אז הגיע הרגע. אתם חושבים לשדרג. מחפשים רכב חדש או משומש. רכב שהוא מספיק גדול למשפחה או לציוד. שגם מרגיש בטוח בכביש. וגם יכול לקחת אתכם קצת מחוץ לאספלט. לאיזה טיול משפחתי קצר. או לפיקניק בשביל עפר. הדילמה הקיומית מתחילה. פורסטר או ראב4? שניהם פופולריים בטירוף. שניהם קרוסאוברים מעולים. שניהם מציעים גרסאות 4×4. איך בוחרים? בדיוק בשביל זה אנחנו כאן. בואו נצלול לעומק ההשוואה הזאת. נעבור על הכל. צד מול צד. כדי שתדעו בדיוק על מה ללכת.
ברוכים הבאים לזירת הקרב: פורסטר נגד ראב4
בקטגוריית רכבי הפנאי הקומפקטיים, סובארו פורסטר וטויוטה ראב4 הם שני ענקים אמיתיים. הם לא רק מתחרים, הם קובעים את הסטנדרט להרבה אחרים. שניהם מציעים שילוב של פרקטיות, נוחות וגם יכולת מסוימת מחוץ לכביש, במיוחד בגרסאות ההנעה הכפולה שלהן (4×4). אבל למרות הדמיון בקטגוריה, יש ביניהם הבדלים משמעותיים. הבדלים שיכולים לעשות את כל ההבדל בהתאם לצרכים ולסגנון החיים שלכם.
אז מה יש לנו כאן?
מצד אחד, סובארו פורסטר. רכב שמזוהה חזק מאוד עם יכולות שטח קלות ופרקטיות משפחתית. מצד שני, טויוטה ראב4. מלך המכירות העולמי בקטגוריה, שמציע מראה קצת יותר אופנתי, טכנולוגיה מתקדמת (בעיקר בגרסאות ההיברידיות הפופולריות) ומוניטין אמינות פנומנלי.
אנחנו נתמקד כאן בעיקר בגרסאות ה-4×4 שלהם, כי שם טמון חלק משמעותי מהפוטנציאל וההבדל ביניהם. מוכנים? בואו נתחיל את ההשוואה.
נהיגה וכביש: מי מרגיש טוב יותר בכביש המהיר?
רוב הזמן, ככל הנראה, תבלו עם הרכב על אספלט. בכביש המהיר, בתוך העיר, בפקקים. חשוב שהרכב ירגיש נוח, יציב ובטוח בתנאים האלה. וגם, כמובן, בדרכים פחות סלולות כשיוצאים להרפתקה.
תחושת נהיגה יום-יומית
סובארו פורסטר: פורסטר ידוע בזכות שדה ראייה מצוין. זה מרגיש כאילו אתם יושבים קצת יותר גבוה ויש לכם תצפית טובה על הכביש. ההיגוי לרוב קליל ונעים לשימוש יום-יומי. הנסיעה בדרך כלל נוחה למדי, ומערכת ההנעה הכפולה הקבועה של סובארו (Symmetrical AWD) מספקת תחושת יציבות וביטחון מצוינת בתנאי מזג אוויר שונים או על כבישים פחות מושלמים. הוא לא ספורטיבי במיוחד, אבל הוא מרגיש איתן וצפוי.
טויוטה ראב4: הראב4, במיוחד הדורות האחרונים, מרגיש לרוב קצת יותר “מחובר” לכביש. ההיגוי יכול להרגיש מעט יותר ישיר בחלק מהגרסאות. איכות הנסיעה טובה, אם כי בחלק מהכבישים המשובשים יותר, הוא עשוי להרגיש מעט פחות רך מהפורסטר (זה תלוי גם בגרסה ובגודל החישוקים). בתוך העיר ובכבישים מהירים, הוא מתנהג בצורה בוגרת ויציבה.
מה לגבי שטח קל? (הדגש על 4×4)
זה הרי מוקד ההשוואה שלנו. שניהם לא ג’יפים אמיתיים, חשוב להדגיש זאת. הם קרוסאוברים עם יכולות שטח קלות עד בינוניות. אבל מי מהם לוקח את זה צעד קדימה?
סובארו פורסטר: כאן, הפורסטר בדרך כלל מקבל נקודות זכות. מערכת ה-Symmetrical AWD של סובארו נחשבת לאחת המערכות היעילות בקטגוריה. היא קבועה ומפזרת את הכוח בין הגלגלים בצורה חכמה ומהירה. בנוסף, לפורסטר יש בדרך כלל מרווח גחון (הגובה בין הרכב לקרקע) גדול יותר משל הראב4. זה מאפשר לו לעבור בקלות רבה יותר על שבילי עפר, בורות קטנים או מדרכות גבוהות. הוא גם מגיע עם מערכת X-Mode ייעודית בגרסאות ה-4×4, שמסייעת בשיפור האחיזה בתנאים קשים כמו בוץ, שלג או ירידות תלולות. אם טיולי שבילים הם חלק משגרת הסופ”ש שלכם, הפורסטר עשוי להיות הבחירה העדיפה.
טויוטה ראב4: הראב4 4×4 מגיע עם מערכות הנעה כפולה שונות בהתאם לגרסה (בנזין או היברידי). גרסאות הבנזין עשויות להציע מערכת Dynamic Torque Vectoring AWD בחלק מהרמות, שיכולה להפנות כוח גם לגלגלים האחוריים ולספק אחיזה טובה. הגרסאות ההיברידיות (AWD-i) משתמשות במנוע חשמלי נפרד להנעת הגלגלים האחוריים, מה שנותן אחיזה טובה בתנאי כביש רטובים או שלג. לראב4 יש גם מצבי נהיגה לשטח קל (Multi-Terrain Select) שמסייעים באחיזה. עם זאת, מרווח הגחון שלו לרוב נמוך יותר משמעותית מהפורסטר, ויכולות השטח שלו, למרות שהן קיימות וטובות לקטגוריה, בדרך כלל פחות מרשימות מאלה של הפורסטר בתנאים מאתגרים יותר. הראב4 יעבור שבילי עפר בקלות, אבל בשטח שדורש מרווח גחון גדול יותר או התמודדות עם מכשולים קטנים, הפורסטר לרוב יהיה עדיף.
פרקטיקה ומרחב: כמה קניות נכנסות בתא המטען?
קרוסאוברים הם קודם כל רכבים שימושיים. אנחנו צריכים מקום לנוסעים, לילדים, לקניות, למזוודות לחופשה, לציוד ספורט. מי מציע יותר?
נוחות פנימית ומרחב לנוסעים
שני הרכבים מציעים מרחב פנימי טוב לארבעה מבוגרים, וגם חמישי יכול להיכנס במושב האחורי לנסיעות קצרות יותר. לפורסטר יש תחושת מרווח אוורירית יותר בפנים, אולי בגלל החלונות הגדולים ושדה הראייה המצוין. הכניסה והיציאה לשני הרכבים נוחות למדי בזכות גובה הישיבה. במושב האחורי, שניהם מציעים מרווח רגליים וראש מספקים.
נפח הטענה ופרקטיות יום-יומית
תא המטען הוא נקודה חשובה. הראב4, במיוחד הדורות האחרונים, מציע לרוב נפח תא מטען גדול יותר על הנייר מהפורסטר. אם נפח מקסימלי לתא מטען הוא הדבר הכי חשוב לכם, ייתכן שהראב4 יהיה העדיף. עם זאת, תא המטען בפורסטר מעוצב בדרך כלל בצורה מאוד מלבנית ושימושית, מה שמקל על הכנסת חפצים גדולים ומגושמים. דלת תא המטען נפתחת גבוה בשניהם, מה שמקל על ההטענה. לשימוש יום-יומי, שניהם מצוינים ומציעים פתרונות אחסון סבירים בתא הנוסעים.
נוחות ופינוקים: האם הנסיעה מרגישה כמו סלון?
אף אחד לא רוצה לסבול בנסיעה. אנחנו רוצים שיהיה שקט, נעים ומצויד היטב.
איכות נסיעה ובלימת זעזועים
כפי שציינו קודם, הפורסטר נוטה להרגיש מעט יותר רך וסופג על מהמורות ושיבושים. זה הופך אותו לנוח במיוחד על כבישים פחות סלולים או בנסיעה מחוץ לעיר. הראב4 גם נוח, אבל אולי מעט פחות ממוקד ב”ריחוף” מעל האספלט.
מערכות עזר וטכנולוגיה
שני הרכבים מצוידים היטב בגרסאות המאובזרות שלהם. הם מציעים מערכות מולטימדיה עם מסכי מגע, קישוריות לסמארטפונים (Apple CarPlay ו-Android Auto), מערכות בקרת אקלים ועוד. טויוטה וסובארו שתיהן נחשבות למתקדמות בתחום מערכות הבטיחות (מיד נגיע לזה), אבל גם בתחום הנוחות. בגרסאות היברידיות, הראב4 מציע חווית נסיעה שקטה במיוחד במהירויות נמוכות.
אמינות ותחזוקה: מי יבלה פחות במוסך?
קונים רכב כדי לנסוע בו, לא כדי לתקן אותו. אמינות ועלויות תחזוקה הן פקטור קריטי.
מוניטין והעלויות הנלוות
גם טויוטה וגם סובארו נהנות ממוניטין מצוין של אמינות. טויוטה נחשבת אולי למלכת האמינות הבלתי מעורערת ברמה העולמית, והראב4 הוא דוגמה מצוינת לכך. גם הפורסטר נחשב לרכב אמין מאוד. עם זאת, יש שיטענו שעלויות התחזוקה והתיקונים של סובארו עשויות להיות מעט יקרות יותר מאלה של טויוטה, וזאת גם בשל מנוע הבוקסר הייחודי שלהם שדורש ידע ספציפי יותר לטיפול. זמינות חלפים נחשבת טובה לשני הדגמים. לשקט נפשי מוחלט מבחינת אמינות ועלויות טיפול סטנדרטיות, הראב4 עשוי להיות העדיף.
ביצועים וצריכת דלק: כוח מול חיסכון
איך הם נוסעים? וכמה זה עולה לנו בתחנת הדלק?
מנועים ותיבות הילוכים
הפורסטר לרוב מגיע עם מנוע בוקסר בנזין בנפח 2.0 או 2.5 ליטר, ומשודך לתיבת הילוכים רציפה (CVT). הביצועים מספקים לשימוש יום-יומי, אבל הוא לא רכב ספורטיבי. המנועים אמינים, ותיבת ה-CVT נוטה להיות חלקה.
הראב4 מציע מגוון רחב יותר של יחידות כוח, כולל מנועי בנזין 2.0 ו-2.5 ליטר, ובעיקר גרסאות היברידיות (2.5 ליטר). הגרסאות ההיברידיות חזקות יותר ומספקות ביצועים נמרצים יותר משמעותית, הן על הנייר והן בתחושה. הן גם משודכות לתיבת הילוכים רציפה (e-CVT בגרסאות ההיברידיות), שמרגישה בדרך כלל מעט שונה מה-CVT ה”רגילה” ויעילה מאוד בחיסכון בדלק.
כמה זה שותה?
נקודה קריטית בישראל. הפורסטר עם מנועי הבנזין שלו הוא לא אלוף החיסכון. צריכת הדלק שלו סבירה לקטגוריה, אבל לא יוצאת דופן. הראב4, במיוחד הגרסאות ההיברידיות, מציע צריכת דלק עדיפה משמעותית. בתוך העיר, היכן שהמערכת ההיברידית יעילה במיוחד, ניתן להגיע לנתונים מרשימים. אם חיסכון בדלק הוא בראש סדר העדיפויות שלכם, במיוחד אם אתם נוסעים הרבה בתוך העיר, הראב4 ההיברידית היא עדיפה באופן מובהק.
בטיחות: הראש שקט?
לשני היצרנים האלה יש שם מצוין בכל הקשור לבטיחות, וזה לא מקרי. שניהם משקיעים רבות במערכות בטיחות מתקדמות.
מערכות בטיחות אקטיביות ופסיביות
סובארו מצטיינת עם מערכת ה-EyeSight שלה, שהיא חבילה של מערכות סיוע לנהג המבוססת על מצלמות סטריאוסקופיות (כמו זוג עיניים). היא כוללת בקרת שיוט אדפטיבית, בלימת חירום אוטונומית (כולל זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים), התרעה על סטייה מנתיב ותיקון היגוי, ועוד. המערכת יעילה מאוד ונחשבת לאחת הטובות בשוק.
טויוטה מציעה את חבילת ה-Toyota Safety Sense, שכוללת גם היא מגוון רחב של מערכות בטיחות אקטיביות דומות (בלימת חירום, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה על נתיב ועוד). שניהם מקבלים בדרך כלל דירוגי בטיחות גבוהים מאוד במבחני ריסוק. מבחינת בטיחות, שניהם מצוינים ונותנים שקט נפשי. ההבדלים הם לרוב בפירוט התכונות והאופן שבו המערכות מתפקדות בפועל, וזה משהו שכדאי לבדוק בנסיעת מבחן.
עלות ותמורה: כמה זה עולה לנו בכיס?
בסוף, גם המחיר משחק תפקיד.
מחיר רכישה וערך שוק
מחיר הרכישה של שני הרכבים דומה יחסית, אם כי גרסאות ה-4×4 המאובזרות יכולות להגיע לסכומים משמעותיים. טויוטה ראב4 נהנה לרוב מביקוש גבוה מאוד בשוק המשומשות, ובשל כך גם שומר על ערך שוק מצוין לאורך זמן. הפורסטר גם הוא שומר על ערך סביר, אבל לרוב לא ברמה של הראב4. מבחינת השקעה ששומרת על ערכה, הראב4 לרוב עדיף.
המראה החיצוני: מי יגנוב את ההצגה בחניה?
טוב, זה כבר עניין של טעם אישי לחלוטין! הפורסטר שומר על מראה קצת יותר שמרני ו”קרבי” משהו, עם דגש על פרקטיות ויכולת. הראב4, במיוחד הדורות האחרונים, אימץ מראה הרבה יותר אופנתי, זוויתי וקצת מזכיר רכבי שטח קשוחים יותר. מי מהם נראה לכם יפה יותר? זה כבר לגמרי הבחירה שלכם ואין כאן נכון או לא נכון.
סיכום: אז במה כדאי לבחור?
הגענו לשורה התחתונה. ההשוואה בין פורסטר לראב4 היא לא פשוטה כי שניהם רכבים מעולים. אבל יש להם דגשים שונים, וכאן אתם נכנסים לתמונה עם הצרכים שלכם.
מתי הפורסטר עדיף?
- אם יכולות שטח קלות אמיתיות (שבילים, בוץ, שטח משובש) חשובות לכם יותר מכל דבר אחר בקטגוריה.
- אם אתם מעריכים שדה ראייה מצוין ותחושת אווריריות בתא הנוסעים.
- אם נוחות נסיעה מקסימלית על מגוון סוגי דרכים (כולל משובשות) היא בראש סדר העדיפויות.
- אם אתם מתחברים למותג סובארו ורוצים את מערכת ה-AWD הייחודית והקבועה שלהם.
מתי הראב4 עדיף?
- אם חיסכון בדלק הוא קריטי עבורכם, ובמיוחד אם אתם שוקלים גרסה היברידית.
- אם ביצועים זריזים יותר (במיוחד בגרסאות ההיברידיות) חשובים לכם.
- אם אתם מעריכים מראה חיצוני מודרני ואופנתי יותר.
- אם מוניטין האמינות והסחירות (שמירת ערך) נמצאים גבוה ברשימת הדברים החשובים.
- אם אתם צריכים נפח תא מטען גדול יותר על הנייר.
מילה אחרונה: ההחלטה היא שלכם!
אחרי כל ההשוואות, הנתונים והפרקטיקה, הדבר החשוב ביותר הוא להבין מה *אתם* צריכים. על מה ללכת בסוף? זה תלוי בכם. האם אתם מטיילים הרבה בשבילים? האם אתם גומעים קילומטרים רבים בכביש ומחפשים חיסכון? האם אתם מעדיפים נוחות מקסימלית או ביצועים טובים יותר? הדרך הטובה ביותר להחליט היא לעשות נסיעת מבחן בשני הרכבים. להרגיש את ההבדלים, לבדוק את המרווח הפנימי, לשים לב לתחושת הנהיגה. רק ככה באמת תדעו מה עדיף עבורכם. שיהיה בהצלחה!