ברקסים חדשים עושים רעש – האם זה הזמן לדאוג או פשוט להיסחף עם הדציבלים?
אז קניתם רכב חדש (או סתם החלפתם ברקסים), ופתאום – קונצרט!
זה מתחיל בלחיצה עדינה על הדוושה. פתאום – ציףףףףף, טווטווטו או במקרה הגרוע יותר – חריקה שיכולה להבריח חתולים ממרחקים. נשמע מוכר? אז קודם כל – זה לא בהכרח רע. כן, קראת נכון. ברקסים חדשים עושים רעש ואולי אפילו צריכים להשמיע אותו, לפחות בהתחלה.
הדבר הראשון שצריך להבין הוא שלא כל רעש מהברקס שווה ביקור במוסך. לפעמים מדובר פשוט בתהליך טבעי, כזה שצריך לקרות, ורק אם מתעלמים ממנו – הוא עלול להפוך לצרה של ממש.
מה הקטע של ברקסים חדשים ורעש? 5 הסיבות שצריך להכיר
- התאמה בין דיסק לרפידות: רפידות בלמים לא “מתחברות” מייד לדיסקים. הן צריכות להישפשף קצת – זה תהליך שנקרא “בידינג”. בזמן הזה עלול להיווצר רעש.
- חומרים חדשים וקשיחים: רפידות חדשות עשויות להכיל חומרים מתכתיים או קרמיים, שהם פשוט… קולניים.
- תנאים סביבתיים: גשם, לחות, או אפילו סתם בוקר ירושלמי – כבר יכולים לגרום לנשיפת חריקות מתוך הגלגלים שלך.
- חוסר שימון קל: לפעמים מתקין הברקסים ישאיר קצת פחות חומר סיכה מהמומלץ, או ישים אותו במקום הלא נכון. זה לא מסוכן – אבל בהחלט רועש.
- אנחנו שומעים יותר: מכוניות חדשות שקטות יותר, אז גם חריקה קטנה מתבלטת כאילו מינימום מדובר בדרמה של גיימס בונד.
יש רעש – יש פתרון? תלוי איזה רעש בדיוק
לא כל רעש זהה. ומהטונים החריפים ועד לציוצים עדינים – כל קול אומר משהו. הנה 3 מהנפוצים שבהם:
1. חריקה גבוהה כמו לוח גיר? זה זמני
אם אתה שומע צליל חד בעת נעילה קלה – במיוחד בבוקר – יש סיכוי שזו סתם “חלודת בוקר”. קצת נסיעה, והעניין ייפתר.
2. גרגור מתכתי? כדאי לבדוק
תחושת גרירה רעשנית או פעימה מתכתית עמוקה? פה כדאי לתזמן בדיקה. אולי מדובר ברפידה שלא יושבת כמו שצריך או באבק מתכת שלא נוקה.
3. רעש רק בלחיצות חזקות? אולי סתם שילוב חומרים
ברפידות מקצה גבוה יותר (בעיקר עם תוספי קרמיקה או סיבי מתכת), זו לפעמים “תופעת לוואי” שנשארת – אבל בלי השפעה על הביצועים.
שאלות שאנשים באמת שואלים (ואולי גם אתה)
- תוך כמה זמן הרעש אמור להפסיק?
במקרים רגילים – עד שבועיים של נהיגה רגילה. כל עוד מדובר בשיוף טבעי. - האם רעש מהברקס פוגע בביצועים שלהם?
בדרך כלל לא. אבל אם הרעש מלווה ברעידות, אובדן תגובה או צלילים לא עקביים – כדאי לבדוק. - אפשר למנוע את הרעש מראש?
תלוי. בחירה נכונה של רפידות בלמים שמתאימות לדגם הרכב שלך והתקנה איכותית תקטין משמעותית את הסיכוי. - כמה זמן זה באמת מחזיק?
הרפידות בנויות להחזיק בין 30,000 ל-70,000 ק”מ – תלוי באיך אתה נוהג. אבל אם הרעש נמשך כל הזמן – אולי הן נשחקות מהר מדי. - למה זה נשמע חזק יותר דווקא ברוורס?
כי ברוורס יש פחות לחץ על הברקסים. לפעמים גם שברים קטנים באבק מתכת נתקעים שם – מה שגורם ל”מוזיקת רקע”.
6 דברים שלא מספרים לך כשאתה מתקין ברקס חדש
- רעש הוא לא תקלה – הוא שלב בדרך.
- לפעמים מידע כללי ברשת מגזים – הברקסים שלך כנראה תקינים, גם אם הם שרים לך סרנדה.
- מכונאים טובים יאמרו לך מראש שהרעש יכול להופיע.
- יש כיוון והתקנה שקטה יותר – אבל היא יותר יקרה, כי משתמשים בחומרים שעלותם גבוהה יותר.
- נהיגה אגרסיבית בשבוע הראשון רק תחמיר את הרעש.
- לפעמים ההבדל ברעש הוא רק בגלל סוג הצמיג או הבולם – לא קשור בכלל לברקס.
כן, ברקסים יכולים להיות דרמטיים – אבל הם כנראה לא מבקשים עזרה
כל העולם הזה של רפידות, דיסקים, מערכות הידראוליות – הוא כולו על טהרת השקט והביצועים. כשיש רעש – רבים ממהרים להיכנס לחרדה קטנה ולהתחיל לדמיין שזאת התחלה של הסוף. בפועל, מדובר לרוב בקצת חוסר הרמוניה בין חומרים חדשים, שנפטרת מעצמה אחרי כמה מאות קילומטרים.
ואם אתם שואלים את עצמכם – “אבל מה אם אני טועה, וזה כן מסוכן?” – אז אין בעיה לבדוק פעם אחת. העיקר שלא תיגררו להחליף את כל המערכת בגלל צליל שיכול להיות חלק טבעי מתהליך ההתאקלמות שלהם.
מה כדאי לעשות? 4 דברים פשוטים שנותנים שקט – ממש
- אל תיבהלו מרעש בשבועיים הראשונים.
- נהגו רגוע – בלי בלימות חזקות ובלי ריצות פתיחה.
- אם הרעש נמשך אחרי 1,000 ק”מ – פנו למכון אמין לבדיקה.
- הקפידו על איכות הרפידות וההרכבה בפעם הבאה – לא כל “דיל” שווה את הפס-קול שלו.
דיסק סיום: מתי זה מוזיקה ומתי זה דיסוננס?
עולם הברקסים הוא תחום עשיר, מדויק – ולעיתים גם מרעיש. דווקא כשעולה רעש, זה סימן שהכול עובד כמו שצריך – הגוף מגיב, המערכות פועלות, והחלקים נוגעים במקום שצריך. גם אם זה נשמע תזמורת בהתחלה – תנו לה צ׳אנס. רק אם הצלילים יוצאים מפרופורציה – זה הזמן לבקש בדיקה מקצועית.
ובין חריקה אחת לשנייה, תזכרו – לפעמים הברקסים פשוט אומרים: “היי, אנחנו כאן, חדשים, ונותנים את הפול גז שלנו… בעצירה.”