אהלן וברוכים הבאים ל-PRK!
היום אנחנו צוללים עמוק אל תוך עולם הרכב הישראלי, אבל הפעם לא לכיוון הדגמים הנוצצים ביותר שיצאו רק אתמול מהסדנה.
בואו נדבר על סוס העבודה הוותיק, על רכב שעיצב את נוף הכבישים שלנו במשך שנים רבות.
אנחנו מתכוונים, כמובן, ליונדאי אקסנט (Hyundai Accent).
ספציפית, נשים זרקור על שנתון 2008.
למה דווקא 2008?
כי זו תקופה בה האקסנט היה בשיאו מבחינת פופולריות בשוק הישראלי.
והיום, למעלה מ-15 שנה אחרי, הדגם הזה עדיין רלוונטי מאוד.
בעיקר למי שמחפש רכב אמין, פשוט לתחזוקה, ובעיקר – ידידותי לכיס.
בין אם כרכב ראשון לנהג צעיר, כרכב שני למשפחה, או סתם כפתרון תחבורה בסיסי ואמין.
האקסנט 2008 (ששייכת לדור ה-MC, שיצרני הרכב נוהגים לכנות אותו כך) היה ונשאר אופציה פופולרית בשוק המשומשות.
אנחנו נבחן כאן את כל ההיבטים החשובים.
מעיצוב, דרך ביצועים ועד העלות האמיתית של החזקת רכב כזה היום.
נעבור סעיף סעיף, נפרק את הכל לגורמים.
נדבר על היתרונות, החסרונות.
נעשה גם השוואה קצרה למתחרים בני זמנו שנמצאים היום באותה קטגוריית מחיר משומשת.
המטרה שלנו?
לתת לכם את כל המידע שאתם צריכים כדי להחליט האם יונדאי אקסנט 2008 היא הרכישה הנכונה עבורכם.
בואו נתחיל.
II. עיצוב חיצוני: פונקציונליות מעל פוזה
פילוסופיה עיצובית: פשוט וטוב
נתחיל מהעיצוב החיצוני.
כשמדברים על יונדאי אקסנט 2008, חשוב להכניס דברים לפרופורציה.
אנחנו לא מדברים על פסל סביבתי על גלגלים.
הפילוסופיה העיצובית כאן היא בראש ובראשונה פונקציונליות.
הרכב עוצב כדי לשרת מטרה.
הוא לא מנסה למשוך תשומת לב מיוחדת.
הוא לא צועק “אני הכי ספורטיבי” או “אני הכי יוקרתי”.
הוא פשוט שם.
רכב סדאן קלאסי (הגרסה הנפוצה בישראל), או האצ’בק חמש דלתות (פחות נפוצה בשנה זו).
קווים נקיים, קצת שמרניים.
עיצוב שמנסה להיות נעים לעין, אבל בלי להתפרע.
אלמנטים חיצוניים: בלי דרמות
נתעמק קצת בפרטים.
הגריל הקדמי של האקסנט 2008 צנוע.
לרוב, הוא עשוי פלסטיק קשיח, לפעמים עם נגיעות כרום עדינות ברמות הגימור הגבוהות יותר (שגם הן היו בסיסיות ביחס להיום).
הפנסים הקדמיים גדולים יחסית לתקופה.
הם מספקים תאורה סבירה, לא היי-טק בשום צורה.
מצידי הרכב, הצללית מאוד סטנדרטית לקטגוריית הסופר-מיני-סדאן של אז.
קו מותניים ישר למדי, קו גג שמתעגל בעדינות אחורה.
בתי הגלגלים בגודל סביר.
חישוקי הגלגלים הנפוצים היו חישוקי פלדה עם כיסוי פלסטיק (טאסות).
ברמות גימור מעט גבוהות יותר, או כאופציה, היו חישוקי סגסוגת קלה בגודל “14 או “15.
גם הם בעיצוב פשוט, לא משהו שמלהיב.
החלק האחורי ממשיך את הקו המאופק.
פנסים אחוריים גדולים יחסית.
פגוש פשוט.
דלת תא מטען שנפתחת כלפי מעלה.
בלי ספוילרים, בלי דיפיוזרים.
פשטות היא שם המשחק.
נוכחות וממדים: לא בולט במיוחד
מבחינת נוכחות כביש, יונדאי אקסנט 2008 הוא לא רכב שגונב את ההצגה.
הוא משתלב בנוף התנועה.
מידותיו הפיזיות אופייניות לסגמנט בו הוא התמודד באותה תקופה.
הוא לא גדול במיוחד, מה שהופך אותו נוח למדי להתנהלות בעיר.
חניה איתו לרוב קלה.
השוואה לדור היוצא (שנת 2000-2005) תראה שהאקסנט 2008 גדל מעט במידותיו.
הוא הציע מרווח פנים משופר ותא מטען גדול יותר, מה שהיה יתרון משמעותי אז.
בהשוואה למתחרים מאותה שנה (כמו מאזדה 3, טויוטה קורולה, פורד פוקוס), הוא היה לעיתים מעט קטן יותר.
אבל הוא גם היה לרוב זול יותר לרכישה.
העיצוב החיצוני של האקסנט 2008 אולי לא מרגש, אבל הוא עמיד למבחן הזמן במובן שהוא פשוט ולא יצא מהאופנה בצורה דרמטית כמו עיצובים “צעקניים” יותר מאז.
זה יתרון לא קטן כשמדובר ברכב משומש בן כמעט שני עשורים.
III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח: פרקטיות בפנים
האווירה בתא הנוסעים: פונקציונלי מעל הכל
בואו ניכנס פנימה.
תא הנוסעים של יונדאי אקסנט 2008 ממשיך את הקו שהתחלנו לדבר עליו בחוץ – פרקטיות ופונקציונליות בראש ובראשונה.
האווירה הכללית פשוטה.
לא תמצאו כאן חומרים יוקרתיים או קונספט עיצובי מהפכני.
הכל במקום שלו.
מתוכנן להיות נוח לתפעול.
לפעמים זה מרגיש קצת ספרטני ביחס לסטנדרטים של היום, וזה לגמרי מובן.
אבל בקונטקסט של שנת 2008 ושל קטגוריית המחיר בה הרכב התמודד אז (וכיום בשוק המשומשות), זה בהחלט היה מקובל ואף תחרותי.
הצבעים בפנים נוטים להיות כהים, אפור ושחור, כדי להסוות טוב יותר בלאי ולכלוך.
איכות חומרים והרכבה: עמיד, לא מפואר
איכות החומרים באקסנט 2008 טובה בהיבט של עמידות.
הם אולי קשיחים למגע בחלקים רבים (במיוחד בפלסטיקה של הדשבורד והדלתות), אבל הם בדרך כלל מחזיקים מעמד יפה לאורך שנים רבות.
לא תמצאו כאן חומרים רכים או נעימים במיוחד.
המטרה הייתה ליצור תא נוסעים שיעמוד במבחן הזמן והשימוש היומיומי.
ובמובן הזה, בדרך כלל, האקסנט עומד במשימה.
איכות ההרכבה גם היא לרוב טובה.
לא תשמעו קרקושים מיוחדים מהפלסטיקה גם אחרי הרבה קילומטרים, בהנחה שהרכב טופל כראוי.
הבדים של המושבים גם הם עמידים יחסית לשחיקה.
אבל חשוב לזכור שאחרי 17 שנה, כל חומר נוטה להתבלות.
ייתכן ותראו סימני שמש על הדשבורד, שפשופים על הפלסטיקה בדלתות, או בלאי בבד המושבים.
זה טבעי לגיל.
הנדסת אנוש ונוחות מושבים: קלאסי ובסיסי
הנדסת האנוש באקסנט 2008 פשוטה וישירה.
הפקדים של בקרת האקלים (לרוב ידנית), מערכת השמע (רדיו דיסק בסיסי) והחלונות החשמליים ממוקמים במקומות צפויים וקלים לתפעול.
אין כאן מערכות מולטימדיה מורכבות או מסכי מגע שדורשים לימוד.
הכל כפתורים פיזיים, ברורים.
הראות החוצה טובה יחסית.
החלונות גדולים, קורות A לא עבות מדי.
זה מקל על תמרון וחניה.
המושבים הקדמיים בסיסיים מבחינת נוחות ותמיכה.
הם יעשו את העבודה בנסיעות קצרות ועירוניות.
בנסיעות ארוכות יותר, אולי תתחילו להרגיש קצת חוסר בתמיכה לגב.
המושבים האחוריים נוחים לשני נוסעים מבוגרים.
שלושה ירגישו צפוף למדי, כמו ברוב הסופר-מיני סדאן של התקופה.
מרווח פנים ותא מטען: סביר לגודלו
מבחינת מרווח, יונדאי אקסנט 2008 מציע מרווח סביר יחסית לגודלו החיצוני.
נוסעים מלפנים ייהנו ממרווח רגליים וראש מספקים.
מאחור, מרווח הרגליים מוגבל יותר, במיוחד אם הנוסעים מלפנים גבוהים.
מרווח הראש סביר.
מרווח הכתפיים בשתי השורות מתאים יותר לשני נוסעים.
תא המטען בגרסת הסדאן נדיב יחסית לקטגוריה.
הוא בעל נפח שימושי למדי להובלת קניות, מזוודות או עגלת ילדים קטנה.
צורתו לרוב קובייתית יחסית, מה שמקל על ניצול הנפח.
סף ההטענה אינו נמוך במיוחד.
בחלק מרמות הגימור ניתן לקפל את המושב האחורי (לרוב כחתיכה אחת או פיצול של 60/40) כדי להגדיל את נפח ההטענה לפריטים ארוכים יותר.
פתרונות אחסון נוספים בתא הנוסעים כוללים תאי אחסון בדלתות, תא כפפות בגודל סביר, ולעיתים משענת יד קדמית עם תא אחסון קטן מתחתיה.
סה”כ, תא הנוסעים באקסנט 2008 הוא מקום פונקציונלי ויעיל, גם אם לא מפנק.
IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה: מסע בזמן
מערכות טכנולוגיות: מינימליזם קלאסי
אם אתם מחפשים את הרכב שידהים אתכם עם מסכי ענק, עוזרים קוליים חכמים וקישוריות בלתי פוסקת, יונדאי אקסנט 2008 הוא לא הרכב בשבילכם.
כפי שציינו, אנחנו מדברים על רכב משנת 2008.
הטכנולוגיה בתעשיית הרכב מאז התקדמה בקצב מסחרר.
האקסנט 2008 מציע מינימום טכנולוגי הכרחי.
זה לאו דווקא חיסרון כשמדובר ברכב משומש ישן – פחות טכנולוגיה פירושה לרוב פחות דברים שיכולים להתקלקל.
אבל זה אומר שתצטרכו להתפשר משמעותית בהיבט הזה.
מערכת מולטימדיה ולוח מחוונים: רדיו דיסק וקריאה ישירה
מערכת המולטימדיה המרכזית, אם אפשר לקרוא לה ככה, היא לרוב רדיו דיסק סטנדרטי של שנת 2008.
הוא יכול לקרוא תקליטורים (CD) ובחלק מהגרסאות היה חיבור AUX פשוט.
אין מסך מגע.
אין מערכת הפעלה מורכבת.
התצוגה היא מסך קטן, מונוכרומטי לרוב, שמציג את תחנת הרדיו או את מספר הרצועה.
מהירות התגובה היא מיידית – כי אין שום דבר מורכב לחשב.
אין עוזר קולי, אין ניווט מובנה (אלא אם כן הותקן מערכת חיצונית על ידי הבעלים הקודמים).
קישוריות סמארטפונים?
תצטרכו להסתפק בכבל AUX אם קיים, או לשדרג את הרדיו למערכת אפטר-מרקט עם בלוטות’ או תכונות מודרניות יותר.
לוח המחוונים קלאסי.
שני שעונים אנלוגיים גדולים (מהירות ומד סל”ד) ושעונים קטנים יותר (מד דלק ומד טמפרטורה).
יש גם מסך LCD קטן שמציג את מד האוץ (קילומטראז’) ומחשב דרך בסיסי (שלרוב מראה רק את הקילומטרז’ הכולל והנסיעה הנוכחית).
אין לוח מחוונים דיגיטלי, אין אפשרויות תצוגה מותאמות אישית.
פשוט, ברור, וקריא.
מערכת השמע הסטנדרטית בסיסית למדי.
כמה רמקולים פשוטים שמספקים סאונד בסיסי.
אל תצפו לאיכות סאונד גבוהה.
מי שאוהב מוזיקה באיכות טובה כנראה ירצה לשדרג את המערכת.
אבזור נוחות: בסיסי לשנתו
מבחינת אבזור נוחות, האקסנט 2008 הגיע ברמות גימור שונות לישראל.
רמת הגימור הנפוצה ביותר בשוק המשומשות היא לרוב הבסיסית או הבינונית של אותה תקופה.
זה אומר שתמצאו כסטנדרט דברים כמו חלונות חשמל (לרוב רק קדמיים ברמות הכניסה), נעילה מרכזית, ומזגן (לרוב ידני).
ברמות גימור גבוהות יותר ייתכנו חלונות חשמל גם מאחור, מראות צד חשמליות, ולעיתים הגה מתכוונן לגובה.
פחות סביר למצוא דברים כמו בקרת אקלים אוטומטית, חימום/אוורור מושבים, גג פנורמי, בקרת שיוט (Cruise Control) בדגם זה.
אלו היו פריטים נדירים יחסית בסגמנט ובשנתון הזה.
באופן כללי, האבזור משקף את העובדה שמדובר ברכב שתוכנן להיות זמין וזול לרכישה.
הוא מציע את מה שהיה נחשב לסטנדרט הכרחי בשנת 2008, ולא מעבר לכך.
V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה: לא ספורטיבי, כן חסכוני (לתקופתו)
יחידות הנעה בשוק הישראלי: 1.4 ו-1.6 בנזין
היונדאי אקסנט 2008 שווק בישראל לרוב עם מנועי בנזין.
הגרסה הנפוצה ביותר הייתה כנראה מנוע ה-1.4 ליטר.
לצידו שווק גם מנוע 1.6 ליטר חזק יותר.
מנוע ה-1.4 ליטר סיפק הספק צנוע יחסית, לרוב באזור ה-95 כוחות סוס ומומנט של כ-12.7 קג”מ.
מנוע ה-1.6 ליטר היה חזק יותר, עם הספק של כ-112 כוחות סוס ומומנט של כ-14.8 קג”מ.
שני המנועים שודכו לרוב לתיבת גיר אוטומטית.
במרבית האקסנטים האוטומטיים שתמצאו משנה זו תהיה תיבת גיר פלנטרית (ממיר מומנט) עם 4 הילוכים בלבד.
הייתה גם אופציה לתיבת הילוכים ידנית עם 5 יחסי העברה, אך היא נדירה יותר בשוק המשומשות.
ביצועים ותחושת נהיגה: מספק את הסחורה ברוגע
נתוני התאוצה הרשמיים מ-0 ל-100 קמ”ש אינם עוצרי נשימה.
בגרסת ה-1.4 ליטר עם גיר אוטומטי, הנתון עמד על כ-14-15 שניות.
גרסת ה-1.6 ליטר הייתה זריזה יותר, עם נתון של כ-11-12 שניות.
המספרים האלו משקפים את אופי הרכב.
הוא לא נועד לביצועים ספורטיביים.
הוא נועד להסיע אתכם מנקודה א’ לנקודה ב’ בצורה יעילה וחסכונית (במונחי שנת 2008).
בנהיגה יומיומית, תחושת הכוח מספקת לנסיעה בתוך העיר ולכניסה רגועה לכבישים מהירים.
תאוצות ביניים, כמו עקיפות בכבישים בין-עירוניים או האצות בעליות, דורשות תכנון מראש והתמודדות עם העובדה שהגיר האוטומטי (4 הילוכים) ממהר להוריד הילוכים ומעלה את הסל”ד בצורה משמעותית.
הגיר עצמו אינו המתקדם או המעודן ביותר.
העברת הילוכים לפעמים מורגשת.
אבל הוא נחשב עמיד למדי, וזה יתרון משמעותי ברכב משומש.
צריכת דלק: תלוי רגל… וגיל
אחד הנושאים החשובים ביותר כשבוחנים רכב ישן בשוק המשומשות הוא *צריכת דלק*.
זהו מונח חיפוש פופולרי מאוד, ולא בכדי.
בעוד שבעולם הרכב החשמלי מדברים על *צריכת אנרגיה* בקוט”ש ל-100 ק”מ, ברכב בנזין ישן כמו האקסנט 2008, הנתון הזה קריטי ישירות לכיס.
נתוני היצרן WLTP לא היו רלוונטיים בשנת 2008 (התקן היה שונה, NEDC).
נתוני היצרן לאקסנט 1.4 אוטומט עמדו אז על ממוצע משולב של כ-14-15 ק”מ לליטר בתנאי מעבדה.
במציאות, צריכת הדלק תלויה מאוד באופי הנהיגה, תנאי הדרך (פקקים, עליות) ובעיקר – במצב המכני של הרכב.
אחרי 17 שנה, מנוע וגיר שעברו הרבה קילומטרים וייתכן שלא טופלו בצורה מושלמת נוטים להיות פחות יעילים.
הערכה ריאלית לצריכת דלק משולבת באקסנט 1.4 אוטומט משנת 2008 שנמצא במצב תקין תהיה באזור ה-10-12 ק”מ לליטר.
בנהיגה עירונית בפקקים, המספר יכול לרדת גם לאזור ה-8-9 ק”מ לליטר.
בכביש בינעירוני רגוע ניתן להגיע ל-13-14 ק”מ לליטר.
גרסת ה-1.6 ליטר תהיה מעט פחות חסכונית.
בהשוואה למכוניות מודרניות קטנות, צריכת הדלק של האקסנט 2008 אינה מרשימה.
היא גבוהה יותר.
אבל בהשוואה למתחרות הישירות שלה משנתון 2008, היא הייתה בהחלט תחרותית, ולעיתים אף מעט טובה יותר.
עלות הדלק היא פקטור משמעותי בעלות החזקת רכב כזה היום, וחשוב לקחת זאת בחשבון בתקציב.
VI. טעינה: לא רלוונטי
יונדאי אקסנט 2008 הוא רכב עם מנוע בנזין קונבנציונלי.
אין לו סוללות, אין לו שקעי טעינה.
הוא לא רכב היברידי, לא פלאג-אין, ובטח שלא חשמלי טהור.
לכן, סעיף זה אינו רלוונטי לסקירה זו.
ממלאים דלק ונוסעים, בפשטות.
VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש: נוחות על חשבון ריגוש
נוחות נסיעה: רכה יחסית
חווית הנהיגה ביונדאי אקסנט 2008 מכוונת בעיקר לכיוון הנוחות.
כיול המתלים רך יחסית.
בעיר, הוא סופג היטב את מרבית שיבושי הכביש, מהמורות ופסי האטה.
נסיעה על אספלט משובש תורגש, אבל לא בצורה מטרידה מדי בדרך כלל.
בכביש בינעירוני, נוחות הנסיעה טובה בנסיעה רגועה.
אבל חשוב לזכור שמדובר ברכב ישן.
מתלים שחוקים עלולים לפגוע בנוחות.
מבדק נסיעה לפני קנייה הוא קריטי לבדוק את מצב המתלים.
בידוד רעשים: סביר לשנתו, פחות ל-2025
רמת בידוד הרעשים באקסנט 2008 סבירה לקטגוריה ולשנתון שלו.
במהירויות נמוכות בעיר, תא הנוסעים שקט למדי.
אך ככל שהמהירות עולה, רעשי מנוע, רעשי רוח (במיוחד מכיוון המראות והחלונות) ורעשי כביש (מחיכוך הצמיגים באספלט, במיוחד על אספלט גס) הופכים להיות בולטים יותר.
נסיעה במהירויות גבוהות (כ-100-120 קמ”ש) מלווה ברעש רקע די משמעותי.
גם כאן, בהשוואה למכוניות מודרניות, הפער ברמת בידוד הרעשים עצום.
רכב בן 17 שנה לא יכול להתחרות ברכבים עכשוויים בהיבט הזה.
מנוע ה-4 הילוכים האוטומטי גורם למנוע לעבוד בסל”ד גבוה יחסית במהירויות בינעירוניות, מה שתורם לרעש המנוע בנסיעות ארוכות.
היעדר גיר והעברת הילוכים ברכב חשמלי, לדוגמה, מייצר חוויה שקטה בהרבה בהיבט זה.
התנהגות דינמית: בטוחה, לא מהנה
התנהגות הכביש של יונדאי אקסנט 2008 בטוחה ויציבה, אבל לא מעוררת השתאות.
ההיגוי לרוב קל מאוד, במיוחד במהירויות נמוכות, מה שמקל על תמרון בעיר.
הוא חסר משוב (פידבק) מהכביש, ואינו מדויק במיוחד.
בפניות חדות או במהירויות גבוהות יותר, זוויות הגלגול של המרכב מורגשות, בהתאם לכיול המתלים הרך.
אחיזת הכביש סבירה לשימוש יומיומי ורגוע, אך הרכב אינו נועד לנהיגה ספורטיבית.
ניסיון לדחוף אותו ללימיט יבהיר מהר מאוד שזה לא הייעוד שלו.
תחושת הבלמים לרוב בסדר, אבל פחות לינארית ומדויקת מרכבים מודרניים.
ברכב אוטומטי או חשמלי, הרגנרציה עוזרת בהאטה; באקסנט 2008, רק הבלמים הפיזיים עושים את העבודה.
יציבות כיוונית במהירויות גבוהות סבירה, אבל הרכב יכול להיות רגיש לרוחות צד.
קלות התמרון בעיר היא ללא ספק אחת הנקודות החזקות של האקסנט 2008.
הוא קומפקטי יחסית, ההיגוי קל, והראות טובה.
למטרות עירוניות, הוא בהחלט נוח.
VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג: עולם שונה
מבחני בטיחות: תזכורת לעבר
כשמדברים על *מבדקי בטיחות* ו-*מבחני בטיחות* ביונדאי אקסנט 2008, חשוב להבין שמדברים על סטנדרטים של לפני כמעט שני עשורים.
תוצאות מבחני הריסוק של Euro NCAP לדגם זה (שהוצג במקור ב-2005) היו 3 מתוך 5 כוכבים בהגנה על נוסעים מבוגרים.
זה היה ציון סביר אך לא מצטיין לתקופתו.
בהגנה על ילדים הוא קיבל ציון של 3 כוכבים גם כן.
הולכי רגל? ציון נמוך מאוד של כוכב אחד בלבד.
מספר הכוכבים הזה אולי נשמע נמוך מאוד בסטנדרטים של 2025, וזה נכון.
מכוניות מודרניות, גם הקטנות ביותר, מקבלות לרוב 4 או 5 כוכבים וכוללות מבחנים הרבה יותר מחמירים.
מבחני הריסוק של אז היו פחות מקיפים, מבנים הרכבים היו פחות מחוזקים באזורי ספיגת אנרגיה, וטכנולוגיות בטיחות פסיבית (כמו כריות אוויר מתקדמות יותר) היו פחות נפוצות.
מבחינה מבנית, האקסנט 2008 כלל אזורי קריסה בחזית ומאחור ומוטות חיזוק בדלתות, שהיו סטנדרטיים בזמנו.
אבל כאמור, התקינה וההבנה ההנדסית השתפרו פלאים מאז.
מערכות עזר לנהג (ADAS): כמעט לא קיימות
וכאן מגיע ההבדל הדרמטי ביותר בהשוואה לרכבים מודרניים: מערכות ה-ADAS (Advanced Driver-Assistance Systems) כמעט ולא קיימות באקסנט 2008.
מערכות כמו בלימת חירום אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת – כל אלה פשוט לא היו קיימות או לא היו סטנדרטיות כלל ברכבים עממיים בשנת 2008.
האבזור הבטיחותי ה”אקטיבי” (להבדיל מפאסיבי כמו כריות אוויר) הסתכם לרוב ב-ABS (מערכת למניעת נעילת גלגלים בבלימה) ובחלק מרמות הגימור גם EBD (חלוקת עומס בלימה אלקטרונית).
מערכת בקרת יציבות (ESC) לא הייתה סטנדרטית בכל הגרסאות או שהיא כלל לא הוצעה בשוק הישראלי באותה שנה.
כריות אוויר היו לרוב רק כריות אוויר קדמיות לנהג ולנוסע.
בחלק מרמות הגימור ייתכן ונמצא כריות אוויר צד (לגוף), אבל כריות וילון היו נדירות.
המשמעות היא שנהג באקסנט 2008 מסתמך בעיקר על עצמו ועל זהירותו.
אין מערכות “מצילות חיים” אקטיביות שיכולות למנוע תאונה או למזער את נזקיה בצורה משמעותית כמו ברכבים מודרניים.
הערכת תפקוד המערכות הללו פשוט אינה רלוונטית – כי הן כמעט לא קיימות.
זהו בהחלט חיסרון משמעותי ובולט של רכב ישן כמו האקסנט 2008, במיוחד כשחושבים על בטיחות משפחתית.
IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל): שוק המשומשות בפוקוס
כמה עולה יונדאי אקסנט 2008?
נגיע לשאלת השאלות עבור רבים: *כמה עולה* יונדאי אקסנט 2008?
כיוון שמדובר ברכב משומש בן 17 שנה, אין לו כמובן *מחירון* רשמי מהיבואן כמו לרכב חדש.
המחיר נקבע בשוק המשומשות הפתוח.
המחיר בפועל מושפע ממגוון גורמים: קילומטראז’, מצב מכני וחיצוני, היסטוריית טיפולים, מספר בעלים קודמים, וכן, גם קצת צבע (רכב לבן פופולרי יותר לרוב).
נכון לאפריל 2025, טווח המחיר עבור יונדאי אקסנט 2008 במצב סביר וממוצע (לא הכי שמור ולא הכי מוזנח) נע לרוב בטווח של עשרות אלפי שקלים בודדים.
אנחנו מדברים על סכומים שיכולים לנוע בין כ-10,000 ש”ח לכ-20,000 ש”ח, ולעיתים אף מעט יותר או פחות, בהתאם למצב הספציפי של הרכב ולרמת הגימור שלו.
רכב עם קילומטראז’ נמוך במיוחד ומצב מכני מעולה (נדיר לשנתון זה) יעלה יותר.
רכב שעבר הרבה קילומטרים ודורש השקעה מיידית יעלה פחות.
חשוב לבדוק את המחיר המוצע *בהשוואה* למחירים דומים ברכבים אחרים באותו שנתון וקטגוריה.
רמות גימור בישראל: לרוב בסיסיות
כפי שציינו קודם, יונדאי אקסנט 2008 שווק בישראל במספר רמות גימור.
השמות המדויקים יכולים להשתנות מעט, אך לרוב פגשנו רמות כמו Instinct או Inspire.
ההבדלים המרכזיים ביניהן התבטאו בעיקר באבזור נוחות ובטיחות בסיסי.
רמת הגימור הבסיסית כללה לרוב מזגן ידני, חלונות חשמל קדמיים, נעילה מרכזית, וצמד כריות אוויר קדמיות.
רמות הגימור הגבוהות יותר יכללו לרוב גם חלונות חשמל אחוריים, מראות חשמל, ולעיתים רדיו דיסק משודרג או כריות אוויר צד.
אין הבדלים משמעותיים ביחידות ההנעה באותה רמת מנוע (1.4 או 1.6).
המשמעות היא שרוב האקסנטים 2008 שתמצאו בשוק המשומשות יהיו מאובזרים למדי בסיסי, ורמת הגימור תשפיע מעט על ה*מחירון* המשומש שלו ביחס למצב הכללי.
אחריות ועלויות תחזוקה: האחריות עליכם
נקודה קריטית ברכב משומש בן 17 שנה: אין עליו *אחריות* יצרן.
האחריות הסתיימה מזמן.
גם על הסוללה, אם היה רכב היברידי/חשמלי, היא הייתה מסתיימת.
קניית רכב כזה היא על אחריותכם הבלעדית.
זה הופך את הבדיקה המקיפה לפני הקנייה (במכון בדיקה) לחשובה במיוחד.
בבדיקה זו ניתן לזהות *תקלות* קיימות, *בעיות* פוטנציאליות, ולשערך את מצבו המכני הכללי.
עלויות התחזוקה של יונדאי אקסנט 2008 נחשבות בדרך כלל לסבירות יחסית.
החלקים זמינים, המכונאים מכירים את הרכב היטב.
טיפולים שגרתיים (שמנים, פילטרים, בלמים, צמיגים) אינם יקרים במיוחד.
עם זאת, כמו בכל רכב ישן, יש סיכוי גבוה יותר ל*תקלות* בלתי צפויות ברכיבים שונים (מנוע, גיר, מערכת קירור, מערכת חשמל, מתלים).
עלויות התיקון של תקלות כאלו יכולות להצטבר.
חשוב לקחת בחשבון “כרית ביטחון” תקציבית לתחזוקה ותיקונים בלתי צפויים.
שווי השימוש, כלומר ירידת הערך השנתית, כבר כמעט ולא קיים ברכב בן 17.
הוא הגיע לתחתית העקומה פחות או יותר.
אבל עלויות התיקונים עלולות להפוך את ההחזקה ללא כדאית אם הרכב לא במצב טוב.
חשיבות האחריות (שאין) בהקשר זה היא שכל *בעיה* או *תקלה* שתצוץ היא על חשבונכם.
X. יתרונות: למה בכל זאת לבחור בו?
-
מחיר רכישה נמוך:
זהו ללא ספק היתרון הבולט ביותר.
האקסנט 2008 מציע נקודת כניסה זולה במיוחד לעולם הרכב.
עבור תקציב מצומצם, הוא מאפשר ניידות עצמאית בעלות ראשונית נמוכה. -
מוניטין אמינות טוב (בדרך כלל):
ליו ונדאי אקסנט 2008 יש מוניטין של רכב אמין יחסית.
עם טיפולים סדירים, הוא נוטה לעשות את העבודה נאמנה לאורך שנים רבות.
המכניקה פשוטה, פחות דברים שהולכים לרוב להתקלקל ביחס לרכבים מורכבים יותר. -
עלויות תחזוקה סבירות (טיפולים שוטפים):
חלקי חילוף זמינים יחסית, והמכונאים מכירים את הרכב “עם עיניים עצומות”.
עלות טיפולים שגרתיים אינה גבוהה במיוחד *בהשוואה* לרכבים מודרניים או לרכבים מקטגוריות יוקרתיות יותר. -
פשטות מכנית:
הטכנולוגיה המיושנת כאן הופכת ליתרון מבחינת תחזוקה ותיקונים.
מכונאי מיומן יכול לאבחן ולתקן *בעיות* רבות יחסית בקלות, ללא צורך בכלי אבחון יקרים או ידע ספציפי ברכב מודרני.
פחות רכיבים אלקטרוניים מורכבים שיכולים להיכשל. -
נוחות נסיעה עירונית ומרווח סביר:
המתלים הרכים יחסית סופגים טוב מהמורות עירוניות.
הוא קומפקטי יחסית וקל לתמרון ולחניה בעיר.
מרווח הפנים ותא המטען מספיקים למשפחה קטנה או לשימוש יומיומי.
XI. חסרונות: הפשרות שתצטרכו לעשות
-
בטיחות אקטיבית ופאסיבית מיושנת:
זהו החיסרון המשמעותי ביותר.
תוצאות *מבחני בטיחות* נמוכות בסטנדרטים של 2025.
היעדר מוחלט כמעט של מערכות עזר לנהג (ADAS) מצילות חיים.
מספר כריות אוויר מוגבל.
במקרה של תאונה, ההגנה על יושבי הרכב נמוכה משמעותית מרכבים מודרניים. -
טכנולוגיה ואבזור מינימליים:
אין מסך מגע, אין קישוריות סמארטפונים (Apple CarPlay/Android Auto), אין אבזור נוחות מתקדם (בקרת אקלים אוטומטית, בקרת שיוט וכו’).
חווית המולטימדיה והטכנולוגיה היא “מסע בזמן”. -
ביצועים צנועים ותיבת הילוכים (גיר) מיושנת:
הביצועים מספקים בקושי לנסיעה יומיומית רגועה.
מנוע ה-1.4L ובעיקר תיבת ה*גיר* האוטומטית עם 4 הילוכים בלבד, פוגעים בתאוצות ביניים והופכים עקיפות למאתגרות. -
צריכת דלק גבוהה בהשוואה לרכבים מודרניים:
בעוד שביחס לשנתון 2008 הוא היה תחרותי, *צריכת הדלק* בפועל (כ-10-12 ק”מ לליטר בממוצע) גבוהה משמעותית מרכבים קטנים ומודרניים.
עלות הדלק לאורך זמן יכולה להיות נטל משמעותי. -
פוטנציאל לתקלות ובעיות כפועל יוצא של גיל:
למרות האמינות הבסיסית, רכב בן 17 חשוף יותר ל*תקלות* ול*בעיות* מכניות שונות כתוצאה מבלאי טבעי של חלקים (גומיות, צינורות, חיישנים, רדיאטור, מכלולים חשמליים).
כל תיקון כזה הוא על חשבון הבעלים. -
חווית נהיגה בסיסית ופחות מעודנת:
בידוד רעשים בינוני, התנהגות כביש בטוחה אך לא מהנה, היגוי קל וחסר תחושה.
חווית הנהיגה פשוטה, יעילה, אבל חסרת כל אלמנט של ריגוש או עידון מודרני.
XII. יונדאי אקסנט 2008 בהשוואה למתחרים בני זמנו
כשבוחנים את יונדאי אקסנט 2008 בשוק המשומשות של היום, חשוב להשוות אותו לרכבים אחרים מאותה תקופה ומאותה קטגוריית מחיר.
המתחרות העיקריות שלו בזמנו, שרבות מהן עדיין מסתובבות על כבישי ישראל ונמכרות במחירים דומים, כוללות את:
מאזדה 3 (דור ראשון/שני, 2004-2009): המאזדה 3 נחשבה ועדיין נחשבת לרכב עם מוניטין אמינות חזק מאוד, כמו האקסנט.
אבל המאזדה 3 הציעה לרוב חווית נהיגה מהנה ומעורבת יותר, עם התנהגות כביש טובה יותר והיגוי מדויק יותר.
היא הייתה לרוב מאובזרת מעט יותר ברמות הגימור המקבילות, ועיצובה (גם פנים וגם חוץ) נחשב ליותר מודרני ונעים לעין באותה תקופה.
מצד שני, מחירי המאזדה 3 המשומשת באותם שנתונים נוטים להיות גבוהים יותר מאלה של האקסנט, ועלויות חלפים או תיקונים מסוימים עלולות להיות מעט יקרות יותר.
צריכת הדלק שלהם לרוב דומה או מעט פחות טובה מזו של האקסנט.
טויוטה קורולה (דור תשיעי/עשירי, 2000-2013): טויוטה קורולה היא אגדת אמינות ידועה.
מכונית ששורדת שנים רבות עם מינימום תקלות בדרך כלל.
בהשוואה לאקסנט, הקורולה מאותם שנתונים נחשבת לרוב ליקרה יותר לרכישה בשוק המשומשות, פשוט בגלל המוניטין הבלתי מעורער שלה לאמינות מופלגת.
חווית הנהיגה בקורולה לרוב אפילו יותר משעממת ופחות מעורבת מזו של האקסנט.
היא נוטה להיות יותר “ספוגית” ופחות מחוברת לכביש.
העיצוב שלה גם הוא מאוד שמרני ופונקציונלי.
אבל מי שמחפש בראש ובראשונה שקט נפשי מבחינת תקלות ובעיות מכניות, ימצא בקורולה תחרות קשה לאקסנט.
עלויות התחזוקה השוטפות דומות, אך הפוטנציאל לתיקונים גדולים נמוך יותר בתיאוריה.
פורד פוקוס (דור שני, 2005-2010): הפורד פוקוס מאותם שנתונים הציעה חווית נהיגה טובה משמעותית מהאקסנט ומהקורולה.
התנהגות הכביש שלה הייתה מצוינת, עם היגוי חד ומדויק.
גם איכות החומרים בתא הנוסעים הייתה לרוב טובה יותר מזו של האקסנט.
מצד שני, המוניטין של הפוקוס לאמינות (במיוחד של תיבות ה*הילוכים* האוטומטיות שלה לאורך זמן) פחות טוב מזה של יונדאי או טויוטה.
היא הייתה נוטה יותר ל*תקלות* ו*בעיות* מכניות שונות בגיל מתקדם.
עלויות התיקון יכולות להיות גבוהות יותר.
לרוב, מחירי הפוקוס משנתון 2008 בשוק המשומשות יהיו דומים או מעט נמוכים יותר מאלה של האקסנט.
קיה ריו (דור שני, 2005-2011): הקיה ריו היא אחות תאומה כמעט ליונדאי אקסנט, שתיהן מבית היוצר של יונדאי-קיה.
הן חלקו פלטפורמה, מנועים ותיבות *גיר* דומות.
לכן, כל מה שנאמר על האקסנט מבחינת ביצועים, *צריכת דלק*, אמינות בסיסית, ופשטות מכנית נכון ברובו גם לריו מאותם שנתונים.
ההבדלים הם בעיקר קוסמטיים בעיצוב החיצוני והפנימי, ולעיתים באבזור הבסיסי שהוצע ברמות הגימור השונות בישראל.
הריו היא מתחרה ישירה מאוד, ובחירה בינה לבין האקסנט היא לרוב עניין של העדפה עיצובית אישית או מצב הרכב הספציפי שנמצא.
מחירי המשומשות שלהן לרוב דומים מאוד.
בסה”כ, יונדאי אקסנט 2008 מתבלט *בהשוואה* למתחרים בני זמנו בעיקר בזכות מוניטין האמינות הסביר שלו, עלויות הרכישה הנמוכות יחסית, ועלויות התחזוקה הבסיסיות הנוחות.
הוא פחות טוב מהחלק מבחינת חווית נהיגה או איכות חומרים, ובטיחות אקטיבית כמעט לא קיימת באף אחד מהם באותה מידה בסטנדרטים מודרניים.
XIII. סיכום ומסקנות: פסק דין על גלגלים
התרשמות כללית: סוס עבודה ותיק
אז מה היה לנו?
יונדאי אקסנט 2008 הוא רכב ששיחק תפקיד משמעותי בנוף הרכב הישראלי במשך שנים.
היום, בשנת 2025, הוא כבר רכב ותיק מאוד בשוק המשומשות.
ההתרשמות הכוללת ממנו היא של סוס עבודה נאמן ויעיל.
הוא לא נועד להלהיב, לחדש, או להפתיע.
הוא נועד לעשות את מה שהוא יודע – להסיע נוסעים ממקום למקום בצורה פשוטה, בדרך כלל אמינה, ובעלות ראשונית נמוכה.
העיצוב שלו פונקציונלי מבחוץ ומבפנים.
הטכנולוגיה מיושנת לחלוטין במונחים של היום.
הביצועים צנועים.
חווית הנהיגה בסיסית ומכוונת לנוחות על חשבון כל דבר אחר.
נקודת התורפה הגדולה ביותר שלו, כמו של כל רכב משנתון זה, היא נושא הבטיחות, הן הפאסיבית והן האקטיבית.
מצד שני, מוניטין האמינות שלו, הפשטות המכנית ועלויות הרכישה והתחזוקה הבסיסיות הופכים אותו לאופציה לגיטימית עבור קהל יעד מאוד ספציפי.
האם כדאי לקנות יונדאי אקסנט 2008?
נענה על השאלה שמרחפת באוויר: *האם כדאי לקנות* יונדאי אקסנט 2008 בשנת 2025?
התשובה, כמו תמיד, היא – תלוי למי, ולמה.
למי הרכב מתאים במיוחד?
הוא מתאים בראש ובראשונה למי שיש לו תקציב רכישה מוגבל מאוד.
למי שמחפש רכב פשוט ובסיסי שישמש כנקודת כניסה לעולם הרכב או כפתרון תחבורה נקודתי.
הוא יכול להיות אופציה לנהג חדש שמחפש רכב זול וסלחני לטעויות ראשוניות.
גם כרכב שני או שלישי בבית, לנסיעות קצרות, הסעת ילדים לחוגים או סידורים עירוניים, הוא יכול להיות יעיל.
למי פחות מתאים?
הוא פחות מתאים למי ששם דגש גבוה על בטיחות מתקדמת – הציון שלו ב*מבדקי בטיחות* מיושן ומערכות אקטיביות נעדרות.
הוא לא מתאים למי שנוסע נסיעות ארוכות ובינעירוניות בתדירות גבוהה – *צריכת הדלק* שלו גבוהה יחסית ונוחות הנסיעה במהירות גבוהה מוגבלת.
הוא בטח לא מתאים לחובבי גאדג’טים או למי שמצפה לחווית נהיגה מודרנית ומעודנת.
הוא גם לא מתאים למי שלא מוכן לקחת סיכון מסוים ל*תקלות* ו*בעיות* שעלולות לצוץ ברכב ישן (למרות המוניטין האמין יחסית).
פסק דין סופי: רכישה שצריך לבדוק היטב
יונדאי אקסנט 2008 הוא רכב שמציע עסקה פשוטה: תמורה סבירה למחיר רכישה נמוך.
הוא אופציה הגיונית למי שמחפש רכב בסיסי, אמין יחסית וידידותי לתקציב בטווח הקצר (מבחינת רכישה ראשונית).
אבל חשוב להבין את הפשרות המשמעותיות: בטיחות מיושנת, היעדר טכנולוגיה, ביצועים צנועים, ו*צריכת דלק* גבוהה יחסית למודרניים.
והכי חשוב: קניית רכב בן 17 מחייבת בדיקה מקיפה ויסודית לפני הרכישה.
האם הרכב הספציפי שאתם בוחנים טופל כראוי?
מה מצבו המכני בפועל?
האם יש *תקלות* או *בעיות* ידועות לדגם או לשנתון זה? (כדאי לחפש *חוות דעת גולשים* בפורומים וקבוצות רכב ספציפיות).
רק אחרי בדיקה כזו, והבנה מלאה של כל היתרונות והחסרונות, תוכלו להחליט אם ה*מחיר* הנדרש שווה את העסקה הספציפית הזו.
אם התקציב שלכם מאפשר זאת, אולי כדאי לחפש רכב מעט יותר חדש, שיציע רמת בטיחות וטכנולוגיה גבוהות יותר ו*צריכת דלק* טובה יותר.
אבל בטווח המחיר הנמוך ביותר, האקסנט 2008 נשאר שחקן רלוונטי בזכות הפשטות והאמינות היחסית שלו, כסוס עבודה שפשוט ממשיך לנסוע.