סקירה מקצועית על מרצדס EQS – חוות דעת, מחיר, צריכת דלק, בטיחות ועוד

ברוכים הבאים ל-PRK, פורטל הרכב המוביל בישראל.
הפעם אנחנו צוללים עמוק לתוך אחת המכוניות המדוברות והמסקרנות ביותר של השנים האחרונות.
זו לא עוד מכונית חשמלית.
זו הצהרת כוונות יוקרתית, פסגת הטכנולוגיה והנוחות של אחד מיצרני הרכב הוותיקים והנחשבים בעולם: מרצדס-בנץ.
אנחנו מדברים כמובן על המרצדס EQS – האחות החשמלית והמפוארת של ה-S קלאס המיתולוגית.
זוהי מכונית שנועדה לשנות את כל מה שחשבנו על יוקרה חשמלית.
היא מציבה סטנדרטים חדשים בתחום הטווח, הנוחות, הטכנולוגיה והפאר.

ה-EQS, או בשמה המלא Mercedes-Benz EQS Sedan (קיימות גם גרסאות SUV ו-AMG ספורטיביות יותר, אך הסקירה תתמקד בעיקר בסדאן הפופולרית), מייצגת את חוד החנית של אסטרטגיית החשמול של מרצדס תחת מותג המשנה EQ.
היא נבנתה מאפס על פלטפורמה חשמלית ייעודית (EVA2), ולא הסבה של פלטפורמת בנזין קיימת.
זה מאפשר לה לנצל בצורה מקסימלית את היתרונות של הנעה חשמלית: מרחב פנימי עצום, פרופורציות שונות ועיצוב אווירודינמי במיוחד.
המיצוב שלה ברור: מכונית סאלון חשמלית אולטרה-יוקרתית שמכוונת ללקוחות בעלי יכולת שמעוניינים בפסגת הנוחות והטכנולוגיה, עם בונוס סביבתי וחסכון פוטנציאלי בעלויות התפעול.

בשוק הרכב הישראלי, ה-EQS מתמודדת ראש בראש מול שחקניות כבדות משקל בקטגוריית הסאלון החשמלי היוקרתי.
המתחרות העיקריות שלה כוללות את טסלה מודל S המוכרת, ב.מ.וו i7 החדשה והמרשימה, ואף אאודי אי-טרון GT הספורטיבית יותר או פורשה טייקאן.
בהשוואה למתחרות הללו, ה-EQS שמה דגש חזק במיוחד על נוחות נסיעה יוצאת דופן, טכנולוגיה מתקדמת שגובלת בחללית, ובניית תא נוסעים אטום ומפנק, אולי אפילו יותר מה-S קלאס הבנזין המקורית.
קהל היעד שלה הוא אנשי עסקים, מנהלים בכירים, וחובבי טכנולוגיה ונוחות שמחפשים את הבסט אוף דה בסט בתחום הרכב החשמלי, ושמוכנים לשלם על כך מחיר פרמיום.
הם רוצים נסיעה שקטה, חלקה ונטולת מאמץ, עם טווח נסיעה שיאפשר חופש תנועה כמעט מלא בדרכים הבינעירוניות של ישראל, מקריית שמונה ועד אילת (כמעט, נגיע לזה).
בסקירה המקיפה הזו נעבור על כל ההיבטים החשובים של המרצדס EQS.
נבחן את העיצוב החיצוני והפנימי, נצלול למעמקי הטכנולוגיה והאבזור, ננתח את הביצועים ואת נתוני צריכת האנרגיה הריאליים, נדון בחוויית הטעינה, נוחות הנסיעה והתנהגות הכביש, נפרט על נושא הבטיחות ומערכות העזר לנהג, ונסכם את כל מה שחשוב לדעת על ה-מחיר, רמות הגימור והאחריות בישראל.
בסוף, ניתן לכם את פסק הדין שלנו וננסה לענות על השאלה הבוערת: האם כדאי לקנות את המרצדס EQS, ולמי היא מתאימה באמת בשוק הישראלי של היום?
גם נשלב פה ושם התייחסות ל-חוות דעת גולשים שהחלו לצבור קילומטרים עם הפאר החשמלי הזה.

II. עיצוב חיצוני: פסל אווירודינמי

רושם כללי ופילוסופיה עיצובית

המרצדס EQS מציגה שפה עיצובית שונה למדי מה-S קלאס המוכרת, ולמעשה מרוב דגמי מרצדס האחרים.
הפילוסופיה העיצובית כאן נשלטת על ידי יעילות אווירודינמית מקסימלית.
המטרה הייתה להשיג מקדם גרר נמוך ככל האפשר, שיא עולמי לרכב סדרתי בזמן השקתה, כדי למקסם את טווח הנסיעה החשמלי.
התוצאה היא צללית זורמת ומונופורמית, שנראית כאילו עוצבה ברוח ולא בפלדה.
היא פחות “מכונית סאלון קלאסית” ויותר “רכב קונספט עתידני” שנחת זה עתה מהמסלול.
זהו עיצוב שמפלג – יש שיאהבו מאוד את המראה הנקי והמודרני, ויש שימצאו אותו פחות מרשים או אלגנטי מהנוכחות המסורתית והמוצקה של ה-S קלאס הבנזין.
אין ספק שמדובר במכונית עם נוכחות כביש משמעותית, היא ארוכה ונמוכה, ומושכת תשומת לב בכל מקום.

אלמנטים עיצוביים ספציפיים

החזית נשלטת על ידי מה שמרצדס מכנה “הפנים השחורות”.
זהו פאנל גדול ומבריק במקום גריל מסורתי, שבתוכו משולבים חיישנים ומצלמות למערכות הבטיחות האקטיביות.
בגרסאות מסוימות, אפשר לקבל על הפאנל הזה דוגמת כוכבים קטנים ומוארים, גימיק נחמד שמדגיש את הגישה הטכנולוגית.
הפנסים הקדמיים צרים ואלגנטיים, ומתחברים באמצעות פס תאורה דקיק שחוצה את החזית, מה שיוצר מראה עתידני ומזוהה במיוחד בשעות החשיכה.

מבט מהצד חושף את הצללית המרכזית של ה-EQS – קשת אחידה וזורמת מהחרטום ועד הזנב.
קו המותניים עולה בהדרגה אחורה, בעוד קו הגג משתפל בצורה דרמטית לאחור בסגנון קופה 4 דלתות, למרות שהיא רכב סדאן 5 דלתות עם דלת תא מטען ענקית.
בתי הגלגלים מלאים בגלגלים גדולים (לרוב “19 ומעלה בישראל) שמותאמים גם הם למקסום האווירודינמיקה, לעיתים עם כיסויים מיוחדים.
הידיות הדלתות שקועות בגוף הרכב, ונשלפות חשמלית בעת הצורך, עוד אלמנט שנועד לשפר את זרימת האוויר.

החלק האחורי ממשיך את הקו הנקי והאווירודינמי.
הפנסים האחוריים דקים ומחוברים גם הם בפס תאורה מלא לרוחב הרכב, מה שיוצר מראה מודרני ומזוהה מרחוק.
דלת תא המטען גדולה ונפתחת כלפי מעלה (liftback), יתרון שימושי לעומת תא מטען קונבנציונלי של סדאן.
אין פה ספוילרים בולטים (למעט בגרסת AMG הספורטיבית), הכל מעוצב כדי לשרת את היעילות.
המידות הפיזיות גדולות מאוד, היא ארוכה יותר מרוב מכוניות הסאלון, וזה מורגש במיוחד במרחב הפנימי, אך גם מקשה מעט על תמרון בחניות צפופות.

III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח: היפר-מסך והיפר-נוחות

אווירה כללית וקונספט עיצובי

הכניסה לתא הנוסעים של המרצדס EQS היא חוויה בפני עצמה.
האווירה הכללית היא של סלון היי-טק עתידני, אבל כזה שלא שוכח את הפאר והיוקרה המצופים ממרצדס.
הקונספט העיצובי המרכזי, לפחות בגרסאות המצוידות בו, הוא ה-Hyperscreen – יחידה ענקית (מעל 140 ס”מ רוחב!) שמכסה את כל הדשבורד, ומשלבת למעשה שלושה מסכים תחת כיסוי זכוכית יחיד.
גם בגרסאות ללא ההיפר-מסך, מסך המולטימדיה המרכזי ענק (12.8 אינץ’) וממוקם אנכית, בדומה לזה שב-S קלאס.
העיצוב נקי ברובו, עם מינימום כפתורים פיזיים, והפוקוס עובר לשליטה באמצעות מגע או קול.
יש שיראו בכך קדמה מרשימה, ואחרים יתגעגעו לפקדים פיזיים ותחושת “קלאסית” יותר.

איכות חומרים והרכבה

כיאה למכונית פאר מבית מרצדס, איכות החומרים גבוהה ברובה.
בחלקים העליונים והמרכזיים של הדשבורד והדלתות תמצאו עור איכותי, עץ אמיתי או גימורי מתכת קרים למגע.
הרכבת החלקים נראית ומרגישה מוצקה וללא פשרות, אין קרקושים או תחושה רופפת.
עם זאת, בחלקים התחתונים יותר בתא הנוסעים, כמו החלקים התחתונים של הדלתות או הקונסולה המרכזית התחתונה, ניתן למצוא פלסטיק פחות יוקרתי למגע.
זה אולי לא משנה ביומיום, אבל במכונית בטווח מחיר כזה, כל פרט נבחן בזכוכית מגדלת.
בסך הכל, התחושה היא יוקרתית ועמידה, והקבינה נראית שהיא תישמר היטב לאורך זמן.

הנדסת אנוש ונוחות תפעול

הנדסת האנוש ב-EQS היא סיפור מורכב, בעיקר בגלל המעבר המסיבי למסכי מגע ושליטה קולית.
המסכים עצמם מגיבים במהירות, והתצוגה חדה וברורה.
מערכת ה-MBUX של מרצדס, שנמצאת בלב המולטימדיה, מציעה שלל אפשרויות, אך ריבוי התפריטים והפונקציות יכול להיות מבלבל בתחילה.
העוזר הקולי (“Hey Mercedes”) בדרך כלל עובד היטב ומאפשר שליטה על פונקציות רבות בלי להוריד את הידיים מההגה, אבל עדיין לא מושלם בהבנת עברית שוטפת לגמרי.
מיקום הפקדים הפיזיים הבודדים, כמו אלה של המזגן (גם הם במסך, אבל תמיד גלויים) ופקדי האורות, הגיוני בדרך כלל.
הראות החוצה טובה לפנים ולצדדים, אם כי השמשה האחורית קטנה יחסית ומוגבלת בגלל קו הגג המשתפל.
מצלמות ההיקף (360 מעלות) ומערכות החניה האוטומטיות הופכות את התמרון בעיר להרבה פחות מלחיץ למרות מידות הרכב.

מושבים ומרווח פנימי

המושבים ב-EQS, הן מלפנים והן מאחור, הם מהנוחים ביותר שתמצאו ברכב כיום.
הם חשמליים, מחוממים ומאווררים בדרך כלל (תלוי ברמת גימור), ומציעים מגוון רחב של אפשרויות כיוונון ואפילו פונקציות עיסוי בחלק מהגרסאות.
התמיכה לגב ולרגליים מצוינת, והם אידיאליים לנסיעות ארוכות.
בזכות בסיס הגלגלים העצום (מעל 3.2 מטר), המרווח הפנימי פשוט עצום.
מאחור, מרווח הרגליים מהגדולים בקטגוריה, ומאפשר לשבת בנוחות מלכים גם לנוסעים גבוהים במיוחד.
מרווח הראש גם הוא מצוין מלפנים, וסביר מאוד מאחור למרות קו הגג היורד (נוסעים גבוהים מאוד מעל 1.90 מ’ עשויים לחוש פחות מרווח ראש מאחור).
מרווח הכתפיים נדיב, והרכב מרגיש רחב ומאוורר.

נפח תא המטען עומד על 610 ליטר, נתון מצוין לסדאן (ואפילו ל-liftback).
הפתח רחב במיוחד בזכות דלת 5 הדלתות, וסף ההטענה נוח יחסית.
הצורה של תא המטען רגולרית ונוחה לניצול, ויש פתרונות עיגון נוחים.
עם זאת, אין תא מטען קדמי (“פראנק”), בניגוד לחלק מהמתחרות החשמליות.
תחת הרצפה של תא המטען האחורי יש מקום לאחסון כבל הטעינה וערכת תיקון פנצ’ר, אך לא לגלגל רזרבי.

IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה: ספינת חלל על גלגלים

סקירת מערכות טכנולוגיות

המרצדס EQS היא ספינת דגל טכנולוגית, והיא עמוסה במערכות חדשניות שמטרתן להפוך את הנהיגה לנוחה, בטוחה ומחוברת ככל הניתן.
הטכנולוגיה נוכחת בכל פינה, החל מיחידת ההנעה החשמלית המתקדמת, דרך מערכות ניהול האנרגיה החכמות, ועד שלל מערכות הבטיחות האקטיביות והפאסיביות.
יש גם טכנולוגיות שפחות קשורות ישירות לנהיגה, כמו מערכות סינון אוויר מתקדמות, תאורת אווירה אינטראקטיבית, ומערכות סאונד יוקרתיות.

מערכת המולטימדיה וה-Hyperscreen

כאמור, היהלום שבכתר מבחינה טכנולוגית (בגרסאות היקרות יותר) הוא ההיפר-מסך (Hyperscreen) האופציונלי.
זהו לא רק מסך ענק; זו למעשה יחידה שכוללת שלושה מסכים – לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 12.3 אינץ’ מול הנהג, מסך מולטימדיה מרכזי בגודל 17.7 אינץ’ ומסך נוסף בגודל 12.3 אינץ’ מול הנוסע הקדמי.
התצוגה על כל המסכים חדה, ברורה וצבעונית, וניתנת להתאמה אישית במידה רבה.
מהירות התגובה של המסך המרכזי וההיפר-מסך מצוינת, כמעט כמו של סמארטפון מתקדם.
מבנה התפריטים במערכת ה-MBUX (Mercedes-Benz User Experience) הגרסה העדכנית מנסה להיות אינטואיטיבי עם תצוגת “אפס שכבות” לפונקציות נפוצות, אבל עדיין עשיר ודורש זמן הסתגלות.
העוזר הקולי, שמופעל באמצעות הפקודה “Hey Mercedes”, מסוגל לשלוט על פונקציות רבות ברכב, כולל ניווט, מזגן, רדיו, ועוד.
הוא מבין פקודות טבעיות למדי, אם כי לעיתים דורש דיוק.
מבחינת קישוריות סמארטפונים, יש תמיכה מלאה ב-Apple CarPlay ו-Android Auto, לרוב בחיבור אלחוטי ברמות הגימור הגבוהות בישראל, מה שהפך כבר לסטנדרט כיום.

לוח מחוונים דיגיטלי ואבזור נוחות

גם ללא ההיפר-מסך, ה-EQS מצוידת בלוח מחוונים דיגיטלי איכותי ומגוון בגודל 12.3 אינץ’.
הוא מציע מספר אפשרויות תצוגה שונות, החל מתצוגה קלאסית של שעונים עגולים ועד תצוגה מינימליסטית או תצוגה שמציגה בעיקר מידע ניווט או נתוני יחידת ההנעה.
ההתאמה האישית מאפשרת לנהג לבחור איזה מידע יוצג ובאיזה פורמט.

מבחינת אבזור נוחות, ה-EQS מגיעה עשירה במיוחד, גם ב-רמת גימור הכניסה בישראל.
תצפו למצוא בקרת אקלים מפוצלת (לפחות 2 אזורים, לעיתים 4), חימום ואוורור מושבים (לעיתים גם חימום לגלגל ההגה ומשענות היד), גג פנורמי גדול (לרוב פתוח חשמלית), מערכת שמע יוקרתית (בורמסטר היא אופציה מומלצת), תאורת אווירה עשירה וניתנת להתאמה אישית, סגירה רכה לדלתות, וילונות אחוריים חשמליים, מערכת כניסה והנעה ללא מפתח, ועוד.
אופציות נוספות שעשויות להופיע ברמות גימור גבוהות יותר כוללות היגוי אחורי (שמשפר דרמטית את כושר התמרון בעיר), מתלי אוויר אדפטיביים (כסטנדרט), מערכת הקרנה על השמשה (HUD) איכותית במיוחד, ומערכות פיקוד לנוסעים מאחור.
הדגם מציע גם טכנולוגיות ייחודיות למרצדס כמו מערכת PRE-SAFE שתופסת את הנוסעים בחגורות בעת זיהוי סכנה מיידית לתאונה.

V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה: כוח חשמלי וטווח שיא

יחידות הנעה רלוונטיות לשוק הישראלי

המרצדס EQS מגיעה לישראל במגוון גרסאות, שכולן כמובן חשמליות לחלוטין.
הגרסאות הנפוצות והמוכרות בישראל הן ה-EQS 450+ וה-EQS 53 AMG.
קיימות גם גרסאות ביניים כמו ה-EQS 500 או EQS 580 בחלק מהשווקים, אך בישראל לרוב מתמקדים בקצה הטווח והקצה הספורטיבי.

ה-EQS 450+ מצוידת במנוע חשמלי יחיד (בסרן האחורי, הנעה אחורית).
הוא מייצר הספק של 333 כוחות סוס (245 קילוואט) ומומנט של 57 קג”מ.
זה אולי לא נשמע כמו נתונים מטורפים ביחס למכונית חשמלית גדולה, אבל המומנט הזמין באופן מיידי מבטיח תאוצה לינארית וחלקה.
נתון התאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש עומד על כ-6.2 שניות, מהיר מספיק בהחלט לשימוש יומיומי ואף לעקיפות בטוחות.

ה-EQS 53 AMG היא סיפור אחר לחלוטין.
זוהי הגרסה הספורטיבית של AMG, שמצוידת בשני מנועים חשמליים (אחד בכל סרן, הנעה כפולה).
ההספק המשולב עומד על 658 כוחות סוס (484 קילוואט), ויכול לטפס עד 761 כוחות סוס עם חבילת ה-AMG Dynamic Plus.
המומנט פנומנלי – 96.9 קג”מ (או 104 קג”מ עם החבילה).
התוצאה היא תאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש של כ-3.8 שניות (או 3.4 שניות עם החבילה), נתון ששם אותה בליגת מכוניות הספורט הטהורות, למרות גודלה ומשקלה הרב.

גיר והילוכים

כמו רוב המכוניות החשמליות, גם המרצדס EQS אינה מצוידת ב-גיר קונבנציונלי עם הילוכים מרובים.
העברת הכוח מהמנוע/ים לגלגלים מתבצעת באמצעות העברה ישירה עם יחס גלגלים בודד.
היעדר מעברי הילוכים תורם לנסיעה חלקה ורציפה במיוחד, בלי קפיצות או שיהוקים.
זה אחד הגורמים המרכזיים לנוחות הנסיעה יוצאת הדופן.
ברכב חשמלי, במקום לדבר על סוג ה-הילוכים, מדברים על אופי העברת הכוח והמומנט הזמין באופן מיידי.

צריכת אנרגיה וטווח נסיעה

אחד היתרונות הבולטים של ה-EQS, ובמיוחד של גרסת ה-450+, הוא טווח הנסיעה.
היא מצוידת בסוללה ענקית בקיבולת של 107.8 קוט”ש נטו, אחת הגדולות בשוק כיום.
נתון הטווח הרשמי לפי תקן WLTP עבור ה-EQS 450+ יכול להגיע לכ-780 ק”מ, נתון שהיה שיא עולמי בזמן השקתה.

במציאות הישראלית, כמו בכל רכב חשמלי, הטווח הריאלי תלוי מאד בסגנון הנהיגה, תוואי הדרך, שימוש במזגן/חימום, וטמפרטורת הסביבה.
הערכה ריאלית ל-צריכת אנרגיה בנסיעה משולבת בישראל תהיה באזור ה-18-22 קוט”ש ל-100 ק”מ, מה שמתרגם לטווח נסיעה ריאלי שנע לרוב בין 500 ל-600 ק”מ.
בנסיעה רגועה בכביש בינעירוני ניתן בהחלט להתקרב ל-650 ק”מ ואף יותר.
בנסיעה אגרסיבית או בעיר פקוקה עם שימוש מוגבר במזגן, הטווח יירד בהתאם.
נתון זה, גם בשימוש ריאלי, עדיין שם את ה-EQS בצמרת טבלת הטווח החשמלי ומהווה יתרון משמעותי בדרכים הארוכות בישראל בהשוואה למתחרות רבות.

עבור גרסת ה-EQS 53 AMG, הטווח נמוך יותר בגלל ההספק הגבוה יותר, ההנעה הכפולה ונטיית הנהגים לנצל את הביצועים.
נתון WLTP עומד על כ-580 ק”מ.
צריכת אנרגיה ריאלית תהיה לרוב באזור 22-28 קוט”ש ל-100 ק”מ, וטווח ריאלי באזור 400-500 ק”מ.

חשוב לציין שהמונח צריכת דלק עדיין נפוץ בחיפוש גם עבור רכבים חשמליים, למרות שאין להם מנוע בעירה פנימית. בפועל, מדברים על צריכת אנרגיה ביחידות קוט”ש ל-100 ק”מ. השוואת עלויות “צריכת דלק” של רכב בנזין מול “צריכת אנרגיה” של רכב חשמלי בישראל תלויה במחירי הדלק מול מחיר החשמל (ביתי וציבורי), וכרגע החשמל עדיין זול יותר לקילומטר נסיעה.

VI. טעינה: נוחות וגמישות, עם דגשים ישראליים

קצבי טעינה וזמנים

המרצדס EQS מציעה גמישות מרשימה בכל הקשור לטעינה, עם תמיכה בקצבי טעינה מהירים יחסית, גם בבית (AC) וגם בעמדות ציבוריות מהירות (DC).
קצב טעינת AC המקסימלי בישראל הוא לרוב 11 קילוואט (תלת פאזי).
טעינה מלאה (0-100%) בבית עם עמדת 11 קילוואט תיקח כ-11 שעות לסוללת ה-107.8 קוט”ש הגדולה, אידיאלי לטעינה לילית.
בחיבור חד פאזי טיפוסי (7.4 קילוואט), הטעינה תיקח זמן רב יותר, כ-16 שעות.

בטעינת DC (טעינה מהירה), ה-EQS תומכת בקצב מקסימלי של עד 200 קילוואט.
קצב זה נחשב טוב מאוד, אם כי לא שיא בקטגוריה כיום (יש רכבים שתומכים ב-270 קילוואט ויותר).
טעינה בעמדה מהירה מתאימה לרוב ל”חידוש” טווח בנסיעות ארוכות.
זמן טעינה טיפוסי מ-10% ל-80% בעמדת DC מהירה (שתומכת בקצב 200 קילוואט ויותר) אמור לקחת כ-31 דקות.
זה מאפשר עצירת קפה קצרה בדרך ולהוסיף מאות קילומטרים של טווח במהירות.
גם טעינה מ-20% ל-80% תהיה מהירה מאוד.

המחבר הסטנדרטי בישראל ובאירופה לרכבים חשמליים הוא Type 2 עבור טעינת AC ו-CCS Combo 2 עבור טעינת DC, וכך גם ב-EQS.
זהו המחבר הנפוץ בישראל, כך שהתאימות לעמדות הטעינה הציבוריות טובה מאוד.

חווית טעינה בישראל

השימוש באפליקציות ניהול טעינה, כמו זו של מרצדס (Mercedes me Charge), יכול להקל על איתור עמדות טעינה ציבוריות ותשלום.
האפליקציה יכולה גם לתכנן מסלולים הכוללים עצירות טעינה בדרך ולחמם או לקרר מראש את הסוללה לקצב טעינה אופטימלי.
חווית הטעינה הציבורית בישראל משתפרת כל הזמן עם התרחבות פריסת העמדות המהירות והאולטרה-מהירות, אך עדיין מפגרת אחרי מדינות אירופה המובילות.
לעיתים עמדות תפוסות, לא פעילות, או דורשות מספר אפליקציות שונות.
היכולת לטעון בקצב של 200 קילוואט חשובה במיוחד בישראל לאור המרחקים ורצון לחסוך זמן בעצירות טעינה.
עמדות רבות בישראל תומכות כיום בקצבים כאלה, אם כי חשוב לוודא זאת מראש.

VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש: קפסולת שקט ונוחות

נוחות נסיעה ובידוד רעשים

חווית הנהיגה במרצדס EQS ממוקדת כולה בנוחות אולטימטיבית.
זהו כנראה אחד הרכבים הנוחים ביותר שניתן לרכוש כיום, חשמלי או בנזין.
מתלי האוויר הסטנדרטיים (Airmatic) בולעים ביעילות מדהימה את רוב השיבושים בכביש, גם בכבישים עירוניים משובשים או פסי האטה ישראלים.
הנסיעה חלקה ורכה, והרכב מרחף מעל האספלט.
רק שיבושים חדים וגדולים במיוחד יורגשו מעט, אך עדיין בצורה מרוסנת.

רמת בידוד הרעשים פנומנלית.
השקט בתא הנוסעים כמעט מוחלט.
רעשי מנוע לא קיימים כמובן, רעשי רוח מבודדים היטב גם במהירויות גבוהות (בזכות האווירודינמיקה), ורעשי כביש וצמיגים מופחתים למינימום.
התוצאה היא קפסולת שקט שמאפשרת לשוחח בלחש או ליהנות ממערכת השמע באיכות גבוהה גם במהירויות בינעירוניות.
זו סביבה אידיאלית לנסיעות ארוכות ללא עייפות.

התנהגות דינמית ותחושת היגוי

כאשר מדובר בהתנהגות דינמית בכבישים מפותלים, ה-EQS פחות מרגישה בבית מאשר בסביבתה הטבעית – כבישים מהירים וחלקים.
ההיגוי, למרות היותו מדויק ובעל משקל נכון במהירויות גבוהות, קל למדי במהירויות נמוכות (במיוחד עם היגוי אחורי) ונטול משוב משמעותי מפני הכביש.
הרכב כבד מאוד, והדבר מורגש בבירור בפניות הדוקות.
זוויות הגלגול בפניות קיימות, אם כי נשלטות היטב בזכות המתלים האדפטיביים.
האחיזה גבוהה מאוד בזכות המשקל הנמוך והצמיגים הגדולים, והרכב אוחז במסלול בצורה בטוחה, אבל הוא לא מזמין לנהיגה ספורטיבית.
הוא יבצע את העבודה בצורה יעילה ובטוחה, אבל בלי לספק את הריגוש שמכוניות ספורט או סדאן ספורטיביות מספקות.
תחושת הבלמים טובה, וישנה אפשרות לשליטה על רמת הרגנרציה (טעינת סוללה באמצעות בלימת מנוע חשמלי) דרך מנופים מאחורי ההגה, מאפשרת נהיגה כמעט עם דוושה אחת בעיר.

יציבות כיוונית ותמרון עירוני

בכבישים מהירים, ה-EQS מרגישה יציבה ובטוחה לחלוטין.
ההיגוי הכבד יותר והמתלים המרוסנים היטב מעניקים תחושת ביטחון במהירויות גבוהות, והרכב נוסע בקו ישר כאילו על מסילה.
זהו כלי מצוין לגמוע מרחקים ארוכים בנוחות וברוגע.
התמרון בעיר, למרות המידות הגדולות, מפתיע לטובה, במיוחד בגרסאות המצוידות בהיגוי אחורי.
היגוי זה מאפשר לגלגלים האחוריים לפנות מעט בכיוון הנגדי לגלגלים הקדמיים במהירויות נמוכות, מה שמקטין משמעותית את רדיוס הסיבוב והופך חניה ותמרונים במקומות צפופים לקלים בהרבה מכפי שהייתם מצפים מרכב באורך כזה.
ללא היגוי אחורי, היא מרגישה כבדה ומסורבלת יותר במצבים כאלה.

ושוב, היעדר גיר והעברת הילוכים תורם לחוויה החלקה והלינארית של התאוצה והנהיגה בכלל, וזה חלק בלתי נפרד מהאופי המרגיע והנוח של ה-EQS.

VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג: חומת מגן טכנולוגית

מבחני בטיחות וציון Euro NCAP

בטיחות היא עמוד תווך במרצדס, וה-EQS אינה יוצאת מן הכלל.
היא זכתה לציון מקסימלי של 5 כוכבים ב-מבחני בטיחות הרשמיים של ארגון ה-Euro NCAP.
התוצאות במבדקי בטיחות המפורטים היו מצוינות בכל הקטגוריות: הגנה על נוסעים מבוגרים, הגנה על ילדים, הגנה על הולכי רגל ורוכבי אופניים, ותפקוד מערכות עזר לנהג.
הפלטפורמה הייעודית והמבנה המחוזק תורמים רבות לרמת הבטיחות הפאסיבית הגבוהה.

מערכות עזר לנהג (ADAS)

המרצדס EQS מצוידת בארסנל מרשים של מערכות עזר לנהג (ADAS) כסטנדרט, וניתן להוסיף עוד אופציות מתקדמות ברמות גימור גבוהות יותר או כחבילות אבזור.
מערכות סטנדרטיות כוללות לרוב בקרת שיוט אדפטיבית עם יכולת זחילה בפקקים, שמירה אקטיבית על נתיב הנסיעה, בלימת חירום אוטונומית (גם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים), התרעת שטח מת, התרעת תנועה חוצה מאחור עם בלימה, זיהוי תמרורים ועוד.

מערכות מתקדמות יותר שעשויות להופיע בגרסאות יקרות כוללות סיוע אקטיבי בהיגוי בנתיב, סיוע אקטיבי במעבר נתיב (הרכב מבצע את המעבר לבד לאחר אישור הנהג), סיוע בהיגוי בעת חירום, סיוע בחניה אוטומטית (כולל שליטה מרחוק באמצעות סמארטפון בחלק מהשווקים/גרסאות), ותקשורת V2X (רכב-לתשתית/רכב-לרכב) שמטרתה להתריע על סכנות שהנהג לא רואה.
ה-EQS אף מוכנה טכנולוגית למערכת נהיגה אוטונומית ברמה 3 (Drive Pilot) בחלק מהשווקים, המאפשרת לרכב לנהוג לבד בפקקים בתנאים מסוימים, אם כי מערכת זו עדיין לא פעילה או מאושרת בישראל נכון לאפריל 2025.

תפקוד המערכות בעולם האמיתי בדרך כלל חלק ומתוחכם.
הן אינן אגרסיביות מדי בהתערבותן (למעט אולי שמירה על נתיב שלעיתים מרגישה מעט חדה), והן תורמות רבות לתחושת הרוגע והביטחון בנהיגה, במיוחד בנסיעות ארוכות בכביש מהיר.
הן קלות יחסית לתפעול ושליטה דרך המסך או פקדי ההגה.

IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל): יוקרה שמתומחרת בהתאם

כמה עולה מרצדס EQS בישראל?

המרצדס EQS היא מכונית פאר, וה-מחיר שלה משקף זאת היטב.
היא ממוצבת בקצה העליון של שוק הרכב בישראל.
טווח המחיר העדכני בש”ח עבור דגמי ה-EQS סדאן בישראל (נכון לאפריל 2025, מחירים יכולים להשתנות) מתחיל לרוב באזור ה-800,000-900,000 ש”ח עבור גרסת הכניסה EQS 450+, ויכול לטפס בקלות מעל מיליון ש”ח ואף להתקרב ל-1.5 מיליון ש”ח עבור גרסת ה-EQS 53 AMG המאובזרת והחזקה יותר, בהתאם לרמת גימור והאבזור האופציונלי.

מחירון ורמות גימור עיקריות בישראל

יבואנית מרצדס לישראל משווקת את ה-EQS בדרך כלל במספר רמות גימור, שהעיקריות בהן עבור ה-EQS 450+ הן לרוב Progressive, Electric Art או AMG Line.
ההבדלים המרכזיים ביניהן מתבטאים באבזור נוחות ובטיחות, עיצוב חיצוני ופנימי (מושבים, גימורים, גלגלים), ופונקציות טכנולוגיות (למשל, האם ההיפר-מסך כלול, האם יש היגוי אחורי).
רמת גימור Electric Art נוטה לשים דגש על עיצוב אלגנטי יותר, בעוד AMG Line מדגישה מראה ספורטיבי יותר.
ה-מחירון הרשמי מספק פירוט מדויק של האבזור בכל רמה.
חשוב לבדוק היטב איזה אבזור כלול בכל רמת גימור בישראל, שכן לעיתים יש הבדלים לעומת השווקים בחו”ל.
ההיפר-מסך, לדוגמה, הוא אופציה יקרה שלרוב כלולה רק ברמות הגימור הגבוהות או כחבילת אבזור נפרדת.

אחריות, תחזוקה ושווי שימוש

תנאי האחריות המלאה למרצדס EQS בישראל סטנדרטיים לרוב לרכבי יוקרה, ועומדים על 2-3 שנים ללא הגבלת קילומטרים.
אולם, החשוב יותר ברכב חשמלי הוא אחריות הסוללה, שהיא הרכיב היקר ביותר.
מרצדס מציעה אחריות נדיבה לסוללה, לרוב 8 שנים או 160,000 ק”מ, המוקדם מביניהם, עם התחייבות לשמירה על אחוז מסוים מקיבולת הסוללה המקורית (לרוב 70%-80%).

עלויות התחזוקה השוטפת של רכב חשמלי נמוכות משמעותית מאלו של רכב בנזין מקביל, הודות לפחות חלקים נעים וללא צורך בהחלפת שמנים ופילטרים של מנוע.
הטיפולים כוללים בעיקר בדיקות כלליות, החלפת נוזלים למערכת הקירור של הסוללה והמנועים, והחלפת רפידות בלמים (בתדירות נמוכה יותר בזכות הרגנרציה).
עם זאת, כאשר יש צורך בתיקונים, מדובר ברכב יוקרתי ומורכב, ועלות החלפים ועבודת המוסך עלולים להיות גבוהים.

נושא שווי השימוש ופחת הרכב חשוב מאד ברכבי יוקרה וברכבים חשמליים בפרט.
למרות הביקוש לרכב חשמלי, הקטגוריה היוקרתית חווה פחת משמעותי בשנים הראשונות, ושווי השימוש עשוי להיות גבוה.
ידוע על תקלות פוטנציאליות ראשוניות בחלק מהדגמים החשמליים החדשים יחסית, והאחריות הנדיבה חשובה מאד בהקשר זה, שכן היא מגנה מפני עלויות תיקון גבוהות במקרה של בעיות בחשמל או בסוללה.
בהשוואה לדגמים מקבילים אחרים, הפחת עשוי להיות דומה.

X. יתרונות: למה לבחור ב-EQS?

  • נוחות נסיעה אולטימטיבית: זוהי כנראה המכונית הנוחה ביותר שניתן לרכוש כיום. מתלי האוויר ובסיס הגלגלים הארוך יוצרים תחושת ריחוף, והיא בולעת שיבושים בצורה יוצאת דופן.
  • בידוד רעשים פנומנלי: תא הנוסעים שקט לחלוטין, מה שהופך כל נסיעה, ארוכה או קצרה, לחוויה מרגיעה ושלווה במיוחד.
  • טווח נסיעה חשמלי מהגדולים בשוק: עם סוללה ענקית ועיצוב אווירודינמי, ה-EQS 450+ מציעה טווח ריאלי שמספיק בקלות לנסיעות ארוכות ברחבי ישראל ללא חשש מ”חרדת טווח”.
  • תא נוסעים יוקרתי ומרווח במיוחד: איכות החומרים גבוהה (ברוב המקומות), ההרכבה מצוינת, והמרווח לנוסעים, במיוחד מאחור, עצום. תא המטען גם הוא גדול ושימושי.
  • טכנולוגיה פורצת דרך: ההיפר-מסך (באם קיים) הוא מרשים ויזואלית ופונקציונלית, מערכת ה-MBUX מתקדמת מאוד, ושלל האבזור הטכנולוגי הופך את הרכב למתקדם במיוחד.
  • בטיחות מקסימלית: 5 כוכבים במבחני ריסוק ויורו NCAP, וארסנל מרשים של מערכות בטיחות אקטיביות שעובדות היטב.
  • ביצועים חלקים ומרשימים (במיוחד בגרסת AMG): גם גרסת ה-450+ מציעה תאוצה לינארית ונעימה, וגרסת ה-AMG מציגה ביצועים עוצמתיים שמתחרים במכוניות ספורט. היעדר ה-הילוכים הופך את ההאצה לרציפה.

XI. חסרונות: הפשרות הנדרשות

  • מחיר רכישה גבוה מאוד: ה-EQS היא מכונית יקרה במיוחד, גם בסטנדרטים של רכבי פאר חשמליים, מה שמגביל את קהל היעד באופן משמעותי. כמה עולה יוקרה? הרבה.
  • עיצוב חיצוני מעורר מחלוקת: המראה האווירודינמי הייחודי לא לטעמם של כולם. יש מי שיעדיפו את המראה הקלאסי והמסורתי יותר של ה-S קלאס. הוא גם פחות מרשים ויזואלית ממתחרות כמו ה-i7 או הטייקאן בעיני חלק מהאנשים.
  • הנדסת אנוש מבוססת מסך: הסתמכות כמעט מוחלטת על מסכי מגע יכולה להיות מתסכלת עבור חלק מהנהגים, ודורשת זמן הסתגלות. חיפוש פונקציות מסוימות בתפריטים עשוי להסיח את הדעת מהכביש.
  • פחת ושווי שימוש: כמו כל רכב יוקרה חדש, ובפרט רכב חשמלי בקטגוריה זו, צפו לפחת משמעותי בשנים הראשונות. זהו נושא מהותי שיש לקחת בחשבון בעת רכישת הרכב.
  • חוסר מעורבות בנהיגה: היא נועדה להיות נוחה ורגועה, ולא ספורטיבית. מי שמחפש חווית נהיגה מרגשת בכבישים מפותלים כנראה יתאכזב (למעט אולי גרסת ה-AMG, אבל גם היא כבדה).
  • אין תא מטען קדמי (“פראנק”): פרט קטן, אבל שימושי בחלק מהרכבים החשמליים, וחסרונו מורגש לעיתים.

XII. בהשוואה למתחרות בקטגוריה

המרצדס EQS מתחרה, כאמור, בליגה של הגדולים והיקרים ביותר בשוק הרכב החשמלי בישראל.
השוואה מתבקשת היא מול טסלה מודל S, ב.מ.וו i7 ואאודי אי-טרון GT.
בהשוואה לטסלה מודל S, ה-EQS מציעה תא נוסעים מפואר ואיכותי יותר, נוחות נסיעה עדיפה, ובידוד רעשים טוב יותר. טסלה אמנם מציעה ביצועים מסחררים יותר בגרסאות הפלייד, טכנולוגיה מינימליסטית אך יעילה מאד, ותשתית טעינה מהירה פנימית (סופרצ’ארג’רס) שהייתה בעבר יתרון משמעותי (היום יש גם רשתות ציבוריות טובות). ה-EQS מרגישה יותר כמו מכונית פאר “קלאסית” שפשוט קיבלה הנעה חשמלית.

מול ב.מ.וו i7, הקרב צמוד יותר. ה-i7 גם היא מציעה פאר, טכנולוגיה מתקדמת ונוחות נסיעה גבוהה, ואף שומרת על מראה סדאן יוקרתי ושמרני יותר בחלקו. ה-i7 מרגישה מעט יותר “מחוברת” לכביש ומציעה דינמיקה נהיגה טיפוסית יותר לב.מ.וו, בעוד שה-EQS שמה דגש מובהק יותר על נוחות ובידוד. ה-i7 מציעה גם מסך קולנוע ענק לנוסעים מאחור, יתרון בבידור. טווח הנסיעה של שתיהן דומה למדי.

אאודי אי-טרון GT ופורשה טייקאן הן מתחרות שונות במעט, שכן הן מכוונות יותר לכיוון הספורטיביות. הן מציעות ביצועים מסחררים והתנהגות כביש חדה יותר, אבל הן פחות מרווחות ופחות נוחות לנסיעות ארוכות מה-EQS או ה-i7. הן פונות לקהל יעד ששם דגש חזק יותר על ביצועים ודינמיקה ופחות על פאר ונוחות מקסימלית. בהשוואה אליהן, ה-EQS היא ספינת שיוט רגועה ונעימה.

לסיכום ההשוואה, ה-EQS מתבלטת בעיקר בנוחות הנסיעה, בידוד הרעשים, המרווח הפנימי העצום (במיוחד מאחור), וטווח הנסיעה המרשים (בגרסת 450+). היא פחות ספורטיבית או מעוררת רגשית מהמתחרות שמדגישות ביצועים, ועיצובה החיצוני פחות קונבנציונלי. היא מתאימה למי ששם את נוחות ורוגע הנסיעה בראש סדר העדיפויות.

XIII. סיכום ומסקנות: האם כדאי לקנות מרצדס EQS?

פסק דין כולל

המרצדס EQS היא מכונית מרשימה ביותר, שיא הטכנולוגיה וההנדסה מבית מרצדס בעולם הרכב החשמלי.
היא מציעה רמת נוחות נסיעה, בידוד רעשים וטווח נסיעה (בגרסת 450+) שקשה למצוא במכוניות אחרות כיום.
תא הנוסעים עתידני (במיוחד עם ההיפר-מסך) ומרווח להפליא, והאבזור הטכנולוגי עשיר ומרשים.
היא בטוחה מאוד, והנסיעה בה חלקה, שקטה ונטולת מאמץ.
היעדר גיר והילוכים תורם רבות לתחושה הלינארית והנעימה של ההאצה.

מצד שני, היא יקרה מאוד, העיצוב החיצוני שלה לא קונבנציונלי ומעורר מחלוקת, והנדסת האנוש מבוססת המסך דורשת הסתגלות.
היא גם לא מתאימה למי שמחפש מכונית מעורבת וספורטיבית לנהיגה.
נושא הפחת ושווי השימוש ברכבי יוקרה חשמליים בקטגוריה הזו הוא נושא שיש לקחת בחשבון, למרות שעלויות צריכת אנרגיה (במקום צריכת דלק) ותחזוקה שוטפת נמוכות יותר.
ידוע על בעיות ותקלות ראשוניות אפשריות בכל דגם חדש, והאחריות המקיפה חשובה כאן מאוד.

האם כדאי לקנות ולמי היא מתאימה?

אז, האם כדאי לקנות את המרצדס EQS? התשובה תלויה במי אתם ובמה אתם מחפשים.
אם אתם שמים בראש סדר העדיפויות נוחות נסיעה מקסימלית, שקט מוחלט בתא הנוסעים, טווח נסיעה ארוך במיוחד, ותא נוסעים יוקרתי ומרווח עם מיטב הטכנולוגיה, ויש לכם את התקציב הנדרש, אז ה-EQS היא בהחלט אחת הבחירות הטובות ביותר בשוק.
היא מתאימה לאנשי עסקים שמבלים שעות רבות בדרכים ורוצים להגיע ליעדם רעננים ונינוחים, למשפחות שמחפשות רכב מרווח במיוחד לנסיעות ארוכות, או לכל מי שפשוט רוצה את פסגת הפאר והטכנולוגיה החשמלית מבית מרצדס, ומוכן לשלם את מחירה היקר.

היא פחות מתאימה למי שמחפש חווית נהיגה ספורטיבית ומתגמלת בכבישים מפותלים, או למי שחשוב לו עיצוב חיצוני קלאסי ושמרני יותר.
גם מי שתקציבו מוגבל יצטרך לחפש פתרונות אחרים, שכן ה-מחיר שלה שם אותה מחוץ להישג ידם של רבים.

בסופו של דבר, המרצדס EQS היא הצהרת כוונות מרשימה על עתיד היוקרה החשמלית מבית מרצדס.
היא לא מושלמת, יש לה פשרות וחסרונות כמו לכל רכב, אבל יתרונותיה בנוחות, טווח, טכנולוגיה ופאר הופכים אותה למכונית יוצאת דופן באמת.
עבור קהל היעד הספציפי שלה, היא מציעה חבילה מפתה ביותר.
קחו נסיעת מבחן ארוכה, תנו לחוות דעת גולשים אחרות להשפיע עליכם, ובחנו היטב את ה-מחירון ואת רמת גימור המתאימה לכם ביותר לפני שתחליטו האם כדאי לקנות אותה.

דילוג לתוכן