ברוכים הבאים ל-PRK, פורטל הרכב הישראלי שלכם.
היום אנחנו צוללים לעומק של אחד מרכבי הפנאי הפופולריים ביותר שהסתובבו על כבישי ישראל בעשור האחרון.
לא סתם פופולרי, אלא כזה שהפך לסוג של ברירת מחדל משפחתית.
מדברים כמובן על יונדאי טוסון, ובפרט, על מודל שנת 2018.
מדובר בדור השלישי של הטוסון (שם קוד TL), שעבר מתיחת פנים קלה באותה השנה.
מתיחת הפנים הזו הביאה איתה כמה עדכונים קלים בעיצוב ובעיקר באבזור הבטיחות והטכנולוגיה.
יונדאי טוסון (Hyundai Tucson) ממוקם בקטגוריית ה-SUV הקומפקטיים, או כפי שרבים מכנים אותה, קטגוריית רכבי הפנאי המשפחתיים.
זוהי קטגוריה תחרותית במיוחד, בישראל ובעולם.
הטוסון היווה עמוד תווך במכירות של כלמוביל, יבואנית יונדאי לישראל, והיה רכב שכיח מאוד בציי הרכב וגם בשוק הפרטי.
המתחרים העיקריים שלו באותה תקופה, ורלוונטיים גם כיום בשוק המשומשות, כוללים את קיה ספורטאז’ (איתו הוא חולק פלטפורמה ומנועים במידה רבה), ניסאן קשקאי, מאזדה CX-5, טויוטה ראב 4 (לפני הדגם ההיברידי הפופולרי), סובארו פורסטר ועוד.
בהשוואה למתחרים שלו מאותה תקופה, הטוסון התבלט לרוב בזכות האבזור הנדיב יחסית שהוצע ברמות הגימור הפופולריות בישראל, המוניטין המצוין של המותג יונדאי מבחינת אמינות והתמורה למחיר, במיוחד בשוק ה”אפס קילומטר” שהיה אז בפריחה.
קהל היעד העיקרי של יונדאי טוסון 2018 הוא משפחות צעירות או מבוגרות שמחפשות רכב פנאי מרווח, נוח ובטוח יחסית, עם תא מטען שימושי לנסיעות יומיומיות וגם לחופשות משפחתיות.
זהו רכב פרקטי, לא יומרני במיוחד, שמספק את הסחורה למי שמחפש שקט נפשי ותחזוקה צפויה.
בסקירה המקיפה הזו, נצלול לכל האספקטים של יונדאי טוסון 2018.
נסקור את העיצוב החיצוני והפנימי, איכות החומרים והמרווח בתא הנוסעים.
נדבר על הטכנולוגיה, האבזור ומערכת המולטימדיה שהוצעו בו.
נעמיק ביחידות ההנעה הרלוונטיות לשוק הישראלי, ביצועיהן וצריכת הדלק שלהן.
נעריך את חווית הנהיגה והתנהגות הכביש על הכבישים המאתגרים שלנו.
נפרט על נושא הבטיחות, מבחני בטיחות ומערכות העזר לנהג.
ולבסוף, נדבר על הנושא הכלכלי – כמה עולה רכב כזה היום בשוק המשומשות, נפרט על רמות הגימור העיקריות, ונדון ביתרונות ובחסרונות שלו.
בסיום, נענה על השאלה הגדולה: האם כדאי לקנות יונדאי טוסון 2018 היום?
II. עיצוב חיצוני
שפת עיצוב בוגרת ומוכרת
יונדאי טוסון 2018, בהיותו דגם לאחר מתיחת פנים של הדור השלישי, הציג שפת עיצוב מוכרת יחסית אך עם כמה עדכונים שריעננו את המראה.
הפילוסופיה העיצובית של יונדאי באותה תקופה, שנקראה “Fluidic Sculpture 2.0”, התבססה על קווים זורמים אך פחות דרמטיים מהדור הקודם, עם דגש על מראה יותר בוגר ומאופק.
הטוסון 2018 בהחלט שיקף את זה, עם מראה של רכב פנאי קלאסי, שמרני יחסית, אך נעים לעין ולא מתיישן מהר מדי.
הוא לא ניסה להיות פורץ דרך או עתידני, אלא פשוט נראה כמו SUV מודרני תקני של התקופה.
חזית מחודדת ופרופיל מוצק
בחזית, העדכון המשמעותי ביותר היה לשבכה הקדמית (הגריל), שאימצה את צורת ה”קסקדה” (Cascading Grille) המאפיינת את דגמי יונדאי החדשים יותר.
הגריל גדול ובולט יותר מאשר בדגם שלפני מתיחת הפנים, ומעניק מראה יותר נוכח.
יחידות התאורה הקדמיות עוצבו מחדש קלות ושולבו עם יחידות LED לתאורת יום שהעניקו מראה מודרני יותר.
בחלק מרמות הגימור הגבוהות הוצעו גם פנסי LED ראשיים.
קווי המתאר מהצד הציגו צללית מוכרת של SUV, עם קו מותניים עולה קלות וקו גג יורד בעדינות לקראת החלק האחורי.
הבתי הגלגלים הודגשו קלות והקנו לרכב מראה מוצק ויציב.
חלק אחורי מעודכן וחישוקים
בחלק האחורי, העיצוב היה נקי יחסית.
פנסי הזנב קיבלו עדכון לעיצוב הפנימי ולחתימת אור ה-LED.
הפגוש האחורי עוצב קלות מחדש ושולבו בו אלמנטים דמויי מסיטי אוויר או יציאות פליטה (בדרך כלל למטרות אסתטיקה בלבד).
דלת תא המטען גדולה ושטח החלון האחורי נראה קטן יחסית, מה שפוגע קלות בראות לאחור.
יונדאי טוסון 2018 הוצע בישראל עם מגוון גדלי חישוקים, לרוב 16, 17 או 18 אינץ’, בהתאם לרמת הגימור.
חישוקי הסגסוגת העניקו מראה נאה לרכב ותאמו היטב את העיצוב הכללי.
נוכחות כביש ומידות
מבחינת נוכחות כביש, לטוסון יש מראה של SUV סטנדרטי.
הוא לא קטן מדי ולא גדול מדי לקטגוריה שלו.
המידות הפיזיות שלו, עם אורך של כ-4.48 מטר ובסיס גלגלים של כ-2.67 מטר, ממקמות אותו במרכז הקטגוריה בהשוואה למתחרים שלו.
הוא נראה מוצק ויציב, אך לא בולט במיוחד לעומת רכבי פנאי אחרים על הכביש.
העיצוב השמרני יחסית מבטיח שהוא עדיין נראה רלוונטי למדי גם בשנת 2025, וזה יתרון למי שמחפש רכב משומש שלא יראה מיושן בן לילה.
III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח
תא נוסעים פרקטי ולא מתחכם
עם הכניסה ליונדאי טוסון 2018, מקבלים תחושה של פרקטיות ומחשבה על נוחות השימוש היומיומית.
האווירה הכללית בתא הנוסעים היא פונקציונלית וברורה, ללא יומרות עיצוביות מוגזמות.
הקונסולה המרכזית מסודרת בצורה הגיונית, עם פקדים פיזיים נפרדים למערכת המיזוג, שנמצאים מתחת למסך המולטימדיה.
העיצוב עצמו אינו מרהיב או יוקרתי, אך הוא נעים לעין ועושה את העבודה.
הוא משדר עמידות ופשטות תפעול, מה שחשוב מאד בשימוש יומיומי.
איכות חומרים והרכבה
בנושא איכות החומרים, יונדאי טוסון 2018 ממוקם במרכז הקטגוריה שלו לשנתון זה.
בחלק העליון של הדשבורד ודיפוני הדלתות הקדמיות ניתן למצוא פלסטיק רך ונעים למגע, שמעניק תחושה סבירה של איכות.
עם זאת, ככל שיורדים נמוך יותר בתא הנוסעים, וגם בדלתות האחוריות, רוב החומרים הם פלסטיק קשיח.
איכות ההרכבה לרוב טובה, והרכב מרגיש מוצק וללא קרקושים מיותרים גם לאחר כמה שנים על הכביש.
הכפתורים והמתגים מרגישים עמידים, אם כי לא בהכרח מתוחכמים.
זהו לא תא נוסעים שמשדר יוקרה, אבל הוא בהחלט עמיד ונועד לעמוד בבלאי של משפחות.
הנדסת אנוש ותפעול
הנדסת האנוש בטוסון 2018 היא נקודת חוזקה.
הפקדים ממוקמים במקומות צפויים וקלים להגעה.
מערכת המיזוג נשלטת באמצעות כפתורים ובוררים פיזיים, מה שמקל מאוד על התפעול בזמן נהיגה בהשוואה למערכות שמבוססות כולן על מסך המגע.
מסך המולטימדיה ממוקם גבוה על הדשבורד (ברמות גימור מסוימות), מה שמקל על הצפייה בו.
הראות החוצה טובה לרוב הכיוונים, למעט הראות לאחור שהוזכרה קודם בשל עיצוב דלת תא המטען והחלון האחורי הקטן.
מושב הנהג (בחלק מרמות הגימור עם כיוונון חשמלי) נוח ומציע תנוחת נהיגה גבוהה האופיינית לרכבי פנאי.
נוחות מושבים ומרווח פנים
מושבי הטוסון 2018 נוחים למדי, גם בנסיעות ארוכות.
התמיכה הצדדית אינה יוצאת דופן, אך הריפוד נוח והם רכים מספיק כדי לבלוע חלק מהשיבושים.
במושבים האחוריים, המרווח מצוין ביחס לקטגוריה.
שני מבוגרים יישבו בנוחות עם מרווח טוב לרגליים ולראש.
גם שלושה ילדים יסתדרו שם לרוב ללא צפיפות יתר.
רצפה כמעט שטוחה מאחור (ללא תעלת הינע בולטת מדי) גם היא תורמת לנוחות של הנוסע האמצעי.
בסיס הגלגלים הנדיב יחסית תורם משמעותית לתחושת המרווח הפנימי, במיוחד בשורה האחורית.
תא מטען ופרקטיקה
נפח תא המטען ביונדאי טוסון 2018 עומד על כ-488 ליטרים, נתון מכובד לקטגוריה.
צורת תא המטען רבועה ונוחה להטענה, אם כי סף ההטענה מעט גבוה.
הוא גדול מספיק כדי להכיל עגלת תינוק וקניות, או מספר מזוודות לטיול משפחתי.
ניתן לקפל את המושבים האחוריים ביחס 40:60 להגדלת שטח ההטענה, אם כי הם אינם יוצרים רצפה שטוחה לחלוטין.
קיימים פתרונות אחסון נוספים בתא הנוסעים עצמו, כמו תא כפפות בגודל סביר, תאים בדלתות, ומשענת יד קדמית עם תא אחסון גדול.
בסך הכל, תא הנוסעים של הטוסון 2018 הוא מקום נעים, מרווח ופרקטי לשהייה, גם אם לא מרגש מבחינה עיצובית או יוקרתי מבחינת חומרים.
IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה
מערכת מולטימדיה ושילוב סמארטפון
יונדאי טוסון 2018 בישראל הוצע לרוב עם מערכת מולטימדיה מקומית או מקורית ברמות הגימור הגבוהות.
ברמות הגימור הפופולריות יותר, ניתן למצוא מסך מגע בגודל 7 או 8 אינץ’ (אחרי מתיחת הפנים).
איכות התצוגה סבירה לשנתון, ומהירות התגובה למגע בדרך כלל טובה.
מבנה התפריטים אינטואיטיבי וקל להתמצאות.
המערכות המקוריות הגיעו לרוב עם קישוריות Apple CarPlay ו-Android Auto, שזה יתרון משמעותי ומאפשר שימוש נוח באפליקציות ניווט כמו Waze ובאפליקציות מוזיקה כמו ספוטיפיי דרך מסך הרכב.
החיבור לרוב היה דורש כבל (חיבור חוטי), חיבור אלחוטי היה פחות נפוץ באותה תקופה.
העוזר הקולי, אם קיים, לרוב הסתמך על זה של הסמארטפון המחובר דרך Car Play/Android Auto.
לוח מחוונים ואבזור נוחות
לוח המחוונים בטוסון 2018 היה לרוב שילוב של מחוגים אנלוגיים לתצוגת מהירות וסל”ד, ומסך דיגיטלי קטן (בדרך כלל 3.5 או 4.2 אינץ’) במרכז, שהציג נתוני דרך, התראות ממערכות בטיחות, ומידע מהמולטימדיה.
ברמות הגימור הגבוהות ייתכן והיה מסך גדול יותר או לוח מחוונים דיגיטלי מלא יותר, אך זה היה נדיר בדגם הזה בישראל.
איכות מערכת השמע הסטנדרטית טובה מספיק להאזנה יומיומית, אך לא מדובר במערכת אודיופילית.
אבזור הנוחות השתנה משמעותית בין רמות הגימור השונות.
ברמות הגימור הבסיסיות ניתן למצוא בקרת אקלים מפוצלת, ואילו ברמות הגימור הגבוהות (כמו Premium או Supreme) נוספו גם חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח, כיוונון חשמלי למושב הנהג, מפתח חכם לכניסה והנעה ללא מפתח, בלם יד חשמלי (אחרי מתיחת הפנים) ועוד.
טכנולוגיות בולטות לשנתון
עבור שנת 2018, הטוסון הציג כמה טכנולוגיות מתקדמות יחסית לאותה עת בקטגוריה שלו, בעיקר בתחום הבטיחות (שנדון בנפרד).
מבחינת אבזור נוחות, לא היו טכנולוגיות ייחודיות פורצות דרך רק ליונדאי, אלא אימוץ של טכנולוגיות שהפכו בהדרגה לסטנדרט ברכבים מודרניים.
השילוב של מערכות אבזור רבות, בעיקר ברמות הגימור הגבוהות, הקנה לטוסון תחושה של רכב מאובזר היטב בהשוואה לחלק מהמתחרים מאותו שנתון.
הפער באבזור בין רמות הגימור השונות היה משמעותי, וזה משהו שחשוב לבדוק בעת בחינת רכב ספציפי.
V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה
מגוון יחידות הנעה לשוק הישראלי
יונדאי טוסון 2018 שווק בישראל עם מספר יחידות הנעה מרכזיות.
המנוע הנפוץ והפופולרי ביותר היה מנוע בנזין אטמוספרי (ללא טורבו) בנפח 2.0 ליטר.
מנוע זה הפיק 155 כוחות סוס ומומנט מרבי של כ-19.6 קג”מ.
יחידת הנעה נוספת, פחות נפוצה אך קיימת, הייתה מנוע בנזין טורבו בנפח 1.6 ליטר, שהפיק 177 כוחות סוס ומומנט מרבי של 27 קג”מ.
בנוסף, שווקה בישראל גם גרסת דיזל עם מנוע 2.0 ליטר, שהפיק 185 כוחות סוס ומומנט מרבי מרשים של 40.8 קג”מ, אך גרסה זו הייתה יקרה ופחות נפוצה.
תיבת הילוכים וביצועים
מנוע ה-2.0 ליטר בנזין שודך לתיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית (ממיר מומנט) עם 6 *הילוכים*.
מנוע ה-1.6 ליטר טורבו ומנוע ה-2.0 ליטר דיזל שודכו לתיבת *גיר* אוטומטית עם 7 *הילוכים* מסוג מצמד כפול (DCT).
מבחינת ביצועים, ליונדאי טוסון 2018 2.0 ליטר בנזין לוקח כ-10.4 שניות להאיץ מ-0 ל-100 קמ”ש, נתון סביר אך לא ספורטיבי בעליל.
מנוע ה-1.6 טורבו זריז יותר באופן משמעותי, עם תאוצה של כ-9.1 שניות ל-100 קמ”ש.
גרסת הדיזל, על אף המומנט הגבוה, מאיצה גם היא בסביבות 9.5 שניות ל-100 קמ”ש.
צריכת דלק בעולם האמיתי
כאן מגיעה נקודה חשובה.
בחיפוש אחר רכב משומש, נושא *צריכת דלק* הוא מרכזי.
נתוני יצרן WLTP עבור יונדאי טוסון 2018 2.0 ליטר בנזין עומדים על כ-12-13 ק”מ לליטר בממוצע משולב.
אבל בעולם האמיתי, בתנאי נהיגה בישראל (פקקים, מזגן, עליות), ההערכה הריאלית לגרסת ה-2.0 ליטר נעה סביב 8-10 ק”מ לליטר.
זו אינה *צריכת דלק* מרשימה במיוחד, והיא מהווה חיסרון למי שנוסע הרבה.
גרסת ה-1.6 טורבו אמורה להיות חסכונית יותר תיאורטית, אך בפועל, כדי לנצל את הטורבו נדרשת לחיצה על דוושת הגז, מה שפוגע בחסכון. הצריכה הריאלית שלה לרוב דומה או מעט טובה יותר מה-2.0 ליטר (סביב 9-11 ק”מ לליטר).
גרסת הדיזל חסכונית יותר באופן מובהק, עם צריכה ריאלית שיכולה לנוע סביב 12-14 ק”מ לליטר.
תחושת כוח בנהיגה יומיומית
מנוע ה-2.0 ליטר בנזין מספק ביצועים מספקים לנסיעה יומיומית ורגועה.
הוא לא מרגיש חזק במיוחד, ותאוצות ביניים לצורך עקיפה דורשות תכנון והורדת הילוכים על ידי ה*גיר*.
הוא מרגיש מעט עצל במעלה עליות עם עומס.
מנוע ה-1.6 טורבו והדיזל מציעים תחושת כוח עדיפה באופן משמעותי, במיוחד במומנט הזמין בסל”ד נמוך יותר.
הם מאפשרים עקיפות בטוחות יותר ונהיגה נינוחה יותר מחוץ לעיר.
עם זאת, חשוב לזכור שתיבת ה-DCT בגרסאות הטורבו/דיזל עלולה להרגיש פחות חלקה במהירויות זחילה או בפקקים בהשוואה לתיבה האוטומטית הפלנטרית של ה-2.0 ליטר.
עבור רכבים חשמליים אנחנו מדברים על *צריכת אנרגיה* בקוט”ש לק”מ ולא על *צריכת דלק*, אבל חשוב לציין שגם כשמחפשים מידע על רכב חשמלי, המונח הנפוץ לחיפוש הוא עדיין לרוב “צריכת דלק”, גם אם זה לא מדויק מבחינה טכנית. בהשוואה לרכב חשמלי מקביל, עלויות האנרגיה בטוסון בנזין/דיזל יהיו גבוהות יותר באופן משמעותי.
VI. טעינה (לרכב פלאג-אין/חשמלי)
לא רלוונטי לדגם 2018 בישראל
חשוב להבהיר שיונדאי טוסון 2018 ששווק בישראל לא כלל יחידות הנעה היברידיות נטענות (פלאג-אין) או חשמליות מלאות.
לכן, סעיף ה*טעינה*, קצבי *טעינה* או חווית *טעינה* ציבורית אינם רלוונטיים לדגם הספציפי הזה.
הדגם התבסס על מנועי בעירה פנימית קלאסיים (בנזין ודיזל).
ייתכן והיו גרסאות עם מערכת היברידית קלה (Mild Hybrid) בשווקים אחרים, אך הן לא היו משמעותיות בישראל בשנת 2018 ולא אפשרו *טעינה* חיצונית או נסיעה על חשמל בלבד.
מעבר לעידן חשמלי מאוחר יותר
המעבר של יונדאי ליחידות הנעה חשמליות והיברידיות נטענות בדגמי הטוסון הגיע רק בדור הרביעי שהוצג שנים מאוחר יותר.
לכן, מי שמחפש יונדאי טוסון 2018, לא צריך להתעסק כלל בנושאי *טעינה*.
צריך להתמקד בעלויות ה*דלק* ו*צריכת הדלק* בפועל.
VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש
נוחות נסיעה עירונית ובינעירונית
חווית הנהיגה ביונדאי טוסון 2018 מתמקדת בעיקר בנוחות.
המתלים מכוילים בצורה רכה יחסית, מה שמספק ספיגה טובה של שיבושי כביש בנהיגה עירונית וגם על דרכים משובשות.
מהמורות, פסי האטה ושברים באספלט מטופלים בצורה נעימה יחסית, אם כי שיבושים חדים וגדולים עדיין יורגשו בתא הנוסעים.
בנסיעה בינעירונית על כבישים סלולים היטב, הנסיעה שקטה ונינוחה, והרכב שומר על יציבות כיוונית טובה במהירויות גבוהות.
בידוד רעשים
רמת בידוד הרעשים בטוסון 2018 סבירה לקטגוריה ולשנתון.
רעשי מנוע נשמעים בהאצה חזקה, במיוחד עם מנוע ה-2.0 ליטר האטמוספרי שצריך לעבוד קשה יותר.
רעשי רוח מתחילים להישמע במהירויות גבוהות, מעל 100-110 קמ”ש.
רעשי כביש וגלגלים חודרים לתא הנוסעים, במיוחד בכבישים עם אספלט גס או במהירויות גבוהות.
הדבר בולט במיוחד בגרסאות עם חישוקי 18 אינץ’.
זהו אינו הרכב השקט ביותר בקטגוריה, אך גם לא הרועש ביותר.
התנהגות דינמית והיגוי
כאשר מדובר בהתנהגות דינמית, הטוסון מכוון לנוחות ולא לספורטיביות.
ההיגוי קל מאוד ומנותק יחסית מהכביש.
הוא נוח לתמרון בעיר ובחניה, אך אינו מספק פידבק רב לנהג במהירויות גבוהות או בפניות.
אחיזת הכביש בטוחה וצפויה בנהיגה רגילה, והרכב שומר על קו יציב.
עם זאת, בכניסה לפניות מהירות יותר, ישנן זוויות גלגול מורגשות של המרכב, והרכב נוטה לתת-היגוי צפוי (לסטות החוצה).
זה אינו רכב שמעודד נהיגה דינמית או כניסה מהירה לפניות.
תחושת הבלמים סבירה, עם דוושה פרוגרסיבית יחסית.
השפעת ה”גיר” על החוויה
תיבת ההילוכים האוטומטית הפלנטרית בגרסת ה-2.0 ליטר חלקה ונעימה, אם כי לא מהירה במיוחד.
העברת ה*הילוכים* מורגשת אך אינה גסה.
היא תורמת לנהיגה רגועה.
תיבת ה-DCT בגרסאות הטורבו/דיזל מהירה יותר בהעברות *הילוכים*, אך כאמור, עלולה להיות פחות חלקה במהירויות נמוכות.
בהשוואה לרכבים חשמליים שבהם העברת האנרגיה ישירה וללא *הילוכים* מורגשים, הטוסון 2018 מרגיש כמו רכב קונבנציונלי לחלוטין מהבחינה הזו.
העדר *גיר* ברכב חשמלי משנה לחלוטין את חווית התאוצה והזמינות המיידית של הכוח, משהו שפשוט לא קיים בטוסון 2018.
VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג
מבחני בטיחות וציונים
יונדאי טוסון מהדור השלישי (שנת 2015), עליו מתבסס דגם 2018 לאחר מתיחת הפנים, קיבל ציון מרבי של 5 כוכבים ב*מבחני בטיחות* של Euro NCAP.
הוא הציג תוצאות טובות בקטגוריות הגנת נוסעים מבוגרים וילדים.
במבדקי בטיחות המאוחרים יותר, הדגם לאחר מתיחת הפנים זכה לדירוגים טובים גם מצד ארגוני בטיחות אחרים, בין היתר בשל הוספת מערכות בטיחות אקטיביות.
מבחינה מבנית, הרכב עשוי פלדה בחוזק גבוה באזורים קריטיים, מה שתורם לעמידות בתאונות.
מערכות ADAS בישראל
נושא מערכות העזר לנהג (ADAS) השתפר משמעותית בדגם 2018 לעומת הדגם שלפני מתיחת הפנים.
ברמות הגימור הגבוהות יותר ששווקו בישראל, הטוסון 2018 כלל חבילת בטיחות אקטיבית.
היא לרוב כללה מערכת בלימת חירום אוטונומית (AEB) עם זיהוי הולכי רגל, מערכת שמירה על נתיב הנסיעה (LKA) שכוללת תיקון היגוי אקטיבי (ולא רק התראה), ובקרת שיוט אדפטיבית (SCC) ששומרת מרחק מהרכב מלפנים (לעיתים רק ברמות הגימור הגבוהות ביותר).
כמו כן, היו התרעות על סטייה מנתיב (LDW), והתרעות על רכב בשטח מת (BSD) או תנועה חוצה מאחור (RCTA) ברמות גימור מסוימות.
תפקוד המערכות בעולם האמיתי
תפקוד מערכות ה-ADAS בטוסון 2018 סביר אך לא מושלם בהשוואה לרכבים חדישים יותר משנת 2025.
מערכת שמירת הנתיב עלולה להיות אגרסיבית מדי בתיקוני ההיגוי שלה ולעיתים מרגישה שהיא “נלחמת” בנהג.
בקרת השיוט האדפטיבית נוטה להיות מעט ברוטלית בבלימות ובתאוצות לעומת מערכות חלקות יותר כיום.
מערכת בלימת החירום פועלת היטב במקרים קריטיים אך עלולה לעיתים להגיב יתר על המידה בסיטואציות שאינן מסוכנות באופן מיידי.
חשוב לזכור שמערכות אלו הן מערכות עזר בלבד, ואינן תחליף לקשב ולשיקול דעת של הנהג.
הן בהחלט מוסיפות שכבת בטיחות חשובה, במיוחד בשנה בה הן לא היו סטנדרט בכל רכב.
מבחינת מבדקי בטיחות שאינם התרסקות, כמו תפקוד מערכות ADAS, הטוסון 2018 קיבל ציונים טובים לשנתו.
IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל)
כמה עולה יונדאי טוסון 2018 היום?
השאלה המרכזית כשבוחנים רכב משומש משנת 2018 היא *כמה עולה* רכב כזה היום.
ה*מחיר* של יונדאי טוסון 2018 בשוק המשומשות בישראל בשנת 2025 תלוי מאוד במספר גורמים: רמת הגימור הספציפית, הקילומטראז’ של הרכב, מצבו המכני והקוסמטי, היסטוריית הטיפולים שלו, מספר הבעלים הקודמים וסוג הבעלות (פרטי, ליסינג, השכרה, אפס ק”מ).
במקום להתייחס ל*מחירון* הרשמי שהיה קיים כרכב חדש, חשוב להתייחס ל*מחירון* רכב משומש (למשל, *מחירון* לוי יצחק או מקורות אחרים).
טווח ה*מחיר* לדגם ה-2.0 ליטר הפופולרי, ברמת גימור סבירה ועם קילומטראז’ ממוצע לשנתון, יכול לנוע בשנת 2025 בין כ-60,000 ל-85,000 ש”ח, בהתאם לגורמים שהוזכרו.
גרסאות ה-1.6 טורבו והדיזל היו יקרות יותר כחדשות, ולרוב גם יקרות יותר כמשומשות, אך פחות נפוצות.
רמות גימור עיקריות בישראל
יונדאי טוסון 2018 שווק בישראל במספר *רמות גימור*.
הנפוצות ביותר היו:
Prime: רמת הגימור הבסיסית יחסית, אך עדיין כללה אבזור סטנדרטי סביר (מערכת מולטימדיה, בקרת אקלים, חישוקים קלים 16 אינץ’). מערכות הבטיחות האקטיביות היו לעיתים חלקיות או לא קיימות ב*רמת גימור* זו לפני מתיחת הפנים. בדגם 2018, לעיתים כבר נכללה חבילת בטיחות בסיסית.
Premium: *רמת גימור* פופולרית מאוד, שהוסיפה אבזור נוחות כמו גג פנורמי, חישוקי 17 או 18 אינץ’, כניסה והנעה ללא מפתח, מושבים עם ריפוד טוב יותר ועוד. בדרך כלל, *רמת גימור* זו כבר כללה חבילת בטיחות אקטיבית מלאה יותר.
Supreme: *רמת הגימור* הגבוהה ביותר, שכללה בדרך כלל גם ריפודי עור, כיוון מושבים חשמלי, חימום ואוורור למושבים (לעיתים), פנסי LED ראשיים ועוד אבזור פרימיום.
ההבדלים באבזור בין *רמות הגימור* משפיעים משמעותית על ה*מחיר* בשוק המשומשות.
אחריות, תקלות ותחזוקה
כאשר קונים רכב משומש משנת 2018, אחריות היצרן המקורית (שעמדה על 3 שנים לרוב או 100,000 ק”מ) ככל הנראה כבר פגה.
אחריות על מערכות ספציפיות, כמו מערכת ה*גיר* או המנוע, או על מערכות בטיחות, לרוב גם פגה.
האחריות היחידה שעשויה להיות עדיין בתוקף היא אחריות מורחבת אם נקנתה על ידי הבעלים הקודמים, או אחריות קצרה יותר אם קונים מסוכנות רכב משומש.
מוניטין האמינות של יונדאי טוסון טוב באופן כללי.
הדגם נחשב לעמיד יחסית ופחות מועד ל*תקלות* משמעותיות בהשוואה לחלק מהמתחרים האירופאיים או האמריקאיים.
עם זאת, כמו כל רכב, גם לו יכולות להיות *בעיות*. *תקלות* נפוצות יחסית שדווחו בדור זה (לאו דווקא רק בשנה 2018) קשורות לעיתים למערכת ה-DCT (בגרסאות הטורבו/דיזל), למערכות המולטימדיה המקוריות (אשר עלולות להיתקע או להיות איטיות), ולעיתים *בעיות* קטנות במערכות החשמל או בחיישני החניה/לחץ אוויר.
עלויות התחזוקה השוטפת סבירות לרכב מהסוג הזה. טיפולים תקופתיים אינם יקרים באופן מיוחד במוסכים מורשים או כלליים. צריכת הדלק הגבוהה יחסית (בגרסאות הבנזין) היא עלות משמעותית לטווח הארוך. שווי השימוש של הטוסון יורד עם הזמן, כפי שקורה לכל רכב, אך היותו פופולרי בשוק המשומשות עוזר לו לשמור על ערך טוב יחסית בהשוואה לחלק מדגמים פחות נפוצים.
X. יתרונות
- מרווח פנים מצוין: הטוסון 2018 מציע מרווח נדיב לנוסעים מלפנים ומאחור, ומותאם היטב לצרכים של משפחות עם ילדים.
- אבזור נוחות ובטיחות נדיב: ברמות הגימור הגבוהות יותר ששווקו בישראל, הרכב הגיע מאובזר היטב מבחינת נוחות (גג פנורמי, כניסה ללא מפתח) ובעיקר מבחינת בטיחות אקטיבית (AEB, LKA, SCC) – משהו שלא היה טריוויאלי לכל המתחרים באותה שנה.
- מוניטין אמינות טוב: יונדאי נהנית ממוניטין אמינות חזק בישראל ובעולם. הטוסון נחשב לרכב עמיד יחסית עם פחות נטייה ל*תקלות* גדולות בהשוואה לחלק מהמתחרים.
- נוחות נסיעה: כיול המתלים הרך יחסית מספק נוחות נסיעה טובה על שיבושים בכבישים עירוניים ובינעירוניים, מה שהופך אותו לרכב נעים לנסיעות יומיומיות ומשפחתיות.
- פרקטיות ושימושיות: תא המטען הגדול והשימושי, יחד עם תא הנוסעים המרווח ופתרונות האחסון, הופכים את הטוסון לרכב פרקטי מאוד לשימוש משפחתי יומיומי.
- סחירות טובה בשוק המשומשות: היותו רכב פופולרי ומוכר תורם לסחירות טובה יחסית בשוק המשומשות בישראל, מה שמקל על מכירתו בעתיד.
XI. חסרונות
- צריכת דלק גבוהה (בגרסאות הבנזין): גרסאות הבנזין הפופולריות (2.0 ליטר) אינן חסכוניות במיוחד, עם צריכה ריאלית שלרוב נמוכה מ-10 ק”מ לליטר בתנאי נהיגה ישראלים.
- ביצועים פושרים (בגרסת ה-2.0 ליטר): מנוע ה-2.0 ליטר האטמוספרי מספק ביצועים סבירים לנסיעה רגועה, אך מרגיש חלש יחסית בעקיפות, עליות או עם עומס.
- התנהגות כביש פחות דינמית: הרכב מכוון לנוחות, והדבר בא על חשבון התנהגות כביש דינמית. ההיגוי קל ומנותק, ויש זוויות גלגול מורגשות בפניות.
- איכות חומרים פנימית משתנה: בעוד שחלקו העליון של תא הנוסעים איכותי למגע, בחלקים התחתונים ובדלתות האחוריות נעשה שימוש בפלסטיק קשיח ופחות נעים.
- מערכות ADAS לא תמיד מעודנות: מערכות הבטיחות האקטיביות, על אף חשיבותן, עלולות להרגיש לעיתים אגרסיביות או פחות מעודנות בהשוואה למערכות ברכבים חדשים יותר.
- ירידת ערך מסוימת ועלויות דלק גבוהות: כרכב משומש, ירידת הערך הראשונית כבר התרחשה, אך עלויות הדלק הגבוהות מהוות הוצאה משמעותית לאורך זמן.
XII. השוואה למתחרים מאותה תקופה
כאשר בוחנים יונדאי טוסון 2018 בשוק המשומשות, חשוב לבצע *בהשוואה* למתחרים העיקריים שלו משנתון זה.
המתחרה הישיר והברור ביותר הוא כמובן קיה ספורטאז’ מאותה שנה.
שני הרכבים חולקים פלטפורמה ומנועים דומים (בעיקר ה-2.0 ליטר בנזין), וחווית הנהיגה בהם דומה למדי מבחינת נוחות וביצועים.
ההבדלים הם בעיקר בעיצוב החיצוני והפנימי ובכיול מערכות (למשל, ההיגוי בספורטאז’ עשוי להרגיש מעט יותר משקול).
*בהשוואה* לניסאן קשקאי, הטוסון לרוב מרווח יותר בתא הנוסעים ובעל תא מטען גדול יותר.
הקשקאי מציע לרוב תחושת איכות פנים מעט טובה יותר בחלקו העליון, ומנועי טורבו קטנים (1.2, 1.3 ליטר) בשילוב *גיר* רציף (CVT), חווית נהיגה שונה מהטוסון.
מאזדה CX-5 מאותה תקופה נחשב בדרך כלל לספורטיבי ומהנה יותר לנהיגה מבחינת התנהגות כביש והיגוי, וגם איכות הפנים שלו נחשבת ליוקרתית יותר.
אבל *בהשוואה* לטוסון, הוא עלול להיות פחות מרווח במושב האחורי, ובשנת 2018 מערכות הבטיחות האקטיביות בו היו פחות נדיבות בחלק מרמות הגימור בישראל.
טויוטה ראב 4 מאותה שנה היה קיים גם בגרסאות בנזין, והציע מוניטין אמינות מעולה, אך לעיתים היה פחות מאובזר ובעל עיצוב פחות מרגש.
*בהשוואה* כללית, הטוסון 2018 מיצב את עצמו כאופציה המאוזנת ביותר, שמציעה שילוב טוב של מרווח, אבזור (ברמות גימור גבוהות), אמינות ו*מחיר* אטרקטיבי בשוק המשומשות, גם אם הוא לא מצטיין באופן מובהק באף תחום יחיד.
XIII. סיכום ומסקנות (פסק דין)
התרשמות כוללת ומיקום בשוק
יונדאי טוסון 2018, גם בשנת 2025, נותר אחד מרכבי הפנאי הפופולריים ביותר בשוק המשומשות בישראל, ולא בכדי.
זוהי מכונית שממלאת את ייעודה כרכב משפחתי פרקטי בצורה טובה מאוד.
הוא מציע תא נוסעים מרווח ושימושי, תא מטען גדול, נוחות נסיעה סבירה, אבזור נדיב ברמות הגימור הגבוהות, ומוניטין אמינות חזק.
מתיחת הפנים של 2018 שיפרה אותו בנושא הבטיחות והמולטימדיה, והפכה אותו לאופציה רלוונטית יותר *בהשוואה* לדגם שקדם לה.
עם זאת, הוא אינו חף מחסרונות, שהבולט ביניהם הוא ללא ספק *צריכת הדלק* הגבוהה בגרסאות הבנזין הנפוצות.
גם הביצועים אינם מרשימים במיוחד, והתנהגות הכביש מכוונת לנוחות על חשבון דינמיות.
האם כדאי לקנות יונדאי טוסון 2018?
אז *האם כדאי לקנות* יונדאי טוסון 2018 היום?
התשובה תלויה במי אתם ומה הצרכים שלכם.
אם אתם משפחה שמחפשת רכב פנאי מרווח, נוח, אמין יחסית ועם אבזור טוב (חפשו רמות גימור Premium ומעלה), ואתם מוכנים לחיות עם *צריכת דלק* שהיא לא חסכונית במיוחד (או שאתם נוסעים מעט יחסית), אז הטוסון 2018 בהחלט מהווה אופציה טובה.
הוא מתאים למי שמחפש “ראש שקט” יחסית מבחינת *תקלות* נפוצות, ורכב עם סחירות טובה.
*בהשוואה* למתחרים כמו קיה ספורטאז’ מאותה שנה, ההבדלים לרוב עניין של העדפה אישית בעיצוב או באבזור ספציפי שנכלל בכל רמת גימור.
*בהשוואה* למאזדה CX-5 הוא פחות מהנה לנהיגה אך מרווח יותר.
*בהשוואה* לניסאן קשקאי הוא מרווח יותר.
עבור מי שהתקציב שלו מאפשר, או שהאמינות אינה השיקול העיקרי, ייתכנו אופציות אחרות שיציעו חווית נהיגה טובה יותר או *צריכת דלק* נמוכה יותר (כמו רכבים היברידיים מאותה תקופה, אם כי הם לרוב היו יקרים יותר).
המלצה סופית
בסופו של דבר, יונדאי טוסון 2018 הוא קנייה הגיונית ומומלצת עבור קהל היעד של רכבי פנאי משפחתיים משומשים.
הוא מספק את הסחורה מבחינת המרכיבים החשובים ביותר למשפחה: מרווח, פרקטיות, ובטיחות סבירה (במיוחד אחרי מתיחת הפנים וברמות הגימור המאובזרות).
כל עוד לוקחים בחשבון את נושא *צריכת הדלק*, ומחפשים רכב שמור עם היסטוריית טיפולים ידועה, הטוסון 2018 מהווה פתרון תחבורה אמין ויעיל לצרכים משפחתיים לשנים הקרובות.
מומלץ כמובן לבצע בדיקה מקיפה לפני הרכישה, לבחון מספר רכבים *בהשוואה* זה לזה, ולבדוק את *מחיר* השוק העדכני ואת מצב ה*מחירון* הרלוונטי לשנת 2025. קריאת *חוות דעת גולשים* נוספות באתרי רכב שונים יכולה גם היא לספק תמונה רחבה יותר.