אהלן חברים וחובבי רכב בפורטל PRK!
היום אנחנו צוללים עמוק לתוך אחד הדגמים הכי אייקוניים והכי נמכרים בעולם הרכב.
לא סתם אייקוני, מדובר פה במכונת נהיגה (טוב, אולי יותר מכונת *נסיעה*) שהגדירה מחדש את המושג “רכב משפחתי אמין וחסכוני” במשך עשרות שנים.
כן, ניחשתם נכון.
אנחנו מדברים על טויוטה קורולה.
ובאופן ספציפי, על הדור ה-12 שלה, שיצא לשוק בשנת 2019 והביא איתו בשורה לא קטנה בכלל.
דור חדש.
עיצוב נועז יותר.
ופוקוס רציני על ההנעה ההיברידית.
טויוטה קורולה (Toyota Corolla E210) בגרסאות הסדאן (Sedan), טורינג ספורטס (Touring Sports – סטיישן) ואף ההאצ’בק (Hatchback) – אם כי הסדאן והסטיישן הן הנפוצות ביותר אצלנו בישראל.
היא הגיעה לכאן במטרה ברורה: להמשיך את שושלת ההצלחה של הקורולה הקודמת, אבל עם קריצה לטכנולוגיה מתקדמת יותר, בטיחות משופרת וחווית נהיגה נעימה יותר.
מדובר בשחקנית מרכזית בקטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות, קטגוריה שוקקת חיים ומלאה במתחרות חזקות.
בשוק הישראלי, המתחרות העיקריות שלה בשנת השקתה וגם היום בשוק המשומשות כוללות שמות גדולים כמו מאזדה 3 (Mazda 3), יונדאי i30 (Hyundai i30), סקודה אוקטביה (Skoda Octavia) ואחרות.
הקורולה תמיד מיצבה את עצמה כבחירה השפויה, האמינה והחסכונית, והדור הזה רק חיזק את המעמד הזה, במיוחד עם ההנעה ההיברידית שהפכה לפופולרית במיוחד.
קהל היעד העיקרי של הקורולה 2019 הוא מגוון.
הוא כולל משפחות צעירות ומבוגרות.
אנשים שנוסעים הרבה ורוצים לחסוך בדלק.
אנשים שמעריכים אמינות ושקט נפשי.
ולא מעט גם ציי רכב ונהגי מוניות (במיוחד בגרסה ההיברידית).
בסקירה הזו, אנחנו הולכים לצלול לכל הפרטים הקטנים והגדולים.
נתחיל בעיצוב החיצוני והפנימי.
נמשיך לטכנולוגיה, ביצועים וצריכת דלק (או אנרגיה).
נדבר על חווית הנהיגה.
על בטיחות.
ואז נעבור להיבטים הישראליים החשובים: מחיר (בשוק המשומשות של 2025), רמות גימור, עלויות תחזוקה ואחריות.
נסכם עם היתרונות והחסרונות.
נשווה אותה למתחרות.
ונסיים עם פסק דין חד וחלק: האם כדאי לקנות טויוטה קורולה 2019 היום, ולמי היא מתאימה?
בואו נתחיל.
I. מבוא: האייקון מתעדכן – טויוטה קורולה 2019 נוחתת בישראל
טויוטה קורולה היא לא סתם מכונית, היא מוסד. עם מיליוני יחידות שנמכרו ברחבי העולם מאז שהוצגה לראשונה, היא מחזיקה בתואר המכונית הנמכרת ביותר בהיסטוריה. הדור ה-12, שהושק בשנת 2019 (שנת מודל 2019/2020 בישראל), נשא על כתפיו אחריות כבדה: להמשיך את המורשת המפוארת של אמינות, חסכון ויעילות, ובו זמנית להתחדש ולהישאר רלוונטי בשוק המשתנה במהירות.
הקורולה החדשה של 2019 התבססה על פלטפורמת TNGA (Toyota New Global Architecture) המודרנית של טויוטה, עליה בנויים גם דגמים כמו הפריוס, C-HR וראב4. הפלטפורמה הזו נועדה לשפר את קשיחות המרכב, להנמיך את מרכז הכובד ולשפר את חווית הנהיגה, נוחות הנסיעה והבטיחות. טויוטה שמה דגש מיוחד בדור הזה על שיפור התחושה מאחורי ההגה ועל הוספת טכנולוגיה מתקדמת יותר, בניגוד לדגמים קודמים שהיו שמרניים יותר.
בשוק הרכב הישראלי, בו משפחתיות קומפקטיות הן סגמנט ענק וחשוב, הקורולה 2019 נכנסה לזירה לוהטת. היא התמודדה ראש בראש מול מתחרות חזקות כמו מאזדה 3 החדשה גם היא באותה תקופה (שהציעה עיצוב ואיכות פנים ברמה גבוהה), יונדאי i30 (שהציעה תמורה טובה למחיר ואבזור עשיר), וסקודה אוקטביה (שהצטיינה במרווח ענק ופרקטיות). הקורולה בחרה להתמקד בנשק המסורתי שלה – אמינות בלתי מעורערת וחסכון משופר, בעיקר בזכות ההנעה ההיברידית שהוצעה כאופציה מרכזית וכאשר הגיעה לכאן במהדורת ה-1.8 ליטר.
המיצוב של הקורולה 2019 בישראל היה ברור: זו הבחירה ההגיונית למי שמחפש שקט נפשי, עלויות אחזקה נמוכות (במיוחד בגרסה ההיברידית), ורכב שיעשה את העבודה יום יום ללא דרמות. היא פנתה למשפחות שצריכות רכב אמין לנסיעות יומיומיות, לנהגים שגומעים קילומטרים רבים ורוצים לחסוך בדלק, ולמי שמעריך בטיחות ונוחות על פני ביצועים ספורטיביים. חוות דעת גולשים ראשוניות בזמנו שיבחו את השיפור בנוחות הנסיעה והעיצוב, לצד השמירה על האמינות המוכרת של המותג.
בסקירה זו, כאמור, נפרוט את כל ההיבטים הללו. מהעיצוב המודרני יותר (שלגמרי יצא מאזור הנוחות הקוריאני) ועד חווית הנהיגה, נדבר על טכנולוגיה, עלויות, יתרונות וחסרונות. המטרה היא לספק לכם, קוראי PRK, תמונה מלאה ומקיפה של הקורולה 2019 כפי שהיא נראית ומתנהגת כיום בשוק המשומשות הישראלי באפריל 2025.
II. עיצוב חיצוני: נפרדים מהשמרנות, ברוכים הבאים לעידן הנועז
אם יש משהו שטויוטה קורולה 2019 עשתה היטב, זה להשיל מעליה חלק גדול מהתדמית המשעממת שאפיינה דורות קודמים. הדור ה-12 קיבל מראה הרבה יותר דינמי, זורם ואפילו אגרסיבי במקצת, בהתאם לשפת העיצוב החדשה של טויוטה, שהתחילה להתבטא באותן שנים גם בדגמים כמו ה-C-HR והראב4.
הרושם הכללי הוא של מכונית נמוכה ורחבה יותר מבעבר, עם קווים חדים וזוויות דרמטיות. הפילוסופיה העיצובית עברה שינוי משמעותי: במקום פונקציונליות נטו, יש כאן ניסיון ברור להוסיף אלגנטיות וספורטיביות. זה לא ספורט-קופה קיצוני, אבל זו בהחלט קורולה עם יותר “פאנץ'” ויזואלי.
החזית היא אולי השינוי הדרמטי ביותר. הגריל התחתון גדול ובולט, ובגרסה ההיברידית הוא מקבל אלמנטים כחולים עדינים. הפנסים הקדמיים צרים ומוארכים, עם חתימת LED מודרנית דמוית סיכה או “עוקץ” שהעניקה לה מראה מחודד ואפילו מעט כועס. קווי המתאר מהצד מציגים צללית זורמת, במיוחד בגרסת הסדאן עם קו גג המשתפל לאחור שיוצר מראה דמוי קופה 4 דלתות. קו המותניים עולה כלפי מעלה בזנב, ובתי הגלגלים מנופחים יחסית, מה שתורם לתחושת יציבות.
החלק האחורי גם הוא עבר שינוי. הפנסים האחוריים צרים ומחוברים לרוב באמצעות פס כרום (או פס כהה יותר בגרסאות מסוימות). הפגוש האחורי מעוצב בצורה דינמית, ובגרסת הסטיישן (Touring Sports) העיצוב משתלב טוב עם קו הגג הארוך, ומקנה לרכב מראה אלגנטי ופרופורציונלי, פחות “מגושם” מסטיישנים של פעם. חישוקי הגלגלים שהוצעו בישראל ב-2019 היו לרוב בגודל 16 או 17 אינץ’, עם עיצובים מודרניים אך לא קיצוניים.
בהשוואה למקובל בקטגוריה באותה תקופה, הקורולה 2019 בהחלט נראתה מודרנית ועדכנית. היא אולי פחות “וואו” ממכוניות כמו המאזדה 3 החדשה (שלעיתים נחשבה ליצירת אמנות מבחוץ), אבל היא בהחלט עשתה קפיצת מדרגה ענקית ביחס לדורות הקורולה הקודמים. הנוכחות שלה על הכביש השתפרה משמעותית, והיא נראית בוגרת ודינמית יותר. המידות הפיזיות שלה (אורך, רוחב) היו טיפוסיות לקטגוריה, אך היא הייתה נמוכה יותר, מה שתרם למראה הספורטיבי יותר וגם לשיפור הדינמיקה (על כך בהמשך).
III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח: קפיצת מדרגה גם בפנים?
אם העיצוב החיצוני הפתיע לטובה, גם תא הנוסעים של טויוטה קורולה 2019 הציג שיפור משמעותי ביחס לדורות קודמים, אם כי לא באותה דרמטיות. האווירה הכללית בפנים מודרנית ונקייה יחסית, עם פוקוס על פונקציונליות ונוחות שימוש יומיומית. הקונספט העיצובי אינו מינימליסטי באופן קיצוני, אך גם לא עמוס מדי בכפתורים ומתגים. יש איזון מסוים.
במבט ראשון, תשומת הלב נמשכת למסך המולטימדיה הצף במרכז הדשבורד. הדשבורד עצמו מעוצב בצורה אופקית יחסית, עם קווים פשוטים. טויוטה השתמשה בשילוב של חומרים, כשבחלק העליון של הדשבורד ובדיפוני הדלתות יש חומרים רכים ונעימים למגע, בעוד החלקים התחתונים והקונסולה המרכזית עשויים פלסטיק קשיח יותר, מה שסביר בהחלט בקטגוריה זו. איכות ההרכבה בדרך כלל טובה מאוד, כמצופה מטויוטה, וגם אחרי כמה שנים וקילומטרים, מעט צקצוקים או רעשים מהפלסטיקה צפויים.
הנדסת האנוש בדרך כלל טובה. רוב הפקדים ממוקמים במקומות הגיוניים וקלים לתפעול, כולל פקדי בקרת האקלים הפיזיים (שלא שולבו בתוך מסך המגע, וזה יתרון משמעותי לדעת רבים). הראות החוצה טובה קדימה ולצדדים, אך השמשה האחורית קצת קטנה בזנב המשתפל של הסדאן, ומגבילה מעט את שדה הראייה לאחור. למרבה המזל, מצלמת רוורס (או היקפית בחלק מהרמות גימור) מפצה על כך.
המושבים הקדמיים בדרך כלל נוחים ותומכים מספיק לנסיעות ארוכות. בגרסאות גבוהות יותר עשויים להיות ריפודי עור או שילוב של בד ועור, וכן כוונונים חשמליים. המושב האחורי מציע מרווח רגליים סביר יחסית, אך מרווח הראש עלול להיות מעט מוגבל לנוסעים גבוהים במיוחד, במיוחד בגרסת הסדאן עם קו הגג המשתפל. מרווח הכתפיים טיפוסי לקטגוריה – שני מבוגרים ישבו בנוחות מאחור, שלושה יסבלו בצפיפות בנסיעה ארוכה.
נפח תא המטען משתנה משמעותית בין הגרסאות. בגרסת הסדאן, הנפח עומד על כ-471 ליטר, נתון סביר אך לא ענק בהשוואה למתחרות מסוימות כמו האוקטביה. בגרסת הטורינג ספורטס (סטיישן), הנפח גדול יותר ועומד על כ-598 ליטר, מה שהופך אותה לאופציה פרקטית משמעותית למשפחות עם צרכי הטענה גדולים. שימושיות תא המטען טובה בדרך כלל, עם סף הטענה סביר וצורה יחסית רגולרית. יש גם אפשרויות עיגון בסיסיות ופתרונות אחסון קטנים נוספים בתא הנוסעים, כמו תאים בדלתות ותא אחסון מתחת למשענת היד.
IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה: צעד קדימה, אבל לא מהפכה
בתחום הטכנולוגיה והאבזור, טויוטה קורולה 2019 עשתה קפיצת מדרגה בהשוואה לדור היוצא, אך לא מיקמה את עצמה בחזית הקטגוריה באותה תקופה. הפוקוס היה על הוספת מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות יותר (על כך נדבר בהמשך) ושדרוג מערכת המולטימדיה.
מערכת המולטימדיה המרכזית מוקמה במסך מגע בגודל 8 אינץ’ (ברוב רמות הגימור בישראל). איכות התצוגה סבירה, אך לא מהחדות ביותר שראינו. מהירות התגובה של המערכת טובה בדרך כלל, אם כי לעיתים נרשמו השהיות קלות. מבנה התפריטים הגיוני וקל יחסית להבנה, אך הממשק עצמו נראה מעט מיושן כבר אז, בהשוואה למערכות מודרניות יותר של מתחרות מסוימות. מערכת ההפעלה היא של טויוטה עצמה.
אחד היתרונות המשמעותיים היה הוספת קישוריות סמארטפונים, לרוב Apple CarPlay ו-Android Auto (לפחות ברמות הגימור המרכזיות), שהצילו את המצב מבחינת חווית המולטימדיה. החיבור בשנה זו היה לרוב חוטי, וזה דורש חיבור כבל USB, פחות אלגנטי מהחיבור האלחוטי שהפך נפוץ יותר בשנים מאוחרות יותר. העוזר הקולי של המערכת הבסיסית אינו מרשים במיוחד, ורוב המשתמשים יעדיפו להשתמש בעוזרים של הטלפון שלהם דרך הקרנת המסך.
לוח המחוונים היה שילוב של אנלוגי ודיגיטלי בגרסאות הבסיס, ודיגיטלי מלא (או כמעט מלא, בגודל 7 אינץ’) בגרסאות גבוהות יותר. הלוח הדיגיטלי הציע אפשרויות תצוגה מגוונות יותר, כולל מידע על צריכת דלק/אנרגיה (בגרסה ההיברידית), נתוני נסיעה, והצגה של מערכות הבטיחות הפעילות. הוא קריא וברור, ומוסיף לתחושה המודרנית.
מבחינת אבזור נוחות, רמות הגימור השונות בישראל הציעו מגוון. החל מבקרת אקלים (מפוצלת בגרסאות גבוהות), מפתח חכם וכניסה ללא מפתח, חיישני חנייה אחוריים (ולעיתים גם קדמיים), ועד פריטים כמו חימום מושבים קדמיים או גג שמש (לא פנורמי בדרך כלל). רמת הגימור “Sense” והגרסאות שמעליה היו הפופולריות ביותר והציעו את חבילת האבזור המאוזנת ביותר בישראל, כולל את מרבית מערכות הבטיחות האקטיביות. בהשוואה למתחרות קוריאניות באותה נקודת זמן, הקורולה 2ובאזבזהבב אזבבבבב2019 אולי הייתה פחות עשירה באבזור “פינוק” ברמות הגימור המקבילות, אך היא התמקדה באבזור הנדרש ובטיחות.
V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה: ההיברידית גונבת את ההצגה
בשורת יחידות ההנעה, טויוטה קורולה 2019 הציעה בישראל שתי אופציות עיקריות, שהשפיעו משמעותית על אופי הרכב, הביצועים ובעיקר על צריכת הדלק.
האופציה הבסיסית הייתה מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר. זהו מנוע ותיק ואמין, אך לא מהחזקים או המודרניים ביותר. הוא הפיק 132 כוחות סוס ומומנט של כ-16.3 קג”מ. בישראל, מנוע זה שודך בדרך כלל לגיר אוטומטי רציף (CVT), אם כי גרסאות ידניות קיימות בעולם. נתון התאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש עמד על כ-10.8 שניות (עם ה-CVT). הביצועים עם מנוע זה היו נאותים לנהיגה יומיומית רגועה, אך הרכב הרגיש מעט עצל בתאוצות ביניים או בעליות תלולות, והגיר הרציף עלול היה לגרום לרעש מנוע חזק יחסית תחת עומס.
האופציה המעניינת והפופולרית יותר הייתה ההנעה ההיברידית, שהתבססה על מנוע בנזין בנפח 1.8 ליטר במחזור אטקינסון (98 כ”ס, 14.5 קג”מ), יחד עם מנוע חשמלי (72 כ”ס, 16.6 קג”מ). ההספק המשולב של המערכת עמד על 122 כוחות סוס. גם כאן, ההנעה שודכה לגיר אוטומטי רציף (e-CVT), שהוא למעשה מערכת העברה ייחודית לרכב היברידי שאין בה הילוכים פיזיים במובן המסורתי. נתון התאוצה 0-100 קמ”ש היה דומה לגרסת הבנזין, כ-10.9 שניות, אך תחושת הכוח והזמינות המיידית של המנוע החשמלי בתאוצות מהמקום או במהירויות נמוכות הפכו את הנהיגה לעירונית לחלקה ושקטה יותר.
היתרון העיקרי של הגרסה ההיברידית הוא כמובן צריכת הדלק (או ליתר דיוק, צריכת אנרגיה כוללת). נתוני יצרן (WLTP) לגרסה ההיברידית דיברו על 4.5-4.9 ליטר ל-100 ק”מ (כ-20-22 ק”מ לליטר). בפועל, בנהיגה משולבת ובעיקר עירונית, ניתן היה להשיג בקלות צריכת דלק ריאלית של 18-20 ק”מ לליטר ואף יותר. בנסיעה בינעירונית מהירה, הצריכה עלולה לעלות מעט, אך עדיין נשארת מרשימה ביותר. גרסת הבנזין 1.6 ליטר הייתה כמובן פחות חסכונית. נתוני יצרן עמדו על כ-6.1 ליטר ל-100 ק”מ (כ-16.4 ק”מ לליטר), וצריכת דלק ריאלית בנהיגה משולבת הייתה קרובה יותר ל-13-15 ק”מ לליטר. ההבדל בצריכה משמעותי ביותר, במיוחד בנהיגה ישראלית פקוקה.
חשוב לציין שבחיפוש ברשת, גם נהגים של רכבים חשמליים ולרוב גם פלאג-אין הייבריד מחפשים את המונח “צריכת דלק”, אף שזו לא הדרך המדויקת לתאר את צריכת האנרגיה שלהם (הנמדדת לרוב בקוט”ש/100 ק”מ). אולם, במקרה של ההיברידית הסטנדרטית (לא פלאג-אין), המונח “צריכת דלק” בהחלט רלוונטי, כי היא מתדלקת בנזין ומשלבת הנעה חשמלית רק לעזר. עלות הנסיעה לקילומטר בגרסה ההיברידית נמוכה משמעותית מאשר בגרסת הבנזין, וזה יתרון כלכלי עצום בטווח הארוך, במיוחד עם מחירי הדלק בישראל.
VI. טעינה (לרכב פלאג-אין/חשמלי): כאן זה פשוט – אין מה לטעון מבחוץ
סעיף זה רלוונטי בעיקר לרכבים חשמליים מלאים (EV) או רכבי פלאג-אין היברידי (PHEV) שיכולים להיטען משקע חיצוני.
טויוטה קורולה היברידית 2019 המשווקת בישראל היא היברידית “רגילה” (Self-Charging Hybrid). המשמעות היא שהיא אינה נטענת משקע חיצוני בבית או בעמדות טעינה ציבוריות.
המערכת ההיברידית ברכב מטעינה את הסוללה הקטנה (לרוב מסוג ניקל-מטאל הידריד בדור הזה) באופן אוטומטי בשני מצבים עיקריים: ראשית, על ידי מנוע הבנזין בזמן נסיעה (במיוחד במהירויות קבועות או כשצריכת הכוח נמוכה יחסית), ושנית, וזה החלק החשוב, באמצעות מערכת הבלימה הרגנרטיבית (Regenerative Braking).
מערכת הבלימה הרגנרטיבית ממירה את אנרגיית התנועה של הרכב בחזרה לאנרגיה חשמלית בזמן האטה או בלימה, ומאחסנת אותה בסוללה. האנרגיה הזו מנוצלת בהמשך לנסיעה חשמלית קצרה במהירויות נמוכות או לסיוע למנוע הבנזין בתאוצה, וכך משפרת את צריכת הדלק הכוללת. חווית הטעינה עבור המשתמש מסתכמת למעשה רק בתדלוק בנזין, בדיוק כמו רכב קונבנציונלי, בתוספת מערכת “טעינה עצמית” שקופה לחלוטין לנהג.
לכן, אל תחפשו עמדות טעינה לטויוטה קורולה היברידית 2019. היא לא זקוקה להן. היתרון הוא בפשטות התפעול ובאפס תלות בתשתיות טעינה, החיסרון הוא כמובן שאי אפשר לנצל נסיעה חשמלית לטווחים ארוכים או במהירויות גבוהות, כמו ברכבי פלאג-אין או חשמליים מלאים.
VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש: נוחות לפני הכל
כשמדברים על חווית הנהיגה בטויוטה קורולה 2019, המילה הראשונה שעולה בראש היא “נוחות”. זו לא מכונית שנועדה לשעשע נהגים ספורטיביים, אלא כזו שנועדה להעביר אתכם מנקודה א’ לנקודה ב’ בצורה נעימה, שקטה ורגועה ככל הניתן.
נוחות הנסיעה היא נקודת חוזקה משמעותית של הקורולה בדור הזה. המתלים מכוילים על הצד הרך יחסית, והם מצליחים לספוג היטב שיבושים ומהמורות, הן בכבישים עירוניים משובשים והן בכבישים בינעירוניים. הנסיעה חלקה ונעימה, גם על אספלט פחות מושלם. זה יתרון בולט בכבישים הישראלים, שידועים במגוון רמות האיכות שלהם.
רמת בידוד הרעשים טובה למדי, במיוחד בגרסה ההיברידית בנהיגה עירונית או במהירויות נמוכות, אז הרכב נוסע על חשמל בלבד ושוררת שקט כמעט מוחלט. במהירויות בינעירוניות, רעשי רוח וכביש נוכחים, אך לא בצורה מפריעה במיוחד. בגרסאות הבנזין, רעש המנוע מורגש יותר, במיוחד תחת עומס, והגיר הרציף נוטה להשאיר את המנוע בסל”ד גבוה.
התנהגות הכביש של הקורולה בטוחה וצפויה, אבל לא מרגשת. ההיגוי קל יחסית, במיוחד במהירויות נמוכות, מה שמקל על תמרון בעיר וחנייה (גם ללא מערכת חנייה אוטומטית, אם קיימת ברמת גימור מסוימת). במהירויות גבוהות הוא מקבל משקל מסוים, אך הוא לא מציע הרבה משוב או תחושה מהכביש. אחיזת הכביש טובה, והרכב נשאר יציב ובטוח בפניות. זוויות הגלגול מורגשות מעט בפניות חדות יחסית, שוב, תוצאה של כיול המתלים הרך, אך הכל נשאר בשליטה.
תחושת הבלמים טובה בדרך כלל, אם כי בגרסה ההיברידית, המעבר בין הבלימה הרגנרטיבית לבלימת הדיסקים הפיזית יכול להיות מורגש לעיתים, ודורש הסתגלות קלה כדי לבלום בצורה חלקה לגמרי, במיוחד בעצירה מלאה. מערכת הבלימה הרגנרטיבית (שמטעינה את הסוללה בזמן האטה) פועלת באופן אוטומטי ולא ניתנת לכוונון בעוצמה (כמו בחלק מרכבי PHEV/EV), והיא חלק אינטגרלי מחווית הנהיגה ההיברידית. היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות טובה, והרכב מרגיש נטוע ובטוח בנסיעה בכבישים מהירים. היעדר גיר עם הילוכים פיזיים (בגרסאות עם גיר רציף, CVT או e-CVT) תורם לנסיעה חלקה ונטולת טלטלות, אך מנגד מונע תחושת “העברת הילוכים” מסורתית, מה שיכול להרגיש קצת מוזר למי שרגיל לרכבים עם גיר אוטומטי פלנטרי רגיל או כפול מצמדים.
VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג: ציון 5 כוכבים והרבה עזרה
בטיחות היא אחת מנקודות החוזקה המרכזיות של טויוטה קורולה 2019, וטויוטה הקדישה לנושא תשומת לב רבה בדור הזה. הרכב קיבל ציון של 5 כוכבים במבחני בטיחות רשמיים של ארגון Euro NCAP, עם ציונים גבוהים בקטגוריות השונות, כולל הגנה על מבוגרים, ילדים והולכי רגל, ותפקוד מערכות עזר בטיחותיות.
מבדקי בטיחות נוספים ושיפורים מבניים במסגרת פלטפורמת TNGA תרמו לקשיחות המרכב ולפיזור אנרגיית התנגשות בצורה יעילה יותר במקרה של תאונה. הרכב מצויד במערך כריות אוויר מלא ובסטנדרטים מבניים מודרניים.
הבשורה הגדולה ביותר בתחום הבטיחות בקורולה 2019 הייתה חבילת מערכות הסיוע לנהג (ADAS) תחת השם “Toyota Safety Sense”. בישראל, החבילה הזו הוצעה כסטנדרט (או כמעט כסטנדרט, תלוי ברמת הגימור הספציפית ובשנת הייצור המדויקת) ברמות הגימור הפופולריות כמו Sense ומעלה. המערכות המרכזיות בחבילה כללו:
- בקרת שיוט אדפטיבית (Adaptive Cruise Control – ACC): שומרת על מרחק קבוע מהרכב שמלפנים, גם בעצירה וזחילה בפקקים (בגרסאות עם גיר אוטומטי רציף).
- מערכת שמירת מרכז נתיב (Lane Tracing Assist – LTA): מסייעת לשמור את הרכב במרכז הנתיב בכבישים מסומנים היטב, ופועלת יחד עם בקרת השיוט האדפטיבית ליצירת יכולת נהיגה אוטונומית חלקית בפקקים.
- מערכת התרעת התנגשות קדמית ובלימת חירום אוטונומית (Pre-Collision System – PCS): מזהה כלי רכב, הולכי רגל (ביום ובלילה) ורוכבי אופניים (ביום) ומסוגלת לבלום את הרכב או לסייע לנהג בהיגוי חירום כדי למנוע או לצמצם את עוצמת התנגשות.
- מערכת זיהוי תמרורי מהירות (Road Sign Assist – RSA): מציגה את הגבלת המהירות הנוכחית על לוח המחוונים.
- מעבר אוטומטי בין אור גבוה לנמוך (Automatic High Beam – AHB).
התפקוד של המערכות הללו בעולם האמיתי בדרך כלל טוב ויעיל. בקרת השיוט האדפטיבית חלקה יחסית, אם כי ההאצות והבלימות יכולות להיות לעיתים מעט פתאומיות בהשוואה למערכות מתוחכמות יותר ברכבי יוקרה. שמירת מרכז הנתיב עובדת היטב בכבישים מסומנים, אך דורשת עדיין תשומת לב מצד הנהג. מערכת בלימת החירום היא כאמור מצילת חיים פוטנציאלית. בסך הכל, המערכות האלו מהוות תוספת בטיחות משמעותית ותורמות לשקט הנפשי של הנהג והנוסעים. קלות התפעול של המערכות טובה, עם כפתורים ייעודיים על ההגה ובממשק לוח המחוונים.
IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל): עלות, ערך שוק ושקט נפשי
כשאנחנו מדברים על טויוטה קורולה 2019 כיום, באפריל 2025, אנחנו מדברים בעיקר על שוק הרכב המשומש בישראל. לכן, השאלה “כמה עולה הרכב?” מקבלת משמעות שונה – היא מתייחסת למחיר המבוקש בשוק היד שנייה, המושפע מהמחירון הרשמי (למשומשות), מצב הרכב, קילומטראז’, רמת הגימור, והמצב הכלכלי הכללי בשוק הרכב.
טווח המחיר של טויוטה קורולה 2019 בשוק המשומשות בישראל (נכון לאביב 2025) נע בדרך כלל בין כ-80,000 ש”ח לכ-100,000 ש”ח ויותר, תלוי מאוד ברמת הגימור, מצב הרכב, מספר הבעלים, קילומטראז’ וכמובן הביקוש בשוק. גרסאות היברידיות, במיוחד ברמות הגימור הגבוהות יותר ועם קילומטראז’ נמוך יחסית, ימכרו לרוב בחלק העליון של הטווח, ולעיתים אף מעליו, בשל הביקוש הגבוה לחסכון בדלק ואמינותן המוכחת. המחירון הרשמי (כמו לוי יצחק) מהווה נקודת התחלה, אך המחיר הסופי בפועל נקבע במשא ומתן ובהתאם למצב הספציפי של הרכב.
בישראל, הקורולה 2019 שווקה במספר רמות גימור עיקריות. הנפוצות ביותר היו בדרך כלל “Sense” (בגרסת בנזין והיברידית) ו-“Limited” או “E-Motion” (בגרסה היברידית). רמת הגימור Sense הציעה כבר חבילת אבזור בטיחות מלאה ופרטי נוחות בסיסיים-פלוס כמו בקרת אקלים מפוצלת, מפתח חכם ומערכת מולטימדיה עם קישוריות. רמות גימור גבוהות יותר כמו Limited או E-Motion הוסיפו פריטים כמו חישוקי 17 אינץ’, מושבים עם שילוב עור, פנסי LED מלאים, חיישני חנייה קדמיים ועוד. ההבדלים המרכזיים היו באבזור הפנימי והחיצוני, בעוד יחידות ההנעה (1.6 בנזין או 1.8 היברידית) נשאר לרוב זהה בתוך כל קבוצת דגמים (בנזין/היברידי).
אחד היתרונות המשמעותיים ברכישת טויוטה הוא האחריות והאמינות. טויוטה הציעה בזמנו אחריות מלאה למספר שנים (לרוב 3 שנים או 100,000 ק”מ, המוקדם מביניהם), אך חשוב מכך, על המערכת ההיברידית (כולל הסוללה) הוענקה לרוב אחריות ארוכה יותר משמעותית, שיכולה להגיע גם ל-8 שנים או 160,000 ק”מ (חשוב לבדוק את תנאי האחריות המדויקים של הרכב הספציפי שאתם בודקים). אחריות ארוכה זו חשובה במיוחד כאשר בוחנים רכב משומש בן כמה שנים, ומעניקה שקט נפשי לגבי תקלות יקרות פוטנציאליות במערכת ההיברידית. עלויות התחזוקה השוטפת של הקורולה נחשבות לסבירות יחסית, עם מרווחי טיפולים סטנדרטיים. שווי השימוש שלה נחשב גבוה מאוד בשוק המשומשות, מה שאומר שהיא שומרת על ערכה היטב, וזה יתרון כלכלי משמעותי ביום המכירה העתידית.
לגבי תקלות או בעיות נפוצות, טויוטה קורולה נחשבת לאחת המכוניות האמינות בעולם. הדור ה-12 שומר בדרך כלל על המוניטין הזה. תקלות משמעותיות אינן נפוצות. לעיתים נרשמו תקלות קטנות יותר הקשורות למערכת המולטימדיה (עדכוני תוכנה), רעשים קלים מהמתלים או הפלסטיקה לאחר שנים, אך אלו אינן תקלות שמשביתות את הרכב או כרוכות בעלויות תיקון דרמטיות בדרך כלל, במיוחד כשהרכב עדיין תחת אחריות. בהשוואה למתחרות מסוימות, שיכולות לסבול מבעיות במערכות הילוכים מורכבות יותר (כמו גיר כפול מצמדים) או תקלות אלקטרוניקה שונות, הקורולה נחשבת ל”בולדוג” אמין וצפוי.
X. יתרונות: למה לבחור בטויוטה קורולה 2019?
טויוטה קורולה 2019 מגיעה עם רשימה ארוכה של יתרונות שהופכים אותה לבחירה אטרקטיבית ביותר, במיוחד בשוק המשומשות של 2025:
- אמינות ללא פשרות: זה אולי היתרון הגדול ביותר של הקורולה. המוניטין של טויוטה בכלל, ושל הקורולה בפרט, בנוי על אמינות יוצאת דופן. רכב מטופל היטב צפוי לעבור מאות אלפי קילומטרים ללא תקלות משמעותיות, מה שמקנה שקט נפשי עצום לבעלים, במיוחד כשמדובר ברכב משומש.
- צריכת דלק מעולה (בגרסה ההיברידית): ההנעה ההיברידית 1.8 ליטר מציעה צריכת דלק אמיתית מהטובות ביותר בקטגוריה, ומתחרה ואף עולה על רכבים היברידיים חדשים יותר או רכבי דיזל מהעבר מבחינת חסכון בעלויות הדלק בנהיגה משולבת ועירונית. זה יתרון כלכלי עצום לאורך זמן.
- מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות: חבילת Toyota Safety Sense שהוצעה כסטנדרט ברמות הגימור המרכזיות הייתה מהמתקדמות בזמנה בקטגוריה זו והיא עדיין רלוונטית ויעילה ביותר גם היום. ציון 5 הכוכבים במבחני בטיחות הוא עדות נוספת לרמת הבטיחות הגבוהה.
- נוחות נסיעה ואיכות חיים: הקורולה מציעה נוחות נסיעה גבוהה, בולמת שיבושים בצורה יעילה ומבודדת רעשים בצורה טובה למדי, במיוחד במהירויות נמוכות ובגרסה ההיברידית. זה הופך את הנסיעות היומיומיות והבינעירוניות לנעימות ורגועות.
- שמירת ערך גבוהה: הקורולה, במיוחד ההיברידית, ידועה בשמירת ערכה הגבוהה בשוק המשומשות בישראל. הביקוש הרב והמוניטין האמין מבטיחים מחיר מכירה טוב יחסית גם לאחר מספר שנים.
- הנעה היברידית חלקה ונוחה (בגרסה ההיברידית): המעבר בין מנוע הבנזין למנוע החשמלי חלק וכמעט בלתי מורגש. הנסיעה בעיר חשמלית ושקטה בחלק מהזמן, מה שמשפר משמעותית את חווית הנהיגה העירונית. הגיר הרציף (e-CVT) תורם גם הוא לחלקות.
XI. חסרונות: איפה הקורולה 2019 פחות מצטיינת?
למרות היתרונות הרבים, טויוטה קורולה 2019 אינה מושלמת, ויש לה גם כמה נקודות פחות חזקות או פשרות:
- ביצועים לא מרגשים: הן בגרסת הבנזין 1.6 ליטר והן בגרסה ההיברידית 1.8 ליטר, הביצועים מספקים בהחלט לנהיגה רגילה, אך הם רחוקים מלהיות ספורטיביים או אפילו נמרצים. מי שמחפש רכב עם “קיק” או יכולת עקיפה זריזה במיוחד יצטרך לחפש במקום אחר.
- רעש מנוע תחת עומס (במיוחד בגרסת הבנזין): בגרסת הבנזין, ובמידה מסוימת גם בגרסה ההיברידית תחת תאוצה חזקה, הגיר הרציף גורם למנוע להגיע לסל”ד גבוה, מה שיוצר רעש מנוע בולט ופחות נעים.
- מרווח במושב האחורי: בעוד שהמרווח מקדימה טוב, המושב האחורי, במיוחד בגרסת הסדאן, לא מהמרווחים בקטגוריה. מרווח הרגליים סביר, אך מרווח הראש עלול להיות מוגבל למבוגרים גבוהים. שלושה נוסעים ירגישו צפיפות.
- מערכת מולטימדיה מעט מיושנת: למרות שפונקציונלית וכוללת קישוריות סמארטפונים (לרוב חוטית), הממשק הגרפי של מערכת המולטימדיה המקורית נראה מעט מיושן ולא חד כמו במתחרות מודרניות יותר או ברכבים שיצאו בשנים מאוחרות יותר.
- הנדסת אנוש לפרקים: למרות שרוב הפקדים במקום הגיוני, חלק מהמתגים מפוזרים או לא מוארים בלילה, מה שמקשה על איתורם בחושך.
XII. בהשוואה למתחרות: מיקום בטבלה המשפחתית
טויוטה קורולה 2019 התמודדה ראש בראש בזמנה, וממשיכה להתמודד בשוק המשומשות של 2025, מול שורה של מתחרות חזקות בסגמנט המשפחתיות הקומפקטיות. לכל מתחרה יש את היתרונות והחסרונות שלה בהשוואה לקורולה.
בהשוואה למאזדה 3 מאותן שנים, הקורולה מציעה לרוב אמינות מוכחת וצריכת דלק טובה משמעותית (במיוחד ההיברידית). המאזדה 3, לעומת זאת, מציעה לרוב עיצוב חיצוני ופנימי יוקרתי ומהודר יותר, איכות חומרים פנימית עדיפה, והתנהגות כביש דינמית ומהנה יותר לנהיגה. מצד שני, המאזדה עשויה להיות פחות מרווחת מאחור ובעלת נפח תא מטען קטן יותר, וצריכת הדלק שלה גבוהה יותר באופן מובהק.
בהשוואה ליונדאי i30 או קיה פורטה (אחותה), הקורולה ההיברידית מנצחת לרוב בצריכת הדלק ובמוניטין האמינות ארוך הטווח. הדגמים הקוריאניים לרוב מציעים חבילת אבזור עשירה יותר ברמות הגימור המקבילות, מרווח פנים טוב יותר (במיוחד במושב האחורי) ותא מטען גדול יותר (באשר ל-i30, הפורטה סדאן קרובה לקורולה סדאן). הביצועים בגרסאות הבנזין עשויים להיות דומים, כאשר המנועים הטורבו הקוריאניים מציעים גמישות טובה יותר במרכז טווח הסל”ד.
בהשוואה לסקודה אוקטביה, הקורולה ההיברידית מציעה יתרון משמעותי בצריכת הדלק העירונית. האוקטביה מצטיינת באופן מסורתי במרווח פנים ענק (במיוחד במושב האחורי) ובנפח תא מטען עצום (בגרסת הליפטבק והסטיישן), מה שהופך אותה למלכת הפרקטיות בסגמנט. האוקטביה מציעה גם לרוב מנועי טורבו גמישים וחיסכון טוב בדלק גם בנסיעה בינעירונית, אך יחידות גיר ה-DSG שלה עשויות להיות פחות אמינות לטווח ארוך בהשוואה לגיר הרציף או המערכת ההיברידית של טויוטה. מבחינת בטיחות ואבזור, שלושתן מציעות חבילות טובות.
בסופו של דבר, בהשוואה למתחרותיה המרכזיות, טויוטה קורולה 2019 מיצבה את עצמה כבחירה המובילה בכל הקשור לאמינות ללא פשרות, חסכון אדיר בדלק (בגרסה ההיברידית), בטיחות ברמה גבוהה ונוחות נסיעה טובה. היא פחות מצטיינת בביצועים, מרווח פנים אחורי ורמת אבזור “פינוק” ברמות הבסיס, אך בנקודות החוזקה שלה היא לרוב עולה על המתחרות.
XIII. סיכום ומסקנות (פסק דין): האם כדאי לקנות טויוטה קורולה 2019 היום?
אחרי שצללנו לפרטים, הגיע זמן לסכם את ההתרשמות הכוללת מטויוטה קורולה 2019 ולענות על שאלת השאלות: האם כדאי לקנות אותה היום, באפריל 2025, כרכב משומש?
הקורולה 2019 היא רכב מצוין לקהל יעד ספציפי מאוד. היא בולטת בשוק המשומשות בזכות האמינות האגדית של טויוטה, שהופכת אותה לאחת הבחירות הבטוחות ביותר מבחינת תקלות פוטנציאליות ושקט נפשי. בנוסף, בגרסה ההיברידית, היא מציעה צריכת דלק פשוט פנטסטית, שרלוונטית מתמיד בעידן של מחירי דלק גבוהים. הוספת מערכות בטיחות אקטיביות כסטנדרט ברמות גימור רבות גם היא יתרון משמעותי, וכך גם נוחות הנסיעה הטובה והשמירה על ערך בשוק המשומשות.
מצד שני, מי שמחפש ביצועים ספורטיביים, חווית נהיגה מרגשת, מרווח ענק במושב האחורי או תא מטען עצום (בגרסת הסדאן), או מערכת מולטימדיה ודיגיטל מהמתקדמות ביותר, ייתכן שהקורולה 22019 תהיה פחות הבחירה האידיאלית עבורו. גם רעש המנוע תחת עומס בגרסאות עם גיר רציף יכול להפריע לחלק מהאנשים.
בהשוואה למתחרה כמו מאזדה 3 מאותה שנה, הקורולה היא בחירה פרקטית וחסכונית יותר, בעוד המאזדה 3 פונה למי שמעריך עיצוב יוקרתי יותר ותחושה “פרימיומית” יותר, גם במחיר של פחות מרווח וצריכת דלק גבוהה יותר. בהשוואה ליונדאי i30 או קיה פורטה, הקורולה מציעה לרוב חסכון דלק טוב יותר בגרסה ההיברידית ומוניטין אמינות ארוך טווח, בעוד הקוריאניות מצטיינות באבזור עשיר יותר ובמרווח פנים מעט טוב יותר.
אם אתם משפחה שמחפשת רכב אמין, בטוח וחסכוני לנסוע איתו יום יום, לגמוע קילומטרים רבים, ורוצים מינימום כאבי ראש ותקלות – טויוטה קורולה 2019, ובמיוחד הגרסה ההיברידית, היא בחירה מצוינת וכדאי לקנות אותה. היא מתאימה גם לנהגים פרטיים שנוסעים הרבה ולמי שהחסכון בעלויות הדלק נמצא בראש סדר העדיפויות. היא פחות מתאימה למי שמחפש את הרכב הכי מרווח, הכי מהיר, הכי “גאדג’טי” או הכי דינמי בסגמנט.
פסק הדין הסופי הוא שהטויוטה קורולה 2019 ממשיכה את המסורת המפוארת של הדגם, עם שיפורים מודרניים ופוקוס מובהק על הנעה היברידית חסכונית. בשוק המשומשות של 2025, היא מציעה תמורה מצוינת לכסף בזכות השילוב של אמינות, חסכון, בטיחות ושמירת ערך. היא בחירה מומלצת בחום למי שהצרכים שלו מתאימים לנקודות החוזקה שלה, והיא ללא ספק אחת המכוניות השפויות והמוצלחות ביותר שניתן למצוא בקטגוריה ובשנתון זה.