עולם הרכב ממשיך להתפתח בקצב מסחרר, עם דגמים חדשים ומחודשים שמנסים ללכוד את תשומת הלב של הקונים.
בתוך התחרות העזה הזו, ישנם שמות שמצליחים לשמור על רלוונטיות ויוקרה לאורך שנים ארוכות.
אחד מהם הוא הונדה סיוויק (Honda Civic), מכונית משפחתית קומפקטית עם מורשת עשירה שהפכה לאייקון עולמי.
בדור ה-11 הנוכחי שלה, שהושק בישראל בשנים האחרונות, הונדה בחרה בגישה מעט שונה, במיוחד עבור גרסת ההאצ’בק המשווקת אצלנו.
בזמן שהסדאן מציעה גם מנועי בנזין “רגילים”, ההאצ’בק, המיוצרת ביפן (לעומת הסדאן מטורקיה), מגיעה לישראל אך ורק בגרסה היברידית מלאה: הונדה סיוויק e:HEV.
המיצוב הזה שם אותה במרכז זירת ההאצ’בקים ההיברידיים, ומעמיד אותה בהשוואה ישירה למתחרות קלאסיות כמו טויוטה קורולה האצ’בק, וגם למתחרות שאינן היברידיות אך באותה קטגוריה, כמו מאזדה 3 האצ’בק.
הבחירה ההיברידית משקפת את המגמה העולמית והישראלית כאחד, בה צריכת דלק וחיסכון הופכים להיות שיקולים מרכזיים עבור קהל היעד.
קהל יעד זה כולל לרוב משפחות צעירות, זוגות או יחידים שמחפשים רכב אמין, בטוח, טכנולוגי ויעיל לנסיעות יומיומיות בעיר ומחוצה לה, מבלי להתפשר על פרקטיות או הנאה מנהיגה.
סקירה זו באתר PRK תצלול לעומק כל היבטי ההונדה סיוויק האצ’בק e:HEV, החל מהעיצוב החיצוני והפנימי, דרך יחידת ההנעה ההיברידית והביצועים, נוחות הנסיעה, התנהגות הכביש, מערכות הבטיחות, ועד לנושאים הכלכליים כמו מחיר, מחירון, רמות גימור, אחריות והתייחסות לחוות דעת גולשים פוטנציאליות.
נבחן את היתרונות והחסרונות של הדגם, נשווה אותו למתחרים וננסה לענות על השאלה הגדולה: האם כדאי לקנות הונדה סיוויק האצ’בק היברידית בישראל של 2025?
I. מבוא
הונדה סיוויק האצ’בק e:HEV: הדור ה-11 בישראל
הונדה סיוויק (Honda Civic) היא אחד השמות המוכרים והמוערכים ביותר בעולם הרכב.
היא איתנו כבר עשרות שנים, וכל דור חדש שלה מעורר עניין רב, הן אצל חובבי הרכב והן בקרב הציבור הרחב.
הדור ה-11, שהושק בעולם ב-2021 והגיע לישראל מעט מאוחר יותר, הביא איתו שינויים משמעותיים לעומת הדור העשירי הפרובוקטיבי למדי.
הונדה בחרה בגישה עיצובית ותכנונית בוגרת ושקטה יותר, כזו שמחזירה את הסיוויק לשורשים הפרקטיים והאיכותיים שלה, תוך שילוב טכנולוגיה מתקדמת ויחידות הנעה יעילות.
בישראל, הסיוויק מוצעת בשני מרכבים: סדאן והאצ’בק.
בעוד גרסת הסדאן מיוצרת בטורקיה ומוצעת גם עם מנוע בנזין קונבנציונלי, גרסת ההאצ’בק, נושא סקירה זו, מגיעה ארצה היישר מיפן, ומצוידת אך ורק ביחידת הנעה היברידית מלאה e:HEV.
הבחירה הזו ממקמת אותה כמוצר נישה יחסית בתוך משפחת הסיוויק, אך גם כשחקן מרכזי בזירת ההאצ’בקים ההיברידיים בישראל.
מיצוב ותחרות בשוק הישראלי
הונדה סיוויק האצ’בק e:HEV מתמודדת בשוק הישראלי בקטגוריית המכוניות המשפחתיות הקומפקטיות (C-Segment), ובאופן ספציפי יותר, בתת-קטגוריה של ההאצ’בקים.
עם יחידת הנעה היברידית, המתחרה הישירה והבולטת ביותר שלה היא טויוטה קורולה האצ’בק היברידית.
זוהי יריבות קלאסית בין שתי ענקיות יפניות, שכל אחת מציעה פרשנות מעט שונה למושג ההאצ’בק ההיברידית.
מתחרה רלוונטית נוספת, אף שהיא אינה היברידית, היא מאזדה 3 האצ’בק, המציעה אלטרנטיבה למי שפחות מחפש חיסכון מירבי בדלק ויותר מתמקד בעיצוב, איכות פנים ודינמיקה מסורתית.
לצדן, ישנן האצ’בקים נוספות בקטגוריה (כמו פורד פוקוס, סקודה פאביה, יונדאי i30 ועוד), חלקן עם מנועי בנזין או דיזל, ואף דגמים חשמליים קטנים יותר שחלק מהקונים הפוטנציאליים עשויים לשקול.
הסיוויק האצ’בק מנסה לבדל את עצמה באמצעות שילוב של עיצוב בוגר, איכות ייצור יפנית, מערכת היברידית מתקדמת ויעילה, חבילת בטיחות עשירה וביצועים נעימים.
קהל היעד ומטרת הסקירה
קהל היעד העיקרי של הונדה סיוויק האצ’בק e:HEV בישראל הוא כאמור אנשים שמחפשים מכונית אמינה, חסכונית ובטוחה לנסיעות יומיומיות מגוונות.
היא יכולה להתאים למשפחות קטנות, לזוגות שמחפשים רכב עיקרי או שני, וגם ליחידים שמקדישים חשיבות לצריכת דלק נמוכה, טכנולוגיה ואבזור בטיחות מתקדם.
האצ’בק מציעה פרקטיות גבוהה יותר מאשר הסדאן מבחינת גישה לתא המטען, ולכן פונה גם למי שצריך להעמיס ציוד גדול יותר מדי פעם.
מטרת סקירה מקיפה זו היא לספק לקוראי פורטל הרכב PRK מידע מפורט, אובייקטיבי ומאוזן על הדגם.
נעבור על כל היבטיו המרכזיים, נציג את היתרונות והחסרונות המרכזיים שלו, נתייחס להקשר הישראלי הרלוונטי (מחיר, רמות גימור, התאמה לתנאי הארץ) ונסייע לכם להבין האם ההונדה סיוויק האצ’בק היא הבחירה הנכונה עבורכם.
II. עיצוב חיצוני
מראה בוגר ומעודן יותר
אם הדור העשירי של הונדה סיוויק האצ’בק התאפיין בעיצוב נועז, זוויתי וכמעט “חללי”, הדור ה-11 לוקח כיוון שונה בתכלית.
הפילוסופיה העיצובית הפעם שואפת להיות בוגרת, נקייה ומעודנת יותר, אולי כדי למשוך קהל רחב יותר ולהתחרות בצורה ישירה יותר במתחרות השמרניות יחסית כמו טויוטה קורולה ומאזדה 3.
הרושם הכללי הוא של מכונית מכובדת, בעלת קווים זורמים והרמוניים, שאינה צועקת “אני ספורטיבית” אבל גם אינה משעממת.
חזית נקייה וסולידית
חזית הרכב מתאפיינת בעיצוב נקי למדי.
הגריל צר ומעוצב בקווים ישרים, ומשתלב היטב עם יחידות התאורה הצרות והחדות.
הפנסים הקדמיים, לרוב בטכנולוגיית LED, מעניקים מראה מודרני וקשוח מעט.
שילוב הגריל והפנסים יוצר “פנים” רציניות יותר לרכב לעומת הדור הקודם.
פתחי האוויר בפגוש התחתון מעוצבים גם הם בצורה פונקציונלית ואלגנטית, וכל החזית משדרת איפוק ואיכות.
פרופיל דינמי ומאוזן
מבט מהצד חושף את צללית ההאצ’בק המוארכת יחסית והזורמת.
קו המותניים ישר ונמוך יותר לעומת הדור היוצא, מה שמקנה תחושת יציבות וגם תורם לשיפור הראות מהחלונות.
קו הגג משתפל בעדינות לכיוון החלק האחורי, אך לא באופן דרסטי מדי שפוגע במרווח הראש מאחור.
בתי הגלגלים מעוצבים בצורה סטנדרטית יחסית.
חישוקי הגלגלים המוצעים בישראל, בהתאם לרמת גימור, הם לרוב בקוטר 17 או 18 אינץ’, ובעלי עיצובים נאים שמשלימים את המראה הכללי.
המידות הפיזיות של הסיוויק האצ’בק דומות למקובל בקטגוריה, עם אורך של כ-4.55 מטרים, רוחב של כ-1.80 מטרים וגובה של כ-1.41 מטרים. בסיס הגלגלים, העומד על כ-2.73 מטרים, ארוך יחסית ומרמז על מרווח פנים טוב.
חלק אחורי אלגנטי אך פחות ייחודי
החלק האחורי של ההאצ’בק הוא אולי המקום שבו הפילוסופיה העיצובית החדשה בולטת ביותר.
במקום הפנסים בצורת בומרנג המחוברים בפס אדום של הדור הקודם, הדור ה-11 מציג פנסים אחוריים שמרניים יותר, בצורת L, המחוברים בפס תאורה עדין יותר.
הפגוש האחורי נקי למדי, ודלת תא המטען גדולה ושימושית.
אין ספוילרים מוגזמים (למעט אולי ספוילר קטן בחלק העליון של דלת תא המטען ברמות גימור מסוימות).
העיצוב הכולל בחלק האחורי אלגנטי, אך גם מעט פחות ייחודי וזכיר בהשוואה למתחרות כמו מאזדה 3 האצ’בק.
נוכחות כביש מאוזנת
על הכביש, הונדה סיוויק האצ’בק e:HEV משדרת נוכחות סולידית ומכובדת.
היא לא נמוכה או רחבה בצורה יוצאת דופן, ולא גבוהה כמו רכב פנאי.
המידות המאוזנות שלה, בשילוב עם העיצוב הנקי, גורמות לה להשתלב בנוף התנועה הישראלי באופן טבעי, מבלי למשוך תשומת לב מוגזמת מצד אחד, אך גם מבלי להיבלע לחלוטין מצד שני.
היא נראית בדיוק כמו מה שהיא – האצ’בק משפחתית מודרנית ואיכותית.
III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח
אווירה מינימליסטית ופונקציונלית בתא הנוסעים
כמו בעיצוב החיצוני, גם תא הנוסעים של הונדה סיוויק הדור ה-11 מייצג שינוי כיוון משמעותי לעומת הדור הקודם.
האווירה הכללית כאן היא הרבה יותר מינימליסטית, נקייה ופונקציונלית.
הדשבורד מעוצב בצורה פשוטה ואלגנטית, עם דגש על קווים אופקיים שמקנים תחושת מרחב.
האלמנט העיצובי הבולט והייחודי ביותר הוא רשת כוורת דקיקה שנמשכת לרוחב הדשבורד ומסתירה מאחוריה את פתחי המיזוג – פתרון אסתטי ומוצלח למדי.
כל הפקדים והלחצנים ממוקמים באופן הגיוני וקל לתפעול, מה שמשפר משמעותית את הנדסת האנוש בהשוואה לדגמים אחרים בהם כמעט כל הפונקציות הועברו למסך המגע.
יש מספיק לחצנים פיזיים עבור בקרת האקלים וקיצורי דרך למערכת המולטימדיה, מה שמאפשר תפעול נוח ובטוח יותר תוך כדי נהיגה.
איכות חומרים והרכבה: קפיצת מדרגה
אחד התחומים שבהם הסיוויק החדשה מציגה קפיצת מדרגה ברורה הוא איכות החומרים וההרכבה.
בחלקים העליונים של הדשבורד והדלתות נעשה שימוש בחומרים רכים ונעימים למגע, מה שמקנה תחושה יוקרתית יותר מהמצופה בקטגוריה זו.
גם בחלקים התחתונים יותר, בהם נעשה שימוש בפלסטיק קשיח יותר, האיכות סבירה והגימור טוב.
איכות ההרכבה הכוללת נראית מצוינת, עם מרווחים אחידים ומינימליים בין החלקים, ותחושת מוצקות כללית.
זהו יתרון בולט של הסיוויק בהשוואה לחלק מהמתחרות, וניכר שהונדה השקיעה מחשבה ומשאבים בשיפור תחושת האיכות בתא הנוסעים.
נוחות מושבים ומרווח פנים
המושבים הקדמיים בסיוויק האצ’בק נוחים ותומכים באופן מספק לנסיעות ארוכות.
אפשרויות הכוונון (לרוב ידניות ברמות הגימור הפופולריות בישראל, חשמליות ברמות הגבוהות) מאפשרות למצוא תנוחת נהיגה טובה בקלות יחסית.
הראות החוצה טובה, הן קדימה והן לצדדים, הודות לקו מותניים נמוך יותר וקורות A דקות יחסית.
מאחור, המרווח לנוסעים סביר בהחלט עבור שני מבוגרים.
מרווח הרגליים טוב בזכות בסיס הגלגלים הנדיב, ומרווח הראש מספק גם לאנשים גבוהים יחסית, למרות קו הגג המשתפל מעט בחלק האחורי.
נוסע שלישי במרכז המושב האחורי ירגיש פחות בנוח, בעיקר בגלל מבנה המושב ומגבלות רוחב מקובלות בקטגוריה.
תא מטען שימושי ופרקטי
תא המטען של ההונדה סיוויק האצ’בק מציע נפח של כ-410 ליטר (נתון שמשתנה מעט בין רמות גימור בשל מיקום הסוללה ההיברידית).
זהו נפח מכובד ופרקטי למשפחה ממוצעת.
צורת תא המטען רבועה ונוחה להעמסה, וסף ההטענה נמוך יחסית, מה שמקל על הכנסת והוצאת חפצים כבדים או גדולים.
ישנם ווים לעיגון מטען ופתרונות אחסון קטנים נוספים.
ניתן כמובן לקפל את המושבים האחוריים (לרוב חלוקה של 60/40) כדי להגדיל משמעותית את נפח ההעמסה לצורך הובלת פריטים גדולים יותר, אם כי הרצפה המתקבלת אינה שטוחה לחלוטין.
בסך הכל, תא המטען עונה על הציפיות ממכונית האצ’בק משפחתית ומציע פרקטיות יומיומית טובה.
IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה
מערכת מולטימדיה עדכנית וידידותית
הונדה שילבה בסיוויק האצ’בק החדשה מערכת מולטימדיה מרכזית עדכנית וקלה לתפעול.
המסך הראשי, שגודלו 9 אינץ’ (ברמות גימור מסוימות), ממוקם גבוה על הדשבורד, במקום נוח לצפייה של הנהג מבלי להסיט את המבט באופן קיצוני מהכביש.
איכות התצוגה טובה, ומהירות התגובה למגע סבירה בהחלט.
מבנה התפריטים לוגי ואינטואיטיבי, ולא דורש למידה מורכבת.
המערכת תומכת בקישוריות סמארטפונים באמצעות Apple CarPlay ו-Android Auto, כאשר ברמות הגימור הגבוהות החיבור לרוב אלחוטי, מה שמהווה יתרון משמעותי ונוחות שימוש גבוהה יותר.
ישנה גם מערכת ניווט מובנית בחלק מרמות הגימור.
איכות העוזר הקולי (אם קיים ונתמך בעברית או אנגלית באופן מלא) משתנה ולרוב פחות שימושית בישראל לעומת ממשקי הקישוריות לסמארטפון.
לוח מחוונים דיגיטלי ואפשרויות תצוגה
מאחורי גלגל ההגה נמצא לוח מחוונים דיגיטלי מלא, שגודלו לרוב 10.2 אינץ’.
התצוגה בהירה וברורה, וניתן להתאים אותה אישית במידה מסוימת.
היא מציגה את המידע החשוב בצורה נהירה, כולל נתוני נסיעה, מידע ממערכות הבטיחות, סטטוס המערכת ההיברידית ונתוני צריכת אנרגיה.
ניתן לבחור בין מספר תצוגות שונות בהתאם להעדפה אישית, אם כי אפשרויות ההתאמה האישית עשויות להיות מעט מוגבלות בהשוואה ללוחות מחוונים דיגיטליים אחרים בשוק.
מערכת שמע ואבזור נוחות
מערכת השמע הסטנדרטית בסיוויק מספקת איכות סאונד טובה מספיק לרוב המשתמשים.
ברמות הגימור הגבוהות יותר, לעיתים מוצעת מערכת שמע משודרגת (למשל מבית BOSE), שמציעה חוויית סאונד עשירה ואיכותית יותר.
מבחינת אבזור נוחות, הונדה סיוויק האצ’בק e:HEV המשווקת בישראל מגיעה לרוב ברמות גימור נדיבות למדי.
בין הפריטים הנפוצים ניתן למצוא בקרת אקלים מפוצלת, חימום מושבים קדמיים, כניסה והתנעה ללא מפתח, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, מצלמת רוורס איכותית, ולעיתים גם גג שמש (רגיל או פנורמי) ומשטח טעינה אלחוטי לסמארטפון.
רמת הגימור משפיעה באופן ישיר על היקף האבזור, ולכן חשוב לבדוק בדיוק מה כוללת כל רמת גימור המוצעת על ידי היבואן בישראל.
טכנולוגיות ייחודיות
מלבד מערכת ההנעה ההיברידית הייחודית (עליה נפרט בסעיף הבא), הסיוויק לא מתבלטת בטכנולוגיות פורצות דרך וייחודיות להונדה בלבד, אלא יותר ביישום מוצלח של טכנולוגיות קיימות.
חבילת מערכות עזר לנהג (Honda Sensing), עליה נרחיב בהמשך, היא דוגמה טובה לשילוב טכנולוגיה חשובה לתוך חבילה סטנדרטית יחסית בישראל, מה שמקנה לרכב יתרון בטיחותי.
V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה
יחידת הנעה היברידית e:HEV: השילוב של מנוע בנזין וחשמל
כאמור, הונדה סיוויק האצ’בק המשווקת בישראל מצוידת אך ורק ביחידת ההנעה ההיברידית המלאה של הונדה, הנקראת e:HEV.
מדובר במערכת היברידית מתקדמת ושונה מעט מהמקובל.
היא משלבת מנוע בנזין ארבעה צילינדרים בנפח 2.0 ליטר הפועל במחזור אטקינסון (יעיל במיוחד בצריכת דלק), ושני מנועים חשמליים.
אחד המנועים החשמליים משמש כגנרטור, והשני הוא המנוע החשמלי הראשי המניע את הגלגלים רוב הזמן.
הכוח המשולב של המערכת עומד על 184 כוחות סוס (135 קילוואט), והמומנט החשמלי המרבי הוא 315 ניוטון-מטר (כ-32.1 קג”מ), הזמין באופן מיידי.
המערכת פועלת לרוב בשיטה טורית (מנוע הבנזין מניע גנרטור שמייצר חשמל למנוע החשמלי שמניע את הגלגלים), ובמהירויות גבוהות יותר או בעומס גבוה, קלאץ’ מיוחד מאפשר למנוע הבנזין להניע את הגלגלים ישירות דרך יחס העברה קבוע ויחיד.
אין כאן תיבת הילוכים רגילה עם גלגלי שיניים והעברת הילוכים פיזית (גיר אוטומטי קלאסי), אלא מה שמכונה e-CVT – למעשה, העברה ללא הילוכים.
ביצועים ותאוצות
נתון התאוצה הרשמי מ-0 ל-100 קמ”ש עומד על כ-7.8 שניות (הנתון המדויק יכול להשתנות מעט בין רמות גימור).
בפועל, תחושת הביצועים יומיומית נעימה וזריזה.
בתוך העיר, הסיוויק מרגישה קלילה ונמרצת בזכות המומנט החשמלי המיידי.
יציאה מרמזורים והשתלבות בתנועה מתבצעות בקלות ובשקט יחסי (כשהרכב נוסע על חשמל).
גם בתאוצות ביניים (למשל, עקיפה בכביש בינעירוני), המערכת מספקת כוח מספק לעקיפות בטוחות, אם כי במצב כזה מנוע הבנזין נכנס לפעולה בצורה מורגשת ולעיתים רועשת יחסית.
העדר הגיר והילוכים קלאסיים מביא לחוויית נסיעה חלקה ולינארית תחת עומס, ללא החלפות הילוכים מורגשות.
צריכת דלק וצריכת אנרגיה: הדובדבן שבקצפת
אחד היתרונות הגדולים ביותר של הונדה סיוויק e:HEV הוא בצריכת הדלק המצוינת שלה.
נתוני היצרן לפי תקן WLTP עומדים על כ-4.7 ליטר ל-100 ק”מ, שהם כ-21.3 ק”מ לליטר.
נתונים אלו, כמו בכל רכב, קשים להשגה בנהיגה יומיומית רגילה בישראל, במיוחד בפקקים ובתנאי עומס.
עם זאת, בנהיגה משולבת ריאלית בישראל, ובהתאם לאופי הנהיגה, ניתן להגיע בקלות לנתונים של 18-20 ק”מ לליטר, ואף יותר מכך בנהיגה עירונית או רגועה במיוחד.
זוהי צריכת דלק מרשימה לקטגוריה ולגודל הרכב.
חשוב לציין שכמו בכל רכב היברידי, צריכת הדלק מושפעת מאוד מאופי הנהיגה (רגועה/אגרסיבית), תנאי הדרך (עירוני/בינעירוני, מישור/עליות), שימוש במזגן ועוד.
בעידן שבו חיפושים כמו “צריכת דלק” רלוונטיים גם לרכבים חשמליים (הכוונה לעלות הנסיעה לק”מ בהשוואה לדלק), החיסכון בעלויות התדלוק הוא יתרון כלכלי משמעותי של הסיוויק ההיברידית.
אין צריכת אנרגיה בקוט”ש ל-100 ק”מ כמו ברכב חשמלי מלא או פלאג-אין, מכיוון שהיא אינה נטענת חיצונית.
VI. טעינה (רלוונטיות מוגבלת – רכב היברידי מלא)
אין צורך בטעינה חיצונית – היתרון של היברידי מלא
סעיף זה, העוסק בטעינה, דורש הבהרה חשובה בהקשר של הונדה סיוויק e:HEV.
מדובר ברכב היברידי < בstrong>מלא, או כפי שמכונה לעיתים “היברידי רגיל” או “היברידית שמתדלקים”.
משמעות הדבר היא שהסיוויק e:HEV < בstrong>אינה רכב פלאג-אין היברידי (PHEV) וגם לא רכב חשמלי מלא (BEV).
לכן, אין לה שקע טעינה חיצוני, לא לטעינת AC ביתית/ציבורית איטית ולא לטעינת DC מהירה.
כיצד נטענת הסוללה?
הסוללה הקטנה יחסית של המערכת ההיברידית בסיוויק (לרוב מסוג ליתיום-יון) נטענת אך ורק באמצעות שני מקורות:
1. < בem> רגנרציה (בלימה מתחדשת): כאשר הרכב מאט או בולם, האנרגיה הקינטית מומרת בחזרה לחשמל המאוחסן בסוללה. ניתן לשלוט במידה מסוימת על עוצמת הרגנרציה באמצעות מנופים מאחורי ההגה (פעולה שמדמה העברת הילוכים מטה ברכב רגיל, אך בפועל משנה את מידת הבלימה המתחדשת).
2. < בem> מנוע הבנזין: מנוע הבנזין יכול לפעול כגנרטור ולייצר חשמל שמאוחסן בסוללה, לרוב כאשר הוא פועל בטווח סל”ד יעיל.
חווית “אי הטעינה” וההקשר הישראלי
חוויית ה”טעינה” בסיוויק ההיברידית שונה לחלוטין מחוויית הטעינה ברכב חשמלי או פלאג-אין.
היא שקופה לחלוטין לנהג ואינה דורשת כל פעולה מצדו.
היתרון המרכזי בכך, במיוחד בהקשר הישראלי, הוא שאין תלות בתשתית טעינה ציבורית (שעדיין נמצאת בתהליך פריסה והתפתחות) ואין צורך להתקין עמדת טעינה בבית.
התדלוק מתבצע בתחנת דלק רגילה בלבד.
מצד שני, החיסכון מגיע רק בזכות יעילות המערכת ההיברידית ולא מהיכולת לנסוע מרחקים משמעותיים על חשמל בלבד שנטען בעלות נמוכה יחסית מהחשמל הביתי/ציבורי, כפי שקורה ברכבי פלאג-אין או חשמליים.
עבור קהל היעד שמחפש חיסכון בדלק ללא “התעסקות” עם טעינה, זוהי פתרון אידיאלי.
עבור מי ששוקל מעבר חלקי או מלא לחשמל, יחידת הנעה זו פחות רלוונטית מבחינת חווית הטעינה.
VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש
נוחות נסיעה שקטה ונעימה
אחד היתרונות הבולטים של הונדה סיוויק האצ’בק e:HEV הוא נוחות הנסיעה שהיא מציעה.
המתלים מכוילים בצורה טובה מאוד עבור הכבישים הישראלים, שיכולים להיות לעיתים משובשים ומלאי בורות.
הרכב סופג את מרבית שיבושי הכביש הקטנים והגדולים בצורה אלגנטית ונעימה, גם בכבישים עירוניים וגם בכבישים בינעירוניים.
הנסיעה לרוב רגועה ונינוחה, ומהווה שיפור לעומת הדור הקודם.
רמת בידוד הרעשים טובה מאוד ביחס לקטגוריה.
רעשי כביש ורוח מבודדים היטב במהירויות חוקיות, והמנוע שקט ברוב הזמן בזכות הפעולה החשמלית או שילוב העדין של המערכת ההיברידית.
רק תחת האצה חזקה, כאשר מנוע הבנזין עובד במרץ, הוא נשמע מעט רועש ומאמץ, תופעה מוכרת בחלק מהמערכות ההיברידיות מסוג זה (כמו גם בטויוטה קורולה).
התנהגות כביש בטוחה ויציבה
הונדה סיוויק האצ’בק מציגה התנהגות כביש בטוחה, צפויה ויציבה.
ההיגוי בעל משקל טוב ודיוק סביר, אם כי הוא אינו מספק משוב רב מהכביש.
אחיזת הכביש גבוהה, והרכב מרגיש נטוע ובטוח גם בפניות מהירות.
זוויות הגלגול מרוסנות היטב ביחס למכונית משפחתית, והרכב שומר על יציבות כיוונית מצוינת במהירויות גבוהות בכבישים מהירים.
הוא אינו מכונית ספורטיבית במובן המובהק של המילה, אך הוא בהחלט מסוגל להתמודד עם נהיגה נמרצת ומעט יותר דינמית ללא דרמות.
בלימה ורגרנציה
מערכת הבלמים משלבת בין בלימה רגילה (באמצעות דיסקים) לבלימה מתחדשת (רגנרציה) המטעינה את הסוללה.
המעבר בין שני סוגי הבלימה לרוב חלק ואינו מורגש יתר על המידה, אם כי לפעמים ישנה תחושה קצת לא לינארית בדוושת הבלם בתחילת הלחיצה.
כפי שצוין, ניתן לשלוט בעוצמת הרגנרציה באמצעות מנופים מאחורי ההגה, תכונה שימושית במיוחד בירידות ארוכות או בנהיגה עירונית.
תמרון בעיר
בעיר, ההונדה סיוויק האצ’בק מתמרון בקלות יחסית לגודלה.
שדה הראייה הטוב, בשילוב עם מצלמת הרוורס וחיישני החניה, מקלים על תמרוני חניה והתניידות בסביבה צפופה.
קוטר הסיבוב סביר.
הנסיעה השקטה על חשמל במהירויות נמוכות תורמת רבות לתחושת הנינוחות בפקקים.
חווית הנסיעה הכללית היא של מכונית קלה לתפעול, נוחה ונעימה לנסיעות יומיומיות ארוכות כקצרות. העדר גיר קלאסי והעברת הילוכים מורגשת תורם משמעותית לחלקות הנסיעה, במיוחד בתנועה צפופה ופקקים, שם רכבים עם גיר אוטומטי רגיל עשויים להרגיש פחות נעימים.
VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג
ציון מלא במבדקי בטיחות
בטיחות היא תחום שבו הונדה בדרך כלל מצטיינת, והסיוויק האצ’בק החדשה אינה יוצאת מהכלל.
הרכב זכה לציון מרבי של < בstrong>5 כוכבים במבחני בטיחות הרשמיים של Euro NCAP.
במבדקי בטיחות אלו, הסיוויק הפגינה ביצועים מצוינים בקטגוריות השונות, כולל הגנה על נוסעים מבוגרים, הגנה על ילדים, והגנה על הולכי רגל.
המבנה המחוזק של הרכב תורם משמעותית ליכולת ספיגת האנרגיה בעת התנגשות.
הציון הגבוה במבחני בטיחות מעיד על רמה גבוהה של בטיחות פסיבית (מבנה הרכב וכריות האוויר) ואקטיבית (מערכות עזר לנהג).
חבילת Honda Sensing עשירה כסטנדרט
בישראל, הונדה נוהגת לצייד את רכביה, ובפרט את הסיוויק, בחבילת מערכות בטיחות וסיוע לנהג (ADAS) עשירה למדי כבר ברמות הגימור הבסיסיות.
החבילה, הנקראת Honda Sensing, כוללת בדרך כלל את המערכות הבאות:
* < בli> בstrong>בקרת שיוט אדפטיבית: ששומרת על מרחק קבוע מהרכב מלפנים ומסוגלת להביא את הרכב לעצירה מלאה ולהמשיך בנסיעה בפקקים.
* < בli> בstrong>מערכת לשמירה על נתיב הנסיעה: הכוללת תיקון אקטיבי ומרכוז הרכב בתוך הנתיב.
* < בli> בstrong>מערכת בלימת חירום אוטונומית: מזהה הולכי רגל, רוכבי אופניים ורכבים אחרים, ומסוגלת לבלום את הרכב או לסייע לבלימה למניעת התנגשות או הפחתת חומרתה.
* < בli> בstrong>מערכת לזיהוי שטח מת: עם התרעה חזותית במראות הצד.
* < בli> בstrong>התרעה על תנועה חוצה מאחור: שימושית ביציאה מחניות.
* < בli> בstrong>זיהוי תמרורים: מציג את המהירות המותרת בלוח המחוונים.
* < בli> בstrong>אורות גבוהים אוטומטיים.
תפקוד מערכות ה-ADAS בפועל
מערכות ה-ADAS בסיוויק פועלות לרוב בצורה חלקה ומדויקת למדי.
בקרת השיוט האדפטיבית נוחה לשימוש בכבישים מהירים ופקקים.
מערכת שמירת הנתיב יעילה ותורמת להפחתת עומס הנהיגה בנסיעות ארוכות, אם כי כמו בכל רכב, אין לסמוך עליה באופן מוחלט.
מערכת בלימת החירום רגישה ומתריעה בזמן, ובמקרים מסוימים אף בולמת בחדות יחסית אם היא מזהה סכנה מיידית.
חשוב להדגיש שמערכות אלו נועדו לסייע לנהג ולא להחליפו, ועדיין נדרשת תשומת לב מלאה של הנהג לדרך בכל עת.
קיימות בעולם גם מבחני בטיחות נוספים, אך Euro NCAP הוא הנפוץ והמשפיע ביותר באירופה ובישראל.
IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל)
כמה עולה הונדה סיוויק האצ’בק בישראל?
שאלת המחיר היא כמובן אחת המרכזיות עבור כל רוכש פוטנציאלי.
נכון לאפריל 2025 (בהתבסס על הערכות ונתונים עדכניים), מחיר הונדה סיוויק האצ’בק e:HEV בישראל נע בטווח שבין כ-170,000 ש”ח לרמת הגימור הבסיסית, ויכול להגיע לכ-190,000 ש”ח ומעלה עבור רמות הגימור הגבוהות והמאובזרות יותר.
חשוב לזכור שהמחירים יכולים להשתנות בהתאם למבצעים של היבואן, שינויים במיסוי (כמו למשל הטלת מיסוי ירוק גבוה יותר על רכבים היברידיים) ושערי חליפין.
עלות זו ממקמת את הסיוויק בקצה העליון של קטגוריית ההאצ’בקים המשפחתיות בישראל, ובוודאי מעל מתחרות בנזין רבות.
רמות גימור עיקריות בישראל
היבואן הישראלי של הונדה מציע לרוב את ההונדה סיוויק האצ’בק בכמה רמות גימור עיקריות, כאשר ההבדלים המרכזיים ביניהן מתבטאים בעיקר באבזור הנוחות והטכנולוגיה.
רמות הגימור הנפוצות הן לרוב (השמות עשויים להשתנות מעט):
* < בstrong> Elegance (אלגנס): רמת הגימור הבסיסית יותר, הכוללת כבר חבילת בטיחות מלאה Honda Sensing ואבזור נוחות בסיסי כמו בקרת אקלים, כניסה ללא מפתח, מסך מולטימדיה וקישוריות לסמארטפון.
* < בstrong> Sport (ספורט): מוסיפה אבזור כמו גג שמש, חישוקי 18 אינץ’ (לעומת 17), מושבים מחוממים, ולעיתים גם פרטי עיצוב ספורטיביים יותר.
* < בstrong> Executive (אקזקיוטיב) או Advance (אדוונס): רמת הגימור הגבוהה והמאובזרת ביותר, הכוללת לרוב מושבים עם כוונון חשמלי וריפוד עור/משולב, מערכת שמע משודרגת (למשל Bose), משטח טעינה אלחוטי ועוד פריטי אבזור “פרימיום”.
ההבדלים במחירון בין רמות הגימור יכולים להיות משמעותיים (עשרות אלפי שקלים), וחשוב לבחון היטב את רשימת האבזור המלאה של כל רמה לפני קבלת החלטה.
אחריות ועלויות תחזוקה
הונדה מעניקה בדרך כלל אחריות מלאה סטנדרטית לרכב חדש בישראל, העומדת לרוב על 3 שנים או 100,000 ק”מ (המוקדם מביניהם).
בנוסף, למערכת ההיברידית ולסוללה ההיברידית ניתנת אחריות מורחבת, לרוב 8 שנים או 160,000 ק”מ (המוקדם מביניהם).
אחריות ארוכה זו על המערכת ההיברידית מספקת שקט נפשי חשוב לרוכשים, במיוחד בהתחשב בעלות הפוטנציאלית של החלפת סוללה מחוץ לאחריות, אם כי תקלות בסוללות היברידיות יחסית נדירות.
עלויות התחזוקה התקופתיות של הסיוויק ההיברידית צפויות להיות סבירות, וייתכן שאף נמוכות מעט מרכבי בנזין מקבילים בשל פחות בלאי על הבלמים (בזכות הרגנרציה) ופחות עומס על מנוע הבנזין.
עם זאת, עלויות חלפים ספציפיים למערכת ההיברידית או לרכב מיפן עשויות להיות יקרות יותר.
שווי השימוש (ירידת ערך) של ההונדה סיוויק נחשב לרוב לסביר עד טוב, הודות למוניטין האמינות של הונדה ולביקוש בשוק המשומשות לרכבים חסכוניים ואמינים. נושא תקלות ובעיות פוטנציאליות קיים בכל רכב, אך המוניטין של הונדה בהקשר זה חיובי בהשוואה למותגים אחרים, והאחריות הארוכה מסייעת להתמודד עם חששות אלו.
X. יתרונות
להונדה סיוויק האצ’בק e:HEV מספר יתרונות משמעותיים שהופכים אותה לבחירה אטרקטיבית עבור קהל יעד רחב בישראל:
- < בstrong>צריכת דלק מצוינת: זהו אולי היתרון הבולט ביותר. המערכת ההיברידית יעילה ביותר, ומאפשרת להשיג נתוני צריכת דלק מרשימים במיוחד בנהיגה יומיומית, גם בתנאי פקקים. החיסכון בעלויות התדלוק לאורך זמן הוא משמעותי.
- < בstrong>אמינות: הונדה נהנית ממוניטין ארוך שנים של אמינות גבוהה. דגמי הסיוויק נחשבים באופן מסורתי לאמינים במיוחד, והמערכת ההיברידית (e:HEV) הוכיחה את עצמה בדגמים אחרים של הונדה. זהו יתרון משמעותי המקנה שקט נפשי לרוכשים.
- < בstrong>בטיחות: ציון 5 כוכבים מלא במבחני Euro NCAP וחבילת מערכות בטיחות וסיוע לנהג (ADAS) עשירה כסטנדרט בישראל. זהו רכב בטוח מאוד גם ברמת ההגנה האקטיבית וגם ברמת ההגנה הפסיבית.
- < בstrong>נוחות נסיעה: הכיול המאוזן של המתלים מספק נוחות נסיעה טובה על מגוון סוגי כבישים, כולל הכבישים הישראלים הלא מושלמים. היא סופגת מהמורות ביעילות ומציעה נסיעה רגועה.
- < בstrong>איכות פנים והרכבה: קפיצת מדרגה משמעותית באיכות החומרים וההנדסה בתא הנוסעים. התחושה הכללית היא של מכונית איכותית ומוצקה יותר מהמקובל בקטגוריה.
- < בstrong>הנדסת אנוש טובה: שילוב מוצלח בין מסך מגע ללחצנים פיזיים לתפעול מערכות מרכזיות, מה שמאפשר תפעול קל, מהיר ובטוח יותר תוך כדי נהיגה.
- < בstrong>פרקטיות: מרכב ההאצ’בק מציע גישה נוחה לתא המטען, והנפח שלו יחד עם אפשרויות הקיפול מספקים שימושיות יומיומית טובה למשפחה.
XI. חסרונות
לצד היתרונות הרבים, להונדה סיוויק האצ’בק e:HEV יש גם כמה חסרונות ונקודות פשרה שכדאי לשקול:
- < בstrong>מחיר: כפי שצוין, מחיר הרכישה הראשוני גבוה יחסית למתחרות בקטגוריה, במיוחד אם משווים לרכבי בנזין “רגילים”. זוהי השקעה ראשונית משמעותית יותר.
- < בstrong>רעש מנוע הבנזין תחת עומס: בדומה למערכות היברידיות מסוג זה, כאשר נדרשת תאוצה חזקה, מנוע הבנזין נכנס לפעולה ומעלה סל”ד בצורה לינארית, מה שיוצר צליל מעט רועש ומאמץ בתוך תא הנוסעים.
- < בstrong>היעדר טעינה חיצונית: כרכב היברידי מלא, הוא אינו נהנה מהיתרונות הכלכליים והסביבתיים של טעינת חשמל מהשקע הביתי/ציבורי, בניגוד לרכבי פלאג-אין או חשמליים מלאים.
- < בstrong>עיצוב חיצוני שמרני יחסית: בעוד שחלק יראו זאת כיתרון, אחרים עשויים למצוא את העיצוב החיצוני של הדור ה-11 שמרני מדי ופחות ייחודי או נועז לעומת מתחרות מסוימות או לעומת הדור היוצא.
- < בstrong>מרווח לנוסע שלישי מאחור: כמו ברוב המכוניות בקטגוריה זו, מרווח הנוסע במרכז המושב האחורי מוגבל ופחות נוח לנסיעות ארוכות עבור מבוגר.
- < בstrong>אפשרויות התאמה אישית מוגבלות יחסית: בהשוואה לחלק מהמתחרות האירופאיות או הקוריאניות, הסיוויק מציעה פחות אפשרויות להתאמה אישית של לוח המחוונים הדיגיטלי או מערכת המולטימדיה.
XII. הונדה סיוויק האצ’בק בהשוואה למתחרים
הונדה סיוויק האצ’בק e:HEV מתמודדת בשוק תחרותי ביותר, וההשוואה למתחרים היא חלק בלתי נפרד מתהליך ההחלטה של קונה פוטנציאלי.
שתי המתחרות העיקריות שלה בקטגוריית ההאצ’בקים הן טויוטה קורולה האצ’בק ומאזדה 3 האצ’בק.
הונדה סיוויק מול טויוטה קורולה האצ’בק היברידית
זוהי ההשוואה הישירה והמעניינת ביותר, שכן שתיהן מציעות מרכב האצ’בק ויחידת הנעה היברידית מלאה.
בהשוואה לקורולה היברידית, הסיוויק מציעה לרוב הספק משולב גבוה יותר (184 כ”ס לעומת 140 או 196 כ”ס בקורולה, בהתאם לשנת הייצור וגרסת המנוע), מה שמתבטא בביצועים מעט זריזים יותר.
מערכת ההנעה של הונדה מרגישה מעט פחות “מאומצת” בתאוצה לעומת הקורולה היברידית, אם כי גם היא רועשת תחת עומס.
מבחינת נוחות נסיעה ובידוד רעשים, שתיהן טובות, אך יש הטוענים שהסיוויק מעט מבודדת ושקטה יותר בנסיעה רגועה.
איכות הפנים בסיוויק מרגישה לרוב יוקרתית ומהודרת יותר מהקורולה, עם שימוש נרחב יותר בחומרים רכים.
מבחינת אבזור בטיחות, שתיהן לרוב מצוידות בחבילות עשירות, ושתיהן קיבלו 5 כוכבים במבחני הריסוק.
צריכת הדלק בשתיהן מצוינת וקרובה, כאשר בפועל נתונים דומים מאוד אפשריים.
הקורולה עשויה להציע יתרון קל במחיר הראשוני בחלק מרמות הגימור, ונהנית ממוניטין אמינות אגדי לא פחות מהונדה. הבחירה בין שתיהן תלויה לרוב בהעדפה אישית לעיצוב, תחושת נהיגה, וניואנסים באבזור ואיכות הפנים.
הונדה סיוויק מול מאזדה 3 האצ’בק
השוואה למאזדה 3 האצ’בק שונה במהותה, שכן המאזדה מוצעת בישראל עם מנועי בנזין קונבנציונליים (2.0 או 2.5 ליטר).
בהשוואה למאזדה 3, היתרון המרכזי של הסיוויק הוא בצריכת הדלק הנמוכה משמעותית.
המאזדה 3 מתקשה להתחרות בסיוויק או בקורולה היברידית בהיבט זה.
מנגד, המאזדה 3 נחשבת לאחת המכוניות היפות והמעוצבות בקטגוריה, הן מבחוץ והן מבפנים, ומציעה תחושת פרימיום גבוהה מאוד מבחינת איכות חומרים ועיצוב פנים, לעיתים אף יותר מהסיוויק.
חוויית הנהיגה במאזדה 3 נחשבת לספורטיבית ומעורבת יותר, עם היגוי מדויק ותחושת כביש טובה, בעוד שהסיוויק נוטה יותר לכיוון הנוחות והרגיעה.
גם מבחינת בטיחות, המאזדה 3 מצטיינת עם ציוני ריסוק גבוהים וחבילת בטיחות עשירה.
הבחירה כאן תלויה בראש ובראשונה בסדר העדיפויות: חיסכון בדלק (סיוויק) מול עיצוב, תחושת פרימיום ודינמיקה מסורתית (מאזדה 3).
XIII. סיכום ומסקנות (פסק דין)
התרשמות כוללת: שילוב מוצלח של יעילות ואיכות
הונדה סיוויק האצ’בק e:HEV בדור ה-11 היא מכונית משפחתית קומפקטית מצוינת המציעה שילוב מוצלח של תכונות רצויות.
היא מייצגת חזרה לשורשים מבחינת הפרקטיות והאיכות, תוך שילוב טכנולוגיה היברידית עדכנית ויעילה ביותר.
ההתרשמות הכוללת היא של רכב בוגר, איכותי, בטוח וחסכוני, ששם דגש על נוחות נסיעה והנדסת אנוש טובה.
השוואה מסכמת והאם כדאי לקנות?
בהשוואה למתחרותיה העיקריות בשוק הישראלי, הונדה סיוויק האצ’בק ממוקמת היטב.
היא מציעה אלטרנטיבה מתוחכמת לטויוטה קורולה ההיברידית, עם יחידת הנעה מעט חזקה יותר ותחושת פנים איכותית יותר בחלק מההיבטים, אך לעיתים במחיר ראשוני גבוה יותר ועם רעש מנוע דומה תחת עומס.
מול המאזדה 3, היא מנצחת בגדול בהיבט החיסכון בדלק בזכות היותה היברידית, אך אולי פחות מושכת מבחינה עיצובית (סובייקטיבי) ומציעה חוויית נהיגה פחות דינמית.
אז האם כדאי לקנות הונדה סיוויק האצ’בק e:HEV?
התשובה תלויה במי אתם ומה אתם מחפשים.
< בstrong> הרכב מתאים במיוחד למי שמחפש:
- < בli>מכונית משפחתית קומפקטית אמינה ובטוחה מאוד.
- < בli>חיסכון מקסימלי בצריכת דלק, גם בנהיגה עירונית ופקקים.
- < בli>איכות חומרים והרכבה פנימית ברמה גבוהה.
- < בli>נוחות נסיעה טובה ושקטה ברוב תנאי הדרך.
- < בli>חבילת בטיחות עשירה כסטנדרט.
- < בli>רכב עם מוניטין אמינות וסחירות טובה יחסית בשוק המשומשות (לאורך זמן, כמובן שהמחירון יורד).
< בstrong>הרכב פחות מתאים למי שמחפש:
- < בli>את המחיר הנמוך ביותר בקטגוריה.
- < בli>חוויית נהיגה ספורטיבית ומעורבת במיוחד.
- < בli>רכב היברידי פלאג-אין או חשמלי עם אפשרות לטעינה חיצונית ונהיגה ממושכת על חשמל בלבד.
- < בli>מראה חיצוני נועז ופורץ גבולות.
בהתחשב ביתרונות המרכזיים של חיסכון בדלק, אמינות גבוהה, בטיחות מרבית ואיכות ייצור יפנית, הונדה סיוויק האצ’בק e:HEV היא בהחלט המלצה חמה לקהל היעד שלה.
היא מציעה חבילה כוללת משכנעת ביותר בשוק הרכב הישראלי של 2025.
עם זאת, חשוב לבחון את רמת הגימור הספציפית ואת המחיר העדכני, ולשקול גם את חוות דעת גולשים נוספות שתתפרסמנה עם הזמן באתר PRK או בפורומים רכב שונים, כדי לקבל תמונה מלאה לפני הרכישה.