ברוכים הבאים לסקירה המקיפה של פורטל הרכב PRK. היום אנחנו צוללים עמוק לתוך עולם היוקרה הדינמית עם אחד הדגמים האייקונים והחשובים ביותר בשוק רכבי המנהלים והפנאי היוקרתיים: ה-BMW סדרה 5. הדור הנוכחי, שמכונה internally G60 (ובגרסת הסטיישן G61, וגרסה חשמלית i5), מייצג קפיצת מדרגה משמעותית עבור ב.מ.וו, ומנסה לשלב את מורשת הנהיגה הספורטיבית המפורסמת של המותג עם הקידמה הטכנולוגית והמעבר הגלובלי לרכב חשמלי.
סדרה 5 תמיד הייתה ספינת הדגל הטכנולוגית (אחרי סדרה 7), וגם עמוד תווך במכירות של היצרן הגרמני. היא ממוקמת מעל סדרה 3 הפופולרית אך קומפקטית יותר, ומתחת לסדרה 7 היוקרתית והגדולה. היא מתחרה ישירות בליגת הגדולים של רכבי המנהלים פרימיום. בישראל, כמו בשווקים רבים אחרים בעולם, סדרה 5 נחשבת לרכב סטטוס, בחירה פופולרית בקרב אנשי עסקים, מנהלים בכירים ומשפחות אמידות שמחפשות שילוב של פרקטיות, נוחות יומיומית, ובשביל רבים, גם ניצוץ של הנאה מנהיגה.
בסקירה זו, נפרק את ה-BMW סדרה 5 לגורמים. נבחן את העיצוב החדש שלה, הן מבחוץ והן מבפנים, נצלול לעומק הטכנולוגיה והאבזור שהיא מציעה, ונדון ביחידות ההנעה השונות שמשווקות בישראל – החל ממנועי בנזין מתקדמים, דרך גרסאות פלאג-אין הייבריד ועד הגרסה החשמלית המלאה, ה-i5, שצוברת פופולריות משמעותית בשוק המקומי. נעסוק בביצועים, *צריכת דלק* (או *צריכת אנרגיה* במקרה של החשמלית), חווית הנהיגה, היבטי בטיחות, וכמובן, הנושא הבוער לכל רוכש פוטנציאלי: ה*מחיר*, רמות ה*גימור* והאחריות המוצעים בישראל. המטרה שלנו היא לספק לכם, קוראי PRK, את כל המידע שאתם צריכים כדי להחליט *האם כדאי לקנות* את ה-BMW סדרה 5, ולמי היא מתאימה במיוחד *בהשוואה* למתחרותיה העיקריות כמו מרצדס E קלאס או אודי A6 בשוק הישראלי. נשתף גם תובנות מוקדמות מ*חוות דעת גולשים* שכבר הספיקו לפגוש את הדגם החדש.
II. עיצוב חיצוני: אבולוציה נועזת
קווי מתאר ופילוסופיה
ה-BMW סדרה 5 החדשה מציגה עיצוב שממשיך את הקו האבולוציוני של ב.מ.וו, אך משלב אלמנטים נועזים יותר ופרופורציות גדולות יותר מהדור היוצא. היא נראית ארוכה יותר, רחבה יותר, ובעלת נוכחות כביש משמעותית. הפילוסופיה העיצובית כאן היא לשלב אלגנטיות ודינמיות, עם רמיזות ברורות לכיוון העתידי של המותג, שכולל גם חשמול משמעותי. המראה הכללי הוא מודרני ומרשים, כזה שקשה לפספס על הכביש.
פרטים בולטים
בחזית, גריל הכליות המפורסם של ב.מ.וו מקבל פרשנות חדשה. הוא גדול, בולט, ובגרסאות מסוימות (בעיקר בגרסאות החשמליות או ברמות *גימור* גבוהות) הוא מגיע עם תאורת קונטור שמאירה אותו בחושך – טאץ’ עיצובי שנוי במחלוקת עבור חלק, אבל בהחלט מושך תשומת לב. יחידות התאורה הראשיות (בטכנולוגיית LED מתקדמת, ולעיתים לייזר אופציונלי) דקות וחדות, ומקנות לחזית מראה ממוקד ונחוש. הפגוש הקדמי מעוצב באופן אגרסיבי בגרסאות ה-M Sport, ושמרני יותר בגרסאות ה-Luxury, ומדגיש את ההבדלים בין רמות ה*גימור*.
מפרופיל, סדרה 5 החדשה שומרת על צללית הסדאן הקלאסית, אך עם קו גג המשתפל לאחור בצורה מעט יותר קופה-לייק מבעבר. קו המותניים גבוה ובולט, ויוצר תחושה של מוצקות וביטחון. בתי הגלגלים גדולים ומוכנים לארח חישוקים בקטרים נדיבים (18 אינץ’ ומעלה, תלוי ב*רמת גימור*). האופן שבו הדלתות מעוצבות והשילוב עם קו החלונות והכרום (או השחרה ב-M Sport) יוצרים מראה יוקרתי ומתוחכם. אפילו הופמייסטר קינק המסורתי, הקימור בזווית חלון הצד האחורי, מקבל פרשנות עכשווית ומשתלב היטב עם העיצוב הכולל.
החלק האחורי נראה רחב ויציב. יחידות התאורה האחוריות מעוצבות בצורה אופקית, דקות ומרשימות, ונמתחות אל תוך דלת תא המטען. הפגוש האחורי נקי יחסית, עם דיפיוזר קטן בתחתית (בולט יותר בגרסאות הספורטיביות). פתחי הפליטה (או חיקויים שלהם בגרסאות החשמליות) משתלבים באופן אלגנטי או אגרסיבי, שוב, בהתאם ל*רמת גימור*. בסך הכל, העיצוב החיצוני של ה-BMW סדרה 5 החדשה הוא שילוב מעניין של אלגנטיות, נוכחות והצהרה טכנולוגית, והוא בהחלט מבדיל אותה מקודמתה וגם ממתחרותיה הישירות *בהשוואה* פרטנית.
III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח: סלון היי-טק
אווירה וקונספט
הכניסה לתא הנוסעים של ה-BMW סדרה 5 החדשה היא כניסה לעולם אחר. האווירה הכללית היא של סלון היי-טק מודרני ויוקרתי. הקונספט העיצובי הוא מינימליסטי אך מתוחכם, עם דגש חזק על מסכים וטכנולוגיה. גולת הכותרת היא ה-BMW Curved Display המרשים שמשלב את לוח המחוונים ומסך המולטימדיה הגדול תחת יחידת זכוכית אחת מעוקלת. הניקיון העיצובי מושג בין היתר על ידי הפחתה משמעותית בכפתורים פיזיים, מה שיוצר מראה עתידני אך עשוי לדרוש הסתגלות מסוימת.
איכות חומרים והרכבה
כיאה לרכב בקטגוריית הפרימיום, איכות החומרים ב-BMW סדרה 5 גבוהה בדרך כלל. חלקים רבים בדשבורד, בדלתות ובקונסולה המרכזית עשויים מחומרים רכים ונעימים למגע, וקיימות אופציות רבות לשילובי עור, עץ ואלומיניום איכותיים בהתאם ל*רמת גימור* ולבחירות האבזור. איכות ההרכבה מרגישה מוצקה ומדויקת, ללא צקצוקים או רעידות לא רצויות גם בנסיעה על כבישים משובשים, דבר חשוב במיוחד בתנאי הדרך הלא תמיד אידיאליים בישראל. יחד עם זאת, המעבר לשימוש נרחב בפלסטיק מבריק (פיאנו בלאק) באזורים מסוימים, למרות שהוא נראה יוקרתי כשהוא נקי, נוטה לצבור טביעות אצבע ושריטות בקלות, וזו פשרה שחשוב להיות מודעים אליה.
הנדסת אנוש ונוחות
הנדסת האנוש עברה שינוי משמעותי עם הדור החדש. המערכות נשלטות בעיקר דרך מסך המגע הגדול או באמצעות בקר ה-iDrive המוכר (שעודנו קיים, למרות המעבר לטאץ’). מיקום הפקדים הפיזיים המעטים שנותרו, כמו אלה של בקרת האקלים (שכעת משולבים במסך) או כפתורי השליטה על ההגה, טובים בדרך כלל, אך תפעול מערכות מסוימות דרך מסך המגע דורש הסתגלות ולעיתים מסיח מעט את הדעת מהכביש בהשוואה לפקדים פיזיים ייעודיים. הראות החוצה טובה בסך הכל עבור סדאן בגודל כזה, והשטחים המת סבירים.
נוחות המושבים הקדמיים מעולה. המושבים (תלוי ב*רמת גימור* ובאבזור) מציעים תמיכה טובה לגב ולצדדים, ובעלי טווח כיוון רחב, כולל כיוון חשמלי וזכרונות. בגרסאות המאובזרות יותר ניתן למצוא גם חימום, אוורור ואפילו פונקציית עיסוי, שמשדרגים משמעותית את הנוחות בנסיעות ארוכות. המושבים האחוריים גם נוחים ומספקים מרווח טוב לשני מבוגרים. מרווח הרגליים מצוין בזכות בסיס הגלגלים הארוך, ומרווח הראש טוב למרות קו הגג המשתפל. נוסע שלישי במרכז הספסל האחורי יתקשה קצת בגלל תעלת הינע בולטת (אפילו בגרסה החשמלית) וצורת המושב, אך הדבר נפוץ בקטגוריה זו.
נפח תא המטען בסדרה 5 סדאן נדיב (כ-520 ליטר בגרסאות הבנזין/דיזל/i5, מעט פחות בגרסת הפלאג-אין). צורתו רגולרית יחסית ומאפשרת העמסה נוחה של מזוודות וציוד. סף ההטענה סביר לגובה סדאן. בגרסאות מסוימות ניתן לקבל מושבים אחוריים מתקפלים לטובת הגדלת נפח ההטענה לפריטים ארוכים. ישנם גם תאי אחסון קטנים נוספים בתא הנוסעים, אך הם לא תמיד הגדולים או השימושיים ביותר בקטגוריה.
IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה: תצוגת קונספט
מערכות ליבה
ה-BMW סדרה 5 החדשה היא מפגן טכנולוגי מרשים. גולת הכותרת כאמור היא ה-BMW Curved Display, המשלבת מסך מולטימדיה מרכזי בגודל 14.9 אינץ’ ולוח מחוונים דיגיטלי בגודל 12.3 אינץ’ תחת יחידת זכוכית אחת. איכות התצוגה של שני המסכים מצוינת, עם רזולוציה גבוהה, גרפיקה חדה וצבעים עשירים. מהירות התגובה של המערכת מרשימה, והיא פועלת בצורה חלקה וללא גמגומים. המערכת מריצה את מערכת ההפעלה העדכנית של ב.מ.וו (iDrive 8.5 או 9, תלוי בתאריך הייצור הספציפי של הרכב), שהיא מודרנית ובעלת אפשרויות התאמה אישית רבות, אך עשויה להיות עמוסה ומורכבת למדי בתחילה.
מולטימדיה וקישוריות
מסך המולטימדיה המרכזי הוא המרכז לשליטה ברוב פונקציות הרכב. התפריטים בנויים בצורה הגיונית למדי, אך היעדר כפתורים פיזיים לתפקידים נפוצים (כמו שליטה על בקרת האקלים או הגדרות מסוימות) מחייב לעיתים כניסה לתפריטי משנה, מה שעלול להיות פחות אינטואיטיבי תוך כדי נהיגה. המערכת כוללת ניווט מובנה, אפשרויות קישוריות מורחבות, וכן קישוריות אלחוטית ל-Apple CarPlay ו-Android Auto, שפועלות בדרך כלל בצורה חלקה ויציבה. העוזר הקולי של ב.מ.וו (BMW Intelligent Personal Assistant) מאפשר שליטה בפקודות קוליות על מגוון פונקציות ברכב, ורמת ההבנה שלו השתפרה משמעותית בדורות האחרונים.
לוח המחוונים הדיגיטלי ניתן להתאמה אישית במידה רבה, ומציג מידע חיוני כמו מהירות, נתוני נסיעה, מידע מניווט ומערכות בטיחות באופן ברור ויזואלית. ניתן לבחור בין מספר מצבי תצוגה בהתאם למצב הנהיגה או להעדפה אישית. מעל לוח המחוונים, בגרסאות המאובזרות, ישנה תצוגת HUD (Head-Up Display) צבעונית שמשקפת מידע חשוב על השמשה הקדמית, ומאפשרת לנהג להישאר מרוכז בכביש.
מערכת השמע הסטנדרטית טובה, אך ניתן לשדרג למערכת שמע פרימיום מבית Harman Kardon או Bowers & Wilkins, שמספקות חווית שמע עשירה ואיכותית במיוחד. בנוסף, ה-BMW סדרה 5 מציעה אבזור נוחות רחב בהתאם ל*רמת גימור* הספציפית. בישראל, נפוצות רמות *גימור* שמגיעות עם בקרת אקלים מפוצלת (לעיתים עד ארבעה אזורים), מושבים חשמליים, חימום ואוורור מושבים, גג פנורמי גדול (שמוסיף תחושת מרווח ואור), כניסה והנעה ללא מפתח, דלת תא מטען חשמלית ועוד.
V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה: כוח מגוון
אפשרויות הנעה
ה-BMW סדרה 5 החדשה משווקת בישראל עם מגוון רחב של יחידות הנעה, מה שהופך אותה לרלוונטית למגוון רחב של צרכים והעדפות, וזו בהחלט נקודת חוזק גדולה *בהשוואה* לחלק מהמתחרות שמצמצמות את ההיצע. ההיצע כולל מנועי בנזין, גרסאות פלאג-אין הייבריד וגרסאות חשמליות מלאות תחת השם i5.
גרסת הבנזין הנפוצה בישראל היא ככל הנראה ה-520i. זוהי גרסה עם מנוע 2.0 ליטר טורבו-בנזין שמפיק בסביבות 190-208 כ”ס ומומנט של כ-31-33 קג”מ (הנתונים עשויים להשתנות מעט בהתאם לשנת הייצור המדויקת ועדכוני תוכנה). המנוע משודך ל*גיר* אוטומטי פלנטרי עם 8 *הילוכים* מבית ZF, שמוכר באמינותו ובפעולתו החלקה והמהירה. נתון התאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש עומד על כ-7.5 עד 8 שניות, נתון מכובד בהחלט לסדאן מנהלים בגודל כזה, ומספק ביצועים מספקים לרוב תנאי הנהיגה בישראל.
גרסת הפלאג-אין הייבריד, כמו ה-530e, משלבת את מנוע הבנזין 2.0 ליטר עם מנוע חשמלי וסוללה נטענת. ההספק המשולב יכול להגיע לכ-290-300 כ”ס, והמומנט המשולב גבוה אף יותר. זה מאפשר תאוצה מהירה יותר מ-0 ל-100 קמ”ש (בסביבות 6 שניות) וביצועים טובים יותר, במיוחד בתאוצות ביניים. היתרון המרכזי בגרסת הפלאג-אין הוא האפשרות לנסוע על חשמל בלבד לטווחים קצרים (בסביבות 50-80 ק”מ לפי תקן WLTP, תלוי בגודל הסוללה הספציפי וב*רמת גימור*), מה שיכול לחסוך משמעותית ב*צריכת דלק* בנסיעות יומיומיות קצרות בעיר, בתנאי שמקפידים על טעינה סדירה.
הגרסה החשמלית המלאה, ה-BMW i5, מגיעה בישראל לרוב בגרסאות eDrive40 (הנעה אחורית, כ-335 כ”ס, טווח WLTP בסביבות 500-580 ק”מ) ו-M60 xDrive (הנעה כפולה, כ-600 כ”ס, טווח WLTP בסביבות 450-510 ק”מ). בגרסה החשמלית, אין *גיר* במובן המסורתי או *הילוכים* להעביר. ההאצה מיידית ולינארית, והביצועים מרשימים במיוחד, בעיקר בגרסת ה-M60 שמרגישה מהירה מאוד. נתון התאוצה ב-i5 eDrive40 הוא בסביבות 6 שניות, ואילו ב-M60 הוא פחות מ-4 שניות!
צריכת דלק / צריכת אנרגיה בפועל
נתוני ה*צריכת דלק* הרשמיים (WLTP) לגרסאות הבנזין עומדים על כ-13-15 ק”מ לליטר. בפועל, בנהיגה יומיומית ממוצעת בישראל, כולל פקקים ונסיעות בינעירוניות, ניתן לצפות ל*צריכת דלק* ריאלית יותר של כ-10-12 ק”מ לליטר בגרסת ה-520i. בגרסת הפלאג-אין 530e, *צריכת דלק* הבנזין משתנה דרמטית בהתאם לאופי השימוש ומידת הטעינה. אם נוסעים בעיקר חשמלי לטווחים קצרים ומקפידים לטעון, ניתן להגיע לנתונים פנומנליים של עשרות ואף מאות ק”מ לליטר (תאורטית). בנסיעות ארוכות ללא טעינה, ה*צריכת דלק* תהיה דומה לזו של גרסת הבנזין המקבילה ואף מעט גבוהה יותר בגלל המשקל הנוסף של הסוללה.
בגרסה החשמלית (i5), המונח הוא *צריכת אנרגיה*, שנמדדת בקוט”ש ל-100 ק”מ. נתוני WLTP עומדים על כ-16-19 קוט”ש/100 ק”מ ל-eDrive40 וכ-18-22 קוט”ש/100 ק”מ ל-M60. הטווח הריאלי בישראל מושפע מטופוגרפיה, מהירות נסיעה (כביש 6 במהירויות גבוהות צורך יותר), שימוש במזגן (חיוני בישראל!), ועומס. ל-i5 eDrive40, ניתן לצפות לטווח ריאלי של כ-400-480 ק”מ בשימוש מעורב. ל-M60, הטווח הריאלי יהיה בסביבות 350-430 ק”מ. חשוב לציין שחיפוש “צריכת דלק” הוא עדיין נפוץ מאוד גם עבור רכבים חשמליים, וחשוב להבין שההשוואה צריכה להיות בין עלות החשמל לעלות הדלק, כאשר עלות החשמל לק”מ נסיעה נמוכה משמעותית מעלות הדלק לק”מ נסיעה בישראל, במיוחד אם הטעינה מתבצעת בעיקר בבית.
VI. טעינה (לרכב פלאג-אין/חשמלי): עמדות, זמנים וביורוקרטיה
קצבי טעינה
עבור ה-BMW i5 (וה-530e במידה פחותה), נושא הטעינה הוא קריטי. ה-i5 תומכת בקצב טעינת AC (טעינה ביתית או בעמדות ציבוריות רגילות) של עד 11 קילוואט כסטנדרט, וניתן לשדרג ל-22 קילוואט בגרסאות מסוימות או כאופציה. טעינה מלאה (0-100%) באמצעות עמדת AC ביתית בהספק 11 קילוואט תיקח בסביבות 8-10 שעות (תלוי בגודל הסוללה). בהספק 22 קילוואט הזמן יתקצר משמעותית (כ-4-5 שעות).
ה-i5 מצטיינת בקצב טעינת DC מהירה (בעמדות ציבוריות מהירות). היא תומכת בקצב טעינה מקסימלי של עד 205 קילוואט (בגרסאות מסוימות, תלוי שוב ב*רמת גימור* ובסוללה). זהו קצב מהיר יחסית לקטגוריה. טעינה בעמדה מהירה (DC) מ-10% ל-80% סוללה תיקח בדרך כלל פחות מ-30 דקות בתנאים אופטימליים (עמדה חזקה מספיק, סוללה בטמפרטורה המתאימה). בגרסת הפלאג-אין 530e, קצב טעינת ה-AC נמוך יותר משמעותית (בדרך כלל 3.7 או 7.4 קילוואט), ואין אפשרות טעינת DC מהירה. הטעינה המלאה של סוללת הפלאג-אין אורכת מספר שעות בעמדת AC או שקע ביתי רגיל.
חווית הטעינה בישראל
חווית הטעינה של ה-BMW i5 בישראל טובה בדרך כלל מבחינת הרכב עצמו – ממשק הטעינה ברכב נוח, והאפליקציה הסלולרית של ב.מ.וו מאפשרת מעקב אחרי מצב הטעינה, תכנון מסלולים עם עמדות טעינה, ושליטה על זמני טעינה. עם זאת, חווית הטעינה הציבורית בישראל עדיין אינה חלקה כמו במדינות מסוימות באירופה *בהשוואה*. מספר עמדות הטעינה המהירות גדל כל הזמן, אך עדיין ייתכנו תקלות בעמדות, זמינות נמוכה בשעות העומס, וצורך להתמודד עם מספר אפליקציות וכרטיסי חיוב שונים, למרות שיש שיפור מתמיד בתחום. האחריות על הסוללה (בדרך כלל 8 שנים או 160,000 ק”מ, המוקדם מביניהם) מעניקה שקט נפשי משמעותי לגבי אחת ה*בעיות* או ה*תקלות* הפוטנציאליות היקרות ביותר ברכב חשמלי.
VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש: הדינמיות של ב.מ.וו?
נוחות נסיעה ובידוד רעשים
אחד האתגרים הגדולים ביותר עבור יצרני רכבי פרימיום הוא למצוא את האיזון הנכון בין נוחות נסיעה להתנהגות כביש דינמית. ה-BMW סדרה 5 החדשה מנסה לנווט את הדרך הזו, ולרוב בהצלחה. נוחות הנסיעה טובה בדרך כלל, במיוחד בגרסאות המצוידות במתלים אדפטיביים. היא סופגת היטב את רוב שיבושי הכביש והסדקים הנפוצים בדרכים בישראל, למרות שעל אספלט שבור במיוחד או פסי האטה גדולים, המרכב עשוי להרגיש מעט נוקשה, במיוחד בגרסאות עם חישוקים גדולים וצמיגים בחתך נמוך.
בידוד הרעשים בתא הנוסעים מצוין. רעשי מנוע כמעט ואינם נשמעים (ובגרסה החשמלית i5 כמובן שקט מוחלט מהמנוע), רעשי רוח מבודדים היטב גם במהירויות גבוהות, ורעשי כביש חודרים לתא הנוסעים במידה מינימלית ביותר. זה הופך את הנסיעה בסדרה 5 לחוויה רגועה ונעימה, אידיאלית לנסיעות ארוכות ובינעירוניות.
התנהגות דינמית
ב.מ.וו מתגאה תמיד בדינמיות ובהנאה מנהיגה, וה-5 החדשה מנסה לשמר את המוניטין הזה, למרות שהיא גדולה וכבדה יותר מקודמותיה, ובמיוחד בגרסאות החשמליות. תחושת ההיגוי טובה, מדויקת, ובעלת משקל נכון במצבי הנהיגה הספורטיביים. יש לה אחיזת כביש גבוהה, וניתן להכניס אותה לפנייה בביטחון. זוויות הגלגול בפניות מרוסנות היטב, ומעניקות תחושה של יציבות וביטחון. עם זאת, חשוב לומר שהדור החדש נוטה יותר לכיוון הנוחות והיוקרה *בהשוואה* לדורות קודמים או לגרסאות ספורטיביות קיצוניות יותר, והוא פחות “שובב” או מתקשר באופן מיידי עם הנהג כמו בעבר.
הבלמים חזקים ויעילים, ומספקים תחושת ביטחון בעת בלימת חירום. בגרסאות ההיברידיות והחשמליות, מערכת הרגנרציה (הטעינה באמצעות בלימה) משולבת היטב וחלקה, ולעיתים מאפשרת נהיגה כמעט מלאה באמצעות דוושה אחת בלבד (אם כי לא בצורה אגרסיבית כמו בחלק מהמתחרות החשמליות). היעדר *גיר* והעברת *הילוכים* בגרסאות החשמליות תורם לתחושת זרימה ולינאריות בהאצה, מה שהופך את הנהיגה בהן לחלקה ומרשימה במיוחד בעיר ובעת יציאה מהמקום.
קלות התמרון בעיר טובה יחסית לגודל הרכב. ההיגוי קל במהירויות נמוכות, והאבזור כמו מצלמות היקפיות וחיישני חניה (סטנדרט ברמות *גימור* גבוהות) מסייעים מאוד בחניה במקומות צפופים. יציבות כיוונית במהירויות גבוהות מצוינת, והרכב נוסע בקו ישר ומרגיש נטוע ובטוח גם בכבישים מהירים.
VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג: חומת מגן טכנולוגית
מבחני בטיחות וחוזק מבני
נושא הבטיחות הוא בעל חשיבות עליונה ברכבי פרימיום, וה-BMW סדרה 5 עומדת בסטנדרטים הגבוהים ביותר בקטגוריה שלה. הרכב זכה לציון המקסימלי של 5 כוכבים ב*מבחני בטיחות* של ארגון Euro NCAP. הציון הגבוה משקף הגנה מצוינת לנוסעים מבוגרים וילדים במגוון תרחישי התנגשות, וכן הגנה טובה להולכי רגל וציון גבוה למערכות עזר לנהג. המבנה המודרני של השלדה, שמשלב פלדה בחוזק גבוה וחומרים קלים יותר, תורם לחוזק מבני יוצא דופן ויכולת פיזור אנרגיית התנגשות בצורה יעילה. בנוסף ל*מבחני בטיחות* אלו, ב.מ.וו מבצעת *מבדקי בטיחות* פנימיים מחמירים משלה על מנת להבטיח את רמת ההגנה הגבוהה ביותר.
מערכות עזר לנהג (ADAS)
ה-BMW סדרה 5 החדשה מצוידת בארסנל מרשים של מערכות עזר אקטיביות לנהג (ADAS – Advanced Driver Assistance Systems), שרבות מהן מגיעות כסטנדרט כבר ברמות ה*גימור* הבסיסיות יחסית המשווקות בישראל, ואחרות זמינות כאופציה או ברמות *גימור* גבוהות יותר. בין המערכות הבולטות: בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית Stop & Go, מערכת שמירה על נתיב הנסיעה, התרעת סטייה מנתיב ותיקון אקטיבי, ניטור שטחים מת, התרעה על תנועה חוצה מאחור ומלפנים, בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים, סייען חניה אוטונומי, מצלמות 360 מעלות ועוד.
תפקוד מערכות ה-ADAS בעולם האמיתי ב-5 החדשה בדרך כלל טוב. בקרת השיוט האדפטיבית פועלת בצורה חלקה ונעימה יחסית *בהשוואה* למערכות פחות מתוחכמות, והיא מסוגלת להתמודד היטב עם תנועה עצירה-ונסיעה בפקקים. מערכת שמירת הנתיב פועלת בצורה עדינה יחסית ופחות אגרסיבית מהרצוי לנהגים מסוימים, ומספקת סיוע טוב בשמירה על מיקום בנתיב בכבישים מהירים. זיהוי השטחים המת והתרעות על תנועה חוצה יעילים ומעניקים שכבת ביטחון נוספת. עם זאת, כמו בכל רכב מודרני, חשוב לזכור שמערכות אלו הן בגדר סיוע בלבד ואינן מחליפות את אחריות הנהג לשים לב ולשלוט ברכב בכל עת. קלות התפעול של המערכות, הפעלתן וכיבוין, משולבת בממשק ה-iDrive ודורשת הסתגלות.
IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל): עולם של אפשרויות (ויורו)
כמה עולה התענוג?
ה-BMW סדרה 5 ממוקמת בסגמנט הפרימיום היוקרתי, ובהתאם, ה*מחיר* שלה אינו נמוך. טווח ה*מחיר* של ה-BMW סדרה 5 החדשה בישראל משתנה משמעותית בהתאם ליחידת ההנעה הנבחרת ול*רמת גימור*. גרסת הבנזין 520i מתחילה לרוב ב*מחיר* הנע בסביבות 400,000-450,000 ש”ח (נכון לאפריל 2025, המחירים עשויים להשתנות). גרסת הפלאג-אין 530e תהיה יקרה יותר, ותתחיל כנראה בסביבות 450,000-500,000 ש”ח. הגרסה החשמלית i5 מתחילה ב*מחיר* הנע סביב 550,000-600,000 ש”ח לגרסת ה-eDrive40, ויכולה לטפס בקלות מעל 700,000 ש”ח ואף יותר עבור גרסת ה-M60 הבכירה והמאובזרת.
חשוב לבדוק את ה*מחירון* הרשמי העדכני של היבואן (דלק מוטורס) לקבלת המחירים המדויקים עבור כל *רמת גימור* וקונפיגורציה. המחירים בישראל מושפעים משמעותית ממס קנייה, אגרות רישוי ומיסים נוספים, מה שהופך את רכבי הפרימיום ליקרים משמעותית *בהשוואה* לשווקים אחרים. נושא ה*מחיר* הוא בהחלט אחד החסרונות העיקריים של הסדרה 5 עבור רוב הציבור.
רמות גימור ואבזור בישראל
בישראל, ה-BMW סדרה 5 מוצעת בדרך כלל במספר רמות *גימור* עיקריות, שלכל אחת מהן חבילת אבזור שונה שמשפיעה כמובן על ה*מחיר*. רמות *גימור* נפוצות עשויות לכלול Luxury Line (שמהדגת יוקרה ונוחות), M Sport Package (שמעניקה מראה ואישיות ספורטיביים יותר עם חישוקים גדולים יותר, ערכות גוף אגרסיביות ושיפורים קוסמטיים), ולעיתים M Sport Pro או רמות *גימור* מיוחדות נוספות. ההבדלים המרכזיים בין רמות ה*גימור* הם באבזור הנוחות (סוג המושבים, ריפודים, גג פנורמי, סוג מערכת השמע, תאורת אווירה), אבזור טכנולוגי (HUD, מצלמות 360, מערכות נהיגה סמי-אוטונומיות מתקדמות יותר) ושינויים קוסמטיים חיצוניים ופנימיים.
אחריות ועלויות תחזוקה
תנאי האחריות המלאה ל-BMW סדרה 5 בישראל הם בדרך כלל 3 שנים ללא הגבלת קילומטרים. עבור הגרסאות החשמליות (i5) וגרסאות הפלאג-אין הייבריד (530e), קיימת גם אחריות נפרדת על הסוללה, הנדיבה יותר, ועומדת לרוב על 8 שנים או 160,000 ק”מ, המוקדם מביניהם. אחריות הסוללה חשובה במיוחד שכן החלפת סוללה היא פוטנציאל ל*תקלות* או *בעיות* יקרות במיוחד מחוץ לתקופת האחריות.
עלויות התחזוקה של רכב פרימיום כמו ה-BMW סדרה 5 גבוהות יותר *בהשוואה* לרכבים עממיים. טיפולים תקופתיים במרכזי שירות מורשים של ב.מ.וו יקרים יותר, וגם חלקי חילוף יקרים יותר. שווי השימוש ברכב מנהלים יוקרתי נוטה להיות משמעותי בשנים הראשונות, וזו נקודה חשובה שיש לקחת בחשבון בתחשיב הכלכלי הכולל של כמה עולה להחזיק רכב כזה. מידע על *תקלות* ו*בעיות* נפוצות בדגם ספציפי בדור חדש עדיין צובר נתונים, אך ל-BMW מוניטין טוב יחסית באמינות מנועים ו*גיר*ים בטווח הארוך, אם כי מערכות אלקטרוניות מתקדמות עלולות להיות מקור ל*בעיות* פוטנציאליות בכל רכב מודרני. האחריות הנדיבה מסייעת כמובן בהתמודדות עם *תקלות* כאלו בשנים הראשונות.
X. יתרונות: למה לבחור ב-BMW סדרה 5?
- מגוון יחידות הנעה: ה-5 החדשה מציעה מגוון רחב של אופציות – בנזין יעיל, פלאג-אין היברידי גמיש, וחשמליות מלאות (i5) עם טווחים וביצועים מרשימים. זה מאפשר לכל רוכש למצוא את הגרסה המתאימה ביותר לצרכיו ולאופי הנסיעה שלו.
- תא נוסעים טכנולוגי ויוקרתי: העיצוב הפנימי מודרני, איכות החומרים גבוהה, וה-BMW Curved Display הוא מרשים ומרכזי. האבזור הטכנולוגי עשיר ועדכני, ומספק חווית שימוש מתקדמת ונוחה (לאחר תקופת הסתגלות).
- נוחות נסיעה ובידוד רעשים: למרות האופי הדינמי, הסדרה 5 החדשה נוחה מאוד בנסיעות ארוכות ושומרת על רמת בידוד רעשים מצוינת, מה שהופך אותה לבת לוויה אידיאלית לנסיעות בינעירוניות ולפקקים.
- בטיחות ברמה גבוהה: עם ציון 5 כוכבים ב*מבחני בטיחות* של Euro NCAP וחבילת מערכות ADAS מקיפה, ה-5 החדשה מספקת רמת בטיחות אקטיבית ופסיבית גבוהה מאוד.
- התנהגות כביש דינמית (יחסית לקטגוריה): למרות שהיא נוטה יותר לנוחות מקודמותיה, היא עדיין מציעה תחושת היגוי טובה, אחיזת כביש גבוהה, ויכולות דינמיות ששומרות על הניצוץ הנהיגתי המפורסם של ב.מ.וו, במיוחד *בהשוואה* לחלק ממתחרותיה.
- נוכחות ויוקרה: ה-5 סדרה החדשה נראית מרשימה על הכביש ומשדרת סטטוס ויוקרה, כפי שמצופה מרכב בקטגוריה זו.
XI. חסרונות: פשרות והיבטים פחות זוהרים
- מחיר גבוה: אולי החיסרון המשמעותי ביותר עבור רבים בישראל. ה*מחיר* ההתחלתי גבוה, והוא מטפס משמעותית עם בחירת יחידות הנעה חזקות יותר, רמות *גימור* גבוהות או אבזור נוסף.
- ממשק מולטימדיה מורכב: למרות שהמערכת מרשימה ויזואלית, המעבר המסיבי למסך מגע והפחתה בכפתורים פיזיים הופכים חלק מהתפעול לפחות אינטואיטיבי תוך כדי נהיגה ודורשים תקופת הסתגלות משמעותית.
- נוקשות מסוימת על שיבושים חדים: למרות נוחות הנסיעה הכללית הטובה, על שיבושי כביש חדים או שבורים במיוחד (הנפוצים בישראל) הרכב עשוי להרגיש מעט נוקשה, במיוחד עם חישוקים גדולים.
- מרכז המושב האחורי פחות נוח: כפי שקורה ברכבים רבים בקטגוריה, המושב המרכזי מאחור פחות נוח לנוסע מבוגר בגלל תעלת הינע בולטת (אפילו בגרסאות החשמליות) ועיצוב המושב.
- עלויות אחזקה ותיקונים: כיאה לרכב פרימיום, טיפולים וחלפים יקרים יותר *בהשוואה* לרכבים עממיים. למרות שהאחריות טובה, *תקלות* מחוץ לאחריות עלולות להיות יקרות לתיקון.
XII. השוואה למתחרים עיקריים בשוק הישראלי
כאשר בוחנים את ה-BMW סדרה 5 בשוק הישראלי, אי אפשר להתעלם מהמתחרות הישירות והחזקות שלה. העיקריות הן מרצדס E קלאס ואודי A6. *בהשוואה* למרצדס E קלאס, ה-5 סדרה נוטה באופן מסורתי יותר לכיוון הדינמיות והנהיגה המעורבת, בעוד שה-E קלאס נתפסת לרוב כיוקרתית יותר, נוחה יותר ובעלת תא נוסעים מפואר ומרגיע יותר, עם דגש על נוחות נסיעה מוחלטת וטכנולוגיה שמטרתה להקל על הנהג. *בהשוואה* לאודי A6, הסדרה 5 מציעה לרוב חווית נהיגה מעניינת יותר ופחות סטרילית. האודי A6 נתפסת כרכב מנהלים אלגנטי ומאופק, עם תא נוסעים איכותי ביותר וממשק מולטימדיה מתקדם (אם כי גם הוא מסך מגע ברובו), ומערכת הנעה כפולה (קוואטרו) מצוינת בגרסאותיה הבכירות. ג’נסיס G80 היא מתחרה נוספת שמציעה חבילה יוקרתית, נוחה ומאובזרת *במחיר* אטרקטיבי יותר, אך היא פחות ממוקדת נהג *בהשוואה* ל-BMW ולעיתים נתפסת כבעלת פחות “יוקרה” מותגית.
ה-BMW סדרה 5 מצליחה למקם את עצמה כבחירה למי שמחפש שילוב טוב של נוחות יומיומית ויוקרה עם ניצוץ של הנאה מנהיגה שקשה למצוא אצל המתחרות. האופציה לגרסאות חשמליות מלאות (i5) עם ביצועים וטווחים טובים, יחד עם שמירה על אופציות הנעה קונבנציונליות, מעניקה לה יתרון מבחינת היצע *בהשוואה* למתחרות מסוימות שנמצאות בשלבים שונים של מעבר לחשמל. יחד עם זאת, ה*מחיר* שלה, במיוחד בגרסאות המאובזרות או החשמליות, גבוה מאוד, ויכול להוות חסם משמעותי.
XIII. סיכום ומסקנות (פסק דין): שילוב של מסורת ועתיד
התרשמות כוללת
ה-BMW סדרה 5 החדשה (G60/i5) היא מכונית מנהלים יוקרתית ומרשימה. היא משלבת עיצוב חיצוני נועז ומודרני עם תא נוסעים היי-טקי ואיכותי. היא מציעה מגוון רחב של יחידות הנעה, כולל אופציות חשמליות מצוינות, ונוחות נסיעה ובידוד רעשים מעולים. היא עומדת בסטנדרטים הגבוהים ביותר של בטיחות ומאובזרת בחבילת מערכות עזר לנהג מקיפה. היא שומרת על חלק מה-DNA הדינמי המפורסם של ב.מ.וו, למרות שהיא כבדה ונוחה יותר מקודמותיה.
עם זאת, היא אינה חפה מחסרונות. ה*מחיר* שלה גבוה, במיוחד בישראל, וממשק המולטימדיה החדש דורש הסתגלות. ישנן גם נקודות קטנות יותר כמו נוקשות מסוימת על שיבושים חדים ופחות נוחות במושב האחורי המרכזי. *חוות דעת גולשים* ראשוניות לרוב משבחות את איכות הנסיעה והטכנולוגיה, אך לעיתים מביעות הסתייגות מהעיצוב החיצוני הפולארי או ממורכבות התפעול של המערכות החדשות.
האם כדאי לקנות? למי היא מתאימה?
אז *האם כדאי לקנות* את ה-BMW סדרה 5 החדשה? התשובה תלויה בכם ובצרכים שלכם. אם אתם מחפשים רכב מנהלים יוקרתי שמציע שילוב מצוין של נוחות יומיומית, טכנולוגיה מתקדמת, איכות גבוהה, ועדיין שומר על יכולת דינמית מסוימת, ה-BMW סדרה 5 היא בחירה מצוינת ובהחלט שווה לשקול אותה. היא מתאימה במיוחד לאנשי עסקים שנוסעים הרבה בכבישים בינעירוניים, למשפחות שמחפשות מרחב ויוקרה, ולחובבי טכנולוגיה שמסתדרים עם ממשקים מבוססי מסך. אם אתם שוקלים רכב חשמלי, ה-i5 היא מתחרה חזקה מאוד בקטגוריה.
מי ששם דגש עליון על נוחות נסיעה מוחלטת ללא פשרות (גם על שיבושים חדים) אולי יעדיף לבחון מקרוב את מרצדס E קלאס *בהשוואה*. מי שמחפש את הרכב הזול ביותר בקטגוריה או בעל עלויות תחזוקה נמוכות יותר יצטרך כנראה לחפש פתרונות אחרים, אולי מחוץ לסגמנט הפרימיום לגמרי, או לשקול את ג’נסיס G80 כאופציה *במחיר* נמוך יותר. מי שמחפש אמינות מוכחת לאורך שנים ללא *תקלות* או *בעיות* צפויות בדגם חדש, יצטרך לקחת בחשבון את הסיכון הטמון ברכישת דור חדש.
המלצה סופית
בסופו של דבר, ה-BMW סדרה 5 החדשה היא מכונית יוקרתית ומודרנית שמציעה חבילה מפתה מאוד. היא מייצגת את ההתפתחות של סגמנט רכבי המנהלים היוקרתיים לעבר עולם מחושמל וטכנולוגי יותר, תוך ניסיון לשמר את הליבה הדינמית של המותג. למרות ה*מחיר* הגבוה והצורך להסתגל לממשק החדש, היא מומלצת למי שמעריך איכות בנייה, טכנולוגיה מתקדמת, נוחות בנסיעות ארוכות, וכן את היכולת ליהנות מנהיגה כאשר הכביש מאפשר זאת. מומלץ ביותר לבצע נסיעת מבחן מקיפה בכל אחת מהגרסאות הרלוונטיות לכם (בנזין, פלאג-אין, i5) ולהשוות אותה למתחרות הישירות *בהשוואה* פרטנית, על מנת לקבל את ההחלטה הטובה ביותר עבור הצרכים והתקציב שלכם.