BYD Atto 3 או Geely Geometry C

שוק הרכב החשמלי ממשיך לדהור קדימה. בקצב מסחרר. ויחד איתו, מתחזקת הנוכחות של יצרניות הרכב הסיניות. בתוך כל ההיצע הזה, שני דגמים בולטים תופסים מקום של כבוד בקטגוריית הקרוסאוברים החשמליים הפופולריים: ה-BYD Atto 3 וה-Geely Geometry C. שניהם מציעים חבילה אטרקטיבית של טווח נסיעה הגיוני, אבזור עשיר ומחיר נגיש יחסית. אז אם אתם מתלבטים. נמצאים בצומת דרכים. ושואלים את עצמכם: במה כדאי לבחור? על מה ללכת? איזו השוואה באמת רלוונטית לחיים שלכם? הגעתם למקום הנכון. בואו נעשה סדר. ונצלול להשוואה מפורטת. נראה מה עדיף עבורכם ביום יום, בפקק, בדרך לסופר ובחופשה.

הפגישה הראשונה: רושם ראשוני ואופי

שני הרכבים האלה, למרות שהם באותה קטגוריה פחות או יותר (קרוסאובר חשמלי קומפקטי), מרגישים שונים לגמרי מהרגע הראשון. ה-BYD Atto 3 מרגיש כמו כניסה לעולם חדש. צעיר. עתידני. הוא מנסה להיות מיוחד בכל פינה. הוא קצת “וואו” ומפתיע. לעומתו, ה-Geely Geometry C מרגיש יותר כמו שדרוג מודרני לרכב שאתם מכירים. הוא בוגר יותר. שמרני יותר בעיצוב החיצוני. אולי קצת פחות “וואו” בפנים במבט ראשון. אבל בהחלט משרה תחושת ביטחון, מוצקות והגיון בריא. אז כבר בהתחלה יש פה עניין של אופי אישי.

בפנים ובחוץ: קרב העיצוב והפרקטיות

עיצוב חיצוני: קרב המראה

BYD Atto 3: כמו שאמרנו, הוא בולט. קווים זורמים, יחסית שריריים. חזית “פני דרקון” (כמו ש-BYD אוהבים לקרוא לזה) עם פס לדים רוחבי מרשים מאחור. יש לו נוכחות קצת יותר… שמחה וצעירה בכביש. הוא לא מתאמץ להשתלב. הוא רוצה שישימו לב אליו. נראה דינמי.

Geely Geometry C: הוא יותר מאופק. קווים נקיים. עיצוב מודרני, נעים לעין, אבל לא פורץ דרך במיוחד. הוא משתלב בנוף העירוני בלי למשוך אש מיותרת. הוא נראה כמו קרוסאובר חשמלי מודרני, בלי גימיקים מיוחדים מבחוץ. מי שמחפש מראה קלאסי יותר ופחות “צועק”, ימצא אותו כאן.

עיצוב פנימי: וואו או… פונקציונלי?

כאן ההבדל מתחדד באופן דרמטי. הכניסה ל-BYD Atto 3 היא חוויה בפני עצמה. מסך מולטימדיה ענק שמסתובב (כן, אפשר להחליף בין מצב אופקי לאנכי בלחיצת כפתור), ידיות דלת שנראות כמו משקולות, פתחי מיזוג עגולים ומעוצבים, ותאי אחסון עם “מיתרים” (כמו בגיטרה?) בדלתות שמחזיקים דברים במקום. זה יצירתי. שונה. משעשע. ויכול להיות גם קצת… מוזר או עמוס למי שרגיל לקונבנציונליות. מצד שני, כל הדברים האלה גם די פרקטיים בסך הכל (המיתרים באמת מחזיקים בקבוקים או חפצים קטנים), חוץ אולי מהמסך המסתובב שתכלס, רוב הזמן רוב האנשים ישתמשו בו במצב אחד (לרוב אופקי). החומרים נעימים למגע והתחושה היא של משהו מודרני ושונה.

ה-Geely Geometry C לעומתו, הוא שיעור במינימליזם פונקציונלי. לוח מחוונים דיגיטלי קטן וקריא מול הנהג ומסך מולטימדיה מרכזי יחיד ששולט כמעט בכל הפונקציות (כולל המיזוג). פחות כפתורים פיזיים. הכל נקי. מסודר. הגיוני. מיד מרגישים שקל להתמצא ולמצוא את מה שצריך בלי חיפושים מיותרים. אולי פחות “סקסי” או צעיר בתחושה הפנימית ביחס ל-Atto 3, אבל בוודאות יותר… מוכר, יעיל ורגוע ליום יום בלי הסחות דעת מוגזמות. החומרים טובים גם כן, אולי קצת פחות “צבעוניים” בתחושה, אבל בהחלט איכותיים.

מרחב פנימי ופרקטיות: כמה מקום באמת יש לחיים?

משפחות, זוגות עם תחביבים, או סתם מי שצריך להעביר דברים – פרקטיות זה שם המשחק. ופה, לשניהם יש יתרונות ונקודות שונות. חשוב לזכור שמדובר ברכבים יחסית קומפקטיים בקטגוריית הקרוסאובר.

מושבים ונוחות ישיבה

בשני הרכבים הישיבה קצת גבוהה, כמו שמתאים לקרוסאוברים, וזה נוח לכניסה ויציאה ולראות את הכביש. המושבים נוחים בסך הכל לנסיעות יום יומיות. ב-Atto 3 יש תחושה קצת יותר פתוחה ואוורירית בפנים, אולי בגלל העיצוב והחלונות הגדולים יחסית. המושבים האחוריים מרווחים יחסית, גם לברכיים וגם לראש, וגם מבוגרים יכולים לשבת שם בנוחות סבירה. ב-Geometry C גם כן מרווח מספק מאחור, אבל התחושה קצת פחות פתוחה, אולי בגלל קו החלונות הגבוה יותר מאחור או העיצוב הכללי. שניהם יכולים להסיע שלושה נוסעים מאחור לנסיעות קצרות, אבל כמו ברוב הרכבים בקטגוריה הזו, זה יהיה קצת צפוף לשלושה מבוגרים.

תאי אחסון בתא הנוסעים ותא מטען

ב-Atto 3 יש תאי אחסון מגניבים ומפתיעים (המיתרים בדלתות זה באמת משהו), אבל תא הכפפות קצת קטן וחלל האחסון המרכזי לא הכי ענק. תא המטען בנפח סביר לקטגוריה (בערך 440 ליטר), עם רצפה כפולה שיכולה להיות שימושית לאחסון כבלים או דברים קטנים שרוצים להסתיר מהעין או לשמור שלא יתגלגלו.

ב-Geometry C תאי האחסון בתא הנוסעים יותר קונבנציונליים, תא הכפפות גדול יותר ותא האחסון המרכזי שימושי. תא המטען גם הוא בנפח דומה או קצת יותר גדול (בערך 470 ליטר), והוא מרגיש אולי קצת יותר נוח להעמסה בזכות פתח קצת יותר רחב ונמוך. בשימוש יום יומי, ההבדלים בנפח הכללי לא דרמטיים, ושניהם יכילו קניות שבועיות או מזוודות לחופשה קצרה. למי שמכניס עגלת ילדים גדולה או ציוד ספורט, כדאי למדוד את זה פיזית באולם התצוגה.

על הכביש: איך הן נוסעות ומרגישות?

חשוב לזכור שמדובר ברכבים חשמליים, אז שקט (יחסי) וזמינות כוח מיידית בזינוק הם עניין משותף לשניהם. אבל יש הבדלים משמעותיים בתחושה.

ביצועים וזריזות

שני הרכבים זריזים מאוד בזינוק ובתאוצות ביניים, בזכות המנוע החשמלי. זה מעולה לתנועה עירונית ועקיפות. ה-Atto 3 מרגיש אולי קצת יותר תזזיתי ו”קופצני” בזינוק הראשוני, מה שנותן תחושה של הרבה כוח זמין מיד. ה-Geometry C גם כן זריז, אבל התאוצה שלו מרגישה קצת יותר… לינארית ומדורגת, פחות בבת אחת. שניהם מספקים ביצועים טובים מספיק לרוב הנהגים בישראל.

נוחות נסיעה ובידוד רעשים

כאן ההבדל משמעותי ורלוונטי מאוד ליום יום. ה-Atto 3 נוח בסך הכל, סופג יפה שיבושים קטנים בעיר. בכבישים גליים או במהירויות גבוהות, יכול להיות שיש תחושת רפרוף קלה או תנודות מסוימות שהופכות את הנסיעה לפחות רגועה. בידוד רעשי הכביש והרוח סביר, אבל לא מושלם במהירויות גבוהות.

ה-Geometry C לטעמי מצטיין בנוחות נסיעה. הוא סופג טוב מאוד גם שיבושים גדולים יותר ומהמורות עירוניות. הוא מרגיש נטוע ובטוח יותר על הכביש, במיוחד במהירויות בינעירוניות. בידוד הרעשים גם הוא טוב, ומרגיש קצת יותר שקט בתוך הרכב ביחס ל-Atto 3, במיוחד ברעשי כביש ורוח. זה הבדל שמשפיע על איכות החיים בנסיעות ארוכות.

התנהגות כביש והיגוי

ההיגוי ב-Atto 3 קליל ונעים בעיר, מה שמקל על תמרונים וחניה. במהירויות גבוהות הוא מרגיש קצת פחות מחובר. ה-Geometry C מרגיש עם היגוי קצת יותר מוצק ומדויק, מה שנותן תחושת ביטחון טובה יותר במהירויות גבוהות ובעיקולים. אף אחד מהם לא מכונית ספורט, כמובן, אבל ה-Geometry C מרגיש יציב ובטוח יותר בפניות מהירות.

בקיצור: אם אתם מחפשים תחושה קלילה וזריזות עירונית עם קצת ‘וואו’, ה-Atto 3 טוב. אם אתם מעדיפים נוחות ספיגה עדיפה, יציבות ותחושה בוגרת ובטוחה יותר במהירויות שונות, ה-Geometry C עשוי לקלוע יותר לטעם שלכם.

טווח נסיעה וטעינה: להגיע רחוק יותר (ובזמן)

זה אולי הנושא הכי חשוב למי שעובר לחשמל. טווח נסיעה וזמני טעינה משפיעים ישירות על חווית השימוש היומיומית ועל “חרדת הטווח”.

טווח נסיעה (WLTP וריאלי)

ה-Atto 3 מגיע בדרך כלל בגרסה אחת עם סוללה יחסית גדולה, שמציעה טווח רשמי (WLTP – תקן מדידה אירופאי) של כ-420 ק”מ. בנסיעה יום יומית משולבת (עיר, בינעירוני, מזגן, פקקים), אפשר לצפות לטווח ריאלי של סביב 330-380 ק”מ, תלוי כמובן בסגנון הנהיגה, תוואי הדרך ומזג האוויר. נהיגה אגרסיבית או מהירה בכביש 6 תאכל את הטווח מהר יותר.

ה-Geometry C מגיע בשתי גרסאות סוללה עיקריות בישראל: גרסת 400 ק”מ (WLTP) וגרסת 500 ק”מ (WLTP). הגרסה עם הטווח הגדול יותר כמובן מציעה שקט נפשי גדול יותר לנסיעות ארוכות או לתדירות טעינה נמוכה יותר. הטווח הריאלי בגרסת ה-500 ק”מ הוא לרוב סביב 400-450 ק”מ (שוב, תלוי הכל בתנאים), וגרסת ה-400 ק”מ סביב 300-350 ק”מ. ההבדל בין הטווח הרשמי לריאלי קיים בשני הרכבים, כמו בכל רכב חשמלי.

נקודה למחשבה: אם אתם נוסעים הרבה מחוץ לעיר או עושים נסיעות ארוכות בתדירות גבוהה (למשל, פעם בשבוע מצפון לדרום ובחזרה), גרסת ה-500 ק”מ של ה-Geometry C נותנת יתרון משמעותי בטווח ובשקט נפשי. לשימוש עירוני ובינעירוני רגיל של כמה עשרות או מאות ק”מ ביום, הטווח של ה-Atto 3 מספק לחלוטין, וכך גם גרסת ה-400 ק”מ של ה-Geometry C. תעשו את החשבון לפי צרכי הנסיעה שלכם.

קצב טעינה (AC ו-DC)

שני הרכבים תומכים בטעינת AC (מזרם חילופין, בעמדה ביתית או ציבורית איטית) ובטעינת DC (מזרם ישר, בעמדות מהירות). בטעינת AC ביתית, שניהם טוענים בדרך כלל בקצב של עד 11kW, שזה מספיק בהחלט בשביל למלא את הסוללה במהלך הלילה.

ההבדל המשמעותי הוא בטעינת DC מהירה. ה-Atto 3 תומך בקצב טעינה מהירה יחסית גבוה יותר (עד 88kW בערך) בהשוואה ל-Geometry C (עד 60kW בערך, תלוי בגרסה ובתנאים). בפועל, זה אומר שבטעינה מהירה בדרך, ה-Atto 3 ימלא את הסוללה מ-20% ל-80% קצת יותר מהר מה-Geometry C. למי שטוען בעיקר בבית בלילה או בעבודה, ההבדל הזה פחות משמעותי. למי שמתכנן לעשות הרבה נסיעות ארוכות ולטעון בדרך בתחנות מהירות, היתרון בקצב הטעינה המהיר יותר ב-Atto 3 יכול להיות רלוונטי.

טכנולוגיה ופינוקים: מסכים, כפתורים ובטיחות

מערכת מולטימדיה וקישוריות

כאן ה-Atto 3 לוקח את הזרקור עם המסך המסתובב הענק שלו. המערכת עצמה מהירה, התגובות טובות, והתצוגה חדה וצבעונית מאוד. היא תומכת באפל קארפליי ואנדרואיד אוטו (למרות שיש לפעמים דיווחים על תקלות או יציבות החיבור בגרסאות תוכנה מסוימות – שווה לבדוק את זה בנסיעת מבחן). הממשק הפנימי צבעוני ותוסס, מתאים לאופי של הרכב. יש גם שלל אפליקציות מובנות כמו דפדפן ואפילו קריוקי.

ב-Geometry C המערכת יותר שמרנית במראה, אבל מאוד יעילה. המסך גדול מספיק, התצוגה ברורה, והממשק פחות צבעוני אבל מאוד אינטואיטיבי, מסודר ונוח לתפעול בזמן נהיגה. כל הפונקציות זמינות וקל למצוא אותן. גם כאן יש קישוריות מלאה לסמארטפונים (אפל קארפליי ואנדרואיד אוטו). לפעמים הפשטות והסדר כאן הם יתרון משמעותי למי שרוצה פשוט להיכנס לרכב ולנסוע בלי להתעסק יותר מדי.

עזרי בטיחות אקטיביים (ADAS)

שני הרכבים מצוידים בשלל מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות, כפי שמצופה מרכבים חדשים בקטגוריה הזו. זה כולל בקרת שיוט אדפטיבית (ששומרת מרחק מהרכב שמלפנים), שמירה אקטיבית על נתיב (שמזיזה את ההגה כדי להישאר במרכז הנתיב), בלימת חירום אוטונומית (שמגיבה לרכבים, הולכי רגל ודו גלגלי), זיהוי תמרורים, התרעה על רכב בשטח מת ועוד. חשוב לוודא איזו חבילת אבזור אתם מקבלים ברמת הגימור הספציפית שתבחרו (לרוב יש כמה רמות גימור). המערכות עובדות טוב בשני הרכבים, מספקות רשת ביטחון חשובה. לעיתים ב-Geometry C יש תחושה שהמערכות (כמו שמירה על נתיב) פועלות בצורה קצת יותר עדינה והדרגתית ופחות “היסטרית” או פתאומית ביחס ל-Atto 3, אבל זה עניין של כיול ויכול להשתנות עם עדכוני תוכנה.

מחיר וערך מול כסף: על מה משלמים ומה מקבלים?

נקודה רגישה ומשתנה תדיר בעולם הרכב, ובמיוחד בחשמליות. היסטורית, ה-Geely Geometry C היה ממוקם בדרך כלל במחיר אטרקטיבי יותר, במיוחד גרסת הטווח הקצר (400 ק”מ). ה-BYD Atto 3 נכנס לשוק עם תמחור מעט גבוה יותר, לפחות בגרסאות המאובזרות יותר.

כיום, ההבדלים במחיר בין גרסאות מקבילות עשויים להיות קטנים יותר, ואפילו יכולים להשתנות בהתאם למבצעים, זמינות ושינויים במחירונים. השאלה היא לא רק כמה עולה הרכב, אלא מה מקבלים בתמורה למחיר? ב-Atto 3 משלמים על החדשנות המוחצנת בעיצוב (פנימי וחיצוני), על תחושת הפרימיום היחסית בפנים (למרות האלמנטים המשונים), על תמיכה בקצב טעינה מהירה יותר ועל חבילת אבזור לרוב עשירה כבר מגרסת הבסיס. ב-Geometry C משלמים על מוצקות, נוחות נסיעה טובה מאוד, פרקטיות שמרנית יותר (לטוב ולרע מבחינת העיצוב), על אופציית הטווח הגדול יותר (בתוספת תשלום), ועל תחושה כללית של רכב שבנוי היטב ומתפקד בצורה הגיונית ונוחה. ההשוואה פה היא לא רק בשקל מול שקל, אלא ב”ערך” שכל רכב מציע עבורכם באופן אישי, לפי סדר העדיפויות שלכם (עיצוב מול נוחות, גימיקים מול פשטות, טווח מול קצב טעינה).

אחריות ושירות: ראש שקט לאורך זמן?

שני הרכבים חדשים יחסית בשוק הישראלי, ולכן קשה עדיין לקבל תמונה מלאה על אמינות לטווח ארוך של אלפי רכבים על הכביש. עם זאת, חשוב לזכור שמדובר ביצרניות גדולות ומבוססות בסין. היבואנים בישראל (דלק מוטורס ל-BYD, וגיאו מוטורס ל-Geely) מציעים לרוב חבילות אחריות ארוכות יחסית, במיוחד על הסוללה (לרוב 8 שנים או קילומטרז’ גבוה, לפעמים עם סייגים). חשוב לבדוק את תנאי האחריות המדויקים בעת הרכישה, כולל על הרכב כולו, ולוודא שיש פריסת מוסכים נוחה באזור מגוריכם או העבודה שלכם. זמינות חלפים וטיפולים עשויה להשתנות בין יבואנים, שווה לבדוק חוות דעת בפורומים או מקבוצות בעלי רכבים.

בטיחות: ציון כוכבים ומערכות הגנה

נושא הבטיחות קריטי, ומשמח לראות ששני הרכבים מספקים רמה גבוהה. שניהם קיבלו ציוני בטיחות טובים במבחנים האירופאיים המחמירים (Euro NCAP). ה-BYD Atto 3 קיבל ציון מרבי של 5 כוכבים. ה-Geely Geometry C גם הוא קיבל ציונים טובים מאוד, בדרך כלל גם הוא 5 כוכבים או קרוב לכך, תלוי בגרסה ובשנת המבחן הספציפית. מעבר לציונים, שניהם מצוידים כאמור בחבילות בטיחות אקטיביות מתקדמות שתפקידן למנוע תאונות או למתן אותן. בנושא הבטיחות הפסיבית (חוזק המרכב) והאקטיבית (מערכות סיוע לנהג), שניהם מספקים רמה גבוהה וראויה לרכב משפחתי מודרני. זה נותן שקט נפשי חשוב בנהיגה יום יומית.

אז על מה ללכת? במה כדאי לבחור? ההשוואה המסכמת

אחרי שצללנו לפרטים הקטנים והגדולים, הנה הסיכום המעשי שיעזור לכם להחליט מה עדיף ועל מה ללכת בבחירה בין השניים:

מי צריך לשקול את ה-BYD Atto 3?

  • מי שמחפש רכב עם עיצוב בולט, פרוע וצעיר, מבחוץ ומבפנים.
  • מי שמתלהב מחידושים טכנולוגיים ואלמנטים “מחוץ לקופסה” בתא הנוסעים (המסך המסתובב, המיתרים בדלתות) ורוצה שהרכב שלו יהיה נושא שיחה.
  • מי שנוחות נסיעה עירונית וזריזות חשובה לו יותר מיציבות אבסולוטית במהירויות גבוהות מאוד.
  • מי שקצב טעינת DC מהירה יותר בעמדות ציבוריות הוא קריטי עבורו בגלל דפוסי הנסיעה והטעינה שלו.
  • מי שמוכן לשלם קצת יותר עבור תחושת חדשנות ו”היי-טק” מוחצנת.

מי צריך לשקול את ה-Geely Geometry C?

  • מי שמחפש רכב חשמלי פרקטי, נוח מאוד, ומרגיש “רגיל” יותר מבחינת תפעול ועיצוב פנימי.
  • מי שמעדיף עיצוב פנימי מינימליסטי ופונקציונלי על פני גימיקים, ורוצה להתמצא ברכב בקלות בלי הסחות דעת.
  • מי שנוחות נסיעה מעולה ויציבות גם במהירויות גבוהות ובכבישים פחות מושלמים חשובה לו מאוד.
  • מי שעושה נסיעות ארוכות בתדירות גבוהה וצריך את השקט הנפשי שאופציית הטווח הגדול (500 ק”מ) יכולה להעניק לו.
  • מי שמחפש תמורה טובה לכסף (בעיקר בגרסת ה-400 ק”מ, תלוי במחירים העדכניים) ורכב שמרגיש מוצק, אמין ובטוח.

ההשוואה הסופית: מה עדיף בחיים האמיתיים?

אין תשובה אחת נכונה ל”מה עדיף?”. זה תלוי לחלוטין בצרכים, באופי ובהעדפות האישיות שלכם. ההשוואה הכי טובה היא זו שאתם עושים בעצמכם. אם אתם צעירים ברוחכם (ולא רק בגיל), פתוחים לחידושים שוברי שגרה, ורוצים שהרכב שלכם ישקף את זה ויסובב ראשים (במובן החיובי) – ה-BYD Atto 3 כנראה ידבר אליכם יותר ויספק לכם חוויה שונה ומסקרנת בכל כניסה לרכב.

אם אתם אנשים של “שקט תעשייתי”, מעדיפים פונקציונליות על פני גימיקים, מחפשים רכב נוח, יציב ובטוח שפשוט עושה את העבודה נאמנה לאורך זמן, ואולי צריכים את אופציית הטווח הגדול יותר לנסיעות ארוכות – ה-Geely Geometry C יהיה בחירה הגיונית יותר ומרגישה יותר… בוגרת, נעימה ובטוחה ביום יום. בסופו של דבר, הכי חשוב זה להגיע לאולמות התצוגה של שני הרכבים. לשבת בהם. לנהוג עליהם בתוואי דרך שרלוונטיים לכם (עיר, כביש מהיר). להרגיש את ההבדלים בתנוחת הנהיגה, בנוחות, במערכות המולטימדיה. רק ככה באמת תדעו על מה ללכת ובמה כדאי לבחור מבין שתי האפשרויות המצוינות הללו. בהצלחה בבחירה, ושתהיה נסיעה חשמלית ומהנה!

דילוג לתוכן