כמה באמת עולה לטעון רכב חשמלי? המספרים, ההפתעות והפרטים הקטנים שלא מספרים לכם
טעינה חשמלית – זה זול, נכון? אז כן. אבל זה גם תלוי.
רכב חשמלי הפך בשנים האחרונות מחזון עתידני לרכב חונה בשכונה. יתרון אחד בולט תמיד עמד במרכז – מחיר הטעינה הנמוך יחסית לדלק. אבל רגע לפני שאתם שוקלים למכור את מכונית הבנזין ולצעוד לעולם של שקט מנועי וטעינה לילית, כדאי להבין משהו חשוב: העלות הממוצעת לטעינת רכב חשמלי היא לא תשובה אחת. היא קצת כמו המרק בבית קפה – תלוי איפה, מתי ואיך אתם צורכים אותה.
אז בואו נפרק את זה לרכיבים: איפה טוענים, כמה קוט”ש, ומה קורה בלילה
נתחיל בשאלה הבסיסית – איפה אתם טוענים את הרכב?
- טעינה ביתית: זו לרוב האופציה הזולה ביותר, במיוחד אם אתם גרים בבית פרטי. המחיר הנוכחי הממוצע לחשמל בישראל עומד סביב 0.5 – 0.6 ש”ח לקוט”ש (קילוואט שעה), תלוי בתעריף שבו אתם נמצאים (תעריף אחיד או משתנה לפי שעות).
- טעינה ציבורית רגילה (AC): כאן המחיר כבר מתחיל לטפס ויכול להיות בין 0.9 ל-1.5 ש”ח לקוט”ש, בהתאם לחברה, מקום הטעינה ומנוי, אם יש לכם.
- טעינה מהירה (DC): ברוכים הבאים לעיר הגדולה – כאן המחירים יכולים להגיע ל-2 ש”ח ואף יותר לקוט”ש. מצד שני, תוך חצי שעה אתם עם סוללה כמעט מלאה. קפאין לא כלול.
אז מהי העלות הכוללת לטעינה? קחו דוגמה פשוטה
רכב חשמלי ממוצע כמו טסלה מודל 3, יונדאי איוניק 5 או MG ZS EV, צורך בין 15 ל-20 קוט”ש ל-100 ק”מ. נניח שאתם נוהגים כ-1,500 ק”מ בחודש. הנה איך זה נראה בכמה תרחישים:
- טעינה בבית (0.55 ש”ח לקוט”ש):
1,500 ק”מ × 17 קוט”ש/100 ק”מ = 255 קוט”ש
× 0.55 ש”ח = 140 ש”ח בחודש - טעינה ציבורית מהירה (2 ש”ח לקוט”ש):
255 קוט”ש × 2 = 510 ש”ח בחודש - משהו באמצע (שילוב בין בית לציבורית):
נניח חצי חצי – 127.5 קוט”ש בבית + 127.5 ציבורי
= (127.5 × 0.55) + (127.5 × 2) = ~325 ש”ח בחודש
תוצאה? גם בתרחיש הכי יקר, הטעינה עדיין זולה בכ-50-70% מעלות מילוי טנק דלק לרכב משולב בנזין.
שאלות שאנשים שואלים (ואולי גם אתם)
- האם משתלם יותר לטעון בלילה?
בחלק מתעריפי חברת החשמל, שעות הלילה זולות יותר – אם אתם ב”תווך משתנה”, כנראה שישתלם לכם לתזמן את הטעינה לשעות הקטנות של הלילה. לא תוסיפו קצת דרמה ליליות? - יש חישוב שנתי?
כן, אם אתם טוענים רק בבית, תשלמו ~1,700 ש”ח בשנה לטווח שנתי של כ-18,000 ק”מ. רכב בנזין היה בולע פי שניים עד שלושה בזה. - מה עם תחנות טעינה בחו”ל?
שאלה מעולה, אבל אנחנו מתמקדים כאן בישראל. בכל אופן, במערב אירופה המחירים דומים, לפעמים אפילו יקרים יותר במרכזי הערים. - אפשר לטעון מרשת סולארית פרטית?
רשמית – כן. בתיאוריה זה חלום, במעשה זה תלוי אם מותקנת מערכת סולארית קבועה, אם יש לכם רכב בחניה פרטית ואם התרתם בהספק. מספיק נושא להבריז מישיבת זום ולחקור אותו לעומק. - האם תחנות ציבוריות גובות מחיר קבוע?
לא. לכל ספק יש מודלים שונים: לפי קוט”ש, לפי דקת טעינה או אפילו מנוי חודשי ללא הגבלה (כמו הגרסאות החשמליות ל”סיבוס של החשמל”).
ומה עם עמדות טעינה בעבודה או בקניונים?
עולם שלם ודי מבלבל. חלק מהעמדות בקניונים חינמיות (בתקווה שהן לא תפוסות ע”י מכוניות עם כבל אבל בלי סוללה ריקה…), חלק מצריכות אפליקציה וסריקה מוקדמת, וחלקן פשוט מחייבות כמו כל תחנת ציבורית. אל תתפלאו אם יום אחד תקבלו חשבון טעינה על הקפה בבוקר.
5 דברים שיפתיעו אתכם לגבי הטעינה של הרכב החשמלי
- טעינה איטית לפעמים עדיפה – גם זולה יותר וגם עדינה יותר לסוללה לאורך זמן.
- אפליקציות הטעינה משתנות בין החברות – כדאי לשמור קבוע שתיים-שלוש מותקנות.
- יש הבדל בין קוט”ש נטען למה שהרכב באמת משתמש בו – יש הפסדי אנרגיה. כמו דליפת שמן, רק יוקרתית.
- הטענה בחניונים פתוחים שמשתמשים באנרגיה סולארית יכולה להיות חינמית – אם תמצאו מקום כזה, אל תספרו לאף אחד.
- חלק מהמעסיקים בישראל מציעים טעינה בעבודה – שווה לשאול, לפעמים זה מסתתר בתקציב הרווחה יחד עם הקרוקנטים.
האם זה הזמן לעבור לחשמל?
אם העלות היא השיקול המרכזי שלכם, התשובה היא כמעט חד משמעית – כן. רוב בעלי הרכבים החשמליים מדווחים על הפחתה של מאות שקלים בחודש בהוצאות תחבורה שוטפות. השילוב של עלות נמוכה לטעינה, תחזוקה מינימלית ובהייה מתמשכת בשלט “טעינה: 54%” עושה את שלו.
ולסיכום – כמה זה אמור לעלות לי באמת?
בממוצע, אפשר לומר שעלות טעינת רכב חשמלי נעה בין 140 ל-500 ש”ח בחודש, תלוי בתנאים האישיים שלכם. כן – טווח רחב. כמו בטיסות: אתה יכול לשבת באקונומי או ב”ביזנס לטעינה”. השאלה היחידה היא – מה אתם מחפשים מהחיים שלכם?
רק דבר אחד בטוח – אם חשבתם שהבנתכם את עולם הרכב מסתכמת בקילומטראז’ וטסט, תתכוננו לצלול לעולם חדש של אחוזי טעינה, אפליקציות טעינה וספוטים ל”שקע פתוח” בשטח. ולא, זו לא התחלה של בדיחה – זו התחלה של חיים פחות מופחנים מדלק.