סוגי גז למזגן ברכב שכדאי להכיר לפני הקיץ

האם אתם באמת יודעים איזה גז יש לכם במזגן הרכב? אולי כדאי שתבדקו

זה רק גז… או שיש פה משהו הרבה יותר מעניין?

אם הייתם שואלים עשרה אנשים אקראיים מה דעתם על הגז במזגן הרכב – רובם היו מגיבים בהרמת גבה. “איזה גז? מה זה משנה בכלל?” הם יאמרו. ובכן, זה כן משנה. כי מתחת למכסה המנוע שלכם יש יותר מסתם פחמן ופלאגים – יש גם מערכת מיזוג מתוחכמת שמבוססת על סוג גז מאוד מסוים. ודווקא הגז הזה, שנדמה כמו שחקן משנה אילם, קובע הרבה: כמה קר יהיה לכם בקיץ, אם תצרכו יותר דלק, וכמה תשפיעו – או לא תשפיעו – על הסביבה.

קצת היסטוריה עם קוביית קרח ביד – למה בכלל יש סוגים שונים של גזים?

פעם היה פשוט: כל המכוניות השתמשו באותו סוג גז, ולאף אחד לא היה אכפת. אבל אז הגיעו חישובים, רגולציות, מודעות אקולוגית – ובעיקר, אוי לבושה, הקשר בין מערכות מיזוג לרמות הפגיעה באוזון.

אז החלו ההחלפות. מחוקקים שינו תקנות, יצרני רכב שיפרו טכנולוגיות, ואנחנו – המשתמשים הסופיים – נכנסנו לבלבול קל. אז מה יש היום בשוק? הנה שלושת סוסי המרוץ.

שלושת הגזים המרכזיים – מי הם, ואיך תדעו מי אצלכם?

R-134a – הוותיק שעוד לא עזב

הגז הזה נמצא כמעט בכל רכב שיוצר בין סוף שנות ה-90 ועד אמצע העשור הקודם. יציב, יעיל, קר טוב, ובאופן מפתיע… עדיין בשימוש נרחב. למה? כי הוא פשוט עובד. אבל יש לו חסרון קטן – הוא קצת פחות ידידותי לסביבה, ולכן ברוב מדינות אירופה, הוא הוצא משימוש ברכבים חדשים.

  • שנת כניסה: בסביבות 1994
  • השפעה סביבתית: לא הכי פוטוגני מבחינת גז חממה
  • עלות מילוי: זולה יחסית

R-1234yf – אולי נשמע כמו סיסמה לסיסמה, אבל הוא הגז של העתיד

פה מדובר בשדרוג אמיתי – זהו גז עם הרבה פחות פוטנציאל לחמם את כדור הארץ (GWP נמוך מאוד), ולכן הוא הפך לסטנדרט ברוב הדגמים החדשים. הוא גם ידידותי יותר לסביבה, אבל שימו לב – הוא לא תואם למערכות ישנות. כן, אי אפשר לערבב.

  • שנת כניסה: החל מ-2013 בדגמים מסוימים
  • ידידותיות סביבתית: גבוהה מאוד
  • רגישות: דורש ציוד מילוי שונה ומהודק

CO₂ (דו תחמוצת הפחמן) – יש דבר כזה, והוא לגמרי בטוח

לרוב מגיע ברכבים חשמליים או היברידיים מתקדמים במיוחד. נכון, זה נשמע מטריד – אבל לא, זה לא הגז שאנחנו פולטים בנשיפה. כאן מדובר בטכנולוגיה מתוחכמת שמנצלת את היכולת של CO₂ לפעול כלחץ גבוה. השימוש בו תרם להפחתת ההשפעה הסביבתית כמעט לאפס.

  • נדיר בשטח: עדיין במיעוט, אבל משאיר רושם
  • מערכת מותאמת במיוחד: לא שימושי כרטרופיט
  • חדשנות: מוביל מגמה טכנולוגית מרשימה

5 שאלות שחייבים לשאול את עצמכם לפני שממלאים גז למזגן

  • באיזה שנה יוצר הרכב שלי? זה בדרך כלל המפתח לאיזה סוג גז מתאים לו.
  • האם מישהו כבר ביצע המרה של מערכת הקירור? לא מאוחר מדי לבדוק, במיוחד אם קניתם את הרכב משומש.
  • באיזה מדינה אני מתכנן לנהוג? חוקים שונים מחייבים שימוש בסוגי גז שונים במדינות שונות.
  • כמה אני מוכן להשקיע? מילוי עם R-1234yf יקר יותר, אבל גם סביבתי יותר.
  • מה חשוב לי יותר – עלות או קיימות? שאלה פילוסופית, אולי, אבל חובה לפני כל מילוי.

אבל איך בכלל יודעים איזה גז יש לי ברכב?

החדשות הטובות – זה כתוב. החדשות הפחות טובות – זה כתוב איפשהו מתחת למכסה המנוע, בדרך כלל במדבקה קשה לאיתור.
ואם חסרה המדבקה? Simple – הגיע הזמן לקפוץ למוסך אמין שיעשה בדיקה. אל תסמכו על “מה שמילאו בפעם הקודמת”, ואל תתנו לגז הלא נכון להשתלט על המזגן שלכם.

בואו ננפץ כמה מיתוסים קרים במיוחד…

  • “כל הגזים אותו דבר” – ממש לא. הם שונים בלחץ, בהרכב וביכולת לקרר.
  • “אפשר לערבב סוגי גזים” – לא! בלגן טכני + נזק למערכת = תיקון יקר.
  • “לא צריך למלא עד שמזגן מפסיק לקרר” – טעות. גם מזגן מקרר שתפקודו ירד ב-30%.

כמה זה עולה לנו באמת? ומה קורה אם מתעלמים?

השלכות של מילוי גז לא נכון או נמוך כוללות ירידה באפקטיביות המזגן, מאמץ על מדחס המזגן (מה שמוביל לפעמים לתקלה באלפי שקלים) ותחושת תסכול כללית – בייחוד יום אחרי שרכשתם קפה קר וניסיתם להגיע הביתה בשלום ב-42 מעלות צלזיוס. שלא נדבר על פליטת גזים מזיקים מבלי כוונה.

והמחיר? משתנה בין סוגי הגזים. R-134a יחסית זול, R-1234yf כבר שועל מתוחכם יותר, וה-CO₂ דורש תחכום שמעלה את העלות – אבל כל אחד מהם הוא בדרך כלל השקעה קטנה יחסית לעומת נוחות, קיימות ובריאות המערכת בפרט והכדור בכלל.

לסיום – לא גזים, אלא החלטות חכמות

כמו שאתם לא הייתם שמים סולר ברכב בנזין, ככה גם לא ממלאים גז לא נכון במיזוג. מה שנראה שולי – הופך בקלות למשמעותי. תדאגו לבדוק, לשאול, להבין מה מתאים למערכת שלכם, ואל תסתפקו ב״סמוך עלי״ של תחנות שירות מזדמנות.

כי הגז שמקרר אתכם? הוא הרבה יותר מקר: הוא הטכנולוגיה שבלב הנוחות שלכם בקיץ, והעתיד של התחבורה האקולוגית. קריר, לא?

דילוג לתוכן