מפרק רכבים מקצועי בוחן באופן קפדני כל רכב שמגיע למגרש הגרוטאות כדי לאמוד את שווי הרכב. אדם שעוסק בתחום זה לאורך שנים רבות מזהה תוך פרק זמן קצר אילו מהחלפים אפשר לפרק ולמכור, אילו פריטים יועברו למחזור וכו’.
תשלום לבעל הרכב
קיימים כמה פרמטרים לקביעת ערך הרכב:
- דגם הרכב.
- מצבו המכני של הרכב, מצב חלפיו.
- אם הרכב עבר שריפה או תאונת דרכים.
- אם הרכב מסוגל לנוע או שהוא נגרר למוסך.
- כמה שנים חלפו ממועד הייצור של הרכב.
- מה מראה מד האוץ של הרכב, כמה קילומטרים גמע הרכב בכל שנותיו.
מכלול של כל הפרמטרים מרכיב את ערך הרכב.
בהתאם לתוצאות הבדיקה, נקבע ערכו של הרכב ובעל המגרש מעביר את התשלום שעליו סוכם באופן מידי ובמזומן לבעל הרכב.
ברוב המקרים הקביעה המקצועית וההערכה הכספית הראשונית של בעל המגרש תואם את המציאות. עובדי המגרש מפרקים את כל חלקי הרכב, מעבירים כל פריט שבנוי ממתכת למחזור מתכות וכל פריט שבנוי מזכוכית כמו זגוגיות הרכב לטובת מחזור זכוכיות.
תהליך פירוק הרכב
החלפים הפנימיים שנותרים ברכב, חלקם תקינים והם נמכרים לסוחר המחפש חלפים יד שנייה עבור הלקוחות שלו וחלקם מצריכים תיקון. אם מדובר בתיקון קטן ומדובר במוצר נדרש, שווה לתקן אותו ולאחר מכן למכור אותו כמוצר יד שנייה שעבר שיפוץ.
לאחר פירוק כל החלפים בכל היקפו של הרכב, נותרת רק השלדה. מכיוון שהיא בנויה ממתכת, עוברת היא תהליך גריטה ומחזור מתכות.
קביעת ערכה של המכונית
התשלום לבעל הרכב מתבצע על פי אומדן, מיומנות וניסיון של בעל המגרש ומתבצע בתחילת הדרך.
רק לאחר מכן מפרקים את החלקים ומעבירים כל סוג חלף למקום המיועד לו. בתום התהליך כולו מבצע בעל המגרש תחשיב של עלות החלפים שנותרו, תוקנו או הועברו למחזור כדי לוודא ששילם כיאות לבעל הרכב, לא יותר ולא פחות מדי.
לאור הידע והניסיון הרב, ברוב המקרים ההערכה הראשונית הייתה נכונה ואכן הסכום ששולם לבעל הרכב שיקף את מצבם של כל החלפים.