מה באמת קורה כשבלוק המנוע שלך מדמם שמן?
שלא תגידו שלא שמעתם את זה קודם: בלוק המנוע הוא הלב הפועם של הרכב
בלוק המנוע אולי לא נראה כמו משהו שצריך לשים עליו עין – לא מחייך, לא שורק, לא דורש לייקים. הוא פשוט שם, שקט, מוצק, אמין. אבל כאשר הוא מתחיל לדמם שמן? ובכן, תחשבו על זה כמו על לב שפתאום נוזל ממנו דם באמצע המרוץ. זה פחות או יותר הסיפור. רק במקום מרוץ – נסיעה לעבודה. ובמקום דם – שמן מנוע יקר ערך.
נזילות שמן מבלוק המנוע הן לא משהו שמתעורר איתו בבוקר עם חיוך. זה אחד מהתסריטים שפחות מדברים עליהם, אבל שמסתוריותם לא פחות מטרידה: פתאום כתם כהה על הדרך, ריח שמן, אולי אפילו טיפה עשן מיותר. והשאלה האמיתית? למה זה קורה – ואיך לעזאזל מטפלים בזה.
6 סיבות שבגללן בלוק המנוע מחליט “לטפטף”
לא, בלוק המנוע שלכם לא עובר תקופה רגשית. אבל יש סיבות מאוד טכניות לכך שהוא מתחיל לנזול:
- סדק בבלוק עצמו: זה נדיר – אבל כשהולך, זה הולך. חום קיצוני, התפוצצות פנים-מנועית או אפילו מכות חיצוניות עלולות ליצור סדק.
- אטמים שנשברו לגמרי: גומי זה נחמד, עד שהוא מזדקן ונסדק. כל אטם שנמצא בין חלקי הבלוק עלול להיכשל עם השנים.
- בורג רפוי (כן, זה באמת קורה): לפעמים ההברגה פשוט לא מחזיקה – אולי מהרכבה עצמית פזיזה, אולי סתם בגלל הרעד מהמנוע.
- איטום לקוי בהתקנה: פעם, איפשהו בשלב ההרכבה – משהו לא נאטם כמו שצריך. וזה מתפוצץ בדיוק עליך, בצומת הרצליה.
- שחיקה טבעית של מתכת: מתכת לא נשארת צעירה לנצח. תהליכי התחמצנות, תנודות וחום עושים את שלהם.
- לחץ שמן פנימי מוגזם: שסתומי לחץ לא מאוזנים יכולים לגרום לשמן להידחק החוצה מהמקומות הכי פחות צפויים.
?איך יודעים שבאמת יש בעיה – ולא סתם לכלוך על הכביש
נכון, לא כל כתם שמן שווה ביקור במוסך. אבל אם אתם חווים לפחות שניים מתוך הדברים הבאים – שווה לבדוק ברצינות:
- כתמים שמופיעים במקום החניה באופן קבוע
- ייתכן ירידה חדה בכמות השמן (למרות שלא עשיתם שינוי בהרגלי הנהיגה)
- ריח שמן חריף – כזה שמדגדג את האף ברמזור
- עשן לבן/כחול מהאגזוז
- מנוע עובד בצורה “גסה” ולא חלקה
האם זה אפשרי לתקן בלוק מנוע שנוזל שמן? ואם כן – כמה יכאב בארנק?
שאלה נהדרת. והתשובה? תלוי עד כמה זה גרוע.
במקרה של סדק קטן
טכנאים יכולים להלחים, להרתך או להשתמש בחומרי איטום מתקדמים שמכניסים את הנזילה לבית האבות שלה.
אם מדובר באטם שנשחק
החלפת האטם יכולה להסתכם בכמה מאות שקלים. כן, זו עבודה, אבל הרבה פחות ממה שתשלמו על חבר חדש לרכב.
במקרה של נזק מבני רציני
כאן זה כבר סיפור אחר. יש מצב שתצטרכו להחליף את כל הבלוק – והמחיר בהתאם.
5 שאלות שחייבים לשאול את עצמכם – ורצוי גם את המוסכניק
- כמה זמן זה כבר נוזל? ככל שעובר הזמן – הנזק עלול להחמיר.
- מה מקור הנזילה – בלוק עצמו או אטם? יש הבדל ענק מבחינת עלות ותהליך.
- האם יש סימנים נוספים, כמו חימום יתר של המנוע?
- האם השתמשתם לאחרונה בשמן איכותי?
- מי יבצע את התיקון – והאם יש אחריות?
אפשר למנוע את זה? ובכן – לא לגמרי, אבל כמעט
לא תוכלו לעצור כל סדק או אטם שובב, אבל אפשר בהחלט להוריד את הסיכוי שזה יקרה:
- בצעו נטרול חום קבוע – וודאו שמערכת הקירור פועלת כמו שצריך.
- החליפו שמן על פי הוראות יצרן – בלי “למשוך עוד אלף ק”מ כי הכל בסדר”.
- האזינו לרכב: רעשים, ריחות, תפקוד לא שגרתי – הם ידברו אליכם, אם רק תקשיבו.
- ביחרו טכנאי מוסמך לכל תיקון – כן, גם להחלפת אטם קטן.
המיתוסים שחייבים לפוצץ (ולא, לא עם פטיש)
בואו נעשה סדר:
- “אם המנוע עובד – אז הכל בסדר” – לא נכון. נזילה קטנה היום יכולה להפוך לקריסת מנוע מחר.
- “אפשר להוסיף שמן וזהו” – לא, זה לא פתרון. זה כמו לשים פלסטר על שבר.
- “זה קורה רק במכוניות ישנות” – גם רכבים חדשים עלולים לסבול מנזילה – תלוי בשימוש, איכות חלקים וטיפול.
אז מה עושים כשבבלוק משהו לא מריח טוב?
פשוט: לא מחכים. תפנו למוסך שאתם סומכים עליו, בדקו את מקור הדליפה, הפעילו שיקול דעת לגבי שיקול תיקון – ואל תתעלמו. הנמנום הזה עלול לעלות לכם ביוקר.
מילה אחרונה – עם קריצה
בלוק המנוע לא צריך להיות גיבור הטרגדיה במכונית שלכם. אם הוא מתחיל לדמם, אל תחפשו את אנה קרנינה – חפשו מוסכניק שיודע לעבוד בעדינות עם סטטוסקופ ומפתח ברגים. כי בסוף היום, כשהבלוק רגוע והרכב ממשיך לנסוע, גם אתם תרוויחו שקט נפשי. ואולי אפילו בלי כתם חום בחנייה.