סקירה מקצועית על יונדאי טוסון 2016 – חוות דעת, מחיר, צריכת דלק, בטיחות ועוד

ברוכים הבאים לפורטל הרכב של ישראל, PRK.
היום אנחנו צוללים עמוק לתוך עולם רכב הפנאי הפופולרי שכבש את הכבישים בארץ ובעולם.
אנחנו מדברים על יונדאי טוסון, ובאופן ספציפי – הדור השלישי שלו, דגם שנת 2016.
זה הדגם שסימן שינוי משמעותי עבור יונדאי בקטגוריית הקרוסאוברים הקומפקטיים.
הוא הוצג לעולם בשנת 2015 והחליף את ה-ix35 שהיה קודמו.
הדור הזה, שמוכר גם תחת הקוד TL, הגיע לישראל והפך במהרה ללהיט מכירות.
הוא התמקם בקטגוריה הצפופה והתחרותית של רכבי הפנאי הקומפקטיים.
מתחרים עיקריים שלו בשוק הישראלי באותה תקופה, ורלוונטיים עדיין כששוקלים קניית רכב משומש, כוללים את קיה ספורטאז’ (שהתבסס על אותה פלטפורמה בדיוק), מאזדה CX-5, הונדה CR-V וטויוטה ראב 4.
הטוסון מיצב את עצמו כבחירה שפויה, פרקטית ובעיקר פופולרית מאוד בקרב משפחות ויחידים שחיפשו רכב גבוה, מרווח ומאובזר יחסית.
הוא פנה לקהל רחב, החל ממשפחות צעירות הזקוקות למקום לילדים ולציוד, ועד מבוגרים שמעריכים את תנוחת הישיבה הגבוהה והכניסה הנוחה.
בסקירה המקיפה הזו, נצלול לכל פינה ביונדאי טוסון 2016.
נסקור את העיצוב החיצוני והפנימי, נבחן את איכות החומרים ואת המרווח.
נתעמק בטכנולוגיה ובאבזור שהוצע אז.
נעבור על יחידות ההנעה שהגיעו לישראל ונדבר כמובן על צריכת הדלק.
נסקור את חווית הנהיגה, את הבטיחות ואת מערכות העזר.
ולבסוף, נדבר על מחיר הרכב היום בשוק המשומשות בישראל, נפרט יתרונות וחסרונות, נשווה למתחרים ונכריע: האם כדאי לקנות יונדאי טוסון 2016 בשנת 2025?
רגע לפני שנצא לדרך, חשוב לציין שהטוסון 2016 זכה לחוות דעת גולשים חיוביות ברובן בזמנו, בעיקר בזכות האמינות המוכרת של יונדאי והחבילה הכוללת שהציע.
אבל האם הוא עומד במבחן הזמן?
בואו נגלה.

I. מבוא: יונדאי טוסון 2016 – מלך הפנאי של שנתו?

הקדמה: הלהיט הקוריאני ששינה את כללי המשחק

יונדאי טוסון (Hyundai Tucson), דור TL, הגיע ארצה בסערה בשנת 2015 כדגם 2016 ומאז הוא הפך לאחד הרכבים הנמכרים ביותר בישראל בקטגוריית רכבי הפנאי הקומפקטיים.
ההצלחה הזו לא היתה מקרית.
הוא נחת בוואקום שנוצר אחרי שה-ix35 היוצא, שהיה גם הוא פופולרי למדי, הרגיש כבר קצת מיושן ופחות תחרותי מול הגל החדש של הקרוסאוברים שהציפו את השוק.
יונדאי הבינו שהם צריכים מוצר חזק, מודרני ואטרקטיבי כדי להישאר רלוונטיים בחזית המכירות.
הטוסון 2016 היה התשובה שלהם.
הוא הציג קפיצת מדרגה משמעותית בכל פרמטר לעומת קודמו.
הוא נראה טוב יותר, הרגיש איכותי יותר, היה מאובזר יותר, וחשוב מכל – הציע חבילה אטרקטיבית ביותר במחיר תחרותי.
הוא לא ניסה להיות רכב ספורטיבי או יוקרתי מדי, אלא התמקד בלהיות רכב יומיומי מצוין עבור המשפחה הישראלית.

מיצוב בשוק ומתחרים בישראל

הטוסון 2016 התמודד ראש בראש מול שורה ארוכה של מתחרים חזקים באותה קטגוריה.
כאמור, אחיו לפלטפורמה, קיה ספורטאז’, היה המתחרה הישיר ביותר והשניים התחרו על אותו קהל בדיוק.
מאזדה CX-5 הציעה חווית נהיגה דינמית יותר ועיצוב יוקרתי יותר, אך לעיתים במחיר גבוה יותר.
טויוטה ראב 4 והונדה CR-V נחשבו אמינים ופרקטיים, אך לעיתים היו שמרניים יותר בעיצוב ופחות מאובזרים באותם רמות מחיר.
הטוסון הצליח למצוא את מקומו הייחודי בזכות שילוב של עיצוב מודרני, אבזור נדיב יחסית למחירו, מרווח פנימי טוב ותדמית אמינות חזקה.
הוא מוקם בטווח המחיר המרכזי של הקטגוריה, מה שהפך אותו לבחירה נגישה עבור רבים.

קהל יעד וסקירת הסקירה

קהל היעד העיקרי של יונדאי טוסון 2016 היה, ונותר גם בשוק המשומשות בשנת 2025, משפחות צעירות ומבוגרות.
הוא אידיאלי עבור מי שזקוק לרכב גבוה ונוח לכניסה ויציאה, מרווח מספיק להסעת ילדים (כולל התקנת מושבי בטיחות בקלות), עם תא מטען גדול יחסית לצרכים משפחתיים.
הוא מתאים גם לנהגים שמעריכים נסיעה שקטה ונינוחה יחסית בשימוש יומיומי ופחות מחפשים ריגושים מאחורי ההגה.
בסקירה זו נפרט לעומק את כל האספקטים החשובים.
נתחיל במראה החיצוני והפנימי, נעבור ליכולות הטכנולוגיות והאבזור.
נצלול לקרביים – המנועים, הביצועים וחשוב מכל – צריכת דלק בפועל.
נבחן את חווית הנהיגה על כבישי ישראל, את נושא הבטיחות החשוב ואת מערכות העזר.
ולבסוף, נדבר על כמה עולה הדגם היום בשוק המשומשות, נסכם את היתרונות והחסרונות המרכזיים ונספק פסק דין מנומק האם כדאי לקנות יונדאי טוסון 2016 בשנת 2025.
נזכיר גם התייחסויות מחוות דעת גולשים לאורך הדרך, היכן שרלוונטי.

II. עיצוב חיצוני: קפיצת מדרגה ויזואלית

הרושם הכללי: קווים זורמים ופרופורציות נכונות

אחד היתרונות הבולטים של יונדאי טוסון 2016 בעת השקתו היה ללא ספק העיצוב החיצוני שלו.
אחרי ה-ix35 שנראה נחמד אך מעט תפל, הטוסון הציג שפת עיצוב הרבה יותר בוגרת, דינמית ואלגנטית.
הוא אימץ את פילוסופיית העיצוב “Fluidic Sculpture 2.0” של יונדאי, שהתאפיינה בקווים זורמים אך חדים יותר מאשר בדור הקודם של הפילוסופיה.
הפרופורציות היו נכונות לקרוסאובר קומפקטי.
הוא לא נראה נפוח או מגושם, אלא שרירי ומודרני.
גם היום, כמעט עשור אחרי, העיצוב של הטוסון 2016 עדיין נראה סביר ולא מיושן באופן קיצוני בהשוואה לרכבים חדשים לגמרי, ובוודאי בהשוואה לבני גילו.

אלמנטים עיצוביים בולטים

בחזית בלט הגריל המשושה הגדול והכרום שמסביבו (ברמות הגימור הגבוהות), שהפך לסימן היכר של דגמי יונדאי באותה תקופה.
הפנסים הקדמיים, ששולבו באופן זורם עם קצוות הגריל, היו צרים ומחודדים יחסית, והעניקו לרכב מראה מודרני ואגרסיבי קלות.
בחלק מהרמות ניתן היה למצוא תאורת יום מסוג LED בצורת L בחלק התחתון של הפגוש, שהוסיפה נופך טכנולוגי.
מהצד, הצללית היתה דינמית.
קו המותניים עלה בהדרגה לאורך הדלתות והתחבר לפנסים האחוריים.
קו הגג ירד קלות כלפי מטה בחלקו האחורי, ויחד עם קורה C עבה יחסית, יצר מראה יציב ובטוח.
בתי הגלגלים המודגשים הוסיפו נופך של שריריות והתאמה לזהות של רכב פנאי.
בחלק האחורי, הפנסים היו מעוצבים בצורה אופקית ואלגנטית, גולשים מעט לכנפיים הצדדיות.
הם הכילו תאורת LED בחלק מהגרסאות.
דלת תא המטען היתה גדולה ונוחה לשימוש, ופגוש אחורי שולב באופן נקי עם פתחי מפלט מודגשים בחלק מהגרסאות.
היה גם ספוילר קטן בקצה הגג שהוסיף נופך ספורטיבי.

חישוקים, נוכחות ומידות

הטוסון 2016 הוצע בישראל עם מגוון גדלי חישוקים ועיצובים, לרוב חישוקי סגסוגת קלה בגדלים 16, 17 ו-19 אינץ’, בהתאם לרמת הגימור.
חישוקי ה-19 אינץ’ ברמות הגימור הגבוהות הוסיפו המון לנוכחות הכביש של הרכב והעניקו לו מראה מרשים ויוקרתי יותר.
מידותיו הפיזיות של הטוסון 2016 (אורך של כ-4.48 מטר, רוחב של כ-1.85 מטר וגובה של כ-1.65 מטר) מיקמו אותו בלב קטגוריית הקרוסאוברים הקומפקטיים.
הוא היה גדול ומרווח יותר מה-ix35 היוצא, ותחרותי למדי מול מתחריו באותה עת מבחינת נוכחות וגודל על הכביש.
העיצוב הכולל היה מוצלח וקלע לטעם הישראלי, מה שהסביר חלק מהצלחתו המסחרית העצומה.

III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח: שדרוג משמעותי

אווירה ועיצוב בתא הנוסעים

הכניסה לתא הנוסעים של יונדאי טוסון 2016 חשפה שדרוג משמעותי לעומת הדגם הקודם.
האווירה הכללית היתה נעימה ומסודרת, אם כי לא בהכרח יוקרתית במיוחד ברמות הגימור הבסיסיות.
העיצוב היה פונקציונלי ומאורגן סביב הנהג, עם קווים אופקיים שתרמו לתחושת רוחב.
הקונספט העיצובי לא היה מהפכני, אבל הוא היה מודרני יותר ושקול בהשוואה לקודמו.
הוא התמקד בשימושיות וקלות תפעול, ולאו דווקא במינימליזם קיצוני או עומס ויזואלי.
הכל היה במקומו, נגיש וברור.

איכות חומרים והרכבה

בכל הנוגע לאיכות החומרים, הטוסון 2016 הציג תמונה מעורבת, כמקובל בקטגוריה באותה עת.
חלקים עליונים של הדשבורד ודיפוני הדלתות הקדמיות הכילו פלסטיק רך ונעים למגע, ששידר תחושת איכות סבירה.
אולם, ככל שיורדים נמוך יותר, או עוברים לחלקים האחוריים של התא, מורגשים יותר פלסטיקים קשיחים ופשוטים למראה ולמגע.
איכות ההרכבה הכללית היתה טובה למדי.
הרכב הרגיש בנוי בצורה מוצקה, וגם אחרי כמה שנים על הכביש הישראלי, רוב היחידות נשארות הדוקות יחסית וללא קרקושים או צקצוקים משמעותיים, עדות לאיכות ייצור טובה יחסית.
זה חשוב מאוד כששוקלים קניית רכב משומש.

הנדסת אנוש, נוחות ותמיכת מושבים

הנדסת האנוש ביונדאי טוסון 2016 היתה לרוב טובה.
הפקדים המרכזיים לתפעול מערכת האקלים והמולטימדיה היו פיזיים ונגישים, מה שהקל על התפעול בזמן נהיגה מבלי להסיט מבט מהכביש (בניגוד למגמה של שילוב הכל במסכי מגע ברכבים מודרניים יותר).
מיקום לחצנים אחרים על ההגה ובסביבת הנהג היה הגיוני.
הראות החוצה היתה טובה יחסית בזכות תנוחת ישיבה גבוהה ושטחי חלונות גדולים למדי, למעט קורה C האחורית שהיתה עבה ועלולה להפריע מעט בראות אלכסונית אחורית.
מושבי הנוסעים, הן הקדמיים והן האחוריים, היו לרוב נוחים לנסיעות ארוכות.
הם לא היו ספורטיביים או בעלי תמיכה צידית יוצאת דופן, אך הציעו ריפוד נעים ותמיכה סבירה לגב.
ברמות הגימור הגבוהות יותר הוצע ריפוד עור וחימום מושבים, שהוסיפו לנוחות.

מרווח פנימי ותא מטען

אחד מנקודות החוזק המרכזיות של יונדאי טוסון 2016 היה המרווח הפנימי הנדיב שלו.
הודות לבסיס גלגלים ארוך יחסית (2.67 מטר), הוא הציע מרווח רגליים מצוין לנוסעים מאחור, גם כאשר מושבים קדמיים היו מוזזים לאחור.
מרווח הראש היה טוב גם הוא, גם בנוסעים גבוהים, למעט אולי ברמות הגימור עם גג פנורמי שעלול היה לגזול מעט מקום.
מרווח הכתפיים היה מספק להסעת שלושה מבוגרים מאחור לנסיעות קצרות, אך כמו ברוב הרכבים בקטגוריה, מושב האמצעי צר פחות נוח.
תא המטען היה גדול ושימושי מאוד.
נפחו עמד על כ-513 ליטר, נתון תחרותי למדי בקטגוריה.
הוא היה בעל צורה רבועה יחסית ונוח להטענה, עם סף הטענה בגובה סביר.
ניתן היה לקפל את המושבים האחוריים (לרוב ביחס 60:40) כדי להגדיל משמעותית את נפח ההטענה, ונוצרה רצפה כמעט שטוחה, מה שהגדיל את השימושיות המעשית שלו להובלת פריטים גדולים.
ברמות גימור מסוימות הוצע מדף כפול בתא המטען ואפשרויות עיגון, שהוסיפו לפונקציונליות.

IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה: מה שהיה מקובל אז

מערכת מולטימדיה: המסך המרכזי

היצע מערכות המולטימדיה ביונדאי טוסון 2016 השתנה בהתאם לרמת הגימור.
ברמות הגימור הבסיסיות יותר, הוצעה מערכת שמע פשוטה עם קישוריות בלוטות’ וחיבורי USB/AUX.
ברמות הגימור הגבוהות יותר, הוצע מסך מגע מרכזי, לרוב בגודל 5 או 8 אינץ’.
איכות התצוגה של המסכים הללו היתה סבירה לזמנה, אך בוודאי לא משתווה לאיכות המסכים ברכבים מודרניים בשנת 2025.
מהירות התגובה של המערכת היתה לרוב בסדר, אך לעיתים ניתן היה להרגיש השהיה קלה במעבר בין תפריטים.
מבנה התפריטים היה פשוט וידידותי למשתמש.
המערכת הפעלה היתה לרוב מבוססת על תוכנה של יונדאי-קיה עצמן, ולא על מערכות הפעלה חיצוניות כמו אנדרואיד אוטו או אפל קארפליי, שהיו פחות נפוצות או זמינות רק בגרסאות מתקדמות ביותר או מאוחרות יותר של המערכת (יש לבדוק ספציפית לכל רמת גימור וגרסה האם תמיכה באלו קיימת, אך בדגם 2016 הבסיסי זה פחות שכיח).
הקישוריות לסמארטפונים התבססה לרוב על בלוטות’ לשיחות והזרמת אודיו, וחיבור USB חוטי.
עוזר קולי ייעודי לא היה קיים בדגם זה.

לוח מחוונים ומערכת שמע

מאחורי ההגה, רוב גרסאות יונדאי טוסון 2016 הציגו לוח מחוונים אנלוגי קלאסי עם מד מהירות ומד סל”ד, ושילוב של מסך קטן, לרוב בגודל של 3.5 או 4.2 אינץ’, במרכז לוח המחוונים.
מסך זה הציג נתונים בסיסיים כמו נתוני נסיעה, צריכת דלק ממוצעת ורגעית, מצב תיבת ההילוכים (גיר) והילוכים (הילוכים) הנבחרים, והתראות שונות.
לוח מחוונים דיגיטלי מלא כפי שמקובל היום, לא היה קיים בדגם זה.
איכות מערכת השמע הסטנדרטית (לרוב עם 6 רמקולים) היתה סבירה בהחלט לשימוש יומיומי, אך לא הציעה איכות אודיו גבוהה במיוחד.
מערכת שמע משודרגת ממותג חיצוני (כמו JBL או Bose) לא הוצעה בדגם זה, כמקובל בחלק מהמתחרים.

אבזור נוחות וטכנולוגיות נוספות

הטוסון 2016 הוצע במגוון רחב של רמות גימור בישראל, והאבזור השתנה משמעותית ביניהן.
ברמות הגימור הבסיסיות ניתן למצוא בקרת אקלים ידנית, חלונות חשמל, מראות חשמליות, שלט רחוק לדלתות ומערכת שמע בסיסית.
רמות הגימור הגבוהות יותר היו נדיבות יותר וכללו בקרת אקלים מפוצלת, פתחי מיזוג מאחור, מפתח חכם וכפתור התנעה, מושב נהג מתכוונן חשמלית, חימום הגה, חימום מושבים קדמיים ואחוריים, גג פנורמי גדול, חיישני חניה קדמיים ואחוריים ומצלמת רוורס (לרוב באיכות סבירה).
טכנולוגיות ייחודיות ממש לדגם או ליצרן באותה תקופה היו מעטות יחסית, ורוב האבזור היה סטנדרטי לקטגוריה ברמות הגבוהות.
חשוב לבדוק היטב את רמת הגימור הספציפית של הרכב המשומש שאתם בוחנים כדי לוודא מה כלול בו מבחינת אבזור.

V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה: הפרקטיות גוברת על הריגוש

יחידות הנעה שהוצעו בישראל

יונדאי טוסון 2016 שווק בישראל עם מספר אופציות ליחידות הנעה, אך הנפוצה והפופולרית ביותר היתה מנוע הבנזין בנפח 2.0 ליטר.
מדובר במנוע אטמוספרי (לא מוגדש טורבו) מסדרת Nu של יונדאי.
הוא הפיק הספק של כ-155 כוחות סוס (כ-114 קילוואט) ומומנט מרבי של כ-19.6 קג”מ.
מנוע זה שודך כמעט בלעדית בישראל לתיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם 6 הילוכים (גיר אוטומטי).
שילוב זה היה מכוון בעיקר לנוחות נסיעה ופשטות תפעול, ולא לביצועים מסחררים.
אופציה נוספת, נפוצה פחות, היתה מנוע בנזין מוגדש טורבו בנפח 1.6 ליטר (מנוע ה-1.6 T-GDI) שהפיק 177 כ”ס ושודך לרוב לתיבת הילוכים כפולת מצמדים (DCT) עם 7 הילוכים.
גרסה זו היתה חזקה ודינמית יותר.
גרסאות דיזל (למשל 1.7 ליטר או 2.0 ליטר) היו נדירות יותר בשוק הישראלי בדגם 2016.

ביצועים ותאוצות

עם מנוע ה-2.0 ליטר הפופולרי ותיבת ה-6 הילוכים האוטומטית, יונדאי טוסון 2016 הציע ביצועים שהוגדרו לרוב כ”נאותים” או “מספקים” לשימוש יומיומי ורגוע.
התאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש ארכה לרוב כ-10.5-11 שניות, נתון ממוצע לקטגוריה באותה תקופה, אך רחוק מלהיות מהיר.
בתאוצות ביניים, למשל בעקיפות בכביש בינעירוני או השתלבות בתנועה מהירה, המנוע נאלץ להתאמץ מעט, והגיר היה לעיתים מתקשה לבחור את ההילוך הנכון מספיק מהר.
הגרסה עם מנוע ה-1.6 טורבו וגיר ה-DCT היתה זריזה יותר באופן מורגש, עם תאוצה ל-100 קמ”ש באזור ה-9 שניות וביצועי ביניים עדיפים.
עם זאת, כאמור, היא היתה הרבה פחות נפוצה.
חשוב להבין שהטוסון 2016 עם מנוע ה-2.0 ליטר לא נועד לביצועים ספורטיביים, אלא להתנהלות רגועה ונוחה.

צריכת דלק (וחשמל? לא כאן)

אחד הנושאים החשובים ביותר לכל רוכש רכב, במיוחד כששוקלים רכב משומש, הוא צריכת דלק.
חיפוש אחר הביטוי “צריכת דלק” הוא מהנפוצים ביותר בפורטלי רכב, גם בעידן הרכב החשמלי (שם הוא מתורגם ל”צריכת אנרגיה” בקוט”ש לק”מ או ל”טווח נסיעה”).
ביונדאי טוסון 2016, עם מנוע ה-2.0 ליטר והגיר האוטומטי, צריכת הדלק לא היתה נקודת חוזק משמעותית.
נתוני היצרן לפי תקן ה-WLTP (או לרוב ה-NEDC הישן יותר באותה תקופה) היו לרוב אופטימיים.
בנהיגה יומיומית בפועל בישראל, שכוללת פקקים, מיזוג אוויר קבוע ועליות, ניתן לצפות לצריכת דלק ממוצעת שנעת בין 8 ל-10 קילומטרים לליטר בנזין.
בנהיגה בינעירונית רגועה, ניתן להגיע ל-11-12 ק”מ לליטר, אך בנהיגה עירונית פקוקה, הצריכה יכולה לרדת גם ל-7 ק”מ לליטר או פחות.
זהו נתון ממוצע לקטגוריה ולזמנה, לא חסכוני במיוחד, ובהחלט נקודה שיש לקחת בחשבון בעלות התחזוקה השוטפת של הרכב.
חשוב לציין שלדגם 2016 לא הוצעו גרסאות היברידיות, פלאג-אין היברידיות או חשמליות מלאות, כך שהתייחסות ל”צריכת אנרגיה” במונחים של קוט”ש אינה רלוונטית כאן.

VI. טעינה (לא רלוונטי ליונדאי טוסון 2016)

חשוב להבהיר: יונדאי טוסון מדגם שנת 2016 לא שווק בגרסאות פלאג-אין היברידי או חשמלי מלא.
לכן, פרק זה העוסק בטעינה אינו רלוונטי ישירות לדגם הספציפי הזה.
חווית ה”תדלוק” היחידה בדגם 2016 מתבססת על מילוי דלק בנזין בתחנת הדלק המסורתית.
בעידן שבו חיפוש “צריכת דלק” נפוץ גם בהקשר לרכב חשמלי (כדי להבין את הטווח), חשוב להדגיש את ההבדל המהותי: בעלות רכב בנזין משומש משנת 2016, אין צורך לדאוג לעמדות טעינה ביתיות או ציבוריות, קצבי טעינה AC או DC, זמני טעינה או סוגי מחברים.
זה יכול להיות יתרון בפשטות התפעול עבור חלק מהאנשים, וחיסרון עבור אחרים שמחפשים טכנולוגיה מתקדמת יותר וחיסכון בעלויות אנרגיה לטווח הארוך בהשוואה לעלות דלק גבוהה.
אם אתם שוקלים רכב מודרני יותר, חשוב בהחלט לבחון את היבטי הטעינה והבדלי העלות בין דלק לחשמל, אך עבור יונדאי טוסון 2016, הנושא אינו רלוונטי.

VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש: נוחות לפני הכל

נוחות נסיעה ובידוד רעשים

יונדאי טוסון 2016 כוון בבירור לנוחות נסיעה, וזה בהחלט מורגש.
כיול המתלים נוטה לצד הרך, מה שמאפשר לו לגהץ היטב את מרבית שיבושי הכביש העירוניים ומהמורות קטנות ובינוניות.
בכבישים משובשים במיוחד או על פסי האטה גדולים, ניתן להרגיש טלטול מסוים, אך בסך הכל, נוחות הנסיעה טובה מאוד לשימוש יומיומי ומשפחתי.
בנסיעה בינעירונית, הרכב שומר על יציבות ונינוחות.
רמת בידוד הרעשים סבירה לקטגוריה ולזמנה.
רעש המנוע נשמע בעיקר בתאוצות חזקות, אך בשיוט רגוע הוא שקט יחסית.
רעשי רוח מתחילים להופיע במהירויות גבוהות יחסית (מעל 100-110 קמ”ש), ורעשי כביש תלויים במידה רבה בסוג הצמיגים ובגודל החישוק (גרסאות עם חישוקי 19 אינץ’ סופגות מעט פחות טוב ומייצרות יותר רעש כביש מגרסאות עם חישוקים קטנים יותר).

התנהגות דינמית ותחושת היגוי

כשזה מגיע להתנהגות דינמית, הטוסון 2016 נוקט בגישה שפויה ובטוחה.
הוא לא עוצב כדי להיות רכב ספורטיבי או מהנה במיוחד לנהיגה בכבישים מפותלים.
ההיגוי שלו קל מאוד בתוך העיר, מה שמקל על התמרון והחניה.
מחוץ לעיר ובמהירויות גבוהות, ההיגוי הופך מעט כבד יותר, אך הוא נותר קל יחסית וחסר תחושה או משוב משמעותי מהכביש.
הדיוק סביר לשימוש יומיומי, אך לא חד במיוחד.
אחיזת הכביש של הרכב טובה ובטוחה במגבלות, והוא נוטה לתת-היגוי צפוי ובטוח כשמתקרבים למגבלות האחיזה.
זוויות הגלגול בפניות מורגשות, אך לא קיצוניות מדי.
הבלמים טובים ויעילים, עם תחושת דוושה לינארית וצפויה.
בגרסאות עם גיר אוטומטי קלאסי, אין רגנרציה כמו ברכב חשמלי או היברידי, כך שהבלימה תלויה אך ורק במערכת הבלמים הפיזית.

תמרון בעיר ויציבות כיוונית

קלות התמרון בעיר היא נקודה חזקה בטוסון 2016.
רדיוס הסיבוב שלו סביר, ההיגוי קל, ותנוחת הישיבה הגבוהה מספקת ראות טובה בסביבה אורבנית.
גרסאות עם חיישני חניה ומצלמת רוורס (שוב, תלוי ברמת הגימור) הופכות את החניה לפעולה פשוטה למדי.
במהירויות גבוהות בכבישים בינעירוניים, הרכב שומר על יציבות כיוונית טובה למדי.
הוא נוסע בקו ישר בביטחון ואינו מושפע יתר על המידה מרוחות צד (בהשוואה לרכבים קטנים יותר).
תחושת הביטחון במהירויות גבוהות טובה בסך הכל, למרות שההיגוי קל יחסית.
ההשפעה של היעדר גיר והעברת הילוכים אינה רלוונטית לדגם זה כי הוא אינו חשמלי, אך בתיבת ההילוכים האוטומטית הפלנטרית, המעבר בין הילוכים לרוב חלק ונעים, מה שתורם לנוחות הנהיגה הכללית (בניגוד לגירים רובוטיים כפולי מצמדים שבשנת 2016 עדיין סבלו לעיתים מנוקשות או השהייה בתנועה איטית).

VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג: עומד בתקן של זמנו

מבחני בטיחות רשמיים ומבנה הרכב

יונדאי טוסון 2016 זכה לציון מרבי של 5 כוכבים במבחני הריסוק של ארגון Euro NCAP היוקרתי.
זו היתה הצלחה חשובה עבור יונדאי והצהרה ברורה על המחויבות שלה לבטיחות.
במבדקי בטיחות אלו, הרכב הציג ביצועים טובים בהגנה על נוסעים מבוגרים וילדים במצבי ריסוק שונים (חזיתי, צד, עמוד).
הציון להגנה על הולכי רגל היה סביר לזמנו, וציון מערכות הבטיחות היה תלוי בהיצע מערכות העזר לנהג בדגם הספציפי.
מבחינה מבנית, הטוסון 2016 עשה שימוש נרחב בפלדה מחוזקת (Advanced High Strength Steel) במבנה השלדה, במיוחד באזורים קריטיים כמו תאי הנוסעים, מה שתרם לחוזק המבני ולרמת ההגנה בפני פגיעות.
מספר כריות האוויר הסטנדרטי היה 6 (קדמיות, צד ווילון), כמקובל ברכבים מודרניים (אף אם בדגם 2016).

מערכות ADAS (מערכות עזר לנהג) בישראל

בשנת 2016, היצע מערכות ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) ברכבים היה מצומצם יותר בהשוואה לשנת 2025, במיוחד ברמות הגימור הנמוכות.
ביונדאי טוסון 2016 ששווק בישראל, מערכות הבטיחות האקטיביות הבסיסיות היו סטנדרט: מערכת למניעת נעילת גלגלים (ABS), בקרת יציבות אלקטרונית (ESC), בקרת משיכה (TCS), מערכת לסיוע בבלימת חירום (BAS), ומערכת עזר לזינוק בעליה (HAC).
מערכות מתקדמות יותר כמו בלימת חירום אוטונומית (AEB), התרעת התנגשות קדמית (FCW), שמירה אקטיבית על נתיב (LKA), התרעת סטייה מנתיב (LDW), או בקרת שיוט אדפטיבית (ACC) הוצעו רק ברמות הגימור הגבוהות ביותר, ולעיתים קרובות היו תלויות בחבילות אבזור אופציונליות.
חשוב לבדוק באופן ספציפי האם הרכב המשומש שאתם בוחנים מצויד במערכות אלו.
בשנת 2025, מערכות אלו נחשבות לסטנדרט הכרחי לעיתים קרובות, ולכן רכב משנת 2016 עם אבזור בטיחות בסיסי בלבד מרגיש פחות מאובטח בהשוואה לרכבים חדשים.

תפקוד המערכות בפועל

המערכות הבסיסיות כמו ABS ו-ESC מתפקדות בצורה טובה ויעילה בטוסון 2016 ותורמות משמעותית לבטיחות אקטיבית במצבי חירום.
מערכות ADAS המתקדמות יותר, כאשר הן קיימות, תפקדו באופן סביר לזמנן.
בלימת חירום אוטונומית (אם קיימת) היתה לרוב פחות מתוחכמת מאשר במערכות מודרניות, ועלולה היתה להיות אגרסיבית מדי לעיתים או לפעול רק בטווח מהירויות מצומצם.
התרעות סטייה מנתיב היו לרוב ויזואליות וקוליות בלבד, ללא תיקון היגוי אקטיבי בחלק מהגרסאות.
חשוב לזכור שמערכות אלו הן מערכות עזר בלבד ואינן תחליף לערנות הנהג.
השקעה ברמת גימור גבוהה יותר שכוללת אבזור בטיחות אקטיבי מתקדם יותר בהחלט מומלצת, במיוחד כאשר קונים רכב משומש, היות ומערכות אלו יכולות לסייע במניעת תאונות או הפחתת חומרתן.
בסופו של דבר, הציון הגבוה במבחני ריסוק מעיד על חוזק מבני טוב, גם אם היצע מערכות העזר היה מוגבל יחסית לסטנדרטים של 2025.

IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל): השוק קובע

כמה עולה יונדאי טוסון 2016 היום?

כשבוחנים קניית יונדאי טוסון 2016 בשנת 2025, השאלה הראשונה שעולה היא כמובן “כמה עולה?”.
המחיר של רכב משומש תלוי במגוון גורמים: רמת הגימור, קילומטראז’, מצב מכני וקוסמטי, היסטוריית טיפולים ותקלות, מספר בעלים קודמים, ואפילו צבע הרכב.
המחיר הרשמי של הרכב כשהיה חד לגמרי בשנת 2016 אינו רלוונטי עוד לצורך הקנייה עצמה, אך הוא משפיע על חישוב ירידת הערך מול המחירון הרשמי (למשל של לוי יצחק או יצחק לוי) שמהווה נקודת מוצא חשובה בעסקאות רכב משומש בישראל.
נכון לאפריל 2025, טווח המחירים ליונדאי טוסון 2016 בשוק המשומשות בישראל יכול לנוע, באופן גס, בין כ-60,000 ש”ח לכ-85,000 ש”ח ויותר, בהתאם למצב הרכב ולרמת הגימור.
רכבים עם קילומטראז’ גבוה או מצב פחות טוב יימכרו במחיר נמוך יותר מהמחירון, בעוד רכבים שמורים במיוחד עם קילומטראז’ נמוך ורמת גימור גבוהה עשויים להימכר קרוב או אפילו מעל המחירון במקרים מסוימים (אך זה פחות נפוץ בדגם פופולרי וזמין כזה).
חשוב לבצע בדיקה מעמיקה של הרכב לפני הרכישה כדי להימנע מתקלות או בעיות עתידיות יקרות.

רמות גימור עיקריות בישראל

כאמור, יונדאי טוסון 2016 שווק בישראל במספר רמות גימור עיקריות, כשהנפוצה ביותר היתה ככל הנראה רמת הגימור “פרימיום” או “אינספייר” (השמות עשויים להשתנות מעט בין שנתונים ובין היבואן).
רמת גימור בסיסית יותר (“אינטנס” או “סופרים”) כללה אבזור סטנדרטי יותר.
ההבדלים המרכזיים בין רמות הגימור באו לידי ביטוי באבזור נוחות ובטיחות.
רמות גימור גבוהות יותר כללו לרוב חישוקי 17 או 19 אינץ’, מסך מולטימדיה גדול יותר (5 או 8 אינץ’), מצלמת רוורס, חיישני חניה, בקרת אקלים מפוצלת, מפתח חכם, גג פנורמי ואת חלק ממערכות הבטיחות האקטיביות כמו התרעת סטייה מנתיב ובלימת חירום אוטונומית (שוב, יש לבדוק ספציפית).
ברמת הגימור הגבוהה ביותר (“עלית” או “סופרים פלוס”), ניתן היה למצוא גם ריפודי עור וחימום מושבים.
כמובן, ככל שרמת הגימור גבוהה יותר, כך מחיר הרכב בשוק המשומשות יהיה לרוב גבוה יותר.

אחריות, תחזוקה ותקלות נפוצות

רכב משנת 2016 כבר אינו מכוסה באחריות היצרן המלאה המקורית (שעמדה לרוב על 3 שנים או 100,000 ק”מ, ותקופת אחריות ארוכה יותר למערכת ההנעה).
אחריות הסוללה אינה רלוונטית כאן מכיוון שאין סוללת רכב חשמלי גדולה.
לכן, בעת קניית רכב משומש, היסטוריית הטיפולים והאמינות הופכות חשובות במיוחד.
יונדאי טוסון 2016 נחשב לרכב אמין יחסית באופן כללי, בהתאם לתדמית של יונדאי.
עם זאת, כמו כל רכב, גם הוא אינו חף מתקלות פוטנציאליות או בעיות נפוצות.
בגרסאות ה-2.0 ליטר עם הגיר האוטומטי הפלנטרי, מערכת ההנעה נחשבת לעמידה למדי בטיפול נכון.
בגרסאות ה-1.6 טורבו עם גיר ה-DCT, חשוב לבדוק את תפקוד הגיר, כיוון שגירים כפולי מצמדים עשויים להיות רגישים יותר לאורך זמן, במיוחד ברכבים שנסעו הרבה בפקקים.
בעיות נפוצות שיכולות להופיע בדגם זה, כמו ברכבים אחרים בגילו, עשויות לכלול בלאי בחלקי מתלים, תקלות קטנות במערכות חשמל או אבזור (כמו מנגנון גג פנורמי, מערכת מולטימדיה), או בעיות הקשורות להזנחת טיפולים.
עלויות התחזוקה השוטפות (טיפולים תקופתיים) סבירות עבור רכב בקטגוריה זו, אך תיקונים גדולים עלולים להיות יקרים.
שווי השימוש של הרכב (העלות הכוללת של אחזקתו: דלק, ביטוח, טיפולים, ירידת ערך) הוא נקודה חשובה לבדיקה, וצריכת הדלק שהוזכרה קודם משפיעה עליו משמעותית.

X. יתרונות: למה לבחור ביונדאי טוסון 2016?

  • אמינות מוכחת (יחסית):
    יונדאי טוסון 2016 נהנה ממוניטין כללי טוב של אמינות, בהתאם למותג יונדאי.
    זהו יתרון משמעותי כששוקלים רכב משומש.
    פחות תקלות משמעותיות צפויות ברכב שמור ומטופל בזמן בהשוואה לחלק מהמתחרים.
  • מרווח פנימי ותא מטען:
    הרכב מציע מרווח מצוין לנוסעים, במיוחד במושב האחורי, ותא מטען גדול ושימושי.
    הוא מתאים במיוחד למשפחות הזקוקות למקום לילדים, ציוד וקניות.
  • נוחות נסיעה טובה:
    כיול המתלים הרך מכוון לנוחות ומצליח לספוג את מרבית שיבושי הכביש הישראלי.
    הנסיעה בו לרוב נעימה ונינוחה, במיוחד בתוך העיר ובכבישים בין-עירוניים.
  • אבזור נדיב (ברמות גימור גבוהות):
    רמות הגימור הגבוהות הציעו אבזור נוחות ובטיחות (יחסית לזמנו) שכלל פריטים כמו גג פנורמי, בקרת אקלים מפוצלת, מצלמת רוורס ומערכות בטיחות אקטיביות מסוימות, שהיו פחות נפוצות כסטנדרט ברכבים באותה תקופה.
  • עיצוב חיצוני עדכני (יחסית):
    העיצוב של דור TL נראה עדיין טוב בשנת 2025 ואינו מרגיש מיושן באופן קיצוני בהשוואה לרכבים חדשים, ובוודאי בהשוואה לבני דורו.
    יש לו נוכחות נאה על הכביש.
  • שוק משומשות חזק וזמינות חלקים:
    היות והטוסון 2016 היה רכב פופולרי מאוד בישראל, קל יחסית למצוא יחידות למכירה, והזמינות של חלקי חילוף ומוסכים מורשים או כלליים המכירים את הרכב היא גבוהה.
    זה מקל על התחזוקה והתיקונים.

XI. חסרונות: נקודות שחשוב לשים אליהן לב

  • צריכת דלק בינונית:
    כפי שציינו, צריכת הדלק של גרסת ה-2.0 ליטר הנפוצה אינה נמוכה, ובהחלט עלולה להשפיע על שווי השימוש הכולל ועלות האחזקה השוטפת, במיוחד כשמחירי הדלק גבוהים.
  • ביצועים מספקים בלבד (בגרסת 2.0 ליטר):
    מנוע ה-2.0 ליטר האטמוספרי מספק ביצועים נאותים לנסיעה רגועה, אך אינו מציע זריזות או כוח עודף בתאוצות ביניים או בעליות ארוכות, במיוחד כשהרכב עמוס בנוסעים וציוד.
    הגיר האוטומטי לעיתים מהסס.
  • התנהגות כביש שאינה ספורטיבית:
    הרכב מכוון לנוחות על חשבון דינמיות.
    ההיגוי קל וחסר תחושה, זוויות הגלגול בפניות מורגשות, והוא אינו מעודד נהיגה דינמית בכבישים מפותלים.
    מי שמחפש חווית נהיגה מרגשת יותר אולי יתאכזב.
  • אבזור בטיחות אקטיבי מוגבל (ברמות גימור נמוכות):
    אף שזכה ל-5 כוכבי ריסוק, מערכות הבטיחות האקטיביות המתקדמות שהיו זמינות באותה תקופה (בלימת חירום אוטונומית, שמירה על נתיב) לא היו סטנדרט בכל רמות הגימור, מה שהופך גרסאות בסיסיות לפחות מאובטחות בהשוואה לרכבים חדשים יותר.
  • טכנולוגיה מיושנת (יחסית לשנת 2025):
    מערכת המולטימדיה והקשר לסמארטפון פשוטים יותר מאשר ברכבים מודרניים, לוח המחוונים לרוב אנלוגי, וחסרים פיצ’רים טכנולוגיים מתקדמים שהפכו נפוצים בשנים האחרונות (כמו קישוריות אלחוטית, מסכים גדולים ומתקדמים, טעינה אלחוטית לסלולר).

XII. יונדאי טוסון 2016 בהשוואה למתחרים בני דורו בישראל

כאשר בוחנים את יונדאי טוסון 2016 בקונטקסט של שוק הרכב המשומש בשנת 2025, חשוב להשוות אותו למתחרים העיקריים שלו מאותה תקופה שעדיין נפוצים על הכבישים בישראל.
ההשוואה המתבקשת ביותר היא מול קיה ספורטאז’ מאותו שנתון.
שני הרכבים התבססו על אותה פלטפורמה וחלקו מנועים ותיבות הילוכים (גיר).
ההבדלים העיקריים היו בעיקר בעיצוב (חיצוני ופנימי), בכיול המתלים (הספורטאז’ היה לרוב מכוון מעט יותר לצד הקשיח והדינמי) וברמות הגימור והאבזור שהציע כל יבואן.
לרוב, הבחירה בין השניים הסתכמה בהעדפה אישית לעיצוב או לאבזור ספציפי ברמת מחיר דומה.

בהשוואה למאזדה CX-5 מאותה תקופה, הטוסון הציע לרוב נוחות נסיעה טובה יותר בעיר ומרווח פנימי נדיב יותר במושב האחורי.
ה-CX-5, לעומת זאת, היה לרוב בעל התנהגות כביש דינמית ומהנה יותר, היגוי מדויק יותר, איכות חומרים פנימית יוקרתית יותר (בעיקר בדגם שיוצא ב-2017, אבל גם הדגם היוצא ב-2012 היה בעל תא נוסעים איכותי), ומוניטין אמינות גבוה.
צריכת הדלק של ה-CX-5 (בגרסת 2.0 ליטר) הייתה לרוב דומה לטוסון.
הבחירה בין השניים תלויה בהעדפות: פרקטיות ונוחות (טוסון) מול חווית נהיגה ואיכות (CX-5).

מול טויוטה ראב 4 והונדה CR-V, יונדאי טוסון 2016 הציע לעיתים קרובות אבזור נדיב יותר במחיר נמוך יותר.
הראב 4 וה-CR-V נהנים ממוניטין אגדי כמעט של אמינות לאורך שנים, שווי שימוש לרוב מעט טוב יותר (לפחות היסטורית), ופרקטיות גבוהה.
אולם, הם היו לעיתים קרובות שמרניים יותר בעיצוב, פחות מאובזרים באותם רמות מחיר, והראב 4 אף שווק לעיתים עם גיר רציף שפחות אהוד על כולם.
הטוסון היווה אלטרנטיבה מודרנית ומאובזרת יותר במחיר נגיש יותר.

בסך הכל, יונדאי טוסון 2016 התבלט בתוך הקטגוריה בזכות השילוב המוצלח של עיצוב עדכני, מרווח פנימי טוב, נוחות נסיעה סבירה ואבזור נדיב (ברמות הגבוהות), כל זאת תחת מותג עם מוניטין אמינות הולך וגובר ובמחיר תחרותי (כחדש, ורלוונטי גם בשוק המשומשות).
הוא לא היה הטוב ביותר בכל פרמטר (למשל, לא דינמי כמו ה-CX-5 או חסכוני במיוחד), אבל החבילה הכוללת שהוא הציע קלעה למטרה עבור קהל יעד רחב.

XIII. סיכום ומסקנות: האם כדאי לקנות יונדאי טוסון 2016 בשנת 2025?

סיכום ההתרשמות הכללית

יונדאי טוסון 2016 היה ועודנו רכב פנאי קומפקטי מוצלח מאוד, במיוחד כשמסתכלים עליו כהצעה בשוק המשומשות בשנת 2025.
הוא הציע קפיצת מדרגה משמעותית לעומת קודמו והתמודד בהצלחה מול מתחרים חזקים בקטגוריה הצפופה.
הוא מצטיין במרווח פנימי נדיב, תא מטען גדול ושימושי, נוחות נסיעה טובה בשימוש יומיומי, ועיצוב שעדיין נראה רענן יחסית.
המוניטין הכללי של אמינות טובה תורם גם הוא לאטרקטיביות שלו כרכב משומש.
עם זאת, הוא אינו חף מחסרונות.
צריכת הדלק בגרסה הנפוצה אינה נמוכה, הביצועים עם מנוע ה-2.0 ליטר מספקים בלבד, והתנהגות הכביש מכוונת בעיקר לנוחות על חשבון דינמיות.
גם הטכנולוגיה ואבזור הבטיחות האקטיבי (למעט ברמות הגבוהות) כבר מרגישים מיושנים בהשוואה לסטנדרטים של היום.

פסק דין: למי מתאים הטוסון 2016 היום?

אז, האם כדאי לקנות יונדאי טוסון 2016 בשנת 2025?
התשובה תלויה בצרכים ובתקציב שלכם.
הוא מתאים במיוחד למי שמחפש רכב פנאי משפחתי גדול, נוח ומרווח במחיר יחסית אטרקטיבי בשוק המשומשות.
הוא בחירה מצוינת למשפחות עם ילדים הזקוקות למקום ופרקטיות, או לנהגים שמעריכים תנוחת ישיבה גבוהה ונוחות נסיעה בשימוש יומיומי שגרתי.
המוניטין האמין שלו מקל על ההחלטה, אך חשוב לזכור שרכב בן כמעט עשור דורש בדיקה קפדנית והיסטוריית טיפולים מסודרת כדי להימנע מתקלות ובעיות עתידיות.
הוא פחות מתאים למי שמחפש ביצועים ספורטיביים, חווית נהיגה דינמית, טכנולוגיה מתקדמת מהשורה הראשונה, או חיסכון מקסימלי בצריכת דלק.

המלצה סופית

אם אתם בשוק אחר קרוסאובר קומפקטי משומש בשנת 2025, יונדאי טוסון 2016 הוא בהחלט אופציה שכדאי לשקול ברצינות.
הוא מציע חבילה מאוזנת ופרקטית מאוד.
בהשוואה למתחרים בני דורו, הוא בולט בדרך כלל במרווח הפנימי וברמת האבזור (ברמות הגבוהות) במחיר תחרותי.
הקפידו לחפש יחידות שמורות, עם קילומטראז’ סביר והיסטוריית טיפולים מלאה.
בדיקה לפני קנייה היא הכרחית.
אם צריכת הדלק אינה שיקול מרכזי עבורכם, ואתם מעריכים נוחות, מרווח ואמינות יחסית – יונדאי טוסון 2016 יכול להיות קנייה נבונה ומשתלמת בשוק המשומשות הישראלי.

דילוג לתוכן