סקירה מקצועית על יונדאי טוסון 2017 – חוות דעת, מחיר, צריכת דלק, בטיחות ועוד

אהלן חברים וברוכים הבאים לפורטל הרכב PRK!

הפעם אנחנו צוללים עמוק אל תוך מכונת הזמן ושולפים רכב שהפך להיות חלק בלתי נפרד מהנוף המוטורי בישראל בשנים האחרונות.
אנחנו מדברים על יונדאי טוסון, ובמיוחד על הדור השלישי, ששווק אצלנו בין השנים 2015 ל-2020.
והיום, נתמקד בשנתון 2017 הספציפי, שנחשב לאחד השנתונים הפופולריים והמבוקשים בשוק היד שנייה המקומי.

אז מה הופך את ה-Hyundai Tucson, שכונה לפעמים גם בשם החביב TL בסימול הפנימי של היצרן, לרכב כל כך נפוץ?
הוא פשוט קולע בול לטעם הישראלי.
מדובר ברכב פנאי שטח (SUV קומפקטי) שמציע שילוב מפתה של מראה עדכני (יחסית לשעתו כמובן), מרווח פנים נדיב למשפחה, תא מטען שימושי, ובאופן כללי – תמורה טובה לחבילה הכוללת, במיוחד כשהוא נמכר היום במחיר אטרקטיבי יותר בשוק המשומשות.

הטוסון התמודד אז, ומתמודד גם היום בשוק המשומשות, מול יריבים ותיקים וחזקים בקטגוריה.
מתחרים כמו קיה ספורטאז’ (האח התאום הפלטפורמי), ניסאן קשקאי, טויוטה ראב 4, מאזדה CX-5, ופולקסווגן טיגואן היו על הכוונת שלו.
הטוסון התמקם לרוב בחלק היותר עממי של הקטגוריה מבחינת מחיר ומיצוב, ושם נחל הצלחה אדירה במכירות בישראל.

הקהל היעד העיקרי של הטוסון 2017 הוא משפחות צעירות או קצת פחות צעירות שמחפשות רכב מוגבה, נוח לכניסה ויציאה, עם מספיק מקום לילדים, עגלות, קניות וכל הציוד הנלווה של חיי היומיום.
הוא מתאים גם למי שמחפש רכב אמין יחסית, עם עלויות אחזקה סבירות (עבור שנתון כזה) וסחירות גבוהה בשוק המשומשות.

בסקירה המעמיקה הזו, נפרק את הטוסון לגורמים.
נסתכל מקרוב על העיצוב שלו, מבפנים ומבחוץ.
נצלול למערכות הטכנולוגיה והאבזור שהוא מציע.
נבחן את יחידות ההנעה שהגיעו לישראל ואת השאלה הבוערת של צריכת דלק.
נדבר על חווית הנהיגה, רמת הבטיחות, וכמובן, ההיבטים הכלכליים – כמה עולה טוסון 2017 היום, אילו רמות גימור נפוצות, ומה חשוב לדעת על תקלות נפוצות או בעיות פוטנציאליות.
לקראת הסוף, נסכם את היתרונות והחסרונות המרכזיים, נשווה אותו למתחרים, ונענה על השאלה הגדולה: האם כדאי לקנות יונדאי טוסון 2017 בשנת 2025?
נשלב גם תובנות מתוך חוות דעת גולשים שכבר הספיקו לחיות עם הרכב הזה.

II. עיצוב חיצוני: מראה שעמד במבחן הזמן (יחסית)

קווי מתאר זורמים וגריל דומיננטי

הדור השלישי של יונדאי טוסון, שהוצג בשנת 2015, יישר קו עם שפת העיצוב של יונדאי באותה תקופה.
השפה הזו כונתה “Fluidic Sculpture 2.0”, והיא הביאה קווים יותר בוגרים ומעודנים לעומת הדור הקודם, שכונה iX35 בישראל.
העיצוב של הטוסון 2017 נתפס כהרמוני ונעים לעין, גם אם לא פורץ דרך או מסובב ראשים בדרמטיות.

בחזית הרכב, האלמנט המרכזי הוא הגריל המשושה הגדול, שהפך לסימן היכר של דגמי יונדאי באותה תקופה.
הגריל מוקף בגימור כרום שמוסיף נוכחות.
הפנסים הקדמיים צרים ומאורכים, נמשכים אחורה לכיוון הכנפיים ומעניקים מראה מודרני יותר.
ברמות גימור גבוהות יותר, ניתן למצוא תאורת LED יום שמודגשת מתחת לפנסים הראשיים.

פרופיל צד וזנב קלאסי

מצד הרכב, הטוסון מציג צללית טיפוסית לרכב פנאי קומפקטי.
יש קו מותניים שעולה קלות לכיוון החלק האחורי, וקו גג שיורד בעדינות.
בתי הגלגלים מודגשים ומקנים לרכב מראה שרירי קלות, למרות שהוא אינו רכב שטח אמיתי.
המידות הפיזיות של הטוסון 2017 (אורך של כ-4.48 מטר, רוחב של כ-1.85 מטר, גובה של כ-1.65 מטר) ממקמות אותו בלב הקטגוריה, והן תורמות לתחושת הפרופורציה הנכונה ולנוכחות הכביש שלו.

החלק האחורי של הרכב נראה גם הוא מסודר ונעים לעין.
הפנסים האחוריים גדולים יחסית וצורתם מודרנית, משתלבת יפה עם דלת תא המטען.
הפגוש האחורי כולל אלמנטים דמויי מגן תחתון, שמוסיפים נופך “שטחי” קל לעיצוב.
ברמות גימור מסוימות, ישנו ספוילר קטן בקצה הגג שמשלים את המראה.

חישוקים משלימים את התמונה

חישוקי הגלגלים שהוצעו עם הטוסון 2017 בישראל היו בדרך כלל בגודל 16, 17 או 18 אינץ’, בהתאם לרמת הגימור.
העיצובים היו לרוב קלאסיים יחסית ופחות דרמטיים, ותואמים את האופי הכללי של הרכב כרכב פנאי משפחתי ולא כרכב ספורטיבי.
בסך הכל, גם היום, בשנת 2025, העיצוב של הטוסון 2017 עדיין נראה סביר ולא מיושן באופן קיצוני, וזה בהחלט יתרון עבור מי שמחפש רכב יד שנייה שייראה “עדכני” ככל הניתן.

III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח: פרקטיות משפחתית

אווירה מסודרת ויעילה

כשנכנסים לתא הנוסעים של יונדאי טוסון 2017, מקבלת את פנינו אווירה של פרקטיות וסדר.
הקונספט העיצובי הוא שמרני יחסית, ממוקד בפונקציונליות ובהנדסת אנוש טובה, יותר מאשר בעיצוב מתחכם או יוקרתי.
הדשבורד מעוצב בצורה אופקית, עם קווים ברורים וחלוקה נוחה של אזורים למערכות השונות.

איכות חומרים והרכבה – סבירה לקטגוריה ולשנתון

בכל הנוגע לאיכות חומרים, חשוב לזכור שמדובר ברכב שיועד לקטגוריה העממית/בינונית בשנת 2017.
בחלק העליון של הדשבורד ובדיפוני הדלתות הקדמיות יש בדרך כלל פלסטיק רך ונעים למגע.
עם זאת, בחלקים התחתונים ובדיפוני הדלתות האחוריות, הפלסטיק הוא קשיח יותר.
זה סטנדרטי למדי בקטגוריה הזו מהשנים האלה.
איכות ההרכבה בדרך כלל טובה, והתחושה הכללית היא של תא נוסעים עמיד ובנוי היטב, שיכול לעמוד בשימוש משפחתי יומיומי לאורך שנים, וזה יתרון משמעותי ברכב יד שנייה.

הנדסת האנוש בטוסון 2017 היא נקודת חוזקה.
הפקדים ממוקמים היטב וקלים לתפעול.
לחצני בקרת האקלים, למשל, נפרדים וממוקמים במיקום נוח, מה שמאפשר שליטה מהירה ואינטואיטיבית מבלי להסיט מבט מהכביש.
מסך המגע (אם קיים ברמת הגימור הספציפית) משולב גבוה בדשבורד, מה שתורם לראות החוצה טובה ולגישה נוחה אליו.
שדה הראייה החוצה מהרכב גם הוא טוב למדי, בזכות קווי החלונות הגדולים והתנוחה המוגבהת.

נוחות מושבים ומרווח פנים נדיב

המושבים הקדמיים בטוסון נוחים ותומכים במידה סבירה גם בנסיעות ארוכות.
הם לא מציעים תמיכה צידית יוצאת דופן, אבל לשימוש יומיומי הם מספקים.
שורת המושבים האחורית היא אחת מנקודות החוזקה של הטוסון.
יש שם מרווח נדיב מאד לרגליים, וגם מרווח הראש והכתפיים טובים.
שלושה מבוגרים יכולים לשבת שם יחד, אם כי לא בנוחות מירבית לאורך זמן.
שלושה ילדים, לעומת זאת, יכנסו בקלות יחסית, גם עם בוסטרים או כיסאות בטיחות (אם כי התקנת שלושה כיסאות בטיחות מלאים עשויה להיות מאתגרת כמו ברוב הרכבים בקטגוריה).

תא מטען גדול ושימושי

נפח תא המטען בטוסון 2017 הוא כ-513 ליטר, נתון מצוין לקטגוריה.
הוא מציע צורה רבועה ונוחה להטענה, סף הטענה שאינו גבוה מדי, ואפשרויות טובות לעיגון מטענים.
יש לרוב גם תא אחסון נסתר מתחת לרצפת תא המטען (לצד גלגל רזרבי, לרוב גלגל חלופי צר).
השילוב של מרווח פנים מצוין ותא מטען גדול הופך את הטוסון לבחירה אטרקטיבית במיוחד עבור משפחות בישראל שצריכות להעביר הרבה ציוד על בסיס יומיומי או בסופי שבוע וחגים.

IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה: לא היי-טק של 2025, אבל פונקציונלי

מערכות מידע ובידור

כשאנחנו מסתכלים על הטכנולוגיה ביונדאי טוסון 2017, חשוב למקם אותה בהקשר של השנה שבה הרכב יוצר.
מערכות המולטימדיה המרכזיות שהוצעו בישראל כללו לרוב מסך מגע בגודל 5 אינץ’ ברמות הגימור הבסיסיות, ומסך 8 אינץ’ ברמות הגימור הגבוהות יותר.
המסך הגדול יותר הציע בדרך כלל איכות תצוגה סבירה לשעתו, אם כי לא חדה או צבעונית כמו מסכים מודרניים.
מהירות התגובה הייתה טובה בדרך כלל, והתפריטים היו די פשוטים וקלים להבנה ולניווט.

בניגוד לדגמים מודרניים, הטוסון 2017 לא הגיע כסטנדרט עם קישוריות Apple CarPlay או Android Auto מובנית מהיצרן ברוב הגרסאות והשנתונים הראשונים של הדור הזה.
יבואנים מקומיים לעיתים התקינו מערכות מולטימדיה חלופיות (לרוב תוצרת הארץ או סין) שהציעו קישוריות כזו, ולכן חשוב לבדוק ספציפית ברכב שאתם בוחנים האם הותקנה מערכת חיצונית כזו.
בכל מקרה, קישוריות בלוטות’ לשיחות והזרמת מוזיקה הייתה כמובן סטנדרטית, וכך גם חיבורי USB ו-AUX.

לוח מחוונים ואבזור נוחות

לוח המחוונים בטוסון 2017 הוא לרוב אנלוגי קלאסי, עם מד מהירות ומד סל”ד פיזיים.
בין השעונים יש בדרך כלל מסך קטן (לרוב מונוכרום או צבעוני בסיסי) המציג נתוני מחשב דרך בסיסיים כמו צריכת דלק, מרחק נסיעה, ועוד.
לוח מחוונים דיגיטלי מלא לא היה קיים בדגם זה באותה תקופה, למעט אולי תצוגה מרכזית משופרת ברמות גימור ממש גבוהות (אם כי אלו היו פחות נפוצות בישראל).
בכל מקרה, התצוגה ברורה וקלה לקריאה.

מבחינת אבזור נוחות, רמות הגימור המשווקות בישראל הציעו מגוון רחב למדי.
ברמות הגימור הנפוצות יותר (כמו Premium), ניתן למצוא בקרת אקלים מפוצלת (שזה יתרון גדול באקלים הישראלי החם), חלונות חשמל כמובן, מראות צד מתקפלות חשמלית, חיישני חניה אחוריים (לרוב), ולעיתים גם מצלמת רוורס (גם אם באיכות לא מהפנטת).
ברמות גימור גבוהות יותר (כמו Supreme או Luxury), אפשר למצוא גם גג פנורמי נפתח (שמוסיף הרבה אור לתא הנוסעים), כניסה והתנעה ללא מפתח (Keyless Go), מושבים חשמליים עם חימום/אוורור, ועוד.
בכל רכב יד שנייה, חשוב לבדוק איזו רמת גימור ספציפית אתם בוחנים ומה כוללת חבילת האבזור שלה בפועל.

V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה: הפוקוס על הפקטיות

מנועים וגירים נפוצים בישראל

בישראל, יונדאי טוסון 2017 שווק בעיקר עם שתי יחידות הנעה מרכזיות:
הפופולרית ביותר הייתה מנוע בנזין אטמוספרי (ללא טורבו) בנפח 2.0 ליטר.
מנוע זה מייצר כ-155 כוחות סוס ומומנט של כ-19.6 קג”מ.
הוא שודך לתיבת הילוכים אוטומטית קונבנציונלית עם 6 הילוכים.
הגרסה הנוספת שהייתה נפוצה למדי, בעיקר ברמות גימור גבוהות יותר, היא מנוע בנזין טורבו בנפח 1.6 ליטר.
מנוע זה מייצר כ-177 כוחות סוס ומומנט משמעותי יותר של כ-27 קג”מ (שזמין כבר מסל”ד נמוך יחסית).
גרסת ה-1.6 טורבו שודכה לתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים (DCT) עם 7 הילוכים.

תחושת כוח וביצועים בפועל

גרסת ה-2.0 ליטר מרגישה בפועל מספקת למדי לרוב הצרכים המשפחתיים היומיומיים.
נתון התאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש עומד על כ-10.4 שניות (נתון יצרן).
הביצועים אינם ספורטיביים בשום צורה, והמנוע עלול להרגיש מעט מתאמץ בעליות ארוכות או בעקיפות מהירות.
תיבת ההילוכים האוטומטית עם 6 הילוכים פועלת בצורה חלקה יחסית ואינה מתבלבלת, אך היא לא מהירה במיוחד בתגובותיה.
תחושת הכוח היא לינארית וצפויה.

גרסת ה-1.6 טורבו מציעה ביצועים זריזים יותר באופן מורגש, עם נתון תאוצה 0-100 קמ”ש של כ-9.1 שניות.
המומנט הנוסף מורגש היטב, במיוחד בתאוצות ביניים ובעקיפות.
עם זאת, תיבת ה-DCT בגרסה זו עלולה לעיתים לגלות היסוס קל בתחילת נסיעה או במהירויות נמוכות, ולעיתים היא פחות חלקה מתיבת 6 ההילוכים האוטומטית הקונבנציונלית.
זהו מאפיין ידוע של תיבות DCT מהדור ההוא, ולעיתים קרובות זו נקודה שעולה בחוות דעת גולשים על גרסאות הטורבו.

צריכת דלק (ואיך זה בהשוואה לצריכת אנרגיה)

ועכשיו לשאלה שמעניינת רבים, במיוחד בעידן שבו צריכת אנרגיה ועלויות דלק הופכות רלוונטיות יותר מתמיד.
צריכת דלק היא אחד ההיבטים החשובים ביותר לבעלי רכב בישראל.
עבור יונדאי טוסון 2017, חשוב לזכור שמדובר ברכב בנזין קלאסי, ולכן אין לו צריכת אנרגיה בקוט”ש כמו רכב חשמלי, אלא צריכת דלק בליטרים ל-100 קילומטר או קילומטר לליטר.
המונח “צריכת דלק” עדיין פופולרי מאד בחיפוש גם בהקשר של השוואות לרכבים חשמליים או פלאג-אין, כדי להבין את עלות הנסיעה.

לפי נתוני יצרן (לרוב בתקן NEDC או WLTP פחות מחמיר מהיום), צריכת הדלק המשולבת של גרסת ה-2.0 ליטר עמדה על כ-12-13 קילומטר לליטר.
בפועל, בתנאי נהיגה ישראליים שגרתיים (שכוללים פקקים, מזגן פועל כמעט תמיד, ועליות), צריכת הדלק הריאלית נוטה להיות פחות טובה.
ניתן לצפות לצריכה ממוצעת שנע בין 8 ל-10 קילומטר לליטר בנסיעה משולבת, ואף פחות מזה בנהיגה עירונית צפופה.
גרסת ה-1.6 טורבו אמנם חזקה יותר, אך בפועל צריכת הדלק שלה לעיתים קרובות דומה או אפילו מעט פחות טובה מגרסת ה-2.0 ליטר, במיוחד בנהיגה שבה מנצלים את הטורבו.

בהשוואה לרכבים חשמליים מודרניים, עלויות התדלוק של הטוסון יהיו כמובן גבוהות משמעותית לכל קילומטר נסיעה.
אבל למי שמתמקד בעלות הרכישה הראשונית הנמוכה יחסית של רכב יד שנייה כזה, ופחות נוסע מרחקים גדולים, פער העלות בדלק עשוי להיות נסבל.

VI. טעינה: לא רלוונטי לטוסון בנזין קלאסי

היות ויונדאי טוסון 2017 שווק בישראל בעיקר עם מנועי בנזין קונבנציונליים, סעיף הטעינה אינו רלוונטי עבורו.
אין מדובר ברכב חשמלי מלא (BEV) או ברכב פלאג-אין היברידי (PHEV).
לכן, אין צורך לדון בקצבי טעינת AC או DC, סוגי מחברים, או חווית טעינה ציבורית או ביתית.
הרכב פועל על בנזין בלבד, והדאגה היחידה בהקשר זה היא מציאת תחנת דלק.

VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש: נוחות מעל הכל

נוחות נסיעה על כבישי ישראל

יונדאי טוסון 2017 תוכנן בראש ובראשונה כרכב נוח.
המתלים מכוילים על הצד הרך, וזה מורגש היטב בנהיגה יומיומית.
הרכב מצליח לספוג היטב מהמורות ושיבושים על כבישים עירוניים משובשים, כולל פסי האטה למיניהם.
גם בנסיעה בינעירונית, נוחות הנסיעה נשארת טובה, והוא גומע קילומטרים בנינוחות.
הנוחות היא בהחלט אחת מנקודות החוזקה המרכזיות של הדגם הזה, וזה יתרון משמעותי בהתמודדות עם התשתיות בישראל.

בידוד רעשים – סביר לקטגוריה

רמת בידוד הרעשים בטוסון 2017 סבירה אך לא מצטיינת.
רעשי מנוע חודרים לתא הנוסעים תחת תאוצה חזקה, במיוחד בגרסת ה-2.0 ליטר שצריכה להתאמץ יותר.
רעשי רוח מתחילים להישמע במהירויות גבוהות (מעל 100-110 קמ”ש), וגם רעשי כביש מצמיגים נוכחים, במיוחד על אספלט גס.
בסך הכל, לנסיעה רגועה ברוב המהירויות המותרות בישראל, הבידוד מספיק טוב, אך בנסיעות ארוכות בכבישים מהירים, רמת הרעש עשויה להיות גבוהה יותר מזו של רכבים מודרניים יותר או יקרים יותר.

התנהגות כביש – בטוחה ויציבה, לא ספורטיבית

בכל הנוגע להתנהגות כביש, הטוסון מציע אופי בטוח ויציב.
תחושת ההיגוי קלה מאוד במהירויות נמוכות, מה שמקל על תמרון בעיר ובחניה.
עם העלייה במהירות, ההיגוי מתקשח קלות, אך הוא נותר חסר פידבק ותקשורת מהכביש.
זה לא רכב שמעודד נהיגה דינמית או ספורטיבית.
בפניות הדוקות, יש זוויות גלגול מורגשות, כצפוי מרכב פנאי עם מתלים רכים ומרכז כובד גבוה יחסית.
אחיזת הכביש טובה בדרך כלל במגבלות הנהיגה הרגילה, והרכב נוטה לתת תת-היגוי עדין כשהוא נדחף לקצה, התנהגות צפויה ובטוחה.
הבלמים פועלים היטב, עם תחושת דוושה לינארית (בניגוד לרכבים היברידיים/חשמליים עם רגנרציה משתנה).
יציבות כיוונית במהירויות גבוהות טובה, והרכב שומר על קו ישר בצורה מרגיעה.
חשוב לציין שוב, היעדר גיר קלאסי והעברת הילוכים אלקטרונית ברכב חשמלי מודרני שונה מהותית מחוויית הנהיגה בטוסון עם תיבת 6 ההילוכים האוטומטית, שמספקת תחושה יותר “מסורתית” של החלפות הילוכים.

VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג: התקן של 2017

מבחני בטיחות וציון Euro NCAP

יונדאי טוסון מהדור השלישי, ששנתון 2017 משתייך אליו, קיבל ציון של 5 כוכבים מלאים במבחני בטיחות של ארגון Euro NCAP האירופאי.
זה היה הציון המקסימלי שניתן לקבל באותה תקופה, והוא בהחלט מצביע על כך שמבחינה מבנית ויכולת ספיגת אנרגיה בהתנגשות, הרכב היה בטוח מאד לתקופתו.
במבדקי בטיחות שנערכו, הטוסון קיבל ציונים גבוהים למדי בהגנה על נוסעים מבוגרים וילדים, וציון סביר בהגנה על הולכי רגל.
השלדה תוכננה תוך שימוש בפלדה מחוזקת באזורים קריטיים.

מערכות ADAS בישראל – תלוי רמת גימור

בכל הנוגע למערכות עזר לנהג מתקדמות (ADAS), שנת 2017 הייתה תקופה שבה מערכות כאלה החלו להיות נפוצות יותר, אך עדיין לא כסטנדרט בכל רמת גימור.
בישראל, ברמות הגימור הבסיסיות של הטוסון 2017, האבזור הבטיחותי כלל בדרך כלל 6 כריות אוויר, בקרת יציבות ואחיזה (ESC), מערכת למניעת נעילת גלגלים (ABS) ומערכת לבקרת לחץ אוויר בצמיגים (TPMS).
מערכות אקטיביות מתקדמות כמו בלימת חירום אוטונומית (AEB), התרעת סטייה מנתיב (LDW), או מערכת סיוע לשמירה על נתיב (LKA) לא היו סטנדרט בכל רמות הגימור הנפוצות.
בחלק מרמות הגימור הגבוהות יותר, או בחבילות אופציונליות, ניתן היה למצוא חלק מהמערכות הללו, אך חשוב לבדוק ספציפית ברכב הנבדק מה קיים בו בפועל.
כמו כן, מערכות אלה משנת 2017 פחות מתוחכמות ומגיבות לעיתים פחות בעדינות ופחות מדויק ממערכות אקטיביות ברכבים מודרניים משנת 2025.
הן עשויות להיות פחות חלקות בפעולתן, לפעמים אגרסיביות מדי או מפספסות זיהוי במצבים מסוימים.
קלות התפעול לרוב טובה, אך המערכות עצמן בסיסיות יחסית.

IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל 2025): כמה עולה להיות בעלים?

כמה עולה יונדאי טוסון 2017 היום?

אז, עכשיו, בשנת 2025, השאלה הבוערת היא כמובן כמה עולה יונדאי טוסון 2017.
המחיר של רכב יד שנייה משנתון כזה תלוי כמובן מאד במצבו המכני והחיצוני, במספר הקילומטרים שנסע, במספר הבעלים הקודמים, וברמת הגימור הספציפית.
מחירון לוי יצחק, שהוא המחירון ה”רשמי” המקובל בישראל עבור רכבי יד שנייה, מספק הערכת מחיר בסיסית, אך בפועל המחירים בשוק יכולים להשתנות משמעותית.
ניתן לצפות למצוא טוסון 2017 במחיר הנע לרוב בטווח של כ-65,000 ש”ח ועד כ-80,000 ש”ח, תלוי מאד בפרמטרים שצוינו.
גרסאות ה-1.6 טורבו ברמות גימור גבוהות יותר בדרך כלל יקרות יותר מגרסאות ה-2.0 ליטר ברמות גימור בסיסיות.

רמות גימור נפוצות והבדלים ביניהן

כאמור, שווקו בישראל מספר רמות גימור עיקריות ליונדאי טוסון 2017.
הנפוצות ביותר היו לרוב:

Premium: זו הייתה לרוב רמת הגימור “המאזנת” שכללה אבזור נוחות כמו בקרת אקלים מפוצלת, חישוקי 17 אינץ’, חיישני חניה אחוריים, ולעיתים גם מצלמת רוורס ומערכת מולטימדיה עם מסך גדול יותר.

Supreme: רמת גימור גבוהה יותר, שהוסיפה לרוב פריטים כמו חישוקי 18 אינץ’, גג פנורמי נפתח, כניסה והתנעה ללא מפתח, מושבים קדמיים מחוממים, ולעיתים גם ריפודי עור.

Luxury: רמת הגימור הגבוהה ביותר, שלעיתים כללה גם מושבים מאווררים, כוונון חשמלי מלא למושב הנהג, ואבזור יוקרתי נוסף.
בנוסף, הייתה גם רמת גימור בסיסית יותר (לעיתים נקראת Insight או דגם דומה), עם פחות אבזור נוחות וחישוקי 16 אינץ’.
ההבדלים בין רמות הגימור ניכרים בעיקר באבזור הנוחות והמראה החיצוני (חישוקים, גג פנורמי), ופחות ביחידות ההנעה (למעט ההבדל בין 2.0 ל-1.6 טורבו ששודך לרוב לרמות גימור גבוהות יותר). חשוב לבדוק את רשימת האבזור המלאה ברכב הספציפי.

אחריות, תקלות ועלויות אחזקה

רכב משנת 2017 כבר מזמן יצא מתקופת האחריות המלאה מהיצרן (שבזמנו הייתה לרוב 3 שנים מלאות או 100,000 ק”מ, לעיתים עם אחריות ארוכה יותר למנוע/גיר בדומה למקובל היום).
אחריות הסוללה אינה רלוונטית כמובן.
בעת רכישת רכב משומש כזה, האחריות היחידה שתקבלו תהיה לרוב ממגרש הרכב שממנו אתם קונים, אם קיימת כזו, או פוליסת אחריות מחברה חיצונית שניתן לרכוש (בדרך כלל מוגבלת מאד בהיקפה).
חשוב לבצע בדיקה מקיפה לפני הקנייה במוסך או מכון בדיקה כדי לזהות תקלות או בעיות קיימות.

הטוסון נחשב לרכב אמין יחסית, במיוחד גרסת ה-2.0 ליטר עם תיבת 6 ההילוכים האוטומטית.
שילוב זה הוא ותיק ומוכח.
גרסת ה-1.6 טורבו עם תיבת ה-7 הילוכים DCT עשויה להיות רגישה יותר לבעיות ותקלות בתיבת ההילוכים לאורך זמן וקילומטרים רבים, וזו נקודה שכדאי לבדוק היטב בבדיקה לפני קנייה.
עלויות התחזוקה השוטפות (טיפולים תקופתיים) סבירות עבור רכב יפני/קוריאני בקטגוריה הזו. חלקי חילוף נפוצים וזמינים.
עלויות תיקונים משמעותיים יותר, כמו בתיבת ההילוכים או מנוע, עלולות להיות גבוהות, כרגיל ברכבים בגיל זה.
שווי השימוש של הטוסון נשמר היטב יחסית לרכבים אחרים, והוא נחשב סחיר מאד בשוק היד שנייה הישראלי, וזה יתרון כלכלי נוסף.

X. יתרונות: למה לבחור בטוסון 2017?

  • מרווח פנים ותא מטען: יתרון משמעותי עבור משפחות. יש מספיק מקום לנוסעים וציוד, גם לטיולים ארוכים או קניות גדולות. תא המטען גדול ושימושי מאד.
  • נוחות נסיעה: המתלים הרכים סופגים היטב את שיבושי הכביש הישראלים, והופכים את הנסיעה בעיר ובינעירונית לנעימה ורגועה.
  • אמינות (במיוחד גרסת 2.0 ליטר): מנוע ה-2.0 ליטר ותיבת 6 ההילוכים האוטומטית נחשבים לשילוב אמין ומוכח, עם פחות נטייה לתקלות משמעותיות בהשוואה לגרסאות אחרות או דגמים מסוימים של מתחרים.
  • סחירות גבוהה ושווי שימוש טוב: הטוסון מבוקש מאד בשוק היד שנייה בישראל, מה שמקל על מכירתו בעתיד ומבטיח שמירה על חלק ניכר משוויו.
  • מראה חיצוני שאינו מיושן קיצונית: גם בשנת 2025, העיצוב של הטוסון 2017 עדיין נראה די עדכני ונעים לעין, וזה יתרון עבור מי שמראה הרכב חשוב לו.
  • הנדסת אנוש טובה וקלות תפעול: תא הנוסעים אמנם לא יוקרתי, אך הוא מסודר, הפקדים נגישים, והתפעול אינטואיטיבי, כולל מערכות המולטימדיה הבסיסיות.

XI. חסרונות: מה הפשרות שצריך לעשות?

  • צריכת דלק: אחת מנקודות התורפה העיקריות, במיוחד בגרסת ה-2.0 ליטר. צריכת הדלק גבוהה למדי בתנאי נהיגה ישראליים, וזה עשוי להיות נטל כלכלי משמעותי לאורך זמן, בהשוואה לרכבים היברידיים או חשמליים מודרניים.
  • ביצועים (בגרסת 2.0 ליטר): מנוע ה-2.0 ליטר מספק לרוב הצרכים, אך הוא אינו זריז במיוחד, במיוחד תחת עומס או בעקיפות. הביצועים ממוצעים לקטגוריה של אז.
  • אמינות תיבת ה-DCT (בגרסת 1.6 טורבו): תיבת הילוכים כפולת המצמדים בגרסת הטורבו עשויה להיות רגישה יותר לתקלות או בלאי, במיוחד עם קילומטראז’ גבוה, וזו עלולה להיות בעיה יקרה לתיקון.
  • אבזור בטיחות אקטיבי חסר ברמות גימור בסיסיות: מערכות ADAS מתקדמות לא היו סטנדרטיות בכל הרמות, ורכב ללא מערכות אלו מציע רמת בטיחות אקטיבית נמוכה יותר בהשוואה לרכבים מודרניים יותר, או אפילו מתחרים מאותה תקופה ברמות גימור גבוהות יותר.
  • איכות חומרים ובידוד רעשים – לא ברמת פרימיום: תא הנוסעים פרקטי, אך איכות החומרים בחלקים מסוימים פלסטיקית למדי, ובידוד הרעשים אינו מהטובים בקטגוריה, בטח לא בהשוואה למכוניות חדשות.

XII. בהשוואה למתחרים – איפה הטוסון עומד?

יונדאי טוסון 2017 התמודד, וכאמור מתמודד גם היום בשוק המשומשות, מול שורה ארוכה של רכבי פנאי קומפקטיים אחרים.
בהשוואה לקיה ספורטאז’ מאותה שנה (שלמעשה חולק איתו פלטפורמה ומנועים רבים), ההבדלים הם בעיקר עיצוביים ותדמיתיים קלים.
הספורטאז’ נתפס לעיתים קצת יותר “ספורטיבי” במראה החיצוני, אך מבחינה מכנית, מרווח פנים (תא מטען מעט קטן יותר בספורטאז’) ונוחות נסיעה, הם קרובים מאד זה לזה.
הבחירה בין השניים מסתכמת לעיתים קרובות בהעדפה אישית למראה ובהצעת המחיר הספציפית.

מול ניסאן קשקאי מאותה תקופה, הטוסון מציע בדרך כלל מרווח פנים ותא מטען גדולים יותר.
הקשקאי, שהיה אז דגם פופולרי מאד בפני עצמו, לעיתים הציע תחושת נהיגה קצת יותר מהודקת וצריכת דלק מעט טובה יותר בגרסאות מסוימות.
אך מנועי הטורבו והגיר הרציף של הקשקאי (בניגוד לגיר האוטומטי הקלאסי בטוסון 2.0) עשויים להיות פחות אמינים לטווח ארוך בהשוואה למנוע 2.0 של הטוסון.
מול טויוטה ראב 4 מאותן שנים, הטוסון לרוב יהיה זול יותר לרכישה כמשומש. הראב 4 נחשב אמין מאד, אך עלויות האחזקה והרכישה שלו נוטות להיות גבוהות יותר. הוא גם הציע לרוב אבזור פחות נדיב מהטוסון במחיר דומה.

XIII. סיכום ומסקנות (פסק דין): האם כדאי לקנות?

התרשמות כוללת ומי למי הוא מתאים

יונדאי טוסון 2017 הוא רכב פנאי משפחתי פרקטי, נוח ומרווח.
הוא לא הרכב הכי מלהיב לנהיגה, לא הכי חסכוני בדלק, והטכנולוגיה שלו היא של 2017 ולא 2025.
אבל הוא מציע חבילה כוללת אטרקטיבית מאד עבור קהל יעד ספציפי – משפחות שמחפשות רכב גדול יחסית, אמין (בגרסאות הנכונות), נוח לנסיעה, עם תא מטען ענק, וחשוב מכל – במחיר סביר יחסית בשוק היד השנייה.

הוא מתאים במיוחד למשפחות עם ילדים קטנים או גדולים שצריכות מקום לכל הציוד, למי שמעריך נוחות נסיעה על כבישים פחות טובים, ולמי שמחפש רכב יד שנייה סחיר עם סיכוי נמוך יחסית לתקלות משמעותיות (אם בוחרים בגרסת ה-2.0 ליטר המומלצת).
הוא פחות יתאים למי שמחפש ביצועים ספורטיביים, למי שהטכנולוגיה הכי מתקדמת היא בראש סדר העדיפויות שלו, ולמי שצריכת דלק היא הפקטור החשוב ביותר עבורו (ואז כדאי לשקול רכב היברידי או חשמלי, גם אם מחיר הרכישה יהיה גבוה משמעותית).

פסק הדין: האם כדאי לקנות יונדאי טוסון 2017?

אז, האם כדאי לקנות יונדאי טוסון 2017 בשנת 2025?
התשובה היא כן, אבל עם הסתייגויות.
אם אתם מחפשים רכב פנאי משפחתי אמין, מרווח ונוח במחיר רכישה נוח יחסית בשוק היד השנייה, ובמיוחד אם אתם מכוונים לגרסת ה-2.0 ליטר האמינה יותר, הטוסון 2017 הוא בהחלט אופציה ראויה לשקול.
הוא מציע תמורה טובה למחיר במובנים של פרקטיות, מרווח ואמינות מוכחת (לגרסת ה-2.0).

אבל חשוב לזכור את החסרונות המשמעותיים: צריכת הדלק הגבוהה עלולה להפוך את עלות הנסיעה ליקרה, במיוחד עבור מי שנוסע הרבה.
אבזור הבטיחות האקטיבי אינו עומד בתקנים של היום ברמות הגימור הנפוצות.
ולגבי גרסת ה-1.6 טורבו – בדקו היטב את מצב תיבת ההילוכים לפני הרכישה.
בדקו כל רכב ספציפי היטב במכון בדיקה או מוסך שאתם סומכים עליו, וקחו בחשבון את עלויות האחזקה השוטפות עבור רכב בן 8 שנים.
קריאת חוות דעת גולשים נוספות על דגם זה יכולה גם היא לשפוך אור על נקודות חוזקה וחולשה מניסיון אמת.

בסופו של דבר, יונדאי טוסון 2017 הוא אופציה פופולרית בצדק בשוק המשומשות. הוא מציע חבילה פונקציונלית מוצלחת לצרכים משפחתיים בסיסיים. למי שצריכת דלק סבירה או אבזור בטיחות אקטיבי מתקדם הם בראש סדר העדיפויות, כדאי אולי לשקול לחפש דגמים חדשים יותר או מתחרים אחרים, גם אם זה יעלה יותר. אבל למי שמחפש סוס עבודה מרווח, נוח ואמין יחסית (בגרסת ה-2.0), בתקציב מוגדר של יד שנייה, הטוסון 2017 הוא ללא ספק מתמודד רציני.

דילוג לתוכן