ברוכים הבאים לפורטל הרכב PRK! היום אנחנו צוללים לעומק של אחד הדגמים הפופולריים ביותר בהיסטוריה של הרכב, ובפרט בשוק הישראלי: טויוטה קורולה. ספציפית, אנחנו מתמקדים בדור ה-11 המוכר, ובשנת המודל 2016, שכיום הפכה לאופציה סופר-רלוונטית עבור לא מעט ישראלים המחפשים רכב אמין ויד שנייה.
טויוטה קורולה (Toyota Corolla), היא מכונית משפחתית קומפקטית המיוצרת על ידי יצרנית הרכב היפנית טויוטה. היא נמצאת בייצור מאז 1966 והפכה למכונית הנמכרת ביותר בעולם אי פעם. הדור ה-11 (שזכה לכינוי E160/E170) הוצג לראשונה בסביבות שנת 2013, והגרסה שאנחנו בוחנים כאן, זו של 2016, היא למעשה החלק המאוחר יותר של תחילת הדור הזה, לפני מתיחת הפנים המשמעותית יותר שהגיעה מאוחר יותר (בשנת המודל 2017-2018). השם “קורולה” הפך עם השנים למילה נרדפת לאמינות, חסכון ופרקטיות – ודגם 2016 לא סוטה מהמסלול הזה.
הקורולה ממוקמת בקטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות, קטגוריה רווית מתחרות, במיוחד בשוק הישראלי. מתחרותיה העיקריות בשנת 2016 כללו בין היתר את מאזדה 3 (Mazda 3), יונדאי i30 / אלנטרה (Hyundai i30 / Elantra), קיה פורטה (Kia Forte, ששווקה בישראל כסראטו – Cerato) והונדה סיוויק (Honda Civic). בעוד חלק מהמתחרות ניסו לפנות לפלחי שוק שונים (ספורטיביות יותר, מאובזרות יותר), הקורולה כיוונה תמיד למרכז המיינסטרים: רכב אמין, נוח, חסכוני ופרקטי לשימוש יומיומי.
קהל היעד העיקרי של טויוטה קורולה 2016 היה (ועדיין ביד שנייה) רחב מאוד. הוא כלל משפחות צעירות ומבוגרות, נהגי ליסינג וציי רכב (שסמכו על האמינות), וכל מי שחיפש מכונית משפחתית הגיונית, עם ראש שקט, ועם שווי שמור היטב בשוק היד שנייה הישראלי התזזיתי. מדובר ברכב שפחות יפנה לחובבי נהיגה או טכנולוגיה פורצת דרך, ויותר למי שמחפש פתרון תחבורה יעיל ואמין.
בסקירה המקיפה הזו, נצלול לכל האספקטים החשובים של טויוטה קורולה 2016: מהעיצוב החיצוני והפנימי, דרך יחידת ההנעה והביצועים (כולל נתוני צריכת דלק ריאליים), התנהגות הכביש, רמת הבטיחות, וכמובן – ההיבטים הכלכליים הרלוונטיים לשוק הישראלי כיום, כולל מחיר מחירון (יד שנייה) ועלויות אחזקה. נבחן את יתרונותיה הבולטים ואת חסרונותיה המרכזיים, וננסה לענות על השאלה הגדולה: האם כדאי לקנות טויוטה קורולה 2016 בשנת 2025?
חשוב לזכור שחוות דעת גולשים רבים על הקורולה, גם על מודל זה, נוטות להיות חיוביות מאוד בכל הקשור לאמינות ותחזוקה זולה, שזה יתרון משמעותי כשבוחנים רכב בן כמה שנים. בואו נתחיל.
עיצוב חיצוני: שמרני, יעיל, קורולאי
טויוטה קורולה 2016 מעוצבת באופן שמרני, מודרני יחסית לתקופתו, אך לחלוטין לא כזה שיגרום לכם להסית את המבט ברחוב מהתפעלות. הפילוסופיה העיצובית ברורה: פונקציונליות, אווירודינמיות סבירה, ומראה נעים שלא מתיישן מהר מדי (או, תלוי את מי שואלים, כבר נולד קצת מיושן).
החזית כוללת גריל צר המחבר בין הפנסים הקדמיים, שמציגים עיצוב זוויתי ומשוך מעט אחורה. בהתאם לרמת הגימור, הפנסים היו מבוססי הלוגן או, בגרסאות מאובזרות יותר, נורות LED בקרן נמוכה (Daytime Running Lights – DRL). הפגוש הקדמי כולל כונס אוויר תחתון גדול יחסית ויחידות תאורה עגולות לפנסי הערפל (אם קיימים). אין כאן דרמות או אלמנטים עיצוביים נועזים.
מהצד, הקורולה מציגה צללית סדאן קלאסית עם קו מותניים מתון שעולה קלות לכיוון הזנב וקו גג משתפל בעדינות. בתי הגלגלים מאוזנים ומכילים חישוקי גלגלים בגדלים שונים, לרוב 15 או 16 אינץ’ (תלוי ברמת הגימור), בעיצובים פשוטים ופרקטיים, לרוב קלים לניקוי. מי שחיפש מראה ספורטיבי, כנראה פסח על הקורולה כבר בשלב הזה.
החלק האחורי ממשיך את הקו הנקי והפונקציונלי. הפנסים האחוריים רחבים ונמתחים גם לכיוון מכסה תא המטען, ויוצרים חתימת תאורה רחבה יחסית. הפגוש האחורי פשוט ומשתלב עם הקווים הכלליים של הרכב. דלת תא המטען גדולה ומעניקה גישה נוחה יחסית לתא המטען, עליו נרחיב בהמשך.
נוכחות הכביש של הקורולה 2016 היא… נוכחות קורולאית טיפוסית. היא משתלבת בטבעיות בנוף הרכב הישראלי, לא בולטת במיוחד, אך גם לא נעלמת. המידות הפיזיות שלה (אורך של כ-4.62 מטר, רוחב של כ-1.8 מטר) ממקמות אותה בדיוק בלב קטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות של אותה תקופה, דומה מאוד למתחרותיה העיקריות במימדים.
השורה התחתונה על העיצוב החיצוני
אם אתם מחפשים רכב עם אמירה עיצובית או כזה שיסובב ראשים, הקורולה 2016 כנראה לא בשבילכם. אבל אם אתם מעריכים מראה נקי, יעיל ושאינו מתיישן במהירות מסחררת, העיצוב החיצוני שלה יעשה את העבודה. הוא משדר פרקטיות ואמינות, בדיוק כמו הרכב עצמו.
עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח: פונקציונליות לפני הכל
הכניסה לתא הנוסעים של טויוטה קורולה 2016 מגלה קונספט עיצובי ששם את הפונקציונליות בראש סדר העדיפויות. האווירה הכללית היא פשוטה, נקייה ומסודרת. הדשבורד מעוצב בצורה רחבה ומודרנית יחסית לשנתון, אם כי בהשוואה לרכבים מודרניים משנת 2025 הוא בהחלט ירגיש מעט מיושן ופשוט.
איכות החומרים היא נושא הדורש התייחסות מנומקת. בעוד שאיכות ההרכבה לרוב טובה ומרגישה מוצקה ועמידה (סימן היכר של טויוטה), החומרים עצמם פחות מרשימים בהשוואה למתחרות מסוימות מאותה תקופה או כמובן לרכבים חדשים יותר. חלקו העליון של הדשבורד לרוב עשוי מפלסטיק רך ונעים למגע, אך בחלקים התחתונים יותר, בקונסולה המרכזית ובעיקר בדיפוני הדלתות, נעשה שימוש נרחב בפלסטיק קשיח יותר למראה ולמגע. זה לא בהכרח חיסרון מהותי, שכן חומרים אלו ידועים בעמידותם לאורך שנים רבות, גם תחת שימוש אינטנסיבי וחום ישראלי, אבל זה בהחלט פוגע בתחושת היוקרה או ה-Premium שקיימת בחלק מהמתחרות.
הנדסת האנוש בקורולה 2016 היא נקודת חוזקה משמעותית. הכל נמצא איפה שמצפים למצוא אותו. הפקדים פיזיים וגדולים יחסית, קלים לתפעול גם בלי להוריד את העיניים מהכביש. מסך המולטימדיה המרכזי, שנגע בו בהרחבה בהמשך, ממוקם במקום נוח להישג יד וראות, למרות שגודלו עשוי להרגיש קטן בסטנדרטים של היום. מערכת בקרת האקלים (ידנית או מפוצלת בהתאם לרמת גימור) נשלטת באמצעות כפתורים פיזיים ברורים. הראות החוצה טובה לכל הכיוונים, הודות לעיצוב שמשות גדולות וקורות A לא עבות במיוחד.
מושבי הקורולה 2016 נוחים למדי עבור נסיעות יומיומיות ולנסיעות ארוכות במידה סבירה. התמיכה הצדדית אינה יוצאת דופן (שוב, לא מדובר ברכב ספורטיבי), אך הריפוד נעים והמושבים מציעים תמיכה מספקת לגב. בגרסאות מסוימות ניתן למצוא כיוון גובה למושב הנהג. המושבים האחוריים נוחים גם הם, ומציעים מרווח רגליים מצוין ביחס לקטגוריה. בזכות בסיס גלגלים של כ-2.70 מטר, הקורולה הציעה מרחב פנימי נדיב מאוד לנוסעים מאחור, יתרון שהפך אותה לפופולרית במיוחד אצל משפחות. מרווח הראש והכתפיים מספיק למבוגרים גם במושב האחורי. בהחלט ניתן להסיע שלושה ילדים או שני מבוגרים בנוחות יחסית מאחור.
נפח תא המטען עומד על כ-452 ליטר, נתון טוב לקטגוריה של אותה תקופה, אם כי לא יוצא דופן. הוא מספק בהחלט צרכים משפחתיים סטנדרטיים (עגלה מתקפלת, קניות בסופר, מזוודות לחופשה קצרה). צורתו סדירה יחסית, מה שמקל על ניצול הנפח, אך סף ההטענה מעט גבוה יחסית. ישנם ווים לעיגון שקיות או ציוד, אך פתרונות אחסון נוספים בתא המטען מינימליים. בתא הנוסעים עצמו ישנם תאי אחסון סטנדרטיים – תא כפפות סביר, מחזיקי כוסות ומשענת יד עם תא אחסון קטן. שימושיות מעשית היא מילת המפתח כאן.
טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה: בסיסי במושגים של 2025
כשמדברים על הטכנולוגיה והאבזור בטויוטה קורולה 2016, חשוב לזכור שמדובר ברכב משנת ייצור 2016, ולא משנת 2025. בהתאם לכך, מערכות הטכנולוגיה והאבזור שיוצעו יהיו בסיסיות בהרבה בהשוואה לסטנדרט המקובל כיום, אך היו מקובלות ואף נחשבו טובות בחלקן לאותה תקופה, בהתאם לרמת הגימור.
מערכת המולטימדיה המרכזית השתנתה בין רמות הגימור. בגרסאות בסיסיות יותר היא כללה רדיו דיסק פשוט, אך בגרסאות הפופולריות יותר, כמו ה-GLI, היא כללה מסך מגע בגודל 6.1 או 7 אינץ’ (תלוי בגרסה המדויקת וברמת הגימור). איכות התצוגה סבירה אך לא יוצאת דופן בסטנדרטים של היום. מהירות התגובה לפקודות מגע הייתה לרוב איטית יותר ממערכות מודרניות. מבנה התפריטים היה פשוט ואינטואיטיבי יחסית. מערכת ההפעלה היא ייעודית של טויוטה (Toyota Touch או Touch 2) ולא מבוססת אנדרואיד או מערכת נפוצה אחרת. לרוב לא היה עוזר קולי משמעותי.
קישוריות סמארטפונים הייתה קיימת בעיקר דרך בלוטות’ לביצוע שיחות וסטרימינג אודיו בסיסי, וכן חיבור USB ו-AUX. חשוב לציין שמרבית דגמי 2016 לא כללו תמיכה ב-Apple CarPlay או Android Auto, אלא אם כן הותקנה מערכת מולטימדיה אנדרואיד מקומית על ידי היבואן או הבעלים הקודמים. זו נקודה משמעותית למי שרגיל לשימוש אינטנסיבי באפליקציות ניווט כמו ווייז או ספוטיפיי דרך מסך הרכב.
לוח המחוונים היה ברובו אנלוגי (מד מהירות וסל”ד עם מחוגים), אך כלל מסך דיגיטלי קטן במרכזו (בגודל של כ-4.2 אינץ’ בגרסאות מאובזרות) שהציג נתונים בסיסיים של מחשב הדרך, צריכת דלק ממוצעת, ונתוני נסיעה. אפשרויות התצוגה וההתאמה האישית היו מוגבלות מאוד בהשוואה ללוחות מחוונים דיגיטליים מלאים שקיימים כיום.
מערכת השמע הסטנדרטית סיפקה איכות סאונד סבירה לשימוש יומיומי, אך לא כזו שתלהיב אודיופילים. לא הוצעה אופציה למערכת שמע משודרגת משמעותית מהיצרן בשנתון זה.
אבזור נוחות מרכזי שהוצע ברמות גימור שונות כלל בקרת אקלים (ידנית בבסיס, מפוצלת בגרסאות מאובזרות יותר), חלונות חשמל, מראות צד חשמליות, נעילה מרכזית, ולעיתים גם כניסה והנעה ללא מפתח. גג פנורמי או HUD (Head-Up Display) לא היו זמינים בשנת מודל זו בקורולה.
בסך הכל, הטכנולוגיה והאבזור בקורולה 2016 היו מספקים לזמנם, אך מי שחושב לרכוש רכב זה כיום ורגיל לרכבים מודרניים, צריך להיות מוכן לפשרה משמעותית בתחום זה. הדגש הוא על פונקציונליות בסיסית ואמינות המערכות, ולא על חידושים טכנולוגיים מרעישים.
ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק: יעילה, לא ספורטיבית
הלב הפועם של טויוטה קורולה 2016 ששווקה בישראל באופן נרחב הוא מנוע בנזין ארבעה צילינדרים בנפח 1.6 ליטר (המכונה 1ZR-FE). מנוע זה ידוע באמינותו ופשטותו. הוא מפיק הספק של 132 כוחות סוס ב-6,400 סל”ד ומומנט מרבי של 16.3 קג”מ ב-4,200 סל”ד. נתונים אלו היו סטנדרטיים ואף מעט מעל הממוצע בקטגוריה של המשפחתיות הבסיסיות בשנת 2016.
מרבית המכוניות ששווקו בישראל צוידו בתיבת הילוכים אוטומטית רציפה (CVT) מסוג Multidrive S של טויוטה. תיבת גיר זו נועדה למקסם את היעילות ונוחות הנסיעה החלקה. היא מדמה 7 הילוכים קבועים וניתן לתפעל אותה גם באופן ידני. הייתה גם אופציה לתיבת הילוכים ידנית, אך היא הייתה נדירה מאוד בשוק הישראלי.
נתוני התאוצה רשמיים של ה-1.6 ליטר עם תיבת ה-CVT עומדים על כ-10.8 שניות מ-0 ל-100 קמ”ש. זהו נתון שממחיש היטב את אופי הרכב: לא מהיר, אך מספק בהחלט לצרכים יומיומיים. תחושת הכוח בנהיגה יומיומית היא נאותה בטווח מהירויות שיוט רגועות ובעיר. תאוצות ביניים לצורך עקיפה או השתלבות בתנועה מהירה דורשות לחיצה נחוצה יותר על דוושת התאוצה, ואז תיבת ה-CVT גורמת למנוע לעלות בסל”ד גבוה וקבוע, מה שמייצר רעש מנוע שנשמע מעט מאומץ או “נוכח מדי” בתא הנוסעים.
כשזה מגיע לצריכת דלק, טויוטה קורולה 2016 נחשבה לאחת המכוניות היעילות בקטגוריה שלה בשנתה, במיוחד עם תיבת ה-CVT. נתוני יצרן לפי תקן WLTP (שאומץ מאוחר יותר) או NEDC (שהיה מקובל יותר אז) לרוב היו אופטימיים. בהערכה ריאלית מנומקת, בנהיגה משולבת טיפוסית בישראל (שכוללת פקקים, עליות וירידות), ניתן לצפות לצריכת דלק ממוצעת שנעת בין 1:10 ל-1:13 ק”מ לליטר. נהיגה מחוץ לעיר במהירות שיוט רגועה יכולה להניב נתונים טובים יותר (אף מעל 1:14), בעוד שבנהיגה עירונית בפקקים הצריכה תהיה גבוהה יותר (סביב 1:8-1:9). בהשוואה למכוניות טורבו קטנות מודרניות, הצריכה הזו עדיין סבירה, ובהשוואה למשפחתיות 1.6 ליטר אחרות מאותה תקופה, היא לרוב הייתה טובה יותר בזכות תיבת ה-CVT.
חשוב לציין שאנשים רבים המחפשים מידע על צריכת דלק ברכב חדש או ישן, מבצעים חיפושים גם עבור רכבים חשמליים תוך שימוש במונח זה, למרות שברכבים חשמליים מדברים על “צריכת אנרגיה” בקוט”ש ל-100 ק”מ. במקרה של הקורולה 2016, מדובר במנוע בנזין קלאסי, כך שהמונח הנכון והרלוונטי הוא צריכת דלק בליטרים.
טעינה: לא רלוונטי לטויוטה קורולה 2016 בנזין
סעיף זה, העוסק בחוויית הטעינה, רלוונטי בדרך כלל לרכבים חשמליים לחלוטין (BEV) או רכבי פלאג-אין היברידיים (PHEV). טויוטה קורולה 2016 ששווקה בישראל צוידה במנוע בנזין קונבנציונלי, ללא יכולות טעינה חיצוניות. על כן, סעיף זה אינו רלוונטי לדגם הספציפי הנסקר כאן. חוויית התדלוק בה היא כמו בכל רכב בנזין אחר – מגיעים לתחנת דלק, מתדלקים, וממשיכים בנסיעה.
חווית נהיגה והתנהגות כביש: נוחות ורוגע
חוויית הנהיגה בטויוטה קורולה 2016 מכוונת בבירור לנוחות ורוגע, ולא לריגוש ספורטיבי. המתלים מכוילים בצורה רכה יחסית, מה שתורם רבות לנוחות הנסיעה על סוגי דרך שונים. בכבישים עירוניים משובשים או כבישים בין-עירוניים שאינם סלולים בצורה מושלמת, הקורולה סופגת היטב את המהמורות ובורות הכביש הישראליים, ומספקת נסיעה נעימה ומרחפת יחסית.
רמת בידוד הרעשים סבירה לקטגוריה ולשנתון. רעשי מנוע נשמעים בעיקר בעת תאוצה חזקה (בגלל אופי פעולת ה-CVT), אך בשיוט רגוע במהירויות כביש 6 לדוגמה, המנוע שקט יחסית. רעשי רוח מתחילים להיות מורגשים במהירויות גבוהות (מעל 110-120 קמ”ש), ורעשי כביש מגיעים מגלגלים, במיוחד על אספלט מחוספס. בסך הכל, הנסיעה שקטה מספיק לרוב המשתמשים.
בכל הקשור להתנהגות כביש דינמית, הקורולה בטוחה וצפויה, אך לחלוטין לא מרגשת. ההיגוי קל מאוד, מה שהופך תמרון בעיר וחניה למשימה פשוטה ונוחה. עם זאת, הוא מציע מעט מאוד משוב מהכביש ודיוקו אינו יוצא דופן. אחיזת הכביש בטוחה בגבולות הסביר, אך הרכב נוטה לזוויות גלגול מורגשות בפניות הדוקות או מהירות. אין כאן שום עידוד לנהיגה דינמית או מהירה בכבישים מפותלים.
תחושת הבלמים נאותה לשימוש יומיומי, עם עוצמת בלימה מספקת ובלימה ליניארית יחסית. בדגמים עם גיר אוטומטי (ה-CVT), אין אפשרות לרגנרציה כמו ברכבים היברידיים או חשמליים, כך שאין השפעה של בלימת מנוע משמעותית בהרפיית דוושת התאוצה. העדר תיבת הילוכים קלאסית (בגרסת ה-CVT) אמנם פוגע בתחושת הספורטיביות ומייצר רעש מנוע גבוה בעת האצה, אך הוא תורם לחלקה ורציפה של הנסיעה תחת עומס קל ובינוני.
יציבות כיוונית במהירויות גבוהות טובה למדי, והקורולה מרגישה בטוחה ויציבה בנסיעה בינעירונית. קלות התמרון בעיר, כאמור, היא יתרון משמעותי בזכות היגוי קל ורדיוס סיבוב סביר. לסיכום חווית הנהיגה: היא לא תגרום לכם לחייך בכבישים מפותלים, אבל היא תדאג שתגיעו ליעד בנוחות ובבטחה, ללא דרמות.
בטיחות ומערכות עזר לנהג: טוב לזמנו, פער לעומת 2025
נושא הבטיחות הוא תמיד קריטי, וכשבוחנים רכב משומש כמו טויוטה קורולה 2016, חשוב לבדוק מה הייתה רמת הבטיחות שלו “לזמנו” ואיך היא משתווה לסטנדרטים של היום. טויוטה קורולה מהדור ה-11 (החל משנת 2013) קיבלה ציון מרבי של 5 כוכבים במבחני בטיחות רשמיים של Euro NCAP. זהו נתון מצוין לשנתון, שמעיד על הגנה טובה של הנוסעים במקרה של תאונה.
מבחינת מבנה הרכב, טויוטה השתמשה בפלדות מחוזקות באזורים קריטיים כדי לשפר את ספיגת אנרגיית הפגיעה ולהגן על תא הנוסעים. מבחני בטיחות כמו ריסוק חזיתי, צד וכו’, הדגימו הגנה טובה לנוסעים בוגרים וילדים בהתאם לסטנדרטים של Euro NCAP באותה תקופה. מבדקי בטיחות שונים הדגימו כי המבנה הבסיסי של הרכב מספק הגנה סבירה במגוון תרחישים.
מערכות עזר לנהג (ADAS – Advanced Driver Assistance Systems) בשנת 2016 היו פחות נפוצות כסטנדרט, במיוחד ברכבים עממיים כמו הקורולה, ועיקרן הוצעו בגרסאות האבזור הגבוהות בלבד, אם בכלל. בגרסאות הבסיסיות והפופולריות יותר ששווקו בישראל, האבזור הבטיחותי הפעיל היה לרוב מוגבל למערכות חובה כמו ABS (מערכת למניעת נעילת גלגלים בבלימה) ו-ESP (בקרת יציבות אלקטרונית) ובקרת משיכה. היו כמובן כריות אוויר (בדרך כלל 7, כולל כרית ברכיים לנהג), איזופיקס לעיגון כיסאות בטיחות לילדים, וחגורות בטיחות עם קדם מותחנים.
בגרסאות האבזור הגבוהות יותר (שהיו פחות נפוצות בישראל, אך ייתכן שקיימות בשוק היד השנייה), ייתכן שהוצעו מערכות כמו בקרת שיוט אדפטיבית (Adaptive Cruise Control), התראת סטייה מנתיב (Lane Departure Alert) ואורות גבוהים אוטומטיים. חשוב להדגיש שתפקוד המערכות הללו בשנת 2016 היה פחות מתוחכם וחלק לעומת המערכות המקבילות ברכבים מודרניים. הן היו לעיתים אגרסיביות מדי או פחות מדויקות, והן בהחלט לא כללו יכולות נהיגה סמי-אוטונומית כפי שקיימות ברכבים חדישים. מי שרגיל כיום לחבילת בטיחות אקטיבית מקיפה ומתקדמת (כמו בקרת סטייה אקטיבית, בלימת חירום אוטונומית, זיהוי הולכי רגל וכו’), יצטרך להתרגל לרמת אבזור בטיחותי פעיל בסיסית בהרבה בקורולה 2016 הפופולרית בישראל.
מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל): הכלכלה של טויוטה
כשמדברים על טויוטה קורולה 2016 בשוק הישראלי, אחד הנושאים המרכזיים הוא כמובן המחיר וההיבטים הכלכליים הנלווים. חשוב להדגיש שכיום, בשנת 2025, מדובר ברכב יד שנייה, ולכן המחיר אינו קבוע או רשמי כמו של רכב חדש. טווח המחיר של טויוטה קורולה 2016 בש”ח נקבע לפי מצב הרכב, קילומטראז’, רמת הגימור, מספר הבעלים הקודמים, היסטוריית טיפולים, ושווי המחירון המעודכן.
המחירון הרשמי לרכב יד שנייה בישראל (כמו מחירון לוי יצחק או יד 2) משמש נקודת התייחסות עיקרית לקביעת המחיר. נכון לאפריל 2025, שווי המחירון של טויוטה קורולה 2016 עדיין נשאר גבוה יחסית לרכבים מקבילים בני אותו גיל. אמינותה המפורסמת ושמירת הערך שלה הן סיבות מרכזיות לכך. ניתן לצפות שטווח המחיר עבור דגם זה ינוע סביב 40,000-60,000 ש”ח ואף יותר לגרסאות שמורות במיוחד ועם קילומטראז’ נמוך, אך יש לבדוק תמיד את המחירון העדכני בזמן הרכישה.
רמות הגימור העיקריות ששווקו בישראל עבור טויוטה קורולה 2016 כללו לרוב את ה-רמת גימור הבסיסית (לעיתים כונתה Sunny), רמת הגימור הפופולרית GLI, ורמת גימור מאובזרת יותר (כמו ה-Sol או ה-Luxury בחלק מהשנים). ההבדלים המרכזיים ביניהן היו באבזור נוחות ובטיחות. ה-GLI הפופולרית כללה בדרך כלל מערכת מולטימדיה עם מסך מגע (אך ללא CarPlay/Android Auto מקורי), בקרת אקלים מפוצלת, כניסה והנעה ללא מפתח (בחלק מהגרסאות המאוחרות יותר), ובסיסי בטיחות חובה. רמות גימור גבוהות יותר יכללו אבזור נוסף כמו חישוקים קלים גדולים יותר, פנסי ערפל, ולעיתים מערכות בטיחות אקטיביות מצומצמות כאופציה.
בזמן רכישתה כחדשה, הקורולה הגיעה עם אחריות יצרן מלאה (לרוב 3 שנים או 100,000 ק”מ). כמובן, בשנת 2025, אחריות יצרן זו פגה. לכן, חשיבותה של בדיקה מקדימה (בדיקה לפני קנייה) לרכב היא קריטית. עלויות התחזוקה הצפויות לטויוטה קורולה נחשבות לנמוכות יחסית. חלקי החילוף נפוצים וזולים יחסית, והמנועים ותיבת ההילוכים (ה-CVT) ידועים באמינותם הפנומנלית כל עוד מטופלים כראוי ועל פי הוראות היצרן. טיפולים תקופתיים יבוצעו לרוב כל שנה או 15,000 ק”מ (המוקדם מביניהם).
האם ידוע על תקלות או בעיות נפוצות בדגם זה? בדומה לרכבים רבים, עם השנים עשויות להופיע תקלות הקשורות לבלאי טבעי, כמו רכיבים במערכת המתלים, תושבות מנוע או גיר, או רכיבים במערכת מיזוג האוויר. עם זאת, באופן כללי, הקורולה 2016 נחשבת לרכב אמין במיוחד, וסטטיסטיקות תקלות משמעותיות או בעיות סדרתיות הן נדירות יחסית בהשוואה למתחרות מסוימות. תיבת ה-CVT, למרות שהייתה נושא לדיונים בעבר בדגמים ישנים יותר, נחשבת בדור הזה ליציבה יחסית, אך כמו כל גיר אוטומטי, דורשת טיפולים תקופתיים (החלפת שמן גיר) כדי להבטיח את אורך חייה. שווי השימוש (פחות רלוונטי לרוכשי יד שנייה פרטיים) היה נמוך בזמנו, מה שהפך אותה לפופולרית גם בציי רכב, וזה השפיע גם על היצע הרכבים בשוק היד השנייה.
יתרונות: למה לבחור בקורולה 2016?
ישנן מספר סיבות טובות שגרמו לטויוטה קורולה 2016 להיות כל כך פופולרית בזמנה, ולהמשיך להיות רלוונטית בשוק היד השנייה הישראלי. הנה כמה מהיתרונות הבולטים שלה:
אמינות פנומנלית: זהו כנראה היתרון הגדול והחשוב ביותר. טויוטה קורולה ידועה בעולם, ובישראל בפרט, כסמל לאמינות. מנוע ה-1.6 ליטר ותיבת ה-CVT בדגם 2016 הוכיחו את עצמם כעמידים ביותר, עם מיעוט תקלות משמעותיות גם בקילומטראז’ גבוה, בתנאי שהרכב טופל כראוי. למי שמחפש ראש שקט ורוצה להימנע מביקורים תכופים ויקרים במוסך, הקורולה היא בחירה כמעט מובנת מאליה.
שמירת ערך מצוינת: בזכות האמינות והפופולריות, טויוטה קורולה שומרת על שוויה בשוק היד השנייה טוב בהרבה מרכבים מקבילים רבים. זה אומר שגם כשתרצו למכור אותה בעתיד, סביר שתקבלו עליה מחיר טוב יחסית, מה שמפחית את הפסד הערך הכולל לאורך זמן.
צריכת דלק טובה: יחידת ההנעה של ה-1.6 ליטר וה-CVT מציעה צריכת דלק ריאלית טובה מאוד יחסית לרכבים אטמוספריים (לא טורבו) מאותה תקופה. היא חסכונית לשימוש יומיומי ובינעירוני רגוע, וזהו יתרון משמעותי בעלויות האחזקה לאורך זמן, במיוחד בישראל עם מחירי הדלק הגבוהים.
נוחות נסיעה גבוהה: כיול המתלים הרך מספק נסיעה נוחה ונעימה במיוחד בכבישים ישראליים, הן בעיר והן מחוצה לה. הקורולה מגהצת טוב את שיבושי הכביש ומתמודדת היטב עם בורות ושוליים שבורים.
מרווח פנימי נדיב: בעיקר במושב האחורי, הקורולה מציעה מרווח רגליים מצוין לנוסעים. זה הופך אותה למתאימה במיוחד למשפחות עם ילדים או לנסיעה של מבוגרים במושב האחורי בנוחות יחסית.
תחזוקה פשוטה וזולה יחסית: חלקי החילוף נפוצים, המוסכים מכירים היטב את הדגם, והמכניקה פשוטה יחסית (מנוע אטמוספרי ותיבת CVT). עלויות הטיפולים התקופתיים והתיקונים שאינם קשורים לתקלות משמעותיות נמוכות יחסית בהשוואה לרכבים אחרים.
הנדסת אנוש מצוינת: הכל פשוט וקל לתפעול. מי שמחפש רכב שקל “להיכנס ולנסוע” בלי להסתבך עם תפריטים מסובכים, ימצא את הקורולה אינטואיטיבית וידידותית למשתמש.
חסרונות: הפשרות בקורולה 2016
לצד היתרונות הרבים, חשוב להיות מודעים גם לחסרונות ולפשרות שמגיעות עם טויוטה קורולה 2016, במיוחד כשבוחנים אותה בסטנדרטים של היום. הנה כמה מהחסרונות המרכזיים:
ביצועים ודינמיקה פושרים: הקורולה 2016 אינה מכונית מהירה או מרגשת לנהיגה. הביצועים מספקים לצרכים יומיומיים, אך עקיפות ותאוצות חזקות יהיו איטיות יחסית ומלוות ברעש מנוע גבוה. התנהגות כביש בטוחה אך אדישה, והיא אינה מתאימה לחובבי הגה המחפשים ריגוש או תקשורת מההיגוי.
טכנולוגיה ואבזור מיושנים (בסטנדרטים של 2025): מערכת המולטימדיה בסיסית יחסית, ללא תמיכה מקורית ב-Apple CarPlay או Android Auto. לוח המחוונים אינו דיגיטלי מלא, והאבזור הכולל (במיוחד בגרסאות הפופולריות) מוגבל יחסית לעומת רכבים חדשים, וגם בהשוואה למתחרות מאותה תקופה שהציעו יותר אבזור.
אבזור בטיחות אקטיבי מצומצם: בעוד שהבטיחות הפסיבית טובה (5 כוכבים ב-Euro NCAP לזמנו), רמת האבזור הבטיחותי האקטיבי בגרסאות הנפוצות בישראל דלה מאוד בהשוואה לסטנדרט כיום. אין בלימת חירום אוטונומית, בקרת סטייה אקטיבית, או מערכות מתקדמות נוספות שמהוות כיום כמעט חובה. מי ששם דגש עליון על בטיחות אקטיבית מתקדמת ימצא את הקורולה 2016 לוקה בחסר משמעותי.
איכות חומרים בפנים: למרות איכות ההרכבה הטובה, איכות החומרים בחלקים רבים בתא הנוסעים היא פלסטיק קשיח ופחות נעים למגע או למראה בהשוואה לרכבים אחרים, אפילו מאותה תקופה.
רעש מנוע מורגש תחת עומס: כאמור, אופי פעולת תיבת הגיר הרציפה (CVT) גורם למנוע לעלות לטורים גבוהים ולהישאר שם בעת האצה, מה שמייצר רעש מנוע נוכח ומעט צורמני בתא הנוסעים, שפוגע מעט בתחושת העידון.
השוואה למתחרות מאותה תקופה
כשבוחנים את טויוטה קורולה 2016, אי אפשר להתעלם ממתחרותיה העיקריות שפעלו באותה זירה בשנת 2016 ובשוק הישראלי. הבהשוואה למאזדה 3, למשל, הקורולה מציעה נוחות נסיעה עדיפה ומרווח פנימי (במיוחד מאחור) גדול יותר. המאזדה 3, מנגד, נחשבה לספורטיבית יותר לנהיגה, עם היגוי מדויק יותר ושלדה מעניינת יותר, וכן הציעה תא נוסעים עם תחושת איכות חומרים מעט גבוהה יותר בגרסאות המאובזרות. מבחינת אמינות, שתיהן נחשבות טובות, אם כי לטויוטה יצא שם עולמי כאמינה ביותר.
בהשוואה ליונדאי i30 או קיה סראטו (פורטה), הקורולה לרוב הציעה אמינות מוכחת לאורך שנים ושמירת ערך טובה יותר. רכבי יונדאי וקיה של אותה תקופה הציעו לעיתים חבילות אבזור נדיבות יותר במחיר דומה או נמוך יותר, ובחלק מהמקרים גם מנועים זריזים יותר (כמו מנועי 2.0 ליטר או 1.6 טורבו בדגמים אחרים). מבחינת נוחות והתנהגות, הן היו לרוב קרובות לקורולה, עם דגש על נסיעה נינוחה ופחות על דינמיקה ספורטיבית. שוק היד השנייה עבור הדגמים הקוריאניים היה רחב מאוד גם כן, אך שמירת הערך של הקורולה נטתה להיות גבוהה יותר.
הונדה סיוויק, מתחרה יפנית נוספת, הציעה לעיתים עיצוב פחות שמרני וחתירה לתחושה ספורטיבית יותר, אך לעיתים פחות נוחות נסיעה בהשוואה לקורולה. מבחינת אמינות, גם הונדה נחשבת ליצרן אמין מאוד, וגם היא שמרה על ערכה היטב, אם כי היקף המכירות של הקורולה היה גדול יותר בשוק הישראלי.
בסופו של דבר, בהשוואה למתחרותיה, טויוטה קורולה 2016 בלטה בעיקר בנקודות החוזק המסורתיות שלה: אמינות יוצאת דופן, שמירת ערך גבוהה, ונוחות נסיעה טובה. היא הייתה ועודנה הבחירה הלוגית והבטוחה ביותר בקטגוריה, גם אם היא פחות מרגשת או מאובזרת ממתחרות מסוימות.
סיכום ומסקנות: פסק הדין על טויוטה קורולה 2016
לאחר שצללנו לעומק כל האספקטים של טויוטה קורולה 2016, ההתרשמות הכוללת היא של רכב שדבק במורשתו המשפחתית: הוא אמין, פרקטי, נוח לשימוש יומיומי, וחסכוני יחסית לדגם בנזין מיושן במונחי 2025. הוא לא מנסה להיות פורץ דרך באף תחום (לא בעיצוב, לא בביצועים, ולא בטכנולוגיה מתקדמת), אלא מתרכז בלעשות את הדברים הבסיסיים בצורה טובה מאוד, ועמידה לאורך זמן.
בהשוואה למתחרותיה מאותה תקופה, הקורולה 2016 עשויה להיראות פחות נוצצת או פחות עשירה באבזור בחלק מרמות הגימור הפופולריות בישראל. מאזדה 3 הייתה דינמית יותר, רכבים קוריאניים הציעו לעיתים יותר גאדג’טים למחיר. אך הקורולה תמיד נצחה (ועדיין מנצחת בשוק היד השנייה) בתחומי הליבה החשובים לקהל הרחב: אמינות מופתית ועלויות אחזקה נמוכות, שתורמות לשמירת ערך מצוינת.
אז, האם כדאי לקנות טויוטה קורולה 2016 בשנת 2025? התשובה תלויה בצרכים ובעדיפויות שלכם. אם אתם מחפשים את הרכב האמין ביותר שניתן למצוא בתקציב מסוים, עם עלויות אחזקה צפויות נמוכות וראש שקט, ומוכנים להתפשר על ביצועים זריזים, טכנולוגיה חדישה ואבזור בטיחות אקטיבי מתקדם, אז כן, בהחלט כדאי לקנות טויוטה קורולה 2016. היא מתאימה במיוחד למשפחות, נהגים שנוסעים הרבה ורוצים להימנע מהפתעות יקרות, או לכל מי שמחפש רכב פרקטי והגיוני בלי הצורך “להתאהב” בו במבט ראשון.
למי הרכב מתאים פחות? למי שמחפש חווית נהיגה דינמית ומהנה, למי שהטכנולוגיה העדכנית (מולטימדיה עם CarPlay/Android Auto, מסך מחוונים דיגיטלי) היא הכרחית עבורו, ולמי ששם דגש עליון על מערכות בטיחות אקטיביות מהדור האחרון. האם כדאי לקנות אותה במקרים אלו? כנראה שלא, שכן הפשרות הנדרשות יהיו גדולות מדי.
ההמלצה הסופית שלנו היא כזו: טויוטה קורולה 2016 נותרה בחירה מצוינת ומומלצת ביותר בקטגוריית המשפחתיות המשומשות, בזכות יתרונותיה המובהקים באמינות ובהיבט הכלכלי. רק וודאו שהרכב הספציפי שאתם בוחנים עבר טיפולים בזמן, ובצעו בדיקה מקיפה לפני הקנייה. מי שמחפש כאב ראש? עברו הלאה, הקורולה כאן כדי לספק שקט נפשי.