ברוכים הבאים לפורטל הרכב המוביל בישראל, PRK!
אנחנו כאן כדי לצלול לעומק של אחד מכלי הרכב המשפחתיים המרתקים ביותר שנוסעים על כבישי ישראל, ולא רק עליהם.
היום, ניקח נשימה עמוקה ונצא למסע עם הסובארו XV, או כפי שהוא מוכר כיום בשמו העולמי, הסובארו קרוסטרק (Subaru Crosstrek).
ה-XV, או Subaru XV בשמו המלא, הוא רכב פנאי שטח קומפקטי (Crossover SUV) שכבש את ליבם של ישראלים רבים.
הוא הצליח בזכות שילוב נדיר של יכולות שטח קלות, בטיחות ללא פשרות, ואמינות יפנית מופתית.
ה-XV, ששמו נגזר מהמונח “X-Vehicle”, הציג תמיד גישה קצת שונה לשוק הקרוסאוברים הצפוף.
הוא לא רק עוד “ג’יפון” עירוני.
הוא מציע שילוב של פרקטיות משפחתית עם יכולות שהולכות קצת מעבר לכביש הסלול.
הוא מבוסס על פלטפורמת האימפרזה המשפחתית, ומספק חבילה עגולה במיוחד.
הוא מתאים במיוחד למשפחות צעירות, זוגות הרפתקנים, או כל מי שמחפש רכב אמין ובטוח שיודע להתמודד עם אתגרי הכביש והשביל הקל.
הדורות השונים של ה-XV, ובמיוחד הדור השני שהיה נפוץ בישראל (2017-2023), ביססו את מעמדו.
הוא ניצב בגאווה מול מתחרים כמו טויוטה C-HR, מאזדה CX-30 ויונדאי קונה.
אבל הוא מציע ערך מוסף בדמות הנעה כפולה סימטרית קבועה ומנוע בוקסר ייחודי.
בסקירה המקיפה הזו, נפרט על כל היבט חשוב של הסובארו XV (ובמידה רבה, גם של מחליפו, הקרוסטרק).
נדון בעיצוב, איכות תא הנוסעים, הטכנולוגיה, הביצועים, חווית הנהיגה והבטיחות.
נבחן גם את ההיבטים הכלכליים הרלוונטיים לשוק הישראלי, כולל נושא המחיר וצריכת הדלק.
נשתף אתכם בחוות דעת גולשים ובמסקנותינו.
בסוף הסקירה, תוכלו להבין היטב האם כדאי לקנות סובארו XV.
אנו מבטיחים לכם סקירה שתהיה גם מקצועית וגם מהנה לקריאה.
בואו נתחיל!
I. מבוא: סובארו XV – המרדן השקט של שוק הקרוסאוברים הישראלי
הסובארו XV, או בשמו העולמי החדש, סובארו קרוסטרק (Subaru Crosstrek), הוא הרבה יותר מעוד רכב פנאי שטח קומפקטי.
הוא מייצג פילוסופיה יפנית מוצקה של הנדסה, אמינות ובטיחות.
ה-XV, שנכנס לשוק לראשונה בשנת 2011, ביסס את עצמו במהירות כבחירה ייחודית.
הוא הציע אלטרנטיבה מרעננת בקטגוריה שהייתה רווית רכבי כביש עם לוק “שטחי”.
הוא היה שם נרדף ליכולת לצאת קצת מהשגרה, עם יתרונות מובהקים שאינם מובנים מאליהם בקטגוריה.
ה-XV, במיוחד בדורו השני (2017-2023), היווה עבור סובארו ישראל את עמוד התווך המרכזי במכירות.
הוא משך אליו קהל נאמן שהעריך את השילוב של הנעה כפולה סימטרית קבועה (Symmetrical All-Wheel Drive) – סטנדרט בכל הגרסאות – יחד עם מנוע הבוקסר הייחודי של היצרן.
המיצוב שלו בשוק היה ברור: רכב שיודע לעשות קצת יותר ממה שמצופה מ”ג’יפון” עירוני, מבלי להיות יקר מדי או גדול מדי.
הוא עומד מול מתחרים ישירים וחזקים מאוד בשוק הישראלי.
הטויטה C-HR מציע עיצוב נועז וחיסכון בדלק.
המאזדה CX-30 מציע תחושת פרימיום ועיצוב אלגנטי.
היונדאי קונה מכוון לצעירים עם עיצוב צבעוני וטכנולוגיה מתקדמת.
ה-XV, לעומתם, בחר בדרך שונה.
הוא התמקד בערכים של בטיחות מוגברת (בעיקר בזכות מערכת EyeSight), אחיזת כביש מעולה בכל תנאי מזג אוויר ושטח קל, ומוניטין בלתי מעורער של אמינות.
קהל היעד העיקרי של הסובארו XV הוא קהל פרגמטי.
אלו לרוב משפחות צעירות עם ילד אחד או שניים, או זוגות בגילאי 30-50 שמחפשים רכב בטוח ושימושי.
הם עשויים גם להיות כאלה שפעילים בטבע ומטיילים בשבילים, וזקוקים ליכולת עבירות קלה.
הם מעריכים את השקט הנפשי שמספק רכב אמין ובטיחותי.
הם פחות מתעניינים במראה חיצוני נוצץ או בביצועי ספורט קיצוניים.
לאורך הסקירה הנוכחית, נצלול לעומק כל פרט חשוב.
נסקור את העיצוב, תא הנוסעים, הטכנולוגיה, הביצועים, חווית הנהיגה והבטיחות.
נבחן לעומק את המחיר, את רמות הגימור השונות ואת עלויות התחזוקה בישראל.
נשתמש בידע מצטבר, בנתונים רשמיים וגם בחוות דעת גולשים שפורסמו לאורך השנים.
כל זאת, כדי לספק לכם תמונה מלאה ומדויקת ככל האפשר.
נציג בפניכם את היתרונות והחסרונות המובהקים של ה-XV.
נגיע למסקנה ברורה ומונמקת האם הוא הרכב המתאים לכם.
הצטרפו אלינו למסע אל תוך עולמו של הקרוסאובר הייחודי הזה.
II. עיצוב חיצוני: שילוב של קשיחות אורבנית וניחוח שטח
הסובארו XV תמיד בלט בנוף הרכב הישראלי בזכות העיצוב הייחודי שלו.
הוא לא צעק “יוקרה” או “ספורטיביות”.
במקום זאת, הוא שידר מסר של עמידות, פונקציונליות ומוכנות לכל משימה.
הפילוסופיה העיצובית של ה-XV היא “קשיחות אורבנית” (Urban Adventure).
היא משלבת אלמנטים עירוניים מלוטשים עם מאפייני שטח בולטים.
כבר במבט ראשון, הרושם הכללי הוא של רכב מוצק ומעט “שרירי”.
הוא משדר ביטחון, אך ללא התחכום המוגזם שמאפיין לעיתים קרובות מתחרים בקטגוריה.
בחזית, עיצוב הגריל המשושה טיפוסי לסובארו.
הוא מודגש בפסי כרום (או שחור מבריק בגרסאות מאוחרות יותר) ונראה חזק.
הוא משתלב עם פנסים קדמיים בצורת “עין הנץ” המלוכסנות.
הפנסים הציגו תאורת LED בגרסאות גבוהות יותר.
הם העניקו לרכב מראה מודרני וחד.
הפגוש הקדמי כלל גם יחידות תאורת ערפל נפרדות ולוחית החלקה תחתונה מפלסטיק קשיח.
זו תרמה למראה השטח.
מצידו, ה-XV התאפיין בצללית דינמית.
קו המותניים התרומם קלות לכיוון החלק האחורי.
קו הגג ירד באופן מתון.
בתי הגלגלים היו מודגשים עם חיפוי פלסטיק שחור.
זה הוסיף נופך של קשיחות והדגיש את מרווח הגחון הגבוה (22 ס”מ מרשימים).
מרווח גחון כזה הוא יתרון משמעותי גם לטיולי שטח קלים וגם להתמודדות עם מדרכות וחניה בתל אביב.
חיפוי הפלסטיק נמשך גם לאורך ספי הדלתות.
זה יצר מראה עוטף ומוגן.
הדלתות עצמן היו גדולות ונוחות לכניסה ויציאה.
מאחור, עיצוב ה-XV שמר על קו נקי ופונקציונלי.
הפנסים האחוריים היו רחבים.
הם נכנסו אל דלת תא המטען ונתנו תחושה של רוחב ויציבות.
הפגוש האחורי, בדומה לקדמי, כלל גם הוא חיפוי פלסטיק תחתון כהה.
הוא הגן על הרכב מפני שריטות קלות והשלים את המראה ההרפתקני.
הספוילר קטן מעל השמשה האחורית תרם מעט לאווירודינמיקה ולמראה הדינמי.
האפשרות לחישוקי גלגלים בגדלים 17 או 18 אינץ’ (תלוי ברמת גימור) עם עיצובים ספורטיביים יותר או יותר “שטחיים” איפשרה התאמה אישית מסוימת.
הנוכחות של ה-XV על הכביש אינה אגרסיבית או מנקרת עיניים.
היא יותר מחושבת ומעשית.
הוא לא גדול במיוחד (אורך כ-4.46 מטר).
הוא משתלב בקלות בסביבה העירונית.
אבל, הוא עדיין משדר תחושה של רכב יציב ובטוח, עם כתפיים רחבות.
בהשוואה למתחרים, ה-XV אולי פחות “סקסי” מה-C-HR.
הוא גם פחות אלגנטי מה-CX-30.
אבל הוא מציע מראה כנה יותר, עם הבטחה ליכולת מעשית מעבר למראה בלבד.
הוא לגמרי נאמן למורשת סובארו.
הוא משלב עמידות ופונקציונליות בכל פינה.
III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח: פרקטיות נוחה עם נגיעות של איכות
כשנכנסים לתא הנוסעים של הסובארו XV, התחושה הראשונית היא של מוכרות ופונקציונליות.
האווירה הכללית אינה יוקרתית יתר על המידה או עתידנית.
היא יותר פרקטית, נוחה ומוכרת, עם דגש על עמידות ובטיחות.
הקונספט העיצובי הוא ברור: הכל נמצא במקום הנכון, קל לתפעול, ונועד לשרת את הנהג והנוסעים ביעילות.
איכות החומרים ב-XV טובה.
היא משלבת בין פלסטיק רך ונעים למגע בחלק העליון של הדשבורד ובדיפוני הדלתות הקדמיים.
זה מספק תחושה של איכות.
בחלקים התחתונים ובדלתות האחוריות נמצא פלסטיק קשיח יותר.
אך הוא עדיין נראה עמיד ואיכותי.
הגימור הכללי ואיכות ההרכבה מצוינים, ואין קרקושים או רעשים גם בנסיעה על כבישים משובשים.
זו תמיד נקודה חזקה בסובארו.
הנדסת האנוש ב-XV ראויה לשבח.
הפקדים והמתגים השונים ממוקמים בצורה הגיונית ונוחה לתפעול.
בקרת האקלים נשלטת על ידי כפתורים פיזיים גדולים וברורים.
זה מאפשר תפעול אינטואיטיבי גם בזמן נהיגה, ללא צורך להסיט מבט מהכביש.
זהו יתרון משמעותי בהשוואה לרכבים אחרים שמסתמכים יותר מדי על מסכי מגע.
הראות החוצה טובה מאוד לכל הכיוונים.
שטחי החלונות גדולים יחסית.
קורה A דקה מספקת שדה ראיה רחב קדימה.
המושבים הקדמיים נוחים ותומכים היטב בגב ובצדדים.
הם מספקים נוחות גם בנסיעות ארוכות.
הם מגיעים לרוב עם ריפוד בד איכותי בגרסאות הבסיס.
ובגרסאות הרמת גימור הגבוהות יותר הם מגיעים עם שילוב של בד ועור סינטטי.
בנוגע למרווח, ה-XV מציע מרווח סביר לארבעה נוסעים מבוגרים.
מלפנים, יש שפע של מקום לרגליים, לראש ולכתפיים.
תנוחת הנהיגה גבוהה, ומעניקה תחושה של שליטה על הכביש.
המושב האחורי מרווח דיו לשני מבוגרים בגודל ממוצע.
שלושה מבוגרים יוכלו לשבת, אבל בצפיפות מסוימת.
מרווח הרגליים מאחור סביר בהחלט לקטגוריה, ומרווח הראש נדיב גם לנוסעים גבוהים.
זהו יתרון משפחתי חשוב.
נפח תא המטען של ה-XV אינו הגדול בקטגוריה, וזהו חיסרון קטן.
הוא עומד על כ-385 ליטרים (בגרסאות רגילות) או מעט פחות בגרסאות ההיברידיות.
אך הוא שימושי מאוד.
סף ההטענה נמוך יחסית, והצורה של תא המטען רבועה ונוחה מאוד להטענת חפצים גדולים.
ישנם גם ווים לעיגון שקיות וכיסוי נשלף.
קיפול המושבים האחוריים מתבצע ביחס של 60/40.
זה מגדיל את נפח ההטענה משמעותית.
זה מאפשר להוביל חפצים ארוכים או גדולים, תוך שמירה על מקום לנוסע אחד מאחור.
פתרונות אחסון נוספים בתא הנוסעים כוללים תא כפפות גדול, תא אחסון מתחת למשענת היד המרכזית, וכיסים בדלתות.
יש גם מחזיקי כוסות.
ה-XV מציע חבילה פנים פרקטית, נוחה ובנויה היטב.
הוא אולי לא מרגש מבחינה עיצובית, אבל הוא בהחלט ממלא את ייעודו נאמנה.
IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה: נוחות ובטיחות במרכז
הסובארו XV, במיוחד בדור השני שלו, עשה קפיצת מדרגה משמעותית בתחום הטכנולוגיה והאבזור.
הוא הציע חבילה ששמה דגש על נוחות שימוש ובטיחות, תוך שמירה על ממשק ידידותי.
מערכת המולטימדיה המרכזית ב-XV הגיעה לרוב עם מסך מגע בגודל 6.5 אינץ’ בגרסאות הבסיס, או 8 אינץ’ בגרסאות הבכירות.
איכות התצוגה טובה, והמסך בהיר וברור.
הוא מציג גרפיקה נקייה.
מהירות התגובה למגע סבירה בהחלט, ולא נרשמו עיכובים משמעותיים.
מבנה התפריטים אינטואיטיבי וקל להתמצאות.
מערכת ההפעלה היא של סובארו עצמה, ואינה מורכבת מדי.
היא כוללת קישוריות מלאה לטלפונים חכמים, עם תמיכה ב-Apple CarPlay ו-Android Auto.
ברוב גרסאות ה-XV, החיבור היה חוטי.
בסובארו קרוסטרק החדש, החיבור הפך אלחוטי.
אבל גם החיבור החוטי עובד בצורה חלקה ומהימנה.
העוזר הקולי, דרך המערכת או דרך קישוריות הטלפון, מתפקד היטב.
מעל מסך המולטימדיה המרכזי, נמצא לוח מחוונים עליון קטן יותר.
הוא מציג מידע חשוב כמו נתוני צריכת דלק, מצב מערכת AWD, ועוד.
זהו אלמנט ייחודי לסובארו.
לוח המחוונים הדיגיטלי (אשר כולל מד סל”ד ומד מהירות אנלוגיים עם מסך מידע קטן במרכזם) סיפק מידע ברור.
הוא הציג גם את נתוני מערכות הבטיחות של EyeSight.
הוא נתן לנהג את כל הפרטים הדרושים לו בקלות.
איכות מערכת השמע הסטנדרטית טובה, עם צליל נקי וברור.
היא מספקת חווית האזנה נעימה לנסיעות יומיומיות.
ברמות הגימור הגבוהות יותר, לעיתים הוצעה מערכת שמע משודרגת (למשל של חברת Harman Kardon), ששיפרה את איכות הסאונד עוד יותר.
בתחום אבזור הנוחות, ה-XV הציע מגוון רחב.
החל מבקרת אקלים מפוצלת אוטומטית (בגרסאות גבוהות), חימום מושבים קדמיים, ומפתח חכם לכניסה והתנעה ללא מפתח.
בחלק מרמות הגימור הבכירות, הוצע גם גג שמש פנורמי.
הוא הוסיף תחושה של מרווח ואור בתא הנוסעים.
טכנולוגיה ייחודית לסובארו, שהייתה אבן יסוד ב-XV ובסובארו קרוסטרק, היא מערכת ה-EyeSight.
זוהי חבילת בטיחות אקטיבית מתקדמת המבוססת על שתי מצלמות סטריאוסקופיות.
המצלמות ממוקמות מעל המראה המרכזית.
הן סורקות את הדרך קדימה.
מערכת זו שמה את סובארו בחזית טכנולוגיות הבטיחות.
היא כוללת בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, התרעה על יציאה מנתיב ועוד.
נרחיב על EyeSight בסעיף הבטיחות, אך חשוב לציין כאן את חשיבותה הטכנולוגית.
בסך הכל, ה-XV הציע חבילה טכנולוגית שמשרתת את הנהג והנוסעים.
היא משפרת את הבטיחות ואת נוחות השימוש, מבלי להסתבך עם יותר מדי גימיקים מיותרים.
V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה: הבוקסר וה-CVT בפעולה
הלב הפועם של הסובארו XV, בכל הדורות, הוא מנוע הבוקסר הייחודי של סובארו.
צורת המנוע הזו, עם צילינדרים אופקיים נגדיים, מורידה את מרכז הכובד של הרכב.
היא תורמת ליציבות ואחיזת כביש מעולה, וזה יתרון משמעותי.
בישראל, עיקר הדגש הושם על שתי יחידות הנעה מרכזיות עבור ה-XV:
מנוע בנזין 1.6 ליטר: זהו מנוע ארבעה צילינדרים בוקסר, אטמוספרי (ללא טורבו).
הוא מפיק 114 כוחות סוס (כ-84 קילוואט) ומומנט של כ-15 קג”מ.
יחידת כוח זו שודכה לגיר רציף (CVT) מסוג Lineartronic.
היא מאפשרת העברת הילוכים חלקה.
נתון התאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש עומד על כ-13.9 שניות.
זהו נתון סביר לנהיגה עירונית ושגרתית, אך הוא אינו מספק ביצועים ספורטיביים.
מנוע בנזין 2.0 ליטר: גם הוא מנוע ארבעה צילינדרים בוקסר אטמוספרי.
הוא מפיק 152 כוחות סוס (כ-112 קילוואט) ומומנט של כ-20 קג”מ.
מנוע זה שודך גם הוא לגיר Lineartronic CVT.
הוא מציע תאוצה מהירה יותר מ-0 ל-100 קמ”ש, בכ-10.4 שניות.
הוא מספק ביצועים טובים יותר בתאוצות ביניים ועקיפות בכביש מהיר.
יחידת הנעה היברידית (e-Boxer): בדור האחרון של ה-XV, ובמיוחד בקרוסטרק, הוצגה יחידת הנעה היברידית.
היא משלבת את מנוע הבוקסר 2.0 ליטר (150 כ”ס) עם מנוע חשמלי קטן (16.7 כ”ס).
היא מספקת יחד הספק משולב של 150 כ”ס.
יחידה זו משפרת מעט את צריכת הדלק ואת תגובת המנוע.
היא מאפשרת גם נסיעה קצרה ואיטית על חשמל בלבד.
ה-גיר Lineartronic CVT הוא חלק ויעיל ברוב מצבי הנהיגה.
הוא תורם לנוחות נסיעה גבוהה.
אך, כאשר נדרשת תאוצה חזקה, המנוע נוטה “לעלות בסל”ד” ולהישאר שם.
זה מייצר רעש מנוע בולט בתא הנוסעים.
זה חיסרון ידוע של תיבות CVT.
עם זאת, סובארו שילבה בתיבה מנגנון הילוכים וירטואליים.
זה מדמה החלפות הילוכים בנהיגה ספורטיבית.
זה משפר מעט את התחושה.
בנהיגה יומיומית, הן בעיר והן מחוצה לה, תחושת הכוח מהמנועים (במיוחד מנוע ה-2.0 ליטר וה-e-Boxer) מספקת בהחלט.
היא מאפשרת עקיפות בטוחות ושמירה על מהירות שיוט.
היא לא תהפוך אתכם לנהגי מרוצים, אבל היא מספיקה לצרכים המשפחתיים.
ומה עם צריכת דלק? זו נקודה חשובה, במיוחד בישראל.
עבור מנוע ה-1.6 ליטר, נתוני היצרן (WLTP) דיברו על כ-14-15 ק”מ לליטר.
במציאות, עם הנעה כפולה קבועה, הנתונים היו קרובים יותר ל-10-12 ק”מ לליטר.
עבור מנוע ה-2.0 ליטר, נתוני היצרן (WLTP) היו סביב 13-14 ק”מ לליטר.
בפועל, ציפו ל-9-11 ק”מ לליטר.
יחידת ה-e-Boxer ההיברידית שיפרה את המצב.
היא הציעה נתוני יצרן של כ-15-16 ק”מ לליטר.
במציאות, היא הגיעה ל-12-14 ק”מ לליטר.
אלו נתונים סבירים יחסית לרכב 4X4 קבוע.
אבל הם אינם משתווים לחיסכון של מתחרים היברידיים אחרים כמו טויוטה C-HR.
החיפוש אחר “צריכת דלק” רלוונטי גם לרכבים היברידיים כמו ה-XV e-Boxer.
הוא עוזר להבין את היעילות הכוללת של הרכב.
בכל הנוגע לצריכת אנרגיה, ה-XV e-Boxer אינו רכב חשמלי.
הוא לא נמדד בקוט”ש/100 ק”מ.
הוא משתמש במנוע חשמלי קטן שמסייע למנוע הבנזין.
הוא מסייע לו בעיקר בהאצות ובמהירויות נמוכות.
הוא משפר את יעילות הבעירה.
ה-XV מציע חבילה של יחידות הנעה אמינות ומוכחות.
היא אמנם לא הכי חסכונית או ספורטיבית בשוק.
אבל היא מספקת את הדרוש, עם בונוס של הנעה כפולה מעולה.
VI. טעינה (לרכב פלאג-אין/חשמלי): הסובארו XV e-Boxer – היברידי שאינו מצריך טעינה חיצונית
חשוב לציין כבר בהתחלה: הסובארו XV, גם בגרסת ה-e-Boxer, אינו רכב פלאג-אין היברידי (PHEV) או רכב חשמלי מלא (EV).
משמעות הדבר היא שה-XV e-Boxer הוא “היברידי רגיל” (Self-Charging Hybrid) או “היברידי מתון” (Mild Hybrid).
ככזה, הוא אינו דורש חיבור לעמדת טעינה חיצונית, בין אם בבית או בעמדה ציבורית.
הסוללה הקטנה שלו, המשמשת להפעלת המנוע החשמלי, נטענת באופן אוטונומי.
היא נטענת תוך כדי נסיעה, באמצעות מנוע הבנזין וע”י מערכת הבלימה הרגנרטיבית.
כאשר הרכב מאיט או בולם, האנרגיה הקינטית הופכת לאנרגיה חשמלית.
היא מאוחסנת בסוללה.
לכן, אם אתם שוקלים לרכוש XV e-Boxer, אל דאגה – אינכם צריכים לדאוג לקצב טעינת AC או טעינת DC מקסימליים.
אין צורך לחשב זמן טעינה טיפוסי בבית או בעמדה מהירה.
אין גם צורך לדעת את סוג המחבר.
אין צורך להשתמש באפליקציות ניהול טעינה של היצרן.
האוטו יטפל בטעינה של עצמו.
היחידה החשמלית ב-XV e-Boxer היא יחידת עזר למנוע הבנזין.
היא מסייעת לו בזינוקים ובתאוצות קלות, ולעיתים מאפשרת נסיעה קצרה ואיטית במיוחד (עד כ-40 קמ”ש) על חשמל בלבד.
היא בעיקר תורמת לשיפור קל בצריכת הדלק הכוללת ולהורדת פליטות המזהמים.
היא גם משפרת את החלקות הנהיגה.
אם כן, למרות שהנושא של “טעינה” הפך לרלוונטי מאוד בעולם הרכב של היום.
הוא פחות רלוונטי עבור הסובארו XV.
יתרון זה מאפשר לבעלי ה-XV ליהנות מהטכנולוגיה ההיברידית.
הוא אינו כרוך בהתחייבות או בתלות בתשתיות טעינה חיצוניות.
זהו יתרון משמעותי למי שחושש מנושא הטווח או מאי זמינות עמדות טעינה ציבוריות בישראל.
אז ה-XV e-Boxer משלב את הטוב משני העולמות – צריכת אנרגיה משופרת יחסית לרכב בנזין טהור.
הוא לא מצריך שינוי בהרגלי התדלוק.
זהו פתרון פרקטי ויעיל למי שמחפש קצת יותר חיסכון, ללא כאבי ראש מיותרים.
וכמו תמיד, כשמחפשים רכב, חשוב לבדוק את צריכת דלק (או אנרגיה) הריאלית ביותר עבורכם.
VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש: ביטחון, נוחות ויציבות סובארו
חווית הנהיגה בסובארו XV היא אחד היתרונות הבולטים ביותר שלו.
היא משלבת נוחות, ביטחון ואחיזת כביש יוצאת דופן.
היא הופכת אותו לרכב מהנה ובטוח לנהיגה בכל תנאי דרך.
נתחיל בנוחות הנסיעה.
ה-XV מצטיין בכך.
מתליו מכוילים היטב להתמודדות עם כבישי ישראל, שרבים מהם משובשים ומלאי מהמורות.
בעיר, הוא סופג בקלות שיבושים, בורות, פסי האטה ומכסי ביוב.
זה הופך את הנסיעה בתוך העיר לנעימה ורגועה.
מחוץ לעיר, בכבישים מהירים או כבישים מפותלים, ה-XV שומר על יציבות מרשימה.
הוא לא מתנדנד או קופצני.
נוסעים רבים, ואני ביניהם, מעידים על תחושה זו.
רמת בידוד הרעשים ב-XV טובה.
רעשי רוח ורעשי כביש מבודדים היטב בתא הנוסעים.
הדבר תורם לשקט ולנוחות בנסיעות ארוכות.
רעש המנוע, לעומת זאת, עלול לחדור מעט לתא הנוסעים תחת עומס.
במיוחד כאשר מנוע הבוקסר “עולה בסל”ד” בגלל הגיר הרציף (CVT).
אבל בנהיגה רגועה, המנוע שקט יחסית.
התנהגות הכביש הדינמית של ה-XV היא נקודת החוזק האמיתית שלו.
ההנעה הכפולה הסימטרית הקבועה של סובארו, יחד עם מנוע הבוקסר הנמוך שיוצר מרכז כובד נמוך, מעניקים לרכב אחיזת כביש פנומנלית.
הוא מרגיש נטוע לכביש גם בתנאי גשם חזקים או על משטחים חלקים.
תחושת ההיגוי מדויקת ובעלת משקל טוב.
היא מספקת משוב מספק מהכביש.
הוא לא חד כמו של מכונית ספורט, אבל הוא מספק את הביטחון הנדרש.
זוויות הגלגול בפניות קלות וצפויות.
הן אינן מוגזמות כמו בקרוסאוברים אחרים.
הן תורמות לתחושה של יציבות.
תחושת הבלמים טובה.
הם לינאריים ויעילים, עם כוח בלימה מספק.
בגרסאות ההיברידיות, שילוב הרגנרציה (טעינת הסוללה בבלימה) הוא חלק.
הוא אינו מורגש באופן שלילי בדוושת הבלם.
היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות מצוינת.
היא מספקת תחושה של ביטחון ושלווה בכבישים מהירים.
קלות התמרון בעיר טובה אף היא.
ההיגוי קל במהירויות נמוכות.
רדיוס הסיבוב סביר.
זה מאפשר חניה קלה יחסית בתוך העיר הצפופה.
הודות למרווח הגחון הגבוה ולמערכת ה-X-Mode הייחודית של סובארו (ברמות גימור מסוימות).
ה-XV מסוגל להתמודד גם עם שבילי עפר קלים וקצת יותר מזה.
הוא מעניק תחושת ביטחון גם מחוץ לכביש הסלול.
היעדר ההילוכים ותיבת הגיר הרציפה (CVT) משפיע על חווית הנהיגה.
הוא הופך אותה לחלקה וזורמת, אך פחות מרגשת.
בסך הכל, חווית הנהיגה ב-XV בטוחה, נוחה ופרקטית.
היא מתאימה למגוון רחב של נהגים ושל תנאי נסיעה.
VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג: סובארו – אובססיה לבטיחות
אחד הערכים המרכזיים של סובארו, ותכונה בולטת במיוחד ב-XV, היא הבטיחות ללא פשרות.
סובארו שמה דגש עצום על בטיחות.
זה בא לידי ביטוי הן במבנה הרכב והן במערכות העזר המתקדמות לנהג.
הסובארו XV קיבל ציון מקסימלי של 5 כוכבים במבחני בטיחות של ארגון Euro NCAP האירופאי.
הוא רשם ציונים מצוינים כמעט בכל הקטגוריות.
הוא הציג הגנה גבוהה מאוד לנוסעים מבוגרים ולילדים.
הוא גם הציג ביצועים טובים בהגנה על הולכי רגל ובתפקוד מערכות הבטיחות האקטיביות.
בנוסף למבדקי בטיחות הרשמיים, מבנה השלדה של ה-XV (פלטפורמת הגלובלית של סובארו – SGP) מתוכנן לספוג אנרגיית התנגשות ביעילות רבה.
הוא מגן על תא הנוסעים.
הוא כולל גם 7 כריות אוויר כסטנדרט (קדמיות, צד, וילון וברכיים לנהג).
הוא מספק הגנה פסיבית מקיפה.
אך היהלום שבכתר בבטיחות ה-XV הוא ללא ספק מערכת ה-EyeSight של סובארו.
זוהי חבילת בטיחות אקטיבית ייחודית המבוססת על שתי מצלמות סטריאוסקופיות.
הן ממוקמות משני צידי המראה המרכזית.
המצלמות הללו “רואות” את הכביש באופן תלת ממדי.
הן מסוגלות לזהות כלי רכב, הולכי רגל ואף אופנועים.
מערכת ה-EyeSight כוללת, בין היתר, את המרכיבים הבאים (חלקם כסטנדרט ובחלקם ברמת גימור כזו או אחרת, תלוי בשנה ובשוק):
- בקרת שיוט אדפטיבית: המערכת שומרת על מרחק בטוח מהרכב שלפנים, גם במהירויות משתנות. היא נוחה מאוד בנסיעות ארוכות ובפקקים.
- בלימה אוטונומית קדמית (Pre-Collision Braking): מזהה סכנה להתנגשות. היא מתריעה לנהג ואף בולמת באופן אוטונומי במקרה הצורך, אם הנהג אינו מגיב.
- התרעה על סטייה מנתיב ותיקון אקטיבי (Lane Keep Assist): מתריעה אם הרכב סוטה מהנתיב. בגרסאות מאוחרות יותר היא גם מתערבת קלות בהיגוי כדי להחזיר את הרכב למרכז הנתיב.
- התרעה על יציאה מנתיב: מזהה מתי הרכב עומד לסטות מהנתיב ומספקת התרעה.
- זיהוי עצמים בתנועה (Lead Vehicle Start Alert): מתריעה לנהג כאשר הרכב שלפנים מתחיל לנסוע, וה-XV נשאר עומד, למשל ברמזור.
- בקרת משיכה ואחיזה: משפרת את יציבות הרכב בכל תנאי מזג האוויר.
תפקוד המערכות הללו בעולם האמיתי מרשים.
הן פועלות בצורה חלקה ואינטואיטיבית.
הן אינן אגרסיביות מדי או מציקות.
בקרת השיוט האדפטיבית היא מהטובות בקטגוריה.
היא מספקת נהיגה רגועה ובטוחה.
מערכת הבלימה האוטונומית הוכיחה את עצמה במקרים רבים כמונעת תאונות או ממתנת את עוצמתן.
למרות זאת, חשוב לזכור כי מערכות אלו הן עזרים.
הן אינן מחליפות את ערנות הנהג ואחריותו.
בסך הכל, ה-XV מציע חבילת בטיחות מקיפה.
הוא משלב הגנה פסיבית חזקה עם טכנולוגיה אקטיבית מתקדמת.
הוא מעניק לנהג ולנוסעים שקט נפשי משמעותי.
זהו יתרון עצום, במיוחד בכבישים הסואנים של ישראל.
IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל): ההשקעה בסובארו XV
כשמדברים על סובארו XV בישראל, אי אפשר שלא להתייחס לסוגיית המחיר.
ה-XV, לאורך שנות שיווקו, מוקם בתחום התחרותי של רכבי הפנאי הקומפקטיים.
הוא הציע חבילה ייחודית של הנעה כפולה, בטיחות ואמינות.
נכון לאפריל 2025, הסובארו XV אינו משווק כרכב חדש בישראל.
את מקומו תפס הסובארו קרוסטרק.
לכן, אם אתם שואלים “כמה עולה סובארו XV?”, התשובה תתייחס בעיקר לשוק היד השנייה.
מחירון ל-XV משומש (דור שני, 2017-2023) נע בטווח רחב.
הוא תלוי בשנה, ברמת גימור, בקילומטראז’ ובמצב הרכב.
הטווח יכול לנוע בין כ-70,000 ש”ח לדגמי 2017/1.6 ליטר בסיסיים, ועד כ-130,000-140,000 ש”ח לדגמי e-Boxer משנתונים מאוחרים יותר (2022-2023) עם רמת גימור גבוהה.
הקרוסטרק החדש, כיורש, מתחיל סביב 160,000-170,000 ש”ח ומעלה, תלוי ברמת גימור.
בישראל, ה-XV שווק במספר רמות גימור עיקריות, שהשתנו מעט לאורך השנים:
- EyeSight / Premium / Comfort: אלו היו לרוב רמות הגימור הבסיסיות והבינוניות, שכללו את חבילת הבטיחות EyeSight כסטנדרט. הן הציעו אבזור נוחות כמו מסך מולטימדיה (6.5 או 8 אינץ’), בקרת אקלים, חישוקי 17 אינץ’, ובקרת שיוט אדפטיבית.
- Executive / Limited: רמות הגימור הגבוהות יותר. הן הוסיפו לאבזור הבסיסי חישוקי 18 אינץ’, גג שמש, ריפודי עור סינטטי, חימום מושבים, כניסה והנעה ללא מפתח, ולעיתים גם מערכת שמע משודרגת.
ההבדלים המרכזיים בין רמות הגימור היו באבזור הנוחות והיוקרה.
אבל חשוב לציין שהבטיחות (מערכת EyeSight) הייתה קיימת ברוב מוחלט של הגרסאות שנמכרו בישראל.
תנאי האחריות המלאה על רכבי סובארו חדשים עמדה לרוב על 3 שנים או 100,000 ק”מ, המוקדם מביניהם.
לרכבים היברידיים כמו ה-e-Boxer, סובארו סיפקה לרוב אחריות ארוכה יותר על רכיבי המערכת ההיברידית והסוללה.
היא נעה בין 5 ל-8 שנים או 160,000 ק”מ, תלוי ביצרן ובשנת הרכישה.
עלויות התחזוקה הצפויות של ה-XV נחשבות לסבירות.
הן תואמות את היותו רכב יפני אמין.
הטיפולים התקופתיים אינם יקרים במיוחד, וזמינות החלפים טובה.
סובארו נהנית ממוניטין של אמינות גבוהה.
אין לרוב תקלות נפוצות או בעיות כרוניות מהותיות בדגם.
עם זאת, כמו בכל רכב עם הנעה כפולה, צריכת הדלק תהיה מעט גבוהה יותר מרכב הנעה קדמית מקביל.
היא משפיעה על שווי השימוש ועלויות התפעול השוטפות.
לסיכום, ה-XV מציע תמורה טובה למחיר.
הוא בולט במיוחד בבטיחותו ובאמינותו.
זה הופך אותו לבחירה כדאית גם בשוק היד השנייה.
X. יתרונות: מה הופך את הסובארו XV לבחירה חכמה?
הסובארו XV אולי אינו הרכב המהיר ביותר או המעוצב ביותר בקטגוריה.
אבל הוא מציע שורה ארוכה של יתרונות שהפכו אותו לבחירה פופולרית ומועדפת על רבים בישראל:
- בטיחות ללא פשרות: זהו אולי היתרון הבולט ביותר. ה-XV זכה לציון 5 כוכבים במבחני ריסוק (מבחני בטיחות). הוא מצויד במערכת ה-EyeSight המתקדמת של סובארו. המערכת כוללת בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית ותיקון סטייה מנתיב. היא מעניקה שקט נפשי ובטיחות אקטיבית מעולה לנהג ולנוסעים.
- הנעה כפולה סימטרית קבועה (Symmetrical AWD): כל גרסאות ה-XV מגיעות עם הנעה כפולה כסטנדרט. המערכת הזו מספקת אחיזת כביש יוצאת דופן. היא משפרת את היציבות בסיבובים ובתנאי דרך מאתגרים כמו גשם, בוץ או שבילי עפר. זוהי מערכת מתוחכמת ואמינה, והיא יתרון מובהק בהשוואה לרכבי פנאי רבים אחרים שבהם AWD הוא אופציה או שאינו מציע את אותה רמת מורכבות.
- אמינות ומוניטין: סובארו נהנית ממוניטין איתן של אמינות יוצאת דופן. ה-XV הוא דוגמה מצוינת לכך. הוא ידוע בעמידותו ובהיותו נטול תקלות ובעיות כרוניות משמעותיות. זה מתורגם לשקט נפשי לבעלים ולעלויות אחזקה סבירות לאורך זמן.
- נוחות נסיעה ושיכוך כביש: המתלים של ה-XV מכוילים היטב להתמודדות עם כבישים משובשים. הוא סופג מהמורות בצורה יעילה. הוא מספק נסיעה נוחה ורגועה, הן בעיר והן מחוצה לה.
- מרווח גחון גבוה: עם מרווח גחון מרשים של 22 ס”מ, ה-XV מסוגל להתמודד עם שבילי עפר, מדרכות גבוהות ומכשולים עירוניים בקלות רבה יותר ממתחריו. הוא מאפשר גם יציאה לטיולים קלים בטבע בביטחון.
- הנדסת אנוש ופרקטיות: תא הנוסעים מעוצב באופן פונקציונלי. הפקדים קלים לתפעול, הראות החוצה טובה, ושטחי האחסון מתוכננים היטב. הוא אמנם לא יוקרתי, אבל הוא יעיל ונוח לשימוש יומיומי.
XI. חסרונות: איפה הסובארו XV יכול להשתפר?
למרות היתרונות הרבים, אין רכב מושלם.
גם הסובארו XV כולל מספר חסרונות ופשרות שחשוב להכיר לפני הרכישה:
- צריכת דלק (במנועי בנזין רגילים): למרות השיפור בגרסאות ה-e-Boxer, דגמי ה-1.6 וה-2.0 ליטר עם מנוע בנזין טהור אינם חסכוניים במיוחד. ההנעה הכפולה הקבועה משפיעה על הצריכת דלק. הנתונים בפועל נוטים להיות גבוהים יותר מהממוצע בקטגוריה, במיוחד בהשוואה למתחרים היברידיים כמו טויוטה C-HR.
- ביצועים בינוניים: מנועי הבוקסר האטמוספריים, במיוחד ה-1.6 ליטר, מספקים ביצועים נאותים לנהיגה יומיומית. אבל הם אינם מצטיינים בתאוצה חזקה או תחושה ספורטיבית. הגיר הרציף (CVT) תורם לחלקות, אך גם מייצר רעש מנוע בולט תחת עומס. זה עלול להפריע לחלק מהנהגים.
- עיצוב פנים שמרני ולא יוקרתי במיוחד: תא הנוסעים של ה-XV פונקציונלי ונוח. הוא איכותי מבחינת הרכבה. אבל הוא אינו משדר יוקרה או חדשנות עיצובית כמו חלק מהמתחרים. החומרים אמנם טובים, אך אין בו את ה”וואו פקטור” שאפשר למצוא אצל יצרנים אחרים.
- מערכת מולטימדיה (בדור השני): למרות שהיא תומכת ב-Apple CarPlay ו-Android Auto, המערכת בדור השני של ה-XV נחשבה כבר מעט מיושנת. היא אינה מהירה כמו המערכות החדשות ביותר בשוק. החיבור החוטי (בניגוד לאלחוטי בדגמי הקרוסטרק החדשים) גם הוא יכול להוות חיסרון עבור חלק מהמשתמשים.
- נפח תא מטען: תא המטען של ה-XV אינו הגדול בקטגוריה. הוא עומד על כ-385 ליטרים בלבד. הוא מספק מספיק מקום למשפחה קטנה. אבל משפחות גדולות יותר או מי שמרבה להעמיס ייתכן וימצא אותו קטן מדי בהשוואה למתחרים.
XII. סובארו XV בהשוואה למתחרים: הגישה הייחודית
הסובארו XV ממוקם בקטגוריה עמוסה וסופר-תחרותית של רכבי פנאי קומפקטיים.
הוא מתמודד מול ענקיות תעשייה.
אבל הוא מצליח לבלוט בזכות הגישה הייחודית שלו.
הוא לא מנסה להיות הכל לכולם.
הוא מתמקד בערכים ליבתיים שמבדלים אותו.
בואו נראה איך הוא ניצב בהשוואה למתחרים עיקריים בשוק הישראלי.
ניקח לדוגמה את הטויוטה C-HR.
ה-C-HR בולט בעיצובו הנועז והעתידני.
הוא מציע יחידת הנעה היברידית חסכונית מאוד בדלק.
הוא פונה לקהל צעיר ועירוני יותר.
ה-XV, לעומת זאת, שמרני יותר בעיצוב.
הוא פחות חסכוני בדגמי הבנזין, אך מציע יכולות שטח קלות והנעה כפולה כסטנדרט.
הוא גם מרווח יותר מאחור ובעל תא מטען שימושי יותר.
הוא פונה למי שצריך פרקטיות ויכולת שטח קלה מעבר ללוק בלבד.
מתחרה נוסף הוא המאזדה CX-30.
ה-CX-30 מציע תא נוסעים איכותי ויוקרתי יותר.
הוא בעל עיצוב חיצוני אלגנטי ונהיגה מהנה.
הוא מרגיש קרוב יותר לרכב פרימיום.
הוא גם בעל מנועים חזקים יותר.
ה-XV, לעומת זאת, אמנם פחות יוקרתי, אך הוא עולה על ה-CX-30 ביכולות השטח שלו (הודות למרווח גחון והנעה כפולה עדיפה).
הוא גם מציע חבילת בטיחות EyeSight מקיפה יותר בחלק מהגרסאות.
הוא חזק ממנו במבחני ריסוק.
הוא פונה למי שמעדיף עמידות ויכולת מעשית על פני עיצוב מנקר עיניים.
היונדאי קונה הוא עוד מתחרה רציני.
הוא מציע עיצוב צבעוני, יחידות הנעה מגוונות (בנזין, היברידי וחשמלי), ואבזור עשיר.
הוא פונה לקהל צעיר וטרנדי.
ה-XV פחות “קופצני” בעיצוב.
הוא גם פחות מודרני במערכת המולטימדיה (בדגמים הישנים).
אבל ה-XV עדיף עליו בנוחות הנסיעה, ביציבות הכללית, וביכולות השטח הקלות.
הוא גם מציע תחושה מוצקה יותר על הכביש.
ומה לגבי סקודה קארוק או ניסאן קאשקאי?
אלו רכבים פרקטיים ומוצלחים.
הם מציעים מרווח פנים גדול יותר ותאי מטען גדולים יותר.
הם פונים לקהל משפחתי יותר מסורתי.
ה-XV אמנם קטן מהם בממדים, אך הוא מציע יכולת שטח קלה והנעה כפולה כסטנדרט.
הוא גם חזק מהם בחבילות הבטיחות בדגמים החדשים.
הוא נותן תחושה ייחודית של קשיחות ואמינות.
בסופו של דבר, הסובארו XV, ולאחרונה הקרוסטרק, מציע חבילה שונה.
הוא לא מנסה להתחרות על כל נתח שוק.
הוא מתמקד במי שמחפש קרוסאובר אמין, בטוח, נוח ובעל יכולת שטח קלה.
הוא מושלם למי שמעדיף מהות על פני מראה חיצוני בלבד.
XIII. סיכום ומסקנות (פסק דין): האם כדאי לקנות סובארו XV?
אז הגענו אל שורת הסיום.
הסובארו XV, על שלל יתרונותיו וחסרונותיו, הוא קרוסאובר עם אופי מובהק.
הוא לא עוד רכב שפשוט נבלע בנוף.
הוא מציע גישה אחרת, כנה וממוקדת בערכים.
הוא שם דגש על בטיחות, אמינות ויכולות מעשיות.
ההתרשמות הכוללת מה-XV (הדור השני, שכיכב בישראל) היא של רכב בוגר, יציב ובנוי היטב.
הוא נועד לשרת את בעליו נאמנה לאורך שנים.
הוא אמנם לא יסובב ראשים בכל פינה, וגם לא ידביק אתכם למושב בעת האצה.
אבל הוא יספק לכם תחושת ביטחון ושקט נפשי בכל נסיעה.
ההנעה הכפולה הסימטרית הקבועה, יחד עם מערכת ה-EyeSight המתקדמת, מציבות אותו בחזית הבטיחות והיציבות בקטגוריה.
מבחינת השוואה למתחרה ישיר, הבה נתמקד בטויוטה C-HR.
אם אתם מחפשים עיצוב נועז, חיסכון מקסימלי בצריכת דלק (בזכות היחידה ההיברידית היעילה של טויוטה) וחוויה עירונית מודרנית – ה-C-HR עשוי להיות בחירה עדיפה.
אך אם אתם מעדיפים בטיחות אקטיבית מקיפה יותר, נוחות נסיעה עדיפה על כבישים משובשים, יכולת עבירות קלה מחוץ לאספלט, ותא נוסעים פרקטי ושימושי יותר (במיוחד מרווח מאחור ותא מטען נגיש), והכל עם מוניטין אמינות יפני מוכח – הסובארו XV הוא ללא ספק הבחירה העדיפה.
לשאלת השאלות: “האם כדאי לקנות סובארו XV?” התשובה היא כן, בהחלט.
אבל לא לכולם.
הוא מתאים במיוחד ל:
- משפחות צעירות המעריכות בטיחות מעל הכל.
- זוגות שמרבים לטייל ויוצאים לשבילי קק”ל או דרכי עפר קלות.
- נהגים שגרים באזורים הרריים או סובלים מדרכים רטובות/מושלגות בחורף (פחות רלוונטי לישראל, אך יתרון לאחיזה).
- כל מי שמחפש רכב אמין, חסון, ונוח לנסיעה יומיומית ללא תקלות מיותרות.
למי פחות?
- למי שמחפש ביצועים ספורטיביים או תאוצה עוצרת נשימה.
- למי שעיצוב פנים יוקרתי ומנקר עיניים הוא בראש סדר העדיפויות.
- למי שצריכת דלק סופר-חסכונית היא הפרמטר היחיד.
לסיכום, הסובארו XV הוא רכב איכותי, בטוח ואמין, שמציע חבילה שקשה למצוא במקומות אחרים.
אם אתם מחפשים קרוסאובר שישרת אתכם נאמנה, יקנה לכם שקט נפשי ובטחון, ויאפשר לכם לצאת קצת מהשגרה – ה-XV, או מחליפו הקרוסטרק, הוא המלצה חמה ומוצדקת.
הוא מציע תמורה מצוינת למחיר, במיוחד בשוק היד השנייה.
אל תתנו לשמרנות העיצובית להטעות אתכם.
מתחת לפני השטח מסתתר סוס עבודה יפני עם נשמה הרפתקנית.