עולם הרכב החשמלי רותח. כל יום כמעט יש דגם חדש. המבחר הולך וגדל. ואנחנו? אנחנו קצת הולכים לאיבוד.
במיוחד בקטגוריית רכבי הפנאי החשמליים. זו הקטגוריה הכי פופולרית היום. וגם הכי תחרותית.
אז מה עושים כשהתקציב מוגדר? ורוצים מקסימום תמורה? והפרקטיות חשובה לא פחות מהטווח או הכוח?
היום נשים זרקור על שני מתמודדים רציניים בזירה הזו. שניים שמייצגים גישות קצת שונות. אבל נמצאים על אותו מגרש פחות או יותר.
אנחנו מדברים על ה-BYD Atto 3. הלהיט הסיני החדש. והסקודה אניאק. הנציגה הצ’כית (עם גנים גרמניים) מהקצה ה”כניסתי” יותר שלה.
אז בואו נעשה סדר. נצלול לעומק. נבין במה כדאי לבחור. ועל מה ללכת בסופו של דבר. ברוכים הבאים להשוואה הגדולה (והפרקטית) שלנו!
השחקנים על הבמה: מי אתם בכלל?
לפני שמתחילים לפרק לגורמים, בואו נכיר אותם בקצרה.
BYD Atto 3: הגיבור העולה מהמזרח
ה-BYD אטו 3 פרץ לחיינו בסערה. הוא מגיע עם תג מחיר אטרקטיבי. הוא עתיר בטכנולוגיה. יש לו עיצוב פנים שונה לגמרי ממה שהכרנו. הוא מציע חבילה מאוד שלמה. במיוחד בגרסת הכניסה שלו. הוא קל לנהיגה ונוח ליום יום.
סקודה אניאק: הוותיק המוכר מאירופה
הסקודה אניאק (Enyaq) מגיע מפלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן. זו אותה פלטפורמה שעליה יושבות גם הפולקסווגן ID.4 והאאודי Q4 אי-טרון. האניאק ידועה בנוחות שלה. במרווח הפנים העצום שלה. ובפתרונות ה”סימפלי קלבר” של סקודה. בגרסאות הכניסה היא מציעה טווח טוב ופרקטיות מקסימלית למשפחה.
קרב המראה: מי עושה את הרושם הראשוני?
אי אפשר להתעלם מהמראה. זה הדבר הראשון שפוגשים. גם אם הפרקטיקה חשובה יותר בסוף. העיצוב אומר משהו על הרכב. ועל מי שנוהג בו.
האטו 3: צבעוני ונועז
האטו 3 נראה מודרני מאוד מבחוץ. יש לו קווים חדים. פס תאורה אחורי שמחבר את הפנסים. הוא לא מנסה להסתיר שהוא חשמלי ועכשווי. מבפנים? שם קורה הדבר הכי מעניין. העיצוב בהשראת מכון כושר. רצועות דמוי מיתרי גיטרה בכיסי הדלת. פתחי מיזוג עגולים. מסך מרכזי ענק שמסתובב בלחיצת כפתור. זה בהחלט “וואו”. האם זה פרקטי? שאלה טובה. זה בטח זכיר ומעניין.
הפן הפרקטי: העיצוב הפנימי ילהיב את מי שאוהב גאדג’טים ועיצוב שונה. אבל הוא יכול גם להרגיש קצת פלסטיקי בחלקים מסוימים. והמסך הענק המסתובב? לפעמים הוא סתם גימיק נחמד. לפעמים באמת נוח להשתמש בו אנכית לניווט למשל.
האניאק: קלאסי ורגוע
האניאק, לעומת זאת, לוקח כיוון שונה לגמרי. הוא נראה כמו SUV אירופי טיפוסי. קלאסי. נקי. פחות צעקני. יותר בוגר. מבפנים, הסיפור דומה. העיצוב רגוע. פחות דרמטי. החומרים מרגישים לרוב איכותיים יותר. הכל נמצא במקום המוכר והלוגי. אין הפתעות גדולות. יש תחושה של סולידיות.
הפן הפרקטי: אם אתם באים מרכב אירופי רגיל, תרגישו בבית מיד. הנדסת האנוש מעולה. הכל ברור ונגיש. זה אולי פחות מרגש ויזואלית מהאטו 3, אבל ביום יום? זה פשוט עובד. בלי להתאמץ.
נכנסים פנימה: מרווח, נוחות ותא מטען
זו אולי הנקודה הכי חשובה להרבה משפחות. כמה מקום יש בפנים? ובתא המטען? ואיך מרגישים בנסיעה ארוכה?
האטו 3: מפתיע לטובה
למרות שהאטו 3 מעט קצר יותר מהאניאק, הוא מציע מרווח פנים מפתיע. יש מרווח טוב לרגליים וראש גם במושב האחורי. רצפה כמעט שטוחה עוזרת לשלושה מבוגרים (או ילדים גדולים) לשבת יחסית בנוחות מאחור. תא המטען בנפח 440 ליטר. זה מספר מכובד. הוא עמוק ורחב יחסית, אבל יש לו שפת הטענה קצת גבוהה.
הפן הפרקטי: מתאים למשפחה קטנה-בינונית. עגלת תינוק תיכנס, אולי תצטרכו לקפל גלגלים. קניות שבועיות? בלי בעיה. טיול קצר לסופ”ש? סביר להניח שתסתדרו. מי שצריך מקום לכלב גדול או ציוד ספורט חריג, כדאי שיבדוק טוב.
האניאק: אלוף המרווח והפרקטיקה
האניאק הוא פשוט ענק מבפנים, יחסית למתחרים בקטגוריה שלו. גם בגרסאות הכניסה. המרווח לרגליים במושב האחורי הוא אולי מהטובים שתמצאו. גם שלושה מבוגרים ישבו מאחור יחסית בנוחות. תא המטען? כאן האניאק מצטיין. נפח 585 ליטרים! זה הבדל משמעותי מאוד. הוא גם בעל מבנה רבוע ונוח להטענה. ועם פתרונות “סימפלי קלבר” כמו ווים לשקיות, רשתות, וספה מתכווננת.
הפן הפרקטי: אם אתם משפחה עם ילדים קטנים, עגלה גדולה, או פשוט צריכים להוביל הרבה דברים על בסיס קבוע – האניאק כנראה לוקח פה בגדול. הכנסת עגלה גדולה או ארגזים היא פשוטה יותר. נסיעות ארוכות עם כל המשפחה וציוד? האניאק מרגיש כאן בבית.
ביצועים ונוחות נסיעה: מה מרגישים על הכביש?
רכב חשמלי זה לא רק טווח. זה גם איך הוא נוהג. איך הוא מתמודד עם הכבישים המקומיים. ואיך הוא מרגיש בנהיגה יום יומית.
האטו 3: נוח בעיר, פחות חד מחוצה לה
האטו 3 בגרסת ההנעה הקדמית (הנפוצה יותר) מציע ביצועים זריזים מספיק לעיר. התאוצה מהמקום טובה, כמו שצפוי מחשמלי. נוחות הנסיעה בעיר טובה מאוד. הוא סופג מהמורות יפה. מחוץ לעיר, במהירויות גבוהות, הוא מרגיש קצת פחות יציב מהאניאק. ההיגוי קליל ופחות מתקשר. הוא לא מכונית ספורטיבית, אבל הוא לא מתיימר להיות כזו. הוא נוח ונעים לרוב הנסיעות.
הפן הפרקטי: מושלם לנהיגה עירונית ופרברית יום יומית. פחות הבחירה למי שמחפש ריגוש בפיתולים או הרבה נסיעות בין עירוניות מהירות מאוד.
האניאק: נינוח, בטוח ויציב
האניאק, גם בגרסת ה-60 (הכניסה עם הנעה אחורית), מרגיש כבד וסולידי יותר מהאטו 3. הוא לא מהיר במיוחד, התאוצה ליניארית וחלקה. נוחות הנסיעה היא הצד החזק שלו. הוא משכך מהמורות מצוין. מרגיש כמו “שטיח מעופף” בכבישים משובשים. מחוץ לעיר, הוא יציב ונטוע על הכביש. ההיגוי מדויק יותר מהאטו 3, למרות שהוא לא מרגש במיוחד.
הפן הפרקטי: אידיאלי למי שנוחות נסיעה היא בראש סדר העדיפויות. מעולה לנסיעות ארוכות ובין עירוניות. מרגיש מאוד בטוח ויציב בכל מהירות סבירה.
טווח וטעינה: הדאגה העיקרית של נהג חשמלי?
השאלה הקלאסית: כמה רחוק אפשר לנסוע? וכמה זמן לוקח לטעון?
האטו 3: טווח סביר, טעינה סטנדרטית
האטו 3 בגרסת הכניסה (הנפוצה) מגיע עם סוללת 60 קוט”ש (נטו). הטווח המוצהר (WLTP) עומד על כ-420 ק”מ. במציאות? אפשר לצפות לכ-320-360 ק”מ בתנאי נהיגה רגילים. טעינת AC (בבית או בעמדות ציבוריות רגילות) היא בהספק של עד 11 קילוואט. טעינת DC (עמדות מהירות) היא בהספק של עד 88 קילוואט. זה לא הספק סופר מהיר. טעינה מ-10% ל-80% בעמדה מהירה תיקח קצת פחות משעה.
הפן הפרקטי: טווח מספיק בהחלט לרוב השימושים היומיומיים. גם נסיעות בין עירוניות קצרות אפשריות. אם אתם מטיילים הרבה וצריכים עמדות מהירות בדרך, כדאי לקחת בחשבון שהטעינה לא מהירה במיוחד.
האניאק 60: טווח טוב, טעינה מהירה יותר
האניאק 60 מגיע עם סוללת 58 קוט”ש (נטו). הטווח המוצהר (WLTP) מעט גבוה יותר ועומד על כ-400 ק”מ. במציאות? הטווח הריאלי נוטה להיות מעט יותר טוב מהאטו 3, קרוב יותר לנתון המוצהר, כ-350-380 ק”מ בתנאים דומים. טעינת AC גם כאן עד 11 קילוואט. טעינת DC מהירה? כאן האניאק בדרך כלל מציע יתרון, עם הספק של עד 100 קילוואט (ויש גרסאות שמגיעות גם עם 120 קילוואט תלוי בחבילה/שנה). זה אומר טעינה מ-10% ל-80% בעמדה מהירה בפחות מ-40 דקות.
הפן הפרקטי: הטווח הריאלי מעט יותר מרגיע לנסיעות ארוכות. והאפשרות לטעינה מהירה יותר בעמדות DC יכולה להיות משמעותית מאוד אם אתם מרבים בנסיעות כאלה. זה מקצר את הזמן שאתם “תקועים” בעמדה.
בטיחות: שקט נפשי לכל המשפחה
שני הרכבים קיבלו ציון של 5 כוכבים במבחני הריסוק של Euro NCAP. שניהם מגיעים עם חבילת מערכות בטיחות אקטיביות מלאה. בקרת שיוט אדפטיבית, שמירת נתיב, בלימת חירום אוטונומית ועוד. אין הבדל מהותי ביניהם בנקודה זו.
הפן הפרקטי: בשני המקרים, אתם מקבלים רכב בטיחותי מאוד עם כל הטכנולוגיות החשובות לשמירה על בטיחות הנוסעים והולכי הרגל.
השורה התחתונה: המחיר ותמורה לכסף
זו נקודה קריטית בהשוואה. האטו 3 ממוקם בדרך כלל מתחת לאניאק מבחינת תג מחיר. גרסת הכניסה של האטו 3 זולה יותר מגרסת הכניסה של האניאק 60.
האטו 3: מציע חבילה עשירה מאוד ביחס למחיר. גם בגרסת הכניסה תקבלו הרבה אבזור, מסך ענק (המסתובב!), גג פנורמי חשמלי, ואפילו משטח טעינה אלחוטי לטלפון. התמורה לאגרה כאן גבוהה מאוד למי שמחפש מקסימום אבזור וטכנולוגיה בתקציב נתון.
האניאק 60: יקר יותר, ומגיע עם רמת אבזור בסיסית יותר בגרסת הכניסה לעומת האטו 3. את חלק מהאבזור המתקדם תצטרכו להוסיף בתוספת תשלום בחבילות אבזור שונות. ה”תמורה” כאן היא פחות באבזור הנוצץ ויותר באיכות החומרים, נוחות הנסיעה, מרווח הפנים, ותא המטען הגדול.
אז, במה כדאי לבחור? מה עדיף? על מה ללכת?
אין תשובה אחת נכונה לכולם. זה תלוי בצרכים שלכם. באורח החיים שלכם. ומה חשוב לכם יותר ברכב.
תבחרו ב-BYD Atto 3 אם:
- התקציב הוא השיקול העיקרי.
- אתם אוהבים עיצוב פנים מודרני, שונה ועתיר גאדג’טים.
- רוב הנסיעות שלכם הן בתוך העיר ובסביבה הקרובה.
- אתם רוצים מקסימום אבזור ופינוקים בתקציב נתון.
- מרווח פנים ותא מטען “טוב מאוד” זה מספיק לכם.
תבחרו בסקודה אניאק 60 אם:
- נוחות נסיעה ואיכות חומרים (גם אם האבזור בסיסי יותר) חשובים לכם יותר.
- מרווח פנים מקסימלי ותא מטען ענק הם קריטיים עבורכם (משפחה גדולה יותר, צרכי העמסה מיוחדים).
- אתם מרבים בנסיעות בין עירוניות ורוצים טווח ריאלי מעט יותר טוב ויכולת טעינה מהירה יותר (DC).
- אתם מעדיפים עיצוב קלאסי, שמרני יותר, והנדסת אנוש מוכרת ולוגית.
- אתם מעריכים את פתרונות הפרקטיקה הקטנים של סקודה (“סימפלי קלבר”).
לסיכום: לצאת לדרך הנכונה
שני הרכבים מציעים חבילה אטרקטיבית מאוד בקטגוריית רכבי הפנאי החשמליים. שניהם בטיחותיים, פרקטיים בדרכם, ומספקים חווית נהיגה חשמלית נוחה.
ההשוואה ביניהם מראה שיש כאן שתי גישות מעט שונות לאותה מטרה. האטו 3 מציע גישה צעירה, נועזת, עתירת טכנולוגיה ואבזור במחיר אטרקטיבי. האניאק מציע גישה בוגרת יותר, נוחה ומרווחת במיוחד, עם דגש על פרקטיקה ואיכות, גם אם במחיר מעט גבוה יותר בגרסאות הכניסה.
אז לפני שאתם מחליטים על מה ללכת, הדבר הכי חשוב הוא… לנהוג בהם! בקרו באולמות התצוגה, שבו בפנים, בדקו את תאי המטען, וצאו לנסיעת מבחן. רק כך תרגישו באמת מה עדיף עבורכם. כי בסופו של דבר, הרכב הכי טוב הוא זה שמתאים בדיוק לצרכים ולאורח החיים שלכם.
בהצלחה בבחירה!