יותר מדי שמן מנוע – מתי זה הופך מיתרון לבעיה?
כמה שמן זה יותר מדי, ולמה שתטרח לבדוק את זה בכלל?
בין אם אתה מבלה יותר זמן מתחת לרכב מאשר בתוכו, ובין אם כל מה שאתה יודע על מכוניות מסתכם בצבע שלהן – כדאי שתדע: יותר מדי שמן מנוע זה יותר גרוע ממה שזה נשמע. כן, אנחנו רגילים לחשוב ש”אקסטרה” זה טוב – אקסטרה גבינה, אקסטרה זמן שנה, אקסטרה חופשות – אבל כשזה נוגע לשמן מנוע, עודף יכול להפוך במהירות לבעיה שקטה אך יקרה.
השודד השקט שמתדלק כאב ראש
שמן מנוע נועד לשמן את חלקי המנוע הפנימיים ולמנוע חיכוך, התחממות ובלאי. אבל כשיש יותר מדי שמן, הלחץ בתוך המנוע עולה, השמן מוקצף, והוא מפסיק לעשות את העבודה שלו כמו שצריך. קצת כמו לנסות לשחות בבריכה מלאת קצף – שום דבר לא עובד כמו שצריך.
רכב מודרני מתוכנן לפעול עם כמות שמן מדויקת – חסר זה מסוכן, עודף זה מטרד. תופתע לגלות שגם תוספת קטנה של חצי ליטר מעל המקסימום יכולה לשבש את המערכת.
אז מה יכול לקרות אם יש יותר מדי שמן מנוע?
- שחיקה מואצת בפנים המנוע: כשהשמן מוקצף, הוא מאבד את יכולת השימון שלו, וזה כמו לרוץ מרתון עם נעליים מלאות מים.
- סתימת מערכת איוורור: עודף שמן יכול להיספג בצינורות ולאטום חלקים חיוניים.
- שרפת שמן ופיח באגזוז: אם שמן נכנס למערכת השריפה – זה לא נעים, גם לרכב וגם לסביבה.
- חיישני רכב משובשים: כמו להאכיל תוכי חומוס – הם לא בנויים לזה.
- סיכון לנזק לטווח ארוך: במיוחד אם אתה מהטיפוסים ששוכחים לבדוק מדיד שנתי.
בדוק את עצמך – האם אתה חוטא בזה בלי לדעת?
הרבה בעלי רכבים נופלים ברגע הקלאסי – האור של שמן המנוע נדלק, ואתה נחפז לשפוך לתוך המנוע עוד ליטר. עוד ליטר לא מזיק, נכון? טעות. אתה עלול דווקא להחמיר את הבעיה.
לפני שמצרפים שמן, תמיד לבדוק את המדיד, על משטח ישר, כשמנוע קר. מדיד עם שתי קווים? תכוון להיות ביניהם – לא מתחת, לא מעל. המדיד בכלל יגיד לך אם אתה מתנהג לרכב כמו שצריך או זורק אותו לגיהינום המוטורי.
5 שאלות שכולם שואלים – ואתה בטוח חשבת עליהן לפחות פעם אחת
- האם באמת טיפה מעל המקסימום זה משנה?
כן. אפילו טיפה יכולה לקצף את השמן ולגרום נזק. - איך אדע אם באמת שמתי יותר מדי שמן?
בדיקת מדיד – אם השמן מעל הקו העליון, סימן שאתה כבר בבעיה. - אז מה עושים אם שמתי יותר מדי?
פונים למוסך או משתמשים במשאבת שאיבה יעודית. - זה מסוכן לנהוג ככה?
כן – ולא סתם. נזק מיותר שיכול להסתיים בשיפוץ מנוע. - יש מנועים שסולחים על טעות בכמות?
אולי, אבל למה להמר? זה לא קזינו.
3 סימנים שהרכב מנסה לספר לך: “שמת לי יותר מדי”
בגלל שהמכוניות עוד לא מדברות (בינתיים), תצטרך לשים לב לרמזים:
- עשן כחול מאגזוז: סימן מובהק לשמן שנכנס לתא השרפה.
- התרעה בלוח מחוונים שלא נעלמת: למרות שהוספת שמן? אולי יותר מדי ממנו שם.
- רעידות מוזרות במנוע: משהו בפנים מתקשה לנשום.
ולמה בעצם זה קורה? 2 סיבות עיקריות שתמיד חוזרות על עצמן
1. תדלוק שמן מבלי לבדוק
אנשים לחוצים, רואים נורה נדלקת וזהו – ישר שופכים בקבוק שמן. אבל אולי הנורה נדלקה מכשל בחיישן? אולי בכלל הבעיה היא שאיבת יתר? לא כל מה שנראה כמו צמא לשמן – באמת צמא לשמן.
2. מוסכים נדיבים מדי
כן, הם מתכוונים לטוב – אבל לפעמים “למלא עד למעלה” זה מעל למה שהמנוע דורש. גם מוסך יכול לטעות. ואם אי פעם קיבלת תוספת שמן “על חשבון הבית” – תבדוק מה באמת נכנס פנימה.
4 כללים מוזהבים שלא ישאירו אותך עם שמן עד הברכיים
- תמיד תבדוק עם המדיד לאחר הוספת שמן.
- עדיף להיות קצת מתחת לקו מאשר מעל.
- בדוק שמן כשהרכב על מישור והמנוע קר.
- שמור תיעוד של כל תוספת כדי לא להיכנס לפאניקה מאוחרת.
המסקנה הפשוטה (והיקרה אם תתעלם ממנה)
כשזה נוגע לשמן מנוע – דיוק הוא שם המשחק. ממש לא כדאי להיסחף עם “עוד קצת, שיהיה”. כמו שלא תשתה 5 ליטר מים ברצף כי זה “בריא”, אתה לא שופך שמן רק כי עכשיו זה בהנחה. השמן הנכון בכמות הנכונה שומר על הלב הפועם של הרכב שלך – וכל טעות קטנה, עלולה להפוך אותך לחבר מועדון בשיפוץ מנועים.
אז רגע לפני שאתה פותח את הבקבוק הבא – קח אוויר, שלוף מדיד, ותן למנוע שלך רק את מה שהוא צריך. לא פחות, אבל בטח שלא יותר.