבל עבור חלק מהאנשים הוא חשוב.
  3. חבילות האבזור ורמות הגימור: השוו את האבזור הכלול בכל רמת גימור שמציעים לכם, ובדקו איזו חבילה משתלמת יותר או כוללת פיצ’רים שחשובים לכם במיוחד.
  4. המחיר הסופי והמבצעים: לפעמים, מבצע נקודתי או תנאי מימון יכולים להטות את הכף לטובת אחד הדגמים.

המלצה שלנו:

עשו את שיעורי הבית על רמות הגימור והמחירים העדכניים.

קראו ביקורות נוספות (אבל זכרו שרובן יציינו שהם מאוד דומים).

והכי חשוב: לכו לסוכנויות!

שבו בשני הרכבים.

שחקו עם המערכות.

פתחו את תא המטען.

קחו את שניהם לנסיעת מבחן (עדיף באותו יום או ימים קרובים) על אותם כבישים.

רק ככה תרגישו באמת מה ההבדל הקטן והעדין שבין השניים, ותדעו מה עדיף לכם.

שניהם רכבים מצוינים, שניהם מציעים את היתרונות של הנעת PHEV חזקה וחסכונית (בהנחה שאתם מטעינים!), ושניהם פרקטיים מאוד לשימוש משפחתי.

ההחלטה היא עניין של ניואנסים והעדפה אישית.

בהצלחה בבחירה!

דילוג לתוכן