ברוכים הבאים לפורטל הרכב PRK.
אנחנו צוללים היום לעומק אל אחד הרכבים העירוניים החכמים והחסכוניים ביותר שנוסעים על כבישי ישראל.
ההונדה ג’אז ההיברידית.
זהו דגם שהפך שם נרדף ליעילות, שימושיות מרבית בממדים קומפקטיים, ומוניטין אמינות איתן של היצרן היפני הוותיק, הונדה.
בסקירה המקיפה הזו, נפרק לגורמים את ההונדה ג’אז (Honda Jazz e:HEV), נבחן את יתרונותיה וחסרונותיה לעומק.
נראה למי היא מתאימה במיוחד בשוק הרכב הישראלי הצפוף והיקר.
ונענה על השאלה שמעניינת רבים: האם כדאי לקנות הונדה ג’אז היברידית בשנת 2025?
במהלך הסקירה, נתייחס למגוון היבטים קריטיים.
החל מהעיצוב והמרווח הפנימי המפתיע, דרך הטכנולוגיה ויחידת ההנעה הייחודית שלה.
כמובן שנתמקד בנתוני צריכת דלק מרשימים.
נעבור לחווית הנהיגה, היבטי הבטיחות החשובים.
ולבסוף, נצלול לעומק של ענייני מחיר, רמות גימור זמינות בישראל, ועלויות אחזקה צפויות.
בואו נתחיל.
I. מבוא
הונדה ג’אז e:HEV: סופרמיני היברידית עם טוויסט
הונדה ג’אז, או בשמה בחלקים אחרים של העולם, הונדה פיט (Honda Fit), היא כבר שנים ארוכות שחקנית מרכזית בקטגוריית הסופרמיני הגלובלית.
הדור הנוכחי, שהוצג בתחילת העשור, מביא עמו בשורה משמעותית.
התמקדות כמעט בלעדית ביחידת הנעה היברידית יעילה במיוחד.
בישראל, כמו בשווקים אירופאיים רבים, היא משווקת כדגם e:HEV בלבד, מה שמציב אותה ישירות כמתחרה עיקרית לסופרמיני היברידיות אחרות.
הג’אז תמיד בלטה בזכות המבנה הקופסתי הייחודי שלה.
העיצוב הזה אולי לא יגרום לכם להחסיר פעימה מרוב התרגשות, אבל הוא מקנה לה יתרון עצום אחד.
פרקטיות ומרווח פנים שאין כמותו כמעט בקטגוריה.
הונדה מיצבה את הג’אז e:HEV כפתרון תחבורה עירוני ופרברי חסכוני, אמין, ובטוח.
היא פונה בעיקר למשפחות קטנות.
זוגות צעירים או מבוגרים.
ולכל מי ששם דגש על צריכת דלק נמוכה במיוחד ועלויות תפעול סבירות.
היא מתחרה ישירות מול שחקניות ותיקות וחזקות בשוק הישראלי.
בראשן, конечно, הטיוטה יאריס היברידית (Toyota Yaris Hybrid).
מתחרות נוספות עשויות לכלול את הרנו קליאו E-Tech היברידית (Renault Clio E-Tech) ואף חלק מהדגמים החשמליים הקטנים שנכנסו לשוק לאחרונה, עבור קהל שמוכן לשקול מעבר מלא לחשמל.
בהשוואה למתחרות, הג’אז מנסה לבדל את עצמה בעיקר בזכות השימושיות יוצאת הדופן והפתרונות הפנימיים החכמים, כמו מושבי ה”מג’יק סיטס” המפורסמים.
חוות דעת גולשים ראשוניות מאז ההשקה בישראל הדגישו לרוב את החיסכון בדלק ואת המרווח הפנימי כיתרונות בולטים.
אך גם ציינו לפעמים שהמחיר אינו מהנמוכים בקטגוריה.
בסקירה זו נצלול כאמור לכל ההיבטים החשובים.
נתחיל במראה החיצוני והפנימי, נבחן את איכות החומרים והמרווח בכל פינה.
נמשיך למערכות הטכנולוגיה והמולטימדיה.
נדבר בהרחבה על יחידת ההנעה ההיברידית המורכבת ועל נתוני צריכת הדלק המעניינים שלה.
נסקור את חווית הנהיגה בעיר ומחוצה לה.
נפרט על מערכות הבטיחות והציון במבחני ריסוק.
ונסיים בדיון מפורט על המחיר, רמות הגימור, עלויות האחזקה, ונספק את פסק הדין הסופי האם היא הבחירה הנכונה עבורכם.
הכל במטרה לספק לכם את כל המידע הנדרש לפני שתחליטו האם זה הרכב הבא שלכם.
II. עיצוב חיצוני
מראה תכליתי וקופסתי
הונדה ג’אז מעולם לא הייתה מכונית שתוכננה כדי לנצח בתחרויות יופי.
גם הדור הנוכחי נשאר נאמן לפילוסופיה העיצובית המאפיינת אותה מאז ומתמיד.
מראה פונקציונלי, מעט קופסתי, עם גג גבוה יחסית.
זהו עיצוב שמשרת מטרה ברורה אחת: למקסם את המרווח הפנימי ואת שדה הראייה.
הרושם הכללי הוא של מכונית חביבה, לא אגרסיבית, ואפילו קצת “פודלית” באופי שלה.
בחזית, הג’אז מציגה גריל קטן יחסית, לעיתים עם גימור בצבע הרכב, המשלב את לוגו הונדה.
הפנסים הקדמיים גדולים, מעוגלים מעט, ומעניקים לה מראה ידידותי ואפילו מעט “עיניים גדולות”.
יש בהם תאורת LED מודרנית.
קווי המתאר מהצד מדגישים את הגובה של הרכב.
הצללית היא של מיניוואן קטן או האצ’בק גבוה במיוחד.
קו המותניים עולה קלות כלפי החלק האחורי.
בתי הגלגלים מעוצבים בצורה פשוטה ונקייה.
הדלתות גדולות יחסית, מה שמקל על הכניסה והיציאה.
החלק האחורי ממשיך את הקו הפונקציונלי.
הפנסים האחוריים מעוצבים בצורת L מעודנת.
דלת תא המטען גדולה ונפתחת כלפי מעלה, מאפיינת מכוניות האצ’בק.
אין כאן אלמנטים עיצוביים דרמטיים או ספוילרים בולטים (למעט ספוילר קטן בקצה הגג בחלק מרמות הגימור).
הפגוש האחורי נקי.
חישוקי הגלגלים המוצעים בישראל הם בדרך כלל בקוטר 15 או 16 אינץ’, עם עיצובים פשוטים יחסית המכוונים ליעילות אירודינמית ונוחות נסיעה, יותר מאשר למראה ספורטיבי.
בסך הכל, נוכחות הכביש של הג’אז אינה מרשימה במיוחד או בולטת.
היא נראית קטנה וצנועה, מה שמתאים לאופייה העירוני והחסכוני.
מבחינת מידות פיזיות, היא טיפוסית לקטגוריית הסופרמיני (אורך של כ-4 מטרים).
אבל הגובה והרוחב שלה, יחד עם בסיס הגלגלים הנדיב יחסית לגודלה הכולל, הם שמעניקים לה את המרווח הפנימי הייחודי עליו נרחיב בהמשך.
בהשוואה לדור היוצא, העיצוב התעדן מעט, הפך פחות זוויתי ויותר מעוגל.
אך הקונספט הבסיסי של רכב קופסתי ושימושי נשמר לחלוטין.
III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח
מפתיעה מבפנים: תחושת מרחב ופתרונות חכמים
אם העיצוב החיצוני של הג’אז נראה לכם שמרני, כניסה לתא הנוסעים עשויה לשנות את דעתכם.
מיד עם הכניסה, מקבלת אתכם תחושת מרחב ואווריריות יוצאת דופן לרכב בקטגוריה הזו.
הקונספט העיצובי בפנים נקי ופשוט יחסית.
הדשבורד נמוך.
חלונות גדולים.
עמודים A דקים יחסית.
כל אלו תורמים לראות מצוינת לכל הכיוונים.
זו נקודה סופר חשובה לנהיגה עירונית קלה ובטוחה.
איכות החומרים בפנים היא עניין מעורב.
בחלקים העליונים של הדשבורד והדלתות תמצאו פלסטיק רך ונעים למגע.
אבל ככל שיורדים נמוך יותר, פוגשים פלסטיק קשיח ושגרתי יותר.
איכות ההרכבה בסך הכל טובה.
הכל מרגיש מוצק ומחובר היטב.
אין קרקושים מיותרים גם בנסיעה על כבישים פחות סלולים.
הגה העור (ברמות גימור גבוהות) נעים לאחיזה.
הנדסת האנוש בג’אז מצוינת ברובה.
הונדה הקפידה לשמור על פקדי פיקוד פיזיים עבור מערכת בקרת האקלים.
וזה מבורך בעידן שבו יותר ויותר יצרנים מעבירים הכל למסך המגע.
הפקדים נוחים לתפעול ונגישים.
מיקום הכפתורים על ההגה הגיוני וקל להסתגל אליו.
מסך המולטימדיה ממוקם גבוה ובולט.
הוא אמנם לא הגדול ביותר בקטגוריה, אבל הוא בהישג יד וקל לתפעול.
ראות החוצה, כאמור, פנטסטית.
נוחות המושבים היא נקודת זכות נוספת.
המושבים הקדמיים נוחים יחסית.
תומכים טוב בגב גם בנסיעות ארוכות.
אבל גולת הכותרת האמיתית היא המושבים האחוריים.
או ליתר דיוק, מושבי ה”מג’יק סיטס” (Magic Seats) המפורסמים של הונדה.
המרווח לרגליים מאחור פשוט עצום.
אפשר כמעט לשבת שם כמו בסלון.
וראש? גם מבוגרים גבוהים לא יתקלו בתקרה בזכות הגג הגבוה.
אבל הקסם האמיתי הוא ביכולת לקפל את בסיס המושב האחורי כלפי מעלה.
כמו בכיסא קולנוע.
זה מאפשר להעמיס חפצים גבוהים במיוחד מאחורי המושבים הקדמיים.
מנורת עמידה, אופני ילדים, צמחים גדולים.
זה פתרון אחסון גאוני ושימושי להפליא שאין לו מתחרים ישירים בסגמנט.
גם נפח תא המטען טוב יחסית לקטגוריה (כ-304 ליטרים).
צורתו רבועה ונוחה להעמסה.
סף ההטענה נמוך.
הוא שימושי בהחלט לקניות או מזוודות קטנות.
אמנם לא ענק, אבל בשילוב עם מושבי המג’יק סיטס שמגדילים דרמטית את יכולת ההעמסה של חפצים גדולים או גבוהים, הג’אז היא אלופת השימושיות האמיתית.
יש בה גם פתרונות אחסון קטנים וחכמים בתא הנוסעים עצמו.
IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה
מערכות מודרניות לחיים קלים יותר
הונדה ג’אז e:HEV מגיעה עם חבילה טכנולוגית סבירה בהחלט ביחס למחירה ולקטגוריה שלה.
מערכת המולטימדיה המרכזית מבוססת על מסך מגע בגודל 9 אינץ’ (ברמות הגימור הגבוהות).
התצוגה שלו סבירה, לא הכי חדה או צבעונית שפגשנו, אבל בהירה מספיק.
מהירות התגובה שלו טובה בדרך כלל, למרות שלעיתים הוא עשוי להיות מעט איטי בהשקה הראשונה.
מבנה התפריטים לוגי וקל יחסית להתמצאות.
מערכת ההפעלה היא פיתוח עצמאי של הונדה.
אין עוזר קולי מתקדם כמו Siri או Hey Google מובנה במערכת עצמה, אבל זה מתאפשר דרך קישוריות הסמארטפונים.
הג’אז תומכת בקישוריות סמארטפונים מלאה.
גם Apple CarPlay וגם Android Auto.
וזה יתרון משמעותי.
בשוק הישראלי, רבים מסתמכים על אפליקציות ניווט כמו ווייז (Waze) או גוגל מפס.
קישוריות זו מתאפשרת בחיבור חוטי בדרך כלל.
אבל בחלק מרמות הגימור הגבוהות יותר, יש גם קישוריות אלחוטית, וזו תוספת נוחות נהדרת.
לוח המחוונים בג’אז הוא דיגיטלי במלואו.
מסך בגודל 7 אינץ’.
הוא קל לקריאה.
ומציג מידע רב בצורה ברורה.
ניתן לבחור בין מספר תצורות תצוגה בסיסיות.
בעיקר כדי להדגיש את אופן פעולת המערכת ההיברידית.
הוא מציג גם נתוני צריכת דלק בזמן אמת, מצב טעינת הסוללה ההיברידית, ומידע ממערכות הבטיחות.
מערכת השמע הסטנדרטית בג’אז סבירה לאוזן ממוצעת.
היא עושה את העבודה בתוך תא הנוסעים השקט יחסית.
אין מערכות שמע יוקרתיות יותר המוצעות כאופציה או ברמות גימור גבוהות במיוחד.
מבחינת אבזור נוחות מרכזי, הג’אז מציעה ברמות הגימור המשווקות בארץ מגוון פריטים סטנדרטיים.
כולל בקרת אקלים אלקטרונית (לרוב חד-אזורית).
כניסה והנעה ללא מפתח.
מראות מתקפלות חשמלית.
חיישני חניה קדמיים ואחוריים.
ומצלמת רוורס.
רמות גימור גבוהות יותר עשויות להוסיף חימום למושבים הקדמיים, חלונות כהים מאחור, ופרטים עיצוביים קוסמטיים.
אין גג פנורמי או תצוגה עילית (HUD) זמינים בג’אז.
הפוקוס הוא על הפונקציונליות והיעילות.
V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה
הקסם ההיברידי של הונדה: יעילות מעל הכל
גולת הכותרת של ההונדה ג’אז e:HEV היא ללא ספק יחידת ההנעה ההיברידית שלה.
היא שונה במקצת ממערכות היברידיות אחרות בשוק (כמו זו של טויוטה, למשל).
מערכת ה-e:HEV של הונדה מורכבת ממנוע בנזין בנפח 1.5 ליטר.
הפועל במחזור אטקינס החסכוני.
הספק המנוע הוא 97 כוחות סוס.
אליו מצטרפים שני מנועים חשמליים.
מנוע חשמלי אחד משמש בעיקר כגנרטור לטעינת הסוללה וכהתנעה למנוע הבנזין.
ומנוע חשמלי שני, חזק יותר, הוא המנוע העיקרי שמניע את הגלגלים ברוב מצבי הנהיגה.
ההספק המשולב של המערכת עומד על 109 כוחות סוס.
עם מומנט משולב של 25.8 קג”מ.
העברה הכוח לגלגלים הקדמיים מתבצעת ללא גיר קונבנציונלי או תיבת הילוכים רציפה כמו שרגילים למצוא ברכבים היברידיים אחרים.
הונדה משתמשת במערכת הנקראת e-CVT.
אבל למעשה, היא פועלת כמו העברה ישירה (Direct Drive) ברוב הזמן.
בעיקר במהירויות נמוכות ובינוניות, הרכב מונע כמעט לחלוטין על ידי המנוע החשמלי הראשי.
מנוע הבנזין נכנס לפעולה רק כדי להפעיל את הגנרטור ולטעון את הסוללה.
רק במהירויות גבוהות ויציבות, המנוע בנזין מתחבר ישירות לגלגלים באמצעות מצמד.
המערכת מנהלת את המעברים הללו באופן אוטומטי ושקוף לחלוטין לנהג.
היעדר גיר והילוכים שצריכים לעבור הופך את התאוצות ללינאריות וחלקות מאוד.
נתוני הביצועים על הנייר סבירים לרכב עירוני.
תאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש אורכת כ-9.4 שניות.
זה מהיר יחסית למתחרות היברידיות מסוימות בקטגוריה.
ותחושת הכוח בנהיגה יומיומית, במיוחד בעיר ובמהירויות נמוכות, מצוינת.
תודות לזמינות המיידית של המומנט החשמלי.
תאוצות ביניים לצורך עקיפה או השתלבות בכביש מהיר מרגישות נמרצות.
אבל כאשר דורשים את מלוא הכוח (למשל, בטיפוס עליות ארוכות או תאוצה חזקה מאוד), מנוע הבנזין נכנס לפעולה.
הוא עשוי להישאר על סל”ד גבוה וקבוע יחסית בשל אופי פעולת המערכת ללא הילוכים.
זה יוצר רעש מנוע בולט יחסית, בניגוד לדממה כמעט מוחלטת בנסיעה חשמלית.
זו אחת הפשרות של המערכת ללא גיר קונבנציונלי.
אבל הסיבה העיקרית שבגללה קונים את הג’אז ההיברידית היא צריכת דלק.
ונקודה זו היא אחת מהחזקות ביותר שלה.
נתוני יצרן לפי תקן WLTP מצהירים על צריכת דלק משולבת של כ-4.5-4.8 ליטר ל-100 ק”מ (או כ-20.8-22.2 ק”מ לליטר).
אבל במציאות, במיוחד בנהיגה עירונית או בפקקים (שם המערכת ההיברידית מצטיינת), נתונים אלו בהחלט ברי השגה.
אפשר בקלות להגיע לצריכת דלק ריאלית של 20 ק”מ לליטר ואף יותר בנהיגה מתונה.
בנסיעה בינעירונית מהירה, הצריכה עשויה לעלות מעט, לכיוון ה-17-18 ק”מ לליטר.
אבל עדיין, מדובר בנתונים פנומנליים.
חשוב לציין את נושא “צריכת דלק” בהקשר של רכבים חשמליים או היברידיים.
אף על פי שרכבים אלו אינם שורפים דלק באופן קבוע או בכלל (בחשמלי מלא), מונח החיפוש “צריכת דלק” עדיין נפוץ מאוד בקרב הציבור הישראלי.
הוא משמש כמונח גנרי המתאר את יעילות השימוש באנרגיה ועלות התפעול.
לכן, חשוב להסביר שהג’אז ההיברידית משתמשת בדלק בנזין.
אבל צריכת הדלק שלה נמוכה דרמטית בהשוואה לרכבי בנזין מקבילים.
ועלות הנסיעה לקילומטר בה נמוכה משמעותית.
אמנם לא נמוכה כמו ברכב חשמלי מלא (שצורך צריכת אנרגיה בקוט”ש ל-100 ק”מ).
אבל היא מציעה פתרון ביניים מצוין למי שרוצה לחסוך בדלק בלי להתעסק עם טעינה.
VI. טעינה (לרכב פלאג-אין/חשמלי)
לא רלוונטי: הג’אז היא היברידית רגילה
חשוב להבהיר נקודה זו.
הונדה ג’אז e:HEV המשווקת בישראל היא מכונית היברידית “רגילה” או “היברידית מלאה” (Full Hybrid או Self-Charging Hybrid).
היא אינה רכב פלאג-אין היברידי (Plug-in Hybrid) ואינה רכב חשמלי מלא (EV).
משמעות הדבר היא שאין לה שקע טעינה חיצוני.
אין סוללה גדולה מספיק שניתן או צריך לטעון משקע ביתי או עמדת טעינה ציבורית.
הסוללה ההיברידית הקטנה שלה נטענת אך ורק בזמן נסיעה.
באמצעות מנוע הבנזין המשמש כגנרטור או באמצעות אנרגיה קינטית הנאגרת בחזרה למערכת בזמן האטה ובלימה רגנרטיבית.
לכן, כל הדיון על קצבי טעינת AC ו-DC, זמני טעינה, סוגי מחברים, ונוחות שימוש באפליקציות ניהול טעינה – אינו רלוונטי כלל להונדה ג’אז e:HEV.
עבור מי שמחפש רכב היברידי שיאפשר נסיעה חשמלית לטווחים קצרים בעיר וטעינה בבית, הג’אז אינה הפתרון.
אבל עבור מי שמחפש פתרון חסכוני בדלק, אמין וקל לתפעול ללא שום צורך בתשתית טעינה או התעסקות בטעינה, הג’אז מספקת בדיוק את זה.
זה היתרון המרכזי של היברידיות שאינן פלאג-אין: פשוט לתדלק ולנסוע.
VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש
נוחות עירונית ויעילות נסיעה
חווית הנהיגה בהונדה ג’אז e:HEV מכוונת בבירור לנוחות ויעילות.
לא לביצועים ספורטיביים.
הנסיעה בעיר שקטה ונעימה במיוחד.
במהירויות נמוכות, הרכב נע לרוב על כוח חשמלי בלבד.
מה שמבטיח תנועה חלקה, שקטה, וללא רעידות מנוע.
זה הופך את הנהיגה בפקקים ובשכונות לחוויה רגועה.
בולמי הזעזועים מכוילים לצד הרך.
מה שאומר שהם סופגים היטב את רוב המהמורות ושיבושי הכביש העירוניים.
לפעמים, על שיבושים גדולים וחדים במיוחד, הרכב עשוי להרגיש מעט נוקשה.
אבל בסך הכל, נוחות הנסיעה טובה מאוד ביחס לגודל הרכב.
רמת בידוד הרעשים בתא הנוסעים סבירה.
רעשי כביש ורוח מורגשים במהירויות בינעירוניות גבוהות יחסית.
אבל הם לא הופכים את הנסיעה לבלתי נעימה.
כאמור, כאשר המנוע בנזין נכנס לפעולה במלוא הכוח (לצורך תאוצה חזקה או בטיפוס), הוא עשוי להיות רועש יחסית.
זה מאפיין של יחידות הנעה הפועלות בסל”ד קבוע יחסית ללא גיר מסורתי או הילוכים משתנים.
אבל בנהיגה רגועה ושגרתית, המעברים בין הנעה חשמלית למנוע בנזין חלקים ושקטים.
התנהגות הכביש של הג’אז צפויה ובטוחה.
ההיגוי שלה קל מאוד.
זה יתרון עצום בתמרון בעיר ובחניה.
הוא לא מציע הרבה משוב מהכביש.
והוא לא מדויק כמו במכוניות ספורטיביות.
אבל הוא עושה את העבודה מצוין עבור רכב שמיועד לנסיעה יומיומית.
אחיזת הכביש טובה ומספקת.
הג’אז אינה מכונית שתעודד אתכם לנהוג במהירויות גבוהות בפניות.
יש לה זוויות גלגול מורגשות יחסית עקב מרכז הכובד הגבוה.
אבל היא נשארת יציבה ונטועה בכביש גם בפניות.
במהירויות גבוהות בכביש מהיר, היציבות הכיוונית טובה.
היא לא מרגישה עצבנית או חסרת ביטחון.
הבלמים בג’אז טובים ומספקים.
כמו בכל רכב היברידי, מערכת הבלימה משלבת בלימה רגנרטיבית (שמטעינה את הסוללה) עם בלימה הידראולית רגילה.
המעבר ביניהן בדרך כלל חלק ואינו מורגש.
הדוושה מעט פחות לינארית מאשר ברכב בנזין רגיל.
אבל קל להתרגל אליה.
יש אפשרות לבחור מצב בלימה רגנרטיבית מוגברת (באמצעות מנופים מאחורי ההגה ברמות גימור מסוימות).
זה מאפשר נהיגה בדוושה אחת כמעט לחלוטין בעיר.
קלות התמרון בעיר מצוינת.
רדיוס הסיבוב קטן.
ההיגוי קל.
והראות החוצה פנטסטית.
כל אלו הופכים את החניה והתנועה ברחובות צרים לפשוטות.
היעדר גיר והעברת הילוכים תורם גם הוא לתחושה חלקה ולינארית בנהיגה, במיוחד בפקקים.
VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג
ציון גבוה בבטיחות וחבילת ADAS מרשימה
הונדה תמיד שמה דגש על בטיחות, והג’אז אינה יוצאת מן הכלל.
היא זכתה לציון הגבוה ביותר במבחני בטיחות רשמיים של Euro NCAP – חמישה כוכבים.
מבדקי הבטיחות כללו מבחני ריסוק חזיתיים, צדדיים, והגנה על הולכי רגל.
הג’אז הציגה ביצועים טובים בכל הקטגוריות.
מבנה השלדה שלה (מכונה ACE Body Structure על ידי הונדה) מתוכנן לפזר אנרגיה בצורה יעילה במקרה של התנגשות.
מעבר לבטיחות הפסיבית (מבנה השלדה וכריות האוויר), הג’אז מצוידת בחבילת מערכות עזר לנהג (ADAS) הנקראת Honda Sensing.
ובישראל היא משווקת לרוב עם החבילה המלאה או כמעט מלאה כסטנדרט, גם ברמות הגימור הבסיסיות יחסית.
זה יתרון בולט בהשוואה למתחרות רבות.
החבילה כוללת מערכות כמו:
בקרת שיוט אדפטיבית (Adaptive Cruise Control – ACC) השומרת מרחק מהרכב מלפנים.
מערכת שמירה על נתיב (Lane Keeping Assist System – LKAS) שמתקנת בעדינות היגוי כדי להישאר במרכז הנתיב.
מערכת התרעה על יציאה מנתיב (Road Departure Mitigation System – RDM).
מערכת בלימת חירום אוטונומית (Collision Mitigation Braking System – CMBS) עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים.
מערכת זיהוי תמרורים (Traffic Sign Recognition System – TSR).
אורות גבוהים אוטומטיים.
תפקוד המערכות הללו בעולם האמיתי טוב בדרך כלל.
בקרת השיוט האדפטיבית פועלת בצורה חלקה יחסית.
היא אינה אגרסיבית מדי בהאצות או בלימות.
מערכת שמירה על נתיב יעילה בכבישים מסומנים היטב.
היא מספקת סיוע טוב בנסיעות ארוכות בכביש מהיר.
מערכת בלימת החירום מספקת שכבת הגנה חשובה במקרה של הסחת דעת.
יתרון נוסף הוא מצלמה רחבת זווית המותקנת בחזית ומספקת ראות טובה יותר של סביבת הרכב.
בסך הכל, רמת הבטיחות האקטיבית והפסיבית בג’אז גבוהה מאוד.
זה מעניק שקט נפשי לנהג וליושבים ברכב.
IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל)
כמה עולה הג’אז, ומה מקבלים?
אחד הסעיפים שמעניינים ביותר כל רוכש פוטנציאלי הוא כמובן המחיר.
הונדה ג’אז e:HEV אינה המכונית הזולה ביותר בקטגוריית הסופרמיני.
וזה נכון במיוחד בהשוואה לרכבי בנזין מקבילים.
הטכנולוגיה ההיברידית והאבזור הבטיחותי המתקדם משפיעים על תג המחיר.
טווח המחיר של הונדה ג’אז היברידית בישראל נכון לאפריל 2025 נע סביב ה-135,000-150,000 ש”ח, תלוי ברמת הגימור ובהטבות המבצעיות (אם יש).
המחירון הרשמי משתנה מעת לעת.
אבל זה טווח מחירים המציב אותה בפועל בחלק העליון של קטגוריית הסופרמיני, ואף קרוב לדגמי האצ’בק גדולים יותר או קרוסאוברים קטנים.
הג’אז משווקת בישראל בדרך כלל בשתיים או שלוש רמות גימור עיקריות.
רמת הכניסה מכונה לרוב “Elegance”.
רמת גימור גבוהה יותר עשויה להיקרא “Executive” או “Advance”.
ההבדלים המרכזיים בין רמות הגימור מתבטאים בעיקר באבזור נוחות ועיצוב.
רמת Elegance כבר די מאובזרת וכוללת את רוב מערכות הבטיחות.
אבל רמות גימור גבוהות יותר יוסיפו כאמור מסך מולטימדיה גדול יותר, קישוריות אלחוטית לאפל קארפליי ואנדרואיד אוטו, חימום מושבים, חישוקים קלים גדולים יותר, וחלקים חיצוניים בצבע הרכב או בגימור מיוחד.
יש לוודא בדיוק אילו רמות גימור מיובאות כרגע לישראל ומה כוללת כל אחת.
מבחינת אחריות, הונדה מציעה בדרך כלל אחריות יצרן מלאה לתקופה של 3 שנים או 100,000 ק”מ (המוקדם מביניהם).
עבור המערכת ההיברידית עצמה, ובפרט סוללת הליתיום-יון הקטנה, ניתנת בדרך כלל אחריות ארוכה יותר.
לרוב 5 עד 8 שנים או 150,000-200,000 ק”מ.
תנאי האחריות המדויקים יכולים להשתנות מעט בין יבואנים.
חשוב לבדוק אותם בזמן הרכישה.
עלויות התחזוקה השוטפות של הג’אז ההיברידית סבירות.
הטיפולים התקופתיים יקרים מעט יותר מרכב בנזין פשוט.
אבל הם נדרשים במרווחי זמן ארוכים יותר (בדרך כלל פעם בשנה או כל 15-20 אלף ק”מ).
גם בלאי חלקי בלמים נמוך יותר בזכות הבלימה הרגנרטיבית.
תקלות משמעותיות בדגמי הונדה בכלל, ובג’אז בפרט, אינן נפוצות.
הדגם נהנה ממוניטין אמינות מצוין לאורך שנים.
אבל כמו בכל רכב מודרני, תקלות במערכות אלקטרוניות או ספציפית במערכת ההיברידית עשויות לקרות.
כאן באה לידי ביטוי חשיבותה של האחריות הארוכה על המערכת ההיברידית והסוללה.
נושא שווי השימוש (ירידת ערך) בג’אז טוב יחסית לרכבים מקבילים, תודות למוניטין האמינות והחיסכון בדלק המבוקשים בשוק המשומשות.
זהו היבט חשוב בחישוב עלות הבעלות הכוללת.
X. יתרונות
-
יעילות וצריכת דלק פנומנלית:
זו ללא ספק נקודת החוזק הגדולה ביותר של הג’אז.
במיוחד בנסיעה עירונית ופרברית, היא מציעה נתוני צריכת דלק מהטובים ביותר שניתן למצוא ברכב לא נטען.
החיסכון בהוצאות הדלק יכול להיות משמעותי לאורך זמן.
היא מספקת תשובה מצוינת לחיפוש הנפוץ “צריכת דלק” עם ביצועים מרשימים. -
מרווח פנים ושימושיות ללא תחרות בקטגוריה:
מושבי ה”מג’יק סיטס” בשילוב הגובה והצורה הקופסתית יוצרים תא נוסעים מרווח ומגוון אפשרויות הטענה יוצאות דופן.
היא מספקת מרווח רגליים מלכותי ליושבים מאחור.
וזה יתרון ענק למשפחות קטנות או להסעת מבוגרים. -
אמינות ומוניטין יצרן:
הונדה נחשבת לאחד מיצרני הרכב האמינים בעולם.
הג’אז לאורך דורותיה ביססה מוניטין של רכב שמבלה מעט מאוד במוסך.
זה מעניק שקט נפשי לבעלים.
ומפחית את הסיכוי לגלות תקלות או בעיות כרוניות. -
בטיחות גבוהה וחבילת ADAS עשירה:
ציון 5 כוכבים במבחני Euro NCAP וחבילת מערכות בטיחות אקטיביות מקיפה כסטנדרט.
זו חבילה מרשימה הכוללת בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה על נתיב ובלימת חירום אוטונומית.
היא מציעה הגנה מצוינת בהשוואה למתחרות רבות. -
נוחות נסיעה עירונית וקלות תמרון:
הכיול הרך של המתלים, הראות המצוינת, וההיגוי הקל הופכים את הנהיגה בעיר ואת החניה לפשוטות ונעימות.
המערכת ההיברידית התורמת לנסיעה חלקה ושקטה במהירויות נמוכות.
XI. חסרונות
-
ביצועים רועשים תחת עומס:
כאשר המנוע בנזין נכנס לפעולה במלוא העוצמה, הוא עשוי להיות רועש יחסית בשל אופן הפעולה הייחודי של המערכת ללא גיר או הילוכים רגילים.
זה מורגש בעיקר בתאוצות חזקות או בעליות ארוכות.
זו פשרה שמגיעה עם טכנולוגיית ה-e:HEV. -
מחיר רכישה גבוה יחסית:
כמה עולה הונדה ג’אז?
המחיר שלה אינו נמוך.
היא יקרה משמעותית מרכבי בנזין קטנים מקבילים.
ואפילו יקרה או דומה במחירה לחלק מהמתחרות ההיברידיות, או לדגמים גדולים יותר.
זה דורש השקעה ראשונית גבוהה יותר. -
עיצוב חיצוני שמרני ולא מרגש:
המראה הקופסתי והפונקציונלי עשוי להיות פחות מושך עבור מי שמחפש רכב עם נוכחות בולטת או עיצוב ספורטיבי ודינמי.
זו העדפה אישית, כמובן, אבל העיצוב שלה מכוון לפרקטיות ולא לסטייל. -
איכות חומרים משתנה בתא הנוסעים:
בעוד שחלקים מהדשבורד עשויים מחומרים נעימים, יש גם שימוש נרחב בפלסטיק קשיח בחלקים נמוכים יותר.
זה פוגע מעט בתחושת הפרימיום הפוטנציאלית.
XII. הונדה ג’אז בהשוואה למתחרות
כפי שציינו בתחילת הסקירה, הונדה ג’אז e:HEV מתמודדת בשוק הישראלי מול כמה יריבות חזקות בקטגוריית הסופרמיני ההיברידיות.
המתחרה הישירה והעיקרית היא ללא ספק טויוטה יאריס היברידית.
שתיהן מציעות חיסכון משמעותי בדלק, אמינות מוכחת (אם כי לכל יצרן יש תקלות אפשריות, מוניטין האמינות של שתיהן חזק), וחבילות בטיחות טובות.
בהשוואה ליאריס, הג’אז בולטת משמעותית ביתרון המרווח הפנימי והשימושיות.
מושבי המג’יק סיטס הם פתרון גאוני שאין ליאריס.
המרווח לרגליים מאחור גדול בהרבה בג’אז.
מצד שני, היאריס עשויה להציע תחושת נהיגה מעט יותר דינמית.
מערכת המולטימדיה שלה עשויה להרגיש מעט מודרנית יותר (תלוי ברמת הגימור והשנה).
ועיצובה החיצוני נחשב על ידי רבים לאטרקטיבי יותר.
צריכת הדלק של שתיהן קרובה מאוד.
מתחרה נוספת היא רנו קליאו E-Tech היברידית.
הקליאו מציעה עיצוב ספורטיבי יותר ופנים יוקרתי יותר בהשוואה לג’אז.
מערכת ההנעה שלה ייחודית ומתבססת על טכנולוגיה של פורמולה 1.
אבל מבחינת מרווח פנים ושימושיות, היא נופלת משמעותית מהג’אז.
גם האמינות ארוכת הטווח של המערכת ההיברידית של רנו פחות מוכחת בהשוואה להונדה וטויוטה.
רכבים חשמליים קטנים כמו MG ZS EV או ג’ילי גיאומטרי C מציעים עלות נסיעה לקילומטר נמוכה עוד יותר.
פליטה אפסית, וביצועים זריזים יותר.
אבל הם דורשים התעסקות עם טעינה.
טווח נסיעה מוגבל יחסית (למרות שמשתפר בדגמים חדשים).
ומחיר רכישה שעשוי להיות גבוה יותר.
הג’אז ממוקמת בדיוק בנקודת האמצע: חסכון עצום בדלק ללא צורך בטעינה חיצונית.
בהשוואה כוללת, הג’אז מנצחת את מתחרותיה בעיקר בפרקטיות, במרווח הפנים ובגמישות ההטענה.
XIII. סיכום ומסקנות
פסק הדין: למי כדאי לקנות הונדה ג’אז e:HEV?
הונדה ג’אז e:HEV היא מכונית חכמה, יעילה, ושימושית להפליא.
היא לא תסובב ראשים ברחוב.
היא לא תרגש אתכם עם ביצועים עוצרי נשימה או עיצוב דרמטי.
אבל היא עושה את כל מה שהיא אמורה לעשות, ובגדול.
המרווח הפנימי והפתרונות החכמים כמו מושבי המג’יק סיטס פשוט מדהימים לרכב בגודל כזה.
והם מהווים יתרון מכריע בהשוואה למתחרות רבות.
יחידת ההנעה ההיברידית יעילה באופן יוצא מן הכלל, ומספקת נתוני צריכת דלק מהחלומות בנהיגה יומיומית.
זה הופך אותה לבחירה כלכלית מעולה בטווח הארוך.
מוניטין האמינות של הונדה מעניק שקט נפשי.
וחבילת הבטיחות המלאה כסטנדרט היא נקודת זכות עצומה בשוק הישראלי.
חווית הנהיגה נינוחה וקלה, במיוחד בעיר.
אז האם כדאי לקנות הונדה ג’אז היברידית?
בהחלט כן, אבל לא לכל אחד.
היא מתאימה במיוחד ל:
משפחות קטנות המתגוררות בעיר או בפריפריה הקרובה ומעוניינות ברכב חסכוני ושימושי מאוד.
זוגות צעירים או מבוגרים שמחפשים רכב אמין, קל לנהיגה ולחניה, ועם עלויות תפעול נמוכות יחסית.
אנשים שנוסעים הרבה בעיר ובפקקים, שם המערכת ההיברידית מצטיינת והחיסכון בדלק מקסימלי.
מי שאינו זקוק או מעוניין בהתעסקות עם טעינה של רכב פלאג-אין או חשמלי מלא, אך עדיין רוצה ליהנות מחיסכון בדלק.
למי היא פחות מתאימה?
למי שמחפש רכב עם ביצועים ספורטיביים או חווית נהיגה דינמית ומרגשת.
למי שהעיצוב החיצוני הוא גורם משמעותי עבורו, ומעדיף מראה אופנתי ובולט יותר.
למי שמחפש את המחיר הזול ביותר בקטגוריה, שכן הג’אז יקרה יחסית בהשקעה הראשונית.
בסופו של דבר, הונדה ג’אז e:HEV היא בחירה מצוינת למי שמעריך פרקטיות, שימושיות, חיסכון אדיר בדלק, ואמינות יוצאת דופן.
אם אתם מוכנים לשלם מחיר רכישה מעט גבוה יותר בהתחלה בתמורה לרכב שיהיה חסכוני, אמין, ופשוט יקל עליכם את החיים בעיר ומחוצה לה.
עם המון מקום בפנים לכל מטרה, מבלי להתעסק עם עמדות טעינה.
הג’אז ההיברידית היא בהחלט אופציה שכדאי לשקול ברצינות.
היא פתרון תחבורה חכם ורציונלי בעידן שבו עלויות הדלק רק הולכות ועולות.