אז אתם בדיוק שם, בפרשת דרכים המוכרת לכל משפחה ישראלית. הרכב הקטן כבר לא מספיק. הילדים גדלו. אולי יש תוספת חדשה למשפחה. צריך מקום. הרבה מקום. והעיניים נתקלות בשני ענקים חביבים בקטגוריית ה-SUV הגדולים עם 7 מקומות (לרוב): קיה סורנטו מול סקודה קודיאק. זו השוואה קלאסית. שאלת השאלות: במה כדאי לבחור? מה עדיף עליכם? על מה ללכת כדי לא להתחרט? בואו נצלול פנימה, בכיף ובפרקטיות, וננסה לפצח את הדילמה הזו בדיוק בשבילכם, קוראי PRK היקרים.
קיה סורנטו מול סקודה קודיאק: ראש בראש בזירת הענקים
שני הרכבים האלה משחקים באותה ליגה, בערך באותה קטגוריית מחיר ופונים בערך לאותה קהל יעד – משפחות גדולות או כאלה שפשוט צריכות הרבה מקום וגמישות. אבל הם שונים. שונים מספיק כדי שיהיה שווה לפרק אותם לגורמים ולהבין איפה כל אחד מהם מצטיין.
עיצוב ורושם ראשוני: היופי בעיני המתבונן (והשכן)
אף אחד לא קונה רכב רק בשביל הפרקטיות, נכון? גם העין אוהבת ליהנות. ופה, יש הבדל משמעותי.
- קיה סורנטו: נראה מודרני, קצת עתידני, עם קווים חדים ופרופורציות שמקנות לו נוכחות חזקה על הכביש. הפנסים האחוריים הייחודיים, הגריל הקדמי הגדול והנוכחות המסיבית – הוא בהחלט מושך תשומת לב. אם בא לכם רכב שצועק “חדשני!” וקצת שונה מהנוף המוכר, הסורנטו בהחלט עושה את העבודה.
- סקודה קודיאק: נאמן למסורת סקודה – אלגנטי, מאופק, מתוחכם בפשטות. הוא לא מנסה להיות צעקני. יש לו קווים נקיים, מראה בוגר ויציב. הוא משדר איכות סולידית ויוקרה מאופקת. אם אתם מעדיפים מראה קלאסי יותר, כזה שלא יימאס מהר, הקודיאק כנראה ידבר אליכם יותר. זה כמו ההבדל בין חליפה מחויטת לז’קט עור אופנתי.
בשורה התחתונה לעניין העיצוב: הסורנטו נועז יותר, הקודיאק קלאסי יותר. עניין של טעם אישי לחלוטין.
פנים הרכב: המקום שבו המשפחה באמת חיה
זה החלק הכי חשוב בהשוואה לרוב המשפחות. איך מרגישים בפנים? כמה מקום יש? כמה נוח? כמה פרקטי?
תא הנוסעים: איכות חומרים ואווירה
- קיה סורנטו: תא הנוסעים של הסורנטו הוא קפיצת מדרגה רצינית לעומת דגמים קודמים. הוא מרגיש איכותי, טכנולוגי ומרווח. יש שילוב של חומרים נעימים, מסכים גדולים ועיצוב עדכני. הכל מרגיש טוב ביד ומשדר יוקרה מודרנית.
- סקודה קודיאק: סקודה מצטיינת באופן מסורתי בהנדסת אנוש ובתחושת איכות. הקודיאק לא מאכזב. החומרים אולי לא תמיד הכי מפוארים, אבל הכל מוקפד, הרכבה מעולה, ומרגיש שיחזיק מעמד. תא הנוסעים שמרני יותר בעיצובו מהסורנטו, אבל סופר פונקציונלי וברור.
המושבים והמקום לנוסעים: מי יושב איפה ואיך?
שני הרכבים מציעים גרסאות 7 מקומות, וזה לב העניין.
שורה שנייה:
- קיה סורנטו: מרווח מאד, המושבים נוחים ומאפשרים תנועה לפנים ואחור. בגרסאות מסוימות (ברמות גימור גבוהות) אפשר לקבל מושבי קפטן נפרדים בשורה השנייה, מה שהופך אותה לסופר מפנקת (אבל מאבד מקום ליושב חמישי בשורה הזו).
- סקודה קודיאק: גם כאן מרווח מצוין בשורה השנייה, המושב זז לפנים ואחור וגם משענות הגב מתכווננות. נוחות הישיבה טובה מאד.
שורה שלישית (השורת המבחן האמיתית!):
- קיה סורנטו: זו כנראה הנקודה החזקה ביותר שלו בהשוואה ישירה לקודיאק. השורה השלישית בסורנטו שימושית יותר. הכניסה אליה נוחה יחסית (המושב בשורה השנייה זז קדימה וגם הטיית משענת הגב), והמקום שם יכול להתאים גם למבוגרים בנסיעות קצרות או לילדים גדולים יותר בנוחות סבירה. יש פתחי מיזוג ופתחי USB גם בשורה השלישית, שזה בונוס ענק.
- סקודה קודיאק: השורה השלישית בקודיאק קיימת, אבל היא מתאימה בעיקר לילדים קטנים. הכניסה אליה פחות נוחה מזו שבסורנטו, והמקום לרגליים ולראש מוגבל יותר. בנסיעות ארוכות, ילדים גדולים או מבוגרים יתקשו לשבת שם בנוחות.
מסקנה לעניין המקום: אם השורה השלישית היא קריטית לכם וצריכה לשמש לעיתים קרובות גם מבוגרים או ילדים גדולים יחסית, הסורנטו מנצח בנוק-אאוט בנקודה הזו.
תא המטען: לארוז לטיול משפחתי או סתם לקניות ענק?
הפרקטיות בשיאה.
- עם שורה שלישית פתוחה: לשני הרכבים נשאר נפח תא מטען קטן יחסית, בקושי למספר תיקי גב או שקיות קניות בודדות. הסורנטו מעט יותר גדול בנפח הזה.
- עם שורה שלישית מקופלת: כאן שני הרכבים מציעים נפח עצום, שיכול לבלוע עגלת תינוק ענקית, קניות שבועיות, או ציוד לטיול משפחתי ארוך בלי למצמץ. הקודיאק לרוב יציע נפח מעט יותר גדול כשהשורה השלישית מקופלת, בזכות המבנה הפנימי שלו.
- עם שורה שנייה ושלישית מקופלות: הופכים למשאית קטנה! מעולה להובלת רהיט חדש מאיקאה או סתם אם יש לכם תחביב מוזר של הסעת ארגזי קרטון. בשני הרכבים המשטח שנוצר שטוח ונוח להעמסה.
נקודות בונוס לפרקטיות:
- סקודה קודיאק: מצטיין ב”Simply Clever” – פתרונות קטנים וחכמים כמו מטריות בדלתות, שטיח דו-צדדי בתא המטען, מגרד קרח בדלק ועוד. דברים קטנים שהופכים את החיים לקצת יותר קלים.
- קיה סורנטו: יש לו פתרונות אחסון רבים ונוחים בפנים, ותאי האחסון בדלתות גדולים. הפתחים וה-USB בשורה השלישית הם יתרון משמעותי.
חווית נהיגה ונוחות: איך הם מרגישים על הכביש?
לא מדובר במכוניות ספורט, ברור. אבל חשוב שהנהיגה תהיה נעימה, נוחה ובטוחה.
נוחות נסיעה: בולמים זעזועים או מקפיצים לכם את הילדים?
- קיה סורנטו: בדרך כלל מכויל לנוחות נסיעה טובה מאד. הוא סופג מהמורות עירוניות בצורה נעימה ומציע שיוט רגוע בכביש המהיר. הרגשה של נסיעה “מרחפת” יחסית.
- סקודה קודיאק: גם הקודיאק נוח מאד, במיוחד במהירויות בינוניות וגבוהות. לפעמים בעיר הוא יכול להרגיש מעט פחות רך מהסורנטו על שיבושים קטנים, אבל בסך הכל מציע נוחות נסיעה מצוינת לרוב תנאי הדרך.
במבחן הכבישים הישראליים המפנקים, שניהם מספקים סחורה טובה בכל הנוגע לנוחות.
מנועים ותיבות הילוכים: כוח ומתינות
ההיצע בישראל יכול להשתנות, אבל בדרך כלל נראה את הגרסאות הפופולריות.
- קיה סורנטו: בישראל נפוצות גרסאות בנזין (2.5 ליטר) וגרסאות היברידיות (1.6 ליטר טורבו + חשמל) או פלאג-אין הייבריד (1.6 ליטר טורבו + חשמל עם טעינה משקע). מנוע הבנזין הבסיסי מספק ביצועים סבירים אך לא מבריקים, במיוחד כשהרכב עמוס. הגרסאות ההיברידיות מציעות שילוב של ביצועים טובים יותר וצריכת דלק עדיפה, והפלאג-אין הייבריד מוסיפה יכולת נסיעה חשמלית לטווח מסוים (פנטסטי לנסיעות יומיומיות קצרות). תיבת ההילוכים בדרך כלל אוטומטית קלאסית או כפולת מצמדים בדגמים ההיברידיים.
- סקודה קודיאק: בישראל נפוצות גרסאות בנזין (1.5 ליטר טורבו, 2.0 ליטר טורבו) וגרסאות דיזל (2.0 ליטר). מנועי הטורבו של סקודה (מקבוצת VW) ידועים ביעילותם וביכולתם לספק כוח זמין כבר מסל”ד נמוך. מנוע ה-1.5 ליטר מספיק בהחלט לרוב הצרכים המשפחתיים, ומנוע ה-2.0 ליטר מספק ביצועים זריזים מאד לרכב בגודל הזה. גרסאות הדיזל מציעות מומנט נהדר וצריכת דלק מעולה. תיבות ההילוכים לרוב כפולות מצמדים (DSG).
נקודות למחשבה על המנועים:
- אם אתם עושים הרבה קילומטרים, גרסת הדיזל של הקודיאק היא אופציה מעולה לצריכת דלק.
- אם אתם נוסעים בעיקר בתוך העיר ויש לכם עמדת טעינה, גרסת הפלאג-אין של הסורנטו יכולה לחסוך לכם הרבה בדלק.
- אם אתם מחפשים פשרה טובה בין ביצועים לצריכת דלק ופחות רוצים להתעסק עם טעינה או דיזל, הגרסאות ההיברידיות של הסורנטו או מנועי הטורבו בנזין של הקודיאק הן הבחירה.
טכנולוגיה ובטיחות: מסכים, גאדג’טים והגנה על היקרים לנו
העולם מתקדם, וגם הרכבים. מערכות הבטיחות והמולטימדיה הפכו לחלק בלתי נפרד מחוויית הרכב.
מולטימדיה וקישוריות: איך הילדים יראו סרטים והמוזיקה תישמע טוב?
- קיה סורנטו: מגיע עם מסך מולטימדיה גדול ומרשים, מערכת הפעלה נוחה וידידותית למשתמש, ותמיכה מלאה באפל קאר-פליי ואנדרואיד אוטו. בדרך כלל כולל גם לוח מחוונים דיגיטלי מלא ומסכים נוספים ברמות גימור גבוהות. מרגיש מאוד טכנולוגי ומעודכן.
- סקודה קודיאק: מערכת המולטימדיה טובה וברורה, עם מסך בגודל סביר (לפעמים מעט פחות גדול מהסורנטו, תלוי בגרסה). גם כאן יש קישוריות מלאה לסמארטפונים. המערכת של סקודה / VW אולי פחות “צבעונית” או גרפית מזו של קיה, אבל היא סופר אינטואיטיבית וקלה לתפעול, עם כפתורים פיזיים למערכת המיזוג (יתרון אדיר לפרקטיות בזמן נהיגה).
הערה אישית: כפתורים פיזיים למערכת המיזוג הם יתרון עצום. לנסות לכוון טמפרטורה או עוצמת מאוורר דרך מסך מגע בזמן נהיגה יכול להיות מתסכל ומסיח דעת.
מערכות בטיחות אקטיביות: מי שומר עלינו בדרך?
שני הרכבים מצוידים במערך מרשים של מערכות בטיחות אקטיביות כסטנדרט (או כמעט סטנדרט, תלוי ברמת הגימור ושוויון מול היבואן).
- בדרך כלל תמצאו בשניהם: בקרת שיוט אדפטיבית (ששומרת מרחק מהרכב שלפניכם), מערכת בלימת חירום אוטונומית (שמזהה מכשולים ובולמת לבד במקרה הצורך), מערכת שמירה על נתיב (שמתקנת אם אתם סוטים), התרעת עייפות ועוד.
- יש לוודא בדיוק מה כלול ברמת הגימור הספציפית שאתם בוחנים, אבל באופן כללי, שניהם עומדים בסטנדרטים גבוהים מאד של בטיחות ומספקים שקט נפשי.
ציון בטיחות: שניהם קיבלו ציוני בטיחות גבוהים במבחני ריסוק (Euro NCAP), לרוב 5 כוכבים, ורמת האבזור הבטיחותי שלהם נחשבת טובה.
עלויות: כמה יעלה לכם התענוג (וגם התחזוקה)?
זה החלק הפחות כיפי, אבל סופר חשוב. מחיר הרכישה, צריכת דלק, טיפולים, ירידת ערך.
מחיר רכישה: ההשקעה הראשונית
טווח המחירים של שני הדגמים משתנה מאד בהתאם לגרסה, רמת הגימור והמבצעים. באופן כללי, הם נמצאים בקטגוריית מחיר דומה, אם כי גרסאות הבסיס של הקודיאק עשויות להיות מעט יותר נגישות, בעוד שגרסאות הפלאג-אין הייבריד של הסורנטו עשויות להיות יקרות יותר.
חשוב: בדקו מחירים עדכניים וקחו בחשבון עלויות אגרת רישוי וביטוח שמשתנות מדגם לדגם.
צריכת דלק: כמה פעמים בשבוע תבקרו בתחנה?
- קיה סורנטו: גרסת הבנזין פחות חסכונית באופן טבעי, במיוחד בנסיעות עירוניות. הגרסאות ההיברידיות והפלאג-אין הייבריד חסכוניות בהרבה, במיוחד האחרונה אם מנצלים את טווח הנסיעה החשמלי שלה.
- סקודה קודיאק: מנועי הטורבו בנזין חסכוניים יחסית לגודל הרכב, ומנועי הדיזל מצטיינים בצריכת דלק נמוכה בנסיעות בינעירוניות.
בשורה התחתונה לצריכת דלק: אין מנצח ברור, זה תלוי מאד בגרסה שתבחרו ובסוג הנסיעות שלכם. לנסוע הרבה בכביש מהיר? דיזל בקודיאק אולי יהיה משתלם. לנסוע קצר יום יום לעבודה עם אפשרות טעינה? פלאג-אין סורנטו יכול להיות אלוף החיסכון.
עלויות תחזוקה וירידת ערך: כאב ראש עתידי?
שני המותגים נחשבים אמינים למדי, אם כי יונדאי/קיה נהנים בדרך כלל ממוניטין מצוין באמינות בישראל ובמדיניות אחריות מקיפה וארוכה (לרוב 7 שנים). חלפים ותחזוקה במוסכים מורשים לרוב יהיו יקרים יותר מאשר במוסכים לא מורשים, אבל מומלץ לשמור על טיפולים מסודרים.
ירידת ערך היא פקטור שקשה לחזות במדויק, אך לרוב רכבים פופולריים ושמורים שומרים על ערכם טוב יותר. שני הדגמים פופולריים, כך שסביר להניח שירידת הערך תהיה דומה יחסית, אלא אם יש שינויים משמעותיים בשוק או בביקוש לגרסאות ספציפיות (למשל, ביקוש מוגבר לדגמים חשמליים/היברידיים שיכול להשפיע על דגמי בנזין ודיזל בעתיד).
אז… קיה סורנטו או סקודה קודיאק? על מה ללכת?
אין תשובה אחת נכונה שמתאימה לכולם. ההשוואה הזו הראתה ששני הרכבים מצוינים, אבל שונים בדגשים שלהם. מה עדיף לכם? זה תלוי בצרכים ובהעדפות האישיות שלכם.
בחר בקיה סורנטו אם:
- השורה השלישית קריטית לכם וצריכה לשמש גם ילדים גדולים או מבוגרים מדי פעם.
- אתם מעדיפים מראה חיצוני ופנימי מודרני, טכנולוגי ונועז יותר.
- אתם מעוניינים באופציה היברידית או פלאג-אין הייבריד לחיסכון בדלק וביצועים טובים יותר (בגרסאות אלה).
- אתם מעריכים אחריות יצרן ארוכה ושקט נפשי לאורך שנים.
בחר בסקודה קודיאק אם:
- אתם מעדיפים מראה חיצוני ופנימי קלאסי, אלגנטי ומאופק.
- הנדסת האנוש והפרקטיות היומיומית (כמו כפתורים פיזיים ובפתרונות Simply Clever) חשובים לכם במיוחד.
- אתם זקוקים לשורה שלישית בעיקר לילדים קטנים או כפתרון חירום.
- אתם עושים הרבה קילומטרים מחוץ לעיר וגרסת הדיזל רלוונטית עבורכם מבחינת צריכת דלק.
- אתם מעריכים איכות הרכבה ותחושה סולידית.
במה כדאי לבחור? הכי טוב? לכו ותראו את שניהם! שבו בפנים, הכניסו את הילדים (ואת הסבתא) לשורה השלישית, קפלו את המושבים, תכניסו עגלה או מזוודות. בקשו נסיעת מבחן בשני הרכבים. רק כך תוכלו באמת להרגיש מה מתאים לכם יותר, למשפחה שלכם, ולאורח החיים שלכם. בהצלחה!