היי לכולם וברוכים הבאים לפורטל הרכב PRK.
היום אנחנו צוללים עמוק לתוך אחד הדגמים האייקוניים והמשפיעים ביותר בעולם הרכב המודרני, שעשה מהפכה שקטה לפני למעלה מ-25 שנה וכעת מגיע אלינו בדור חדש ומפתיע במיוחד.
אנחנו מדברים, כמובן, על הטויוטה פריוס (Toyota Prius).
הפריוס, שהייתה חלוצת ההיברידיות הראשונה בייצור המוני, התפרסמה לאורך השנים בעיקר בזכות יעילות הדלק הפנומנלית שלה והאמינות האגדית שלה, והפכה לשם נרדף לחיסכון וקיימות.
אבל בדור החמישי והעדכני שלה, ה-Toyota Prius (שזמינה לעיתים גם כ-Toyota Prius Prime בגרסת פלאג-אין), טויוטה החליטה ללכת על שינוי כיוון דרמטי.
מה שהיה פעם סמל לעיצוב שנוי במחלוקת אך פונקציונלי, הפך עכשיו לרכב סדאן קופה ספורטיבי ומעוצב, מבלי לוותר על היתרונות ההיברידיים המוכרים.
הפריוס החדשה מגיעה לשוק הישראלי עם הרבה ציפיות, במיוחד לאור הפופולריות הגוברת של רכבים היברידיים ופלאג-אין בישראל, הנהנים מהטבות מס יחסית.
בקטגוריה שלה, היא מתמודדת ראש בראש עם מתחרות חזקות ומוערכות כמו יונדאי איוניק (בדורות ההיברידיים שלה, למרות שכעת פחות רלוונטית כחדשה), קיה נירו (שזמינה גם כהיברידית וגם כפלאג-אין), ואף דגמים היברידיים אחרים כמו יונדאי אלנטרה היברידית או אולי אפילו קופרה לאון e-Hybrid למי שמחפש משהו קצת יותר ספורטיבי בגישת הפלאג-אין.
טויוטה ממצבת את הפריוס החדשה כרכב היברידי שעדיין חסכוני וידידותי לסביבה, אבל כזה שמוסיף כעת המון סטייל וביצועים לחבילה, בניסיון למשוך קהל יעד רחב יותר, לא רק את מי שהחיסכון הוא הדבר היחיד שמעניין אותו.
קהל היעד העיקרי של הפריוס החדשה כולל עדיין נהגים שמעריכים חיסכון בדלק ואמינות לאורך שנים, אבל כעת גם מי שחשוב לו שהרכב שלו ייראה טוב, יהיה מאובזר בטכנולוגיה מתקדמת ויציע חווית נהיגה דינמית יותר מבעבר.
בסקירה המקיפה הזו, נצלול לכל האספקטים של הטויוטה פריוס החדשה: החל מהעיצוב החיצוני המהפכני, דרך תא הנוסעים והטכנולוגיה שבתוכו, נמשיך ליחידות ההנעה ההיברידיות והביצועים שלהן, נדבר בהרחבה על צריכת דלק וצריכת אנרגיה, נבחן את חווית הנהיגה, נפרט על מבדקי בטיחות ומערכות עזר לנהג, ונגיע כמובן לחלק הכלכלי החשוב – מחיר, רמות גימור, אחריות ועלויות תחזוקה בישראל.
ננסה גם לענות על שאלות כמו האם כדאי לקנות אותה, ומה אומרות חוות דעת גולשים שכבר הספיקו לפגוש אותה.
אז שנסע?
II. עיצוב חיצוני: ממהפך אבולוציוני למהפך עיצובי
אם היינו צריכים לבחור מילה אחת שתתאר את העיצוב החיצוני של הטויוטה פריוס החדשה, זו כנראה הייתה “דרמה”.
אחרי דורות רבים שבהם הפריוס התאפיינה בעיצוב ייחודי ופונקציונלי, שרבים אהבו לשנוא או לפחות להרים גבה מולו, טויוטה עשתה פה סוויץ’ של 180 מעלות.
הפריוס 2025 היא רכב יפה, ספורטיבי, עם נוכחות על הכביש שקשה לפספס.
פילוסופיית העיצוב החדשה שואבת השראה ברורה מעיצוב קופה-סדאן, עם קווים זורמים ונמוכים בהרבה מהדורות הקודמים.
הרושם הכללי הוא של רכב דינמי ומודרני, שפונה לקהל רחב יותר מזה שהתרגלנו לראות סביב הפריוס.
נתחיל מקדמת הרכב. הגריל הקדמי צומצם משמעותית, והפנסים הקדמיים קיבלו צורה דקיקה וחדה, המשתלבת בקו עיצוב אגרסיבי ונמוך שמזכיר קצת חזית של מכוניות ספורט.
הכונסים התחתונים בפגוש מדגישים את הרוחב של הרכב, וכל הפרופיל הקדמי נראה הרבה יותר “בולט” ופחות אנמי מבעבר.
זו בהחלט הצהרה עיצובית ברורה מצד טויוטה.
במבט מהצד, הפרופיל הוא גולת הכותרת.
הצללית נמוכה וזורמת, קו הגג יורד בחדות יחסית לכיוון האחוריים, יוצר מראה של קופה ארבע דלתות.
קו המותניים גבוה יחסית, ובתי הגלגלים מודגשים, במיוחד בגרסאות המאובזרות יותר שמגיעות עם חישוקים גדולים יותר (לרוב בגודל 17 או 19 אינץ’ בישראל, תלוי ברמת גימור).
החישוקים עצמם מעוצבים בצורה אווירודינמית אך גם נאה, ומשלימים את המראה הכללי הספורטיבי.
מידות הרכב השתנו – הוא נמוך וארוך יותר מהדור הקודם, מה שתורם למראה הדינמי אך, כפי שנראה בהמשך, עשוי להשפיע על המרווח הפנימי.
החלק האחורי גם הוא עבר מהפך. פנסי ה-LED האחוריים מחוברים באמצעות פס תאורה לרוחב כל דלת תא המטען, טרנד עיצובי פופולרי שתורם למראה מודרני ורחב.
דלת תא המטען עצמה מעוצבת בצורה נקייה, והפגוש האחורי כולל אלמנטים שממשיכים את הקו הספורטיבי.
יש ספוילר קטן משולב בדלת תא המטען, שתורם גם הוא למראה הקופה-ספורטיבי.
בסך הכל, אין ספק שטויוטה השקיעה המון מאמץ בעיצוב הפריוס החדשה, והתוצאה הסופית שונה בתכלית מכל מה שהכרנו בעבר.
הנוכחות הכביש מרשימה בהשוואה לדור היוצא, ולמעשה, היא נראית כאילו היא שייכת לקטגוריה יוקרתית יותר או לפחות ספורטיבית יותר ממה שהפריוס הייתה עד היום.
III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח: הולכים על מינימליזם טכנולוגי
אם העיצוב החיצוני עבר מהפך, תא הנוסעים של הפריוס החדשה קיבל שדרוג משמעותי לא פחות, אם כי ברוח קצת אחרת.
האווירה הכללית בתא הנוסעים מינימליסטית ונקייה יחסית, עם קונספט עיצובי המכונה לעיתים “Island Architecture” על ידי טויוטה, המציב את לוח המחוונים והמסך המרכזי במרכז הבמה.
איכות החומרים קיבלה דגש רב. על הדשבורד ופאנלי הדלתות העליונים תמצאו חומרים רכים ונעימים למגע, מה שמשדרג את תחושת היוקרה בהשוואה לדגמים קודמים.
בחלקים התחתונים יותר עדיין יש פלסטיק קשיח, אבל ההרכבה מרגישה מוצקה ואיכותית בסך הכל.
אין קרקושים מיותרים, וכל החלקים מורכבים היטב.
טויוטה ידועה באיכות ההרכבה שלה, והפריוס החדשה לא מאכזבת בהיבט הזה.
הנדסת האנוש עברה שינוי מעניין. בעוד שרבים מהפקדים עברו למסך המגע המרכזי, עדיין ישנם מספר כפתורים פיזיים חיוניים לשליטה על מערכת בקרת האקלים ועוצמת השמע, וזה מבורך.
מיקום הפקדים על ההגה נוח ואינטואיטיבי.
לוח המחוונים הדיגיטלי, הממוקם גבוה מאחורי ההגה ובולט לכיוון הנהג, הוא אלמנט עיצובי מרכזי.
הראות החוצה טובה בסך הכל קדימה ולצדדים, אבל קו הגג הנמוך וצורת הקופה עלולים לפגוע מעט בשדה הראייה לאחור, במיוחד דרך החלון הקטן בדלת תא המטען.
מושבי הנהג והנוסע הקדמי נוחים ותומכים יחסית, גם בנסיעות ארוכות. בגרסאות המאובזרות יותר ניתן למצוא כוונון חשמלי ואפילו חימום ו/או אוורור, שזה פינוק נחמד בשוק הישראלי המאתגר מבחינת טמפרטורות.
שורת המושבים האחורית מציעה מקום לשלושה נוסעים, אך באופן ריאלי היא נוחה יותר לשניים מבוגרים או שלושה ילדים.
המרווח לרגליים סביר, אבל המרווח לראש נפגע משמעותית עקב קו הגג הנמוך והמעוצב.
נוסעים גבוהים (מעל 1.80 מ’) עשויים למצוא את הראש שלהם קרוב מדי לתקרה, מה שהופך נסיעות ארוכות לפחות נוחות.
זו פשרה עיצובית ברורה שטויוטה בחרה לעשות.
נפח תא המטען עומד על סביב 410-440 ליטר בגרסת ההיברידית הסטנדרטית (תלוי ברמת גימור ובהבדלים אפשריים בגלל הצמיג הרזרבי או קיט התיקון בישראל), וקצת פחות בגרסת הפלאג-אין (סביב 280 ליטר) עקב מיקום הסוללה הגדולה יותר, וזה נתון שחשוב לבדוק בנפרד לכל גרסה.
הנפח סביר לקטגוריה, אבל פחות מרשים מזה של דגמי האצ’בק או SUV.
סף ההטענה גבוה יחסית בגלל צורת הרכב.
הצורה של תא המטען עצמו די שימושית, אבל הפתח קטן יחסית, מה שמקשה על הכנסת פריטים גדולים ומגושמים.
יש אפשרויות עיגון סבירות, אך פתרונות אחסון נוספים כמו תאים נסתרים מעטים יחסית.
IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה: שדרוג משמעותי
בתחום הטכנולוגיה והאבזור, הפריוס החדשה עושה קפיצת מדרגה משמעותית בהשוואה לדורות הקודמים, ומיישרת קו עם המתחרות המודרניות.
חבילת האבזור המשווקת בישראל בדרך כלל ברמת גימור אחת או שתיים עיקריות היא נדיבה יחסית, ומכוונת לספק חוויה טכנולוגית מתקדמת.
מערכת המולטימדיה המרכזית מגיעה בדרך כלל עם מסך מגע גדול, לרוב בגודל 12.3 אינץ’ בגרסאות המאובזרות (יש גרסאות בסיס בחו”ל עם מסך קטן יותר, אך לרוב לא מיובאות לישראל).
איכות התצוגה טובה, והגרפיקה מודרנית ונקייה.
מהירות התגובה של המערכת סבירה, אם כי לעיתים יש השהיה קלה במעבר בין תפריטים או בהפעלה של אפליקציות.
מבנה התפריטים הגיוני למדי, ולמי שמכיר את מערכות המולטימדיה העדכניות של טויוטה ירגיש בנוח.
מערכת ההפעלה היא זו של טויוטה עצמה, והיא כוללת את כל הפונקציות המצופות כמו ניווט מובנה (לעיתים כחלק מהאבזור), שליטה על מערכות הרכב השונות ועוד.
איכות העוזר הקולי (אם קיים) סבירה, ומאפשרת שליטה על פונקציות בסיסיות באמצעות פקודות קוליות.
בנוסף למסך המגע, הפריוס החדשה מצוידת בלוח מחוונים דיגיטלי בגודל 7 אינץ’, הממוקם גבוה על הדשבורד מול הנהג, מעל גלגל ההגה (עיצוב המכונה “Top Mounted”).
התצוגה ברורה, והיא מציעה אפשרויות התאמה אישית מסוימות לגבי המידע המוצג, כמו מהירות, נתוני נסיעה, מצב מערכת היברידית/סוללה ועוד.
יש נהגים שמעדיפים לוח מחוונים הממוקם מאחורי ההגה בצורה המסורתית, כך שהמיקום הגבוה הוא עניין של העדפה אישית.
מערכת השמע הסטנדרטית מספקת איכות צליל סבירה לרוב המשתמשים, המתאימה לשימוש יומיומי. בגרסאות המאובזרות יותר ייתכן שתמצאו מערכת שמע משודרגת, לרוב של JBL בשיתוף עם טויוטה, המציעה איכות סאונד טובה יותר ועוצמה גבוהה יותר.
קישוריות סמארטפונים היא כמובן סטנדרט. המערכת תומכת באפל קארפליי ואנדרואיד אוטו, לרוב בחיבור אלחוטי בגרסאות המאובזרות, מה שמאפשר גישה נוחה לאפליקציות נבחרות מהטלפון דרך מסך הרכב.
אבזור הנוחות ברמות הגימור העיקריות המשווקות בישראל כולל לרוב בקרת אקלים מפוצלת, מפתח חכם לכניסה והנעה ללא מפתח, בלם יד חשמלי עם Auto Hold, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, מצלמת רוורס (לעיתים עם מבט 360 בגרסאות הבכירות), ובקרת שיוט אדפטיבית כחלק מחבילת הבטיחות.
בגרסאות הבכירות ניתן למצוא גם חימום ואוורור במושבים הקדמיים, מושב נהג עם כוונון חשמלי וזיכרונות, וגג פנורמי קבוע או נפתח (תלוי בגרסה וברמת הגימור).
חשוב לבדוק היטב את מפרט האבזור המדויק לכל רמת גימור המוצעת במחירון הרשמי בישראל לפני הרכישה.
V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה: כוח היברידי משודרג
אחד השינויים המשמעותיים ביותר בטויוטה פריוס החדשה, מעבר לעיצוב, הוא ביחידת ההנעה.
בעוד שהיא עדיין נשענת על הקונספט ההיברידי המוכר של טויוטה, היא שודרגה משמעותית מבחינת הספק וביצועים.
בישראל, הפריוס החדשה משווקת לרוב בשתי תצורות עיקריות: היברידית (HEV) והיברידית פלאג-אין (PHEV), הנקראת לעיתים Toyota Prius Plug-in או Toyota Prius Prime.
נתחיל מהגרסה ההיברידית ה”רגילה”. היא משלבת מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר (שדרוג ממנוע 1.8 ליטר בדורות הקודמים) עם מנוע חשמלי משופר.
ההספק הכולל של המערכת ההיברידית הוא סביב 193-198 כוחות סוס (תלוי שוק ומפרט מדויק), שיפור עצום בהשוואה ל-122 כ”ס של הדור היוצא.
המומנט המשולב גם הוא משופר. ההעברה מתבצעת באמצעות גיר רציף אלקטרוני (E-CVT), המוכר מרכבים היברידיים רבים של טויוטה.
נתון התאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש עומד על כ-7.3 שניות, נתון שהיה פעם נחלתן של מכוניות משפחתיות ספורטיביות ולא של רכב היברידי חסכוני.
הפריוס ההיברידית החדשה מרגישה זריזה בהרבה מהדורות הקודמים ומציעה תאוצות ביניים מספקות לעקיפות בכביש הבינעירוני.
גרסת הפלאג-אין (PHEV) לוקחת את זה צעד קדימה. היא משתמשת באותו מנוע בנזין 2.0 ליטר, אך עם מנוע חשמלי חזק יותר וסוללה גדולה יותר (סביב 13.6 קוט”ש).
ההספק הכולל של מערכת הפלאג-אין מגיע לכ-223 כוחות סוס.
נתון התאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש מרשים עוד יותר, עומד על כ-6.7 שניות, מה שהופך אותה למכונית משפחתית מהירה למדי.
גם בגרסת הפלאג-אין ההעברה מתבצעת באמצעות גיר E-CVT, והיעדר הילוכים “פיזיים” מורגש בנהיגה חלקה ורציפה, ללא קפיצות או השהיות המאפיינות תיבות הילוכים אוטומטיות קונבנציונליות או כפולות מצמדים.
עכשיו, בואו נדבר על צריכת דלק וצריכת אנרגיה, הלב הפועם של כל פריוס.
עבור הגרסה ההיברידית הסטנדרטית, נתוני היצרן לפי תקן WLTP מציגים צריכת דלק משולבת מרשימה מאוד, שיכולה להגיע ל-25-28 ק”מ לליטר ויותר, תלוי ברמת הגימור ובגודל הגלגלים (גלגלים גדולים יותר פוגעים קלות ביעילות).
בנהיגה ריאלית בשוק הישראלי, שכוללת עליות וירידות, פקקים ונהיגה בכבישים מהירים, נתון ריאלי צפוי הוא סביב 20-24 ק”מ לליטר, נתון מצוין לכל הדעות, שעדיין מציב אותה בצמרת טבלת החיסכון בדלק למכוניות שאינן פלאג-אין.
גרסת הפלאג-אין (PHEV) מורכבת יותר להערכה מבחינת צריכת דלק, מכיוון שהיא תלויה במידה רבה במידת הטעינה של הסוללה ומרחקי הנסיעה.
על פי נתוני WLTP, הפריוס PHEV מציעה טווח נסיעה חשמלי בלבד שיכול להגיע לכ-70-85 ק”מ (שוב, תלוי בגרסה ובתנאים).
בנהיגה ריאלית בישראל, ברוב תנאי הדרך והטופוגרפיה המגוונת, צפו לטווח חשמלי של 50-70 ק”מ.
אם רוב הנסיעות היומיות שלכם הן קצרות מטווח זה ואתם מקפידים לטעון את הרכב באופן קבוע, צריכת הדלק שלכם עשויה להיות אפסית למשך שבועות.
כאשר הסוללה מתרוקנת (או כאשר נדרשת תאוצה חזקה), הרכב עובר למצב היברידי רגיל, וצריכת הדלק תהיה דומה או מעט גבוהה מזו של הגרסה ההיברידית הסטנדרטית.
נתוני היצרן לגרסת הפלאג-אין במצב משולב (חשמל ובנזין) יכולים להגיע לנתונים היסטריים של 100 ק”מ לליטר ויותר, אך נתונים אלו משקפים שימוש אופטימלי בטווח החשמלי.
בחיפוש אחר “צריכת דלק” לרכב חשמלי או פלאג-אין, חשוב להבין את ההבדל – ברכב פלאג-אין מתייחסים גם לצריכת הדלק וגם לצריכת האנרגיה (חשמל בקוט”ש ל-100 ק”מ) ולהשפעת טווח הנסיעה החשמלי על העלות הכוללת לקילומטר בהשוואה לרכב בנזין טהור.
VI. טעינה (לרכב פלאג-אין/חשמלי): גמישות יחסית
עבור אלו שבוחרים בגרסת הפלאג-אין של הטויוטה פריוס (Prius Plug-in), היבט הטעינה הופך למרכזי בשגרת השימוש.
הפריוס PHEV תומכת בטעינת AC ביתית או ציבורית בקצב מקסימלי סביר, בדרך כלל סביב 3.7 קילוואט או 7.4 קילוואט, תלוי בדגם ובשוק.
בישראל, לרוב תשווק עם קצב טעינה של עד 7.4 קילוואט.
במידה ויש לכם עמדת טעינה ביתית תומכת או שקע כוח מתאים, טעינה מלאה של הסוללה הגדולה יחסית (13.6 קוט”ש) מ-0 ל-100% תיקח בערך 4-5 שעות בקצב של 3.7 קילוואט, או כ-2.5-3 שעות בקצב של 7.4 קילוואט.
זמן טעינה כזה מאפשר בקלות לטעון את הרכב במלואו במהלך הלילה בבית, או במהלך יום עבודה אם קיימת עמדת טעינה במשרד. סוג המחבר הוא Type 2, הסטנדרטי באירופה ובישראל.
הפריוס PHEV לא תומכת בטעינת DC מהירה מעמדות טעינה ציבוריות מהירות במיוחד, תכונה שנפוצה יותר ברכבים חשמליים מלאים.
זה אומר שאם אתם בנסיעה ארוכה והסוללה התרוקנה, לא תוכלו לטעון אותה במהירות משמעותית כמו רכב חשמלי.
תצטרכו להסתמך על טעינת AC איטית יחסית, או שהרכב יפעל כהיברידי רגיל.
החוויה הציבורית בישראל, בהשוואה למדינות עם תשתיות טעינה מפותחות יותר, עדיין נמצאת בתהליך צמיחה, אם כי המצב משתפר בהדרגה.
קיימות עמדות טעינה AC ציבוריות (בדרך כלל בבנייני משרדים, קניונים ומרכזי קניות), והפריוס תתאים לשימוש בהן, אך לא תציע את הגמישות של טעינה סופר-מהירה בדרכים ארוכות כמו רכב חשמלי טהור.
אפליקציות ניהול טעינה של היצרן (או אפליקציות צד שלישי) יכולות לעזור במציאת עמדות ובמעקב אחר סטטוס הטעינה, והשימוש בהן לרוב נוח ויעיל.
VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש: הפריוס שלעולם לא הכרתם
עוד תחום שבו הטויוטה פריוס החדשה מפתיעה לטובה הוא חווית הנהיגה והתנהגות הכביש.
אם ציפיתם לאותה חוויה רגועה, מעט אדישה, ואנמית של דורות קודמים, צפו להפתעה.
הפריוס החדשה מרגישה כמו רכב שונה לחלוטין.
נוחות הנסיעה טובה בסך הכל, במיוחד בכבישים סלולים היטב. המתלים מכוילים בצורה מאוזנת, ומצליחים לספוג שיבושים קטנים ובינוניים ביעילות.
בדרכים משובשות יותר או מעל בורות גדולים, הרכב עדיין מתמודד בצורה סבירה, אבל הנוחות אינה יוצאת דופן כמו בדגמי נוחות מובהקים בקטגוריות גדולות יותר.
בידוד הרעשים השתפר משמעותית. רעשי מנוע נשמעים פחות, רעשי רוח מבודדים היטב (בזכות הצורה האווירודינמית), וגם רעשי כביש מופחתים, למרות שהם עדיין מורגשים במידה מסוימת, במיוחד על אספלט גס או עם צמיגים בעלי חתך נמוך בגרסאות המאובזרות.
ההתנהגות הדינמית היא גולת הכותרת של השיפור.
הודות למרכז הכובד הנמוך יותר, למבנה שלדת ה-TNGA המצוינת של טויוטה, ולמנועים החזקים יותר, הפריוס החדשה מרגישה נטועה ובטוחה על הכביש.
תחושת ההיגוי שופרה, והיא מציעה יותר משקל ודיוק מבעבר, אם כי היא עדיין לא מספקת משוב דרך ההגה כמו מכוניות ספורט של ממש.
אחיזת הכביש גבוהה, וזוויות הגלגול בפניות חדות מרוסנות היטב, מה שמאפשר להיכנס לפניות בביטחון ובמהירות גבוהה יותר.
הפריוס החדשה בהחלט מסוגלת להיות מהנה לנהיגה על כבישים מפותלים, משהו שלא יכולנו לומר על הדורות הקודמים.
תחושת הבלמים טובה ויציבה, גם בבלימות חזקות. בגרסאות ההיברידיות והפלאג-אין, מערכת הבלימה המשולבת עם הרגנרציה (הטעינה החשמלית בעת בלימה) מכוילת היטב, ומעבר בין בלימה רגנרטיבית לבלימה רגילה באמצעות הרפידות חלק כמעט ואינו מורגש, שזה שיפור לעומת מערכות היברידיות ישנות יותר שבהן המעבר היה פחות חלק.
יציבות הכיוונית במהירויות גבוהות בכביש מהיר מצוינת, והרכב מרגיש בטוח ושתול גם בנסיעות ארוכות.
בסביבה עירונית, למרות שהרכב ארוך ונמוך יותר, קלות התמרון סבירה בהחלט, ושדה הראייה המשופר קדימה עוזר בנהיגה צפופה.
היעדר גיר והעברת הילוכים קונבנציונליים, הודות לשימוש בתיבת E-CVT (או העברה ישירה למעשה במצב חשמלי), תורם לחווית נהיגה חלקה ורציפה במיוחד, ללא מדרגות או “קיקים” בהחלפות הילוכים.
זה מורגש במיוחד בנהיגה עירונית ובהתאוששות ממהירויות נמוכות.
VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג: חבילה מקיפה
טויוטה מייחסת חשיבות רבה לבטיחות, והטויוטה פריוס החדשה מצוידת בחבילת בטיחות אקטיבית ופסיבית מקיפה, וזוכה לציונים גבוהים בבדיקות ריסוק רשמיות.
הרכב זכה בציון המקסימלי של 5 כוכבים במבחני בטיחות של ארגון Euro NCAP, נתון שמעניק שקט נפשי לרוכשים.
מבחני הבטיחות של Euro NCAP בוחנים את הגנה על מבוגרים, הגנה על ילדים, הגנה על הולכי רגל, ואת תפקוד מערכות העזר לנהג. הפריוס קיבלה ציונים גבוהים בכל הקטגוריות הללו, מה שמעיד על מבנה גוף חזק ויעילות מערכות הבטיחות.
מעבר למבחני ריסוק מבניים, הפריוס מצוידת בדור העדכני של חבילת הבטיחות Toyota Safety Sense.
חבילה זו כוללת, כסטנדרט לרוב ברמות הגימור המשווקות בישראל:
מערכת קדם התנגשות (PCS) עם זיהוי הולכי רגל, רוכבי אופניים ואופנועים, הכוללת בלימת חירום אוטונומית עד למהירות מסוימת.
בקרת שיוט אדפטיבית (ACC) הפועלת בטווח מהירויות מלא (כולל עצירה והתחלת נסיעה בפקקים).
מערכת התרעת סטייה מנתיב (LDA) ומערכת סיוע לשמירה על נתיב (LTA), המסייעת באופן אקטיבי בהחזרת הרכב למרכז הנתיב.
מערכת זיהוי תמרורים (RSA).
אורות גבוהים אוטומטיים (AHB).
מערכת ניטור שטחים מת (BSM) עם התרעת תנועה חוצה מאחור (RCTA) היא גם חלק מחבילת האבזור הבטיחותי החשוב בישראל.
מערכות אלו פועלות לרוב בצורה חלקה ויעילה, אם כי לעיתים מערכת שמירת הנתיב יכולה להיות אגרסיבית מעט מדי בפניות חדות או בכבישים משובשים, אך זה מאפיין שנפוץ במערכות דומות אצל יצרנים רבים.
קלות התפעול של מערכות אלו טובה יחסית, וניתן להתאים או לכבות חלק מהן דרך תפריטי המולטימדיה.
בנוסף, הרכב כולל כריות אוויר מרובות (כולל כרית אוויר בין הנוסעים הקדמיים בחלק מהגרסאות) ואת כל מערכות הבטיחות הסטנדרטיות כמו ABS, EBD, בקרת יציבות ועוד.
IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל): כמה עולה החיסכון?
היבט המחיר הוא כמובן משמעותי בכל החלטת רכישה, ובמיוחד כשמדובר ברכב היברידי שעיקר ההבטחה שלו היא חיסכון לטווח ארוך.
טויוטה פריוס החדשה אינה רכב זול בהשוואה למכוניות משפחתיות קונבנציונליות, אבל היא מתומחרת באופן תחרותי בתוך נישת הרכבים ההיברידיים/פלאג-אין היעילים.
נכון לאפריל 2025, טווח המחיר של הטויוטה פריוס בישראל נע בדרך כלל בין כ-170,000 ש”ח לגרסה ההיברידית הסטנדרטית, ועד כ-200,000-220,000 ש”ח ויותר לגרסאות הפלאג-אין המאובזרות ביותר.
חשוב להתעדכן במחירון הרשמי העדכני אצל היבואן, שכן מחירים יכולים להשתנות בהתאם למבצעים, שינויים במיסוי (במיוחד על רכבים מחושמלים) ושערי חליפין.
השאלה “כמה עולה” תלויה כמובן גם ברמת הגימור שתבחרו.
בישראל, הפריוס משווקת בדרך כלל במספר רמות גימור עיקריות, לרוב תחת שמות כמו Evolve, Dynamic או Premium, וייתכנו רמות גימור ייעודיות לגרסת הפלאג-אין.
ההבדלים המרכזיים ביניהן מתבטאים בעיקר באבזור נוחות ובטיחות.
רמות הגימור הגבוהות יותר יכללו לרוב מסך מולטימדיה גדול יותר, חישוקים גדולים יותר, גג פנורמי, מושבים חשמליים/מחוממים/מאווררים, מערכת שמע משודרגת, וחבילת אבזור בטיחות אקטיבי מורחבת.
חשוב לעבור על מפרט האבזור המדויק של כל רמת גימור במחירון הרשמי ולראות מה בדיוק כל אחת מציעה והאם ההפרש במחיר מצדיק את התוספות עבורכם.
טויוטה מציעה תנאי אחריות סטנדרטיים ותקפים בישראל.
אחריות מלאה על הרכב היא בדרך כלל למשך 3 שנים או 100,000 ק”מ (המוקדם מביניהם), ואחריות על המערכת ההיברידית וסוללת ההנעה המרכזית מורחבת משמעותית, לרוב למשך 8 שנים או 160,000 ק”מ, מה שמעניק שקט נפשי ביחס לעמידות הרכיבים היקרים יותר.
יש לוודא את פרטי האחריות המדויקים בעת הרכישה.
עלויות התחזוקה השוטפת של הפריוס נחשבות לרוב סבירות ביחס לרכבים אחרים.
מרווחי הטיפולים סטנדרטיים, ומערכת ההנעה ההיברידית, המפחיתה את העומס על מנוע הבנזין ורפידות הבלמים (עקב שימוש בבלימה רגנרטיבית), עשויה להוביל לעלויות תחזוקה נמוכות יותר לטווח ארוך בהשוואה לרכבי בנזין מקבילים.
עם זאת, עלויות חלקים ספציפיים למערכת ההיברידית יכולות להיות גבוהות, ולכן חשיבות האחריות המורחבת על הסוללה והמערכת גדולה.
היסטורית, הפריוס נחשבת לאחד הדגמים האמינים ביותר בשוק, וידוע על תקלות ובעיות נפוצות מעטות יחסית, מה שתורם לשווי השימוש הגבוה שלה לאורך שנים בהשוואה לדגמים אחרים באותה קטגוריה.
אמנם אין רכב חף מבעיות, אבל השם של טויוטה בתחום האמינות הוא נכס משמעותי.
X. יתרונות: הרבה יותר מחיסכון
הטויוטה פריוס החדשה מציעה רשימה ארוכה של יתרונות, שרבים מהם חדשים ביחס לדורות הקודמים:
היתרון הבולט ביותר הוא עדיין היעילות – צריכת דלק או צריכת אנרגיה נמוכה במיוחד, מה שמוביל לחיסכון משמעותי בעלויות התפעול היומיומיות, במיוחד בישראל שבה מחירי הדלק והחשמל לטעינה תנודתיים אך לרוב גבוהים יחסית.
השינוי הדרמטי בעיצוב החיצוני הפך את הפריוס ממכונית שהייתה סמל לחסכנות בלבד, למכונית שנראית ספורטיבית, מודרנית ויפה, ומושכת מבטים חיוביים.
הביצועים השתפרו פלאים – עם הספק משולב של קרוב ל-200 כ”ס בגרסה ההיברידית וכ-223 כ”ס בגרסת הפלאג-אין, הפריוס החדשה זריזה ומהירה בהרבה, ומסוגלת לבצע עקיפות בבטחה ולהתמודד עם כבישים מהירים בקלות.
חווית הנהיגה דינמית ומהנה יותר – התנהגות הכביש שופרה, ההיגוי מדויק יותר, והרכב מרגיש נטוע ובטוח בפניות, בניגוד לנטייתו הנוכחית של הדגם היוצא.
איכות תא הנוסעים והאבזור הטכנולוגי שודרגו משמעותית, עם חומרים טובים יותר, מסך מולטימדיה גדול ומודרני, ולוח מחוונים דיגיטלי, המציעים חוויה פנימית נעימה ומודרנית יותר.
בטיחות אקטיבית ופסיבית ברמה גבוהה – ציון 5 כוכבים במבחני ריסוק של Euro NCAP, וחבילת מערכות עזר לנהג מקיפה ויעילה התורמת לשקט נפשי ובטיחות בנהיגה יומיומית.
אמינות מותגית ואחריות מורחבת על המערכת ההיברידית – טויוטה נחשבת לאחד המותגים האמינים בעולם, ובשילוב עם אחריות ארוכה על הרכיבים היקרים, זה מעניק ביטחון לטווח ארוך.
בגרסת הפלאג-אין, ישנה גמישות של טווח נסיעה חשמלי משמעותי המאפשר נסיעה יומיומית באפס פליטות כמעט ואפס צריכת דלק, בשילוב עם יכולת נסיעה היברידית ארוכת טווח ללא תלות בתשתית טעינה זמינה בדרך.
XI. חסרונות: פשרות בלתי נמנעות
לצד היתרונות הרבים, לטויוטה פריוס החדשה יש גם מספר חסרונות או פשרות שכדאי להיות מודעים אליהם:
המרווח במושב האחורי, ובפרט מרווח הראש, נפגע משמעותית עקב עיצוב הקופה הנמוך והזורם. נוסעים גבוהים ירגישו את ההגבלה הזו, וזה עשוי להיות בעייתי למשפחות שנוסעות לעיתים קרובות עם מבוגרים גבוהים מאחור.
נפח תא המטען בגרסת הפלאג-אין קטן יחסית (סביב 280 ליטר), עקב מיקום הסוללה הגדולה. גם בגרסה ההיברידית הסטנדרטית, תא המטען אינו הגדול בקטגוריה, וסף ההטענה גבוה יחסית.
אין תמיכה בטעינת DC מהירה בגרסת הפלאג-אין, מה שמגביל את הגמישות בנסיעות ארוכות אם רוצים להסתמך על טעינה בדרך.
מחיר הרכישה הראשוני גבוה יחסית למכוניות משפחתיות רגילות, וגם לעיתים גבוה יותר ממתחרות היברידיות אחרות, אם כי ההצדקה במקרה של הפריוס החדשה מגיעה גם מהביצועים והאבזור המשופרים.
אף שהאמינות גבוהה, עלויות תיקון של תקלות מורכבות במערכת ההיברידית או ברכיבים טכנולוגיים מתקדמים יכולות להיות גבוהות מחוץ לתקופת האחריות, מה ששוב מדגיש את חשיבות האחריות המורחבת.
התלות המוגברת במסך המגע המרכזי לחלק מפקדי השליטה, למרות שישנם כפתורים פיזיים חיוניים, עדיין עשויה להיות פחות אינטואיטיבית לחלק מהנהגים בהשוואה למערכות עם יותר כפתורים פיזיים.
תחושת ההיגוי אמנם השתפרה, אך היא עדיין חסרת פידבק אמיתי מהכביש, ואינה ברמה של מכוניות שתוכננו מהיסוד להיות ספורטיביות במיוחד.
XII. הפריוס בהשוואה למתחרים
הטויוטה פריוס החדשה מתמודדת בשוק הישראלי מול שורה של מתחרות, הן בתוך משפחת טויוטה עצמה (כמו הקורולה ההיברידית) והן מחוצה לה.
בהשוואה ליונדאי איוניק ההיברידית (בדור הראשון שלה, שהיה מתחרה ישיר בעבר), הפריוס החדשה מציעה עיצוב הרבה יותר מודרני וספורטיבי, ביצועים עדיפים משמעותית, ותא נוסעים טכנולוגי ומאובזר יותר.
האיוניק ההיברידית התאפיינה גם היא ביעילות גבוהה, אך הייתה פחות מרשימה מבחינה דינמית ועיצובית.
מול קיה נירו (שזמינה גם היא כהיברידית ופלאג-אין), ההשוואה מעניינת יותר. הנירו מציעה גובה ישיבה של רכב פנאי קטן, מה שרבים מעדיפים, ותא מטען גדול יותר. הנירו ההיברידית פחות חזקה ופחות זריזה מהפריוס ההיברידית החדשה, בעוד שגרסת הפלאג-אין של הנירו קרובה יותר בביצועים אך עדיין פחות ספורטיבית. הפריוס מציעה כאן יתרון בביצועים ובחווית הנהיגה הדינמית יותר. מבחינת צריכת דלק, שתיהן יעילות מאוד, והבחירה תלויה יותר בהעדפה אישית לסגנון גוף (סדאן/קופה מול קרוסאובר) ובחשיבות הביצועים וחווית הנהיגה הדינמית.
השוואה נוספת היא ליונדאי אלנטרה היברידית, שהיא סדאן משפחתית קונבנציונלית יותר מבחינת עיצוב ומרווח פנים (עם יתרון מרווח משמעותי במושב האחורי). האלנטרה ההיברידית יעילה וחסכונית מאוד, ומתומחרת לעיתים קרובות באופן תחרותי, אך היא פחות חזקה ופחות מרשימה מבחינת ביצועים ועיצוב מהפריוס החדשה. הבחירה ביניהן תלויה בחשיבות הדינמיות והעיצוב מול מרווח הפנים והתמחור.
בפלח הפלאג-אין, מתחרות כמו קופרה לאון e-Hybrid מציעות ביצועים ספורטיביים יותר ואבזור עשיר, אך לרוב במחיר גבוה יותר ועם דגש אחר לגמרי על חווית נהיגה (פחות חיסכון מוחלט, יותר ביצועים). הפריוס PHEV מתאימה יותר למי שמחפש טווח נסיעה חשמלי משמעותי ליומיום וחיסכון מרבי, עם בונוס של ביצועים טובים, ולא בהכרח מכונית ספורט.
חשוב לציין גם את טויוטה קורולה היברידית, המתחרה העיקרית “מבית”. הקורולה זמינה במגוון תצורות מרכב (סדאן, האצ’בק, סטיישן), מציעה אמינות דומה וחיסכון גבוה (אם כי לרוב פחות מהפריוס החדשה בנהיגה אופטימלית), והיא בדרך כלל זולה יותר מהפריוס. הפריוס החדשה מתייצבת מעל הקורולה מבחינת עיצוב, טכנולוגיה, ביצועים, וייחוד.
XIII. סיכום ומסקנות: האם כדאי לקנות את הפריוס החדשה?
הטויוטה פריוס החדשה היא ללא ספק מכונית מרתקת. היא מייצגת שינוי כיוון דרמטי ומרענן עבור דגם שנתפס עד כה כסמל לחיסכון ואמינות בלבד. בדור החמישי, טויוטה הצליחה לשלב את היתרונות ההיברידיים המוכרים של הפריוס – חיסכון יוצא דופן בצריכת דלק או אנרגיה, ואמינות אגדית – עם עיצוב חיצוני מרהיב וספורטיבי, ביצועים חזקים בהרבה, חווית נהיגה דינמית ומהנה, ותא נוסעים טכנולוגי ומאובזר.
היא כבר לא רק “אייקון ירוק”, אלא רכב שפונה גם ללב ולא רק לכיס.
בהשוואה למתחרותיה העיקריות בישראל, הפריוס החדשה מציעה שילוב ייחודי של יעילות מרבית לצד ביצועים טובים ועיצוב פורץ דרך. היא פחות פרקטית מבחינת מרווח ראש מאחור ונפח תא מטען (בגרסת הפלאג-אין בפרט) בהשוואה לרכבי פנאי היברידיים כמו קיה נירו, והיא יקרה יותר ממכוניות משפחתיות היברידיות קונבנציונליות כמו יונדאי אלנטרה היברידית או טויוטה קורולה היברידית.
אז, האם כדאי לקנות את הטויוטה פריוס החדשה?
התשובה היא כן, בהחלט, אבל לא לכל אחד.
הפריוס החדשה מתאימה במיוחד למי שמחפש רכב היברידי יעיל להפליא (או פלאג-אין עם טווח נסיעה חשמלי משמעותי), שמעריך אמינות ללא פשרות ועלויות תחזוקה סבירות לטווח ארוך, ורוצה את כל זה בחבילה שנראית טוב, נוהגת טוב ומאובזרת בטכנולוגיה מתקדמת.
היא פתרון מצוין למי שנוסע הרבה ורוצה לחסוך משמעותית בהוצאות הדלק, ולמי שגרסת הפלאג-אין יכולה לכסות את רוב נסיעותיו היומיות על חשמל בלבד (בתנאי שיש לו אפשרות טעינה בבית או בעבודה).
למי היא פחות מתאימה?
למשפחות גדולות שזקוקות למרווח נרחב במושב האחורי (במיוחד למבוגרים גבוהים) או לתא מטען עצום ונוח להטענה של ציוד גדול.
גם למי שהמחיר הראשוני הוא השיקול הבלעדי והעיקרי, ייתכן שיהיו חלופות היברידיות או קונבנציונליות זולות יותר.
ולבסוף, למי שמחפש רכב פלאג-אין עם יכולת טעינה מהירה במיוחד בדרכים ארוכות, הפריוס PHEV לא תספק את המענה הזה.
המסקנה הסופית שלנו ב-PRK היא שהטויוטה פריוס החדשה היא התפתחות מרשימה ומוצלחת ביותר של דגם אגדי. היא הצליחה לשמור על היתרונות המרכזיים שלה ולהוסיף עליהם שכבות משמעותיות של סטייל, ביצועים וטכנולוגיה. אם הפשרות מבחינת מרווח פנים מסויים מקובלות עליכם, ואתם מוכנים להשקיע במחיר הרכישה הראשוני (שתקווה שיתאזן עם חיסכון בהוצאות ושווי שימוש גבוה), הפריוס החדשה היא בהחלט אופציה מומלצת ושווה בדיקה מעמיקה בשוק ההיברידי והפלאג-אין בישראל.
היא כבר לא רק בחירה רציונלית למוח, אלא גם רכב שיכול לדבר ללב.