כמה עולה לנסוע ברכב חשמלי לעומת בנזין? גלה עכשיו

כמה באמת עולה לנסוע ברכב חשמלי לעומת רכב בנזין?

המספרים שמסתתרים מאחורי ההגה

כולם מדברים על רכבים חשמליים. הם שקטים, ירוקים, מתקדמים – אבל האם הם גם חוסכים לנו כסף? כלומר, מעבר לתחושת העליונות המוסרית כשאנחנו עוקפים טנדר מזהם בפס לבן, מה לגבי הארנק? האם באמת משתלם להחליף את רכב הבנזין המוכר במכונית חשמלית בוהקת של 2024?

אם קיוויתם לתשובה של “חד משמעית – כן”, אתם עומדים לקבל תשובה קצת יותר מורכבת, אבל הרבה יותר מעניינת. הנה כל מה שצריך לדעת על ההשוואה הכלכלית בין רכבים חשמליים ורכבי בנזין – ועל כמה הפתעות שמחכות לכם בדרך.

1. טעינה מול תדלוק – מה באמת זול יותר?

הביטוי “למלא חשמל” עדיין נשמע קצת מוזר, אבל הנה מה שחשוב לדעת:

  • עלות ממוצעת של קילומטר ברכב בנזין: כ-0.70 – 0.85 ש”ח, תלוי בצריכת הדלק ובתנודות מחירי הדלק.
  • עלות ממוצעת של קילומטר ברכב חשמלי: כ-0.12 – 0.25 ש”ח, תלוי אם אתם טוענים בבית, בעבודה או בעמדת טעינה ציבורית בתשלום.

אז אם אתם מהטוענים הביתיים – הרווחתם. ממש כאילו מצאתם שקית כסף באחורי התא המטען, רק שהיא מגיעה כל חודש עם הירידה בחשבון החשמל.

שאלות שחייבים לשאול:

  • רגע, טעינה בעמדה ציבורית יקרה יותר? כן, אבל עדיין זולה משמעותית מתדלוק דלק רגיל.
  • ומה עם טעינה סולארית מהגג? אמרנו כבר שקית כסף? רק שהפעם היא ירוקה ולא מזהמת.

2. כמה באמת עולים הטיפולים?

רכב חשמלי כמעט ולא צריך להיכנס למוסך. אין שם שמן מנוע, אין רצועות תזמון, אין פילטרים של דלק – בקיצור, אין הרבה דרמות.

  • תחזוקה שנתית לרכב בנזין: בין 2,000 ל-4,000 ש”ח (ולפעמים גם יותר), תלוי בגיל הרכב ואיכות המוסך.
  • תחזוקה שנתית לרכב חשמלי: כ-500–1,500 ש”ח בממוצע. זה כל הסיפור, באמת.

3 דברים שכנראה לא ידעתם:

  • בולם זעזועים של טסלה יכול לשרוד פי 2 מרכב רגיל. לא רק בגלל טכנולוגיה – גם כי החשמליים נוהגים אחרת.
  • הבלימה הרגנרטיבית ברכבים חשמליים שומרת לכם על הבלמים. כן, הרכב טוען סוללה בכל עצירה.
  • אין טסט מיוחד לרכב חשמלי – את זה לפחות הדור עדיין לא שדרג.

3. אבל הם עולים יותר! אז מה באמת ההחזר?

זו נקודת ההתחלה שבולמת הרבה אנשים: רכב חשמלי חדש עולה יותר. אין ויכוח. אבל אם בודקים את התמורה לאורך זמן – הרבה פעמים ההחזר משתלם תוך 3–4 שנים.

הנה כמה מספרים ממוצעים:

  • רכב חשמלי קטן: כ-130,000–150,000 ש”ח
  • רכב בנזין מקביל: כ-110,000–130,000 ש”ח

אבל אם מוסיפים את עלויות הדלק, התחזוקה, ההטבות ממס (עדיין בתוקף!) והחניה בחינם בכמה ערים… מתחילים להבין שזה לא רק עניין של אידיאולוגיה. זו גם מתמטיקה פשוטה.

4. ומה עם ערך הרכב? מי שומר על עצמו טוב יותר?

כן, רכבי בנזין מוכרים היטב ביד שנייה. זה נכון. אבל שוק החשמליים מתבגר במהירות, ואנשים כבר פחות מפחדים “מהסוללה שתמות”. להפך – רכב חשמלי שמוחזק היטב שומר על ערכו ממש לא רע.

שאלות נפוצות (ולא כל כך טיפשיות):

  • מה תוחלת החיים של סוללה חשמלית? 8–15 שנים, תלוי בשימוש וביצרן. והחלפה? כבר לא יקרה כמו פעם.
  • האם ערך הרכב נופל בחדות? לא יותר מרכב רגיל. ההבדלים הולכים ומצטמצמים משנה לשנה.

5. ואז מגיעים הדובדבנים הקטנים של החשמל

רכב חשמלי מביא איתו כל מיני בונוסים שפשוט לא קיימים ברכב רגיל:

  • חניה בחינם בערים מסוימות
  • אפשרות לנסיעה בנתיב תחבורה ציבורית
  • שקט מוחלט בבוקר – לא מעיר את הילדים בחניה
  • זינוק מטורף בכל רמזור – כי הטורק המיידי של מנועים חשמליים זה לא בדיחה

נכון, כל הדברים האלה לא נמדדים בשקלים – אבל הם מוסיפים ערך, ובחיים (ובפקקים) לעיתים זה שווה יותר מכל הנחה.

אז מה הפסקה התחתונה?

רכב חשמלי הוא כבר לא “העתיד האפור שמריח מסיליקון ומוזיקת חלל”. הוא כאן, והוא יכול להיות מאד משתלם. העלות הכוללת של הבעלות על רכב חשמלי – כולל רכישה, טעינה, תחזוקה ושימוש יומיומי – לרוב נמוכה מהרבה רכבי בנזין.

אבל זה נכון בעיקר אם אתם נוהגים הרבה, יכולים לטעון בבית, ומוכנים להשקיע קצת יותר בתחילת הדרך. אם כן – מדובר בעסקה חכמה, חסכונית, ולעיתים אפילו כיפית יותר ליום-יום.

המסר? תעשו את החישוב. ואז אולי תתחילו להטעין במקום לתדלק. העתיד כבר במכונית שלכם – כל מה שנשאר זה לחבר את הכבל.

דילוג לתוכן