ברוכים הבאים לפורטל הרכב PRK! הפעם לקחנו לסקירה מקיפה את אחד הרכבים המסקרנים והבולטים שהגיעו לישראל לאחרונה, רכב שמעורר לא מעט תגובות ושאלות בכבישי הארץ.
אנחנו מדברים על יונדאי סנטה פה החדש. דגם Hyundai Santa Fe, שהוצג בדורו האחרון, הגיע במראה חדש ושונה לחלוטין ממה שהכרנו. זהו רכב פנאי גדול. הוא מתברג בפסגת היצע רכבי הפנאי של יונדאי בישראל, מעל הטוסון הקומפקטי יותר. הדור החדש של הסנטה פה מנסה למתוח את הגבולות של הקטגוריה שלו. הוא ממוקם אי שם בין רכבי הפנאי הגדולים “העממיים” יחסית, כמו קיה סורנטו וסקודה קודיאק, לבין רכבי פנאי יוקרתיים יותר. המיצוב הזה הופך אותו למתמודד מעניין עבור משפחות גדולות שמחפשות שילוב של מקום, טכנולוגיה, ומראה ייחודי.
בסקירה המעמיקה הזו, נצלול לכל האספקטים של יונדאי סנטה פה 2025. נבחן את העיצוב החיצוני הפרובוקטיבי שלו. ניכנס פנימה לתא הנוסעים, נמשש את החומרים ונבדוק את המרווח לכל שבעת הנוסעים. נבחן את ערימות הטכנולוגיה והאבזור שהוא מציע. נדבר על ביצועים וצריכת דלק (או אנרגיה, בהתאם ליחידת ההנעה). כמובן שנתייחס גם לבטיחות, למחיר, לרמות הגימור המיובאות לישראל, ונענה על השאלה הגדולה – האם כדאי לקנות אותו. נערוך גם השוואה למתחרים העיקריים שלו בשוק הישראלי. לקראת הסוף, נסכם את היתרונות והחסרונות המרכזיים ונפרס פסק דין סופי שיעזור לכם להחליט אם הסנטה פה החדש הוא הרכב הנכון עבורכם.
אז אם אתם שוקלים רכב שבעה מקומות חדש, בין אם שמעתם עליו כבר או סתם ראיתם אותו וסקרן אתכם המראה המיוחד, אתם במקום הנכון. בואו נתחיל לפרק את יונדאי סנטה פה החדש לגורמים.
עיצוב חיצוני: קופסא שבאה לעשות רעש
אי אפשר להתחיל לדבר על יונדאי סנטה פה החדש בלי להתייחס לעיצוב החיצוני שלו. זהו הדבר הראשון שקופץ לעין. יונדאי עשו כאן מהלך נועז במיוחד. הם זנחו כליל את הקווים המעוגלים והזורמים של הדורות הקודמים. במקומם, הם אימצו שפה עיצובית שנקראת “אדריכלות הטבע”. זה מתבטא במראה כמעט מרובע, קופסתי, בהשראת רכבי שטח קשוחים. זה ללא ספק מרענן בנוף רכבי הפנאי שנוטים כולם להיראות די דומים.
החזית שולטת במראה. היא גבוהה וישרה. יש כאן גריל גדול ומרשים. לצידיו, פנסי ה-LED המפוצלים מעוצבים בצורת האות “H”. המוטיב הזה של H חוזר על עצמו בעוד מקומות ברכב. זהו אלמנט עיצובי חזק ומאוד מזוהה של הדגם החדש. מכסה המנוע שטוח וארוך יחסית, מה שמדגיש את המראה הקשוח. הפגוש הקדמי משלב אלמנטים שחורים וחסונים למראה.
מבט מהצד חושף את הפרופורציות הגדולות של הסנטה פה. קו הגג ישר כמעט לכל אורכו, מה שמבטיח מרווח ראש טוב בפנים. קו המותניים גבוה. בתי הגלגלים מודגשים ומאכלסים גלגלים גדולים, לרוב בקוטר 18 או 20 אינץ’ ברמות הגימור הגבוהות. העיצוב של החישוקים עצמם משלים את המראה המסיבי. יש כאן חלון צד שלישי גדול יחסית, עוד רמז למרווח הפנים הרב. הדלת האחורית גדולה ורחבה, מה שמקל על כניסה ויציאה לשורה השלישית. ידיות הדלתות שקועות בחלקן, מה שתורם לאווירודינמיות ולמראה נקי.
החלק האחורי ממשיך את הקו המרובע. פנסי הזנב גם הם בצורת H, ומוצבים נמוך יחסית על דלת תא המטען. מיקום הפנסים הנמוך קצת מעורר דיון. יש הטוענים שזה פוגע במראה הכללי או בראות. מצד שני, זה משאיר חלק עליון רחב על דלת תא המטען עם הכיתוב “SANTA FE” בגדול, ומשטח הטענה רחב ונוח. הפגוש האחורי גם הוא בעל מראה חסון. בסך הכל, נוכחות הכביש של יונדאי סנטה פה החדש חזקה מאוד. הוא נראה גדול, מסיבי ושונה. הוא לא רכב שמתמזג ברקע. המידות הפיזיות שלו בהחלט תואמות את המראה, והוא גדול משמעותית מהדור היוצא, במיוחד באורך ובבסיס הגלגלים, מה שמתורגם ישירות למרווח פנימי גדול יותר.
עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח: סלון על גלגלים?
אם העיצוב החיצוני של הסנטה פה החדש מפתיע וקופסתי, הכניסה לתא הנוסעים חושפת עולם אחר לחלוטין. כאן ההתמקדות היא בנוחות, מרווח וטכנולוגיה. האווירה הכללית מרווחת ואוורירית מאוד. עיצוב הפנים נקי יחסית, ומשלב קווים ישרים ומשטחים אופקיים. אלמנט ה-H מהעיצוב החיצוני חוזר גם כאן, למשל בפתחי האוורור. יש תחושה של רוחב ופתיחות.
איכות החומרים טובה ברובה, אך לא אחידה. בחלקים העליונים של הדשבורד והדלתות נמצא חומרים רכים ונעימים למגע. בחלקים התחתונים ובקונסולה המרכזית נעשה שימוש בפלסטיק קשיח יותר. איכות ההרכבה נראית מוצקה ומעוררת אמון, כמצופה מיונדאי. ברמות הגימור הגבוהות בישראל, יש שילוב של עור סינטטי על המושבים והדלתות, אלמנטים דמויי עץ או מתכת, ותאורת אווירה נעימה שמשדרגים את התחושה הכללית.
הנדסת האנוש טובה בדרך כלל. יונדאי הלכו על שילוב של מסכים גדולים וכפתורים פיזיים לפונקציות חשובות כמו בקרת האקלים ושליטה מהירה במערכות מסוימות. זהו שילוב מוצלח בעינינו, המאפשר תפעול נוח ובטוח יחסית גם במהלך נהיגה, בניגוד למגמה של הסתמכות מוחלטת על מסכי מגע. מיקום הפקדים הגיוני וקל להתרגל אליו. הראות החוצה טובה יחסית בזכות החלונות הגדולים והמראה הקופסתי, אם כי עמוד C העבה קצת מגביל את הראות לאחור-אלכסון. מצלמות ההיקפיות ומערכות העזר מפצות על כך.
נוחות המושבים היא נקודת חוזקה משמעותית. המושבים הקדמיים גדולים, תומכים ונוחים לישיבה ממושכת. ברמות גימור מסוימות יש כיוונון חשמלי, חימום ואוורור. שורת המושבים השנייה מרווחת מאוד. יש שפע של מקום לרגליים ולראש, גם לנוסעים גבוהים. המושבים בשורה השנייה ניתנים להזזה קדימה ואחורה ולהטיית משענת הגב, מה שמאפשר גמישות מצוינת בין מרווח נוסעים למטען, או הקלה על הכניסה לשורה השלישית. רוב הגרסאות המיובאות לישראל מגיעות עם שבעה מקומות ישיבה כסטנדרט (סידור 2+3+2).
הכניסה לשורה השלישית קלה יחסית בזכות מנגנון קיפול והזזת המושבים בשורה השנייה. המרווח בשורה השלישית סביר עבור ילדים או מבוגרים לנסיעות קצרות-בינוניות. אין לצפות למרווח של רכב מסחרי, אבל בהשוואה למתחרים רבים בקטגוריה, הסנטה פה מציע תאורת פנים טובה ואפילו פתחי מיזוג ייעודיים לשורה השלישית, מה שמשפר מאוד את נוחות הנוסעים שם. זה בהחלט אחד מרכבי ה-7 מקומות השימושיים ביותר שיצא לנו לבדוק.
נפח תא המטען משתנה דרמטית בהתאם למצב שורת המושבים השלישית. כשהיא בשימוש, הנפח מצומצם יחסית (מספיק למספר תיקי גב קטנים או קניות ספורות). קיפול שורת המושבים השלישית (הפעלה חשמלית ברמות גימור גבוהות) חושף נפח מטען עצום ושטוח. זוהי נקודת חוזקה נוספת שלו. סף ההטענה נמוך יחסית למראה הקופסתי, והצורה הרבועה של התא מקלה על ארגון וניצול השטח. יש גם תאי אחסון שימושיים בתא המטען ופתרונות עיגון נוחים. בנוסף, ישנם תאי אחסון רבים וגדולים בתא הנוסעים עצמו, כולל קונסולה מרכזית דו-קומתית עם גישה משני הצדדים, מה שמאוד שימושי למשפחות.
טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה: מופע מסכים גדול
יונדאי סנטה פה החדש עמוס בטכנולוגיה, וזה ניכר מיד כשמתיישבים בפנים. מול הנהג ישנו צמד מסכים בגודל 12.3 אינץ’ כל אחד, המחוברים ביחד ויוצרים פנל תצוגה רחב ומרשים. המסך המרכזי הוא כמובן מסך המולטימדיה. הוא מציג תצוגה חדה וצבעונית. מערכת ההפעלה העדכנית של יונדאי (Connected Car Navigation Cockpit – CCnC) מהירה וקלה לתפעול. המבנה התפריטים הגיוני ברובו, למרות שיש שפע של אפשרויות הגדרה.
מערכת המולטימדיה תומכת בקישוריות סמארטפונים Apple CarPlay ו-Android Auto. בשלב זה, הקישוריות היא לרוב חוטית ברמות הגימור הראשונות, ואלחוטית ברמות הגבוהות יותר. איכות העוזר הקולי דרך מערכת הרכב (או דרך הטלפון המחובר) סבירה. המסך השני בפנל הרחב משמש כלוח המחוונים הדיגיטלי. הוא מציע אפשרויות תצוגה רבות, כולל הצגת מפות ניווט בגודל מלא, שינוי עיצוב בהתאם למצב הנהיגה, והצגת נתוני נסיעה מפורטים. זה נראה מודרני ומוסיף לתחושת הפרימיום.
מעבר למסכים הגדולים, הסנטה פה מצויד בשלל אבזור נוחות שמגיע כסטנדרט או כאופציה ברמות הגימור השונות בישראל. בין היתר, נמצא כאן בקרת אקלים מפוצלת (עד שלוש אזורים בחלק מהגרסאות, עם פתחים גם מאחור), חימום וקירור מושבים קדמיים, חימום מושבים אחוריים, גג פנורמי חשמלי (ברמות גבוהות), טעינה אלחוטית לסמארטפון, שקעי USB-C מרובים (גם מאחור ובתא המטען), וילונות שמש ידניים בדלתות האחוריות (חשוב למשפחות). יש גם אופציה למפתח חכם המאפשר כניסה והנעה ללא מפתח, ופתיחה חשמלית לדלת תא המטען. מערכת השמע הסטנדרטית מספקת, וברמות הגבוהות יש מערכת סאונד משודרגת של Bose עם 12 רמקולים שמספקת חווית שמע טובה משמעותית.
יונדאי שילבה גם טכנולוגיות ייחודיות יותר. לדוגמה, מערכת ניטור שמתריעה על שכחת ילדים במושב האחורי. יש גם אופציה למצלמה פנימית שמנטרת את ערנות הנהג. הפיצ’ר המעניין ביותר, שמדגיש את המראה החיצוני, הוא אופציה למגש מולטי-שימושי בחלק האחורי של הרכב, שניתן להשתמש בו למגוון צרכים בשטח או בעת עצירה. זהו רכב שמצויד היטב כבר ברמות הגימור הבסיסיות בישראל, ורמות הגימור הגבוהות מציעות חבילה כמעט מלאה של פינוקים טכנולוגיים.
ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה: מנועים והיברידיות
יונדאי סנטה פה החדש מוצע בישראל עם מגוון יחידות הנעה, בהתאם לרמת הגימור. הדגש העיקרי בשוק שלנו הוא על יחידות היברידיות, אך יש גם גרסאות בנזין טהור. נכון לאפריל 2025, יחידות ההנעה הרלוונטיות הן: מנוע בנזין בנפח 2.5 ליטר טורבו, מנוע היברידי (Hybrid – HEV) המשלב מנוע בנזין 1.6 ליטר טורבו עם מנוע חשמלי, ויחידת פלאג-אין היברידית (PHEV) דומה עם סוללה גדולה יותר.
יחידת מנוע הבנזין 2.5 ליטר טורבו מספקת הספק של כ-281 כוחות סוס ומומנט מרשים. היא משודכת לרוב לתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים (DCT) עם 8 הילוכים. נתון התאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש בגרסה זו עומד על סביב 8 שניות, נתון טוב לרכב בגודל ומשקל כזה. צריכת דלק בנזין בגרסה זו, על פי נתוני יצרן בתקן WLTP, היא סביב 11-12 קילומטר לליטר בשילוב. בפועל, בנהיגה יומיומית ישראלית (עירונית ובינעירונית), צפו לצריכה ריאלית יותר של 8-10 ק”מ לליטר, תלוי כמובן בסגנון הנהיגה ובפקקים.
היחידה ההיברידית (HEV) משלבת מנוע בנזין 1.6 ליטר טורבו עם מנוע חשמלי קטן יותר. ההספק המשולב עומד על כ-180 כוחות סוס. היא משודכת לתיבת הילוכים אוטומטית קונבנציונלית עם 6 הילוכים, שונה מה-DCT של הבנזין. נתון התאוצה 0-100 קמ”ש בגרסה ההיברידית איטי יותר, סביב 9.5-10 שניות. היתרון הגדול של הגרסה ההיברידית הוא כמובן הצריכת דלק. נתוני היצרן WLTP מדברים על סביב 14-15 קילומטר לליטר. במציאות, בנהיגה מתונה ובמיוחד בעיר, ניתן להגיע לצריכה של 12-14 ק”מ לליטר, שהיא משמעותית טובה יותר מגרסת הבנזין. היחידה ההיברידית מאפשרת נסיעה שקטה בחלק מהזמן על חשמל בלבד, ומהווה איזון טוב בין ביצועים לחסכון.
גרסת הפלאג-אין היברידית (PHEV) מבוססת על אותו מנוע 1.6 ליטר טורבו ומנוע חשמלי, אך עם סוללה גדולה יותר המאפשרת טעינה חיצונית ונסיעה למרחק משמעותי על חשמל בלבד. ההספק המשולב גבוה יותר, סביב 250 כ”ס. נתון תאוצה 0-100 קמ”ש טוב יותר מההיברידית הרגילה, סביב 8.8 שניות. הצריכת דלק/אנרגיה בגרסת ה-PHEV תלויה במידה רבה בתדירות הטעינה. על נייר, נתוני ה-WLTP לצריכת דלק משולבת נמוכים מאוד (שכן הם כוללים נסיעה חשמלית). בפועל, אם טוענים בקביעות, ניתן לנסוע את רוב הנסיעות היומיומיות הקצרות על חשמל בלבד, מה שהופך את הצריכת אנרגיה החשמלית (קוט”ש ל-100 ק”מ) למרכיב העיקרי בעלות התדלוק. אם לא טוענים, צריכת הדלק תהיה דומה לגרסה ההיברידית הרגילה, או אפילו גבוהה יותר בגלל המשקל הנוסף של הסוללה הגדולה. חיפוש אחר “צריכת דלק” נפוץ גם לרכבים חשמליים ופלאג-אין, למרות שהמונח המדויק יותר הוא “צריכת אנרגיה”. חשוב להבין את ההבדל בעלויות: עלות קילומטר חשמלי נמוכה משמעותית מעלות קילומטר בנזין או סולר בישראל, מה שהופך את גרסאות ההיברידי והפלאג-אין לאטרקטיביות יותר כלכלית בשימוש יומיומי רגיל.
תחושת הכוח והביצועים מספקת ברוב הגרסאות לשימוש משפחתי יומיומי. גרסת הבנזין הטהור חזקה וזריזה יותר, עם תאוצות ביניים טובות לעקיפות. הגרסה ההיברידית מרגישה חלקה יותר בעיר בזכות המעברים בין הנעה חשמלית לבנזין, ועדיין מספקת ביצועים נאותים. תיבות ההילוכים מתפקדות באופן חלק ויעיל בדרך כלל, אם כי ה-DCT בבנזין עשויה להיות מעט פחות חלקה במהירויות נמוכות מאוד בהשוואה לתיבה האוטומטית הרגילה בגרסאות ההיברידיות. היעדר גיר והילוכים ברכב חשמלי מלא (שאינו מוצע כרגע בסנטה פה בישראל) משפיע באופן דרמטי על חווית הנהיגה, אך גם תיבות אוטומטיות מודרניות כמו אלו בסנטה פה מספקות נסיעה חלקה ונינוחה ללא הצורך בהעברת הילוכים ידנית.
טעינה (לרכב פלאג-אין/חשמלי): מתדלקים בבית
סעיף זה רלוונטי בעיקר לגרסת הפלאג-אין היברידית (PHEV) של יונדאי סנטה פה, אם וכאשר היא מיובאת לישראל בכמויות משמעותיות. כפי שהוזכר, גרסה זו מצוידת בסוללה גדולה יחסית המאפשרת נסיעה על חשמל בלבד למרחק מסוים (כ-50-60 ק”מ לפי תקן WLTP, ופחות מכך במציאות). על מנת לנצל את היכולת הזו ולחסוך משמעותית בדלק, יש צורך לטעון את הרכב בקביעות.
קצב טעינת AC המקסימלי של הסנטה פה PHEV הוא לרוב סביב 3.6 קילוואט. זהו קצב טעינה סטנדרטי יחסית לרכבי פלאג-אין. טעינה מלאה של הסוללה מעמדת טעינה ביתית (עמדת “מוד 3”) בהספק זה תימשך מספר שעות, לרוב בין 4 ל-5 שעות מ-0 ל-100%. זה אומר שניתן לטעון את הרכב בנוחות במהלך הלילה בחניה פרטית ולהתחיל כל יום עם סוללה מלאה לטווח הנסיעה החשמלי.
סנטה פה PHEV אינו תומך בטעינת DC מהירה. המשמעות היא שלא ניתן לטעון אותו בעמדות טעינה מהירות ציבוריות כמו רכב חשמלי מלא. הטעינה הציבורית תתאפשר רק בעמדות AC ציבוריות (בעיקר בהספק של 22 קילוואט, אך הרכב יקבל רק 3.6 קילוואט), מה שפחות יעיל לנסיעות ארוכות בהן רוצים להשלים טווח במהירות. סוג המחבר בישראל ובאירופה הוא Type 2 לטעינת AC. חווית הטעינה הציבורית בישראל עבור רכבי פלאג-אין פחות מפותחת ומותאמת בהשוואה למדינות עם תשתית טעינה ציבורית צפופה יותר לרכבי EV, ולכן הדגש העיקרי ב-PHEV הוא על טעינה ביתית.
רוב היצרנים מציעים כיום אפליקציות ייעודיות לניהול טעינה מרחוק, ניטור מצב הסוללה, ותכנון מסלולים עם עמדות טעינה. ביונדאי, האפליקציה מאפשרת לרוב שליטה על זמני הטעינה (לנצל תעריפי חשמל זולים), הפעלת מיזוג או חימום מראש לפני הכניסה לרכב כשהוא עדיין מחובר לטעינה, ועוד. נוחות השימוש באפליקציות הללו משתנה בין יצרן ליצרן, אך הן בהחלט משפרות את חווית השימוש ברכב פלאג-אין.
חווית נהיגה והתנהגות כביש: נוחות במקום דינמיות קיצונית
כשיושבים מאחורי ההגה של יונדאי סנטה פה החדש, הרושם הראשוני הוא של רכב גדול, מרווח ושקט. חווית הנהיגה הכוללת מכוונת יותר לנוחות ונינוחות מאשר לספורטיביות. זהו רכב משפחתי גדול, והוא ממלא את התפקיד הזה בהצלחה רבה.
נוחות הנסיעה טובה ברוב תנאי הדרך. בעיר, הסנטה פה סופג היטב את רוב השיבושים ופסי ההאטה. הוא לא מרחף מעל הבורות, אך ההתמודדות שלו עם כבישים עירוניים משובשים בהחלט ראויה לשבח. בכבישים בינעירוניים מהירים, הוא שומר על יציבות כיוונית טובה ומשרה תחושת ביטחון. כבישים גליים נספגים בצורה טובה יחסית. רמת בידוד הרעשים טובה מאוד. רעשי מנוע חודרים לתא הנוסעים רק תחת מאמץ ניכר, רעשי רוח מבודדים היטב גם במהירויות גבוהות, ורעשי כביש מהצמיגים קיימים, אך נסבלים, במיוחד בהשוואה למתחרים רבים בקטגוריה.
התנהגות הכביש של הסנטה פה צפויה לרכב בגודל הזה. ההיגוי בעל משקל קל יחסית, במיוחד בעיר, מה שמקל על תמרון. הוא לא מספק הרבה פידבק מהכביש, אבל הוא מדויק מספיק לשימוש רגיל. אחיזת הכביש טובה בדרך כלל, והרכב שומר על יציבות גם בסיבובים. עם זאת, בנהיגה דינמית יותר, ניתן לחוש זוויות גלגול מורגשות, והוא לא מעודד נהיגה ספורטיבית. המערכת האלקטרונית לשליטה ביציבות עובדת ביעילות ושומרת על הרכב בנתיב. הבלמים מספקים עוצמת בלימה טובה, ותחושת הדוושה לינארית וקלה לשליטה. בגרסאות ההיברידיות, הבלימה המשולבת עם רגנרציה (אגירת אנרגיה לבלימה) חלקה ברובה ולא מורגשת בצורה שלילית.
התמרון בעיר קל יחסית לגודלו, הודות לרדיוס סיבוב סביר וההיגוי הקל. מערכת המצלמות ההיקפיות וחיישני החניה מקלים מאוד על חניה במקומות צפופים. היעדר גיר ידני (שאינו מוצע כלל) והילוכים אוטומטיים מסורתיים או מערכת היברידית חלקה (בגרסאות המתאימות) תורמים משמעותית לנינוחות הנהיגה בפקקים ובעיר, ומפחיתים את עייפות הנהג.
בטיחות ומערכות עזר לנהג: מצטיין בתחומו
בטיחות היא ללא ספק אחד מנקודות החוזקה המשמעותיות של יונדאי סנטה פה החדש, ושל יונדאי באופן כללי בשנים האחרונות. הדגם זכה לציון מרבי של חמישה כוכבים במבחני בטיחות הרשמיים של ארגון Euro NCAP. הציון הגבוה הושג בזכות שילוב של מבנה שלדה חזק, מערכות ריסון מתקדמות, וחבילה מקיפה מאוד של מערכות עזר אקטיביות לנהג.
מבדקי בטיחות ההתרסקות של Euro NCAP הראו הגנה מצוינת לנוסעים מבוגרים ולילדים במגוון סוגי התנגשויות. מבנה הרכב סופג היטב את אנרגיית הפגיעה. ישנן כריות אוויר מרובות המגנות על הנוסעים מכל הצדדים, כולל כרית אוויר מרכזית בין המושבים הקדמיים למניעת התנגשות בין הנהג והנוסע במקרה של פגיעת צד. מבחני בטיחות נוספים בדקו את ההגנה על הולכי רגל ואופניים במקרה של פגיעה, וגם כאן הסנטה פה הציג תוצאות טובות יחסית.
אבל הציון הגבוה מתבסס במידה רבה גם על מערכות ה-ADAS (מערכות סיוע לנהג) הנדיבות. יונדאי סנטה פה מיובא לישראל עם חבילת בטיחות אקטיבית מקיפה כבר מרמות הגימור הבסיסיות. בין המערכות הסטנדרטיות נמצאים: בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים, תיקון סטייה מנתיב אקטיבי, שמירה על מרכז נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית זחילה בפקקים, ניטור שטחים מתים עם התרעה ותיקון היגוי (כולל בעת פתיחת דלת), התרעה על תנועה חוצה מאחור עם בלימה אוטונומית, ואורות גבוהים אדפטיביים. ברמות גימור גבוהות יש גם סייען נהיגה בכביש מהיר, המשלב את בקרת השיוט האדפטיבית ושמירה על הנתיב לנסיעה אוטונומית למחצה בכבישים מהירים. זה בהחלט מעלה את רמת הבטיחות הפאסיבית והאקטיבית.
תפקוד המערכות הללו בעולם האמיתי בישראל בדרך כלל טוב מאוד. מערכת שמירת המרכז נתיב פועלת בצורה חלקה ולא אגרסיבית מדי. בקרת השיוט האדפטיבית שומרת על מרחק בבטחה ומגיבה באופן צפוי. מערכת הבלימה האוטונומית מספקת שכבת הגנה חשובה. התפעול של רוב המערכות קל ואינטואיטיבי דרך כפתורים על ההגה או במסך המולטימדיה. חשוב לזכור שהמערכות הללו הן מערכות סיוע בלבד, ואינן מחליפות את ערנות הנהג. הן נועדו לספק עזרה ולהפחית סיכון, אך אינן פתרון קסם לכל סיטואציה בכביש. בסך הכל, בחבילת הבטיחות, הסנטה פה הוא בהחלט בין המובילים בקטגוריה שלו.
מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל): כמה עולה המפלצת הקופסתית?
אחד הנושאים החשובים ביותר לכל רוכש פוטנציאלי הוא כמובן המחיר. אז כמה עולה יונדאי סנטה פה החדש בישראל? נכון לאפריל 2025, טווח המחירים של הסנטה פה נע בדרך כלל בין אזור ה-250,000 ש”ח לגרסאות הבסיסיות, ויכול להגיע עד לאזור ה-300,000 ש”ח ומעלה עבור רמות הגימור הגבוהות והיקרות יותר. יש כמובן להביא בחשבון שינויים פוטנציאליים במבצעים, שערי חליפין, ושינויי מיסוי רלוונטיים.
הסנטה פה מיובא לישראל במספר רמות גימור עיקריות. ההבדלים המרכזיים ביניהן הם באבזור נוחות ובטיחות. רמות הגימור הבסיסיות מציעות כבר חבילה נדיבה למדי של בטיחות ופינוקים חשמליים. רמות הגימור הגבוהות יותר מוסיפות פריטים כמו גג פנורמי, מושבים חשמליים עם זיכרונות, חימום ואוורור, מערכת שמע משודרגת, חישוקים גדולים יותר, ריפודי עור, תאורת אווירה, ומערכות ADAS מתקדמות יותר כמו סייען נהיגה בכביש מהיר. המחירון הרשמי משקף את ההבדלים הללו, וקפיצה ברמת הגימור יכולה להוסיף עשרות אלפי שקלים למחיר הרכב. חשוב לבדוק בדיוק מה כל רמת גימור כוללת לפני שמחליטים.
תנאי האחריות ליונדאי סנטה פה בישראל הם סטנדרטיים וטובים למדי עבור יונדאי. האחריות המלאה על הרכב היא בדרך כלל למשך 5 שנים או 100,000 קילומטר, המוקדם מביניהם. בגרסאות ההיברידיות והפלאג-אין, ישנה אחריות נפרדת וארוכה יותר על מערכת הסוללה והרכיבים ההיברידיים, לרוב 7 שנים או 150,000 קילומטר. זה נותן שקט נפשי לגבי רכיב יקר וקריטי ברכבים מחושמלים. עלויות התחזוקה צפויות להיות סבירות לקטגוריה ולמותג. שווי השימוש (ירידת ערך) של יונדאי בישראל טוב באופן מסורתי, וצפוי להיות כך גם עבור הסנטה פה החדש בזכות הפופולריות של רכבי 7 מקומות ושל המותג.
באשר לנושא תקלות ובעיות, כדגם חדש יחסית בשוק הישראלי (נכון לתאריך הסקירה), עדיין אין מספיק מידע ארוך טווח על תקלות נפוצות ספציפיות לדור זה של הסנטה פה. חוות דעת גולשים ודיווחים ראשוניים בפורומים מתייחסים בעיקר למערכות המולטימדיה או באגים קטנים בתוכנה, שהם לרוב ניתנים לתיקון בעדכוני תוכנה. בעיות מכניות משמעותיות אינן נפוצות בדגמי יונדאי מודרניים בדרך כלל, אך כמו בכל רכב חדש, תקלות נקודתיות תמיד יכולות להופיע. האחריות הנדיבה מספקת כיסוי טוב במקרה כזה, בהשוואה לרכבים ללא אחריות יצרן או עם אחריות קצרה יותר. חשוב לציין שרמת הגימור והמורכבות הטכנולוגית ברכבים מודרניים עלולה להשפיע על עלויות תיקונים מחוץ לאחריות, אך בשלב זה מוקדם לדעת על הסנטה פה החדש באופן ספציפי.
יתרונות: מה עושה את הסנטה פה לבחירה טובה?
לאחר שבחנו את הסנטה פה מכל הכיוונים, הנה היתרונות המרכזיים שלו, אלו שמבדילים אותו לטובה:
- מרווח פנים עצום ושימושיות כרכב 7 מקומות: זהו אולי היתרון הבולט ביותר. הסנטה פה החדש מציע מרווח פנים יוצא דופן, במיוחד בשורה השנייה, והשורה השלישית שימושית משמעותית בהשוואה למתחרים רבים בקטגוריה. קלות הכניסה והיציאה והמרווח בתא המטען כשהמושבים האחוריים מקופלים הופכים אותו לרכב פרקטי ומצוין למשפחות גדולות או לצרכים שדורשים שטח העמסה רב.
- חבילת אבזור טכנולוגי ובטיחותי עשירה: גם ברמות הגימור ה”פשוטות” יותר, הסנטה פה מגיע מצויד היטב. צמד המסכים הגדולים, הנדסת האנוש הטובה יחסית למרות המורכבות, ושפע אבזור נוחות הופכים את השהות ברכב לנעימה. חבילת הבטיחות האקטיבית מקיפה ומתפקדת היטב, וציון 5 כוכבים במבחני ריסוק מחזק את תחושת הביטחון.
- עיצוב חיצוני פורץ דרך ומייחד: העיצוב הקופסתי הוא עניין של טעם, אבל אי אפשר להתעלם ממנו. הוא שונה, הוא בולט, והוא ללא ספק מקנה לסנטה פה נוכחות כביש חזקה וייחודית. למי שמחפש רכב שלא נראה כמו כל רכב פנאי אחר על הכביש, הסנטה פה בהחלט מספק את הסחורה.
- יחידות הנעה רלוונטיות וחסכוניות יחסית (היברידי): היצע יחידות ההנעה בישראל, עם דגש על הגרסה ההיברידית, עונה היטב לצרכים של השוק. הגרסה ההיברידית מציעה צריכת דלק טובה ביחס לגודל הרכב והקטגוריה, ומהווה פתרון חסכוני יותר מגרסאות בנזין טהור מקבילות.
- אחריות נדיבה ושקט נפשי: האחריות הארוכה על הרכב ועל הסוללה (בגרסאות ההיברידיות) מעניקה ביטחון ברכישה ומטפלת בבעיות פוטנציאליות שעלולות לצוץ בדגם חדש. זהו יתרון משמעותי בהשוואה ליצרנים מסוימים או לדגמים עם אחריות קצרה יותר.
חסרונות: איפה הסנטה פה מתפשר?
כמו לכל רכב, גם ליונדאי סנטה פה החדש יש חסרונות ונקודות שבהן הוא מתפשר, או פחות בולט לטובה בהשוואה למתחרים:
- מחיר גבוה יחסית: הסנטה פה החדש התייקר משמעותית בהשוואה לדור היוצא, וממוקם בקצה הגבוה של קטגוריית רכבי ה-7 מקומות ה”עממיים”. רמות הגימור הגבוהות יקרות מאוד, מה שמעמיד אותו בתחרות עם דגמים יוקרתיים יותר. כמה עולה רמת הגימור הרצויה הוא שיקול מרכזי כאן.
- נוחות נסיעה לא מושלמת: למרות שהיא טובה בדרך כלל, הסנטה פה יכול להיות נוקשה מעט על שיבושים חדים, במיוחד עם חישוקים גדולים. הוא לא מציע את הריחוף או הרכות של רכבים מסוימים אחרים, ובידוד רעשי כביש יכול להיות מעט טוב יותר.
- מיקום פנסים אחוריים: מיקום הפנסים הנמוך בחלק האחורי הוא החלטה עיצובית מעוררת מחלוקת. מעבר להיבט האסתטי, יש הטוענים שהם פחות נראים ביום או כאשר הרכב עומד מאחורי רכב גבוה בפקק, מה שעלול להוות בעיה בטיחותית תיאורטית.
- ביצועים סבירים אך לא מבריקים (היברידי): הגרסה ההיברידית, שהיא המרכזית בשוק הישראלי, מספקת ביצועים נאותים לשימוש רגיל, אך היא לא זריזה במיוחד. תאוצות ביניים מספקות, אך לא מרשימות. מי שמחפש ביצועים דינמיים יתאכזב מעט.
יונדאי סנטה פה בהשוואה למתחרים
יונדאי סנטה פה החדש מתמודד בשוק הישראלי מול כמה מתחרים עיקריים, וההשוואה ביניהם חשובה. המתחרה הישיר ביותר הוא ככל הנראה קיה סורנטו (Kia Sorento), שמציע גם הוא גרסאות 7 מקומות, מגוון יחידות הנעה (כולל היברידי ופלאג-אין) ורמות אבזור גבוהות. בהשוואה לסורנטו, הסנטה פה החדש בולט בעיקר בעיצוב החיצוני הנועז יותר, במרווח הפנים המעט גדול יותר (במיוחד בשורה השלישית), ובחבילת טכנולוגיה מעט עדכנית יותר (פנל מסכים גדול ומחובר). הסורנטו לעומת זאת נהנה ממראה קונבנציונלי יותר (עבור מי שזה חשוב לו), ורבים מוצאים את איכות החומרים בפנים בסורנטו טובה ואחידה יותר. שניהם מציעים חבילות בטיחות ואחריות דומות.
מתחרה נוסף בקטגוריית ה-7 מקומות הגדולים הוא סקודה קודיאק (Skoda Kodiaq). הקודיאק נחשב לרכב פרקטי מאוד עם עיצוב שמרני וסולידי, תא מטען ענק (בגרסת ה-5 מקומות, ועדיין גדול בגרסת ה-7 מקומות כשהשלישית מקופלת), ונוחות נסיעה טובה. בהשוואה לקודיאק, הסנטה פה מציע מראה מודרני וטכנולוגי יותר, מרווח מעט טוב יותר לנוסעים בשורה השלישית (אם כי תא המטען של הקודיאק גדול יותר במצב 5 מקומות). הקודיאק לרוב יהיה זול יותר ברמות גימור מקבילות, אך ייתכן שיציע פחות אבזור יוקרתי לעומת רמות הגימור הגבוהות של הסנטה פה. יחידות ההנעה שונות, כאשר הקודיאק מציע בעיקר מנועי בנזין ודיזל, ורק לאחרונה גם גרסת פלאג-אין, בעוד הסנטה פה שם דגש על היברידיות.
מתחרה נוסף מהצד היפני הוא טויוטה היילנדר (Toyota Highlander) או אולי הגרנד היילנדר (Grand Highlander) אם יגיע לישראל. טויוטה מצטיינת באמינות וערך שמירה גבוה. ההיילנדר מציע בעיקר יחידת הנעה היברידית יעילה. בהשוואה אליהם, הסנטה פה החדש מרגיש מודרני וטכנולוגי יותר בפנים, מציע עיצוב חיצוני נועז יותר, ולעיתים גם אבזור עשיר יותר למחיר דומה. הטויוטה לעומת זאת מציעה לרוב תחושת אמינות מוכחת לאורך שנים ומוניטין בלתי מעורער.
סיכום ומסקנות: האם כדאי לקנות יונדאי סנטה פה?
יונדאי סנטה פה החדש הוא רכב שמגיע לעשות הרבה רעש. הוא לא מתנצל על המראה הקופסתי והשונה שלו, והוא מביא איתו חבילה מרשימה של תכונות. ההתרשמות הכוללת היא של רכב משפחתי גדול, מרווח ומאוד שימושי. הוא מצטיין במרווח הפנים, גם בשורה השלישית, מה שהופך אותו לאחת האפשרויות הטובות ביותר למשפחות גדולות שמזדקקות לשבעה מקומות באופן קבוע יחסית. הוא גם עמוס בטכנולוגיה ובאבזור בטיחות, ומציע יחידת הנעה היברידית חסכונית ורלוונטית לשוק הישראלי.
בהשוואה למתחרים כמו קיה סורנטו או סקודה קודיאק, הסנטה פה בולט במראה החיצוני המיוחד, במרווח הפנים המעט טוב יותר, ובחבילת הטכנולוגיה העדכנית בפנים. הוא פחות מתמקד בנוחות נסיעה מוחלטת או דינמיות כביש כמו חלק מהמתחרים, ויש לו כמה נקודות תורפה קטנות כמו מיקום הפנסים האחוריים. המחיר שלו גבוה יחסית, במיוחד ברמות הגימור המאובזרות יותר, אך זהו מחיר הקידמה והאבזור.
אז, האם כדאי לקנות יונדאי סנטה פה החדש? התשובה תלויה בצרכים שלכם. למי הרכב מתאים במיוחד? הוא מתאים מאוד למשפחות גדולות שבאמת צריכות 7 מקומות שימושיים, ומעריכות מרווח, אבזור טכנולוגי מתקדם, ובטיחות ברמה גבוהה. הוא מתאים למי שמחפש רכב פנאי עם מראה בולט ושונה מהמקובל, ומוכן לשלם פרמיה על כך. הגרסה ההיברידית מתאימה גם למי שחשוב לו לחסוך יחסית בצריכת דלק ברכב גדול.
למי הרכב פחות מתאים? הוא פחות יתאים למי שמחפש נוחות נסיעה מרחפת או התנהגות כביש דינמית וספורטיבית. הוא גם פחות מתאים למי שתקציבו מוגבל, שכן המחיר, במיוחד ברמות הגימור המאובזרות, אינו נמוך. גם מי שמתנגד לעיצוב החיצוני ה”קופסתי” ימצא עצמו מתלבט קשות. כמו כן, מי שנושא תקלות ובעיות אמינות ארוכת טווח קריטי עבורו, עשוי להעדיף דגם עם מוניטין ארוך יותר, אם כי יונדאי בדרך כלל אמינה.
המסקנה הסופית שלנו היא שיונדאי סנטה פה החדש הוא אבולוציה משמעותית ומרשימה לעומת הדור היוצא. הוא מציע חבילה מצוינת של מרווח, טכנולוגיה ובטיחות, עם עיצוב שובר שגרה. אם הצרכים העיקריים שלכם הם מקום ל-7 נוסעים, אבזור עשיר ובטיחות מקסימלית, ואתם מוכנים להשקיע את המחיר הנדרש ולהתרגל למראה החיצוני הייחודי, יונדאי סנטה פה החדש הוא ללא ספק אופציה חזקה ומומלצת ששווה לשקול ברצינות.