ברוכים הבאים לפורטל הרכב PRK.
היום נצלול לעומק אל אחת המכוניות החשמליות האייקוניות והמסקרנות ביותר על הכביש, בוודאי בשוק היוקרה.
אחרי שנים של דומיננטיות וחדשנות, טסלה מודל S (Tesla Model S) ממשיכה לעורר עניין, התפעלות ולעיתים גם מחלוקת.
היא הייתה פורצת דרך כששוק הרכב החשמלי עוד היה בחיתוליו, וכיום היא מתמודדת מול שורה הולכת וגדלה של מתחרות רציניות.
בסקירה המקיפה הזו, נבחן את המודל S על כל היבטיה, ננתח את יתרונותיה וחסרונותיה, ונבדוק האם היא עדיין הבחירה הנכונה עבורכם בשוק הרכב הישראלי של שנת 2025.
נצלול לעיצוב, לטכנולוגיה, לביצועים המסעירים (במיוחד בגרסת פלייד), לצריכת האנרגיה, וכמובן – להיבט הכלכלי החשוב כל כך, כולל המחיר בישראל.
הצטרפו אלינו למסע אל תוך הדגם שממשיך להגדיר מחדש מהי מכונית יוקרה ספורטיבית בעידן החשמל.
I. מבוא: האייקון החשמלי של טסלה
מפגש עם טסלה מודל S
הטסלה מודל S היא לא סתם מכונית.
היא הצהרה.
היא הייתה בין החלוצות האמיתיות של עידן הרכב החשמלי המודרני.
כשהיא הושקה לראשונה לפני למעלה מעשור, היא נתפסה כמעט כמדע בדיוני.
מכונית סדאן גדולה, יוקרתית וחשמלית לחלוטין, עם טווח נסיעה שהיה חסר תקדים בזמנו וביצועים שהשאירו מכוניות ספורט יקרות הרחק מאחור.
המודל S ביססה את מעמדה של טסלה כיצרנית רכב חדשנית ומובילה בתחום החשמל.
היא מיצבה את עצמה בקצה העליון של קטגוריית הסדאן היוקרתית הגדולה.
היא מתחרה ראש בראש עם דגמים נחשבים מיצרנים ותיקים, שהחלו רק לאחרונה להציע אלטרנטיבות חשמליות אמיתיות.
מיצוב בשוק הישראלי ותחרות
בישראל, הטסלה מודל S נכנסה לשוק כדגם הדגל של המותג.
היא מכוונת לקהל שמחפש יוקרה, טכנולוגיה מתקדמת, ביצועים יוצאי דופן וטווח נסיעה ארוך.
היא לא מכונית עממית בשום צורה, וגם לא מנסה להיות כזו.
המתחרות העיקריות שלה בשוק המקומי כוללות דגמים כמו מרצדס EQE, פורשה טייקאן ואודי e-tron GT.
בהשוואה למתחרות אלו, המודל S נוטה להציע טווח נסיעה עדיף וביצועי קצה קיצוניים יותר (במיוחד בגרסת Plaid).
מנגד, חלק מהמתחרות עשויות להציע תחושת יוקרה פנימית מסורתית יותר או חווית נהיגה “מלוטשת” יותר במובנים מסוימים.
המודל S שומרת על מיצוב ייחודי, המשלב טכנולוגיה פורצת דרך עם דגש חזק על ביצועים.
קהל יעד ומבנה הסקירה
קהל היעד העיקרי של הטסלה מודל S בישראל הוא לרוב אנשי עסקים, חובבי טכנולוגיה ואספני רכב.
אלה אנשים בעלי יכולת כלכלית גבוהה, המחפשים מכונית סדאן גדולה, מהירה, בעלת נוכחות וחדשנות טכנולוגית.
רבים מהם הם ‘מאמצים מוקדמים’ של טכנולוגיות חדשות, והם מוכנים להסתגל לפילוסופיית התפעול הייחודית של טסלה.
חלקם אף מגיעים מחוות דעת גולשים שכבר רכשו את הדגם.
בסקירה זו, נפרק את המודל S לגורמים.
נסקור את העיצוב החיצוני והפנימי, נצלול לטכנולוגיה ולאבזור, ננתח את יחידת ההנעה והביצועים (כולל צריכת אנרגיה), נבחן את נושא הטעינה החשמלית, נעריך את חווית הנהיגה, נדבר על בטיחות ומערכות עזר, ונעסוק לעומק בנושא המחיר, רמות הגימור והאחריות בשוק הישראלי.
נציג את היתרונות והחסרונות באופן מנומק, נשווה אותה למתחרות, ולבסוף נכריע האם כדאי לקנות אותה ולמי היא מתאימה.
II. עיצוב חיצוני: האלגנטיות המוכרת
רושם כללי ופילוסופיה עיצובית
הטסלה מודל S נושאת עיצוב ותיק יחסית, אך שעבר מספר עדכונים קוסמטיים לאורך השנים.
הפילוסופיה העיצובית שלה ברורה: מינימליזם ונקיון קווים.
אין כאן גימיקים עיצוביים מוחצנים.
הצורה הכללית היא של סדאן-קופה גדולה, עם גג המשתפל לאחור בצורה חלקה.
המטרה היא ליצור צללית אווירודינמית במיוחד, שמשפיעה לחיוב גם על הטווח וגם על הביצועים.
הרושם הראשוני שהיא מותירה הוא של אלגנטיות מודרנית, עם דגש על זרימה ופשטות.
גם שנים אחרי שהושקה, היא עדיין נראית עתידנית במידה מסוימת, בעיקר למי שאינו מכיר אותה.
אלמנטים עיצוביים ספציפיים
בחזית, המודל S ויתרה לפני שנים על הגריל הקדמי המסורתי, מה שהפך אותה למזוהה מיידית.
הפנסים הקדמיים דקים ואלגנטיים, ומשתלבים בצורה חלקה בפגוש הנקי.
מבט מהצד חושף את הצללית המוארכת והנמוכה.
קו המותניים מתון יחסית, וקו הגג יורד אחורה בצורה דרמטית יחסית לדלת תא המטען, כמעט כמו מכונית קופה.
בתי הגלגלים תפוחים קלות, מרמזים על הכוח הטמון תחת הפח.
הידיות השקועות (שנשלפות אוטומטית) הן עוד אלמנט עיצובי טסלאי מובהק ותורמות לאווירודינמיקה.
החלק האחורי נקי אף הוא, עם פנסים אופקיים דקים וספוילר קטן מובנה או בולט (בגרסאות מסוימות).
פתח הטעינה מוסתר בחכם בתוך אחד הפנסים האחוריים.
חישוקים ונוכחות כביש
המודל S מוצעת לרוב עם חישוקי גלגלים בגדלים שונים, בדרך כלל “19 או “21.
חישוקי האווירודינמיים בגרסת Plaid, למשל, נראים ייחודיים ותורמים למקדם הגרר הנמוך.
מידותיה הפיזיות גדולות למדי – אורכה עולה על 5 מטרים, והיא רחבה ונמוכה.
מידות אלה מקנות לה נוכחות כביש מרשימה ובולטת.
היא נראית דינמית גם כשהיא עומדת במקום.
בהשוואה לדור היוצא, השינויים העיקריים הם בחזית האחורית ופרטים קטנים נוספים, אך הצורה הכללית נותרה זהה, מה שמשמר את המראה המוכר והמזוהה שלה.
היא ללא ספק מושכת מבטים, גם שנים לאחר שהפכה למראה נפוץ יחסית בכבישי ישראל.
III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח
אווירה כללית וקונספט עיצובי
כשנכנסים לתא הנוסעים של הטסלה מודל S, מקבל את פניכם מראה שונה בתכלית מרוב מכוניות היוקרה המסורתיות.
הקונספט העיצובי הוא מינימליזם קיצוני.
יש מעט מאוד כפתורים פיזיים.
כמעט כל הפקדים, מהקלים ועד המורכבים, מרוכזים במסך מגע ענק במרכז הדשבורד.
האווירה הכללית נקייה מאוד, כמעט סגפנית עבור חלק מהאנשים.
יש כאלה שיתחברו לזה מאוד, ויראו בכך עתידני ומודרני.
אחרים עשויים למצוא את זה קר ולא מסביר פנים, ובעיקר לא נוח לתפעול בזמן נהיגה.
זה עניין של טעם אישי והעדפה, אבל אין ספק שזה ייחודי.
איכות חומרים והרכבה
נושא איכות החומרים בתא הנוסעים של הטסלה מודל S הוא נושא שמעורר לא מעט דיון, במיוחד בהשוואה למתחרות הגרמניות בקטגוריה.
בעוד שחלק מהאזורים בחלל הרכב נראים ומרגישים איכותיים למדי, עם עור נעים או דיפוני עץ/קרבון, אזורים אחרים עשויים להרגיש פלסטיקיים או פחות מהודרים מצפיות מרכב במחיר כזה.
איכות ההרכבה השתפרה משמעותית בדגמים העדכניים יותר, אך עדיין ייתכנו מדי פעם קרקושים או רעשים קטנים שפחות אופייניים למותגי יוקרה ותיקים.
זה לא אומר שהאיכות ירודה, אבל היא פשוט שונה, ולעיתים פחות “עשירה” בתחושה הכללית.
הנדסת אנוש ותפעול
הנדסת האנוש במודל S מתבססת כמעט כולה על מסך המגע.
זה אומר שכדי לשלוט על דברים בסיסיים כמו המזגן, פתיחת תא כפפות או אפילו שינוי כיוון אוורור, צריך ללכת לתפריטים במסך.
זה דורש הסתגלות ויכול להסיח דעת בזמן נהיגה, למרות שהממשק עצמו ידידותי למדי.
המושבים נוחים ותומכים בנסיעות ארוכות, הן מלפנים והן מאחור, אם כי תמיכת הצד עשויה להיות פחות אידיאלית בנהיגה ספורטיבית.
הראות החוצה טובה יחסית קדימה ולצדדים, אך שדה הראייה לאחור מוגבל בשל קו הגג המשתפל.
מצלמות ההיקפיות והמראה הדיגיטלית מסייעות בכך.
בגרסאות מסוימות מוצע הגה בצורת “Yoke” (כידון), שהוא ייחודי ודורש הסתגלות רצינית, ויש כאלה שמוצאים אותו לא נוח לתמרונים במהירות נמוכה או סיבובים הדוקים.
מרווח ופתרונות אחסון
המרווח הפנימי במודל S נדיב למדי עבור ארבעה נוסעים.
יש מרווח רגליים ומרווח ראש טוב מלפנים, וגם מאחור שני נוסעים ימצאו מקום נוח לרגליים.
עם זאת, נוסע שלישי במרכז המושב האחורי יסבול מהמרווח המוגבל יותר בגלל מבנה המושב והקונסולה המרכזית האחורית.
מרווח הכתפיים טוב בהתאם לגודל הרכב.
אחד היתרונות הגדולים של המודל S הוא נפח תא המטען הענק.
בזכות מבנה הליפטבק (דלת אחורית גדולה הנפתחת יחד עם השמשה), הגישה לתא המטען נוחה מאוד.
הוא עמוק, רחב ובעל צורה שימושית, עם נפח של כ-793 ליטר (כולל תא נסתר תחת הרצפה).
בנוסף, יש גם תא מטען קדמי (frunk) בנפח של כ-89 ליטר, שמתאים לשקיות קניות קטנות או כבל טעינה.
יש גם תאי אחסון פנימיים סבירים, כולל קונסולה מרכזית עמוקה ומחזיקי כוסות.
IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה
מערכת המולטימדיה המרכזית
הלב הפועם של תא הנוסעים במודל S הוא מסך המגע הענק בגודל 17 אינץ’ הממוקם לרוחב.
הוא בעל רזולוציה גבוהה, איכות תצוגה מצוינת (חדה וצבעונית) ותגובה מהירה מאוד למגע.
מערכת ההפעלה של טסלה עצמה (Tesla OS) נחשבת לאחת המתקדמות והאינטואיטיביות בתעשייה.
מבנה התפריטים לרוב הגיוני וקל לניווט לאחר הסתגלות קצרה.
המסך שולט כמעט על כל פונקציה ברכב – ממיזוג אוויר וניווט ועד פתיחת דלתות (לעיתים), הגדרות נהיגה ובידור.
המערכת כוללת ניווט מבוסס גוגל מפות, תמיכה בשירותי סטרימינג (נטפליקס, יוטיוב, ספוטיפיי), דפדפן אינטרנט וגם שלל משחקים שניתן לשחק בזמן שהרכב עומד (או מטעין).
העוזר הקולי של טסלה מבין פקודות פשוטות יחסית, אך עדיין לא מתוחכם כמו מערכות מתחרות מסוימות.
קישוריות סמארטפונים קיימת דרך בלוטות’, והמודלים העדכניים תומכים באפל קארפליי ואנדרואיד אוטו (אם כי זה עשוי להשתנות או לדרוש תוספות צד שלישי).
לוח מחוונים דיגיטלי ואבזור נוחות
בנוסף למסך המרכזי, יש למודל S גם לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 12.3 אינץ’ הממוקם מאחורי ההגה.
הוא מציג מידע חיוני כמו מהירות, טווח נסיעה, מצב סוללה, מידע ממערכות העזר לנהג, ותצוגה ויזואלית של הסביבה הקרובה (רכבים, אופניים, הולכי רגל).
אפשרויות התצוגה מוגבלות יחסית בהשוואה ללוחות מחוונים וירטואליים של יצרנים אחרים, והוא מתמקד בהצגת המידע החיוני בצורה ברורה.
מערכת השמע הסטנדרטית במודל S לרוב טובה למדי, ובגרסאות גבוהות יותר יש מערכת שמע משודרגת עם יותר רמקולים וסאבוופר, המספקת איכות צליל עשירה ואיכותית.
אבזור הנוחות כולל לרוב בקרת אקלים מפוצלת, חימום ואוורור למושבים הקדמיים והאחוריים, הגה מחומם, גג פנורמי גדול, כניסה ללא מפתח, דלת תא מטען חשמלית ועוד.
יש גם מצלמות היקפיות (360 מעלות) התורמות לתמרון ובטיחות.
טכנולוגיות ייחודיות
טסלה ידועה בטכנולוגיות הייחודיות שלה.
המודל S מצוידת בחומרה המתקדמת של טסלה לנהיגה אוטונומית (Autopilot ו-FSD – Full Self-Driving, אם כי הזמינות והיכולות המלאות של FSD בישראל מוגבלות ודורשות אישורים רגולטוריים).
המערכת מסוגלת לבצע בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה על נתיב ואפילו החלפת נתיב אוטונומית בכבישים מהירים.
טכנולוגיה נוספת היא מערכת הסופרצ’ארג’רס (Superchargers) – רשת טעינה מהירה ייעודית לטסלה, המאפשרת טעינה מהירה ונוחה בנסיעות ארוכות (נדבר על זה בהרחבה בהמשך).
עדכוני תוכנה אלחוטיים (OTA – Over-The-Air) הם גם מאפיין מרכזי, המאפשר לטסלה לשפר את הרכב, להוסיף תכונות חדשות ולתקן בעיות מרחוק, ללא צורך להגיע למרכז שירות.
זהו יתרון טכנולוגי משמעותי.
V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת אנרגיה
יחידות הנעה בשוק הישראלי
הטסלה מודל S משווקת בישראל לרוב בשתי גרסאות עיקריות, שתיהן חשמליות לחלוטין וללא מנועי בנזין או דיזל:
1. מודל S Long Range: גרסה זו מצוידת בשני מנועים חשמליים (אחד על כל סרן), מה שהופך אותה למכונית בעלת הנעה כפולה. הספקה המשולב עומד על כ-670 כוחות סוס (500 קילוואט).
2. מודל S Plaid: זוהי גרסת הביצועים הקיצונית, המצוידת בשלושה מנועים חשמליים (אחד מלפנים, שניים מאחור). הספקה המשולב מגיע לשיא מדהים של כ-1020 כוחות סוס (760 קילוואט) ומומנט אדיר שאינו מצוין במדויק אך הוא עצום.
שתי הגרסאות מצוידות בתיבת הילוכים אוטומטית חד מהירות (העברה ישירה), כך שלמעשה אין כאן גיר במובן המקובל של העברת הילוכים בין מהירויות שונות – התאוצה רציפה וחלקה.
נתוני תאוצה וביצועים
נתוני הביצועים של הטסלה מודל S, במיוחד בגרסת Plaid, הם פשוט עוצרי נשימה ומובילים בקטגוריה, וגם מחוצה לה.
גרסת Long Range מאיצה מ-0 ל-100 קמ”ש בתוך כ-3.2 שניות.
זה מהיר יותר מרוב מכוניות הספורט על הכביש.
גרסת Plaid, לעומת זאת, מאיצה מ-0 ל-100 קמ”ש בזמן תיאורטי של כ-2.1 שניות (על פי טסלה, בתנאים אידיאליים מאוד, לעיתים עם הכנה מוקדמת של הסוללה והרכב).
במציאות, זה לרוב יהיה קרוב יותר ל-2.5 שניות, שזה עדיין מהיר באופן מגוחך ודוחק את הנוסעים עמוק למושב.
גם תאוצות ביניים, למשל מעקיפה או יציאה מצומת, מתבצעות באופן מיידי וללא השהייה, בזכות המומנט הזמין באופן מיידי של המנועים החשמליים.
היעדר הילוכים ותהליך העברתם תורם לתחושת התאוצה הרציפה והבלתי פוסקת.
צריכת אנרגיה וטווח נסיעה
נושא צריכת דלק (או יותר נכון, צריכת אנרגיה) הוא קריטי ברכב חשמלי.
על פי תקן WLTP המחמיר, הטסלה מודל S Long Range מציגה טווח נסיעה מרשים של עד כ-634 ק”מ.
גרסת Plaid, בשל הביצועים הקיצוניים וההספק הגבוה יותר, מציגה טווח מעט קצר יותר של עד כ-600 ק”מ על פי אותו תקן.
נתוני צריכת האנרגיה עומדים על כ-16.3 קוט”ש ל-100 ק”מ עבור הלונג ריינג’, וכ-18.5 קוט”ש ל-100 ק”מ עבור הפלייד (על פי WLTP).
עם זאת, חשוב לציין שצריכת האנרגיה הריאלית בישראל, כמו בכל רכב חשמלי, מושפעת מאוד מסגנון הנהיגה, תנאי הדרך, שימוש במזגן (משפיע משמעותית בקיץ הישראלי), ועומס ברכב.
בנהיגה יומיומית ממוצעת, ניתן לצפות לצריכת אנרגיה גבוהה יותר, מה שתביא לטווח נסיעה ריאלי נמוך בכ-15-25% מנתוני היצרן הרשמיים.
גם חיפוש נפוץ כמו “צריכת דלק” בהקשר של רכב חשמלי למעשה מתייחס לצריכת אנרגיה, והשוואת עלויות בין חשמל לדלק בישראל לרוב מראה יתרון מובהק לטעינה חשמלית, אם כי עלויות החשמל עלו בשנים האחרונות.
VI. טעינה (לרכב חשמלי)
קצבי טעינה בבית ובעמדות ציבוריות
אחד היתרונות המרכזיים של הטסלה מודל S הוא התמיכה בקצבי טעינה גבוהים, הן בזרם חילופין (AC) והן בזרם ישר (DC).
טעינת AC, שהיא טעינה ביתית או בעמדות איטיות יותר, מתאפשרת בקצב מקסימלי של עד 11 קילוואט (תלת פאזי).
זה מאפשר לטעון את הרכב במלואו (מ-0 ל-100%) בבית במהלך לילה אחד, לרוב בתוך כ-9-10 שעות, תלוי כמובן בהספק עמדת הטעינה הביתית הזמינה.
טעינת DC, המכונה גם טעינה מהירה, מתבצעת בדרך כלל בעמדות ציבוריות.
המודל S תומכת בקצבי טעינה מהירים במיוחד, שמגיעים בשיא ל-250 קילוואט ואף יותר בעמדות סופרצ’ארג’ר V3 ומעלה של טסלה.
קצב זה מאפשר טעינה מהירה ביותר, למשל מ-10% ל-80% סוללה, שיכולה להימשך פחות מחצי שעה, תלוי בטמפרטורת הסוללה, אחוז הטעינה הנוכחי וקצב הטעינה של העמדה הספציפית.
בישראל, רשת הסופרצ’ארג’רס של טסלה ממשיכה לגדול ולהתפתח, ומאפשרת טעינה נוחה יחסית בנסיעות בין עירוניות.
חווית הטעינה ונוחות שימוש
חווית הטעינה של הטסלה מודל S נחשבת לרוב לנוחה ופשוטה, במיוחד בעמדות הסופרצ’ארג’רס של טסלה.
שם, פשוט מחברים את הכבל לרכב, והרכב והעמדה “מתקשרים” ביניהם אוטומטית, זיהוי הרכב והתשלום מתבצעים דרך החשבון שלכם באפליקציה של טסלה.
זהו יתרון משמעותי בהשוואה לרשתות טעינה ציבוריות אחרות, שלעיתים דורשות אפליקציות שונות או כרטיסי RFID.
המחבר המשמש את טסלה בישראל הוא לרוב Combo 2 / CCS2, התקן האירופאי הנפוץ.
אפליקציית טסלה לנייד מספקת מידע מלא על מצב הטעינה, שליטה על לוח הזמנים לטעינה, חימום/קירור הסוללה לפני טעינה מהירה ועוד.
מערכת הניווט ברכב עצמו משולבת עם רשת הסופרצ’ארג’רס, ומחשבת אוטומטית מסלולים הכוללים עצירות טעינה הכרחיות, ואף מכינה את הסוללה לטעינה מהירה ככל שמתקרבים לעמדה – תכונה חשובה שממקסמת את קצב הטעינה.
חווית הטעינה הציבורית בישראל השתפרה משמעותית בשנים האחרונות עם כניסתן של רשתות טעינה רבות ושונות, אך עדיין יש הבדלים בזמינות, אמינות וקצבי טעינה בין ספקים שונים.
רשת טסלה בולטת לרוב ביציבותה וזמינותה הגבוהה יותר, אם כי היא בלעדית לבעלי טסלה (לפחות נכון לעכשיו בישראל).
VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש
נוחות נסיעה ובידוד רעשים
נוחות הנסיעה בטסלה מודל S היא נושא שזוכה לביקורות מעורבות.
בכבישים סלולים היטב ובנסיעה בינעירונית חלקה, המודל S לרוב נוחה מאוד.
מערכת המתלים (לרוב אוויר אדפטיבית) סופגת מהמורות קטנות יחסית בצורה טובה, והנסיעה שקטה ונינוחה במהירויות שיוט.
עם זאת, בתנאי דרך ישראליים טיפוסיים, הכוללים לא מעט כבישים משובשים, פסי האטה ובורות, המודל S עשויה להרגיש פחות מרוסנת ויותר נוקשה ממתחרות מסוימות שמכוונות יותר לנוחות מוחלטת.
הסוללה הכבדה הנמצאת ברצפת הרכב אמנם מורידה את מרכז הכובד ותורמת ליציבות, אך היא גם מוסיפה משקל ניכר.
בידוד רעשי הכביש והרוח טוב למדי, ובמיוחד בידוד רעשי המנוע (בהיעדר כזה).
במהירויות גבוהות יש מעט רעשי רוח מרענני החלונות, ורעשי כביש עשויים לחדור מעט בהתאם לסוג האספלט וגודל החישוקים.
התנהגות דינמית והיגוי
הטסלה מודל S מפתיעה לטובה ביחס לגודלה ולמשקלה בכל הקשור להתנהגות דינמית.
תחושת ההיגוי אמנם קלה למדי ולא מתקשרת במיוחד (המשקל משתנה בהתאם למצבי הנהיגה), אך הוא מדויק ומאפשר להכניס את הרכב לפניות בקלות יחסית.
אחיזת הכביש גבוהה מאוד, במיוחד בגרסאות עם הנעה כפולה (Long Range ו-Plaid).
זוויות הגלגול בפניות מינימליות יחסית, בזכות מרכז הכובד הנמוך והמתלים המרוסנים.
הביצועים הקיצוניים של גרסת Plaid דורשים משנה זהירות, שכן הכוח זמין באופן מיידי ואינו מרוכך על ידי גיר או העברת הילוכים.
הבלמים טובים וחזקים מספיק כדי להתמודד עם המשקל והביצועים, והם כוללים מערכת רגנרציה (השבת אנרגיה לבלימה) יעילה שמאפשרת נהיגה כמעט ללא שימוש בדוושת הבלם הפיזית (נהיגה בדוושה אחת).
זה דורש הסתגלות אך יעיל לטווח.
תמרון בעיר ויציבות כיוונית
למרות מידותיה הגדולות, הטסלה מודל S קלה יחסית לתמרון בעיר בזכות ההיגוי הקל, מצלמות ההיקפיות (אם כי הראות אחורית מוגבלת פיזית) ורדיוס הסיבוב הסביר.
החניה במקומות צפופים דורשת מעט יותר תשומת לב בשל האורך.
ביציאה מהעיר ובכבישים מהירים, המודל S מפגינה יציבות כיוונית מצוינת במהירויות גבוהות.
היא מרגישה נטועה ורצינית, גם כשמגיעים למהירויות אסורות כמובן.
תחושת הביטחון במהירות גבוהה טובה מאוד, וזה יתרון חשוב בנסיעות בין עירוניות ארוכות.
VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג
מבדקי בטיחות ובטיחות מבנית
בטיחות היא נושא מרכזי אצל טסלה, והמודל S קיבלה ציונים גבוהים במבדקי בטיחות רשמיים ברחבי העולם.
במבחני הבטיחות של Euro NCAP, המודל S זכתה לציון מקסימלי של 5 כוכבים, עם תוצאות מצוינות בקטגוריות הגנת נוסעים בוגרים וילדים.
הפלטפורמה החשמלית, שבה הסוללה הגדולה יושבת בתחתית הרכב, תורמת למבנה קשיח מאוד ולמרכז כובד נמוך, שמפחית את הסיכון להתהפכות ומסייע בפיזור אנרגיית התאונה.
היעדר מנוע בנזין בחזית מאפשר אזור קריסה קדמי גדול ויעיל יותר בספיגת אנרגיה.
טסלה גם מתגאה בתוצאות מבחני בטיחות פנימיים מחמירים, שנועדו לוודא שהרכב עומד בתקנים הגבוהים ביותר.
מבחני ריסוק שונים הראו את עמידותה המבנית הגבוהה.
מערכות עזר לנהג (ADAS)
המודל S מצוידת בחבילה מקיפה של מערכות עזר לנהג כסטנדרט, המכונה Autopilot.
חבילה זו כוללת בקרת שיוט אדפטיבית (שומרת מרחק ומהירות מהרכב מלפנים), מערכת שמירה אקטיבית על נתיב הנסיעה (מתקנת בעדינות את ההיגוי כדי לשמור על הרכב במרכז הנתיב), בלימת חירום אוטונומית (מזהה מכשולים ורכבים ועוצרת במקרה הצורך), זיהוי תמרורים, התרעה על סטייה מנתיב והתרעה על רכב בשטח מת.
רמת הגימור עשויה להשפיע על זמינות של תכונות נוספות או מתקדמות יותר.
מעבר לכך, ניתן לרכוש את חבילת ה-FSD (Full Self-Driving) כאופציה בתשלום, הכוללת יכולות מתקדמות יותר כמו החלפת נתיב אוטונומית, נהיגה בכבישים עירוניים (עם זיהוי רמזורים ותמרורי עצור) ואפילו יכולת “זימון” הרכב אליך בחניון.
עם זאת, חשוב להדגיש שחבילת FSD עדיין בפיתוח, יכולותיה המלאות מוגבלות רגולטורית בישראל, והיא דורשת עדיין תשומת לב מלאה מהנהג בכל עת.
תפקוד המערכות בעולם האמיתי לרוב חלק ומדויק בכבישים מהירים, אך עשוי להיות אגרסיבי מדי לעיתים בבלימות פתאומיות או תמרוני היגוי בכבישים עירוניים.
קלות התפעול של מערכות אלו היא בעיקר דרך מסך המגע, למעט הפעלת האוטופיילוט שמתבצעת מההגה.
IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל)
כמה עולה טסלה מודל S בישראל?
אחת השאלות המרכזיות שמעניינות כל רוכש פוטנציאלי היא כמובן “כמה עולה” הרכב.
הטסלה מודל S ממוקמת בקצה העליון של שוק הרכב בישראל מבחינת מחיר, ואינה מכונית זולה כלל.
המחיר של המודל S בש”ח משתנה בהתאם לרמת הגימור (Long Range או Plaid), לתוספות אבזור ספציפיות, וגם לשינויים במחירון הרשמי שמתעדכן מעת לעת על ידי היבואן או בהתאם לשינויים במיסוי רלוונטי לרכב חשמלי.
נכון לתאריך כתיבת סקירה זו (אפריל 2025), טווח המחיר של טסלה מודל S בישראל נע לרוב החל מכ-550,000-600,000 ש”ח לגרסת Long Range, ועשוי להגיע בקלות לכ-700,000 ש”ח ויותר לגרסת Plaid, במיוחד עם תוספות כמו חבילת FSD או צבעים מיוחדים.
זהו מחירון שמעמיד אותה בתחרות ישירה מול דגמי יוקרה חשמליים וגם מול רכבי ספורט ובנזין יקרים.
רמות גימור והבדלי אבזור
בישראל, המודל S משווקת בעיקר בשתי רמות גימור, שהן למעשה שתי גרסאות ההנעה המרכזיות: Long Range ו-Plaid.
ההבדל המרכזי ביניהן הוא, כאמור, ביחידת ההנעה והביצועים הקיצוניים של הפלייד.
מבחינת אבזור, שתי הגרסאות לרוב מגיעות ברמת אבזור גבוהה מאוד כסטנדרט, הכוללת את רוב מערכות הנוחות והבטיחות המתקדמות שהוזכרו קודם.
הבדלים קטנים עשויים להיות בפרטים קוסמטיים (כמו גימור קרבון בפנים בפלייד), סוג הריפוד, מערכת השמע המשודרגת (לעיתים ספציפית לפלייד או אופציה) או חישוקי הגלגלים.
חבילת FSD היא בדרך כלל אופציה בתשלום נוסף בשתי הגרסאות.
לפני רכישה, חשוב לבדוק את המפרט המדויק של רמת גימור המוצעת בארץ בזמן הנתון ואת האופציות הזמינות.
אחריות, עלויות תחזוקה ובעיות
הטסלה מודל S מגיעה עם אחריות יצרן מלאה, שבדרך כלל עומדת על 4 שנים או 80,000 ק”מ (המוקדם מביניהם) לכלל הרכב.
אחריות הסוללה ויחידת ההנעה ארוכה משמעותית, לרוב 8 שנים או 160,000 ק”מ (עבור Long Range) ו-8 שנים או 240,000 ק”מ (עבור Plaid), עם שמירה על קיבולת מינימלית מסוימת (לרוב 70%).
נושא התקלות והבעיות ברכבי טסלה הוא נושא שחוות דעת גולשים ודיווחים בעולם מעלים מדי פעם, במיוחד בשנים הראשונות לדגם.
בעיות קטנות באיכות הרכבה, תקלות תוכנה (שנפתרות לרוב בעדכוני OTA), או תקלות חומרה בודדות דווחו.
עם זאת, הדגם עבר שיפורים רבים לאורך השנים, והדגמים העדכניים נחשבים אמינים יותר.
בכל מקרה, האחריות המקיפה מספקת שקט נפשי במקרה של תקלות משמעותיות.
עלויות התחזוקה השוטפות של רכב חשמלי נמוכות יותר מאשר ברכב בנזין או דיזל, היות ואין צורך בטיפולים רבים הכוללים החלפת שמנים, פילטרים ורכיבים נוספים במנוע בערה פנימית.
הטיפולים העיקריים הם בדיקות שגרתיות, בדיקת בלמים (שנשחקים לאט יותר בשל הרגנרציה) והחלפת נוזלים מסוימים.
שווי השימוש של טסלה מודל S נוטה להיות גבוה יחסית לדגמים חשמליים אחרים, מה שמקזז במעט את יתרון עלויות הטעינה לעומת דלק עבור מי שנוסע הרבה.
X. יתרונות
הטסלה מודל S מגיעה עם שורה ארוכה של יתרונות שהפכו אותה לאייקון בתעשיית הרכב:
ביצועים מסעירים: במיוחד בגרסת Plaid, הביצועים פשוט שייכים לליגה אחרת לגמרי. תאוצה מיידית ורציפה שמצמידה לגב המושב, ומסוגלת להביך סופר-מכוניות יקרות בהרבה.
טווח נסיעה מצוין: גם בגרסת Long Range וגם בפלייד, טווח הנסיעה התיאורטי והריאלי טוב מאוד בהשוואה לרוב המתחרות, ומאפשר לבצע נסיעות ארוכות ללא חרדת טווח משמעותית.
טכנולוגיה מתקדמת ומערכת מולטימדיה מובילה: מסך המגע הגדול, מערכת ההפעלה האינטואיטיבית, שילוב של מערכות בידור וקישוריות – טסלה מודל S הייתה ונשארה בחזית הטכנולוגיה בתא הנוסעים.
רשת טעינה ייעודית (Superchargers): רשת הסופרצ’ארג’רס של טסלה בישראל ובשאר העולם היא יתרון אדיר. זמינות העמדות, מהירות הטעינה, וקלות השימוש (חבר וטען) הופכים את הנסיעות הארוכות לנוחות יותר.
עיצוב חיצוני אלגנטי ומינימליסטי: למרות שאינו חדש, העיצוב החיצוני של המודל S עדיין נראה מודרני, נקי, ובעל נוכחות כביש מרשימה. הוא מיידית מזוהה כטסלה.
מרווח הטענה עצום: בזכות תא המטען האחורי הגדול מאוד במבנה ליפטבק ותא המטען הקדמי, המודל S מציעה פתרונות אחסון שימושיים וגדולים באופן יוצא דופן לקטגוריה.
עדכוני תוכנה אלחוטיים: היכולת של טסלה לשדרג ולשפר את הרכב מרחוק באמצעות עדכוני תוכנה היא יתרון משמעותי, המוסיף תכונות חדשות ומשפר את החוויה לאורך זמן.
XI. חסרונות
לצד היתרונות, חשוב להכיר גם בחסרונות ובפשרות שנדרשות בקניית טסלה מודל S:
מחיר גבוה: המודל S היא מכונית יקרה מאוד, גם במונחי שוק היוקרה החשמלי בישראל. זהו מכשול כניסה משמעותי עבור רוב הלקוחות.
איכות חומרים פנימית: בהשוואה למתחרות גרמניות יוקרתיות, איכות החומרים ואיכות ההרכבה באזורים מסוימים בתא הנוסעים עשויה להרגיש פחות “פרימיום” ממה שהמחיר מרמז.
הנדסת אנוש מבוססת מסך מגע: התלות הכמעט מוחלטת במסך המגע לתפעול רוב פונקציות הרכב אינה נוחה לכל אחד, ועלולה להסיח דעת בזמן נהיגה. היעדר כפתורים פיזיים לפונקציות נפוצות יכול להיות מתסכל.
נוחות נסיעה על כבישים משובשים: בעוד שבכבישים טובים הנסיעה נוחה, על כבישים משובשים וספיגת המהמורות פחות מרשימה ממתחרות מסוימות, והרכב עשוי להרגיש מעט נוקשה ופחות מרוסן.
הגה Yoke דורש הסתגלות: בגרסאות המצוידות בהגה בצורת כידון (Yoke), חווית הנהיגה והתמרון במהירויות נמוכות שונה מאוד ודורשת הסתגלות משמעותית, ויש כאלה שלא מתחברים אליו כלל.
מערכות בטיחות אגרסיביות לעיתים: למרות יעילותן, מערכות ADAS מסוימות עלולות לפעול בצורה מעט אגרסיבית (למשל בלימת חירום פתאומית ללא סיבה ברורה לעיתים) בהשוואה למערכות מלוטשות יותר אצל יצרנים אחרים.
פוטנציאל לבעיות ותקלות קטנות: למרות שהשתפרה, עדיין ישנם דיווחים על תקלות קטנות או בעיות איכות הרכבה קלות שאינן אמורות לקרות ברכב במחיר כזה. חשוב להסתמך על האחריות במקרים כאלו.
XII. הטסלה מודל S בהשוואה למתחרות
כשבוחנים את הטסלה מודל S בהשוואה למתחרות העיקריות שלה בשוק היוקרה החשמלי הישראלי, כמו מרצדס EQE או פורשה טייקאן, רואים הבדלים משמעותיים בפילוסופיה וביצוע.
המרצדס EQE, למשל, מתמקדת יותר בנוחות נסיעה מקסימלית, איכות חומרים פנימית יוקרתית ו”מסורתית” יותר, וחוויית נהיגה מבודדת ומרגיעה. היא פחות קיצונית בביצועים (למעט גרסאות AMG), ויותר מכוונת לנוסעים שמעדיפים יוקרה שקטה ונעימה. הפורשה טייקאן, לעומת זאת, היא יותר מכונית ספורט חשמלית. היא מציעה התנהגות כביש ספורטיבית ומדויקת יותר, תחושת היגוי טובה יותר וחווית נהיגה מהנה יותר על כבישים מפותלים, אך היא פחות פרקטית מבחינת מרווח פנימי ותא מטען, וטווח הנסיעה שלה לרוב נמוך מזה של המודל S. המודל S ממקמת את עצמה איפשהו באמצע, עם דגש חזק על ביצועי קו ישר קיצוניים וטכנולוגיה מתקדמת מאוד בתא הנוסעים. היא פחות מלוטשת ונוחה מה-EQE, ופחות ספורטיבית מהטייקאן במובן של התנהגות כביש, אך היא מציעה שילוב ייחודי של טווח, ביצועים וטכנולוגיה שקשה למצוא אצל המתחרות, במיוחד בהתחשב ברשת הסופרצ’ארג’רס שהיא יתרון תחרותי משמעותי. כל אחת מהן פונה לקהל יעד עם סדרי עדיפויות שונים.
XIII. סיכום ומסקנות: האם כדאי לקנות טסלה מודל S?
התרשמות כוללת ופסק דין
הטסלה מודל S היא ללא ספק מכונית מרשימה, גם שנים אחרי שהושקה.
היא ממשיכה להיות בחזית הטכנולוגיה החשמלית, עם ביצועים עוצרי נשימה, טווח נסיעה מצוין ומערכת מולטימדיה שרבות מתקשות להשתוות לה.
רשת הסופרצ’ארג’רס היא יתרון עצום, במיוחד בישראל.
מצד שני, היא אינה מושלמת.
המחיר גבוה מאוד, איכות החומרים בפנים לא תמיד עומדת בסטנדרטים הגבוהים ביותר של יוקרה גרמנית מסורתית, והתלות במסך המגע דורשת הסתגלות.
נוחות הנסיעה על כבישים משובשים עשויה להיות פחות אידיאלית ממתחרות מסוימות.
פסק הדין הוא שהמודל S נותרה אופציה חזקה מאוד בקטגוריה, אך היא לא בהכרח הבחירה הנכונה לכל אחד.
למי הרכב מתאים ולמי פחות?
אז האם כדאי לקנות טסלה מודל S?
התשובה תלויה בכם.
המודל S מתאימה במיוחד למי שמחפש ביצועים קיצוניים, טכנולוגיה מתקדמת וטווח נסיעה מקסימלי, ופחות שם דגש על איכות חומרים פנימית מסורתית או נוחות נסיעה מוחלטת על כל סוגי הכביש.
היא מתאימה לחובבי גאדג’טים וטכנולוגיה, לאנשים שמוכנים להסתגל להנדסת אנוש שונה, ולמי שנוסע נסיעות ארוכות ורוצה ליהנות מיתרונות רשת הסופרצ’ארג’רס.
היא פחות מתאימה למי שרגיל ליוקרה קלאסית ומוקפדת מבית מותגים גרמניים, למי שמבלה שעות רבות בכבישים עירוניים משובשים, או למי שחשוב לו תפעול פשוט ומהיר של פונקציות בסיסיות ללא תלות במסך מגע.
בהשוואה למתחרות, היא מציעה חבילה יותר ביצועיסטית וטכנולוגית על חשבון נוחות ויוקרה ‘קלאסית’.
בסופו של דבר, אם אתם מחפשים מכונית חשמלית סדאן גדולה, מהירה בטירוף, עם טווח מצוין ושיא הטכנולוגיה (גם אם לעיתים על חשבון נוחות השימוש המוכרת), והתקציב אינו מהווה מגבלה משמעותית – טסלה מודל S, במיוחד גרסת Plaid, היא אופציה שכדאי בהחלט לשקול.
היא עדיין אחת המכוניות המסעירות והפורצות דרך על הכביש.