מיצובישי אאוטלנדר PHEV או יונדאי טוסון PHEV

ברוכים הבאים לעולם הרכב החשמלי הפלאג-אין! עולם שמשלב את הטוב משני העולמות: נסיעה שקטה וחסכונית על חשמל ביום יום, ואת השקט הנפשי של מנוע בנזין לטווחי נסיעה ארוכים. זהו פתרון שרבים בישראל מאמצים בשנים האחרונות. הוא הגיוני. הוא חסכוני. הוא פרקטי למשפחות. היום אנחנו צוללים לקרב מרתק במיוחד. שני שחקנים חזקים בקטגוריית רכבי הפנאי המשפחתיים. מצד אחד, הווטרן המנוסה: מיצובישי אאוטלנדר PHEV. מצד שני, הכוכב העולה והמסוגנן: יונדאי טוסון PHEV. אז איך נדע במה כדאי לבחור? מה עדיף? על מה ללכת כשאנחנו מתלבטים בין שני הענקים האלה? בואו נפרק את זה לגורמים, שלב אחר שלב, בהשוואה מקיפה ומעשית.

למה בכלל פלאג-אין היברידי? (PHEV)

לפני שנתחיל בהשוואה הספציפית, בואו נזכיר למה PHEV זו אופציה כל כך אטרקטיבית. תחשבו על זה: אתם נוסעים לעבודה רק על חשמל. זה שקט. זה זול. זה לא מזהם את האוויר בעיר. בערב, חוזרים הביתה, מחברים לטעינה ביתית (עמדה או שקע רגיל, תלוי בדגם ובתשתית), ומתחילים את היום שאחרי עם סוללה מלאה. נשמע מצוין, נכון? ומה קורה אם אתם צריכים לנסוע לסוף שבוע בצפון או לדרום הרחוק? אין דאגה! מנוע הבנזין נכנס לפעולה ברגע שהסוללה מתרוקנת (או בשילוב איתה), ומאפשר לכם להמשיך לנסוע עוד מאות קילומטרים בלי לחפש עמדת טעינה כל שעה. אין “חרדת טווח” כמו ברכב חשמלי מלא. זה הגשר המושלם למי שרוצה להתנסות בחשמל, לחסוך בדלק, אבל עדיין לשמור על הגמישות של רכב בנזין רגיל.

המתמודדים שלנו: מבט ראשון

האאוטלנדר PHEV של מיצובישי הוא כבר ותיק בנוף הפלאג-אין הישראלי. הוא היה בין הראשונים להציע טווח חשמלי משמעותי ברכב פנאי, וצבר מוניטין של אמינות ופרקטיות. הוא עבר מספר עדכונים ושדרוגים לאורך השנים, והדור הנוכחי מציע חבילה בשלה ומנוסה.

היונדאי טוסון PHEV, לעומת זאת, נכנס לזירה בשנים האחרונות במסגרת הדור החדש והמסוגנן של הטוסון. הוא מציג עיצוב נועז, תא נוסעים טכנולוגי, וניחוח מודרני יותר באופן כללי. הוא מגיע עם גישה קצת שונה למערכת הפלאג-אין, אבל המטרה הסופית דומה: לחבר חשמל ובנזין ביעילות.

עכשיו, בואו נצלול לפרטים ונראה איך הם משתווים בנקודות המפתח שבאמת חשובות בחיי היום יום.

מנועים וכוח: מי נותן יותר בנזין וחשמל?

מיצובישי אאוטלנדר PHEV: גישה חשמלית יותר

האאוטלנדר PHEV מתאפיין במערכת הנעה מעניינת, שנוטה לתת עדיפות גבוהה יחסית לנסיעה על חשמל ככל שניתן. ברוב המקרים, ובעיקר במהירויות נמוכות ובינוניות, הרכב מונע על ידי שני מנועים חשמליים (אחד קדמי ואחד אחורי – מה שנותן לו הנעה כפולה). מנוע הבנזין (בדרך כלל בנפח 2.4 ליטר) משמש לרוב כגנרטור להטענת הסוללה תוך כדי נסיעה, או מצטרף ישירות להנעת הגלגלים רק במהירויות גבוהות או תחת עומס כבד. זה נותן תחושה של נסיעה חשמלית זורמת ושקטה ברוב מצבי הנהיגה העירוניים והבינעירוניים הרגילים. הספק משולב גבוה מספיק מאפשר עקיפות בטוחות ותאוצה סבירה.

יונדאי טוסון PHEV: שילוב חזק ומודרני

הטוסון PHEV משלב מנוע בנזין טורבו (בדרך כלל 1.6 ליטר) עם מנוע חשמלי משמעותי. המערכת שלו פועלת קצת יותר כמו היברידית חזקה שקיבלה סוללה גדולה יותר ואפשרות הטענה חיצונית. מנוע הבנזין ומנוע החשמל עובדים בשיתוף פעולה הדוק יותר, ולעיתים קרובות שניהם פעילים יחד כדי לספק ביצועים מרשימים. ההספק המשולב שלו לרוב גבוה יותר מזה של האאוטלנדר, מה שמתבטא בתאוצה חזקה יותר ובתחושת כוח זמינה יותר כשצריך. המעבר בין הנעת בנזין לחשמל בטוסון חלק מאוד ובדרך כלל פחות מורגש מאשר בדגמים היברידיים קלאסיים.

השוואה תכלס:

אם אתם מחפשים רכב שיתנהג כמה שיותר כמו חשמלי ביום יום, האאוטלנדר נותן תחושה כזו בצורה בולטת יותר בחלק מהמצבים. אם אתם מחפשים שילוב כוחני יותר וביצועים זריזים יותר, הטוסון לרוב יהיה בעל יתרון קל בזכות ההספק המשולב הגבוה יותר והמנוע המוגדש.

טווח חשמלי: כמה רחוק אפשר לנסוע בלי טיפת בנזין?

הלב של ה-PHEV: הסוללה והטווח המוצהר

זה אחד הנתונים הכי חשובים כשמשווים רכבי פלאג-אין. הוא קובע האם הנסיעה היומית שלכם באמת תהיה על חשמל בלבד. הטווח החשמלי המוצהר (תקן WLTP) הוא נקודת התחלה טובה להשוואה, אבל זכרו: הטווח בפועל תלוי מאוד בתנאי הנהיגה (מהירות, תוואי שטח), שימוש במזגן או חימום, וסגנון הנהיגה שלכם. בואו נראה מה המספרים מספרים:

  • מיצובישי אאוטלנדר PHEV: בדרך כלל מגיע עם סוללה גדולה יחסית לתקופתו, ומצהיר על טווח חשמלי שיכול לנוע (תלוי דגם ושנת ייצור) סביב ה-45-55 ק”מ לפי התקן.
  • יונדאי טוסון PHEV: מגיע עם סוללה שמאפשרת לו טווח חשמלי מוצהר גבוה יותר, לרוב באזור ה-50-65 ק”מ לפי התקן.

פרקטיקה יומיומית: האם זה מספיק?

רוב הנהגים בישראל עוברים פחות מ-50 ק”מ ביום עבודה ממוצע (נסיעה לעבודה וחזרה). טווח של 50-60 ק”מ מאפשר, לרוב האנשים, לכסות את הנסיעות היומיות שלהם על חשמל בלבד, בתנאי שהם מטעינים את הרכב בבית או בעבודה. האאוטלנדר עם הטווח שלו היה פורץ דרך, והטוסון לוקח את זה צעד קדימה עם טווח מעט ארוך יותר, שיכול להיות משמעותי אם אתם גרים קצת יותר רחוק מהעבודה או שיש לכם סידורים נוספים במהלך היום. הטווח העודף הזה של הטוסון יכול להפוך יותר נסיעות חשמליות לאפשריות, וזו נקודה ששווה לשקול בפועל.

עיצוב וחלל פנימי: איפה נעים יותר לשהות?

מראה חיצוני: קלאסי מול נועז

כאן ההשוואה היא עניין של טעם אישי, אבל אי אפשר להתעלם מההבדלים. האאוטלנדר PHEV שומר על מראה SUV קלאסי, אולי קצת שמרני יותר, עם קווים מוכרים ותדמית סולידית. הטוסון PHEV, לעומת זאת, הוא הרבה יותר דרמטי ובולט, עם הגריל הענק והפנסים המשתלבים בעיצוב הכללי. הוא נראה מודרני ופורץ דרך, אבל העיצוב הזה לא מדבר אל כולם. מה עדיף? תלוי אם אתם מעדיפים להשתלב בנוף או לבלוט.

תא נוסעים ואיכות חומרים: פונקציונליות מול מודרניות

בתוך הרכב, ההבדלים ממשיכים. תא הנוסעים של האאוטלנדר PHEV לרוב נראה פונקציונלי ויעיל, עם פקדים פיזיים נוחים לתפעול ועיצוב שמרגיש בנוי היטב אך אולי קצת מיושן בהשוואה למתחרים החדשים. איכות החומרים טובה אך לא יוקרתית במיוחד. בטוסון PHEV, לעומת זאת, תקבלו תחושה הרבה יותר טכנולוגית ומודרנית. מסכים גדולים ששולטים ברוב הפונקציות (לעיתים על חשבון כפתורים פיזיים), קווים נקיים, ולעיתים חומרים שנראים ומרגישים קצת יותר איכותיים (תלוי ברמת הגימור כמובן). גם כאן, זה עניין של העדפה: פשטות וקלות תפעול (אאוטלנדר) מול מראה עתידני וטכנולוגיה מתקדמת (טוסון).

פרקטיות ותא מטען: איפה נכנס יותר?

זו נקודה קריטית לרכב משפחתי. איך הסוללה הגדולה משפיעה על המקום למשפחה ולציוד? בדרך כלל, מיקום הסוללה בתא מטען או מתחת לרצפה גורם לצמצום קל בנפח לעומת גרסאות בנזין או היברידיות רגילות. בדקו את נפח תא המטען הרשמי של כל דגם (בליטרים). חשוב לזכור שהנפח לא תמיד מספר את כל הסיפור – צורת התא, פתח הטעינה, והאם יש מדף או מקום אחסון נוסף מתחת לרצפה – כל אלה משפיעים על הפרקטיות האמיתית. בדקו גם את המקום לנוסעים מאחור, במיוחד אם אתם מרבים לנסוע עם מבוגרים או מתבגרים מאחור. מבחינה היסטורית, האאוטלנדר ידע להציע פתרונות פרקטיים מאוד וניצול חלל טוב, בעוד שהטוסון בגימור החדש גם הוא מציע מרווח טוב למשפחה. השוואה ישירה של נפחי תא מטען ומרחב רגליים תיתן את התמונה המלאה.

טכנולוגיה ובטיחות: מי שומר עליכם טוב יותר?

בעידן המודרני, מערכות בטיחות אקטיביות ומערכות מולטימדיה הן חלק בלתי נפרד מחוויית הנהיגה. גם כאן, יש הבדלים בין שני הדגמים:

מערכות בטיחות: כמה כוכבים כל אחד קיבל?

שני הרכבים מצוידים במגוון מערכות בטיחות מתקדמות כמו בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה על נתיב, בלימת חירום אוטונומית ועוד. חשוב לבדוק איזו חבילת בטיחות מגיעה כסטנדרט ואיזו בתוספת תשלום, ואם יש הבדלים ביכולות המערכות (למשל, עד איזו מהירות פועלת שמירה על נתיב, האם בקרת השיוט כוללת סע ו-עצור בפקקים). דירוגי בטיחות במבחני ריסוק (כמו Euro NCAP) הם מדד אובייקטיבי טוב להשוואה. לרוב, דגמים חדשים יותר כמו הטוסון יצוידו בחבילות בטיחות עדכניות ומתקדמות יותר, אבל האאוטלנדר גם הוא לא קופא על השמרים ומציע מערכות רבות.

מולטימדיה וקישוריות: כמה מסכים, כמה פיצ’רים?

כאן הטוסון PHEV לרוב יבלוט בזכות מערכת מולטימדיה מודרנית יותר, עם מסכים גדולים יותר (לעיתים שני מסכים גדולים בדגמים מאובזרים – אחד למולטימדיה ואחד ללוח מחוונים דיגיטלי מלא), תמיכה אלחוטית באפל קאר-פליי ואנדרואיד אוטו בחלק מהגרסאות, וממשק מהיר ואינטואיטיבי יותר. האאוטלנדר מציע מערכת מולטימדיה פונקציונלית, לרוב עם מסך קטן יותר ועיצוב גרפי פשוט יותר, אבל עושה את העבודה עם קישוריות בסיסית (לרוב דורשת חיבור קווי לסמארטפון). אם גאדג’טים ומסכים גדולים עושים לכם את זה, הטוסון עשוי להיות עדיף מבחינתכם.

חווית נהיגה: איך הם מרגישים על הכביש?

מעבר למספרים והמפרטים, חשוב איך הרכב מרגיש כשנוהגים בו בפועל. הנה כמה היבטים:

  • נוחות נסיעה: רכבי פנאי אמורים להיות נוחים. בדקו איך כל אחד מהם מתמודד עם שיבושים בכביש הישראלי. האם המתלים רכים מספיק? האם יש רעשי כביש או רוח מטרידים במהירות גבוהה?
  • התנהגות כביש: לא מדובר במכוניות ספורט, אבל חשוב שהרכב ירגיש יציב ובטוח בפניות. האאוטלנדר עם ההנעה הכפולה הקבועה שלו (ברוב הגרסאות) לרוב מרגיש נטוע ובטוח. הטוסון, למרות ההנעה הקדמית הבסיסית (ברוב הגרסאות של הפלאג-אין, אם כי יש גם גרסאות 4X4), מציע התנהגות כביש טובה וצפויה.
  • מעבר בין הנעות: עד כמה המעבר ממנוע חשמלי לבנזין (ובחזרה) חלק ושקט? באאוטלנדר, בגלל האופי החשמלי יותר של המערכת, כניסת מנוע הבנזין יכולה להיות מורגשת יותר לעיתים. בטוסון, המעבר לרוב מאוד חלק, כמעט בלתי מורגש.
  • שקט בתא הנוסעים: בנסיעה חשמלית שניהם שקטים להפליא. ההבדל מתחיל כ שמנוע הבנזין נכנס לפעולה. איזה מנוע רועש יותר? האם בידוד הרעשים טוב מספיק כדי לשמור על תא נוסעים שקט גם במהירויות גבוהות?

חווית נהיגה היא סובייקטיבית, ולכן מומלץ בחום לבצע נסיעות מבחן ארוכות מספיק בשני הרכבים כדי להתרשם בעצמכם.

צריכת דלק והוצאות שוטפות: הכיס ירגיש את ההבדל?

החיסכון בדלק הוא אחת הסיבות העיקריות לרכישת PHEV. אבל כמה באמת אפשר לחסוך? זה תלוי אך ורק בכמה אתם נוסעים על חשמל. אם אתם מטעינים כל לילה ומכסים את רוב הנסיעות הקצרות על חשמל, צריכת הדלק יכולה להיות אפסית כמעט. אם אתם נוסעים בעיקר נסיעות ארוכות בלי להטעין בדרך, שני הרכבים יתנהגו כמו היברידיים כבדים וצריכת הדלק עלולה להיות גבוהה יחסית לרכב בנזין קטן או אפילו חלק מההיברידיות הרגילות, כי אתם סוחבים סוללה כבדה ללא שימוש מלא באנרגיה שלה. אז הפרקטיות כאן היא מילת המפתח: האם יש לכם איפה להטעין באופן קבוע? האם מסלול הנסיעה היומי שלכם תואם את טווח הנסיעה החשמלי של הרכב? אם כן, החיסכון יהיה משמעותי בשני המקרים.

מבחינת עלויות אחזקה שוטפות (טיפולים), לרוב לא יהיו הבדלים דרמטיים בין שני המותגים ברכבים מודרניים. כן כדאי לבדוק את תנאי האחריות, ובפרט את האחריות על הסוללה, שהיא רכיב יקר משמעותית. יונדאי ידועה במתן אחריות ארוכה יחסית, שזה בהחלט שקט נפשי נוסף.

אז על מה ללכת? סיכום והמלצות

הגענו לשאלת מיליון הדולר: במה כדאי לבחור? מה עדיף לי? התשובה, כרגיל, תלויה בכם, בצרכים שלכם, ובהעדפות האישיות שלכם.

מי כדאי שישקול את מיצובישי אאוטלנדר PHEV?

  • אם אתם מחפשים רכב פלאג-אין עם מוניטין מוכח של אמינות ובגרות טכנולוגית.
  • אם אתם מעדיפים מערכת הנעה שנוטה לתת עדיפות גבוהה לנסיעה על חשמל, עם תחושה חשמלית יותר ברוב מצבי הנהיגה.
  • אם הפרקטיות של תא נוסעים ותא מטען גדולים ונוחים להעמסה חשובה לכם במיוחד (בדקו את הנתונים הספציפיים של הדגמים).
  • אם אתם פחות מתעניינים במסכים ענקיים וגאדג’טים אחרונים, ויותר בפונקציונליות ויעילות מוכחת.

מי כדאי שישקול את יונדאי טוסון PHEV?

  • אם אתם מתחברים לעיצוב חיצוני נועז ומודרני ולתא נוסעים טכנולוגי ועשיר במסכים.
  • אם אתם מחפשים טווח נסיעה חשמלי מוצהר ארוך יותר שיכול לכסות נסיעות יומיות ארוכות יותר על חשמל.
  • אם אתם מעדיפים ביצועים זריזים יותר ותחושת כוח זמינה בזכות ההספק המשולב הגבוה יותר.
  • אם מערכות בטיחות ומולטימדיה עדכניות הן בראש סדר העדיפויות שלכם.
  • אם אחריות יצרן ארוכה נותנת לכם שקט נפשי משמעותי.

בסופו של דבר, ההמלצה הכי טובה שאפשר לתת היא פשוט ללכת ולחוות את שני הרכבים בעצמכם. קחו אותם לנסיעת מבחן, כזו שתדמה את הנסיעות הרגילות שלכם. בדקו את תא המטען. שבו במושב האחורי. נסו את מערכת המולטימדיה. הרגישו את המעבר בין הנעות. רק כך תוכלו לדעת באמת על מה ללכת ומה הכי מתאים לכם ולמשפחה שלכם. שיהיה בהצלחה בבחירה!

דילוג לתוכן