למה המזגן מקרר רק בנסיעה ומה אפשר לעשות

למה המזגן מקרר רק בזמן נסיעה? התשובה שתגרום לך להרים גבה (אולי גם חלון)

קרה לכם שהמזגן פשוט “נרדם” כשאתם לא בתנועה?

אתם מתיישבים ברכב, מזגן על מקסימום, בטוחים שצפוי לכם רגע מפנק של קירור… ואז, כלום. או קצת פליטת אוויר פושרית שמרגישה כמו נשיפה של לטאה מנומנמת. אבל רגע – מתחילים לנסוע, ופתאום המזגן מתעורר לחיים כמו ילד ששמע שיש קינוח. מה הולך פה? ובכן, אתם לא לבד, והסיבה דווקא די מסקרנת.

3 מנגנונים פשוטים – ואיך הם עונים על השאלה הקטלנית: למה זה קורה רק בתנועה?

1. מדחס שמחפש חבר ללחץ

במרכז כל מערכת מיזוג של רכב נמצא המדחס – ה”שרירן” של העסק. הוא זה שדוחס את הגז, שולח אותו לסיבוב במערכת, ובלי הלחץ שהוא יוצר, שום דבר לא מתקרר. בכמה רכבים, המדחס פשוט עובד פחות טוב כשמנוע הרכב על סל”ד נמוך – כלומר כשהרכב עומד. למה? כי הוא מקבל פחות כוח מהמנוע, בדיוק כמו בחדר כושר: יותר תנועה = יותר ביצועים.

2. מאוורר רדיאטור שצוחק רק כשנוסעים

מאוורר הרדיאטור עוזר לקרר את הגז ברגע שהוא עובר לקונדן, חלק המערכת שאחראי להפוך את הגז לנוזל (כן, זה נשמע כמו קסם אקולוגי). אם המאוורר הזה לא עובד טוב, או עובד רק בהנעת נסיעה – קיבלתם מערכת קירור שלא מצליחה להשתלט על עצמה כשהאוטו עומד.

3. חיישנים עם מצב רוח?

יש רכבים שבהם חיישני הטמפ’ והסל”ד עובדים יחד כדי “להחליט” מתי המזגן ייתן תפוקה גבוהה. זה חכם… רוב הזמן – אלא אם אתם מנסים להתקרר באוגוסט במגרש חניה, ואז זה פשוט מעצבן.

אז מה עושים? 5 פתרונות ששמים סוף לזיעה בעמידה

  • בדקו את המדחס: ביקור קצר אצל מוסך אמין יידע לבדוק אם המדחס פועל כראוי גם שהרכב עומד.
  • האם יש מספיק גז מזגנים? רמות גז נמוכות (או לחץ לא תקין) עלולות לגרום למערכת לתפקד חלקית.
  • מאוורר רדיאטור: ברכבים מסוימים שווה לבדוק האם הוא מתחיל לפעול רק בעת תנועה – אם כן, יתכן שיש בעיה או שחבל פשוט לשדרג למאוורר חשמלי איכותי יותר.
  • פילטר מזגן סתום? אל תצחקו – פילטר מלוכלך יכול לגרום למזגן להתאמץ יותר ולהוציא פחות.
  • בדקו את מצב המצבר: כאשר המצבר חלש, רכיבים חשמליים כמו מדחס או מאוורר עובדים חלש יותר בעמידה, במיוחד אם לא מניעים את הרכב הרבה.

שאלות שחייבים לשאול (ולענות עליהן בלי לחייג לטכנאי)

  • המזגן מוציא אוויר בכלל? אם לא – ייתכן שזו לא בעיה בקירור אלא במאוורר בתא הנוסעים.
  • יש ריח מוזר כשמדליקים את המזגן? פילטר, כבר אמרנו?
  • זה קורה רק בקיץ? אולי בכלל אתם חווים עייפות מערכתית ברכב. בבקשה לא לקחת את זה קשה – אנחנו מתכוונים לרכב.
  • נסעתם והכל הסתדר ופתאום שוב התקלקל? ייתכן שמדובר בחוט רופף או חיישן עקשן.
  • רק כשמד המהירות מראה תנועה המזגן עובד? זה נשמע כמו תלות במדחס “חצי אוטומטי”, שידרוג שווה בדיקה.
  • רכב חדש או משומש? רכבים חדשים לפעמים כוללים טכנולוגיה שחוסכת באנרגיה – התוצאה: מקרר רק כשצריך. אבל מזגן זה לא מנורה…

רוצים לדעת מתי באמת צריך לגשת למוסך? 4 סימנים שאסור להתעלם מהם

  • אם המזגן מקרר רק אחרי דקה או שתיים במצב נסיעה – נורמלי. זה לא מטוס.
  • אם ברגע שהרכב נעצר, הקור יורד לרמת תה קר על חוף בוגוטה – בדקו מדחס או מאוורר.
  • רעש מוזר כשמדליקים מזגן? אולי רצועת המנוע צריכה אהבה.
  • אם אתם צריכים לתת גז כדי לקבל קור – הגז (של המזגן!) כנראה חסר או הלחץ לא מאוזן.

ומה אם הכול נשמע תקין, אבל עדיין מרגיש כמו סאונה?

ברוב המקרים, מדובר במשהו די קטן. המערכת רגישה – כמו כולנו בטמפרטורה של 37 מעלות. לפעמים כל מה שצריך זה ניקוי פילטר, בדיקה שהמאוורר בפנים ובחוץ תקינים, או תוספת גז פשוטה שתחזיר את ההרגשה הנעימה של מזגן שעובד כמו שצריך גם בעמידה. לא צריך לחפש קונספירציות – צריך לבדוק את הבסיס.

אבל רגע, למה זה לא קורה לכולם?

שאלה טובה. מערכות מיזוג משתנות מרכב לרכב – בינו לבין עצמו. יש רכבים בני שנה שמתנהגים כאילו הם עברו שלוש מלחמות עולם, ויש רכבים בני עשור שמקררים כמו חדר ניתוח. הכל תלוי באחזקה, תדירות טיפול, איכות החלקים ואיך מתנהגים לרכב ביום-יום. בדיוק כמו טוסטר – אם אתה מדליק אותו עם מקל – אל תתפלא שהטוסט יוצא חרוך.

אז מה למדנו?

  • המזגן שלך הוא לא עצלן – הוא פשוט תלוי בכמה רכיבים שצריכים לטפל בהם מדי פעם.
  • אם הוא מקרר רק בנסיעה – מדובר כנראה במדחס, מאוורר או חוסר בגז, ולא בגרימת רוחות מסתורית.
  • בדיקות פשוטות יכולות לחסוך לך הרבה עצבים (ובגדים ספוגים בזיעה).
  • ואם אתה בפקק ומרגיש את החום עולה – תן בוסט לפנטזיה: דמיין שאתה בבריכה ולא בטויוטה.

הקיץ בישראל לא סלחני, אבל המערכת ברכב אמורה להיות כן. כשיודעים מה לחפש ומה זה אומר כשהיא מקררת רק בתנועה – קל יותר לעשות את זה מדויק, פשוט ונעים יותר. אנחנו מקדמים את הקיץ הזה עם רוח נעימה שמגיעה מהכיוון הנכון – הוונט!

דילוג לתוכן