אפסתם? אולי לא. שיטת האיפוס הפשוטה (והמפתיעה) לנורת טיפול ברנו מגאן
מה הסיפור עם הנורה הזו בכלל?
הנה מצב קלאסי: אתם עולים לרכב, מסובבים את המפתח, ו… הופ – נורת הטיפול האימתנית נדלקת בלוח השעונים של הרנו מגאן האהובה שלכם. רגע… עשינו טיפול לא מזמן, לא? אז למה היא שוב נדלקת? האם המוסך שכח משהו? האם הרכב מנסה לאותת שהגיע הזמן ליצור קשר עם חייזרים? – לא. לרוב מדובר באזהרה פשוטה שנשארה דלוקה כי צריך לאפס אותה ידנית.
וזה החלק היפה: אתם לגמרי יכולים לעשות את זה לבד, בלי להוציא שקל, בלי לחכות בתור, ובלי להבין במכונאות. צריכים רק לדעת את הטריק – ובשביל זה אני פה.
אז איך מאפסים את הנורה הזאת? 5 שלבים בלי כאב ראש
לפני שנתחיל – חשוב לציין שהתהליך משתנה מעט לפי דגם השנה של הרכב, אבל ב-95% מהמקרים, הוא דומה להפליא. הנה הדרך הפשוטה והיעילה לאיפוס נורת הטיפול ברנו מגאן:
- הכניסו את המפתח לסוויץ’ או לחצו על כפתור הסטארט, בלי להניע.
- לחצו על כפתור ה-SCROLL (ליד ההגה או על הידית) עד שתראו בלוח השעונים את ההודעה: “Service Due” או “Système de surveillance entretien”.
- לחצו על כפתור ה-OK והחזיקו אותו לחוץ כ-10 שניות.
- תראו הודעה שהאיפוס בוצע, או שהמסך יתאפס ויחזור לתפריט הרגיל – תלוי בדגם.
- הניעו את הרכב ובדקו שהנורה כבתה. סיימתם.
זהו. אין קסמים, אין טריקים. ואם נכשלתם? סביר להניח שזו טעות קטנה בזמן הלחיצה או בסדר הפעולות – חזרו עליהם שוב לאט, וזה יעבוד.
מתי בדיוק צריך לאפס את הנורה?
שאלה מעולה, כי לא תמיד צריך לרוץ לאיפוס. הנה מתי כן:
- עשיתם טיפול תקופתי במוסך, והנורה לא כבתה.
- קיבלתם את הרכב אחרי הליך של החלפת שמנים / פילטרים.
- הנורה נדלקה בטעות (זה קורה לפעמים – אל תשאלו למה).
הכלל הפשוט: איפוס עושים רק כשאתם בטוחים שהטיפול בוצע. אל תשתמשו בזה כדי “לסדר את עצמכם” ולהתעלם מטיפול אמיתי. לא נעים לגלות את זה בגרר.
אבל למה זה לא מתאפס לבד אוטומטית?
שאלה מצוינת. ברוב הרכבים – וגם ברנו מגאן – הטכנולוגיה עדיין לא מזהה את הפלאנג’ר של השמן לבד. כלומר, כשמחליפים שמן, הרכב לא “יודע” את זה. לכן, המערכת דורשת איפוס ידני כדי להתחיל להיספר מחדש עד הטיפול הבא. כן, גם ב-2024.
שאלות שחוזרות על עצמן (ומשום מה, תמיד ב-3 בלילה)
1. זה עלול להזיק לרכב אם אני לא מאפס?
לא, אבל זה יטריד אתכם כל פעם שתניעו. והנורה האדומה תגרום לכם לחשוב שיש בעיה כשאין.
2. זה מוחק בכלל את ההיסטוריה של הטיפולים?
ממש לא. זה רק מאפס את טיימר התחזוקה. ההיסטוריה נשמרת במחשב הרכב וגם לרוב ברישומי המוסך.
3. אם אני לא בטוח שעשו לי טיפול, כדאי לאפס?
לא. קודם לבדקו עם המוסך. לא מומלץ לאפס אזהרה סתם כך.
4. אפשר לאפס גם דרך מחשב אבחנה (OBD)?
כן, אבל זה הרבה יותר מסורבל ובעיקר מיותר כשיש דרך פשוטה בלוח השעונים.
5. צריך קוד סודי או משהו מתוחכם?
שום קוד. רק אצבעות וריכוז קל. תכלס, הרמה הקלה ביותר של “עשה זאת בעצמך”.
ומה אם זה לא עובד? למה זה לפעמים מסרב להתאפס?
הנה כמה סיבות נפוצות – וכולן לא דורשות פניקה:
- לחצתם על כפתור לא נכון – יש כמה כפתורים דומים. חפשו את כפתור OK האמיתי.
- הדגם שלכם קצת שונה – ברנו מגאן 3, למשל, לפעמים יש סנכרון גדול יותר עם התפריטים.
- הנעה במקום “ON” בלבד – אל תניעו! רק סוויץ’ מואר/לחיצה קלה.
אם אחרי שלוש ניסיונות זה עדיין לא התאפס, אל תתייאשו. קפצו למוסך – זה תהליך של פחות דקה והם עושים אותו בדרך כלל באדיבות (וגם בחינם, אם יש לכם קשר טוב).
למה דווקא רנו מגאן אוהבת להתריע כל כך הרבה?
לא תאמינו, אבל דווקא כי היא מודאגת עליכם. או יותר נכון, על המנוע שלה. רנו מגאן נחשבת לרכב עם מערכת בקרה לא רעה בכלל – היא פשוט קצת אובססיבית לטיפולים. לטובתכם, כמובן.
ואם תרצו טוויסט משעשע? היו כאלה שהחליפו את שמן המנוע בעצמם ושכחו לאפס את הנורה – ובסוף חזרו למוסך רק בגלל “דאגת יתר”. לפעמים, זה לא הרכב – זו פשוט הנורה הסרבנית. ואותה קל מאוד לסדר.
אז לסיכום – כדאי, אפשר, ולא צריך לפחד
אם אתם מרגישים שהנורה הזו קופצת כל חצי שנה כאילו יש לה שעון מעורר פנימי, אתם לא לבד. וזה בסדר גמור. ברוב המוחלט של המקרים – האיפוס פשוט, מהיר, ולגמרי בידיים שלכם. ואפילו עדיף ככה: אתם שולטים בתחזוקת הרכב שלכם, מבלי להמתין לאחרים.
אז בפעם הבאה שהרנו שולחת לכם איתות טיפול, תענישו אותה עם לחיצה ארוכה על ה-OK – ותנו לה להבין מי הבוס האמיתי בלוח השעונים הזה.