סקירה מקצועית על יונדאי טוסון – חוות דעת, מחיר, צריכת דלק, בטיחות ועוד

אהלן חברים וחובבי רכב, וברוכים הבאים לסקירה המקיפה שלנו כאן בפורטל הרכב PRK.
היום אנחנו צוללים עמוק לתוך אחד הכלים הכי פופולריים ומשמעותיים בשוק הישראלי.
לא סתם פופולרי, מדובר על שם שמוכר כמעט בכל בית.
כן כן, אנחנו מדברים על יונדאי טוסון.
ה-Hyundai Tucson, בכינויו הלועזי, הוא לא עוד סתם ג’יפון.
הוא הרבה יותר מזה.
הוא הפך בשנים האחרונות למלך הבלתי מעורער של קטגוריית הפנאי-שטח הקומפקטי בישראל.
ואפשר להבין למה.
הוא מציע שילוב של עיצוב נועז, אבזור נדיב, מגוון יחידות הנעה, ומוניטין אמינות של היצרן הקוריאני יונדאי.
הטוסון, במיוחד בדורו הנוכחי (NX4), שינה לחלוטין את כללי המשחק בקטגוריה שלו.
הוא עשה זאת עם אמירה עיצובית שלא משאירה אף אחד אדיש.
ועם חבילה כוללת שמדברת לקהל רחב מאוד.
הוא ממוקם בלב הקטגוריה התחרותית ביותר.
הוא מתמודד ראש בראש מול יריבים ותיקים וחדשים כאחד.
מתחרים כמו קיה ספורטאז’ (אחיו לפלטפורמה), טויוטה ראב 4, סקודה קארוק, וסיאט אטקה.
כל אחד מהם מנסה לנגוס בנתח השוק הגדול שהוא מחזיק.
הטוסון פונה בעיקר למשפחות צעירות ובוגרות.
הוא פונה גם לזוגות שמחפשים רכב מרווח, בטיחותי, ומעוצב.
רכב שמתאים גם לשימוש יומיומי וגם לנסיעות ארוכות.
בסקירה הזו, נפרק את הטוסון לגורמים.
נעבור על כל היבט חשוב.
נעיצוב החיצוני והפנימי.
דרך הטכנולוגיה והביצועים.
ועד המחיר, רמות הגימור, והאם באמת כדאי לקנות אותו.
נתייחס גם לחוות דעת גולשים שכבר חוו את הרכב.
ונספק לכם את כל המידע שאתם צריכים.
כדי לקבל החלטה מושכלת.
הצטרפו אלינו למסע.
בואו נראה מה הופך את הטוסון לכל כך מיוחד.
או אולי, איפה הוא קצת פחות מבריק.

II. עיצוב חיצוני

טוב, נתחיל מהדבר הראשון שתראו כשהטוסון יחלוף על פניכם ברחוב.
העיצוב החיצוני שלו.
וכאן, יונדאי הלכה על כל הקופה.
הם לא פחדו לחדש.
אפילו הייתי אומר, הם היו אמיצים במיוחד.
הפילוסופיה העיצובית בדור הזה נקראת “Parametric Dynamics”.
זה אומר הרבה קווים חדים.
הרבה זוויות לא שגרתיות.
והכי בולט?
הפנסים הקדמיים.
הם לא יחידה נפרדת.
הם משולבים בתוך הגריל הענק.
כשמערכת התאורה כבויה, הם נראים כמו המשך ישיר של הצלעות הכסופות של הגריל.
זה אלמנט עיצובי מבריק וייחודי.
קצת כמו פאזל תלת מימדי.
וכשהם נדלקים, הם מספקים מראה עתידני ומרשים.
גם בפרופיל הצד, הסיפור נמשך.
קווי המתאר מאוד חדים.
קו המותניים עולה בצורה דרמטית מאחור.
קו הגג משתפל מעט לאחור.
וכל זה יוצר צללית דינמית וקופה-לייק, למרות שזה ג’יפון משפחתי.
בתי הגלגלים בולטים החוצה.
זה מוסיף למראה השרירי של הרכב.
הם מאכלסים חישוקי גלגלים שבדרך כלל מגיעים בגדלים של 17 עד 19 אינץ’ ברמות הגימור השונות המשווקות בארץ.
העיצוב של החישוקים עצמם גם הוא הולך יד ביד עם שפת העיצוב הפרמטרית.
הוא כולל הרבה זוויות ופאות.

החלק האחורי לא פחות דרמטי.
פנסי ה-LED האחוריים מחוברים באמצעות פס תאורה לרוחב דלת תא המטען.
זה אלמנט עיצובי פופולרי היום.
אבל בטוסון, הפנסים הראשיים עצמם מפוצלים.
הם נראים כמו ניבים או טפרים.
זה מוסיף עוד דרמה למראה.
הפגוש האחורי גם הוא מעוצב בצורה אגרסיבית יחסית.
יש לו אלמנט דמוי דיפיוזר וקצת פלסטיק שחור מודגש.
לרמות גימור מסוימות יש ספוילר קטן בחלק העליון של השמשה האחורית.
בסך הכל, הנוכחות של הטוסון בכביש היא מאוד משמעותית.
הוא לא מתמזג ברקע.
הוא צועק “הנה אני!”.
בהשוואה לדור היוצא, זו מהפכה עיצובית של ממש.
הדור הקודם היה נאה ושמרני.
הדור הנוכחי הוא אוונגרדי וקצת שנוי במחלוקת.
יש כאלה שיתאהבו בו מיד.
ויש כאלה שיצטרכו קצת זמן להתרגל.
אבל דבר אחד בטוח.
קשה להתעלם ממנו.
גם המידות הפיזיות תורמות לנוכחות הזו.
הוא גדול יותר מקודמו.
ארוך, רחב, ועם בסיס גלגלים נדיב יחסית לקטגוריה.
זה מתבטא גם במרווח פנים, אבל על זה נדבר בהמשך.

III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח

אווירה וקונספט עיצובי

אם העיצוב החיצוני של הטוסון הוא מופע של דרמה וחדשנות, אז תא הנוסעים לוקח גישה קצת שונה.
עדיין מודרני וטכנולוגי.
אבל קצת יותר רגוע ושפוי מהחוץ.
האווירה הכללית היא נקייה ומינימליסטית יחסית.
יש מסך מולטימדיה גדול ומרכזי ששולט על רוב הפונקציות.
מתחתיו יש פאנל מגע לבקרת האקלים.
יש מעט מאוד כפתורים פיזיים בדשבורד.
הקונסולה המרכזית גבוהה יחסית.
היא יוצרת תחושה של תא טייס, או לפחות מחלקת את המרחב בין הנהג לנוסע.
פתחי המיזוג משולבים בצורה דיסקרטית בדשבורד.
הם נראים כמו פס לרוחב התא.
זה נראה אלגנטי ונקי.

איכות חומרים והרכבה

כשזה מגיע לאיכות החומרים, הטוסון עושה עבודה טובה, אבל לא מושלמת.
בחלקים העליונים של הדשבורד ודפנות הדלתות הקדמיות תמצאו חומרים רכים ונעימים למגע.
זה יוצר רושם ראשוני טוב.
אבל ככל שיורדים נמוך יותר, או בחלקים הפחות נצפים.
כמו החלקים התחתונים של הדלתות או הקונסולה המרכזית התחתונה.
שם תמצאו פלסטיק קשיח יותר.
זה לא חריג בקטגוריה הזו.
גם מתחרים כמו הספורטאז’ וראב 4 משתמשים בשילוב דומה.
איכות ההרכבה באופן כללי מרגישה מוצקה.
אין צפצופים או קרקושים בלתי רצויים בנסיעה.
התחושה היא של רכב בנוי היטב.
הדיפונים בדלתות והריפוד במושבים נראים עמידים.

הנדסת אנוש ונוחות תפעול

הנדסת האנוש בטוסון היא עניין של טעם אישי והתרגלות.
השימוש הנרחב במסכי מגע עבור כמעט כל דבר.
כולל בקרת האקלים.
זה אומר שתצטרכו להוריד את העיניים מהכביש כדי לשנות טמפרטורה או עוצמת מאוורר.
זה פחות אינטואיטיבי מכפתורים פיזיים.
ובעיקר בזמן נהיגה.
מצד שני, התפריטים במערכת המולטימדיה בדרך כלל הגיוניים.
התגובה של המסך טובה.
מיקום פקדים אחרים, כמו אלה שעל גלגל ההגה, נוח וקל להגיע אליו.
תנוחת הנהיגה גבוהה ושולטת.
כמו שצריך להיות בג’יפון.
אבל הראות החוצה נפגעת מעט בגלל קורות A העבות.
וגם הראות לאחור לא מושלמת בגלל קו החלונות שעולה.
מצלמות היקפיות וחיישני חניה עוזרים כמובן להתגבר על זה.

מרווח פנים ותא מטען

וכאן מגיעה אחת מנקודות החוזק המשמעותיות של הטוסון.
המרווח הפנימי.
בזכות בסיס גלגלים נדיב ומידות חיצוניות שגדלו.
הטוסון הוא רכב מרווח מאוד.
במיוחד בשורה השנייה.
שני מבוגרים יישבו שם בנוחות רבה.
הם יהנו ממרווח רגליים מצוין.
גם נוסע שלישי (ילד או מבוגר לנסיעות קצרות) יכול להיכנס במרכז.
מרווח הראש טוב מאוד.
גם אנשים גבוהים לא יגעו בתקרה.
המושבים הקדמיים נוחים ותומכים.
הם מציעים כיוונים רבים (בחלק מרמות הגימור גם חשמליים).
הם מתאימים לנסיעות ארוכות.

תא המטען גם הוא ענק.
נפח תא המטען משתנה מעט בין גרסאות המנוע השונות.
גרסת הבנזין מציעה את הנפח הגדול ביותר.
גרסת ההיברידית ובעיקר הפלאג-אין הייבריד (PHEV) מאבדות קצת נפח.
זה בגלל מיקום הסוללות.
אבל גם בגרסאות אלה, הנפח שימושי מאוד.
סף ההטענה נוח יחסית.
צורת התא רבועה וקלה לניצול.
יש נקודות עיגון ופתרונות אחסון קטנים נוספים בצדדים.
קיפול המושבים האחוריים יוצר משטח הטענה כמעט שטוח.
מה שמאפשר להוביל פריטים ארוכים וגדולים בקלות.
בהשוואה למתחרים, הטוסון נמצא בחלק העליון של הקטגוריה מבחינת מרווח פנים ותא מטען.

IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה

מערכות המולטימדיה ולוח המחוונים

הטוסון עמוס בטכנולוגיה.
ובצדק.
זה מה שהצרכנים רוצים היום.
הוא מגיע עם מסך מולטימדיה מרכזי בגדלים שונים, תלוי ברמת הגימור.
ברמות הגימור הגבוהות בישראל, מדובר במסך 10.25 אינץ’.
איכות התצוגה מצוינת.
הגרפיקה חדה וברורה.
התגובה למגע מהירה.
מבנה התפריטים בדרך כלל הגיוני וקל לניווט.
המערכת מריצה את התוכנה של יונדאי.
היא כוללת תמיכה מלאה בעברית.
וגם ניווט מובנה.
קישוריות סמארטפונים?
כמובן.
Apple CarPlay ו-Android Auto מגיעים כסטנדרט.
ברמות הגימור הבסיסיות עם המסך הקטן יותר, הקישוריות אלחוטית.
ברמות הגימור הגבוהות עם המסך הגדול, היא דווקא חוטית.
קצת מוזר בשנת 2025.
זה דורש שימוש בכבל USB.

לוח המחוונים הדיגיטלי הוא גם מסך 10.25 אינץ’ ברמות הגימור הגבוהות.
הוא מציג את המידע בצורה ברורה.
יש מספר אפשרויות תצוגה שונות.
אפשר להתאים אותו אישית במידה מסוימת.
הוא משתנה בהתאם למצב הנהיגה הנבחר.
זה נחמד ומוסיף קצת צבע ודינמיות לתא הנהג.
איכות מערכת השמע הסטנדרטית טובה למדי.
היא מספקת צליל נקי ומפורט.
רמות גימור גבוהות יותר עשויות להציע מערכת שמע משודרגת.

אבזור נוחות וטכנולוגיות נוספות

מבחינת אבזור נוחות, הטוסון מגיע עם חבילה נדיבה מאוד.
אפילו ברמות הגימור הבסיסיות בישראל.
בקרת אקלים מפוצלת (שני אזורים) היא סטנדרט.
בחלק מרמות הגימור יש פתחי מיזוג גם מאחור.
מושבים מחוממים הם נפוצים.
בחלק מהגרסאות תמצאו גם אוורור במושבים הקדמיים.
זה פינוק נחמד באקלים הישראלי.
גג פנורמי נפתח הוא אופציה פופולרית.
הוא מוסיף הרבה אור ותחושת מרחב לתא הנוסעים.
יש כניסה והנעה ללא מפתח.
יש חיישני גשם ותאורה.
יש משטח טעינה אלחוטי לסמארטפון.
יש שקעי USB מרובים.
ויש עוד המון פיצ’רים קטנים וגדולים.
טכנולוגיות ייחודיות לדגם או ליצרן כוללות למשל את מערכת ניטור השטח המת המציגה וידאו בלוח המחוונים כשמפעילים את האיתות.
זה פיצ’ר מדליק וגם שימושי מאוד לבטיחות.
בסך הכל, הטוסון מספק חוויה טכנולוגית עשירה.
הוא בהחלט עומד בציפיות מודל 2025.
הוא מספק את כל מה שרוב הנהגים מחפשים.

V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה

מגוון יחידות הנעה בישראל

יונדאי טוסון משווק בישראל עם מספר אופציות ליחידות הנעה.
הגרסה הפופולרית ביותר הייתה ונשארה גרסת הבנזין.
בדרך כלל עם מנוע 1.6 ליטר טורבו בנזין.
המנוע הזה מייצר הספק של כ-180 כוחות סוס.
וממומנט של כ-27 קג”מ.
הוא משודך בדרך כלל לתיבת הילוכים כפולת מצמדים עם 7 הילוכים (גיר DCT).
יש גם גרסה היברידית (Hybrid).
היא משלבת מנוע בנזין 1.6 ליטר טורבו עם מנוע חשמלי.
ההספק המשולב גבוה יותר.
היא משתמשת בתיבת הילוכים אוטומטית רגילה (פלנטרית) עם 6 הילוכים.
ולבסוף, יש את גרסת הפלאג-אין הייבריד (PHEV).
היא גם משלבת את מנוע הבנזין עם מנוע חשמלי גדול יותר וסוללה גדולה יותר.
ההספק המשולב הגבוה ביותר.
והיא מאפשרת נסיעה על חשמל בלבד לטווח משמעותי.
גם היא משתמשת בתיבת 6 הילוכים אוטומטית.
(נכון לעדכון זה באפריל 2025, גרסאות אלו הן הרלוונטיות ביותר לשוק הישראלי, ייתכנו שינויים עתידיים).

ביצועים בנהיגה יומיומית

נתוני התאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש משתנים בין הגרסאות.
גרסת הבנזין טורבו בדרך כלל סביב ה-8.8 שניות.
הגרסה ההיברידית קצת יותר מהירה.
וגרסת ה-PHEV המאוד חזקה היא המהירה ביותר, מתחת ל-8 שניות.
אבל בואו נדבר על העולם האמיתי.
בנהיגה יומיומית, גרסת הבנזין מרגישה נמרצת מספיק.
המומנט הזמין כבר מסל”ד נמוך.
זה תורם לתחושת קלילות בתאוצות ביניים.
למשל בעקיפות או בעליות.
תיבת ה-DCT בדרך כלל חלקה.
אבל לפעמים, בפקקים או בתמרוני חניה איטיים, היא יכולה להיות מעט עצבנית או מהוססת.
זה אופייני לתיבות מסוג זה.
הגרסאות ההיברידיות וה-PHEV מרגישות כמובן חזקות יותר.
הן נהנות מסיוע מיידי של המנוע החשמלי.
זה גורם לתאוצות מהמקום להיות חלקות מאוד.
ולהאיצות ביניים להרגיש חזקות במיוחד.
השילוב בין מנוע הבנזין למנוע החשמלי בדרך כלל חלק.
אבל לפעמים יש מעבר מורגש.

צריכת דלק וצריכת אנרגיה בישראל

ואחת השאלות הכי חשובות לקהל הישראלי.
צריכת דלק.
או צריכת אנרגיה לרכב חשמלי או פלאג-אין.
חשוב להבין את ההבדל.
צריכת דלק נמדדת בקילומטר לליטר (ק”מ/ל’).
צריכת אנרגיה נמדדת בקילוואט שעה ל-100 ק”מ (קוט”ש/100 ק”מ).
ההשוואה בין עלות חשמל לעלות דלק משתנה כל הזמן.
אבל נכון להיום, נסיעה על חשמל לרוב זולה יותר מק”מ לק”מ.
נתוני היצרן (WLTP) לגרסת הבנזין מדברים על צריכת דלק ממוצעת סביב 13-14 ק”מ/ל’.
במציאות הישראלית?
צפו לנתונים פחות אופטימיים.
בנהיגה משולבת (עיר/בינעירוני) עם דגש על עיר ופקקים.
צריכת דלק ריאלית תהיה יותר באזור ה-10-11 ק”מ/ל’.
נסיעות בינעירוניות רגועות יכולות לשפר את הנתון.

הגרסה ההיברידית כמובן חסכונית יותר.
נתוני יצרן מדברים על סביב 16-17 ק”מ/ל’.
במציאות בישראל, בנהיגה נכונה שמנצלת את המערכת ההיברידית.
במיוחד בעיר ובפקקים.
אפשר להגיע בקלות ל-14-15 ק”מ/ל’.
ולעיתים אפילו יותר.
הגרסה החסכונית ביותר היא ה-PHEV.
אם מטעינים אותה באופן קבוע.
ואתם נוהגים בעיקר נסיעות קצרות יחסית.
תוכלו לנסוע חלק ניכר מהזמן על חשמל בלבד.
טווח WLTP על חשמל בלבד הוא סביב 50-60 ק”מ.
במציאות, תלוי תנאים, סביב 40-50 ק”מ ריאליים.
כשתגמר הסוללה, היא תתנהג כרכב היברידי רגיל.
צריכת האנרגיה בנסיעה חשמלית יעילה מאוד.
אבל צריכת הדלק כשהסוללה ריקה תהיה פחות טובה מהגרסה ההיברידית ה”רגילה” בגלל המשקל העודף.
החיפוש הנפוץ “צריכת דלק” נכון גם לרכב חשמלי או פלאג-אין.
למרות שהמונח הנכון הוא צריכת אנרגיה.
אנשים עדיין רגילים לחפש במונחים ישנים.
והטוסון מספק אופציות לכל צורך ולכל תקציב דלק (או חשמל).

VI. טעינה (לרכב פלאג-אין/חשמלי)

טוב, בואו נדבר על החלק החשמלי של המשוואה.
זה רלוונטי לגרסת ה-PHEV של הטוסון.
זאת גרסת הפלאג-אין הייבריד.
החוויה של טעינה היא חלק משמעותי בבעלות על רכב כזה.
גרסת ה-PHEV של הטוסון מגיעה עם מחבר טעינה מסוג Type 2 (אירופאי) לטעינת AC.
וזה הסוג הנפוץ בישראל לעמדות טעינה ביתיות וציבוריות רגילות.
קצב טעינת AC המקסימלי הוא 7.2 קילוואט.
זה קצב טוב יחסית לקטגוריה.
זה מאפשר לטעון את הסוללה (בגודל סביב 13.8 קוט”ש) מ-0 ל-100% בתוך כשעתיים-שעתיים וחצי.
זה זמן טעינה טיפוסי בבית באמצעות עמדת טעינה ייעודית (עמדה של 7 קוט”ש או יותר).
חיבור לשקע ביתי רגיל (מוד 2) יהיה איטי הרבה יותר.
ויארך לילה שלם או יותר.

הטוסון PHEV אינו תומך בטעינת DC מהירה.
זאת אומרת, אי אפשר לחבר אותו לעמדות טעינה מהירות במיוחד שמיועדות לרכבים חשמליים מלאים (BEV).
הטעינה היחידה האפשרית היא טעינת AC.
זה מגביל קצת את הגמישות בנסיעות ארוכות.
כי אם נגמר לכם הטווח החשמלי באמצע נסיעה, אתם תהיו תלויים בעמדות AC ציבוריות.
שבדרך כלל נמצאות בחניונים או מרכזי קניות.
והן גם לא מהירות כמו DC.
מצד שני, לרוב המכריע של הנהגים שמדווחים על חוות דעת גולשים, רכב PHEV משרת בעיקר לנסיעות קצרות יומיומיות על חשמל.
ואת הטעינה העיקרית עושים בבית או בעבודה.
שם קצב 7.2 קוט”ש מספיק בהחלט.
יונדאי מציעה בדרך כלל אפליקציה לניהול הטעינה.
אבל החוויה משתנה בין יצרן ליצרן ובין מדינה למדינה.
חשוב לוודא שהאפליקציה תומכת בפונקציות כמו תזמון טעינה.
זה שימושי לניצול תעריפי חשמל זולים בשעות הלילה.
חווית הטעינה הציבורית בישראל עדיין מתפתחת.
יש יותר עמדות, אבל עדיין פחות זמינות ומהירות בהשוואה למדינות מסוימות באירופה.
אבל לרכב כמו הטוסון PHEV, שעיקר הטעינה היא ביתית, זה פחות קריטי.

VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש

נוחות נסיעה ובידוד רעשים

אז איך הטוסון מרגיש על הכביש?
ובכן, בואו נדבר על נוחות נסיעה קודם.
זו נקודה חשובה מאוד בג’יפון משפחתי.
הטוסון בדרך כלל מכויל לצד הנוח של הסקאלה.
בעיר, הוא מצליח לספוג רוב מהמורות הכביש.
בורות קטנים ופסי האטה נספגים בצורה סבירה.
כבישים משובשים יותר עדיין יורגשו.
אבל זה לא נוקשה באופן קיצוני.
רמות הגימור עם חישוקי 19 אינץ’ יהיו מעט פחות נוחות.
במיוחד על שברים חדים.
מחוץ לעיר, בכבישים בינעירוניים, נוחות הנסיעה טובה מאוד.
הוא מרגיש נטוע ויציב במהירויות גבוהות.

בידוד הרעשים בדרך כלל טוב.
רעשי מנוע חודרים לתא הנוסעים בעיקר בתאוצות חזקות.
אבל בנסיעה רגועה, המנועים שקטים למדי.
רעשי רוח מבודדים היטב עד מהירויות גבוהות.
רעשי כביש צמיגים תלויים בסוג הכביש וגודל החישוקים.
ברמות גימור גבוהות עם חישוקים גדולים וצמיגים רחבים יותר, רעשי כביש עשויים להיות מורגשים קצת יותר.
אבל בסך הכל, הטוסון מספק תא נוסעים שקט ונעים לנסיעות ארוכות.
בהשוואה לחלק מהמתחרים בקטגוריה, הוא נחשב לרוב לנוח יותר.

התנהגות דינמית ותחושת נהיגה

כשזה מגיע להתנהגות דינמית, הטוסון הוא לא רכב ספורטיבי.
הוא לא מנסה להיות כזה.
הוא מכוון לנוחות ושימושיות.
תחושת ההיגוי קלה מאוד בעיר.
זה מקל על תמרוני חניה והתניידות ברחובות צפופים.
מחוץ לעיר, היא עדיין קלה יחסית.
חסרה קצת משקל ומשוב מהכביש.
הדיוק סביר, אבל לא מבריק.
אחיזת הכביש טובה ובטוחה ברוב המצבים.
הרכב נוטה להיות תת-היגוי בנהיגה על הקצה.
אבל זה צפוי וקל לשליטה.
זוויות גלגול בפניות מורגשות.
הן נוטות מעט הצידה בפניות חדות.
אבל שוב, זה לא קיצוני.
ותואם את אופי הרכב.

תחושת הבלמים טובה בגרסאות הבנזין.
הם קלים לשליטה ומספקים כוח בלימה מספק.
בגרסאות ההיברידיות וה-PHEV, מערכת הבלימה כוללת גם בלימה רגנרטיבית.
שמטעינה את הסוללה בעת האטות ובלימות.
המעבר בין הבלימה הרגנרטיבית לבלימת הדיסקים הפיזית יכול להיות לפעמים מורגש.
אבל לרוב הוא חלק יחסית.
הנהג יכול לשלוט בעוצמת הרגנרציה בחלק מהגרסאות.
זה מאפשר נהיגה בדוושה אחת כמעט לגמרי בנהיגה עירונית.
מבחינת הילוכים או גיר, בגרסאות ההיברידיות וה-PHEV עם תיבת 6 ההילוכים האוטומטית הרגילה, העברת ההילוכים חלקה.
זה בניגוד לתיבת ה-DCT של גרסת הבנזין שלפעמים כאמור מעט מהוססת.
בסך הכל, חווית הנהיגה בטוסון נעימה וקלה.
הוא לא הרכב שהיינו לוקחים לנהיגה ספורטיבית בכביש מפותל.
אבל הוא מצוין לשימוש יומיומי ומשפחתי.
והוא נותן תחושת ביטחון ויציבות גם במהירויות גבוהות.

VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג

מבדקי בטיחות וציוד פסיבי

בטיחות היא כמובן אחת הנקודות הכי חשובות ברכב משפחתי.
יונדאי טוסון בדרך כלל מצטיין בתחום הזה.
הוא זכה לציון מרבי של 5 כוכבים במבחני בטיחות הרשמיים של Euro NCAP.
מבחני בטיחות אלו בודקים מגוון היבטים.
הגנה על נוסעים מבוגרים, הגנה על ילדים, הגנה על הולכי רגל, ותפקוד מערכות הבטיחות האקטיביות.
הטוסון הציג תוצאות טובות מאוד בכל הקטגוריות.
זה מעיד על מבנה שלדה חזק ויעיל.
ועל כריות אוויר שמספקות הגנה טובה במקרה תאונה.
הוא מגיע כסטנדרט עם מספר רב של כריות אוויר.
כולל כריות וילון לכל אורך תא הנוסעים.
ומערכת עיגוני ISOFIX למושבי בטיחות לילדים קלה לשימוש.
מבדקי בטיחות נוספים שנעשים בעולם תמיד מדגישים את החוזק המבני שלו.

מערכות ADAS (מערכות עזר לנהג)

אבל הבטיחות המודרנית לא מסתכמת רק בבטיחות פסיבית.
מערכות עזר לנהג (ADAS – Advanced Driver-Assistance Systems) משחקות תפקיד קריטי במניעת תאונות.
הטוסון מגיע עם חבילת ADAS מרשימה כסטנדרט בישראל.
חובה לציין את רמת הגימור הספציפית שמקבלת אילו מערכות.
אבל באופן כללי, הוא כולל:
* בקרת שיוט אדפטיבית (Adaptive Cruise Control) – ששומרת מרחק מהרכב מלפנים.
* מערכת שמירה על נתיב (Lane Keeping Assist) – שמתקנת אקטיבית את ההיגוי כדי לשמור על הרכב במרכז הנתיב.
* מערכת בלימת חירום אוטונומית (Autonomous Emergency Braking) – שמזהה הולכי רגל, רוכבי אופניים ורכבים ובולמת אוטומטית כדי למנוע או לצמצם עוצמת התנגשות.
* התרעת התנגשות בשטח מת (Blind-Spot Collision Warning) – שמתריעה על רכבים בשטח המת.
* מניעת התנגשות בשטח מת (Blind-Spot Collision Avoidance Assist) – שיכולה לתקן היגוי או לבלום כדי למנוע התנגשות בעת מעבר נתיב.
* התרעת תנועה חוצה מאחור (Rear Cross-Traffic Collision Warning).
* מניעת התנגשות בתנועה חוצה מאחור (Rear Cross-Traffic Collision Avoidance Assist) – שיכולה לבלום אוטומטית ביציאה מחניה ברוורס.
* התרעת עזיבת נתיב (Lane Departure Warning).
* מערכת עמעום אורות אוטומטיים (High Beam Assist).

תפקוד המערכות הללו בעולם האמיתי בדרך כלל טוב.
בקרת השיוט האדפטיבית עובדת בצורה חלקה יחסית.
היא לא אגרסיבית מדי בבלימה או בהאצה.
מערכת שמירה על נתיב עושה עבודה טובה.
היא מרכזת את הרכב בנתיב ולא רק “מזגזגת” בין הקווים.
מערכת בלימת החירום פעלה אצלנו באופן מוצלח במצבים אמיתיים.
המערכות האלה בהחלט מוסיפות שכבת בטיחות משמעותית.
הן הופכות את הנהיגה לבטוחה יותר.
ובמיוחד בנסיעות ארוכות הן מפחיתות עייפות נהג.
הן קלות יחסית לתפעול ולהבנה דרך תפריטי המולטימדיה.
חבילת הבטיחות האקטיבית המקיפה הזו היא יתרון משמעותי של הטוסון.
היא ממקמת אותו בצמרת הקטגוריה מבחינה זו.
בבואכם לבדוק כמה עולה הרכב, אל תשכחו לברר בדיוק אילו מערכות בטיחות כלולות בכל רמת גימור.
כי זה יכול להשתנות.

IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל)

כמה עולה יונדאי טוסון בישראל?

זו אחת השאלות המרכזיות שמעניינות כל רוכש פוטנציאלי.
כמה עולה הדבר הזה?
יונדאי טוסון משווק בישראל בטווח מחירים שמשתנה כמובן בהתאם ליחידת ההנעה ורמת הגימור.
נכון לאפריל 2025, המחירים בש”ח מתחילים לרוב ממעל 160,000 ש”ח עבור גרסת הבנזין הבסיסית.
ומגיעים עד מעל 230,000 ש”ח עבור גרסת הפלאג-אין הייבריד המאובזרת ביותר.
המחירון הרשמי של היבואן הוא נקודת התחלה טובה.
אבל חשוב לזכור שהמחיר הסופי יכול להשתנות במבצעים או בהטבות כאלה ואחרות.
או אם קונים רכב בהזמנה מיוחדת.

רמות גימור עיקריות ואבזור

הטוסון מיובא לישראל במספר רמות גימור עיקריות.
שמות רמות הגימור משתנות מעת לעת ומגרסה לגרסה.
אבל בדרך כלל נראה שמות כמו Inspire, Premium, Elite, Panoramic, Luxury, וכדומה.
ההבדלים המרכזיים ביניהן מתבטאים בעיקר באבזור נוחות ויוקרה.
למשל, רמת גימור בסיסית תציע מסך מולטימדיה קטן יותר, חישוקי 17 אינץ’, ריפודי בד.
ורמות גימור גבוהות יותר יוסיפו את מסך ה-10.25 אינץ’, לוח מחוונים דיגיטלי מלא, חישוקי 18 או 19 אינץ’.
מושבים חשמליים ומחוממים/מאווררים.
גג פנורמי.
ריפודי עור (או דמוי עור).
אבזור בטיחות אקטיבי לרוב זהה ברובו בכל רמות הגימור המיובאות לישראל, וזה יתרון משמעותי.
אבל תמיד כדאי לוודא.

אחריות, עלויות תחזוקה ותקלות נפוצות

מבחינת אחריות, יונדאי מציעה בדרך כלל אחריות יצרן נדיבה בישראל.
לרוב מדובר על 5 שנים ללא הגבלת קילומטרים.
עבור גרסאות היברידיות ופלאג-אין, ישנה אחריות נפרדת על הסוללה.
שבדרך כלל ארוכה יותר, כמו 7 או 8 שנים, ולעיתים עם הגבלת קילומטרים גבוהה.
זה חשוב מאוד בהקשר של רכב חשמלי או מחושמל.
עלויות התחזוקה של הטוסון נחשבות לסבירות יחסית בקטגוריה.
יש טיפולים תקופתיים.
הם מבוצעים במוסכים המורשים של היבואן.
שווי השימוש לרכב חשוב גם הוא.
כי הוא משפיע על עלויות הליסינג ועל ירידת הערך.
הטוסון שומר בדרך כלל על ערכו היטב יחסית.
וזה יתרון בקניית רכב חדש ומכירתו בעתיד.

האם ידוע על תקלות או בעיות נפוצות ביונדאי טוסון?
בגדול, הטוסון נחשב לרכב אמין למדי.
כמו רוב דגמי יונדאי בשנים האחרונות.
מדובר בפלטפורמה ותיקה יחסית (הדור הנוכחי מבוסס על קודמו למרות השינויים הדרמטיים).
ויחידות ההנעה מוכרות מדגמים אחרים של יונדאי וקיה.
לפעמים מדווח על בעיות קטנות הקשורות במערכות המולטימדיה או חיישנים שונים.
תיבות ה-DCT (בגרסאות הבנזין) לעיתים דורשות עדכוני תוכנה או שיכולות להראות סימני בלאי בשימוש קשה מאוד או בתנאי פקק קיצוניים לאורך שנים.
אבל תקלות משמעותיות ויקרות אינן נפוצות.
האחריות הארוכה נותנת שקט נפשי במקרה של בעיות.
חשוב לזכור שכל רכב, בכל מחיר, יכול לפתח תקלות.
אבל המוניטין הכללי של הטוסון בנושא אמינות הוא טוב.
בבואכם לבדוק האם כדאי לקנות, האמינות ועלויות התחזוקה הן בהחלט פקטור משמעותי.

X. יתרונות

אז אחרי שצללנו לפרטים, הגיע הזמן לסכם את נקודות החוזק של יונדאי טוסון.
הנה היתרונות הבולטים שלו:

1. עיצוב חיצוני נועז ובולט: אי אפשר להתעלם ממנו. הוא מודרני, שונה, ומסובב ראשים. למי שמחפש רכב עם אמירה עיצובית, הטוסון מספק את הסחורה ובגדול.

2. מרווח פנים ותא מטען מצוינים: הוא אחד הרכבים המרווחים ביותר בקטגוריה שלו, במיוחד מאחור. תא המטען גדול ושימושי, מה שהופך אותו למתאים במיוחד למשפחות.

3. חבילת אבזור עשירה: גם ברמות הגימור ה”רגילות”, הטוסון מגיע עם אבזור נוחות וטכנולוגיה נדיב, המספק תמורה טובה יחסית למחיר.

4. מערכות בטיחות אקטיביות מקיפות: הוא מצויד בחבילה מלאה של מערכות ADAS מתקדמות כסטנדרט (ברובן), שפועלות היטב בעולם האמיתי ומספקות רמת בטיחות אקטיבית גבוהה. גם מבדקי בטיחות פסיביים מראים שהרכב בטוח.

5. מגוון יחידות הנעה: האפשרות לבחור בין בנזין, היברידי או פלאג-אין הייבריד מאפשרת לכל אחד למצוא את הגרסה המתאימה לצרכים ולתקציב שלו, תוך התייחסות גם לצריכת דלק/אנרגיה הרצויה.

6. נוחות נסיעה טובה ובידוד רעשים מוצלח: הרכב מכויל לנוחות, סופג היטב את רוב שיבושי הכביש ומספק נסיעה שקטה ונעימה ברוב התנאים.

XI. חסרונות

ולא הכל ורוד כמובן. כמו לכל רכב, גם ליונדאי טוסון יש נקודות חולשה או פשרות. הנה החסרונות הבולטים:

1. הנדסת אנוש מבוססת מסך מגע יתר על המידה: שליטה על בקרת האקלים ותפקודי מולטימדיה רבים דרך מסך מגע בלבד פחות אינטואיטיבית בזמן נהיגה ומחייבת הסחת דעת מהכביש.

2. תחושת היגוי ודינמיות פחות מרתקות: למי שמחפש חווית נהיגה מעט יותר ספורטיבית או מעורבת, הטוסון מרגיש קצת מנותק. ההיגוי קל וחסר משוב.

3. איכות חומרים מעורבת בתא הנוסעים: למרות שיש חומרים רכים בחלקים העליונים, בחלקים התחתונים והפחות נראים לעין יש שימוש בפלסטיק קשיח יותר, מה שקצת פוגע בתחושת היוקרה הכוללת.

4. קישוריות חוטית ברמות גימור גבוהות: מיושן קצת בשנת 2025. היינו מצפים ש-Apple CarPlay ו-Android Auto יהיו אלחוטיים בכל הגרסאות.

5. תיבת הילוכים כפולת מצמדים (בנזין) יכולה להיות מהוססת בפקקים: למרות שבדרך כלל חלקה, הגיר בגרסת הבנזין עלול להראות מעט עצבנות בתנאי נהיגה עירוניים איטיים במיוחד.

XII. השוואה למתחרים

כאמור במבוא, יונדאי טוסון פועל באחת הקטגוריות התחרותיות ביותר בשוק הרכב הישראלי.
כמעט לכל יצרן יש נציג כאן.
אבל יש כמה מתחרים עיקריים שהטוסון מתמודד מולם ישירות.
במיוחד כשבאים להשוות עלויות, אבזור, וביצועים.
המתחרה הבולט והקרוב ביותר אליו הוא קיה ספורטאז’.
הוא אחיו התאום כמעט, חולק איתו פלטפורמה, מנועים, ואפילו חלקים רבים בתא הנוסעים והטכנולוגיה.
ההבדלים ביניהם הם בעיקר בעיצוב החיצוני והפנימי, בכיול המתלים וההיגוי (הספורטאז’ מעט נוקשה יותר ועם היגוי מעט יותר ישיר), ובחבילות האבזור הספציפיות שמציע כל יבואן.
הבחירה ביניהם לרוב תהיה עניין של טעם אישי בעיצוב וניואנסים קטנים בחווית הנהיגה.

מתחרה ותיק ומשמעותי נוסף הוא טויוטה ראב 4.
במיוחד בגרסאות ההיברידיות שלו.
הראב 4 מציע אמינות מוכחת, צריכת דלק היברידית מצוינת (לעיתים טובה יותר מהטוסון היברידי בנהיגה מסוימת), ומוניטין חזק.
בהשוואה לטוסון, הראב 4 מרגיש לפעמים קצת פחות מודרני בעיצוב הפנים.
גם הנדסת האנוש שלו יותר מסורתית (הרבה כפתורים פיזיים).
הביצועים של הראב 4 ההיברידי טובים מאוד.
אבל חווית הנהיגה פחות מעודנת לעיתים בגלל תיבת ההילוכים הרציפה (CVT) שלו.
מחירון הראב 4 לרוב דומה או מעט יקר יותר.

מתחרים אירופאים כמו סיאט אטקה או סקודה קארוק מציעים תחושת נהיגה יותר דינמית ומהודקת.
הם בדרך כלל בנויים על פלטפורמות של קונצרן פולקסווגן.
הם נחשבים למעט יותר ממוקדים בנהג מבחינת התנהגות כביש.
העיצוב שלהם לרוב פחות “צעקני” מהטוסון.
מרווח הפנים ותא המטען שלהם טובים.
אבל לרוב פחות נדיבים מהטוסון.
גם מגוון יחידות ההנעה בישראל שלהם היה לרוב פחות מגוון מזה של הטוסון בשנים האחרונות.
בבחינה בהשוואה כוללת, הטוסון מצטיין בשילוב המקיף שהוא מציע – עיצוב בולט, אבזור עשיר, מרחב פנים גדול, ומגוון גרסאות.

XIII. סיכום ומסקנות (פסק דין)

אז הגענו לרגע האמת.
מה המסקנה הסופית שלנו לגבי יונדאי טוסון?
ובכן, הטוסון הוא לא סתם רכב פופולרי.
הוא כזה בצדק.
הוא מציע חבילה כוללת שפשוט “עובדת” עבור קהל היעד שלו.
העיצוב החיצוני הוא עניין של טעם.
אבל אי אפשר להתעלם מהאמירה הנועזת שלו.
תא הנוסעים מרווח, טכנולוגי, ומאובזר היטב.
בעיות קטנות בהנדסת אנוש מבוססת מסך לא מצליחות להעיב לגמרי על התמונה הכוללת.
מגוון יחידות ההנעה, כולל האופציות המחושמלות, הוא יתרון משמעותי.
הוא מאפשר ללקוח הישראלי לבחור את מה שהכי מתאים לו.
בין אם זה מחיר כניסה נמוך יותר (בנזין), חיסכון בדלק (היברידי), או נסיעה כמעט חשמלית (PHEV) בתנאי שיש לו איפה לטעון.
צריכת דלק ריאלית שונה מנתוני יצרן, אבל זה נכון לכל רכב.

הטוסון מספק נוחות נסיעה טובה ובטיחות ברמה הגבוהה ביותר בקטגוריה.
גם במבדקי בטיחות וגם מבחינת אבזור אקטיבי.
התנהגות הכביש אינה ספורטיבית.
אבל היא בטוחה ויציבה.
והיא מתאימה לאופי המשפחתי של הרכב.
בבואנו לענות על השאלה “האם כדאי לקנות?” התשובה היא לרוב – כן.
הטוסון מתאים במיוחד למשפחות שמחפשות רכב פנאי מרווח, בטוח, מאובזר היטב, עם עיצוב ייחודי, ומוניטין אמינות טוב.
הוא פחות מתאים למי שמחפש רכב עם הנדסת אנוש מסורתית יותר.
או למי ששם דגש עיקרי על חווית נהיגה ספורטיבית.

בהשוואה ישירה למתחרים כמו קיה ספורטאז’ (הדומה לו מאוד), טויוטה ראב 4 (ההיברידי) או סקודה קארוק/סיאט אטקה, הטוסון מתבלט בעיצוב, במרווח הפנימי, ובדרך כלל גם באבזור. הראב 4 עשוי להיות חסכוני יותר בהיברידי ועם מוניטין אמינות אפילו חזק יותר. האירופאים יציעו דינמיות טובה יותר. אבל הטוסון מכה על שולחן עם חבילה מאוזנת וכאמור, מגוון יחידות הנעה.

חוות דעת גולשים בישראל בדרך כלל חיוביות למדי לגבי הטוסון. אנשים מרוצים מהמראה, מהמרווח, ומכמות האבזור שהם מקבלים עבור המחיר. יש כאלה שמתלוננים על צריכת דלק בגרסת הבנזין בתנאים מסוימים או על תפעול המולטימדיה המבוסס מגע. אבל בסך הכל, התמונה חיובית.

פסק הדין הסופי שלנו? יונדאי טוסון נשאר בחירה מצוינת ומומלצת בקטגוריית הפנאי-שטח הקומפקטי בישראל. הוא מודרני, בטוח, מרווח, ומציע תמורה טובה למחיר. הוא אולי לא מושלם. יש לו כמה חסרונות קטנים. אבל היתרונות שלו רבים וחזקים מספיק כדי להצדיק את מעמדו כמוביל הקטגוריה. אז אם אתם מחפשים ג’יפון משפחתי חדש או משומש בשנת 2025, הטוסון בהחלט חייב להיות ברשימת הבדיקה שלכם. אל תשכחו לבדוק את רמת הגימור המתאימה לכם ואת המחיר העדכני. ובעיקר, צאו לנסיעת מבחן. כי בסוף, התחושה האישית היא החשובה ביותר.

דילוג לתוכן