ברוכים הבאים לסקירה המקיפה והמעמיקה שלנו כאן ב-PRK, פורטל הרכב המוביל בישראל.
הפעם אנחנו שמים במוקד תשומת הלב מכונית סדאן פרימיום שלא תמיד מקבלת את אור הזרקורים כמו מתחרותיה הגרמניות, אבל בהחלט ראויה לכך – וולוו S60 (Volvo S60).
ה-S60 מייצגת את הגישה הסקנדינבית של וולוו לעולם רכבי הפרימיום: שילוב של עיצוב אלגנטי ומאופק, דגש עצום על בטיחות, נוחות, ופיתרונות יחידות הנעה מתקדמים.
היא מתמקמת בסגמנט ה-D הפרימיום, או מה שמכונה לעיתים קטגוריית “מנהלים קומפקטית”.
בשוק הישראלי, היא מתמודדת ראש בראש מול ענקיות מבוססות כמו ב.מ.וו סדרה 3 (BMW 3 Series), אאודי A4 (Audi A4), ומרצדס בנץ C קלאס (Mercedes-Benz C-Class).
המיצוב של ה-S60 בהשוואה אליהן הוא לרוב כאופציה השונה, הפחות תוקפנית ויותר מעודנת, הפונה לקהל שמחפש יוקרה שקטה, בטיחות ללא פשרות, ובמיוחד – פתרונות הנעה היברידיים מתקדמים, בדגש על גרסת הפלאג-אין הייבריד (PHEV), שמכונה Recharge T8 (לצד גרסאות בנזין היברידי קל כמו B5).
קהל היעד העיקרי שלה כולל משפחות צעירות או מבוגרות שמחפשות רכב בטוח ומרווח יחסית לנסיעות ארוכות, אנשי עסקים שרוצים רכב מייצג אך דיסקרטי, וצרכנים שמודעים לנושא הסביבתי ומוכנים לאמץ טכנולוגיה היברידית או פלאג-אין.
סקירה זו תצלול לעומק כל ההיבטים של וולוו S60: החל מהעיצוב, דרך תא הנוסעים, הטכנולוגיה, יחידות ההנעה והביצועים, חווית הנהיגה, ועד לבטיחות, המחיר, רמות הגימור והאם כדאי לקנות אותה בשוק הישראלי התחרותי.
ננתח יתרונות וחסרונות, נתייחס לחוות דעת גולשים ומומחים כאחד, וננסה לענות על השאלה הגדולה: האם ה-S60 היא הבחירה הנכונה עבורכם?
II. עיצוב חיצוני: אלגנטיות סקנדינבית מאופקת
העיצוב החיצוני של וולוו S60 משקף את הפילוסופיה העיצובית המודרנית של וולוו – אלגנטיות נקייה, קווים זורמים, ודגש על פרופורציות נכונות.
אין כאן צעקות עיצוביות או דרמות מיותרות.
מדובר במראה בוגר, סולידי, ובעל נוכחות פרימיום מובהקת.
2.1. רושם כללי ופילוסופיה עיצובית
הרושם הראשוני הוא של מכונית סדאן קלאסית, אך עם טוויסט עכשווי.
הקווים נקיים להפליא, הפרופורציות מאוזנות, והתוצאה היא מראה יוקרתי אך לא ראוותני.
וולוו הצליחה ליצור עיצוב שמבדל את ה-S60 מהמתחרות הגרמניות, שלרוב נוטות למראה אגרסיבי או שרירי יותר.
הפילוסופיה היא “פחות זה יותר” – שימוש בקווים פשוטים וחלקים ליצירת אפקט ויזואלי חזק אך מאופק.
2.2. חזית, צד ואחור
בחזית, האלמנט הבולט ביותר הוא כמובן הגריל הקדמי הייחודי של וולוו, עם סמל החברה המודגש וסורגים אנכיים (לעיתים בשילוב גימור כרום או שחור, תלוי רמת גימור).
אבל גולת הכותרת האמיתית הם הפנסים הקדמיים, שזכו לכינוי “פטיש ת’ור” בזכות פס ה-LED האופקי המפורסם שלהם, הנכנס עמוק לתוך יחידת התאורה.
הפנסים הללו לא רק מספקים תאורה מצוינת (לעיתים אדפטיבית), אלא גם מעניקים ל-S60 חתימת אור ייחודית שקל לזהות.
מהצד, ה-S60 חושפת צללית זורמת דמוית קופה קטנה, עם קו גג המשתפל בעדינות לאחור.
קו המותניים עולה בעדינות לאורך הרכב, ובתי הגלגלים מנופחים קלות כדי להכיל חישוקים גדולים.
יש כאן קו C מפורסם, קינק קטן בחלון האחורי שמוסיף עניין ויזואלי.
החלק האחורי שומר על אותו קו נקי.
פנסי ה-LED בצורת האות C מודרניים ומעניקים לרכב מראה רחב ויציב מהחלק האחורי.
הפגוש האחורי נקי, ולרוב משלב יציאות פליטה כפולות (לעיתים מוסתרות או משולבות באופן אלגנטי).
דלת תא המטען משתלבת בצורה חלקה בעיצוב הכללי.
2.3. חישוקים ונוכחות כביש
ה-S60 מוצעת לרוב עם מגוון רחב של עיצובי חישוקי גלגלים, החל מ-17 אינץ’ ברמות הגימור הבסיסיות, ועד 19 אינץ’ ואף 20 אינץ’ בגרסאות הבכירות או החבילות האופציונליות.
החישוקים הגדולים יותר בהחלט תורמים למראה הדינמי והיוקרתי של הרכב, אם כי עשויים לפגוע קלות בנוחות הנסיעה.
מבחינת מידות פיזיות, ה-S60 היא סדאן בגודל מלא יחסית בקטגוריה שלה.
היא ארוכה ורחבה, מה שמקנה לה נוכחות כביש מוצקה ובטוחה.
היא נראית מושרשת בכביש, לא קטנה או עדינה מדי, ומעניקה תחושה של יציבות ויוקרה.
III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח: מינימליזם פרקטי ונעים
כמו בעיצוב החיצוני, גם תא הנוסעים של וולוו S60 הוא שיקוף של הגישה הסקנדינבית: נקי, מינימליסטי, פונקציונלי, ועם דגש רב על יצירת אווירה נעימה ורגועה.
זהו מקום שכיף לבלות בו זמן בנסיעות ארוכות או בפקקים.
3.1. אווירה וקונספט עיצובי
האווירה הכללית בתא הנוסעים של ה-S60 היא של רוגע ושלווה.
הקונספט העיצובי מתמקד בניקיון ויזואלי ובצמצום כפתורים פיזיים למינימום ההכרחי.
מרכז העניינים הוא מסך המולטימדיה האנכי הגדול, השולט כמעט בכל הפונקציות.
הקוים ישרים ונקיים, השימוש בחומרים טבעיים או דמויי טבעיים (עץ, מתכת מוברשת) תורם לתחושת היוקרה השקטה.
3.2. איכות חומרים והרכבה
וולוו ידועה בדגש שלה על איכות, וזה מורגש היטב בתא הנוסעים של ה-S60.
איכות החומרים בחלקים העליונים של הדשבורד, הדיפונים העליונים בדלתות, והקונסולה המרכזית מצוינת.
הפלסטיקה רכה ונעימה למגע, הגימורים (עץ, אלומיניום) אותנטיים ונראים יוקרתיים.
איכות ההרכבה מרשימה לא פחות; הכל מרגיש מוצק, בנוי היטב, ואין קרקושים או חופשים.
עם זאת, כמו בהרבה רכבים מודרניים, באזורים התחתונים והנסתרים יותר של תא הנוסעים ניתן למצוא פלסטיק קשיח יותר, אך גם שם הגימור סביר לגמרי.
3.3. הנדסת אנוש ונוחות תפעול
הנדסת האנוש ב-S60 מעט שנויה במחלוקת, בעיקר בגלל ההסתמכות הכבדה על מסך המגע המרכזי לשליטה על רוב המערכות, כולל בקרת האקלים.
המסך עצמו ברור ואינטואיטיבי יחסית לאחר תקופת הסתגלות, אך עדיין דורש הורדת מבט מהכביש.
ישנם מעט כפתורים פיזיים חיוניים מתחת למסך (ווליום, הפשרה), אבל רוב הפונקציות נשלטות באמצעות המגע.
מיקום פקדים אחרים כמו בקרת שיוט ואורות על גבי ההגה או ידית האיתות הגיוני וקל לשימוש.
הראות החוצה טובה יחסית לרכב סדאן, מלפנים ומהצד.
הראות לאחור מעט מוגבלת בגלל קו הגג המשתפל וקורות C עבות יחסית, אך מצלמת הרוורס והחיישנים מפצים על כך.
3.4. מושבים ומרווח פנים
וולוו מתגאה מאוד בנוחות המושבים שלה, וב-S60 זה לא שונה.
המושבים הקדמיים (לעיתים עם ריפוד עור איכותי, תלוי רמת גימור) תומכים ונוחים במיוחד, עם כיוונונים רבים ותמיכה מצוינת לגב.
הם מתאימים מאוד לנסיעות ארוכות.
גם המושבים האחוריים נוחים ומציעים תמיכה טובה, אך המרווח מאחור הוא נקודת תורפה יחסית למתחרות הגרמניות המובילות.
מרווח הרגליים טוב לשני נוסעים מבוגרים, אך שלושה ירגישו צפוף, בעיקר בגלל תעלת הינע גבוהה יחסית ובסיס המושב המרכזי.
מרווח הראש גם הוא מוגבל מעט בגלל קו הגג המשתפל, במיוחד ליושבים גבוהים מאחור.
מרווח הכתפיים סביר.
בקיצור, היא נוחה מאוד לארבעה נוסעים, קצת פחות לחמישה.
3.5. תא מטען ופתרונות אחסון
נפח תא המטען של ה-S60 עומד על כ-442 ליטרים בדגמי הבנזין/היברידי קל (B5).
בגרסאות הפלאג-אין הייבריד (Recharge T8), נפח זה מצטמצם מעט (לרוב עקב מיקום הסוללה) לכ-420 ליטרים.
זהו נפח סביר לקטגוריה, אך לא הגדול ביותר.
הצורה של תא המטען סדירה יחסית ונוחה להטענת מזוודות, אך פתח ההטענה אינו רחב או גבוה במיוחד, כמקובל בסדאן.
סף ההטענה גם הוא מעט גבוה.
קיימות טבעות עיגון ופתרונות אחסון נוספים בתא המטען.
בתוך תא הנוסעים, ישנם תאי אחסון בגודל סביר, אך לא בשפע יוצא דופן.
תא הכפפות קטן יחסית, וגם הקונסולה המרכזית אינה ענקית.
ישנם מחזיקי כוסות וכיסים בדלתות.
IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה: מודרני אך דורש הסתגלות
וולוו S60 עמוסה בטכנולוגיה, הן מבחינת מערכות בטיחות והן מבחינת מערכות נוחות ומולטימדיה.
הגישה היא מודרנית מאוד, עם הסתמכות רבה על מסכים וממשקי מגע.
4.1. מערכת מולטימדיה מרכזית
מערכת המולטימדיה ב-S60 התפתחה במהלך השנים, ובדגמים העדכניים (מליחת פנים ואילך) היא מבוססת על מערכת ההפעלה של גוגל (Google Built-in).
היא מוצגת על מסך מגע אנכי בגודל 9 אינץ’ (לעיתים 12.3 אינץ’ בגרסאות בכירות) הממוקם במרכז הדשבורד.
איכות התצוגה מצוינת, ברורה וחדה גם באור יום.
מהירות התגובה טובה בדרך כלל, אם כי לעיתים יש השהיות קלות.
מבנה התפריטים דורש למידה מסוימת, הוא מבוסס על גלילה ושימוש באייקונים גדולים, בדומה לטאבלט.
מערכת ההפעלה של גוגל כוללת שירותים מובנים כמו Google Maps לניווט ו-Google Assistant לעוזר קולי.
הקישוריות לסמארטפונים כוללת Apple CarPlay ו-Android Auto, בדגמים העדכניים לרוב בצורה אלחוטית, מה שמשפר מאוד את חווית השימוש.
איכות העוזר הקולי טובה יחסית ומאפשרת שליטה קולית על חלק מפונקציות הרכב.
4.2. לוח מחוונים דיגיטלי
וולוו S60 מצוידת בלוח מחוונים דיגיטלי מלא בגודל 12.3 אינץ’.
התצוגה שלו ברורה וניתנת להתאמה אישית ברמה מסוימת.
ניתן להציג נתוני נהיגה, מידע ממערכות הסיוע לנהג, ומידע מהניווט.
הגרפיקה נקייה ופונקציונלית, ומשתלבת היטב עם המראה המינימליסטי של תא הנוסעים.
4.3. מערכות שמע ואבזור נוחות
מערכת השמע הסטנדרטית ב-S60 טובה בדרך כלל ומספקת איכות צליל נקייה.
ברמות הגימור הבכירות או כאופציה, ניתן למצוא מערכות שמע משודרגות מחברות יוקרתיות כמו Harman Kardon או Bowers & Wilkins, המספקות חווית סאונד עשירה ומרשימה הרבה יותר.
האבזור נוחות משתנה משמעותית בהתאם ל”רמת גימור” הנבחרת.
ברמות הבסיסיות ניתן למצוא בקרת אקלים מפוצלת, מושבים חשמליים (לעיתים עם זיכרונות), כניסה והנעה ללא מפתח.
ברמות הבכירות מצטרפים חימום מושבים (קדמיים ואחוריים), אוורור מושבים, גג שמש פנורמי, תאורת אווירה פנימית, ולעיתים תצוגה עילית (HUD).
וולוו מציעה גם טכנולוגיות ייחודיות כמו מערכת בקרת איכות אוויר עם סינון חלקיקים עדינים.
V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה: מגוון אפשרויות, יעילות משתנה
היצע יחידות ההנעה של וולוו S60 בשוק הישראלי כולל בעיקר גרסאות בנזין היברידי קל ופלאג-אין הייבריד.
הביצועים משתנים משמעותית בין הגרסאות, וכך גם “צריכת הדלק” או “צריכת האנרגיה”.
5.1. יחידות ההנעה הרלוונטיות לישראל
B5 Mild Hybrid:
זוהי גרסת הבנזין העיקרית המשווקת בישראל.
היא כוללת מנוע בנזין טורבו בנפח 2.0 ליטר, המשתלב עם מערכת היברידית קלה (48V) הכוללת גנרטור-סטרטר אינטגרלי.
ההספק המשולב עומד על כ-250 כ”ס, והמומנט המרבי הוא כ-35.7 קג”מ.
הכוח מועבר לגלגלים הקדמיים (לעיתים גם הנעה כפולה בשווקים אחרים, פחות נפוץ בישראל בגרסה זו) באמצעות “גיר” אוטומטי פלנטרי עם 8 “הילוכים”.
נתון תאוצה 0-100 קמ”ש עומד על כ-6.5-7 שניות, נתון טוב לסדאן פרימיום בגודל הזה.
Recharge T8 Plug-in Hybrid:
זוהי גרסת הפלאג-אין הייבריד הבכירה והחזקה ביותר.
היא משלבת מנוע בנזין טורבו מוגדש (לעיתים בשילוב סופרצ’ארג’ר בדגמים קודמים יותר, כיום לרוב רק טורבו) בנפח 2.0 ליטר, המניע את הגלגלים הקדמיים, עם מנוע חשמלי המניע את הגלגלים האחוריים.
ההספק המשולב מרשים ועומד על כ-455 כ”ס (בדגמים העדכניים), עם מומנט משולב גבוה במיוחד (מעל 70 קג”מ).
מערכת ההנעה פועלת באמצעות “גיר” אוטומטי 8 “הילוכים” שעבר התאמות לשימוש היברידי.
נתון תאוצה 0-100 קמ”ש ספורטיבי ועומד על כ-4.5 שניות בלבד, מה שהופך אותה לסדאן מהירה להפליא.
5.2. צריכת דלק וצריכת אנרגיה
הדיון ב”צריכת דלק” או “צריכת אנרגיה” ב-S60 תלוי מאוד בגרסה:
B5: נתוני היצרן (WLTP) מדברים על צריכת דלק ממוצעת של כ-7-8 ליטר ל-100 ק”מ (12.5-14.3 ק”מ לליטר).
בנהיגה ריאלית בישראל, בפרט בנהיגה עירונית צפופה, יש לצפות לנתונים פחות טובים, לרוב באזור ה-9-11 ק”מ לליטר.
בנסיעות בינעירוניות רגועות ניתן להתקרב לנתוני היצרן.
Recharge T8: כאן הסיפור מורכב יותר.
נתון צריכת הדלק הרשמי (WLTP) הוא היפותטי ביותר, ולעיתים מציג מספרים נמוכים מאוד (פחות מ-2 ליטר ל-100 ק”מ) בזכות טווח נסיעה חשמלי משמעותי (כ-80-90 ק”מ ב-WLTP בדגמים העדכניים).
אבל “צריכת הדלק” הריאלית בפועל תלויה לחלוטין בתדירות הטעינה ובסוג הנסיעה.
מי שיטעין כל לילה ויבצע את רוב נסיעותיו היומיות בטווח החשמלי בלבד, יראה צריכת דלק אפסית ואת רוב “צריכת האנרגיה” בצורת חשמל (כ-18-20 קוט”ש/100 ק”מ בנסיעה חשמלית בלבד).
מי שלא יטעין כלל, או יבצע נסיעות ארוכות שחורגות מהטווח החשמלי, ינהג למעשה בהיברידי רגיל, ו”צריכת הדלק” שלו תהיה דומה או אף גבוהה מזו של גרסת ה-B5, עקב המשקל הגבוה יותר של הסוללה והמערכת.
חשוב לציין שהחיפוש אחר “צריכת דלק” נפוץ גם לרכב חשמלי או פלאג-אין, ולכן חשוב להסביר את ההבדלים ולהציג את צריכת האנרגיה בקוט”ש/100 ק”מ.
יש גם להתייחס להבדלי העלות בין חשמל לדלק – נסיעה חשמלית לרוב זולה משמעותית לנסיעה מקבילה על בנזין, במיוחד במחירי הדלק בישראל נכון לאפריל 2025.
5.3. תחושת כוח וביצועים
B5: הביצועים נעימים ולינאריים.
המנוע מספק כוח זמין בזכות הטורבו, והשילוב עם הגיר האוטומטי חלק ויעיל.
תאוצות ביניים טובות מאפשרות עקיפות בטוחות.
הגרסה הזו בהחלט מספיקה לרוב הצרכים היומיומיים והבינעירוניים.
המערכת ההיברידית הקלה מסייעת בעיקר בהפעלת מערכת עצור/סע חלקה יותר ובהפחתת עומס על המנוע בסל”ד נמוך.
Recharge T8: כאן הסיפור שונה לחלוטין.
עם 455 כ”ס, ה-T8 מהירה מאוד, אפילו ברמה של מכוניות ספורטיביות.
השילוב של מנוע בנזין חזק עם מנוע חשמלי המעניק דחיפה מיידית מהמקום (בזכות המומנט החשמלי הזמין מיד) יוצר תחושת תאוצה מרשימה.
תאוצות הביניים חזקות במיוחד.
בנהיגה רגילה, המערכת פועלת בצורה חלקה ומאפשרת נסיעה שקטה לחלוטין במצב חשמלי.
בעת הצורך בכוח, המנועים משתלבים במהירות, אם כי לעיתים השילוב מורגש קלות (קול המנוע נשמע בפתאומיות).
VI. טעינה (וולוו S60 Recharge T8): הסתמכות על AC ביתי
גרסת הפלאג-אין הייבריד של וולוו S60, ה-Recharge T8, דורשת טעינה קבועה על מנת לנצל את יתרונותיה ואת טווח הנסיעה החשמלי המשמעותי שלה.
חווית הטעינה שונה מזו של רכב חשמלי מלא (EV).
6.1. קצבי טעינה וזמנים
וולוו S60 T8 תומכת בטעינת AC (זרם חילופין) בלבד.
קצב טעינת ה-AC המקסימלי הוא בדרך כלל 3.7 קילוואט (KW).
זוהי מהירות טעינה סטנדרטית לרכב פלאג-אין הייבריד, אך איטית משמעותית מרכבים חשמליים מלאים רבים.
זמן טעינה טיפוסי בבית מעמדת טעינה ייעודית (Wallbox) בהספק 3.7 קילוואט, או אפילו משקע כוח רגיל (3.7 קילוואט) אם התשתית מתאימה, נע בין 5 ל-8 שעות לטעינה מלאה מ-0 ל-100%, תלוי בקיבולת הסוללה הספציפית (שעשויה להשתנות מעט בין שנות ייצור שונות, בדרך כלל סביב 11-18 קוט”ש בדגמים האחרונים).
חשוב להדגיש שוולוו S60 Recharge T8 אינה תומכת בטעינת DC (זרם ישר) מהירה.
זה אומר שלא תוכלו לטעון אותה בעמדות הטעינה המהירות המיועדות לרכבים חשמליים מלאים בפרק זמן קצר (20-30 דקות).
היא מתאימה בעיקר לטעינה בבית או בעבודה במשך שעות ארוכות.
6.2. חווית הטעינה בישראל
בישראל, חווית הטעינה של S60 T8 מתבססת ברובה על טעינה ביתית לילית.
העמדות הציבוריות המהירות אינן רלוונטיות עבורה.
ניתן להשתמש בעמדות טעינה ציבוריות AC רגילות (לרוב בהספק 22 קילוואט), אך הרכב עצמו ימשוך חשמל רק בקצב המקסימלי שלו (3.7 קילוואט).
הנוחות השימוש באפליקציות ניהול טעינה של היצרן (כמו אפליקציית Volvo Cars) לרוב טובה ומאפשרת ניטור סטטוס הטעינה, קביעת זמני טעינה (למשל לטעינה בזמן תעריפי חשמל נמוכים יותר), ובקרת אקלים מרחוק לפני הנסיעה.
בהשוואה למדינות אחרות עם תשתית טעינה ציבורית AC נרחבת יותר, חווית הטעינה הציבורית בישראל עבור רכב פלאג-אין כמו ה-S60 T8 מוגבלת יותר, אך כאמור, עיקר השימוש בטעינה אמור להיות בבית בכל מקרה כדי למצות את הפוטנציאל החשמלי.
VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש: נוחות מעל הכל, עם יכולות מפתיעות
וולוו S60 מתוכננת בראש ובראשונה להיות מכונית נוחה, בטוחה ונעימה לנסיעה יומיומית ובינעירונית.
היא מצטיינת בהיבטים אלו, אם כי היא פחות מתמקדת בהתנהגות כביש ספורטיבית קיצונית בהשוואה לחלק מהמתחרות הישירות שלה.
7.1. נוחות נסיעה ובידוד רעשים
נוחות הנסיעה ב-S60 טובה מאוד ברוב סוגי הדרכים.
מערכת המתלים מכוילת לספיגת מהמורות ובליטות בצורה יעילה, והרכב מרגיש מרוסן ונעים גם על אספלט משובש או בכניסה לעיר.
על כבישים מהירים, הנסיעה חלקה ונינוחה.
חשוב לציין שגודל החישוקים וסוג הצמיגים יכולים להשפיע על הנוחות – גרסאות עם חישוקים גדולים יותר וצמיגים בחתך נמוך יהיו פחות סופגות מהמורות.
רמת בידוד הרעשים בתא הנוסעים מרשימה.
רעשי מנוע נמוכים מאוד (ובגרסת ה-T8 אפס בנסיעה חשמלית), רעשי רוח כמעט ולא נשמעים גם במהירויות גבוהות, ורעשי כביש וצמיגים מבודדים היטב, למעט אולי על אספלט גס במיוחד.
התוצאה היא תא נוסעים שקט מאוד, המאפשר שיחה נינוחה או האזנה למוזיקה גם במהירויות גבוהות.
7.2. התנהגות דינמית והיגוי
התנהגות הכביש של ה-S60 בטוחה ויציבה, אך היא לא מיועדת לתת תחושה ספורטיבית מרגשת.
ההיגוי מדויק ובעל משקל נכון ברוב המצבים, אך הוא אינו מספק את כמות המשוב או הדיוק החדה שניתן למצוא בב.מ.וו סדרה 3, למשל.
הוא קל מספיק לתמרון בעיר, ומתקשח מעט במהירות גבוהה יותר.
אחיזת הכביש גבוהה, והרכב נשאר יציב ובטוח גם בעת כניסה מהירה לפניות או בשינויי כיוון חדים.
זוויות הגלגול מרוסנות היטב יחסית לרכב הנוטה לנוחות, ואין תחושה של נטיית יתר.
תחושת הבלמים טובה, עם עצמה מספקת ושליטה קלה על העוצמה.
בגרסת ה-T8, מערכת הרגנרציה (בלימת מנוע חשמלית לטעינת הסוללה) ניתנת לשליטה (בדגמים העדכניים לרוב על ידי מצבי נהיגה או אופציה ל”נהיגה בדוושה אחת”), ודורשת הסתגלות מסוימת לתחושת הדוושה המשתנה.
7.3. יציבות כיוונית וקלות תמרון
במהירויות גבוהות, ה-S60 מרגישה מושתלת ובטוחה על הכביש.
היציבות הכיוונית מצוינת, והיא שומרת על קו ישר בקלות גם בכבישים פתוחים או בתנאי רוח צד קלה.
קלות התמרון בעיר טובה יחסית לגודלה.
רדיוס הסיבוב אינו הקטן ביותר, אך ההיגוי הקל במהירויות נמוכות, בשילוב עם חיישני חניה ומצלמות (היקפיות בגרסאות בכירות), מקלים על חניה ותמרון במקומות צפופים.
היעדר “גיר” והעברת “הילוכים” מורגשת במיוחד בגרסת ה-T8 בעת נסיעה חשמלית או בתאוצה חזקה, שם העברת הכוח לינארית וחלקה לחלוטין, מה שתורם לתחושת עידון ויוקרה.
VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג: פסגת הטכנולוגיה של וולוו
בטיחות היא שם המשחק בוולוו, ו-S60 היא דוגמה מובהקת לכך.
הרכב עוצב מראש עם דגש עצום על הגנה אקטיבית ופסיבית, ומצויד בחבילת מערכות סיוע לנהג (ADAS) מהמתקדמות בקטגוריה.
8.1. מבדקי בטיחות ובטיחות מבנית
וולוו S60 זכתה לציון המרבי של 5 כוכבים במבחני בטיחות הריסוק של Euro NCAP.
התוצאות היו מצוינות בכל הקטגוריות – הגנה על נוסעים מבוגרים, הגנה על ילדים, הגנה על הולכי רגל, ותפקוד מערכות סיוע לבטיחות (“מבדקי בטיחות”, “מבחני בטיחות”).
וולוו שמה דגש רב על בטיחות מבנית.
שלדת הרכב בנויה תוך שימוש נרחב בפלדה עתירת חוזק במקומות קריטיים, ליצירת “כלוב בטיחות” קשיח במיוחד המגן על הנוסעים במקרה של התנגשות.
קיימות כריות אוויר היקפיות, כולל כריות וילון ואפילו כרית אוויר להולכי רגל (בדגמים קודמים או בשווקים ספציפיים – יש לוודא זמינות בישראל).
8.2. מערכות ADAS (מערכות עזר לנהג)
וולוו S60 מגיעה כסטנדרט עם חבילה עשירה במיוחד של מערכות ADAS, גם ברמות הגימור הבסיסיות יותר המשווקות בישראל.
המערכות המרכזיות כוללות:
City Safety: מערכת בלימת חירום אוטונומית מתקדמת, מזהה הולכי רגל, רוכבי אופניים, ובעלי חיים גדולים, ופועלת גם בצמתים.
Adaptive Cruise Control: בקרת שיוט אדפטיבית השומרת על מרחק מהרכב מלפנים, כולל פונקציית עקוב-פקק.
Lane Keeping Aid: סיוע לשמירה על נתיב הנסיעה, מתקן בעדינות את ההיגוי למניעת סטייה.
Blind Spot Information System (BLIS): מערכת לניטור שטחים מתים, כולל התרעה על תנועה חוצה מאחור (Cross Traffic Alert).
Road Sign Information: זיהוי תמרורים והצגתם בלוח המחוונים.
מערכות אלו עשויות להיות משודרגות ברמות גימור גבוהות יותר או במסגרת חבילות אופציונליות, לדוגמה עם סיוע היגוי אקטיבי יותר (Pilot Assist – שילוב של בקרת שיוט אדפטיבית ושמירה על נתיב אקטיבית).
8.3. תפקוד מערכות ADAS בעולם האמיתי
תפקוד מערכות ה-ADAS של וולוו S60 בעולם האמיתי לרוב טוב ויעיל.
מערכת City Safety נחשבת לאחת הטובות בתעשייה ומוכיחה את יעילותה במניעת תאונות או הפחתת חומרתן.
בקרת השיוט האדפטיבית פועלת בצורה חלקה יחסית ואינה “עצבנית” מדי, אם כי לעיתים היא מגיבה מעט מאוחר לרכב שפורץ לנתיב.
מערכת שמירת הנתיב פועלת בעדינות ברוב המקרים, אך על כבישים עם סימוני נתיב דהויים או מרובים היא עשויה להתקשות.
חשוב לזכור שמערכות אלו הן סיוע לנהג ולא מחליפות את ערנותו ואחריותו.
קלות התפעול של המערכות הללו טובה יחסית, חלקן מופעלות אוטומטית, וחלקן נשלטות מכפתורים ייעודיים או דרך מסך המולטימדיה.
IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל): פרימיום שמגיע עם תג מחיר תואם
וולוו S60 היא מכונית פרימיום, וזה מתבטא כמובן ב”מחיר” שלה.
בשוק הישראלי נכון לאפריל 2025, “כמה עולה” וולוו S60 תלוי משמעותית ב”רמת גימור” וביחידת ההנעה הנבחרת (B5 או Recharge T8), כמו גם במבצעים או תנאי יבוא ספציפיים.
9.1. טווח מחיר ומחירון
טווח “מחיר” וולוו S60 בישראל לרוב מתחיל באזור ה-250,000-280,000 ש”ח לגרסאות ה-B5 ההתחלתיות.
גרסאות ה-Recharge T8 הפלאג-אין הייבריד, הנהנות מהטבת מס משמעותית (מס קניה מופחת), לרוב מתחילות באזור ה-280,000-300,000 ש”ח, ועלולות לטפס בקלות מעל 350,000 ש”ח ואף יותר ברמות הגימור הבכירות והמאובזרות ביותר.
יש לעקוב אחר “מחירון” רשמי של היבואן או מחירוני רכב מוכרים אחרים כדי לקבל את המחירים העדכניים ביותר, שכן אלו נוטים להשתנות בהתאם למלאי, שערי חליפין ושינויים במיסוי.
9.2. רמות גימור עיקריות בישראל
וולוו S60 משווקת בישראל במספר “רמות גימור” עיקריות, לרוב תחת שמות כמו Core, Plus, Ultimate (או שמות מקבילים כמו Momentum, Inscription, R-Design בדגמים משנים קודמות).
ההבדלים המרכזיים ביניהן באים לידי ביטוי בעיקר ב”אבזור” נוחות ובטיחות:
Core/Momentum: רמת הגימור ההתחלתית.
כוללת בדרך כלל את חבילת הבטיחות המלאה כסטנדרט (זהו יתרון גדול של וולוו), מערכת מולטימדיה בסיסית יחסית (במונחים של תוכנה, לא גודל מסך), מושבים ידניים למחצה או חשמליים בסיסיים, חישוקי גלגלים קטנים יותר, וריפוד בד/עור מלאכותי.
Plus/Inscription: רמת גימור אמצעית/בכירה יותר.
מוסיפה פריטי אבזור כמו ריפוד עור מלא, מושבים חשמליים מלאים עם זיכרונות, חימום מושבים, מערכת שמע משודרגת, חישוקי גלגלים גדולים יותר, מצלמות חניה היקפיות (360), גימורים פנימיים יוקרתיים יותר (עץ/אלומיניום).
Ultimate/R-Design: רמת הגימור הבכירה או הספורטיבית יותר.
כוללת לרוב את כל האבזור מהרמות הנמוכות, בתוספת פריטים כמו אוורור מושבים, גג פנורמי, תצוגה עילית (HUD), מערכת שמע יוקרתית במיוחד (Bowers & Wilkins), חבילות אבזור בטיחות מתקדמות יותר (כמו Pilot Assist), וחישוקים גדולים במיוחד.
גרסאות R-Design מוסיפות גם מאפיינים עיצוביים ספורטיביים מבחוץ ומבפנים וכיול מתלים קשיח יותר.
9.3. אחריות ועלויות תחזוקה
תנאי האחריות המלאה לוולוו S60 בישראל עומדים לרוב על 3 שנים או 100,000 ק”מ (המוקדם מביניהם).
לגרסאות הפלאג-אין הייבריד (Recharge T8), קיימת אחריות נפרדת על הסוללה, שהיא משמעותית ארוכה יותר – לרוב 8 שנים או 160,000 ק”מ (המוקדם מביניהם), בהתאם לדרישות החוק והיצרן.
עלויות התחזוקה הצפויות לרכב פרימיום כמו וולוו S60 לרוב גבוהות יותר מאשר רכב עממי.
עלויות טיפולים תקופתיים, חלפים, ועבודה במוסך מורשה גבוהות יחסית.
שווי השימוש (ירידת הערך) של רכבי פרימיום נוטה להיות מהיר יותר בשנים הראשונות בהשוואה לרכבים עממיים מבוקשים.
עם זאת, רכבי פלאג-אין הייבריד נהנים לעיתים משווי שימוש מעט טוב יותר עקב המודעות הגוברת ליעילות אנרגטית ומיסוי נמוך יותר.
בנושא “תקלות” ו-“בעיות”, וולוו נחשבת ליצרן אמין יחסית.
אין דפוסי “תקלות” ספציפיות ונפוצות הידועות באופן גורף בדגם זה לעומת “בהשוואה” לדגמים אחרים, אך כמו כל רכב מודרני עמוס טכנולוגיה, ייתכנו לעיתים “בעיות” קטנות במערכות אלקטרוניקה או תוכנה, שבדרך כלל מטופלות במסגרת האחריות.
חשיבות האחריות במקרה של “תקלות” פוטנציאליות משמעותית, במיוחד עם רכיבים יקרים כמו סוללה או מערכות היברידיות/ADAS מורכבות.
X. יתרונות: למה לבחור בוולוו S60?
להלן מספר יתרונות מרכזיים של וולוו S60, ההופכים אותה לאופציה אטרקטיבית בקטגוריה שלה:
- בטיחות ללא פשרות: זהו אולי היתרון הגדול ביותר של ה-S60, ואף של וולוו כמותג בכלל. חבילת הבטיחות האקטיבית העשירה כסטנדרט, יחד עם בטיחות מבנית גבוהה וציון 5 כוכבים במבחני ריסוק, מעניקים שקט נפשי עצום לנהג ונוסעיו. ה-S60 נמצאת בפסגת הבטיחות בקטגוריה.
- עיצוב סקנדינבי אלגנטי וייחודי: בניגוד למתחרות הגרמניות שנראות לעיתים דומות זו לזו, ה-S60 מציגה קו עיצובי נקי, אלגנטי ומאופק שמבדל אותה. היא נראית יוקרתית מבלי להיות מתאמצת, מבפנים ומבחוץ.
- נוחות נסיעה גבוהה ובידוד רעשים מצוין: ה-S60 מכוילת לנוחות, והיא סופגת מהמורות ביעילות ומבודדת היטב רעשי כביש ורוח. זה הופך אותה למכונית מצוינת לנסיעות ארוכות ולשיוט נינוח.
- איכות חומרים והרכבה בתא הנוסעים: תא הנוסעים בנוי היטב, החומרים בחלקים הנראים והנגישים נעימים למגע ואיכותיים, והאווירה הכללית יוקרתית ושלווה.
- ביצועים מרשימים (בגרסת ה-T8): גרסת הפלאג-אין הייבריד Recharge T8 מציעה ביצועים עוצמתיים במיוחד, המאפשרים תאוצות מהירות מאוד ומרשימות. היא מהירה יותר מרוב מתחרותיה הישירות בגרסאות דומות.
- פוטנציאל ליעילות וחיסכון בדלק (בגרסת ה-T8 עם טעינה סדירה): נהגים שמטעינים באופן קבוע ונוסעים בעיקר למרחקים קצרים יוכלו ליהנות מ”צריכת דלק” אפסית ברוב נסיעותיהם ולחסוך משמעותית בעלויות התפעול בהשוואה לרכבי בנזין או דיזל.
- מושבים נוחים במיוחד: וולוו ידועה בנוחות המושבים שלה, וגם ב-S60 הם מספקים תמיכה ונוחות מצוינים, התורמים משמעותית לחווית הנסיעה הכוללת, במיוחד במסלולים ארוכים.
XI. חסרונות: איפה ה-S60 פחות מצטיינת?
לצד היתרונות הרבים, לוולוו S60 יש גם כמה נקודות חולשה או פשרות שכדאי להיות מודעים אליהן:
- מרווח מוגבל יחסית במושב האחורי: למרות שהיא סדאן גדולה, המרווח לרגליים ולראש במושב האחורי אינו הטוב ביותר בקטגוריה, במיוחד בהשוואה לחלק מהמתחרות. הנוסע האמצעי יסבול מתעלת הינע גדולה ומושב פחות נוח.
- הנדסת אנוש המבוססת בעיקר על מסך מגע: ההסתמכות הכבדה על מסך המולטימדיה לשליטה על פונקציות רבות, כולל בקרת האקלים, דורשת הסתגלות ועשויה להסיח את הדעת מהכביש בהשוואה לכפתורים פיזיים.
- נפח תא מטען מוגבל (במיוחד ב-PHEV): נפח תא המטען אינו הגדול ביותר בקטגוריה, ובגרסת הפלאג-אין הייבריד הוא מצטמצם אף יותר, מה שעשוי להיות בעייתי עבור משפחות גדולות או נסיעות עם הרבה מטען.
- היעדר טעינת DC מהירה בגרסת ה-PHEV: גרסת ה-Recharge T8 אינה תומכת בטעינה מהירה בזרם ישר, מה שמגביל את גמישות הטעינה ומחייב הסתמכות כמעט מוחלטת על טעינת AC איטית יותר, בעיקר בבית.
- לא המכונית הדינמית או הספורטיבית ביותר בקטגוריה: למרות שהיא בטוחה ויציבה, ה-S60 אינה מציעה את אותה חווית נהיגה מעורבת וספורטיבית שניתן למצוא אצל חלק מהמתחרות הגרמניות, ששמו דגש רב יותר על היגוי מדויק וחד או התנהגות שלדה אגרסיבית.
- עלויות אחזקה ושווי שימוש (כמו בכל רכב פרימיום): עלויות טיפולים וחלפים גבוהות יחסית, ושווי השימוש עלול להיות מהיר בשנים הראשונות, כפי שמקובל בסגמנט הפרימיום. ייתכנו “בעיות” או “תקלות” אופייניות לרכב מודרני, אך אלו לרוב מטופלות במסגרת האחריות.
XII. וולוו S60 בהשוואה למתחרות: הדגש הסקנדינבי
כאשר בוחנים את וולוו S60 “בהשוואה” למתחרות העיקריות שלה בשוק הישראלי – ב.מ.וו סדרה 3, אאודי A4, ומרצדס בנץ C קלאס – מתגלה תמונה ברורה של מיצוב שונה במקצת.
בעוד המתחרות הגרמניות נוטות להתמקד יותר בספורטיביות (סדרה 3), טכנולוגיה מתקדמת ואיכות פנים מוקפדת (A4) או יוקרה ונוחות מקסימלית (C קלאס), ה-S60 מציעה גישה אחרת.
היא אינה מנסה להיות הספורטיבית ביותר או המפוארת ביותר במובן הקלאסי.
במקום זאת, וולוו S60 שמה דגש עצום על בטיחות – היא לרוב מובילה את הקטגוריה מבחינת אבזור בטיחות אקטיבי כסטנדרט ומבדקי ריסוק.
היא מציעה נוחות נסיעה ברמה גבוהה מאוד ובידוד רעשים מצוין, מה שהופך אותה לשותפה מצוינת לנסיעות ארוכות ושיוט רגוע.
העיצוב שלה, הן מבפנים והן מבחוץ, אלגנטי, נקי ומודרני, ומציע אלטרנטיבה מרעננת למראה השמרני או האגרסיבי של המתחרות.
בתחום יחידות ההנעה, גרסת הפלאג-אין הייבריד Recharge T8 של ה-S60 מציעה שילוב ייחודי של ביצועים עוצמתיים במיוחד (שעולים על רוב המתחרות בגרסאות דומות) יחד עם פוטנציאל לחיסכון משמעותי ב”צריכת דלק” בעת שימוש סדיר בטעינה.
עם זאת, היא מפגרת מאחור באספקטים מסוימים כמו מרווח במושב האחורי או נפח תא מטען (במיוחד בגרסת הפלאג-אין), והנדסת האנוש המבוססת על מסך מגע אינה אידיאלית לכל אחד.
גם “צריכת הדלק” בגרסת הבנזין הבסיסית אינה פורצת דרך.
בסופו של דבר, ה-S60 היא אופציה מצוינת עבור מי ששם בראש סדר העדיפויות בטיחות, נוחות, עיצוב ייחודי, ואת היכולות (והפוטנציאל לחיסכון) של מערכת פלאג-אין הייבריד מתקדמת, ופחות מחפש את הקצה הספורטיבי או את היוקרה המסורתית שמציעות המתחרות הגרמניות.
XIII. סיכום ומסקנות: האם כדאי לקנות וולוו S60?
וולוו S60 היא סדאן פרימיום מרשימה המציעה חבילה אטרקטיבית ביותר, במיוחד עבור קהל יעד ספציפי בשוק הישראלי.
היא מצטיינת בתחומי הבטיחות, נוחות הנסיעה, איכות הפנים, והעיצוב המאופק והאלגנטי.
גרסת הפלאג-אין הייבריד, Recharge T8, מציעה ביצועים מדהימים ופוטנציאל אמיתי לחיסכון ב”צריכת דלק” למי שיכול לטעון אותה באופן קבוע.
בהשוואה למתחרותיה הגרמניות, היא מציגה אלטרנטיבה שונה ושקטה יותר, פחות אגרסיבית ויותר ממוקדת בבטיחות ורווחת הנוסעים.
היא פונה למי שמחפש רכב בטוח להפליא, נעים מאוד לשהות ולנסוע בו, ועם אמירה עיצובית שונה.
עם זאת, יש לזכור את נקודות התורפה: המרווח המוגבל יחסית מאחור, תא המטען שאינו ענק, וההסתמכות על מסך מגע לשליטה.
גרסת ה-T8, על אף יתרונותיה, מוגבלת לטעינת AC בלבד, ו-“צריכת הדלק” שלה עלולה להיות גבוהה ללא טעינה סדירה.
אז, “האם כדאי לקנות” וולוו S60? התשובה תלויה בצרכים ובסדרי העדיפויות שלכם.
כן, כדאי לקנות וולוו S60 אם:
- בטיחות היא בראש סדר העדיפויות שלכם, ואתם מחפשים את הטוב ביותר בתחום זה.
- אתם מעריכים נוחות נסיעה גבוהה ובידוד רעשים מצוין, ומבלים זמן רב בנסיעות בינעירוניות.
- אתם אוהבים את העיצוב הסקנדינבי המאופק והאלגנטי ומחפשים רכב פרימיום שונה.
- אתם שוקלים את גרסת הפלאג-אין הייבריד (T8) ויכולים לטעון אותה בבית או בעבודה באופן קבוע כדי לנצל את הטווח החשמלי וליהנות מביצועים עוצמתיים וחיסכון ב”צריכת דלק”.
פחות כדאי לקנות וולוו S60 אם:
- אתם זקוקים למרווח מקסימלי במושב האחורי או לתא מטען גדול במיוחד באופן קבוע.
- אתם מעדיפים חווית נהיגה ספורטיבית ומתגמלת במיוחד, עם היגוי חד ודינמיות גבוהה.
- אתם לא מתחברים להנדסת אנוש מבוססת מסך מגע בלבד.
- אתם שוקלים את גרסת ה-T8 אך אין לכם אפשרות נוחה לטעון אותה באופן קבוע.
המלצה סופית מנומקת: וולוו S60 היא סדאן פרימיום איכותית, בטוחה ונעימה מאוד, המציעה אלטרנטיבה ייחודית וראויה למתחרות הגרמניות.
גרסת ה-Recharge T8 במיוחד, עם שילוב הבטיחות, הנוחות, הביצועים המרשימים והפוטנציאל ליעילות אנרגטית, היא אופציה מצוינת עבור משפחות או אנשי עסקים שמבלים זמן רב ברכב ורוצים רכב בטוח, יוקרתי וידידותי לסביבה (בתנאי שמקפידים על טעינה).
למי שמעדיף נוחות ובטיחות על פני דינמיות ספורטיבית, ואינו זקוק למרווח מקסימלי מאחור, ה-S60 בהחלט “כדאי לקנות” ויכולה להיות הבחירה הנכונה.