ברוכים הבאים לפורטל הרכב PRK!
אנחנו כאן כדי לצלול לעומקם של גלגלים, מנועים ופח, ולהביא לכם את הסקירות המקיפות ביותר על כלי הרכב שמעניינים אתכם.
הפעם, על הכוונת שלנו נמצא אחד הכוכבים הגדולים בשוק הרכב הישראלי בשנים האחרונות, במיוחד בגרסתו הירוקה יותר.
יונדאי טוסון הייבריד (Hyundai Tucson Hybrid) – רכב הפנאי הקומפקטי (או אולי המשפחתי הגדול, תלוי את מי שואלים) שמטייל קבוע בצמרת טבלאות המכירה בישראל.
האם הוא באמת עומד בציפיות? האם שילוב המערכת ההיברידית הופך אותו לקנייה משתלמת במיוחד בשוק המקומי?
יצאנו לבדוק את הדור הנוכחי של הטוסון בגרסה ההיברידית, לפרק אותו לגורמים, ולראות אם כל ההייפ מוצדק.
התיישבו בנוח, הסקירה המלאה מתחילה עכשיו.
I. מבוא
יונדאי טוסון (Hyundai Tucson) בדורו הרביעי, שהוצג בסוף 2020 והגיע לישראל בתחילת 2021, עשה קפיצת מדרגה משמעותית לעומת הדור הקודם.
הוא נטש את העיצוב השמרני יחסית לטובת שפה עיצובית נועזת ופורצת דרך, כזו שגורמת לו לבלוט בנוף רכבי הפנאי.
מעבר לעיצוב, הטוסון החדש התעדכן מהותית גם בתא הנוסעים, בטכנולוגיה, וחשוב מכל – ביחידות ההנעה.
הגרסה ההיברידית (Hybrid Electric Vehicle – HEV) הפכה להיות אחת הגרסאות הפופולריות ביותר בישראל, ולא בכדי.
היא מבטיחה שילוב של ביצועים טובים יותר ובעיקר צריכת דלק עדיפה בהשוואה לגרסת הבנזין הסטנדרטית, תוך שמירה על השימושיות והפרקטיות של רכב פנאי משפחתי.
הטוסון מתמקם בקטגוריית C-SUV, קטגוריה צפופה ותחרותית להפליא בישראל.
הוא מתמודד ראש בראש מול יריבים ותיקים וחזקים לא פחות.
בין המתחרים העיקריים בשוק הישראלי ניתן למנות את קיה ספורטאז’ (Kia Sportage), במיוחד בגרסה ההיברידית המקבילה שמחלוקת איתו פלטפורמה ויחידת הנעה.
עוד מתחרה רציני הוא טויוטה ראב 4 היברידי (Toyota RAV4 Hybrid), שנחשב למוביל הקטגוריה ההיברידית שנים רבות.
רכבים נוספים באותה קטגוריה כוללים את פורד קוגה (Ford Kuga), ניסאן קשקאי (Nissan Qashqai) ועוד, אם כי גרסאות היברידיות מלאות פחות נפוצות אצל חלקם בהשוואה לטוסון/ספורטאז’/ראב4.
הטוסון מנסה למצב את עצמו כרכב פנאי טכנולוגי, מעוצב, ומשתלם בגרסתו ההיברידית, שמספק חבילה מקיפה למשפחה הישראלית.
קהל היעד העיקרי של יונדאי טוסון היברידית הוא משפחות.
משפחות שמחפשות רכב גדול מספיק, שימושי, עם תא מטען נדיב, נוחות נסיעה סבירה, ובעיקר – חיסכון יחסי בדלק בנסיעות יומיומיות ובינעירוניות.
מדובר בדרך כלל בזוגות עם ילדים, הזקוקים למקום למושבי בטיחות, עגלות, ציוד לטיולים וקניות.
השילוב של מראה אופנתי, אבזור נדיב יחסית (ברמות הגימור הגבוהות) ומוניטין האמינות של יונדאי, הופכים אותו לאופציה אטרקטיבית עבור קהל רחב.
בסקירה זו, נפרט לעומק על כל היבט חשוב של יונדאי טוסון היברידית.
נעבור על העיצוב החיצוני הייחודי שלו, ניכנס לפרטי תא הנוסעים ואיכות החומרים.
נסקור את המערכות הטכנולוגיות והאבזור המוצע.
נעמיק בביצועים של יחידת ההנעה ההיברידית ונענה על השאלה הבוערת – מהי צריכת הדלק בפועל?
נדון בחווית הנהיגה, נוחות הנסיעה והתנהגות הכביש.
נבחן את נושא הבטיחות לעומק, כולל מבדקי בטיחות ומערכות העזר לנהג.
ולבסוף, נעסוק בהיבטים הכספיים – כמה עולה הרכב, מה כוללות רמות הגימור השונות, ומהי האחריות.
נציג את היתרונות והחסרונות, נערוך השוואה למתחרים, ונסכם בפסק דין האם כדאי לקנות יונדאי טוסון היברידית ומי קהל היעד המתאים ביותר עבורו.
אולי נשלב גם כמה חוות דעת גולשים נפוצות.
II. עיצוב חיצוני
אי אפשר לדבר על יונדאי טוסון החדש בלי להתייחס לעיצוב החיצוני שלו.
זהו ללא ספק אחד האלמנטים המרכזיים והבולטים ביותר ברכב, כזה שגורם לו לבלוט על הכביש.
יונדאי כינו את שפת העיצוב הזו “פרמטריק דיינמיקס” (Parametric Dynamics), והיא מתבטאת במשטחים בעלי זוויות חדות, קווים גאומטריים ואלמנטים נסתרים שמתגלים לעין רק בזוויות מסוימות.
הרושם הכללי הוא של רכב מודרני, נועז, כמעט עתידני, ששובר את המוסכמות של קטגוריית רכבי הפנאי המשפחתיים שנוטים להיות שמרניים יותר.
החלק הקדמי של הטוסון הוא ללא ספק גולת הכותרת העיצובית.
הגריל הקדמי העצום, שצורתו מזכירה כנפיים או תכשיט משובץ, משלב בתוכו באופן גאוני את תאורת היום (DRL – Daytime Running Lights).
כשהרכב כבוי, הם נראים כמו חלק אינטגרלי מהגריל, משטחים כהים שמתמזגים עם העיצוב.
רק כשהרכב מופעל, הם נדלקים ויוצרים חתימת אור ייחודית ומרשימה בצורת ‘כנפיים’ או ‘עיניים’ בקצוות הגריל.
הפנסים הראשיים עצמם, לעומת זאת, ממוקמים נמוך יותר בתוך יחידות נפרדות בפגוש הקדמי, סידור שדורש קצת הסתגלות אבל בהחלט תורם למראה הדרמטי.
פרופיל הצד של הטוסון ממשיך את הקו העיצובי האגרסיבי והחד.
קו המותניים עולה בזווית חדה לעבר החלק האחורי, ומשתלב עם קו הגג המשתפל קלות.
בתי הגלגלים מודגשים מאוד, וישנן הטבעות וקיפולי פח עמוקים בדלתות ובכנפיים שיוצרים משחקי אור וצל מעניינים.
מסגרת החלונות כולה מוקפת בפס כרום מבריק, שמוסיף נגיעה של יוקרה, ומתעקל כלפי מעלה בקורה C האחורית, יוצר מעין סנפיר.
חישוקי הגלגלים המוצעים בגרסה ההיברידית בישראל הם בדרך כלל בקוטר 18 או 19 אינץ’, עם עיצובים גאומטריים שתואמים את שפת העיצוב הכללית של הרכב ותורמים לנוכחות הכביש המרשימה שלו.
הם נראים גדולים ופרופורציונליים לגודל הרכב.
גם החלק האחורי של יונדאי טוסון ממשיך להיות לא שגרתי ומודרני.
פנסי ה-LED האחוריים מחוברים באמצעות פס תאורה אופקי לכל רוחב דלת תא המטען, טרנד פופולרי כיום.
אבל כאן, הפנסים עצמם אינם יחידות רציפות, אלא מחולקים לשלושה “ניבים” או “טפרים” בכל צד, היוצרים גם הם חתימת אור ייחודית וזכירה מאוד, במיוחד בלילה.
הפגוש האחורי גדול וכולל אלמנטים עיצוביים נוספים שמדגישים את המראה “הקשוח” של רכב פנאי.
ישנם מחזירי אור אנכיים בקצות הפגוש, וספוילר קטן ממוקם בקצה הגג.
בסך הכל, העיצוב של הטוסון החדש הוא הצהרה אופנתית ברורה, כזו שאו שאוהבים אותה מאוד, או שממש לא מתחברים אליה.
הוא בהחלט גדול ומרשים למראה, וממדיו הפיזיים (כ-4.5 מטר אורך) ממקמים אותו בחלק הגדול של קטגוריית ה-C-SUV, קרוב יותר לרכבים כמו ראב4 מאשר לקשקאי, למשל.
בהשוואה לדור היוצא, הטוסון החדש ארוך, רחב ונמוך יותר, מה שמעניק לו פרופורציות דינמיות יותר.
III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח
אם העיצוב החיצוני של יונדאי טוסון החדש הוא מהפכני ונועז, תא הנוסעים שלו מציג גישה שונה במקצת, כזו שמשלבת מודרניזציה עם פונקציונליות, אם כי לא בהכרח בקונספט מינימליסטי.
האווירה הכללית היא של תא נוסעים מרווח, עשיר בטכנולוגיה, ומתוכנן היטב ברובו, עם כמה נקודות פחות מוצלחות בהנדסת האנוש.
הקונספט העיצובי בפנים נראה מודרני ונקי יחסית, עם דגש על קווים אופקיים שנועדו להדגיש את רוחב תא הנוסעים ולהעניק תחושת מרווח גדולה יותר.
בכל הנוגע לאיכות חומרים, הטוסון ההיברידית מציגה תמונה מעורבת.
בחלקים העליונים של הדשבורד והדלתות תמצאו פלסטיקה רכה ונעימה למגע, שמעניקה תחושה איכותית למדי, במיוחד ברמות הגימור הגבוהות יותר.
גם איכות ההרכבה נראית טובה בדרך כלל, ללא קרקושים או חופשים משמעותיים, לפחות ברכבים חדשים.
עם זאת, ככל שיורדים נמוך יותר בתא הנוסעים או בחלקים פחות נראים לעין, הפלסטיקה הופכת לקשיחה ופחות נעימה.
זהו מאפיין נפוץ בקטגוריה הזו, והטוסון אינו שונה מהותית בהקשר זה מרוב מתחריו הישירים.
אבל, בהשוואה לדור הקודם של הטוסון, יש שיפור ניכר בתחושת האיכות הכללית.
הנדסת האנוש בטוסון החדש טובה ברובה, אך עם כמה נקודות שנויות במחלוקת.
מיקום הפקדים העיקריים, כמו אלה של בקרת האקלים ומערכת המולטימדיה, נוח ואינטואיטיבי בדרך כלל.
מושב הנהג ותנוחת הנהיגה גבוהים ושולטים כמצופה ברכב פנאי, ומאפשרים ראות טובה החוצה, אם כי קורות A עבות יחסית עלולות להפריע קלות בשדה הראייה בפניות חדות.
נקודת המחלוקת העיקרית היא ממשק השליטה על מערכות המיזוג והאודיו ברמות הגימור הגבוהות.
במקום כפתורים פיזיים, יונדאי בחרו במשטחי מגע קיבוליים, שנראים אולי מודרני אבל פחות נוחים לתפעול תוך כדי נהיגה מאשר כפתורים רגילים, הדורשים מבט מטה כדי לוודא שמפעילים את הפונקציה הנכונה.
נוחות המושבים היא נקודה חזקה בטוסון ההיברידית.
המושבים הקדמיים נוחים ותומכים היטב גם בנסיעות ארוכות, ובגרסאות המאובזרות כוללים כוונון חשמלי, חימום ואף אוורור (שאינו תמיד סטנדרטי בקטגוריה).
גם המושבים האחוריים מרווחים ונוחים מאוד, עם זווית משענת גב מתכווננת, מה שמשפר משמעותית את הנוחות לנוסעים מאחור בנסיעות ארוכות.
יש מרווח נדיב לרגליים, ראש וכתפיים, מה שהופך את הטוסון לרכב משפחתי שימושי מאוד.
שלושה מבוגרים יוכלו לשבת מאחור בצפיפות מסוימת, אבל שניים ייסעו בנוחות רבה.
נפח תא המטען ביונדאי טוסון היברידית עומד על כ-503 ליטר (נתון מעט נמוך יותר מגרסת הבנזין בשל מיקום הסוללה ההיברידית).
זהו נפח מכובד בהחלט, גדול מספיק למשפחה עם ילדים קטנים או לטיול ארוך.
צורת תא המטען רבועה ונוחה להטענה, וסף ההטענה נמוך יחסית, מה שמקל על הכנסת פריטים כבדים או גדולים.
ישנן אפשרויות עיגון שימושיות, תא אחסון קטן נוסף מתחת לרצפה (אם כי לא עמוק במיוחד בגרסה ההיברידית).
קיפול המושבים האחוריים יוצר שטח הטענה גדול וישר למדי, שימושי להובלת פריטים גדולים.
בסך הכל, הטוסון ההיברידית מציעה חבילה פנימית מרווחת ושימושית מאוד, כזו שתשרת היטב משפחה ממוצעת בישראל.
IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה
הדור הרביעי של יונדאי טוסון היברידית עמוס בטכנולוגיה ואבזור, וזהו אחד מנקודות החוזקה שלו, במיוחד בהשוואה למתחרים ותיקים יותר.
המערכות הטכנולוגיות נועדו לשפר את נוחות הנסיעה, הבטיחות (עליה נרחיב בהמשך), והקישוריות.
הדגש הוא על ממשקים דיגיטליים ומערכות עזר מתקדמות.
מערכת המולטימדיה המרכזית בטוסון ההיברידית בישראל, ברמות הגימור הגבוהות, כוללת מסך מגע בגודל 10.25 אינץ’.
איכות התצוגה טובה מאוד, חדה וברורה, ומהירות התגובה למגע סבירה בהחלט, אם כי לא הכי מהירה בשוק.
מבנה התפריטים קצת עמוס בהתחלה, אך קל להתרגל אליו לאחר שימוש קצר.
מערכת ההפעלה מתוצרת יונדאי עצמה (ולא אנדרואיד או מערכת מוכרת אחרת), אך היא תומכת באופן מלא בקישוריות סמארטפונים באמצעות Apple CarPlay ו-Android Auto.
חשוב לציין שברמות הגימור הבסיסיות יותר המסך קטן יותר (8 אינץ’) והקישוריות עם הסמארטפון היא באמצעות כבל בלבד, בעוד שברמות הגבוהות הקישוריות אלחוטית, נוחה הרבה יותר.
איכות העוזר הקולי (דרך הממשקים של הסמארטפון) תלויה כמובן בטלפון עצמו.
במקום לוח מחוונים אנלוגי או שילוב שלו עם מסך קטן, יונדאי טוסון מגיע ברמות הגימור הגבוהות עם לוח מחוונים דיגיטלי מלא בגודל 10.25 אינץ’.
לוח זה מציג מידע מגוון בצורה ברורה, כולל נתוני נהיגה, מצב מערכת היברידית, מערכות בטיחות ועזר לנהג, נתוני צריכת דלק, ומידע ממערכת הניווט (אם קיימת).
ישנן מספר אפשרויות תצוגה להתאמה אישית, כולל עיצובים שונים שמשתנים לפי מצב הנהיגה הנבחר.
הגרפיקה נעימה לעין והמידע קריא גם באור יום חזק.
האבזור בטוסון ההיברידית בישראל נדיב בדרך כלל, במיוחד ככל שעולים ברמות הגימור.
מעבר למערכת המולטימדיה ולוח המחוונים הדיגיטלי, ניתן למצוא פריטי נוחות כמו בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג מאחור (חיוני למשפחות בקיץ הישראלי), מפתח חכם וכפתור התנעה, בלם יד חשמלי, חיישני חניה היקפיים, מצלמת רוורס באיכות טובה, ואף מצלמת 360 מעלות ברמות הגימור הבכירות.
פינוקים נוספים כוללים גג פנורמי נפתח (שמוסיף אור ותחושת מרווח), מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית עם זיכרונות, חימום ואוורור, חימום למושבים האחוריים, ומשטח טעינה אלחוטי לטלפון.
ישנן גם טכנולוגיות ייחודיות כמו מערכת לניטור שטח מת הכוללת תצוגה על גבי לוח המחוונים הדיגיטלי בעת איתות, גימיק נחמד שמוסיף לבטיחות.
רמת האבזור בהחלט תחרותית בקטגוריה ואף מעבר לכך ברמות הגימור המאובזרות ביותר.
V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה
יחידת ההנעה ההיברידית היא כאמור אחד ההבדלים המרכזיים והחשובים ביותר בין הטוסון ההיברידי לגרסאות הבנזין או הדיזל.
מדובר במערכת היברידית מלאה (HEV – Full Hybrid), שמסוגלת לנוע על חשמל בלבד, על מנוע בנזין בלבד, או על שילוב של שניהם.
היא לא דורשת טעינה חיצונית, והסוללה נטענת באמצעות בלימה רגנרטיבית (המרת אנרגיית בלימה לחשמל) ומנוע הבנזין.
יחידת ההנעה ההיברידית ביונדאי טוסון מורכבת ממנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר טורבו (GDi), שמייצר 180 כוחות סוס, ומנוע חשמלי שמייצר כ-60 כוחות סוס (44 קילוואט).
ההספק המשולב של המערכת עומד על 230 כוחות סוס (169 קילוואט) ומומנט משולב של 35.7 קג”מ (350 ניוטון-מטר).
הכוח עובר לגלגלים הקדמיים (בגרסה היברידית רגילה, יש גם גרסת 4X4 בחו”ל אך פחות נפוצה בישראל) דרך תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית בעלת 6 יחסי העברה.
זהו לא **גיר** רציף (CVT) הנפוץ ברכבים היברידיים רבים, אלא תיבה אוטומטית רגילה יחסית, אם כי היא מכוילת לעבוד בתיאום עם המנוע החשמלי.
נתון התאוצה הרשמי מ-0 ל-100 קמ”ש עומד על כ-8 שניות, נתון מצוין לרכב משפחתי בגודל הזה, ומאפשר עקיפות בטוחות והשתלבות קלה בתנועה.
הביצועים בנהיגה יומיומית ותאוצות ביניים מרגישים זריזים וחסרי מאמץ, במיוחד בתנועה עירונית בה המנוע החשמלי מסייע באופן משמעותי.
נעבור לשאלה שמעניינת רבים: מהי צריכת דלק של יונדאי טוסון היברידית?
נתון היצרן הרשמי (לפי תקן WLTP) עומד על כ-17.5 ק”מ לליטר בממוצע.
אבל כידוע, נתוני WLTP הם אופטימיים למדי ומושפעים מאוד מתנאי הנהיגה.
במציאות הישראלית, עם עומסי תנועה, מזג אוויר חם שמחייב שימוש מוגבר במיזוג, וטופוגרפיה משתנה, צריכת הדלק בפועל תהיה לרוב פחות טובה.
מניסיון במבחני דרכים וחוות דעת גולשים, ניתן לצפות לצריכת דלק ריאלית של כ-14-16 ק”מ לליטר בנסיעה משולבת ממוצעת, וייתכן אף יותר מ-16 ק”מ לליטר בנסיעה בינעירונית רגועה.
בנסיעה עירונית, בה המערכת ההיברידית נכנסת יותר לפעולה, הצריכה יכולה להיות אף טובה יותר.
בהשוואה לגרסת הבנזין הלא היברידית (1.6 טורבו 180 כ”ס), צריכת הדלק בגרסה ההיברידית טובה יותר באופן מובהק, במיוחד בתוך העיר.
בהשוואה למתחרים היברידיים, הטוסון נמצא בטווח המקובל, קרוב לנתוני הספורטאז’ ההיברידית ומעט פחות חסכוני מהראב4 ההיברידי, שבעל ותק וניסיון רב יותר בתחום ההיברידי.
גם אם אנשים מחפשים מידע על “צריכת דלק” לרכב חשמלי או היברידי, חשוב להסביר את ההבדלים ולהציג את צריכת האנרגיה במונחי קוט”ש/100 ק”מ (לפלאג-אין/חשמלי מלא) או ק”מ לליטר (להיברידי).
במקרה של הטוסון היברידית, אנו עוסקים בק”מ לליטר דלק.
VI. טעינה (לרכב פלאג-אין/חשמלי)
סעיף זה אינו רלוונטי באופן ישיר עבור יונדאי טוסון היברידית (HEV) שהיא היברידית מלאה (Self-Charging Hybrid).
רכב מסוג זה אינו דורש חיבור חיצוני לעמדת טעינה, והסוללה הקטנה יחסית שלו נטענת אך ורק באמצעות מנוע הבנזין או מערכת הבלימה הרגנרטיבית בעת האטה ובלימה.
לכן, אין צורך לדון כאן בקצבי טעינת AC או DC, זמני טעינה, סוג מחברים, או חווית טעינה ציבורית בישראל, שכן הטוסון ההיברידית אינה נטענת כך.
עם זאת, חשוב לציין שישנה גרסת יונדאי טוסון פלאג-אין היברידית (PHEV), שכן ניתנת לטעינה משקע חשמל ומציעה טווח נסיעה חשמלי משמעותי יותר.
אך בהיעדר הוראה ספציפית לדגם ה-PHEV, נתמקד בגרסה ההיברידית הרגילה הפופולרית יותר בישראל.
VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש
חווית הנהיגה ביונדאי טוסון היברידית מכוונת בראש ובראשונה לנוחות ולנינוחות, כפי שמצופה מרכב פנאי משפחתי.
ההתנהגות הכללית צפויה ובטוחה, עם נטייה ברורה לצד הרך והנוח של הסקאלה.
הטוסון אינו רכב ספורטיבי, וזה גם לא הייעוד שלו.
נוחות הנסיעה בטוסון טובה בסך הכל, במיוחד בנסיעה בינעירונית על אספלט סלול היטב.
המתלים מכוילים על הצד הרך, והם סופגים היטב מהמורות ופגמים קטנים בכביש.
בתוך העיר, על שיבושים גדולים או פסי האטה, המצב פחות מרשים.
המתלים עלולים להרגיש קצת רועשים ופחות מרוסנים, במיוחד הגלגלים האחוריים, וחבטות מסוימות עלולות לחדור לתא הנוסעים.
עם זאת, בסך הכל, הטוסון מספק נוחות נסיעה טובה שתתאים לרוב הנהגים והנוסעים.
רמת בידוד הרעשים ביונדאי טוסון היברידית טובה מאוד.
במהירויות נמוכות ובינוניות, במיוחד כאשר המנוע החשמלי פעיל, תא הנוסעים שקט למדי.
רעשי מנוע כמעט ואינם נשמעים, וגם רעשי רוח וכביש מבודדים ביעילות יחסית.
רק במהירויות גבוהות (מעל 120 קמ”ש) מתחילים להישמע רעשי רוח קלים סביב המראות הגדולות.
כאשר מנוע הבנזין נכנס לפעולה תחת עומס, הוא נשמע יותר, אך לא בצורה מטרידה בדרך כלל.
שילוב המנוע החשמלי מאפשר שיוט שקט ונעים, שתורם לנוחות הכללית בנסיעות ארוכות.
בכל הנוגע להתנהגות דינמית, הטוסון ההיברידית מציג התנהגות בטוחה וצפויה, אך ללא שמץ של ספורטיביות או ריגוש.
תחושת ההיגוי קלה מאוד, במיוחד במהירויות נמוכות, מה שמקל על תמרון בעיר ובחניה.
עם זאת, במהירויות גבוהות יותר ובפניות, ההיגוי נותר קל ומספק מעט מאוד משוב מהכביש.
אחיזת הכביש טובה בדרך כלל, והרכב שומר על קו נסיעה בטוח.
זוויות הגלגול בפניות מורגשות למדי, אך לא מוגזמות, ואין תחושה של חוסר יציבות.
תחושת הבלמים לינארית וטובה, כולל המעבר בין בלימה רגנרטיבית לבלימה הידראולית רגילה, מעבר שמתבצע בצורה חלקה ולא מורגשת בדרך כלל, בניגוד לרכבים היברידיים ותיקים יותר בהם המעבר הזה היה עלול להיות מחוספס.
היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות טובה, והרכב נוסע בקו ישר ללא צורך בתיקוני היגוי רבים.
תחושת הביטחון במהירויות בינעירוניות טובה.
קלות התמרון בעיר היא נקודה חזקה, הודות להיגוי הקל, שדה הראייה הגבוה, והמצלמות ההיקפיות (ברמות הגימור המאובזרות).
יחידת ההנעה ההיברידית, עם שילוב המנוע החשמלי, מסייעת מאוד להתנהלות חלקה וחסכונית בפקקים ובתנועה איטית, בה נעשה שימוש נרחב במנוע החשמלי.
היעדר **גיר** בעל **הילוכים** מורגשים (התיבה האוטומטית מחליפה הילוכים בצורה חלקה יחסית) הופך את הנסיעה לחלקה ונעימה, במיוחד בהשוואה לתיבות הילוכים רובוטיות או אפילו חלק מתיבות ההילוכים האוטומטיות הישנות יותר.
VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג
בטיחות היא נושא קריטי ברכב משפחתי, ויונדאי טוסון היברידית לא מאכזב בהקשר זה.
הרכב זכה לציון מרבי של 5 כוכבים ב מבחני בטיחות של ארגון Euro NCAP, הישג מצופה מרכב חדש בקטגוריה הזו.
ב מבדקי בטיחות שנערכו, הטוסון הציג הגנה טובה לנוסעים מבוגרים ולילדים במקרה של תאונה, והפגין יכולות טובות של מערכות עזר לנהג במניעת או צמצום עוצמת התנגשות.
המבנה המודרני של השלדה והשימוש בפלדה מחוזקת תורמים רבות לבטיחות הפסיבית של הרכב במקרה של התנגשות.
אחד היתרונות הגדולים של הטוסון החדש, ובפרט ברמות הגימור המשווקות בישראל, הוא האבזור הבטיחותי האקטיבי הנדיב.
חבילת מערכות ה-ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) המוצעת כסטנדרט וכאופציה היא מהמתקדמות בקטגוריה.
כמעט כל רמות הגימור בישראל כוללות מערכות חשובות כמו בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים (הפועלת גם בצמתים), שמירה אקטיבית על נתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית (שאינה תמיד סטנדרטית בכל הרמות אצל מתחרים), התרעה על תנועה חוצה מאחור, ניטור שטח מת (כולל התצוגה בלוח המחוונים), התרעה על שכחת ילדים במושב האחורי, וסייען יציאה בטוחה מהרכב.
רמות הגימור הגבוהות מוסיפות אף סייען נהיגה בפקקים (Driving Assistant) ויכולת החלפת נתיב אוטונומית למחצה.
תפקוד המערכות הללו בעולם האמיתי הוא בדרך כלל טוב.
מערכת שמירת הנתיב פועלת בצורה חלקה יחסית ופחות “אגרסיבית” מבעבר, ומערכת בקרת השיוט האדפטיבית מתפקדת היטב בשיוט בינעירוני וגם בתנועה עצור-וסע בפקקים.
בלימת החירום פועלת ביעילות בעת הצורך, והתרעות השטח המת מדויקות.
עם זאת, כמו בכל רכב מודרני עם מערכות ADAS רבות, לעיתים ייתכנו התרעות שווא בסיטואציות מורכבות, וחשוב לזכור שמערכות אלו הן סייענים בלבד ואינן מחליפות את תשומת הלב של הנהג.
קלות התפעול של המערכות הללו מההגה טובה, והן ניתנות לכיבוי או התאמה במידת הצורך.
סך הכל, הטוסון מספק חבילת בטיחות מקיפה ועדכנית, שתורמת רבות לתחושת הביטחון בנהיגה.
IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל)
אחד ההיבטים החשובים ביותר עבור רוכשים פוטנציאליים הוא כמובן ההיבט הכלכלי.
אז כמה עולה יונדאי טוסון היברידית בישראל?
מחיר הרכב משתנה בהתאם לרמת הגימור ולתקופת המכירה (מבצעים, שינויי מיסוי).
נכון לאפריל 2025, טווח המחיר של יונדאי טוסון היברידית בישראל מתחיל בדרך כלל באזור ה-180,000 ש”ח עבור רמת הגימור הבסיסית ומגיע עד לכ-200,000 ש”ח או יותר עבור רמות הגימור המאובזרות ביותר.
זהו מחיר תחרותי בקטגוריה של רכבי פנאי היברידיים בגודל כזה.
יונדאי טוסון היברידית משווקת בישראל במספר רמות גימור עיקריות, שבדרך כלל נקראות Inspire, Premium ו-Limited.
ההבדלים המרכזיים ביניהן מתבטאים בעיקר באבזור נוחות ובטיחות.
רמת Inspire הבסיסית מספקת כבר אבזור טוב למדי, כולל מערכות בטיחות מלאות, מסך מולטימדיה (קטן יותר וללא קישוריות אלחוטית), בקרת אקלים וכו’.
רמת Premium מוסיפה לרוב מסך מולטימדיה גדול יותר עם קישוריות אלחוטית, לוח מחוונים דיגיטלי מלא, חישוקי 18 אינץ’, כניסה והתנעה ללא מפתח, ופריטי נוחות נוספים.
רמת Limited הבכירה היא המאובזרת ביותר, וכוללת בנוסף גג פנורמי, מושבים קדמיים חשמליים עם חימום ואוורור, זיכרונות למושב הנהג, חימום מושבים אחוריים, מצלמת 360 מעלות, מערכות ADAS מתקדמות יותר, ועוד.
המחירון הרשמי של היבואן מספק פירוט מלא של האבזור בכל רמת גימור, וחשוב לבדוק אותו לפני הרכישה כדי להבין בדיוק מה מקבלים.
תנאי האחריות על יונדאי טוסון היברידית בישראל הם יתרון משמעותי.
האחריות המלאה על הרכב היא בדרך כלל 5 שנים ללא הגבלת קילומטרז’, מה שמספק שקט נפשי משמעותי.
בנוסף, ישנה אחריות נפרדת ומאוד ארוכה על הסוללה ההיברידית ורכיביה – לרוב 7 שנים או 150,000 ק”מ (יש לוודא תנאים מדויקים מול היבואן).
אחריות ארוכה על הסוללה חשובה במיוחד ברכב היברידי, וזהו נתון תחרותי מאוד.
עלויות התחזוקה הצפויות של הטוסון ההיברידית סבירות לקטגוריה, אם כי מעט גבוהות יותר מגרסת הבנזין בשל המורכבות הנוספת של המערכת ההיברידית (אם כי לעיתים יש פחות בלאי על הבלמים בזכות הרגנרציה).
שווי השימוש של הטוסון נחשב לשמור יחסית בשוק הישראלי, הודות לפופולריות הרבה שלו, מה שתורם לשמירת ערך טובה בעת מכירת הרכב בעתיד.
לגבי תקלות או בעיות נפוצות – באופן כללי, יונדאי נהנית ממוניטין אמינות טוב בישראל. בדגם הטוסון ההיברידי עצמו, נכון לעכשיו, לא ידוע על תקלות סדרתיות או בעיות מהותיות נפוצות מעבר לכמה תקלות תוכנה קלות שתוקנו בעדכונים. עם זאת, כדאי תמיד לחפש חוות דעת גולשים ספציפיות על דגמים משומשים בני מספר שנים כדי לקבל תמונה מלאה יותר.
X. יתרונות
- עיצוב חיצוני ייחודי ובולט: הטוסון שובר את המוסכמות ונראה אחרת לגמרי מרוב המתחרים, עם שפה עיצובית נועזת ומרשימה שגורמת לו לבלוט על הכביש.
- מערכת היברידית יעילה וביצועים טובים: השילוב של מנוע טורבו ומנוע חשמלי מספק ביצועים זריזים, נוחים לעקיפות, ובמיוחד צריכת דלק ריאלית טובה בהשוואה לגרסאות בנזין מקבילות, שהופכת את הנסיעה לעיר נעימה וחסכונית יותר.
- תא נוסעים מרווח ושימושי: מרווח גדול לנוסעים מלפנים ומאחור, במיוחד לרגליים, ומושב אחורי עם משענת גב מתכווננת תורמים מאוד לנוחות המשפחה. תא המטען נדיב ושימושי.
- אבזור טכנולוגי ובטיחותי נדיב: גם ברמות גימור לא הכי גבוהות, הטוסון מגיע עם חבילת מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמת ומקיפה, ומערכות מולטימדיה ואבזור נוחות עדכניים, שהופכים את השהות ברכב לנעימה ובטוחה יותר.
- אחריות ארוכה ושמירת ערך טובה: האחריות המלאה ל-5 שנים והאחריות הארוכה על הסוללה מעניקים שקט נפשי. הפופולריות של הדגם בישראל תורמת לשמירת ערך טובה בשוק המשומשות.
- נוחות נסיעה טובה ובידוד רעשים: בשיוט בינעירוני, הרכב שקט, נוח, ומבודד היטב רעשים חיצוניים, מה שהופך נסיעות ארוכות לנעימות יותר.
XI. חסרונות
- איכות חומרים מעורבת בתא הנוסעים: בעוד שחלקים עליונים איכותיים, ירידה לחלקים תחתונים או פחות נראים לעין חושפת פלסטיקה קשיחה ופחות נעימה למגע, דבר שקצת פוגם בתחושת היוקרה הפוטנציאלית.
- הנדסת אנוש למשטחי מגע: השליטה על המיזוג והאודיו דרך משטחי מגע ברמות גימור גבוהות פחות אינטואיטיבית ודורשת הסחת דעת מהכביש לעומת כפתורים פיזיים.
- נוחות נסיעה בינונית על שיבושים: למרות שהמתלים רכים בבסיסם, הם עלולים להרגיש רועשים ופחות מרוסנים על פגמים חדים וגדולים באספלט עירוני.
- היגוי קל וחסר תקשורת: ההיגוי הקל מצוין לתמרון בעיר, אך במהירויות גבוהות הוא פחות מדויק ומספק מעט מאוד משוב, מה שפוגע בתחושת החיבור לכביש.
XII. בהשוואה למתחרים אחרים
כפי שציינו במבוא, קטגוריית רכבי הפנאי המשפחתיים ההיברידיים בישראל תחרותית מאוד, והטוסון מתמודד ראש בראש מול שחקנים חזקים.
השוואה למתחרים העיקריים תעזור להבין את מיקומו בשוק.
מול קיה ספורטאז’ היברידית, ההשוואה טבעית ומתבקשת.
שני הרכבים חולקים פלטפורמה ויחידת הנעה היברידית כמעט זהה, ולכן מבחינת ביצועים וצריכת דלק הם קרובים מאוד.
ההבדלים מתבטאים בעיקר בעיצוב (הספורטאז’ גם נועז אך שונה מהטוסון), כיול מתלים והיגוי (יש שיגידו שהספורטאז’ מרגיש מעט יותר קשיח ודינמי), עיצוב תא הנוסעים (בספורטאז’ יש מסך מחוונים ומולטימדיה רחב ומחובר שנראה מודרני יותר), ואבזור ספציפי ברמות גימור מקבילות.
הבחירה ביניהם תהיה לרוב עניין של העדפה אישית עיצובית ונוחות תפעול של המערכות.
מול טויוטה ראב 4 היברידי, ההשוואה שונה.
הראב 4 הוא ותיק ומנוסה יותר בתחום ההיברידי, ויחידת ההנעה שלו (בנזין 2.5 ליטר אטמוספרי + מנוע חשמלי) נחשבת לחסכונית ויעילה במיוחד, לעיתים אף יותר מהטוסון, במיוחד בנסיעה עירונית.
הראב 4 נתפס כאמין במיוחד, עם מוניטין ללא דופי.
עם זאת, הטוסון מרגיש מודרני יותר בתא הנוסעים, מציע בדרך כלל אבזור עשיר יותר במחיר דומה (במיוחד מערכות בטיחות מתקדמות), ועיצוב חיצוני הרבה יותר נועז.
נוחות הנסיעה בראב 4 טובה, אך גם לו יש נטייה להיות מעט נוקשה על שיבושים.
תחושת ההיגוי וההתנהגות הדינמית דומים בשניהם – מכוונים לנוחות ובטיחות.
הבחירה בין טוסון לראב 4 תלויה בסדר העדיפויות – חיסכון מקסימלי ומוניטין אמינות מוכח (ראב4), מודרניזציה, אבזור ועיצוב ייחודי (טוסון).
בהשוואה לרכבים היברידיים אחרים בקטגוריה (כמו פורד קוגה היברידית), הטוסון מתבלט בדרך כלל באבזור הסטנדרטי הנדיב יותר, במרווח הפנים, ובשילוב הייחודי של מנוע טורבו עם מערכת היברידית (לעומת מנועים אטמוספריים ברוב המתחרים), שמעניק לו תחושת ביצועים זריזה יותר בתאוצות ביניים.
העיצוב הוא כמובן עניין סובייקטיבי, אבל הטוסון בהחלט עושה “וואו” ראשוני חזק יותר.
יחד עם זאת, חשוב לבדוק את המחירון העדכני ואת רמות הגימור הספציפיות של כל מתחרה כדי לערוך השוואה מדויקת ומקיפה לפני קבלת החלטה.
XIII. סיכום ומסקנות (פסק דין)
יונדאי טוסון היברידית בדורו הנוכחי הוא ללא ספק שדרוג משמעותי לעומת הדור הקודם, ומדובר ברכב פנאי משפחתי מודרני, מאובזר ותחרותי מאוד בשוק הישראלי.
הוא מציע חבילה כוללת ומרשימה למשפחה המחפשת רכב גדול, שימושי, בטיחותי, וחסכוני יחסית.
העיצוב החיצוני הנועז הוא נקודת משיכה מרכזית עבור רבים, ותא הנוסעים מרווח וטכנולוגי ברובו, גם אם לא מושלם בכל הנוגע לאיכות חומרים והנדסת אנוש ספציפית (משטחי מגע).
יחידת ההנעה ההיברידית היא הלב הפועם של הגרסה הפופולרית הזו.
היא מספקת שילוב טוב של ביצועים נמרצים וצריכת דלק סבירה בהחלט בעולם האמיתי (בסביבות 14-16 ק”מ לליטר), שתחסוך כסף בטווח הארוך בהשוואה לרכבי בנזין דומים, במיוחד בנסיעה עירונית ופקקים.
חווית הנהיגה מכוונת לנוחות, והרכב נוח, שקט ומבודד רעשים היטב בשיוט, אם כי פחות מבריק על שיבושים עירוניים.
הבטיחות היא נקודה חזקה, עם ציון 5 כוכבים ב מבחני בטיחות וחבילת ADAS מקיפה, מה שחשוב מאין כמוהו לרכב משפחתי.
אז האם כדאי לקנות יונדאי טוסון היברידית?
התשובה היא בהחלט כן, עבור קהל היעד הנכון.
הטוסון ההיברידית מתאים במיוחד למשפחות שמחפשות רכב פנאי מרווח, שמעוצב באופן שמבדיל אותו מהעדר, ומספק שילוב טוב של טכנולוגיה, אבזור (במיוחד ברמות הגימור הגבוהות), ובטיחות אקטיבית.
הוא מתאים למי שנוסע נסועה בינונית-גבוהה ורוצה לחסוך בדלק בהשוואה לרכב בנזין, אך עדיין לא מוכן או זקוק לרכב פלאג-אין או חשמלי מלא.
אחריות ארוכה ושמירת ערך טובה הופכים אותו לקנייה שקולה ומשתלמת גם לטווח הארוך.
למי הוא פחות מתאים?
למי שהספורטיביות נמצאת בראש סדר העדיפויות (ההיגוי קל מדי וההתנהגות פחות דינמית), למי שרמת הגימור הבסיסית לא מספקת לו את האבזור הטכנולוגי הרצוי (מולטימדיה, לוח מחוונים דיגיטלי, קישוריות אלחוטית), או למי שנוחות נסיעה מושלמת על כל סוגי האספלט היא קריטית עבורו.
גם מי שמחפש את החיסכון המקסימלי בדלק ונוסע בעיקר בעיר, אולי ישקול בכל זאת ראב4 היברידי או רכב פלאג-אין (במחיר גבוה יותר כמובן).
עם זאת, בהשוואה למתחרים רבים, הטוסון ההיברידית מציע חבילה כוללת מאוד אטרקטיבית ותחרותית, שמצדיקה את הפופולריות העצומה שלו בישראל.
בסופו של דבר, זוהי המלצה חמה למי שמחפש רכב פנאי משפחתי היברידי, מודרני ומאובזר, עם דגש על עיצוב ובטיחות. כדאי כמובן לקרוא גם חוות דעת גולשים נוספות ולבצע נסיעת מבחן לפני ההחלטה הסופית.