סקירה מקצועית על טויוטה ראב 4 – חוות דעת, מחיר, צריכת דלק, בטיחות ועוד

ברוכים הבאים לפורטל הרכב PRK.
היום אנחנו יוצאים למסע מעמיק אל תוך נבכי אחד הדגמים הפופולריים ביותר בישראל ובעולם כולו.
רכב שמשלב פרקטיות, אמינות ושם שכולם מכירים.
אנחנו מדברים, כמובן, על טויוטה ראב 4.
או בשמו המלא והבינלאומי: Toyota RAV4.
ראב 4 הוא לא עוד ג’יפון או קרוסאובר.
הוא חלוץ הקטגוריה המודרנית של רכבי פנאי קומפקטיים.
עוד כשהושק לראשונה בשנות ה-90, הוא הגדיר מחדש מהו רכב משפחתי שיכול גם לצאת לשבילים קלים.
עם השנים הוא עבר אבולוציה משמעותית.
הדור הנוכחי, החמישי במספר, הוצג לראשונה בסוף 2018 ומאז שולט בטבלאות המכירות.
בישראל, הוא נמכר בהיקפים אדירים.
בעיקר בגרסתו ההיברידית החסכונית.
הוא מתמודד ראש בראש מול יריבים קשוחים באחת הקטגוריות הצפופות בשוק.
מתחרים כמו יונדאי טוסון, קיה ספורטאז’ ומאזדה CX-5.
כל אחד מהם מציע משהו קצת אחר.
הראב 4 ממוקם לרוב כבחירה השמרנית והאמינה בקבוצה.
פחות נועז בעיצוב לעיתים, אבל מנצח בנקודות של שקט נפשי.
קהל היעד העיקרי שלו הוא משפחות צעירות ומבוגרות.
אנשים שמחפשים רכב מרווח, בטוח ויעיל.
מי שמעריך אמינות מעל הכל.
מי שלא רוצה להתעסק עם תקלות.
בסקירה המקיפה הזו, נצלול לעומק.
נבחן כל היבט של הראב 4.
מהעיצוב החיצוני שמקבל ביקורות שונות.
דרך תא הנוסעים ואיכות החומרים.
נמשיך לטכנולוגיה והאבזור המוצע בישראל.
נדבר כמובן על יחידת ההנעה ההיברידית המרכזית ועל צריכת דלק או צריכת אנרגיה.
נפרט על חווית הנהיגה.
נסקור את נושא הבטיחות וציוני מבחני בטיחות.
נגיע לנושא הכלכלי החשוב – מחיר, מחירון וכמה עולה הדגם ברמות גימור שונות.
נפרט את היתרונות והחסרונות המרכזיים.
נערוך השוואה קצרה למתחרים.
ולבסוף – ניתן את פסק הדין.
האם באמת כדאי לקנות טויוטה ראב 4 בשנת 2025?
האם הוא עדיין הבחירה הנכונה עבורכם?
בואו נתחיל.

II. עיצוב חיצוני

טויוטה ראב 4 דור 5 נטש את הקווים העגולים יותר של הדור הקודם.
הוא אימץ שפת עיצוב הרבה יותר קשוחה וזוויתית.
יש שיגידו אפילו “גברית” יותר.
הרושם הכללי הוא של רכב פנאי שמנסה להיראות מוכן לשטח.
גם אם רוב חייו יבלה בכבישי העיר והפרברים.
זו פילוסופיה עיצובית שמיישרת קו עם טרנדים עכשוויים.
טרנדים שבהם רכבי פנאי מתרחקים ממראה של “סטיישן מוגבהת”.

בחזית, שולט גריל גדול וטרפזי.
לצידיו פנסים קדמיים צרים וזוויתיים.
הפנסים כוללים תאורת LED בדגמים המאובזרים יותר.
עיצוב הפגוש הקדמי אגרסיבי למדי.
משלב כונסי אוויר מודגשים ובתי פנסים לערפל.
מכסה המנוע זקוף ובעל קווים חדים.
זה מעניק לראב 4 מראה זקוף ומרשים כשהוא מתקרב במראה האחורית.

מהצד, הראב 4 נראה שרירי.
קו המותניים מטפס כלפי מעלה בחלק האחורי.
קו הגג יורד בעדינות.
השילוב יוצר צללית דינמית יחסית לקטגוריה.
בתי הגלגלים מודגשים.
הם בעלי חיפוי פלסטיק שחור מחוספס.
זה מוסיף לתחושת הקשיחות והמוכנות לשטח.
חישוקי הגלגלים המוצעים בישראל משתנים לפי הרמת גימור.
בדרך כלל מדובר בחישוקי 17 או 18 אינץ’ בעיצובים שונים.
הם משלימים את המראה הכללי של הרכב.

החלק האחורי גם הוא מעוצב בזוויות חדות.
פנסים אחוריים אופקיים המחוברים בפס כרום או שחור (תלוי גימור).
הפגוש האחורי גדול ובעל אלמנטים עיצוביים נוספים.
דלת תא המטען רחבה ופרקטית.
בחלק מהגימורים יש ספוילר קטן מעל החלון האחורי.
המידות הפיזיות של הראב 4 קרובות לממוצע בקטגוריה.
הוא מעט קצר יותר ממתחרים מסוימים כמו הספורטאז’ או הטוסון החדשים יותר.
אך הוא רחב יחסית ובעל מרווח גחון סביר.
הנוכחות הכביש שלו משמעותית ובהחלט בולטת בנוף הישראלי.

III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח

כשנכנסים לתוך הטויוטה ראב 4, הרושם הוא פונקציונלי ומוצק.
טויוטה בחרה בקונספט עיצובי פשוט וקשוח יחסית.
פחות יוקרתי או מינימליסטי ממתחרים מסוימים.
אבל כזה שמשדר עמידות ואמינות.
זה מתאים לאופי הכללי של הרכב.

איכות החומרים בתא הנוסעים היא סיפור מעורב.
בחלקים העליונים של הדשבורד והדלתות יש חומרים רכים ונעימים למגע.
יש גם אלמנטים עיצוביים מעניינים.
למשל, פקדי בקרת אקלים גדולים עם גימור גומי מחוספס.
אלה משדרים תחושת עמידות.
אבל כשיורדים נמוך יותר או בודקים את החלקים הפחות נראים לעין.
מוצאים פלסטיקה קשיחה יותר.
היא אולי לא מרגישה הכי יוקרתית.
אבל איכות ההרכבה מצוינת.
אין קרקושים או חלקים רופפים.
הכל מרגיש מוצק ובנוי להחזיק מעמד שנים רבות.

הנדסת האנוש בראב 4 טובה ברובה.
רוב הפקדים נמצאים איפה שמצפים למצוא אותם.
הם קלים לתפעול גם תוך כדי נהיגה.
פקדי המיזוג הפיזיים הם דוגמה מצוינת לכך.
הם הרבה יותר נוחים לתפעול ממסכי מגע בלבד.
למרות זאת, חלק מהפקדים (כמו אלה של מערכות העזר) מפוזרים קצת.
חלקם נמצאים נמוך מדי או מוסתרים מהעין.
הראות החוצה טובה למדי.
שמשה קדמית גדולה ועמוד A לא עבים מדי.
גם הראות לאחור סבירה, אם כי החלון האחורי לא ענק.

נוחות המושבים טובה.
המושבים הקדמיים מספקים תמיכה סבירה.
גם בנסיעות ארוכות.
בחלק מהגימורים יש כיוונון חשמלי ותמיכת גב.
המושב האחורי מרווח למדי לשלושה מבוגרים.
מרווח הרגליים והראש נדיב בהחלט.
זה אחד היתרונות המרכזיים של הראב 4.
הוא מרווח מאוד לנוסעים בהשוואה לרבים ממתחריו בקטגוריה.
גם מרווח הכתפיים טוב.
דלתות נפתחות בזווית רחבה יחסית.
זה מקל על כניסה ויציאה.
ועל התקנת מושבי בטיחות לילדים.

נפח תא המטען בראב 4 גדול ושימושי.
בגרסה ההיברידית הוא עומד על כ-580 ליטר.
זה נתון מצוין לקטגוריה.
צורתו רבועה וקלה להעמסה.
סף ההטענה נמוך יחסית.
יש רצפה כפולה ואפשרויות עיגון שימושיות.
יש גם תאי אחסון קטנים נוספים בצדדים.
זה הופך את תא המטען לפרקטי במיוחד עבור משפחות.
עגלות ילדים גדולות נכנסות בקלות.
קניות מהסופר נבלעות בלי בעיה.
גם פתרונות אחסון בתוך תא הנוסעים סבירים.
תא כפפות בגודל טוב ותאים בדלתות.

IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה

היצע הטכנולוגיה והאבזור בטויוטה ראב 4 התפתח עם השנים.
בדגמים העדכניים יותר, במיוחד ברמות גימור גבוהות יותר, הוא בהחלט תחרותי.
אבל הוא לא תמיד בחזית הקטגוריה.

מערכת המולטימדיה המרכזית מבוססת על מסך מגע.
הגודל משתנה לרוב בין 8 ל-9 אינץ’ בהתאם לרמת הרמת גימור.
איכות התצוגה סבירה, לא הכי חדה או בהירה בשוק.
מהירות התגובה של המערכת גם היא לא מהמהירות שתפגשו.
יש לעיתים השהייה קלה.
מבנה התפריטים די פשוט וקל להתמצאות.
מערכת ההפעלה היא פיתוח עצמי של טויוטה.
היא פחות מודרנית או אינטואיטיבית ממערכות של יצרנים אחרים.
אין עוזר קולי מתקדם מובנה.
עם זאת, הראב 4 מציע קישוריות סמארטפונים מלאה.
יש תמיכה ב-Apple CarPlay ו-Android Auto.
בחלק מהדגמים הקישוריות אלחוטית, וזה יתרון גדול.
זה מאפשר להשתמש באפליקציות המוכרות (ניווט, מוזיקה) על מסך הרכב.

לוח המחוונים בראב 4 הוא לרוב שילוב של מחוונים אנלוגיים עם מסך דיגיטלי מרכזי.
ישנן גרסאות בהן לוח המחוונים דיגיטלי מלא.
בגרסאות ההיברידיות, המסך המרכזי מציג את מצב מערכת ההנעה.
זרימת האנרגיה בין המנועים והסוללה.
זה שימושי למעקב אחר יעילות הנהיגה.
אפשרויות התצוגה וההתאמה האישית על המסך הדיגיטלי קיימות.
אבל הן מוגבלות יחסית בהשוואה למתחרים עם לוחות מחוונים דיגיטליים מלאים.

מערכת השמע הסטנדרטית בראב 4 סבירה.
היא מספקת סאונד נקי וברור.
אבל היא לא תספק אודיופילים רציניים.
בדגמים המאובזרים יותר יש מערכת שמע משודרגת מבית JBL.
זו מערכת איכותית יותר.
מספקת צליל עשיר ועוצמתי יותר.

אבזור הנוחות משתנה משמעותית בין רמות הרמת גימור השונות המשווקות בארץ.
רמת הגימור הבסיסית לרוב מציעה את המינימום ההכרחי.
בקרת אקלים מפוצלת, כניסה והתנעה ללא מפתח.
החלונות והמראות חשמליים.
ברמות הגימור הגבוהות יותר ניתן למצוא אבזור עשיר יותר.
למשל, גג שמש פנורמי (לא בכל הגימורים או השנים), חימום ו/או אוורור למושבים.
מושב נהג מתכוונן חשמלית עם זיכרונות.
טעינה אלחוטית לטלפון.
דלת תא מטען חשמלית.
מראה מרכזית מתכהה אוטומטית.
יש גם טכנולוגיות ייחודיות לטויוטה או לדגם.
למשל, הממשק הגרפי של המערכת ההיברידית.
או מערכות הבטיחות האקטיביות שטויוטה קוראת להן Toyota Safety Sense.
אליהן נגיע בסעיף הבטיחות.
בסך הכל, הראב 4 מספק את כל האבזור הנדרש.
אבל לרוב הוא לא מפיל מהרגליים בחדשנות טכנולוגית או פירוט יוצא דופן של אבזור בסיסי.

V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה

טויוטה ראב 4 מציע מספר יחידות הנעה בשווקים שונים.
אבל בישראל, הגרסה המרכזית והפופולרית ביותר היא הגרסה ההיברידית.
מדובר במערכת היברידית מוכחת של טויוטה.
היא משלבת מנוע בנזין בנפח 2.5 ליטר.
מנוע זה פועל לרוב במחזור אטקינסון היעיל.
הוא משולב עם מנוע חשמלי (או שניים בגרסאות ההנעה הכפולה).

ההספק המשולב של המערכת ההיברידית בגרסת ההנעה הקדמית עומד על כ-218 כוחות סוס (או כ-160 קילוואט).
בגרסת ההנעה הכפולה ההספק מעט גבוה יותר.
זה מספיק בהחלט עבור רכב פנאי משפחתי.
נתון התאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש עומד על סביב 8.1-8.4 שניות.
זה לא נתון של רכב ספורטיבי.
אבל הוא מספק ביצועים טובים לתאוצות ביניים ועקיפות בטוחות.
המומנט הזמין מיידית מהמנוע החשמלי תורם לתחושת הזריזות בעיר.

העברת הכוח מתבצעת דרך גיר רציף אלקטרוני (e-CVT).
אין הילוכים קלאסיים במערכת זו.
במקום זאת, מנועי החשמל והבנזין עובדים יחד באופן חלק ורציף.
התוצאה היא נסיעה שקטה וחלקה מאוד במהירויות נמוכות.
בעת תאוצה חזקה, הגיר הרציף עשוי לגרום למנוע הבנזין לפעול בסל”ד גבוה וקבוע.
זה יכול להיות רועש יחסית.
זו תכונה מוכרת של תיבות CVT.
חלק מהנהגים לא אוהבים את הצליל הזה.
אבל היתרון הוא יעילות מקסימלית.

ונעבור לנושא החשוב ביותר בגרסה ההיברידית: צריכת דלק.
טויוטה ידועה ביעילות המערכות ההיברידיות שלה.
נתוני היצרן לפי תקן WLTP עומדים על סביב 4.5-5.0 ליטר ל-100 ק”מ.
או במילים אחרות, 20-22 ק”מ לליטר.
במציאות, צריכת דלק ריאלית בנהיגה יומיומית רגילה בישראל נוטה להיות קרובה לנתונים אלה.
במיוחד בנהיגה עירונית או בינעירונית מתונה.
ניתן להגיע בקלות ל-17-19 ק”מ לליטר.
זה נתון מצוין עבור רכב פנאי בגודל כזה.
בהשוואה לרכבי בנזין מקבילים, היתרון ביעילות משמעותי.
עבור רכב חשמלי, המונח הנכון יותר הוא צריכת אנרגיה (בקוט”ש ל-100 ק”מ).
אבל חיפוש “צריכת דלק” נפוץ גם בהקשר של רכבים חשמליים או היברידיים.
עלות הנסיעה בראב 4 היברידי נמוכה משמעותית מרכבי בנזין מקבילים.
אבל גבוהה כמובן מרכב חשמלי טהור.
ישנה גם גרסת פלאג-אין הייבריד (PHEV) שנמכרת בישראל.
לה הספק גבוה יותר וטווח נסיעה חשמלי משמעותי.
אבל היא יקרה יותר והפופולריות שלה נמוכה יותר מההיברידי הרגיל.

VI. טעינה (לרכב פלאג-אין/חשמלי)

סעיף זה רלוונטי בעיקר לגרסת הראב 4 פלאג-אין הייבריד (PHEV) ולעיתים מתייחס גם לגרסת הראב 4 הייבריד הרגיל בהיבט של ניהול אנרגיה.
במערכת ההיברידית הרגילה, הסוללה קטנה ונטענת אך ורק באמצעות מנוע הבנזין או באמצעות רגנרציה (המרה של אנרגיית בלימה לחשמל). אין אפשרות לחבר אותה למקור חשמל חיצוני. לכן, לרוב המוחלט של רוכשי הראב 4 בישראל (הגרסה ההיברידית הרגילה), נושא ה”טעינה” אינו רלוונטי במובן הקלאסי של לחבר את הרכב לשקע.

לעומת זאת, אם אתם שוקלים את גרסת הפלאג-אין הייבריד של הראב 4 (RAV4 Prime בשווקים מסוימים), נושא הטעינה הופך למרכזי. לגרסה זו סוללה גדולה יותר (כ-18.1 קוט”ש). היא מאפשרת טווח נסיעה חשמלי משמעותי, לרוב מעל 70 ק”מ בתקן WLTP, ובמציאות סביב 50-60 ק”מ בנהיגה יומיומית. כדי למצות את היכולת הזו ולחסוך בדלק באופן משמעותי, יש צורך לטעון את הסוללה באופן סדיר. קצב טעינת AC המקסימלי של הראב 4 PHEV הוא 6.6 קילוואט. טעינה מלאה משקע ביתי רגיל (חד פאזי, 10A) תיקח הרבה מאוד זמן (סביב 8-10 שעות). מעמדת טעינה ביתית (עמדת Wallbox) בהספק 3.7 קילוואט, טעינה מלאה תיקח כ-5 שעות. מעמדת 6.6 קילוואט, טעינה מלאה תארך כ-2.5-3 שעות. חשוב לציין שלראב 4 PHEV אין יכולת טעינת DC מהירה. הוא לא מיועד לטעון בעמדות אולטרה מהירות כמו רכב חשמלי טהור. חווית הטעינה הציבורית בישראל משתפרת, אבל עדיין רחוקה מלהיות מושלמת. יש יותר עמדות, אבל זמינות ותקינות עדיין מהווים אתגר לעיתים. ניהול הטעינה יכול להתבצע דרך אפליקציה של היצרן (אם זמינה ותומכת בישראל) או דרך האפליקציות של ספקיות הטעינה השונות. סוג המחבר הסטנדרטי בישראל הוא Type 2 לטעינת AC.

VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש

חווית הנהיגה בטויוטה ראב 4 מתמקדת בעיקר בנוחות ושקט.
הוא לא רכב ספורטיבי וגם לא מנסה להיות כזה.
הוא מכוון למטרה של להיות בן לוויה נעים ויעיל בנסיעות יומיומיות ומשפחתיות.

נוחות הנסיעה היא אחת מנקודות החוזק שלו.
המתלים מכוילים לצד הרך.
הם סופגים היטב את רוב שיבושי הכביש בעיר.
בורות, פסי האטה וסדקים נבלעים בצורה מרשימה.
גם בנסיעה בינעירונית הוא שומר על נינוחות.
הוא מגהץ אספלט בצורה נעימה.
בכבישים משובשים במיוחד או על שבילי קק”ל, הוא מתמודד בצורה טובה יחסית לרכב פנאי שאינו מיועד לשטח קשה.
אבל כמובן, לא מדובר ברכב שטח אמיתי.
רמת בידוד הרעשים טובה בסך הכל.
רעשי כביש ורוח מנוטרלים ביעילות במהירויות שיוט.
רעש המנוע חודר לתא הנוסעים בעיקר בתאוצות חזקות.
בגלל פעולת הגיר ה-e-CVT, המנוע עלול לעלות לסל”ד גבוה ולהישאר שם.
זה יוצר צליל עמום וקצת מפריע למי שלא רגיל לכך.

ההתנהגות הדינמית של הראב 4 צפויה ונטולת הפתעות.
ההיגוי קל וחסר משוב אמיתי.
זה מקל על תמרון בעיר ובחניה.
אבל לא מספק חווית נהיגה מרתקת בכבישים מפותלים.
אחיזת הכביש טובה ויציבה.
אפילו בגימור ההנעה הקדמית.
יש זוויות גלגול מורגשות בפניות חדות.
אבל זה טבעי ברכב פנאי גבוה יחסית.
הוא מרגיש בטוח ויציב במהירויות גבוהות.
היציבות הכיוונית מצוינת.
זה חשוב מאוד בנסיעות ארוכות בכביש 6 או בכבישים מהירים אחרים בישראל.
קלות התמרון בעיר טובה למרות המידות הלא קטנות.
ההיגוי הקל ורדיוס הסיבוב הסביר עוזרים בכך.
מערכת הבלימה יעילה.
בגרסה ההיברידית, דוושת הבלם משלבת בין בלימה רגנרטיבית לבלימה הידראולית.
המעבר ביניהן חלק ברובו.
קשה לפעמים לווסת את עוצמת הבלימה בעצירות איטיות מאוד.
היעדר גיר קלאסי והילוכים מורגש בחוויה החלקה והרציפה.
במיוחד בזינוק מהמקום ובתנועה בפקקים.
אין את “קפיצות” ההילוכים האופייניות לתיבות אוטומטיות מסורתיות.

VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג

בטיחות היא תחום בו טויוטה ראב 4 מצטיין.
הוא קיבל את הציון המרבי של 5 כוכבים במבחני בטיחות של ארגון Euro NCAP.
התוצאות היו טובות בכל הקטגוריות.
הגנה על נוסעים מבוגרים, הגנה על ילדים, הגנה על הולכי רגל ותפקוד מערכות הבטיחות האקטיביות.
מבדקי בטיחות נוספים שבוחנים את החוזק המבני של השלדה גם הם הראו תוצאות טובות.
המבנה של הראב 4 קשיח וחזק.
זה תורם רבות לבטיחות הפאסיבית במקרה של תאונה.
יש מספר רב של כריות אוויר המפוזרות ברחבי תא הנוסעים.

הראב 4 מצויד היטב גם במערכות עזר לנהג (ADAS).
חבילת Toyota Safety Sense לרוב מגיעה כסטנדרט.
היא כוללת מספר מערכות חשובות.
בקרת שיוט אדפטיבית (Adaptive Cruise Control).
מערכת סיוע לשמירה על נתיב (Lane Keeping Assist).
מערכת התרעה ומניעת סטייה מנתיב.
מערכת בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים.
זיהוי תמרורים.
אורות גבוהים אוטומטיים.
בחלק מרמות הגימור או כאופציה, ניתן למצוא גם ניטור שטחים מתים והתרעה על תנועה חוצה מאחור.
המערכות הללו מתפקדות לרוב בצורה טובה בעולם האמיתי.
הן לא מהמעודנות או החלקות ביותר בשוק.
מערכת שמירת הנתיב יכולה להיות מעט אגרסיבית לעיתים.
התפקוד של בקרת השיוט האדפטיבית טוב.
בלימת החירום האוטונומית מהווה רשת ביטחון חשובה.
קל יחסית לתפעל את המערכות הללו.
יש כפתורים ייעודיים על ההגה או בסביבתו.
הן תורמות משמעותית לציון המבדקי בטיחות הגבוה של הרכב.
ומספקות שקט נפשי נוסף לנהג ולנוסעים.

IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל)

אחת השאלות המרכזיות כששוקלים רכישת רכב היא תמיד “כמה עולה?”.
טויוטה ראב 4, במיוחד הגרסה ההיברידית הפופולרית, אינו הרכב הזול ביותר בקטגוריה.
הוא ממקום לרוב בחלק העליון של סולם המחיר בהשוואה למתחרים עממיים יותר.
הסיבה לכך היא בדרך כלל עלות הטכנולוגיה ההיברידית ומיצוב המותג.
טווח המחירון העדכני של הטויוטה ראב 4 ההיברידי בישראל (נכון לאפריל 2025) מתחיל סביב 170,000-180,000 ש”ח לרמת הגימור הבסיסית.
ויכול להגיע ליותר מ-200,000 ש”ח לגרסאות המאובזרות או גרסת הפלאג-אין היקרה יותר.

הראב 4 משווק בישראל במספר רמות גימור עיקריות.
לרוב תפגשו גימורים כמו E, Urban, Limited או Adventure.
רמת הגימור E היא הבסיסית.
היא מציעה את האבזור ההכרחי וחבילת בטיחות מלאה.
אך עשויה להיות חסרה באבזור נוחות מסוים.
רמות הגימור Urban ו-Limited מוסיפות אבזור עשיר יותר.
כמו מסך מולטימדיה גדול יותר, חישוקים קלים גדולים יותר, ריפוד עור או דמוי עור.
מושבים מחוממים, גג שמש (בחלק מהשנים והגימורים) ועוד.
רמת הגימור Adventure לעיתים מציעה מראה חיצוני קשוח יותר.
והנעה כפולה לרוב.
ההבדלים המרכזיים ביניהן הם כאמור באבזור הנוחות והעיצוב.
מבחינה מכנית, יחידת ההנעה ההיברידית לרוב זהה (למעט אולי סוג ההנעה).
כדאי לבדוק היטב את פירוט האבזור הספציפי לכל רמת גימור אצל היבואן.

תנאי האחריות על טויוטה ראב 4 טובים.
טויוטה מציעה לרוב אחריות מלאה לשלוש שנים או 100,000 קילומטר.
אבל החלק המשמעותי באחריות על דגם היברידי הוא אחריות הסוללה.
על הסוללה ההיברידית ניתנת אחריות ארוכה משמעותית.
לרוב שמונה שנים או 160,000 קילומטר.
ולעיתים אף יותר.
זה מספק שקט נפשי משמעותי.
במיוחד בהתחשב בעלות הפוטנציאלית של החלפת סוללה.
עלויות התחזוקה הצפויות לראב 4 סבירות עבור רכב מקטגוריה זו.
טיפולים תקופתיים אינם זולים במיוחד.
אבל תדירות הטיפולים נמוכה יחסית לרכבים אחרים.
כמו כן, הראב 4 נחשב לרכב אמין מאוד.
הסיכוי לתקלות או בעיות מכניות משמעותיות נמוך יחסית.
זה מקזז את עלויות הטיפולים הגבוהות יותר.
שווי השימוש של הראב 4 בישראל לרוב גבוה מאוד.
הוא שומר על ערכו היטב בשוק היד השנייה.
זה יתרון כלכלי משמעותי לטווח הארוך.
גם אם המחיר הראשוני גבוה.
אמנם אין רכב חף מתקלות, אבל הראב 4 מציג היסטוריה של אמינות יוצאת דופן בהשוואה למתחרים רבים.

X. יתרונות

  • אמינות מוכחת ושקט נפשי: טויוטה ידועה באמינותה, והראב 4 אינו יוצא מן הכלל. הסיכוי לתקלות משמעותיות נמוך מאוד, מה שמעניק לבעלים שקט נפשי ותחזוקה צפויה. אחריות הסוללה הארוכה בגרסה ההיברידית מוסיפה לביטחון.
  • יעילות דלק מעולה (בגרסה ההיברידית): צריכת דלק נמוכה באופן משמעותי בהשוואה לרכבי בנזין מקבילים. זהו יתרון כלכלי משמעותי לאורך זמן, במיוחד בשימוש יומיומי ועירוני בו המערכת ההיברידית באה לידי ביטוי.
  • מרווח פנימי ופרקטיות: הראב 4 מציע מרווח נדיב לנוסעים בשתי שורות המושבים ותא מטען גדול ושימושי. הוא נוח להעמסה ומתאים במיוחד למשפחות.
  • נוחות נסיעה: כיול המתלים הרך מספק נסיעה נוחה ונעימה גם על שיבושי כביש ישראליים אופייניים. בידוד הרעשים טוב ברוב תנאי הנהיגה.
  • בטיחות גבוהה ואבזור בטיחות עשיר: ציון מרבי במבחני בטיחות Euro NCAP וחבילת מערכות בטיחות אקטיביות מקיפה כסטנדרט, מספקות רמת בטיחות גבוהה מאוד.
  • שמירת ערך טובה: הראב 4 שומר על ערכו היטב בשוק היד השנייה בישראל, מה שהופך את ההשקעה הראשונית (גם אם גבוהה) למשתלמת יותר בטווח הארוך.

XI. חסרונות

  • איכות חומרים ותא נוסעים לא יוקרתי: למרות איכות ההרכבה הטובה, חלק מהחומרים בתא הנוסעים פלסטיקיים ופחות נעימים למגע בהשוואה למתחרים מסוימים. העיצוב פונקציונלי אך לא תמיד מרגש.
  • מערכת מולטימדיה לא בחזית הטכנולוגיה: מסך המגע סביר אך לא מהחדים או המהירים בשוק. ממשק המשתמש של טויוטה פשוט יחסית ופחות מתקדם ממערכות עדכניות של מתחרים. קישוריות סמארטפון (אם כי קיימת) לא תמיד אלחוטית בכל הגימורים.
  • חווית נהיגה לא ספורטיבית או מרגשת: ההיגוי קל וחסר משוב, והתנהגות הכביש בטוחה אך לא דינמית. הראב 4 מכוון לנוחות ויעילות, לא לספורטיביות.
  • רעש מנוע בתאוצה חזקה: פעולת הגיר ה-e-CVT עלולה לגרום למנוע הבנזין לעלות לסל”ד גבוה ורועש בתאוצות חזקות או בעליות תלולות.

XII. השוואה למתחרים

כפי שציינו במבוא, הטויוטה ראב 4 פועל בקטגוריה תחרותית ביותר. המתחרים העיקריים שלו בשוק הישראלי הם לרוב יונדאי טוסון וקיה ספורטאז’. שני קרוסאוברים פופולריים מאוד, שעברו דורות חדשים ומרשימים בשנים האחרונות.

בהשוואה לטוסון ולספורטאז’, הראב 4 ההיברידי מציע יתרון משמעותי בצריכת דלק בשימוש יומיומי. הטוסון והספורטאז’ מוצעים בישראל עם מנועי בנזין וגם בגרסאות היברידיות (פלאג-אין ולעיתים גם היברידי רגיל, תלוי שנתון וזמינות). הגרסאות ההיברידיות של יונדאי/קיה לרוב יעילות, אך בבדיקות רבות, הראב 4 עדיין שומר על יתרון קל בצריכה בעולם האמיתי, במיוחד בעיר. הטוסון והספורטאז’ לעומת זאת מציעים תא נוסעים שנראה ומורגש לרוב מודרני ויוקרתי יותר. מסכי המולטימדיה גדולים יותר, התצוגה חדה יותר והממשק ידידותי יותר. גם אבזור הנוחות עשוי להיות עשיר יותר ברמות גימור מקבילות. מבחינת עיצוב, הטוסון והספורטאז’ נועזים ובולטים יותר חיצונית ופנימית בהשוואה לעיצוב השמרני יותר של הראב 4. מבחינת חווית נהיגה, השלושה מכוונים לנוחות ולא לספורטיביות. הראב 4 אולי נוח מעט יותר על שיבושים קטנים, בעוד שהקוריאנים לעיתים מרגישים מעט יותר יציבים במהירויות גבוהות.

מתחרה נוסף שראוי להזכיר הוא מאזדה CX-5. ה-CX-5 מכוון יותר למי שאוהב לנהוג. ההיגוי שלו מדויק יותר, התנהגות הכביש ספורטיבית יותר. הוא מרגיש “נהג” יותר מהראב 4. תא הנוסעים שלו לרוב מרגיש יוקרתי ואיכותי יותר מבחינת חומרים והרכבה. עם זאת, ה-CX-5 אינו מוצע בגרסה היברידית משמעותית (יש גרסת MHEV קלה), ולכן צריכת הדלק שלו גבוהה משמעותית מזו של הראב 4 ההיברידי. הוא גם מרווח פחות לנוסעים מאחור ובעל תא מטען קטן יותר. בהשוואה ישירה, ה-CX-5 פונה לקהל יעד שונה במעט, שמעדיף חווית נהיגה ויוקרה על פני יעילות ופרקטיות מקסימלית. מתחרים נוספים בקטגוריה כוללים את סובארו פורסטר (בעל הנעה כפולה קבועה ואמינות טובה, אך פחות יעיל וטכנולוגי), סקודה קודיאק (גדול יותר, אופציה ל-7 מקומות, פחות יעיל). וכן, דגמים סיניים חדשים שמציפים את השוק ומציעים תמורה גבוהה למחיר ואבזור עשיר, אך טרם הוכיחו את עצמם לאורך זמן מבחינת אמינות ותקלות כמו הטויוטה. הראב 4 נשאר הבחירה הבטוחה והמוכחת בקטגוריה.

XIII. סיכום ומסקנות (פסק דין)

אז הגענו לשורה התחתונה. טויוטה ראב 4, במיוחד בגרסתו ההיברידית, ממשיך להיות שחקן מרכזי ואחד הרכבים הנמכרים ביותר בישראל. ההתרשמות הכוללת ממנו חיובית בהחלט. הוא לא מושלם, יש לו את נקודות התורפה שלו, אבל היתרונות המשמעותיים שלו גוברים על החסרונות עבור קהל יעד רחב מאוד.

הוא מצטיין באמינות יוצאת דופן, צריכת דלק נמוכה (לרכב בגודלו), מרווח פנים מצוין ופרקטיות לשימוש משפחתי. נוחות הנסיעה טובה ורמת הבטיחות גבוהה מאוד. אלה בדיוק הנקודות החשובות ביותר עבור רוב רוכשי רכבי הפנאי המשפחתיים. בהשוואה למתחרים, הוא אולי פחות נוצץ או מתקדם טכנולוגית בתא הנוסעים מהטוסון או הספורטאז’ החדשים, ופחות מהנה לנהיגה מה-CX-5. אבל הוא מציע חבילה שלמה ובטוחה. נושא תקלות ובעיות כמעט אינו עולה כשמדברים על הראב 4, וזה כשלעצמו יתרון עצום. גם מחירון גבוה יחסית מתקזז עם שמירת ערך מצוינת.

אז האם כדאי לקנות טויוטה ראב 4 בשנת 2025? התשובה היא בהחלט כן, עבור קהל היעד הנכון. הוא מתאים במיוחד למשפחות שמחפשות רכב אמין, חסכוני, מרווח ובטוח, ומוכנות להתפשר מעט על חווית הנהיגה או על התחושה הפנימית היוקרתית ביותר. מי שנוסע הרבה קילומטרים (במיוחד בעיר ופקקים) ייהנה מאוד מחיסכון הדלק. מי שמעריך שקט נפשי ואפס כאבי ראש עם מוסכים ותקלות ימצא בו את מבוקשו. הוא פחות מתאים למי שמחפש ביצועים ספורטיביים, פינוקים טכנולוגיים מתקדמים ביותר או עיצוב פנים יוקרתי ונועז.

בסופו של דבר, הטויוטה ראב 4 הוא “הבחירה השקולה”. הוא עושה את כל מה שצריך רכב משפחתי לעשות, והוא עושה את זה מצוין ולאורך זמן. הוא אולי לא הרכב שהכי תתלהבו לספר עליו לחברים מבחינת עיצוב או ביצועים קיצוניים, אבל הוא בהחלט אחד הרכבים שהכי תשמחו להיות הבעלים שלו כשתגיעו לתחנת הדלק או כשהשנים יעברו בלי לבקר במוסך (למעט טיפולים שוטפים כמובן). אם אלו סדרי העדיפויות שלכם, הטויוטה ראב 4 הוא בחירה מומלצת בחום.

דילוג לתוכן