ברוכים הבאים לעולם הג’ונגל האורבני! אם אתם משפחה גדולה. או פשוט אוהבים לנסוע עם חברים. כנראה שאתם כבר מכירים את הדילמה. מגוון רכבי הפנאי שוטף את השוק. אבל מעטים מציעים מקום אמיתי לשבעה נוסעים. היום אנחנו צוללים לעומק. נניח את הקלפים על השולחן. עושים סדר בבלגן. עומדות בפנינו שתי ענקיות יפניות. שתי מתחרות ותיקות. שתי אופציות מעולות. אנחנו מדברים על הניסאן אקס-טרייל ועל המיצובישי אאוטלנדר. שתיהן בגרסת 7 מושבים. אז מה עדיף? על מה ללכת? איך בוחרים את הרכב המושלם עבורכם? צוות PRK יצא לבדוק. אנחנו פה כדי לעשות לכם את ההשוואה המקיפה ביותר. בואו נתחיל!
עיצוב חיצוני: הקרב על הרושם הראשוני
כידוע, אתם אוטו קונים גם עם העיניים. גם אם אתם אומרים שרק הפרקטיקה חשובה. המראה החיצוני הוא כרטיס הביקור הראשון. בואו נראה איך שתי המכוניות האלה נראות זו מול זו.
ניסאן אקס-טרייל: האלגנטי שבחבורה
האקס-טרייל, במיוחד בדגמיו האחרונים, מציג קו עיצובי עכשווי ומודרני. יש לו מראה זורם, עם קימורים רכים יותר. הפרופורציות שלו נראות יותר “אורבניות” ומעודנות. הגריל ה־V-Motion המוכר של ניסאן, יחד עם פנסים צרים ואלגנטיים, מעניקים לו נוכחות כביש מרשימה אך לא בולטת מדי. אם אתם מחפשים רכב שירגיש בבית גם ליד בית קפה טרנדי בתל אביב, וגם בדרך לטיול משפחתי בצפון, האקס-טרייל בהחלט משדר תחכום מסוים.
מיצובישי אאוטלנדר: המאצ’ו הקשוח
האאוטלנדר, ובמיוחד עם חזית ה-“Dynamic Shield” האגרסיבית שלו, מצהיר הצהרה שונה לחלוטין. הוא נראה קשוח יותר, מסיבי יותר, ופחות מתנצל. הפנסים הגדולים, קווי המתאר הישרים יחסית והנוכחות הכללית, משדרים תחושה של רכב שטח “אמיתי” יותר, גם אם רוב זמנו הוא מבלה על האספלט. הוא נראה מוכן לכל משימה. אולי קצת פחות מתוחכם, אבל בהחלט יותר “גברי” ומוגן. אם אתם אוהבים מראה עוצמתי ונוכח, האאוטלנדר עשוי לדבר אליכם יותר.
אז במה כדאי לבחור בפרמטר העיצובי?
זוהי השוואה אישית לחלוטין. אין תשובה אחת נכונה. אם אתם בעניין של אלגנטיות, קווים זורמים ומראה יותר “קרוסאובר”-י, האקס-טרייל ינצח. אם אתם מעדיפים נוכחות כביש חזקה, מראה קשוח ו”רכב שטח” בנשמה, האאוטלנדר הוא הבחירה שלכם. פשוט תביטו בשניהם ותנו ללב להחליט.
תא נוסעים: המקום שבו חיים באמת
בסופו של דבר, אתם מבלים את רוב הזמן בתוך הרכב. לכן, נוחות, פרקטיות וסידור הפנים הם קריטיים, במיוחד כשיש לכם שבעה מושבים לסדר.
נוחות ואיכות חומרים
- ניסאן אקס-טרייל: כאן ניסאן לרוב זוכה לציון גבוה יותר. תא הנוסעים של האקס-טרייל מרגיש לרוב מודרני יותר, עם חומרים רכים יותר למגע באזורים המרכזיים. הפלסטיקה איכותית יותר, וההנדסה ארגונומית. המושבים נוחים ותומכים, ומתאימים לנסיעות ארוכות. הוא מעניק תחושה קצת יותר “פרימיומית” או לכל הפחות, “מכוניתית” ופחות “מסחרית”.
- מיצובישי אאוטלנדר: האאוטלנדר לרוב מציע תא נוסעים פונקציונלי ועמיד. הוא משתמש יותר בפלסטיק קשיח, מה שעשוי להרגיש פחות יוקרתי, אבל מצד שני – קל יותר לניקוי ותחזוקה. ועם ילדים קטנים ששופכים שוקו ומלכלכים בוץ – זה פרמטר חשוב! המושבים נוחים מספיק, אך לרוב פחות מלטפים מאלה של הניסאן. העיצוב ישר ולעניין.
טיפ של PRK: אם הילדים שלכם אוהבים לאכול ברכב, או שאתם מרבים לנסוע עם חיות מחמד – הפלסטיקה הקשיחה של האאוטלנדר עשויה להיות דווקא יתרון!
מרווח פנים וסידור 7 המושבים
זהו הלב של הדיון כשמדברים על רכבי 7 מושבים. בואו נדבר תכלס:
- שורה ראשונה ושנייה: בשני הרכבים, המרווח ליושבים בשתי השורות הראשונות מצוין. מספיק מקום לרגליים, לראש ולרוחב. מבוגרים ירגישו בנוח גם בנסיעות ארוכות.
- שורה שלישית (המושבים האחרונים): וכאן מגיע המבחן האמיתי. בשני הדגמים, השורה השלישית מיועדת בעיקר לילדים או לנסיעות קצרות של מבוגרים. אל תצפו למרווח של מיניוואן. באקס-טרייל, הכניסה לשורה השלישית נוחה יחסית, אך המרווח עצמו קצת פחות נדיב. באאוטלנדר, המרווח דומה, עם תחושה קצת יותר “זקופה” במושבים האחוריים. הקיפול של המושבים בשני הדגמים קל יחסית. היתרון הגדול הוא היכולת להוביל חבר’ה נוספים או את הילדים עם חברים, גם אם רק למרחקים קצרים.
תא מטען: כמה סופ”ש נכנס?
עם 7 מושבים פתוחים, תא המטען בשני הרכבים מצטמצם דרמטית. הוא מספיק לכמה תיקי גב או שקיות קניות. אם אתם מתכננים נסיעה משפחתית לשבעה עם מזוודות – תצטרכו גגון, או תיק גג. עם זאת, כשמקפלים את השורה השלישית (והיא לרוב מקופלת), נפח תא המטען בשני הרכבים נהדר ומספיק למשפחה של 5-6 נפשות עם ציוד רב. האקס-טרייל לרוב מציע פתרונות אחסון חכמים יותר. האאוטלנדר קצת יותר פשוט, אבל עדיין יעיל.
ביצועים ויחידת הנעה: מי סוחב את המשפחה יותר טוב?
לשני הרכבים מנועי בנזין (לרוב 2.0 ליטר או 2.5 ליטר, תלוי בשנתון ורמת הגימור) ותיבת הילוכים רציפה (CVT). זה אומר נסיעה חלקה וחסכונית יחסית, אבל גם אופי מסוים:
ניסאן אקס-טרייל
המנוע משתלב היטב עם תיבת ה-CVT. הוא מספק הספק הולם למשקל הרכב ולייעוד המשפחתי. התאוצה חלקה, והרכב מרגיש זריז מספיק בתנועה עירונית ובינעירונית. החיסרון של תיבת ה-CVT לפעמים הוא רעש מנוע שעולה בסל”ד גבוה בעת האצה חזקה. אבל בנסיעה רגועה, היא שקטה ונעימה. הדגש כאן הוא על נוחות ועידון.
מיצובישי אאוטלנדר
גם האאוטלנדר מצויד במנוע בנזין ותיבת CVT. הוא מציע ביצועים דומים לאקס-טרייל, אולי עם תחושה קצת יותר “מיידית” בתגובה ללחיצה על הגז (פחות “ליניארית” מהניסאן). היתרון של האאוטלנדר בדגמים מסוימים הוא מערכת ה-S-AWC (Super All-Wheel Control) – מערכת הנעה כפולה מתקדמת שיכולה לתרום ליציבות ואחיזה טובה יותר בתנאי דרך משתנים, ובשטח קל. הדגש כאן הוא על עמידות ויכולת.
צריכת דלק: מי רוקן את הארנק פחות?
שני הרכבים הם רכבי פנאי גדולים וכבדים, ולכן אל תצפו לנתוני צריכת דלק של מכונית קטנה. באופן כללי, הם די דומים בנתוני צריכת הדלק בפועל (בסביבות 10-12 ק”מ לליטר בתנאי נהיגה משולבים, תלוי מאוד בסגנון הנהיגה ובגרסת המנוע). לאף אחד מהם אין יתרון מובהק על פני השני בקטגוריה זו. כמובן, אם אתם שוקלים גרסאות היברידיות, הסיפור משתנה, אך כאן אנחנו מתמקדים בגרסאות הבנזין הסטנדרטיות.
חווית נהיגה: על הכביש ומעבר לו
איך הרכב מרגיש כשאתם מאחורי ההגה? מהי רמת הנוחות ואיזה סוג של נהיגה מתאים לכל אחד?
התנהגות כביש ונוחות נסיעה
- ניסאן אקס-טרייל: האקס-טרייל מכויל להיות רך ונוח. הוא סופג מהמורות טוב יותר ומעניק נסיעה נעימה ורגועה, במיוחד בתוך העיר ועל כבישים מהירים. הוא מרגיש קצת יותר “מכוניתי” לנהיגה, ופחות כמו SUV כבד. ההיגוי קל ומדויק, מה שהופך את התמרון בחניונים ובפקקים לפשוט יחסית.
- מיצובישי אאוטלנדר: האאוטלנדר לרוב מציג כיול מתלים קשיח יותר. זה אומר שהוא מרגיש יציב יותר בסיבובים ובמהירויות גבוהות, עם פחות זוויות גלגול. מצד שני, הוא פחות סופג שיבושים קטנים בכביש, וקצת יותר מעביר את תחושת הכביש לתוך תא הנוסעים. הוא משדר תחושה של רכב חזק ואמין, שפחות מתרגש מדרכים משובשות.
שטח קל: האם אפשר לרדת מהאספלט?
חשוב להדגיש: אלו אינם רכבי שטח קשוחים. שניהם מיועדים בעיקר לכביש. עם זאת, לשניהם קיימות גרסאות הנעה כפולה (AWD).
- הניסאן אקס-טרייל בגרסת ה-AWD שלו יאפשר לכם לטפל בביטחון בדרכי עפר כבושות, שבילי קק”ל וטיולים קלים לפארק, גם אחרי גשם. הוא ייתן לכם תחושת ביטחון ואחיזה משופרת.
- המיצובישי אאוטלנדר, במיוחד בגרסאות ה-S-AWC שלו, נחשב לבעל יכולת שטח קלה מעט טובה יותר. מערכת ההנעה הכפולה המתוחכמת שלו יודעת להתמודד טוב יותר עם תנאים מאתגרים יותר, כמו בוץ קל או עליות תלולות בשבילים לא סלולים. אבל שוב – לא לטיולי שטח אתגריים! רק שטח קל עד בינוני.
אז מה עדיף כאן? אם אתם מתכוונים לנסוע כמעט אך ורק על אספלט, היתרון של האאוטלנדר מינורי. אם אתם אוהבים לרדת קצת לשבילים בחופשות, או גרים באזור עם דרכי עפר – לאאוטלנדר יש יתרון קל.
בטיחות ואבזור: מה תקבלו במחיר?
בעולם הרכב המודרני, טכנולוגיה ובטיחות הם אבני יסוד. מה מציעים לנו שני המתמודדים?
מערכות בטיחות אקטיביות
שני הרכבים, בדגמיהם המאוחרים יותר, מצוידים במגוון רחב של מערכות בטיחות אקטיביות, שהפכו כמעט לסטנדרט:
- בלימת חירום אוטונומית (AEB).
- בקרת שיוט אדפטיבית.
- התראה ותיקון סטייה מנתיב.
- ניטור שטחים מתים.
- התראה על תנועה חוצה מאחור.
חשוב מאוד לבדוק את רמת הגימור הספציפית שאתם מתלבטים עליה. לעיתים קרובות, המערכות המתקדמות ביותר מוצעות רק בגרסאות היקרות יותר. אין יתרון מובהק לאחד על פני השני באופן גורף, שניהם קיבלו ציוני בטיחות טובים במבחנים בינלאומיים.
אבזור נוחות ופינוקים
כאן לרוב הניסאן אקס-טרייל נוטה להציע תחושה קצת יותר עשירה ומפנקת ברמות הגימור המקבילות:
- מערכת מולטימדיה טובה יותר.
- מסך מגע גדול יותר.
- אפל קאר-פליי ואנדרואיד אוטו.
- גג פנורמי (מאפיין נפוץ באקס-טרייל).
- מושבי עור (ברמות גימור גבוהות).
המיצובישי אאוטלנדר יציע אבזור מספק ופונקציונלי, אך לעיתים קרובות הוא פחות “מנצנץ” מהאקס-טרייל. מערכת המולטימדיה שלו אולי פחות מרשימה ויזואלית, אך עושה את העבודה. חשוב לבדוק את פירוט האבזור הספציפי לכל רמת גימור, כיוון שיש הבדלים משמעותיים.
אמינות ועלויות אחזקה: כמה יעלה התענוג לאורך זמן?
שתי יצרניות הרכב היפניות האלה ידועות במוניטין האמינות שלהן. זו נקודה חזקה לשני הרכבים.
מוניטין וסטטיסטיקה
גם ניסאן אקס-טרייל וגם מיצובישי אאוטלנדר נחשבים לרכבים אמינים מאוד. התקלות בהם יחסית נדירות, ורוב הבעיות שדווחו הן קטנות ולא קריטיות. מערכות ההנעה (מנוע ותיבת CVT) הוכיחו את עצמן לאורך שנים רבות. זה אומר שאתם יכולים לישון בשקט יחסית, בידיעה שהרכב שלכם לא יבלה יותר מדי זמן במוסך.
טיפולים, חלפים וערך שוק
עלויות הטיפולים התקופתיים בשני הרכבים דומות וסבירות עבור רכב בסדר גודל כזה. חלפים זמינים ונגישים. מבחינת ערך שוק, שני הרכבים שומרים על ערכם היטב יחסית, בדומה למותגים יפניים אחרים. הביקוש לרכבי 7 מושבים יציב, מה שתורם לשמירה על מחיר מכירה טוב כשתרצו להחליף רכב בעתיד. לכן, מבחינת “כיס”, אין יתרון מובהק לאחד על פני השני בקטגוריה זו. שניהם בחירה בטוחה.
אז על מה ללכת? סיכום והמלצות
הגענו לרגע האמת. במה כדאי לבחור? מיצובישי אאוטלנדר או ניסאן אקס-טרייל? התשובה, כמו ברוב הדברים בחיים, היא: “תלוי”. תלוי בכם, במשפחה שלכם, באופי השימוש ובתקציב שלכם. הנה כמה קווים מנחים שיעזרו לכם להחליט:
מיצובישי אאוטלנדר עשוי להתאים לכם אם…
- אתם מחפשים רכב עם מראה קשוח ועוצמתי.
- הפרקטיות והעמידות חשובות לכם יותר מ”פינוקים” ואבזור עשיר.
- אתם מתכוונים לנסוע מדי פעם בשבילי עפר או שטח קל.
- התקציב שלכם מצומצם יותר ואתם רוצים לקבל תמורה טובה לכסף בגרסאות הבסיס.
- אתם רוצים רכב אמין ופשוט לתפעול, בלי יותר מדי “פעמונים ושריקות” מיותרים.
- יש לכם ילדים קטנים שמרבים ללכלך את פנים הרכב, וניקיון קל הוא יתרון עבורכם.
ניסאן אקס-טרייל עשוי להתאים לכם אם…
- אתם מעדיפים עיצוב אלגנטי ומעודן, הן מבחוץ והן מבפנים.
- הנוחות והעידון בנסיעה הם בראש סדר העדיפויות שלכם.
- אתם מחפשים תא נוסעים איכותי יותר עם חומרים נעימים למגע ועיצוב מודרני.
- אתם מבלים את רוב זמנכם בנהיגה עירונית ובינעירונית על כבישים סלולים.
- האבזור הטכנולוגי והפינוקים חשובים לכם, ואתם מוכנים לשלם עליהם.
- אתם רוצים תחושה של “מכונית” משפחתית גדולה, ולא דווקא SUV “שדה”.
המלצת PRK: מה עדיף באמת?
בסופו של דבר, אין מנצח מובהק בקרב הזה. שניהם רכבים מצוינים בקטגוריה שלהם ומציעים חבילה טובה למשפחות גדולות. ההשוואה ביניהם תלויה בנקודות הקטנות שחשובות לכם.
- אם אתם רוצים משהו קצת יותר מעודן, מפנק ומכוניתי, עם דגש על נוחות – הניסאן אקס-טרייל כנראה יהיה ה”מה עדיף” עבורכם.
- אם אתם רוצים משהו קצת יותר קשוח, פונקציונלי ומוכן לשטח קל, עם דגש על עמידות – המיצובישי אאוטלנדר הוא כנראה “על מה ללכת”.
ההמלצה החמה ביותר של צוות PRK היא לצאת לנסיעת מבחן בשני הרכבים! קחו איתכם את כל המשפחה. נסו להכניס את הילדים לשורה השלישית. בדקו כמה עגלת התינוק נכנסת לתא המטען. רק ככה תרגישו מי משניהם באמת מתאים לכם. בהצלחה בבחירה!
טיפ אחרון לפני הקנייה
אל תסתכלו רק על המחיר הראשוני. קחו בחשבון את עלויות הביטוח, הטיפולים, וצריכת הדלק. תמיד תתייעצו עם אנשי מקצוע אובייקטיביים ובדקו דגמים שונים ורמות גימור שונות. זכרו, רכב הוא השקעה גדולה, וכדאי שהיא תתאים בדיוק לצרכים שלכם.