ברוכים הבאים לפורטל הרכב PRK!
היום אנחנו צוללים לעומק של אחת המכוניות הפופולריות והבולטות ביותר על כבישי ישראל בשנים האחרונות – יונדאי טוסון (Hyundai Tucson).
בסקירה המקיפה הזו, נבחן את הדגם הספציפי שהושק בשנת 2022 (דור רביעי, המכונה גם NX4), שכבש בסערה את קטגוריית הפנאי-שטח הקומפקטי (C-SUV) בישראל ובעולם.
יונדאי טוסון הוא לא סתם עוד רכב בקטגוריה צפופה. הוא מהווה אמירה עיצובית נועזת, שילוב של טכנולוגיה מתקדמת וניסיון לתת מענה מקיף למשפחה הישראלית המודרנית.
הטוסון נמצא בלב של השוק הישראלי. הוא מתחרה ראש בראש מול שמות גדולים ומוכרים. רכבים כמו קיה ספורטאז’ (Kyа Sportage) – שמבוסס על אותה פלטפורמה ומשמש כמתחרה ישיר מאותה קבוצת יצרן, טויוטה ראב4 (Toyotа RAV4) הנחשב אמין וחסכוני בגרסאות ההיברידיות שלו, מאזדה CX-5 (Mazda CX-5) המצטיין בחוויית נהיגה יוקרתית יותר וניסאן קשקאי (Nissаn Qashqai) הוותיק בקטגוריה. בהשוואה למתחרים אלו, הטוסון מנסה לבדל את עצמו בעיקר דרך העיצוב החדשני והאבזור הטכנולוגי העשיר, לפחות ברמות הגימור הגבוהות יותר שהיו פופולריות בישראל. הוא פונה לקהל יעד רחב למדי. החל ממשפחות צעירות ועד מבוגרים המחפשים נוחות, מרווח, ופוזה של רכב פנאי גבוה. קהל היעד שלו מעריך מראה מודרני, בטיחות ברמה גבוהה, ורוצה חבילה מקיפה שתשרת אותו בנסיעות יומיומיות וגם בסופי שבוע.
בסקירה זו, נפרק לגורמים את יונדאי טוסון 2022. נבחן את העיצוב שכל כך בולט בנוף, נצלול לתוך תא הנוסעים, ננתח את הביצועים ויחידות ההנעה שהגיעו ארצה, נבדוק את צריכת הדלק האמיתית, נעבור על מערכות הבטיחות המתקדמות, ונדבר על המחיר, רמות הגימור והאחריות בישראל, נסכם את היתרונות והחסרונות העיקריים, וניתן לכם את פסק הדין המלא שיעזור לכם להחליט האם כדאי לקנות את הרכב הזה היום, כשלוש שנים לאחר השקתו. נתייחס גם למאפייניו כרכב יד שניה פופולרי ולמה כדאי לשים לב.
II. עיצוב חיצוני: אמירה נועזת על גלגלים
פילוסופיה עיצובית: פרמטריקה ודרמה
אם יש דבר אחד שאי אפשר לקחת מיונדאי טוסון 2022, זה את הנוכחות שלו. הדור הרביעי נטש לחלוטין את הקווים השמרניים והעגלגלים של הדורות הקודמים. הוא אימץ שפת עיצוב חדשה ודרמטית שיונדאי מכנה “Parametric Dynamics” (דינמיקה פרמטרית). מדובר בשפת עיצוב המשלבת קווים חדים, משטחים זוויתיים והרבה דרמה ויזואלית. התוצאה היא רכב שנראה כאילו יצא ישירות מתוך סרט מדע בדיוני. הוא בולט מאד בשטח. לא לכולם מתאים. אבל אי אפשר להתעלם ממנו.
הפילוסופיה מאחורי העיצוב הזה היא ליצור משהו ייחודי. משהו שמבדל את הטוסון משאר רכבי הפנאי שנראים, לעיתים קרובות, די דומים זה לזה. יונדאי בהחלט הצליחה בכך. יש אנשים שיתאהבו במראה הזה מהרגע הראשון. אחרים ימצאו אותו מוגזם או אפילו מכוער. העיצוב הוא עניין של טעם אישי, אבל הוא ללא ספק נקודת דיון מרכזית בכל שיחה על הטוסון החדש.
פרונט עם הפתעות: גריל נסתר
החזית היא ללא ספק החלק הדרמטי ביותר בטוסון 2022. את מרכז הבמה תופס גריל ענק. הוא בולט, רחב ומגיע עד לקצות הרכב. אבל הטוויסט האמיתי נמצא ביחידות התאורה. כשהרכב כבוי, הן נראות פשוט כחלק מהגריל. יחידות הכרום המעוצבות נטמעות בצורה חלקה בתוך פסי הגריל עצמם. כשהרכב נדלק, יחידות תאורת היום (DRL) נדלקות ונחשפות בצורה מרשימה. זהו אפקט ויזואלי מקורי וחדשני למדי. הפנסים הראשיים ממוקמים נמוך יותר. הם שקועים בתוך הפגוש הקדמי. זה יוצר מראה עתידני ומעט אגרסיבי. העיצוב הזה מקנה לטוסון מראה ייחודי מאד שקשה לטעות בו.
פרופיל וירכתיים: קווים חדים ופנסים מחברים
מבט מהצד חושף את הקווים החדים והשוברים שממשיכים את שפת העיצוב. יש קו מותניים בולט שעולה בחלק האחורי. קו גג מעט משתפל לאחור שנותן צללית דינמית. ויש את מה שיונדאי קוראת לו “קווים זוויתיים פרמטריים”. אלו חיתוכי פח עמוקים ובולטים על הדלתות ובתי הגלגלים. הם שוברים את המשטח ויוצרים משחק אור וצל מעניין. בתי הגלגלים רבועים ומודגשים. הם מוסיפים למראה המחוספס של רכב הפנאי. חישוקי הגלגלים המוצעים (בישראל בעיקר בגדלים של 17 עד 19 אינץ’) מגיעים בעיצובים שונים. הם תואמים את השפה העיצובית הייחודית. בדרך כלל יש להם מראה דו-גוני או עיצוב בעל זוויות רבות.
החלק האחורי ממשיך את הקו הדרמטי. הפנסים האחוריים מחוברים באמצעות פס תאורה אדום לכל רוחב דלת תא המטען. זהו טרנד עיצובי פופולרי בשנים האחרונות. הפנסים עצמם מחולקים לשני “ניבים” מכל צד. גם הם מעוצבים עם אלמנטים פרמטריים. השמשה האחורית מוסתרת ברובה על ידי ספוילר עליון גדול. יש גם מגב שמשה אחורית חכם. הוא מוסתר מתחת לספוילר. זה תורם למראה הנקי וההייטקי של החלק האחורי. הפגוש האחורי גדול ובולט. הוא משלב לעיתים דיפיוזר תחתון דמוי מתכת. העיצוב הכללי של החלק האחורי נראה מגובש ומודרני. הוא משלים את המראה הכללי הנועז של הרכב. מידותיו הפיזיות של הטוסון 2022 גדלו בהשוואה לדור היוצא. הוא ארוך, רחב ובעל בסיס גלגלים גדול יותר. זה תורם לנוכחות כביש משופרת ולמרווח פנים גדול יותר, עליו נדבר בהמשך. בהשוואה למקובל בקטגוריה, הוא נחשב לרכב מרווח למדי.
III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח: עוטף ומרווח
אווירה כללית וקונספט עיצובי: ניקיון טכנולוגי?
אם העיצוב החיצוני של הטוסון 2022 הוא דרמה, אז תא הנוסעים מנסה להיות יותר רגוע, אבל עדיין טכנולוגי. הקונספט העיצובי המרכזי הוא “מבנה עוטף”. הדשבורד נמוך יחסית וזורם אל הדלתות. יש פס כסוף בולט שרץ לכל רוחב הדשבורד ונמשך על הדלתות. הוא יוצר תחושה של חיבור ועוטף את הנוסעים. המסך המרכזי ממוקם גבוה במרכז. פתחי המיזוג כמעט נסתרים בתוך הפס הכסוף הזה. לוח המחוונים (בחלק מרמות הגימור) הוא מסך דיגיטלי בולט. הקונסולה המרכזית גבוהה ורחבה. היא מפרידה בין הנהג לנוסע. ברמות הגימור הגבוהות, יחידת השליטה על המיזוג והשמע היא משטח מגע שחור מבריק. זה נראה הייטקי ומודרני. מצד שני, זה עלול להיות מאתגר לתפעול בזמן נהיגה. אין כאן כפתורים פיזיים לתפעול יומיומי פשוט. האווירה הכללית היא בהחלט מודרנית. היא משדרת ניקיון ויזואלי. לפחות אם אתם אוהבים מסכי מגע.
איכות חומרים והרכבה: נקודות עוצמה ונקודות חולשה
יונדאי עשתה מאמץ לשפר את איכות החומרים בדור הזה. בחלקים העליונים של הדשבורד והדלתות תמצאו חומרים רכים ונעימים למגע. זה תורם לתחושה יוקרתית יחסית. אולם, ככל שיורדים נמוך יותר, או בחלקים פחות נראים לעין, תמצאו יותר פלסטיק קשיח ופשוט למראה. הקונסולה המרכזית המבריקה, למשל, נראית מצוין כשהיא נקייה. היא נוטה לצבור טביעות אצבע ואבק בקלות. איכות ההרכבה היא בדרך כלל טובה. אין רעשים מיותרים או חריקות בתא הנוסעים. תחושת הסולידיות קיימת ברובה. יחד עם זאת, בהשוואה לחלק מהמתחרים היפניים (כמו מאזדה CX-5) או הגרמנים (כמו פולקסווגן טיגואן), תחושת הפרימיום והאיכות הכוללת של החומרים מעט פחות גבוהה. זהו פשרה מסוימת שצריך לקחת בחשבון.
הנדסת אנוש ותפעול: מסך מגע שולט
הנדסת האנוש בטוסון 2022 טובה ברובה. מרבית הפקדים החשובים ממוקמים בהישג יד. ההגה נוח לאחיזה וכולל כפתורי שליטה רבים ושימושיים. תנוחת הנהיגה גבוהה ושולטת. זה תורם לתחושת ביטחון אופיינית לרכבי פנאי. הראות החוצה טובה קדימה ולצדדים. שדה הראייה לאחור מעט מוגבל בגלל קו החלונות העולה והשמשה האחורית הקטנה יחסית. כאמור, תפעול מערכות המיזוג והאודיו דרך משטח המגע דורש הסתגלות. הוא פחות אינטואיטיבי מכפתורים פיזיים מסורתיים. המסך המרכזי (עליו נרחיב בהמשך) נוח לתפעול בדרך כלל. התפריטים ברורים יחסית.
נוחות מושבים ומרווח פנים: נקודת זכות משפחתית
נוחות המושבים היא נקודת זכות בטוסון. המושבים הקדמיים נוחים ותומכים מספיק גם בנסיעות ארוכות. ברמות הגימור הגבוהות יותר הם כוללים כיוונון חשמלי ואפילו חימום/אוורור. המושבים האחוריים גם הם נוחים מאד. יש להם זווית משענת מתכווננת. זה מאפשר לנוסעים מאחור למצוא תנוחה נוחה יותר לנסיעות ארוכות.
מבחינת מרווח, הטוסון 2022 מצטיין. המרווח לרגליים מאחור נדיב במיוחד. הוא מאפשר גם למבוגרים גבוהים לשבת בנוחות מאחורי מבוגרים יושבים מקדימה. המרווח לראש טוב גם הוא, למרות קו הגג המשתפל מעט. שלושה מבוגרים יוכלו לשבת מאחור בנסיעות קצרות, אם כי יהיה מעט צפוף ברוחב הכתפיים. שני מבוגרים ושלושה ילדים ירגישו נוח למדי. המרווח הוא ללא ספק אחד היתרונות המרכזיים של הטוסון. זה הופך אותו למכונית משפחתית שימושית מאד.
תא מטען: גדול ושימושי
נפח תא המטען ביונדאי טוסון 2022 גדול ושימושי למדי. בגרסת הבנזין הוא עומד על כ-598 ליטר. בגרסה ההיברידית הוא מעט קטן יותר בגלל מיקום הסוללה, ועומד על כ-503 ליטר (הנתונים עשויים להשתנות מעט בין רמות הגימור). זהו נפח מכובד בהשוואה למקובל בקטגוריה. סף ההטענה אינו גבוה מדי. זה מקל על הכנסת והוצאת ציוד כבד. צורת תא המטען רבועה ונוחה לניצול. יש אפשרויות עיגון טובות למטען. יש גם תא אחסון קטן מתחת לרצפה (בגרסת הבנזין). תא המטען מתאים בהחלט לצרכים של משפחה ממוצעת. הוא יכול לבלוע עגלת ילדים, מזוודות גדולות וציוד קניות בקלות יחסית. קיפול המושבים האחוריים (המתפצלים ביחס 60/40) מגדיל עוד יותר את נפח ההעמסה.
IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה: חבילה עשירה
מערכת מולטימדיה: גודל כן קובע
אחד מנקודות החוזק של יונדאי טוסון 2022 הוא חבילת הטכנולוגיה והאבזור, בעיקר ברמות הגימור הפופולריות בישראל. במרכז הדשבורד נמצא מסך מולטימדיה מרכזי. ברמות הגימור הבסיסיות יותר הוא בגודל 8 אינץ’. ברמות הגימור הגבוהות (כמו סופרים ופאר/עלית), הוא בגודל 10.25 אינץ’. המסך הגדול יותר מרשים מאד. איכות התצוגה טובה. הצבעים חדים והרזולוציה גבוהה. מהירות התגובה של המערכת למגע טובה בדרך כלל. היא לא סובלת מהשהיות משמעותיות. מבנה התפריטים הגיוני ונוח לניווט אחרי הסתגלות קצרה. המערכת הפעלה פותחה על ידי יונדאי-קיה עצמה. היא מודרנית למראה ואינטואיטיבית ברובה.
המערכת כוללת קישוריות סמארטפונים חובה. כמובן ש-Apple CarPlay ו-Android Auto נתמכים. בטוסון 2022, רק המסך הקטן יותר בגודל 8 אינץ’ (שהגיע ברמות גימור נמוכות יותר כמו Premium) תמך בקישוריות אלחוטית. המסך הגדול יותר (10.25 אינץ’) שהגיע עם רמות הגימור הפופולריות יותר בישראל, דרש חיבור קווי באמצעות כבל USB. זהו חיסרון קטן אך מורגש בעידן שבו רוב הטלפונים תומכים בקישוריות אלחוטית. העוזר הקולי של המערכת פחות שימושי ורגיש. רוב המשתמשים יעדיפו להשתמש בעוזרים הקוליים של אפל או גוגל דרך קישוריות הטלפון.
לוח מחוונים דיגיטלי ומערכת שמע
ברמות הגימור הגבוהות, הטוסון 2022 מצויד בלוח מחוונים דיגיטלי מלא בגודל 10.25 אינץ’. זהו מסך חד וברור מאד. הוא מציע אפשרויות תצוגה שונות. התצוגה משתנה בהתאם למצב הנהיגה הנבחר. זה מוסיף נופך טכנולוגי וניתן להתאמה אישית במידה מסוימת. הוא מציג מידע חיוני כמו מהירות, סל”ד, נתוני צריכת דלק/אנרגיה, נתוני ניווט (אם משתמשים במערכת המובנית) והתראות ממערכות הבטיחות.
מערכת השמע הסטנדרטית בטוסון סבירה. היא תספק את רוב האנשים המאזינים למוזיקה או חדשות בנסיעות יומיומיות. ברמות הגימור הגבוהות יותר הוצעה מערכת שמע משודרגת מבית Krell (יצרנית אודיו מוכרת). מערכת זו מספקת איכות שמע טובה משמעותית. היא מציעה סאונד עשיר ומפורט יותר עם באסים עמוקים יותר. שווה לשקול רמת גימור הכוללת אותה אם איכות שמע חשובה לכם במיוחד.
אבזור נוחות ופינוקים: רמות גימור עושות את ההבדל
רמות הגימור השונות שהגיעו לישראל ב-2022 (בעיקר Premium, Supreme, ולעיתים Luxury/Elite) הציעו רמות אבזור משתנות. ברמת הגימור Premium הבסיסית יחסית (למרות שגם היא לא הייתה ענייה), מצאנו אבזור סטנדרטי טוב. למשל, בקרת אקלים מפוצלת, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, מצלמת רוורס, מפתח חכם וכניסה ללא מפתח, וחישוקי 17 אינץ’.
רמות הגימור Supreme ומעלה הוסיפו אבזור משמעותי יותר. זה כלל את מסך המולטימדיה הגדול יותר (10.25 אינץ’), לוח מחוונים דיגיטלי, גג שמש פנורמי (שמוסיף המון תאורה ואווריריות לתא הנוסעים), חימום למושבים הקדמיים והאחוריים, כיוונון חשמלי למושבים הקדמיים, דלת תא מטען חשמלית, חישוקי 18 או 19 אינץ’, וריפוד עור (או דמוי עור). הטוסון 2022 הציג גם טכנולוגיות ייחודיות ליונדאי. למשל, בקרת אקלים עם מצב “פיזור” שנועד למנוע זרימת אוויר ישירה על הנוסעים. או מערכת חניה אוטומטית (Remote Smart Parking Assist) בחלק מרמות הגימור הגבוהות ביותר, המאפשרת להזיז את הרכב קדימה או אחורה באמצעות השלט כשהנהג מחוץ לרכב. זה גימיק נחמד שיכול להיות שימושי בחניות צפופות במיוחד. האבזור העשיר ברמות הגימור הגבוהות הוא בהחלט נקודת משיכה חזקה לטוסון. הוא מציע תמורה טובה למחיר באספקט הזה בהשוואה לרכבים אחרים בקטגוריה.
V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה: בנזין או היברידי?
מנועים ותיבות הילוכים: אופציות מגוונות
בישראל, יונדאי טוסון 2022 הוצע בעיקר עם שתי יחידות הנעה מרכזיות: מנוע בנזין טורבו ומערכת הנעה היברידית. גרסת הבנזין הפופולרית צוידה במנוע 1.6 ליטר טורבו-בנזין (1.6 T-GDI). מנוע זה מפיק הספק של 180 כוחות סוס (132 קילוואט) ומומנט מרבי של 27 קג”מ (265 ניוטון-מטר). הוא משודך לתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים עם שבעה הילוכים (7-speed DCT). נתוני היצרן מדברים על תאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש בכ-8.8 שניות. גרסה זו מציעה ביצועים זריזים למדי בנהיגה יומיומית וגם בתאוצות ביניים לצורך עקיפה. תחושת הכוח מספקת בהחלט לרוב המצבים.
האופציה השנייה והפופולרית לא פחות, במיוחד בשוק הישראלי המושפע ממיסוי ירוק ומודעות לצריכת דלק, הייתה הגרסה ההיברידית (Hybrid). גרסה זו משלבת מנוע 1.6 ליטר טורבו-בנזין (1.6 T-GDI) עם מנוע חשמלי וסוללה קטנה (בניגוד לפלאג-אין הדורש טעינה משקע, זוהי מערכת היברידית “רגילה” הנטענת בזמן נסיעה ובלימה). ההספק המשולב של המערכת עומד על 230 כוחות סוס (169 קילוואט), והמומנט המשולב על 35.7 קג”מ (350 ניוטון-מטר). גרסה זו משודכת לתיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם שישה הילוכים (6-speed automatic). נתוני היצרן מציינים תאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש בכ-8.0 שניות. הגרסה ההיברידית מציעה ביצועים מעט טובים יותר. היא מרגישה חלקה ושקטה יותר בנסיעה עירונית במהירויות נמוכות, בזכות הסיוע של המנוע החשמלי. אין בה את תחושת ההילוכים המורגשת כמו בתיבת ה-DCT. העברת הכוח לינארית ורציפה יותר.
צריכת דלק וצריכת אנרגיה: מספרים על הכביש הישראלי
כעת הגענו לנושא חשוב במיוחד עבור הנהג הישראלי: צריכת דלק או צריכת אנרגיה. נתוני היצרן, המחושבים לפי תקן WLTP, הם נקודת התחלה. עבור גרסת הבנזין 1.6T, נתוני WLTP מדברים על צריכת דלק משולבת של כ-14.5-15.5 קילומטר לליטר. עבור הגרסה ההיברידית, נתוני WLTP מרשימים יותר. הם עומדים על כ-18-20 קילומטר לליטר (או כ-5-5.5 ליטר ל-100 ק”מ). חשוב לזכור שנתוני WLTP מושגים בתנאי מעבדה אופטימליים. בנהיגה יומיומית בישראל, עם עומסי תנועה, כבישים הרריים (למי שגר בפריפריה) ושימוש במזגן, הצריכה תהיה פחות טובה.
הערכה ריאלית מנומקת ל צריכת דלק בגרסת הבנזין עומדת על כ-10-12 קילומטר לליטר בממוצע משולב. בנסיעה עירונית פקוקה היא תרד לכ-8-9 קילומטר לליטר. בנסיעה בינעירונית רגועה ניתן להגיע לכ-13-14 קילומטר לליטר. בגרסה ההיברידית, צריכת אנרגיה האמיתית טובה יותר. היא עומדת על כ-16-18 קילומטר לליטר בממוצע משולב. בנסיעה עירונית היא יכולה להיות טובה במיוחד (קרוב ל-20 קילומטר לליטר ואף יותר בפקקים) בזכות שימוש תכוף במנוע החשמלי. בנסיעה בינעירונית מהירה היא מתקרבת לצריכת גרסת הבנזין. ההפרש ב צריכת דלק בין הגרסאות משמעותי, במיוחד למי שנוסע הרבה בעיר או פקקים.
נושא צריכת דלק רלוונטי גם לרכבים חשמליים או היברידיים, למרות השם. המונח “צריכת דלק” הוא מונח חיפוש נפוץ בגוגל עבור כל סוגי הרכבים. זה חשוב להתייחס גם ל”צריכת אנרגיה” בקוט”ש ל-100 ק”מ עבור חשמליים, אבל עבור היברידי רגיל, ההשוואה לליטר בנזין ל-100 ק”מ (או ק”מ לליטר) היא הדרך המקובלת והמוכרת להשוות עלויות. חשוב להדגיש את הבדלי העלות בין תדלוק בנזין (שהתייקר משמעותית באפריל 2025 בהשוואה ל-2022) לבין צריכת החשמל בגרסה ההיברידית. החיסכון בעלויות הדלק בגרסה ההיברידית משמעותי לאורך זמן, במיוחד בנסועה גבוהה.
VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש: נוחות בראש
נוחות נסיעה ובידוד רעשים: כבישי ישראל, הכנה לכישלון?
יונדאי טוסון 2022 תוכנן להיות רכב נוח לנסיעה. וזה בהחלט מרגיש כך ברוב המקרים. בנסיעה עירונית על אספלט סביר, הטוסון סופג היטב את מרבית שיבושי הדרך. הוא מרגיש נעים ונוח. גם בנסיעה בינעירונית רגועה, הוא שומר על נוחות טובה ומתאים לנסיעות ארוכות.
אולם, על כבישים משובשים במיוחד, או במהירויות גבוהות על גלי אספלט, הטוסון יכול להרגיש פחות מלוטש. לעיתים תחושו חבטות מהמתלים. הוא לא מבודד לחלוטין את הנוסעים מהכביש הישראלי, שידוע במצבו המשתנה. ברמות הגימור עם חישוקים גדולים יותר (19 אינץ’), נוחות הנסיעה נפגעת מעט.
רמת בידוד הרעשים בטוסון 2022 טובה סך הכל. רעש המנוע חודר לתא הנוסעים בעיקר תחת עומס או בתאוצות חזקות. רעש רוח מתחיל להישמע במהירויות גבוהות מאד (מעל 120 קמ”ש). רעש כביש, במיוחד מצמיגים רחבים או על אספלט גס, מורגש יותר. בגרסה ההיברידית, השקט בנסיעה חשמלית במהירויות נמוכות מרשים. המעבר בין הנעת בנזין לחשמל חלק בדרך כלל, אם כי לפעמים מורגשת רעידה קלה כשהמנוע בנזין מתעורר.
התנהגות דינמית: בטוחה אך לא ספורטיבית
התנהגות הכביש של יונדאי טוסון 2022 מכוונת בבירור לנוחות ובטיחות, ולא לספורטיביות. תחושת ההיגוי קלה. זה מקל על תמרון בעיר ובחניה. אבל הוא פחות מדויק או תקשורתי מזה של מתחרים מסוימים (כמו מאזדה CX-5). אין בו משוב משמעותי מהכביש. אחיזת הכביש טובה ובטוחה ברוב המצבים. הרכב מרגיש יציב ושתול על הכביש. אולם, בפניות חדות תורגש זווית גלגול מסוימת של המרכב. זה אופייני לרכבי פנאי גבוהים. הוא לא מזמין לנהיגה דינמית או מהירה בכבישים מפותלים.
תחושת הבלמים טובה. הם עושים את עבודתם ביעילות ובאופן צפוי. בגרסה ההיברידית, מערכת הבלימה כוללת רגנרציה. היא ממירה אנרגיה אבודה בעת בלימה לחשמל ומאחסנת אותה בסוללה. בתחילה, תחושת הבלמים עשויה להרגיש מעט מלאכותית בגלל המעבר בין בלימה רגנרטיבית לבלימה מכאנית רגילה. אך קל יחסית להתרגל לכך. יציבות כיוונית במהירויות גבוהות טובה. הרכב שומר על נתיבו בקלות יחסית בכבישים מהירים. קלות התמרון בעיר כאמור, היא נקודת זכות. הרדיוס סיבוב סביר לגודלו. זה מקל על נהיגה בסמטאות צפופות וחיפוש חניה. היעדר גיר והעברת הילוכים ‘קלאסית’ בגרסה ההיברידית תורם לחוויית נהיגה חלקה ושקטה יותר במהירויות נמוכות. בגרסת הבנזין, תיבת ה-DCT עשויה להרגיש מהוססת מעט בהילוך ראשון במהירויות זחילה בפקקים. זה חיסרון קטן ששווה לשים לב אליו בנסיעת מבחן.
VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג: חומת הגנה
מבדקי בטיחות: 5 כוכבים אירופאיים
בטיחות היא אחד התחומים בהם יונדאי טוסון 2022 מצטיין. הרכב קיבל ציון מרבי של 5 כוכבים במבחני בטיחות של Euro NCAP (ארגון בטיחות אירופאי מוביל). הציון הגבוה התבסס על תוצאות טובות בקטגוריות השונות. אלו כוללות הגנה על נוסעים בוגרים, הגנה על ילדים, הגנה על הולכי רגל, ותפקוד יעיל של מערכות עזר לנהג. המבנה המודרני של השלדה, המשלב פלדה בעלת חוזק גבוה, תורם לחוזק המבני של הרכב ולהגנה טובה יותר על הנוסעים במקרה של התנגשות. מבדקי בטיחות עצמאיים כאלה חשובים מאד להערכת רמת הבטיחות הפסיבית של הרכב.
מעבר למבחני ריסוק רשמיים, הטוסון מצויד גם במגוון כריות אוויר (לפחות 6 כריות אוויר כסטנדרט, ולעיתים גם כרית אוויר מרכזית בין המושבים הקדמיים). הוא עומד בתקני בטיחות מחמירים. התכנון המבני נועד לפזר את אנרגיית הפגיעה הרחק מתא הנוסעים. מבחני בטיחות אלו ומבדקי בטיחות נוספים מוודאים שהרכב עומד בסטנדרטים הנדרשים לשמירה על חיי הנוסעים והסובבים אותו.
מערכות עזר לנהג (ADAS): עוזרים חכמים?
בנוסף לבטיחות הפסיבית, יונדאי טוסון 2022 הגיע לישראל עם חבילת מערכות עזר לנהג (ADAS) עשירה למדי כבר מרמת הגימור הבסיסית (Premium). זה כלל מערכת בלימת חירום אוטונומית הכוללת זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים, מערכת סיוע לשמירה על נתיב הנסיעה (שמתקנת באופן אקטיבי את ההיגוי כדי להשאיר את הרכב במרכז הנתיב), התרעת התנגשות בשטח מת (BSM) והתרעת תנועה חוצה מאחור (RCTA).
ברמות הגימור הגבוהות יותר, האבזור התרחב משמעותית. הוא כלל בקרת שיוט אדפטיבית (ששומרת מרחק מהרכב מלפנים), סיוע לנסיעה בכביש מהיר (HDA) שמשלב בקרת שיוט אדפטיבית וסיוע שמירה על נתיב לנסיעה סמי-אוטונומית בכבישים מהירים, זיהוי רכב בשטח מת עם הימנעות מתאונה (אם מנסים לבצע מעבר נתיב כשיש רכב בשטח מת, הרכב יתקן את ההיגוי), מערכת יציאה בטוחה (המתריעה מפני רכב מתקרב מאחור בעת פתיחת דלת), ועוד.
תפקוד המערכות הללו בעולם האמיתי טוב בדרך כלל. בקרת השיוט האדפטיבית פועלת בצורה חלקה ואינה אגרסיבית מדי בבלימה או בתאוצה. מערכת שמירה על נתיב יעילה, אם כי לעיתים מרגישה מעט מתקנת יתר על המידה בסיבובים עדינים בכביש. מערכות ההתרעה על שטח מת ותנועה חוצה מאחור יעילות מאד ומומלצות. המערכות קלות יחסית לתפעול דרך כפתורים ייעודיים על ההגה או במסך המולטימדיה. חבילת הבטיחות המקיפה היא יתרון משמעותי של הטוסון, במיוחד בהשוואה לדגמים ישנים יותר או חלק ממתחריו באותה שנתון.
IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל): כמה עולה היום?
כמה עולה? מחירון ושווי שוק ב-2025
השאלה שמעניינת רבים כיום, בהתחשב שחלפו שלוש שנים מאז השקתו, היא כמה עולה יונדאי טוסון 2022? במיוחד בשוק היד השנייה. מחירון הרכב המקורי בשנת 2022 נע בטווח רחב, בהתאם ליחידת ההנעה ורמת הגימור. גרסאות הבנזין החלו ממחיר מחירון של כ-150,000-160,000 ש”ח לרמת גימור Premium. גרסאות היברידיות היו יקרות יותר, החל ממחיר מחירון של כ-165,000-175,000 ש”ח לרמת גימור Premium. רמות הגימור הגבוהות יותר כמו Supreme ו-Luxury/Elite הגיעו עד למחירי מחירון של כ-180,000-200,000 ש”ח ואף יותר בגרסאות היברידיות מאובזרות במיוחד.
נכון לאפריל 2025, שווי השוק של יונדאי טוסון 2022 כרכב יד שנייה מושפע ממספר גורמים: מצב הרכב (קילומטראז’, היסטוריית טיפולים, תאונות), רמת הגימור הספציפית, וביקוש השוק. ככלל, רכבי יונדאי, ורכבי פנאי בפרט, שומרים על ערכם טוב יחסית בשוק הישראלי. שווי השוק של טוסון 2022 ינוע כעת, בערך, בטווח של כ-120,000 ש”ח לגרסאות בנזין ברמת גימור בסיסית עם קילומטראז’ גבוה, ועד כ-160,000 ש”ח ואף יותר לגרסאות היברידיות מאובזרות עם קילומטראז’ נמוך. רצוי תמיד לבדוק מחירון רשמי עדכני בשירותים מקצועיים לרכבי יד שניה כדי לקבל הערכת שווי מדויקת יותר.
רמות גימור בישראל: מה מקבלים בכל שכבה?
כאמור, יונדאי טוסון 2022 שווק בישראל במספר רמות גימור עיקריות. רמת הגימור Premium הייתה נקודת הכניסה. היא הציעה חבילת בטיחות מלאה ואבזור סטנדרטי מכובד. מעליה הייתה רמת הגימור Supreme, שהוסיפה את המסך הגדול, לוח המחוונים הדיגיטלי, הגג הפנורמי, חימום מושבים, ועוד. לעיתים שווקו גם רמות גימור גבוהות עוד יותר כמו Luxury או Elite, שהוסיפו ריפוד עור, אוורור מושבים, מערכת שמע משודרגת (Krell), זיכרונות למושב הנהג, ועוד פינוקים. ההבדלים המרכזיים בין רמות הגימור היו באבזור הנוחות והטכנולוגיה, בעוד שחבילת הבטיחות הייתה זהה או כמעט זהה בין כולן (למעט שיפורים במערכות ה-ADAS ברמות הגבוהות). חשוב לוודא בדיוק איזה אבזור קיים ברכב הספציפי שאתם בוחנים.
אחריות ותחזוקה: שקט נפשי
אחד היתרונות ברכישת רכב חדש היה האחריות. יונדאי הציעה בדרך כלל אחריות יצרן מלאה למספר שנים (שלוש שנים או 100,000 ק”מ, המוקדם מביניהם, אך תנאי האחריות יכולים להשתנות). בגרסאות ההיברידיות, הוצעה אחריות ארוכה במיוחד על סוללת המערכת ההיברידית (בדרך כלל 7 שנים או 150,000 ק”מ). ברכישת רכב משומש משנת 2022, חשוב לבדוק מה נותר מתקופת האחריות. האחריות על הסוללה בגרסה ההיברידית עדיין תהיה בתוקף ברוב המקרים.
עלויות התחזוקה השוטפת של יונדאי טוסון סבירות לקטגוריה. מדובר ברכב פופולרי עם חלפים זמינים יחסית. הטיפולים התקופתיים מתבצעים במרווחים סטנדרטיים (בדרך כלל פעם בשנה או כל 15,000-20,000 ק”מ, תלוי בסוג המנוע). חשוב לבדוק שהרכב עבר את כל הטיפולים בזמן במוסך מורשה, במיוחד אם אתם רוכשים יד שנייה. לגבי תקלות ובעיות נפוצות, הטוסון נחשב בדרך כלל לרכב אמין. עם זאת, בדגמים עם תיבת ה-DCT (גרסת הבנזין), היו דיווחים בודדים על תקלות או התנהגות מעט גסה של ה גיר בהילוך ראשון ובמהירויות נמוכות. בגרסאות היברידיות, מערכת ההנעה מורכבת יותר. תקלות בה הן נדירות יחסית אך עלולות להיות יקרות לתיקון מחוץ לאחריות. חשיבות האחריות על הסוללה גדולה במיוחד בגרסה ההיברידית. באופן כללי, תקלות משמעותיות אינן מאפיינות את הדגם באופן גורף, אך כדאי תמיד לבצע בדיקה מקיפה לפני רכישת רכב משומש. השוואה לדגמים אחרים בקטגוריה מראה כי הטוסון ממוקם מבחינת אמינות במקום טוב, אם כי ייתכן שפחות אגדי מטויוטה ראב4 למשל.
X. יתרונות: למה לבחור בטוסון 2022?
- עיצוב חיצוני נועז ובולט: אם אתם מחפשים רכב פנאי שלא נראה כמו כולם, הטוסון 2022 בהחלט מספק את הסחורה. המראה הדרמטי שלו מבטיח שתבלטו בנוף, וזה יתרון משמעותי למי שמעריך עיצוב ייחודי ואמירה אישית. זה לא רק כותרת, זהו אלמנט עיצובי שהושקעה בו מחשבה רבה והוא נקודת המשיכה הראשונה של הרכב לרבים.
- מרווח פנים נדיב ותא מטען גדול: הטוסון הוא רכב משפחתי פרקטי במיוחד. המרווח לנוסעים, במיוחד מאחור, גדול בהשוואה למתחרים רבים. גם תא המטען מציע נפח שימושי למשפחות. זה הופך אותו למתאים מאד להסעת ילדים, הטענת ציוד לקניות או נסיעות ארוכות עם הרבה מזוודות.
- חבילת טכנולוגיה ואבזור עשירה: במיוחד ברמות הגימור הפופולריות בישראל, הטוסון מגיע עם מסך מולטימדיה גדול, לוח מחוונים דיגיטלי, גג פנורמי ועוד שפע של אבזור נוחות. חבילה זו מספקת תחושה מודרנית ויוקרתית ומוסיפה לחוויית השימוש היום-יומית.
- בטיחות ברמה גבוהה עם מערכות ADAS מקיפות: עם 5 כוכבי Euro NCAP וחבילת מערכות עזר לנהג מתקדמות כסטנדרט, הטוסון מספק שקט נפשי משמעותי מבחינה בטיחותית. המערכות מתפקדות היטב ומוסיפות שכבת הגנה חשובה. מבדקי בטיחות אלו ומערכות אלו הופכות אותו לאחד הבטוחים בקטגוריה בשנה זו.
- אפשרות ליחידת הנעה היברידית חסכונית: הגרסה ההיברידית מציעה שילוב טוב של ביצועים וצריכת דלק (או ליתר דיוק צריכת אנרגיה יעילה). היא חסכונית משמעותית מגרסת הבנזין, במיוחד בנהיגה עירונית ופקקים. זהו יתרון משמעותי בעלויות התפעול השוטפות בישראל.
- נוחות נסיעה טובה ברוב המקרים: כיול המתלים מכוון לנוחות, והרכב סופג את מרבית שיבושי הדרך בצורה טובה בנסיעות רגילות, מה שהופך אותו למכונית נעימה לנסיעות יומיומיות ובינעירוניות.
XI. חסרונות: פשרות ונקודות חולשה
- עיצוב חיצוני שנוי במחלוקת: בעוד שהעיצוב הוא יתרון לרבים, הוא גם יכול להיות חיסרון עבור אחרים. המראה הנועז אינו לטעמם של כולם. חשוב שתראו את הרכב במציאות ותחליטו בעצמכם אם אתם מתחברים אליו. זה עניין של טעם אישי, אבל הוא בהחלט גורם שמחלק את הקהל.
- איכות חומרים פנימית לא אחידה ותפעול מולטימדיה: למרות שיש שיפור באיכות החומרים לעומת הדור הקודם, עדיין יש שימוש בפלסטיק קשיח בחלקים מסוימים. משטח המגע המבריק בקונסולה המרכזית יפה אך דורש הסתגלות לתפעול וצובר טביעות אצבע בקלות. היעדר קישוריות אלחוטית למסך הגדול הוא גם חיסרון.
- התנהגות תיבת ה-DCT בגרסת הבנזין: תיבת ההילוכים כפולת המצמדים בגרסת ה-1.6T יכולה להרגיש לעיתים מהוססת בהילוך ראשון או בתמרוני חניה איטיים. זה פוגע מעט בחלקות הנסיעה במהירויות נמוכות בפקקים. זו תכונה ידועה של תיבות גיר מסוג זה.
- נוחות נסיעה פחות מלוטשת על שיבושים קשים: למרות שנוח ברוב המקרים, הטוסון פחות מצטיין בספיגת שיבושים חדים או נסיעה על כבישים משובשים במיוחד בהשוואה למתחרים מסוימים. זה מורגש בעיקר ברמות הגימור עם חישוקים גדולים יותר.
- לא הרכב המרגש ביותר לנהיגה: אם אתם מחפשים רכב פנאי עם התנהגות כביש ספורטיבית ומעורבות נהג גבוהה, הטוסון 2022 כנראה לא יהיה הבחירה הראשונה שלכם. ההיגוי קל והרכב מכוון לנוחות ולא לדינמיות. בהשוואה למאזדה CX-5 למשל, הוא פחות מהנה בנהיגה אקטיבית.
- פוטנציאל לבעיות קטנות במערכות טכנולוגיות: כמו בכל דגם חדש יחסית עם הרבה טכנולוגיה, היו דיווחים בודדים על בעיות קטנות במערכת המולטימדיה או חיישנים שונים בשנים הראשונות. בדרך כלל אלו תקלות שנפתרות בעדכוני תוכנה או במסגרת האחריות, אבל כדאי להיות מודעים לכך.
XII. השוואה מול מתחרים: איפה הטוסון ממקם את עצמו?
יונדאי טוסון 2022 מתמודד בקטגוריה לוהטת. בהשוואה למתחריו העיקריים בשוק הישראלי, הוא מציג פרופיל ייחודי. המתחרה הישיר ביותר הוא קיה ספורטאז’ מאותה שנה. השניים חולקים פלטפורמה ומנועים רבים, אך נבדלים מהותית בעיצוב החיצוני והפנימי וכיול המתלים (הספורטאז’ לרוב נחשב מעט יותר נוקשה). הבחירה בין השניים היא לרוב עניין של טעם עיצובי והעדפה לנוחות מול אופי נהיגה.
מול טויוטה ראב4, הטוסון מציע עיצוב הרבה יותר מודרני ונועז, וחבילת אבזור טכנולוגי עשירה יותר (במיוחד ברמות הגימור הגבוהות). הראב4, מנגד, נהנה ממוניטין אגדי של אמינות לאורך שנים, במיוחד במערכות ההנעה ההיברידיות שלו, והוא שומר על ערכו באופן יוצא מן הכלל. ההיברידית של הראב4 לרוב נחשבת מעט יותר יעילה בחיים האמיתיים, אך ההיברידית של הטוסון לא רחוקה מאחור ומציעה ביצועים עדיפים.
בהשוואה למאזדה CX-5, הטוסון מציע מרווח פנים ותא מטען גדולים יותר. הוא גם מגיע עם חבילת בטיחות ומערכות ADAS מקיפה יותר כסטנדרט. המאזדה, לעומת זאת, מצטיינת באיכות חומרים פנימית טובה יותר, תחושה יוקרתית יותר, וחווית נהיגה דינמית ומהנה יותר. היא פונה לקהל שמעריך נהיגה יותר מאשר מרווח וטכנולוגיה מתקדמת בכל מחיר.
מול ניסאן קשקאי או פולקסווגן טיגואן, הטוסון מציע בדרך כלל אבזור נדיב יותר ביחס למחיר, ומראה חיצוני שממש לא שגרתי. הוא ממקם את עצמו כרכב פנאי משפחתי מרווח, מאובזר ובטוח, עם דגש חזק על טכנולוגיה ועיצוב. הוא לא הטוב ביותר בנהיגה ספורטיבית, ואיכות החומרים אינה ברמה של הדגמים היוקרתיים יותר בקטגוריה, אך החבילה הכוללת שהוא מציע תחרותית מאד ומספקת מענה מצוין לצרכים של משפחה ממוצעת המחפשת רכב פנאי אופנתי ועדכני.
XIII. סיכום ומסקנות: פסק הדין הסופי
התרשמות כוללת ופסק דין
יונדאי טוסון 2022 הוא רכב פנאי משפחתי מודרני, מרווח ומאובזר, שמצליח לבלוט בנוף הקטגוריה העמוסה. הוא מציג התרשמות כוללת חיובית בזכות העיצוב הנועז (לטוב או לרע), תא הנוסעים המרווח, חבילת הבטיחות המלאה, והאבזור הטכנולוגי העשיר, במיוחד ברמות הגימור הפופולריות בישראל. הגרסה ההיברידית מספקת מענה מצוין למי שמחפש חיסכון משמעותי ב צריכת דלק. גרסת הבנזין מציעה ביצועים זריזים במחיר נמוך יותר, על חשבון צריכה גבוהה יותר והתנהגות גיר פחות חלקה.
מאידך, הוא לא חף מחסרונות. העיצוב החיצוני שנוי במחלוקת. איכות החומרים בפנים אינה אחידה. תיבת ה-DCT בגרסת הבנזין יכולה להיות מעט מהוססת. והוא אינו הרכב המעודד ביותר לנהיגה דינמית. בנוסף, כרכב יד שניה משנת 2022, חשוב לבדוק את מצבו המכאני ולהבין מה נותר מתקופת האחריות, במיוחד על מערכות מורכבות כמו הגיר או המערכת ההיברידית.
בהשוואה ישירה למתחרים כמו קיה ספורטאז’ (שחולק DNA אך שונה חיצונית), טויוטה ראב4 (אמין אך פחות “וואו” טכנולוגית), או מאזדה CX-5 (מצטיין בנהיגה ואיכות), הטוסון ממקם את עצמו כבחירה מצוינת למשפחות ששמות דגש על מרווח פנים, אבזור מודרני, בטיחות מקסימלית, ועיצוב בולט. הוא מציע תמורה טובה למחיר בשוק היד השנייה, במיוחד אם מוצאים רכב מטופל ושמור.
האם כדאי לקנות יונדאי טוסון 2022? למי הוא מתאים?
אז, האם כדאי לקנות יונדאי טוסון 2022 בשנת 2025? התשובה היא: בהחלט, אבל זה תלוי למי. הוא מתאים במיוחד:
- למשפחות: המחפשות רכב פנאי מרווח, בטוח, ומאובזר היטב עם תא מטען שימושי.
- למי שמעריך עיצוב ייחודי: ורוצה רכב שיבלוט ולא ייטמע בנוף.
- למטריקי קילומטרז’ גבוהים (בגרסה ההיברידית): ורוצים לחסוך משמעותית בעלויות הדלק לאורך זמן.
- למי שמחפש חבילה טובה ביחס ל מחיר: בשוק היד השנייה, הוא מציע אבזור ובטיחות ברמה גבוהה יחסית למחיר הרכישה הנוכחי.
- למי שמחפש שקט נפשי יחסית: ברוב חוות דעת גולשים ונתוני אמינות, הטוסון נחשב לרכב אמין למדי.
הוא מתאים פחות למי שעיצובו החיצוני לא לטעמו, למי שמחפש את איכות החומרים הגבוהה ביותר בקטגוריה, או למי שספורטיביות והנאת נהיגה נמצאים בראש סדר העדיפויות שלו.
לסיכום, יונדאי טוסון 2022 הוא אופציה חזקה ורלוונטית מאד בשוק רכבי הפנאי המשומשים בישראל. הוא מציע שילוב מנצח של מראה, מרווח, בטיחות ואבזור. אם אתם מתחברים לעיצוב וצרכי המשפחה שלכם עומדים בראש סדר העדיפויות, מומלץ ביותר לבחון אותו לעומק. בצעו נסיעת מבחן, בדקו היטב את הרכב הספציפי שמעניין אתכם (במיוחד אם מדובר בגרסת הבנזין והתנהגות ה גיר שלה), וקחו בחשבון את נקודות היתרון והחסרון שפרטנו כאן. לדעתנו, הוא בהחלט ראוי להיכנס לרשימת הרכבים שאתם שוקלים לרכוש. בדקו גם חוות דעת גולשים נוספות כדי לקבל תמונה רחבה ככל הניתן.