אהלן חברים וברוכים הבאים לפורטל הרכב PRK! היום אנחנו צוללים עמוק לתוך אחת המכוניות המנהלים היוקרתיות והמסקרנות ביותר שמסתובבות על כבישי ישראל: הוולוו S90. סדאן גדולה, מרשימה ומלאה בטכנולוגיה, שמגיעה אלינו משבדיה הקרה והסטייליסטית.
ה-S90 היא לא סתם עוד לימוזינה גדולה. היא ספינת הדגל של וולוו (Volvo), לפחות בצד הסדאן. מייצגת את הפילוסופיה העדכנית של המותג: דגש עצום על בטיחות, עיצוב סקנדינבי מינימליסטי ואלגנטי, ואיכות חיים בתא הנוסעים. היא מתחרה ראש בראש באריות הכבדים של הקטגוריה.
כשאנחנו מדברים על הקטגוריה הזו בישראל, השמות הראשונים שעולים לראש הם ב.מ.וו סדרה 5 (BMW 5 Series), מרצדס E קלאס (Mercedes E-Class), ואודי A6 (Audi A6). אלו רכבים עם יוקרה, ביצועים והיסטוריה ארוכה. הוולוו S90 מציעה חלופה מעט שונה. פחות אגרסיבית או ספורטיבית, יותר ממוקדת בנוחות, רוגע ואלגנטיות מאופקת. היא פונה לקהל יעד שמחפש יוקרה בשקט, בלי הצטעקות, עם דגש על ערכים משפחתיים ובטיחותיים גבוהים.
בסקירה הזו, נפרק את ה-S90 לגורמים. נבחן את העיצוב שלה מבחוץ ומבפנים. נצלול למערכות הטכנולוגיה והאבזור. נדבר על יחידות ההנעה שלה (ובעיקר על גרסת הפלאג-אין הייבריד הרלוונטית לשוק המקומי). ננתח את חווית הנהיגה, הבטיחות (כולל מבדקי בטיחות ומבחני בטיחות), את נושא הטעינה (לגרסה החשמלית). וכמובן, נדבר על הנתון שמעניין את כולנו: כמה עולה הוולוו S90 בישראל, מה המחירון שלה, ומה מקבלים בכל רמת גימור. לבסוף, נסכם את היתרונות והחסרונות שלה וננסה לענות על השאלה הגדולה: האם כדאי לקנות וולוו S90 היום, בהשוואה למתחרות שלה? אולי גם נציץ בחוות דעת גולשים שכבר התנסו.
עיצוב חיצוני: אלגנטיות שקטה
הוולוו S90 היא מכונית גדולה. כמעט 5 מטרים של אורך, והיא בהחלט משדרת נוכחות כביש מרשימה אך לא כוחנית. היא לא צועקת את היוקרה שלה, אלא לוחשת אותה. הפילוסופיה העיצובית שלה היא לגמרי סקנדינבית טיפוסית: קווים נקיים, מינימליזם חכם, ופרופורציות מאוזנות היטב.
החזית נשלטת על ידי הגריל המלבני והגדול, עטור כרום, שבמרכזו סמל וולוו המפורסם. לצידיו, פנסי LED ראשיים עם חתימת אור ייחודית המוכרת בכינוי “פטיש ת’ור” (Thor’s Hammer). זוהי אלמנט עיצובי בולט שמאחד את כל דגמי וולוו העדכניים ומקנה ל-S90 מראה מודרני ומזוהה.
מבט מהצד חושף צללית סדאן קלאסית ואלגנטית. קו המותניים ישר ונמוך יחסית, קו הגג גולש אחורה בעדינות לכיוון דלת תא המטען, מה שמקנה מראה מעט קופה-לייק אך שומר על מרווח ראש מכובד מאחור. בתי הגלגלים מאכלסים חישוקים בקטרים שונים, לרוב 18 עד 20 אינץ’ ברמות הגימור הגבוהות המשווקות בארץ. עיצובי החישוקים תואמים את הקו הכללי – אלגנטיים ומתוחכמים.
החלק האחורי של ה-S90 נקי ומעוצב בקפידה. הפנסים האחוריים בצורת האות C המורחבת חודרים גם לדלת תא המטען ומודגשים בנורות LED. הם מקנים מראה רחב ויציב. הפגוש נקי יחסית, ובגרסאות מסוימות ניתן לראות פתחי אגזוז (לרוב מזויפים או מוסתרים בגרסאות הפלאג-אין). אין ספוילרים צעקניים או דיפיוזרים מוגזמים. הכל עדין, מדויק ומשרת את התדמית היוקרתית והשקטה.
עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח: סקנדינביה בפנים
הכניסה לתא הנוסעים של הוולוו S90 היא כמו כניסה לסלון מעוצב ונעים. האווירה הכללית רגועה, מתוחכמת ומינימליסטית. הקונספט העיצובי שולט בבירור – פחות כפתורים פיזיים, יותר שליטה דרך מסך המגע המרכזי, ושימוש נרחב בחומרים טבעיים ואיכותיים.
איכות החומרים היא ללא ספק אחת מנקודות החוזק המרכזיות של ה-S90. דשבורד מכוסה לרוב בעור נעים למגע, גימורי עץ או אלומיניום מוברש משובצים בצורה עדינה ומדויקת, והדיפונים בדלתות משלבים גם הם עור וחומרים איכותיים. איכות ההרכבה גבוהה מאד, אין קרקושים או פלסטיקה זולה שמרגישה רופפת. הכל מרגיש סולידי ובנוי לעמוד במבחן הזמן. תחושת היוקרה אמיתית ולא רק עניין של מיתוג.
הנדסת האנוש מעט שונה מהמקובל אצל המתחרות הגרמניות. רוב הפקדים עברו למסך המגע המרכזי, שממוקם אנכית בסגנון טאבלט גדול. זה משחרר את הקונסולה המרכזית מכפתורים רבים ומקנה מראה נקי, אבל דורש התרגלות מסוימת לתפעול מערכות כמו בקרת האקלים או עוצמת השמע דרך המסך. יש שיאהבו את זה, ויש שיעדיפו כפתורים פיזיים לשליטה מהירה יותר בזמן נהיגה. הראות החוצה טובה יחסית, למעט אולי הראות לאחור דרך השמשה האחורית שהיא קטנה יחסית.
נוחות המושבים היא סיפור בפני עצמו ב-S90, וכאן וולוו מצטיינת. המושבים הקדמיים גדולים, רחבים ומציעים תמיכה מעולה לגב ולצידי הגוף, גם בנסיעות ארוכות. הם לרוב מצוידים בכוונון חשמלי נרחב ואף בחימום ואוורור ברמות הגימור הגבוהות. המושב האחורי גם הוא נוח ומרווח להפליא לשני נוסעים מבוגרים. המרווח לרגליים עצום בזכות בסיס הגלגלים הארוך של הרכב, ומרווח הראש מצוין גם עבור נוסעים גבוהים.
נפח תא המטען בגרסת הפלאג-אין הייבריד (T8) המשווקת בישראל הוא כ-407 ליטר. זה נתון סביר, אבל נמוך משמעותית מזה של מתחרות עם מנועי בנזין/דיזל בלבד (שלרוב נהנות מנפח של כ-500 ליטר ומעלה). מיקום הסוללות תופס נפח יקר בחלק האחורי. צורת תא המטען סבירה, אך סף ההטענה מעט גבוה. יש אפשרויות עיגון ופתרונות אחסון קטנים נוספים, אבל למי שזקוק לתא מטען גדול באופן קבוע, כדאי לקחת את זה בחשבון.
טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה: גוגל בפנים
הוולוו S90 עמוסה בטכנולוגיה. גולת הכותרת בדגמים העדכניים היא מערכת המולטימדיה המרכזית, המבוססת על מערכת ההפעלה Android Automotive מבית גוגל (ולא רק שיקוף של Android Auto). זה אומר שניתן להשתמש באפליקציות גוגל כמו Google Maps, Spotify ועוד ישירות על המסך המובנה ברכב, גם בלי לחבר את הסמארטפון. המסך עצמו בגודל 9 אינץ’, איכות התצוגה מצוינת, ומהירות התגובה טובה, למרות שהתפריטים לעיתים עמוקים ומורכבים ומצריכים התרגלות.
קישוריות סמארטפונים כמובן קיימת ותומכת ב-Apple CarPlay ו-Android Auto (לרוב בצורה חוטית או אלחוטית ברמות הגימור הגבוהות). העוזר הקולי של גוגל (Google Assistant) מובנה ומאפשר שליטה על פונקציות שונות ברכב ובבית (אם מקושר) באמצעות פקודות קוליות.
לוח המחוונים הוא דיגיטלי לחלוטין, לרוב בגודל 12.3 אינץ’. הוא מציע אפשרויות תצוגה שונות הניתנות להתאמה אישית, כולל הצגת מפת הניווט במסך המרכזית שלו, מה שמקל על קריאת ההוראות בזמן נהיגה. התצוגה ברורה וחדה.
מערכת השמע הסטנדרטית טובה למדי, אך גולת הכותרת היא מערכת האודיו המשודרגת של Harman Kardon או Bowers & Wilkins האודיופילית, שמספקת חווית סאונד יוצאת מן הכלל בתא הנוסעים השקט של ה-S90. זו תוספת יקרה אך כדאית לחובבי מוזיקה.
בכל הנוגע לאבזור נוחות, ה-S90 לא חוסכת. ברמות הגימור הגבוהות בישראל (כמו ה-Recharge Ultimate), תמצאו בקרת אקלים מפוצלת, חימום ואוורור מושבים (קדמיים ואף אחוריים), גג שמש פנורמי, תצוגה עילית (HUD), ודלת תא מטען חשמלית. וולוו גם מציידת את הרכב בטכנולוגיות ייחודיות כמו מערכת סינון אוויר מתקדמת (Advanced Air Cleaner) שנועדה לשמור על איכות אוויר גבוהה בתא הנוסעים.
ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה: הכוח החשמלי משנה את המשחק
בניגוד לחלק מהשווקים בעולם בהם ה-S90 מוצעת עם מנועי בנזין או דיזל קונבנציונליים (עם סיוע היברידי קל – Mild Hybrid), השוק הישראלי מתמקד בגרסת הפלאג-אין הייבריד החזקה והחסכונית יותר: ה-Volvo S90 T8 Recharge. זוהי יחידת הנעה מורכבת אך מרשימה ביותר.
היא משלבת מנוע בנזין 2.0 ליטר טורבו (ולעיתים גם סופרצ’ארג’ר בדגמים קודמים או בגרסאות שונות) שמניע את הגלגלים הקדמיים, יחד עם מנוע חשמלי שמניע את הגלגלים האחוריים. השילוב הזה יוצר הנעה כפולה (AWD) וסך הספק משולב שמגיע לנתונים מרשימים מאד, לרוב מעל 450 כוחות סוס ומומנט אדיר של מעל 70 קג”מ (הנתונים המדויקים יכולים להשתנות מעט בין שנתונים ועדכונים). העברת הכוח מתבצעת דרך גיר אוטומטי (לרוב 8 הילוכים של אייסין). הנתון הרשמי לתאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש עומד על פחות מ-5 שניות, נתון שמכניס את ה-S90 לטריטוריה של מכוניות ספורט!
צריכת דלק (או ליתר דיוק, צריכת אנרגיה בשילוב דלק) היא עניין מורכב ברכב פלאג-אין. נתוני היצרן בבדיקות WLTP מדברים על צריכת דלק פנטסטית של ליטר אחד ל-50, 60 ואף 70 ק”מ או יותר. אבל בואו נהיה ריאליים. הנתונים האלה מתקבלים בעיקר אם מנצלים את הטווח החשמלי המלא של הרכב (שלרוב עומד על כ-80-90 ק”מ לפי WLTP, וריאלית כ-60-70 ק”מ בנהיגה יום-יומית). אם טוענים את הרכב באופן קבוע כל לילה או כל הזדמנות שניתנת, ניתן לנסוע את רוב הנסיעות היומיומיות רק על חשמל, ואז צריכת הדלק כמעט אפסית. צריכת אנרגיה חשמלית טיפוסית עומדת על כ-20-25 קוט”ש ל-100 ק”מ.
אם לא טוענים את הרכב והסוללה ריקה, ה-S90 T8 מתפקדת בעיקר כהיברידית רגילה (שאינה נטענת מהשקע). במצב כזה, צריכת הדלק הריאלית תהיה הרבה פחות מרשימה, וקרובה יותר ל-10-12 ק”מ לליטר בנהיגה משולבת, ופחות מכך בנהיגה עירונית כבדה או מאומצת. חשוב להבין את זה: רכב פלאג-אין חסכוני בדלק רק אם מנצלים את יכולת הטעינה שלו באופן קבוע.
תחושת הכוח והביצועים מעולה בזכות השילוב של מנוע הבנזין החזק והמנוע החשמלי. תאוצות מהמקום זריזות להפליא, ותאוצות ביניים לצורך עקיפה הן מיידיות ויש בשפע. יחידת ההנעה שקטה ומעודנת ברוב מצבי הנהיגה, ורק בלחיצה חזקה על הדוושה מנוע הבנזין מתעורר בנחישות. העברת ההילוכים בגיר האוטומטי חלקה ובלתי מורגשת כמעט.
טעינה (לרכב פלאג-אין/חשמלי): חיונית לחיסכון
כאמור, הוולוו S90 T8 היא רכב פלאג-אין הייבריד, ולכן היבט הטעינה הוא מרכזי וחשוב מאד לניצול הפוטנציאל המלא שלה, הן מבחינת ביצועים והן מבחינת צריכת דלק/אנרגיה נמוכה.
קצב טעינת AC המקסימלי ברוב הדגמים העדכניים עומד על 3.7 קילוואט (kW), ולעיתים רחוקות יותר 6.4 קילוואט בדגמים מסוימים או ברמות גימור ספציפיות. עם מטען ביתי (עמדת טעינה פרטית) בקצב של 3.7 קילוואט, טעינה מלאה של הסוללה (שקיבולתה עומדת על כ-18.8 קוט”ש בדגמים העדכניים) אורכת מספר שעות, לרוב כ-5-6 שעות מ-0 ל-100%. זוהי טעינה שמתאימה לטעינה לילה או בזמן יום עבודה ארוך.
נקודה חשובה: לוולוו S90 T8 אין אפשרות לטעינת DC מהירה בעמדות טעינה ציבוריות. היא נטענת רק ב-AC. זה אומר שבעמדות טעינה מהירות (DC) שתראו ליד קניונים או בכבישים בינעירוניים, לא תוכלו לטעון את הסוללה הגדולה יחסית שלה בקצב מהיר. הטעינה תתבצע רק בעמדות AC ציבוריות (פחות נפוצות ואיטיות יותר) או כמובן בעמדת טעינה ביתית פרטית.
סוג המחבר הסטנדרטי לטעינת AC בישראל ואירופה הוא Type 2. נוחות השימוש באפליקציות ניהול טעינה של וולוו טובה למדי, ומאפשרת לתזמן טעינות לשעות בהן החשמל זול יותר או לחמם/לקרר את הרכב מראש לפני הנסיעה.
חווית הטעינה הציבורית בישראל עדיין פחות נוחה ומפותחת בהשוואה למדינות רבות באירופה, ומגבלת טעינת ה-AC בלבד ב-S90 מגבילה עוד יותר את היכולת להשלים טעינה “על הדרך”. מי שרוכש רכב כזה חייב שיהיה לו פתרון טעינה ביתי (עמדת טעינה פרטית) או בעבודה, כדי לנצל את היתרון המשמעותי של יחידת ההנעה הזו.
חווית נהיגה והתנהגות כביש: ספינת קרוז ולא ספינת מרוץ
אם אתם מחפשים סדאן מנהלים עם התנהגות כביש ספורטיבית ומערבת, הוולוו S90 כנראה לא תהיה הבחירה הראשונה שלכם. היא לא מכוונת לשם. היא מכוונת לנוחות, רוגע, ושלווה, והיא מצטיינת בכך.
נוחות הנסיעה היא אחת החוזקות הגדולות של ה-S90. היא סופגת מהמורות ופגעי כביש בצורה מצוינת, גם בכבישים עירוניים משובשים למדי בישראל. בנסיעה בינעירונית היא שטה על הכביש בצורה נינוחה לחלוטין. היא מרגישה יציבה ונטועה, ומספקת נסיעה רגועה ונעימה מאד.
רמת בידוד הרעשים בתא הנוסעים מרשימה ביותר. רעשי מנוע כמעט ולא נשמעים (במיוחד בנסיעה על חשמל), רעשי רוח מינימליים גם במהירויות גבוהות, ורעשי כביש נשמעים רק על אספלט גס במיוחד. זה תורם מאד לתחושת היוקרה והשלווה בפנים.
בכל הנוגע להתנהגות דינמית, ההיגוי קל יחסית ואינו מספק הרבה משוב מהכביש, אך הוא מדויק ומאפשר למקם את הרכב בקלות. אחיזת הכביש גבוהה בזכות ההנעה הכפולה, אך זוויות הגלגול בפניות מורגשות מעט יותר מאשר אצל חלק מהמתחרות הגרמניות בעלות האופי הספורטיבי יותר. היא לא מזמינה אותך לתקוף פניות, אלא יותר ליהנות מהנוף בנחת.
תחושת הבלמים טובה, וניתן כמובן לכוונן את רמת הרגנרציה (הטעינה האגירה של אנרגיית הבלימה) בגרסת הפלאג-אין. זה מאפשר נהיגה כמעט עם דוושה אחת בתוך העיר, וגם תורם לטווח החשמלי.
קלות התמרון בעיר סבירה עבור רכב בגודל כזה, והודות למערכות העזר הרבות (מצלמות היקפיות, חיישנים) חניה וניווט במקומות צפופים הופכים לפשוטים יותר. העדר הצורך בהעברת הילוכים ברכב חשמלי או פלאג-אין (במצב חשמלי או בשיוט רגוע) תורם גם הוא לחוויה חלקה ורגועה.
בטיחות ומערכות עזר לנהג: שם המשחק
וולוו היא שם נרדף לבטיחות, וה-S90 היא הוכחה מצוינת לכך. הרכב קיבל ציון מרבי של 5 כוכבים במבחני בטיחות של ארגון Euro NCAP, עם ציונים גבוהים במיוחד בהגנה על מבוגרים וילדים, ובמבדקי בטיחות של מערכות עזר לנהג.
המבנה של ה-S90 תוכנן מראש לספוג אנרגיה בצורה יעילה במקרה של תאונה, ולהגן על הנוסעים. היא מצוידת במספר רב של כריות אוויר, כולל כריות אוויר לברכיים וכריות וילון ארוכות.
אבל הדגש העיקרי בבטיחות בוולוו הוא על מערכות ADAS (מערכות סיוע מתקדמות לנהג), וה-S90 מגיעה מצוידת בהן עד צוואר, לרוב כסטנדרט כבר מרמת הגימור הבסיסית ביותר המשווקת בישראל (אם כי יש לבדוק את המפרט המדויק לכל רמת גימור). בין המערכות החשובות: בקרת שיוט אדפטיבית המתאימה את המהירות לרכב מלפנים ושומרת על מרחק, מערכת שמירה על נתיב (Active Lane Keeping Aid) הכוללת תיקוני היגוי אקטיביים, מערכת בלימת חירום אוטונומית (City Safety) המזהה רכבים, הולכי רגל, רוכבי אופניים ובעלי חיים גדולים, מערכת זיהוי רכב בשטח מת (BLIS – Blind Spot Information System) עם התרעה על תנועה חוצה מאחור, מערכת התרעה מפני תנועה חוצה מלפנים, מערכת סיוע בחניה (Park Assist) ואף מצלמות היקפיות 360 מעלות ברמות גימור גבוהות.
תפקוד המערכות הללו בעולם האמיתי הוא לרוב חלק ומעודן. בקרת השיוט האדפטיבית פועלת בצורה טבעית יחסית, ומערכת שמירת הנתיב אינה אגרסיבית מדי בתיקוני ההיגוי שלה. מערכת בלימת החירום יעילה וחשובה, אך כמו בכל רכב, חשוב לזכור שהיא מערכת סיוע ולא תחליף לערנות הנהג. שילוב כזה של מערכות הופך את ה-S90 לאחת המכוניות הבטוחות ביותר על הכביש, וזה יתרון משמעותי לקהל היעד שלה.
מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל): כמה עולה היוקרה השבדית?
השאלה שכולם שואלים: כמה עולה הוולוו S90 בישראל? ובכן, כיאה למכונית מנהלים יוקרתית ומתקדמת, המחיר אינו צנוע. מחירון הוולוו S90 T8 Recharge בישראל מתחיל בטווח מחירים של קרוב לחצי מיליון שקלים חדשים (נכון לאפריל 2025, בכפוף למבצעים ושינויי מיסוי). המחיר יכול להשתנות כמובן בהתאם לשנת הייצור, רמת הגימור והאבזור הספציפי.
בדרך כלל, הוולוו S90 משווקת בישראל ברמת גימור אחת או שתיים עיקריות, לרוב גבוהות ומאובזרות היטב. בשנים האחרונות, רמת הגימור הבכירה היא ה-Ultimate (שלעיתים החליפה את ה-Inscription בדגמים הקודמים). רמות הגימור נבדלות זו מזו בעיקר באבזור הנוחות והטכנולוגיה. רמת Ultimate תוסיף לרוב פריטים כמו חישוקים גדולים יותר, ריפודי עור איכותיים יותר, מושבים עם אוורור, גג פנורמי חשמלי, מערכת שמע משודרגת, ותצוגה עילית (HUD). חשוב לבדוק את מפרט האבזור המדויק של כל רמת גימור לפני הרכישה.
תנאי האחריות על רכב חדש בישראל הם לרוב 3 שנים ללא הגבלת קילומטרים (יש לוודא מול היבואן הספציפי). בגרסת הפלאג-אין הייבריד, ישנה אחריות ארוכה יותר על הסוללה עצמה, לרוב 8 שנים או 160,000 ק”מ (המוקדם מביניהם). האחריות הזו חשובה מאד, במיוחד לאור העלות הגבוהה של החלפת סוללה במידה ומתעוררות תקלות או בעיות.
עלויות התחזוקה לרכב יוקרה אינן זולות, וזה נכון גם לגבי הוולוו S90. טיפולים תקופתיים במוסכי היבואן יהיו יקרים יותר מאשר ברכבים עממיים. שווי השימוש של רכב יוקרה גבוה יחסית עלול גם הוא להשפיע על העלויות הכוללות לטווח הארוך, במיוחד בשנים הראשונות. אמנם רכבי פלאג-אין נהנים מהטבות מס מסוימות, אך ככל שהרכב מתבגר, המחיר שלו בשוק המשומשות מושפע גם מביקוש ושיקולים נוספים.
יתרונות:
- בטיחות מהשורה הראשונה: וולוו היא מובילה עולמית בתחום, וה-S90 מצוידת בכל מערכות הבטיחות המתקדמות ביותר, כולל ציונים מרשימים במבחני ריסוק ומבדקי בטיחות. שקט נפשי לנוסעים.
- נוחות נסיעה יוצאת מן הכלל: שיכוך מהמורות מעולה, נסיעה שקטה ורגועה, ומושבים נוחים מאד, גם בנסיעות ארוכות. אידיאלי לנסיעות יום-יומיות וטיולים משפחתיים.
- עיצוב סקנדינבי אלגנטי ואיכות פנים גבוהה: תא נוסעים מינימליסטי, מודרני, עם שימוש בחומרים איכותיים מאד והרכבה ללא דופי. משדר יוקרה שקטה ונעימה.
- ביצועים מרשימים וחסכון בדלק (בתנאי טעינה): גרסת ה-T8 Recharge מציעה שילוב נדיר של כוח אדיר וצריכת דלק נמוכה מאד אם מקפידים לטעון את הסוללה באופן קבוע ולנצל את הטווח החשמלי.
- אבזור טכנולוגי עשיר: מערכת מולטימדיה מבוססת גוגל מתקדמת, לוח מחוונים דיגיטלי, ומערכות נוחות רבות ברמות הגימור הגבוהות.
חסרונות:
- תא מטען קטן בגרסת הפלאג-אין: מיקום הסוללות מקטין משמעותית את נפח תא המטען בהשוואה למתחרות עם מנועי בנזין/דיזל בלבד.
- אין טעינת DC מהירה: גרסת ה-T8 נטענת רק ב-AC בקצב מקסימלי של 3.7 קילוואט (או 6.4kW), מה שמגביל מאד את אפשרויות הטעינה הציבורית המהירה.
- הנדסת אנוש שדורשת הסתגלות: ריכוז פקדים רבים במסך המגע המרכזי יכול להיות פחות אינטואיטיבי לחלק מהנהגים בזמן נהיגה.
- התנהגות כביש פחות דינמית: היא נוחה ומדויקת, אך אינה מציעה את הריגוש או המעורבות של חלק מהמתחרות הגרמניות המכוונות יותר לספורטיביות.
- צריכת דלק גבוהה כשהסוללה ריקה: ללא טעינה סדירה, היתרון הכלכלי של היחידה ההיברידית הנעה מתבטל, וצריכת הדלק הופכת להיות דומה או אף גבוהה מזו של רכבי בנזין מקבילים.
בהשוואה למתחרים: מקום של כבוד, אבל עם אופי שונה
כשהיא מתמודדת מול ב.מ.וו סדרה 5, מרצדס E קלאס ואודי A6, הוולוו S90 מציגה פרופיל שונה ומעניין. בעוד שהגרמניות נוטות להציע שילוב מגוון יותר של מנועים (כולל דיזל, בנזין, היברידיות קלות ופלאג-אין), וכן רמות גימור ספורטיביות יותר (M, AMG, S-Line), הוולוו S90 בישראל מתמקדת בעיקר בגרסת הפלאג-אין T8 החזקה והחסכונית (תחת התנאים הנכונים).
בהשוואה לנוחות נסיעה ובידוד רעשים, ה-S90 מתחרה בכבוד ואף עולה על חלק מהמתחרות, במיוחד בגרסאותיהן הבסיסיות יותר. באבזור בטיחות, היא לרוב המובילה הברורה בחבילת מערכות ה-ADAS הסטנדרטית. בתא הנוסעים, היא מציעה אווירה ייחודית ומינימליסטית עם חומרים איכותיים מאד, שונה מהגישה המעט יותר “עסקית” של המתחרות הגרמניות או המעט יותר מוחצנת של המרצדס.
עם זאת, ב.מ.וו סדרה 5 ואודי A6 עדיין נחשבות לדינמיות ומהנות יותר לנהיגה אקטיבית. מרצדס E קלאס מצטיינת לעיתים קרובות בנוחות שיא ובאיכות פנים גבוהה מאד גם היא. המגוון הרחב של גרסאות מנוע ואפשרויות התאמה אישית אצל הגרמניות לעיתים גדול יותר.
נקודת התורפה העיקרית של ה-S90 בהשוואה לפחות לחלק מהמתחרות בגרסאות פלאג-אין, היא היעדר טעינת DC מהירה והקצב המוגבל של טעינת AC. גם נפח תא המטען המצומצם בגרסת ה-PHEV יכול להוות חסרון בהשוואה.
סיכום ומסקנות (פסק דין):
אז מה שורה תחתונה? הוולוו S90 היא מכונית מנהלים יוקרתית, מרשימה ומאד ייחודית בנוף. היא לא מנסה לחקות את המתחרות הגרמניות, אלא מציעה דרך אחרת לחוות יוקרה: כזו ששמה דגש מירבי על בטיחות אקטיבית ופסיבית, נוחות נסיעה יוצאת דופן, תא נוסעים מעוצב בטוב טעם עם חומרים משובחים, ויחידת הנעה היברידית-נטענת חזקה מאד שיכולה להיות גם חסכונית בדלק להפליא – בתנאי שטוענים אותה באופן קבוע.
בהשוואה למתחרותיה העיקריות כמו ב.מ.וו סדרה 5 או מרצדס E קלאס, ה-S90 פחות ספורטיבית או דינמית, ויותר מתמקדת בנוחות ושלווה. היא מתאימה במיוחד למי שמחפש מכונית סדאן יוקרתית שקטה ונוחה לנסיעות ארוכות ויום-יומיות, עם דגש עצום על בטיחות המשפחה. היא פחות מיועדת לנהגים חובבי הגה שמחפשים ריגוש בפניות. גרסת הפלאג-אין (T8) היא בחירה מצוינת למי שיכול לטעון את הרכב בבית או בעבודה באופן קבוע, ובכך ליהנות מביצועים פנטסטיים ועלויות נסיעה נמוכות מאד על חשמל. מי שלא יכול לטעון באופן קבוע, ייתכן שימצא את צריכת הדלק כשהסוללה ריקה פחות משתלמת, ואת תא המטען הקטן מגביל.
לסיכום, אם אתם בשוק לרכב מנהלים יוקרתי וחושבים מחוץ לקופסה הגרמנית, הוולוו S90 מציעה אלטרנטיבה משכנעת מאד. היא מספקת תמורה גבוהה מאד בתחומי הבטיחות, הנוחות ואיכות הפנים. היא לא מושלמת, וחסרונות כמו תא המטען או היעדר טעינת DC עשויים להרתיע חלק מהרוכשים, אבל לקהל היעד הנכון – משפחות שמחפשות את הרכב הבטוח, הנוח והאלגנטי ביותר שיש, עם טכנולוגיה מתקדמת ואפשרות לנהיגה חשמלית ברוב הנסיעות – הוולוו S90 היא בהחלט אופציה שכדאי לבדוק לעומק. האם כדאי לקנות אותה? התשובה תלויה בצרכים ובהעדפות שלכם, וביכולתכם לנצל את יתרונות יחידת ההנעה הפלאג-אין. שווה בהחלט לשקול אותה ברצינות בהשוואה למתחרות, ואף לבקש חוות דעת גולשים נוספות בפלטפורמות רלוונטיות.