סקירה מקצועית על יונדאי קונה – חוות דעת, מחיר, צריכת דלק, בטיחות ועוד

ברוכים הבאים לפורטל הרכב PRK!
הפעם, אנחנו צוללים לתוך עולם אחד מרכבי הפנאי הקומפקטיים הפופולריים ביותר בישראל בשנים האחרונות: יונדאי קונה.
מאז שנחת אצלנו לראשונה, יונדאי קונה (Hyundai Kona) עשה לא מעט גלים בשוק המקומי.
הוא הגיע עם עיצוב נועז, מגוון יחידות הנעה, ומיצוב חכם שקיווה לנגוס מנתח השוק של המתחרים הוותיקים בקטגוריה הצפופה והכה חשובה הזו.
עם השנים הוא עבר שינויים, מתיחות פנים, ובסוף גם דור חדש לחלוטין שהפך אותו מרכב נישה מעט שנוי במחלוקת מבחינה עיצובית, לאופציה בוגרת ומרווחת יותר, שעדיין מציעה מגוון רחב של אפשרויות הנעה, כולל חשמלי.
בסקירה המקיפה הזו, נפרק את היונדאי קונה לגורמים.
נסקור את העיצוב שלו, נצלול לתא הנוסעים, נבחן את הטכנולוגיה והאבזור, נפרט על יחידות ההנעה השונות ועל צריכת הדלק או האנרגיה, נדבר על חווית הנהיגה, נצלול למבדקי הבטיחות, ונסיים עם הפרטים הכי חשובים לכיס הישראלי: המחיר, רמות הגימור, האחריות, וגם ננסה לענות על השאלה הגדולה: האם כדאי לקנות יונדאי קונה בשנת 2025?
אז אם אתם מחפשים רכב פנאי קומפקטי ומתלבטים, הגעתם למקום הנכון.
בואו נתחיל.

II. עיצוב חיצוני – בולט בנוף או משתלב בו?

פילוסופיה עיצובית ואבולוציה

הדור הראשון של יונדאי קונה, שהושק בעולם ב-2017 (ונחת בישראל ב-2018), היה רכב שלא ניתן היה להתעלם ממנו.
הוא התאפיין בעיצוב “מפוצל” עם פנסים קדמיים שמפוזרים בשתי קומות, גריל קסקדה אגרסיבי, וחיפויי פלסטיק בולטים סביב בתי הגלגלים.
הוא היה נועז, צעיר, ולחלק מהאנשים – אולי קצת מוזר.
המטרה של יונדאי הייתה ליצור רכב שיבלוט בקטגוריה רוויית רכבי פנאי, והיא בהחלט הצליחה.
אבל כמו שהחיים מלמדים, גם רכב צריך להתבגר.

הדור השני והחדש של יונדאי קונה, שהושק בסוף 2022 והגיע לישראל ב-2023/2024, שינה כיוון משמעותית.
הפילוסופיה הפכה להיות יותר “מאוחדת” ופחות אקסצנטרית, למרות שעדיין שומרת על ייחודיות מסוימת.
במקום הפנסים המפוצלים, קיבלנו חזית שמדברת בשפה העיצובית החדשה של יונדאי, עם פס תאורת LED אופקי וצר שנמתח לרוחב כל החזית (אשר יונדאי מכנה “פס האופק המשולב”).
הפנסים הראשיים ירדו למטה, לתוך פתחי כניסת האוויר המעוצבים.
התוצאה הסופית היא מראה בוגר יותר, אלגנטי יותר, ופחות מעורר מחלוקת.
הוא עדיין נראה מודרני ועתידני, במיוחד בגרסה החשמלית שכוללת אלמנטים פיקסליים ייחודיים.

אלמנטים בולטים ונוכחות כביש

הגריל בדור החדש השתנה בהתאם ליחידת ההנעה.
בגרסאות הבנזין וההיברידיות יש גריל עם טקסטורה מעניינת, בעוד שהגרסה החשמלית כוללת פאנל אטום יותר.
מבט מהצד חושף צללית שנמתחה.
הקונה החדש גדול יותר מקודמו כמעט בכל ממד – הוא ארוך יותר ב-15 ס”מ (435.5 ס”מ), רחב יותר ב-2.5 ס”מ (182.5 ס”מ), ובסיס הגלגלים התארך ב-6 ס”מ (266 ס”מ).
זה לא רק משפיע על המרווח הפנימי, אלא גם על נוכחות הכביש שלו.
הוא נראה גדול יותר, יציב יותר, וכמעט נושק לקטגוריית ה-C-SUV מבחינת מידות.
קו המותניים עולה בהדרגה לכיוון החלק האחורי, ובתי הגלגלים עדיין מודגשים, אך בצורה מעודנת יותר.

החלק האחורי ממשיך את המוטיב העיצובי של החזית, עם פס תאורת LED אופקי וצר שנמתח לרוחב דלת תא המטען, מתחתיו נמצאים פנסי הבלימה והאיתות.
גם כאן, העיצוב פחות אקסצנטרי מהדור הראשון ויותר אלגנטי ונקי.
יש גרסאות שמגיעות עם ספוילר קטן בחלק העליון של דלת תא המטען, המוסיף נופך ספורטיבי.

החישוקים המוצעים משתנים בהתאם לרמת גימור ויחידת ההנעה.
בדרך כלל ניתן למצוא חישוקי סגסוגת בגדלים 16, 17, 18 ואפילו 19 אינץ’.
העיצובים נאים ומתאימים לאופי המודרני של הרכב, ותורמים למראה הכללי שלו.
בסך הכל, הקונה החדש איבד מעט מ”השובבות” העיצובית של הדור הראשון, אך הפך לרכב נאה, פרופורציונלי ועם נוכחות בוגרת יותר על הכביש.
זה שינוי שקרוב לוודאי יקלע לטעם של קהל רחב יותר בישראל.

III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח – צעד קדימה?

אווירה וקונספט עיצובי

אם החוץ עבר מהפך, הפנים של יונדאי קונה עבר שדרוג משמעותי עוד יותר בדור החדש.
תא הנוסעים מעוצב בסגנון מודרני ומינימליסטי יחסית, בהשראת איוניק 5 החשמלית של יונדאי.
האווירה הכללית היא של מרחב ואווריריות, במיוחד בזכות הדשבורד הנמוך יחסית והמסכים המשולבים.
הקונספט העיצובי שם דגש על טכנולוגיה ופונקציונליות, אך מנסה לשמור על פקדים פיזיים לפונקציות חיוניות כמו בקרת אקלים – נקודה חשובה לטובה מבחינת הנדסת אנוש.

ההשראה מרכב חשמלי ניכרת גם בגרסאות הבנזין וההיברידיות, מה שמעניק לתא הנוסעים תחושה עתידנית יותר בהשוואה למתחרים רבים באותה קטגוריה.
בלם היד האלקטרוני הפך לסטנדרט ברוב רמות הגימור, ותורם למראה הנקי של הקונסולה המרכזית.

איכות חומרים והרכבה

במונחים של איכות חומרים, הקונה החדש מייצג שיפור ניכר לעומת הדור היוצא, אך עדיין ממוקם בסגמנט עממי יחסית.
בחלקים העליונים של הדשבורד ובדיפוני הדלתות הקדמיות יש חומרים רכים ונעימים למגע, מה שמעניק תחושה איכותית למדי.
עם זאת, בחלקים התחתונים יותר של הדשבורד, הדלתות האחוריות, והקונסולה המרכזית, נעשה שימוש נרחב בפלסטיק קשיח.
זה אופייני לקטגוריה, אך חשוב לציין.

איכות ההרכבה טובה מאוד.
כל החלקים יושבים במקומם בחוזקה, ואין רעשים או קרקושים לא רצויים גם בעת נסיעה על משטחים משובשים.
ההגה, ידיות הדלתות והפקדים השונים מרגישים מוצקים ואיכותיים.
בסך הכל, התחושה היא של תא נוסעים בנוי היטב ועמיד, גם אם לא יוקרתי ברמות הגבוהות ביותר.

הנדסת אנוש, מושבים ומרווח

הנדסת האנוש בקונה החדש טובה ברובה.
מיקום פקדים חיוניים, כמו אלה של בקרת האקלים (שאחראית גם על חימום/אוורור מושבים אם קיימים), נשאר פיזי ונגיש מתחת למסך המולטימדיה.
זה נוח ובטוח יותר לשימוש בזמן נהיגה מאשר להסתמך רק על מסך מגע.
פקדי ההגה גם הם אינטואיטיביים.

לוח המחוונים הדיגיטלי ומסך המולטימדיה המשולבים יוצרים מראה טכנולוגי מרשים, אך חשוב לזכור שרוב התפעול של מערכות המשנה נעשה דרך מסך המגע, מה שיכול להצריך הסתגלות מסוימת.
הראות החוצה טובה למדי, בזכות קו חלונות סביר יחסית ועמדת ישיבה גבוהה האופיינית לרכבי פנאי.
מצלמות היקפיות (בחלק מרמות הגימור) מסייעות משמעותית בתמרון וחניה.

נוחות המושבים הקדמיים טובה מאוד, גם בנסיעות ארוכות.
הם מציעים תמיכה סבירה, ובחלק מרמות הגימור הם מצופים עור סינטטי או שילוב של בד ועור.
בחלק מהגרסאות בישראל מוצעים גם מושבים עם כוונון חשמלי, חימום ואוורור – פינוק אמיתי.

המרווח בתא הנוסעים הוא אחד השיפורים הגדולים ביותר בדור החדש, וזה הישג מרשים בהשוואה לדגם היוצא.
הודות לבסיס הגלגלים הארוך יותר והמידות הכלליות שגדלו, יש מרווח נדיב מאוד לנוסעים מלפנים, ושיפור דרמטי במרווח הרגליים לנוסעים מאחור.
שני מבוגרים יישבו בנוחות יחסית מאחור, וגם שלושה ילדים יסתדרו היטב.
מרווח הראש גם הוא טוב, גם עם גג שמש פנורמי (אם קיים ברמת הגימור).

נפח תא מטען ושימושיות

נפח תא המטען גדל אף הוא משמעותית בדור החדש.
הוא מציע כעת 466 ליטר (בגרסאות הבנזין וההיברידיות) ו-493 ליטר בגרסה החשמלית (נתון מפתיע לטובה).
זהו נפח תא מטען תחרותי מאוד בקטגוריה, וגדול יותר מרוב המתחרים הישירים.
הפתח רחב וסף ההטענה סביר.
צורת תא המטען רגולרית למדי, מה שמקל על ניצול הנפח.
ניתן לקפל את המושבים האחוריים ביחס 40:20:40 ליצירת שטח הטענה גדול יותר.
יש גם פתרונות אחסון קטנים בתא המטען, כמו ווים לשקיות ורשתות עיגון.
בגרסה החשמלית, בנוסף לתא המטען האחורי, יש גם תא אחסון קטן (Frunk) בחזית הרכב בנפח 27 ליטר, שנוח לאחסון כבלי טעינה או פריטים קטנים אחרים.

IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה – מסכי ענק וקישוריות

מערכת מולטימדיה ולוח מחוונים

ההיבט הטכנולוגי הוא אחד מנקודות החוזקה המרכזיות של יונדאי קונה החדש, במיוחד ברמות הגימור הגבוהות יותר המשווקות בישראל.
גולת הכותרת היא צמד מסכי ה-12.3 אינץ’ המשולבים לכדי יחידה אחת דמויית פנורמה: האחד משמש כמסך מולטימדיה מרכזי והשני כלוח מחוונים דיגיטלי.

מסך המולטימדיה המרכזי גדול, איכות התצוגה שלו מעולה (חדה וברורה), והוא מגיב במהירות למגע.
מבנה התפריטים הגיוני למדי, והוא רץ על מערכת ההפעלה העדכנית של יונדאי, שמכונה CCnC (Connected Car Navigation Cockpit).
מערכת זו מציעה תכונות מתקדמות וניתן לעדכן אותה “דרך האוויר” (OTA – Over The Air).
יש בה ניווט מובנה איכותי.
קישוריות סמארטפונים מסוג Apple CarPlay ו-Android Auto זמינה, אולם לרוב היא דורשת חיבור חוטי – נקודה מאכזבת מעט בהתחשב בגודל המסך והמודרניזציה הכללית (בחלק מרמות הגימור דווקא כן מוצעת קישוריות אלחוטית, כדאי לבדוק ספציפית לפי רמת הגימור).
גם העוזר הקולי המובנה ברכב מפגין יכולת סבירה.

לוח המחוונים הדיגיטלי בגודל 12.3 אינץ’ גם הוא מרשים ויזואלית.
הוא מציע אפשרויות תצוגה שונות שניתן להתאים אישית, כולל הצגת מפת הניווט ישירות בפני הנהג.
המידע מוצג בצורה ברורה וקלה לקריאה.

מערכת שמע ואבזור נוחות

מערכת השמע הסטנדרטית מספקת איכות סאונד סבירה לרוב המשתמשים, אך אינה מבריקה.
בחלק מרמות הגימור העליונות מוצעת מערכת שמע משודרגת (לרוב של Bose), המספקת חווית סאונד עשירה ומפורטת יותר.

רמות הגימור השונות המשווקות בישראל (עליהן נרחיב בהמשך, אך בדרך כלל כוללות שמות כמו Inspire, Supreme, Prestige וכדומה) מציעות אבזור נוחות מגוון.
בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים גם מאחור היא לרוב סטנדרט.
ניתן למצוא אבזור כמו מושבים קדמיים חשמליים, מחוממים ומאווררים (פונקציה חשובה במיוחד בקיץ הישראלי), גג שמש פנורמי (שמעניק תחושה נהדרת של מרחב ואור), משטח טעינה אלחוטי לטלפון, מפתח חכם וכניסה ללא מפתח, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, מצלמות היקפיות (360 מעלות), ועוד.

ישנן גם טכנולוגיות ייחודיות לדגם או ליצרן כמו מערכת “Digital Key” של יונדאי המאפשרת כניסה והנעה באמצעות הסמארטפון, או היכולת לנהוג את הרכב קדימה ואחורה באמצעות השלט (Smart Parking Assist) – פונקציה שעשויה להיות שימושית מאוד במקומות חניה צפופים במרכז העיר.
בסך הכל, הקונה החדש מאובזר היטב בסטנדרטים של הקטגוריה, במיוחד ברמות הגימור הבכירות.

V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה – מגוון לכל מטרה

יחידות הנעה בישראל

יונדאי קונה משווק בישראל עם מגוון רחב של יחידות הנעה, שנועד לתת מענה לקהלים שונים ולצרכים שונים.
הגרסאות העיקריות כוללות:

בנזין: לרוב עם מנוע 1.6 ליטר טורבו-בנזין שמפיק הספק של כ-198 כ”ס ומומנט של כ-27 קג”מ.
מנוע זה משודך לתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים (גיר DCT) עם 7 מהירויות.
ישנן גם גרסאות עם מנוע 2.0 ליטר אטמוספרי או 1.0 ליטר טורבו, אך ה-1.6T היא הנפוצה ביותר בישראל.
נתון תאוצה 0-100 קמ”ש עם מנוע ה-1.6T עומד על כ-7.8 שניות – נתון זריז למדי לקטגוריה.

היברידית: גרסה פופולרית ביותר בישראל, המשלבת מנוע בנזין 1.6 ליטר מחזור אטקינסון עם מנוע חשמלי.
ההספק המשולב עומד על כ-139 כ”ס ומומנט משולב של כ-27 קג”מ.
יחידה היברידית זו משודכת לתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים (גיר DCT) עם 6 מהירויות.
התאוצה 0-100 קמ”ש בגרסה ההיברידית אורכת כ-11 שניות.

חשמלית: יונדאי קונה אלקטריק (Kona Electric) משווק בישראל בשתי גרסאות עיקריות: Long Range עם סוללת 64.8 קוט”ש (בדור החדש, 67.7 קוט”ש בדור היוצא) ומנוע חשמלי שמפיק 204 כ”ס ומומנט של 25.5 קג”מ.
התאוצה 0-100 קמ”ש עומדת על כ-7.8 שניות.
ישנה גם גרסת Standard Range עם סוללה קטנה יותר (48.6 קוט”ש) ומנוע חלש יותר (156 כ”ס), אם כי היא פחות נפוצה בישראל.
רכב חשמלי אינו כולל גיר או תיבת הילוכים קלאסית, אלא מעביר את הכוח ישירות מהמנוע לגלגלים.

צריכת דלק וצריכת אנרגיה – היבט כלכלי חשוב

כשמדברים על רכב, אחד הדברים הראשונים שרוב האנשים שואלים עליו הוא “כמה קילומטר הרכב עושה לליטר?”.
או במילים אחרות, צריכת דלק.
עבור רכבי בנזין והיברידיים, נתוני יצרן WLTP נוטים להיות אופטימיים יחסית לתנאי נהיגה ריאליים בישראל (פקקים, מזגן, נהיגה דינמית).
מנוע ה-1.6T בבנזין צפוי להשיג צריכת דלק ממוצעת ריאלית של כ-10-12 ק”מ לליטר.

הגרסה ההיברידית כמובן טובה יותר בהיבט זה.
צריכת דלק ממוצעת ריאלית בנהיגה משולבת תנוע סביב 16-18 ק”מ לליטר, ואף יותר בנהיגה עירונית זהירה שבה הרכב מנצל יותר את המנוע החשמלי.

עבור יונדאי קונה אלקטריק, מדברים על צריכת אנרגיה שנמדדת בקוט”ש ל-100 ק”מ.
נתון יצרן WLTP לגרסת ה-Long Range החדשה עומד על כ-14.7 קוט”ש/100 ק”מ.
בפועל, צריכת אנרגיה ריאלית בנהיגה משולבת בישראל (כולל מזגן וקצת נהיגה דינמית) תהיה קרוב יותר ל-17-19 קוט”ש/100 ק”מ.
טווח ה-WLTP המוצהר לגרסת ה-Long Range החדשה הוא כ-514 ק”מ, אך בנהיגה ריאלית בישראל ניתן לצפות לטווח שנע בין 380 ל-450 ק”מ, תלוי בסגנון הנהיגה ותנאי הדרך.
חשוב להדגיש שבעוד החיפוש “צריכת דלק” הוא נפוץ גם עבור רכבים חשמליים, ההשוואה הכלכלית צריכה להיות מול עלות החשמל מול עלות הדלק, שבדרך כלל זולה משמעותית לק”מ ברכב חשמלי (אם כי זה תלוי גם בעלות הטעינה בבית מול טעינה ציבורית).

תחושת כוח וביצועים

גרסת ה-1.6T בנזין מציעה ביצועים זריזים ומספקים בהחלט לשימוש יומיומי ועקיפות בכביש בינעירוני.
המנוע גמיש יחסית, ותיבת הילוכים כפולת המצמדים עובדת לרוב בצורה חלקה, אם כי לפעמים יש היסוס קל בתחילת תנועה או במהירויות זחילה (תופעה ידועה בגיר מסוג זה).

הגרסה ההיברידית פחות חזקה על הנייר, אך המומנט המיידי מהמנוע החשמלי מסייע מאוד בתאוצות עירוניות וביציאה מהמקום.
ביצועים בינעירוניים מספקים, אך לא ספורטיביים.
תיבת הילוכים ההיברידית (גם היא DCT) עובדת לרוב טוב ושקוף.

הגרסה החשמלית (Long Range) מציעה את הביצועים הטובים ביותר מבחינת תאוצה, במיוחד בתאוצות ביניים.
הכוח זמין באופן מיידי, והעדר הצורך בהעברת הילוכים (אין גיר קלאסי) הופך את הנהיגה לחלקה ושקטה במיוחד.
המומנט החשמלי מספק דחיפה מרשימה בעת הצורך.

VI. טעינה (לרכב פלאג-אין/חשמלי) – חיבור לעולם החשמל

קצבי טעינה וזמנים

חוויית הטעינה היא חלק בלתי נפרד מהבעלות על רכב חשמלי כמו יונדאי קונה אלקטריק.
הקונה אלקטריק החדש תומך בקצב טעינת AC (טעינה ביתית או בעמדות ציבוריות רגילות) של עד 11 קילוואט.
טעינה מלאה מסוללה ריקה (0-100%) בבית, באמצעות עמדת טעינה תלת-פאזית של 11 קילוואט, אורכת כ-6.5 שעות.
עם עמדת חד-פאזית רגילה (לרוב עד 7 קילוואט), זמן הטעינה יתארך בהתאם.

במונחים של טעינת DC מהירה (בעמדות טעינה מהירות בכבישים או בקניונים), הקונה אלקטריק החדש תומך בקצב טעינה מקסימלי של כ-102 קילוואט.
זהו קצב סביר, אך לא מהגבוהים בקטגוריה (יש רכבים שמגיעים ל-150 קילוואט ויותר).
טעינה טיפוסית בעמדה מהירה, למשל מ-10% ל-80% סוללה, צפויה לארוך כ-45-50 דקות בתנאים אופטימליים.

מחבר וחוויות טעינה

הקונה אלקטריק משתמש במחבר מסוג Type 2 לטעינת AC ובמחבר מסוג CCS2 לטעינת DC מהירה – אלו הם הסטנדרטים הנפוצים ביותר בישראל ואירופה.
המיקום של שקע הטעינה בחזית הרכב (מאחורי הדלת הקדמית הימנית) נוח בדרך כלל.

יונדאי מציעה בדרך כלל אפליקציה ייעודית (BlueLink) המאפשרת ניהול טעינה מרחוק – התחלה/הפסקה של טעינה, קביעת זמני טעינה (לניצול תעריפים זולים יותר), ובדיקת מצב הסוללה והטווח.
האפליקציה נוחה לשימוש ומוסיפה ערך לחוויית הבעלות.

חווית הטעינה הציבורית בישראל עדיין מתפתחת.
ישנן עמדות טעינה רבות, אך לעיתים קרובות נתקלים בתפוסה גבוהה, תקלות בעמדות, או צורך במספר אפליקציות/כרטיסים שונים מספקי שירות שונים.
בהשוואה למדינות מתקדמות יותר בתחום התשתית (כמו הולנד או נורווגיה), ישראל עדיין בחיתוליה, וזהו פקטור שיש לקחת בחשבון כששוקלים רכב חשמלי.
עם זאת, אם רוב הטעינה מתבצעת בבית (כפי שמומלץ), חווית הטעינה הופכת לפשוטה ונוחה בהרבה.

VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש – איזון משפחתי

נוחות נסיעה ובידוד רעשים

יונדאי קונה, בכל גרסאות ההנעה שלו, מכוון בעיקר לנוחות נסיעה ולשימוש יומיומי ומשפחתי.
נוחות הנסיעה בדרך כלל טובה למדי, במיוחד בגרסאות המצויידות בחישוקים קטנים יותר (16-17 אינץ’).
הרכב סופג היטב שיבושים קטנים בכביש, פסי האטה וסדקים באספלט.
על דרכים משובשות וגליות יותר, המתלים עשויים להרגיש מעט נוקשים, תופעה שקיימת בחלק מרכבי יונדאי/קיה.
עם זאת, בסך הכל, מדובר בנוחות נסיעה מספקת בהחלט עבור רוב הנהגים והנוסעים בישראל.

רמת בידוד הרעשים בקונה החדש טובה משמעותית לעומת הדור היוצא, וטובה בקטגוריה.
רעשי מנוע חודרים לתא הנוסעים רק תחת מאמץ משמעותי (בעיקר בגרסאות הבנזין).
רעשי רוח מבודדים היטב במהירויות בינעירוניות.
רעשי כביש וצמיגים קיימים, אך ברמה סבירה ולא מטרידה ברוב המקרים, למעט אולי בחישוקים הגדולים יותר שנוטים להכניס מעט יותר רעש.
בגרסה החשמלית, כמובן, העדר רעש מנוע הופך אותה לשקטה במיוחד בעיר ובמהירויות נמוכות, ורק רעשי רוח וכביש מורגשים במהירויות גבוהות.

התנהגות דינמית והיגוי

במונחים של התנהגות דינמית, יונדאי קונה מכוון ליציבות ובטיחות על פני ספורטיביות.
ההיגוי קל למדי, במיוחד בעיר, מה שמקל על תמרון.
הוא לא מציע הרבה משוב מהכביש, ואינו מדויק במיוחד, אך הוא לינארי וצפוי – מספיק בהחלט לנהיגה יומיומית.

אחיזת הכביש טובה ובטוחה, וזוויות הגלגול בפניות מרוסנות יחסית לגובהו.
הרכב מרגיש יציב ובטוח במהירויות גבוהות, ומשרה ביטחון בנהיגה בינעירונית.
הבלמים מספקים עוצמת בלימה טובה, ותחושת הדוושה לינארית.
בגרסה ההיברידית והחשמלית, מערכת הרגנרציה (שממירה אנרגיית בלימה לחשמל ומאטה את הרכב) תורמת ליעילות ולעיתים גם מקטינה את הצורך להשתמש בדוושת הבלם הפיזית בנהיגה יומיומית.
ניתן לשלוט בעוצמת הרגנרציה באמצעות מנופים מאחורי ההגה.

קלות התמרון בעיר היא נקודת חוזקה של הקונה.
ההיגוי הקל, הראות הטובה יחסית, והממדים הפיזיים הסבירים (גם אם גדלו מהדור היוצא) הופכים את הנהיגה והחניה בעיר לפשוטות יחסית.
מצלמות החניה והחיישנים מסייעים משמעותית בכך.
חשוב להדגיש שוב שהעדר גיר ותיבת הילוכים קלאסית ברכב חשמלי משמעותו האצה חלקה ומיידית ללא קפיצות או חילופי הילוכים מורגשים, מה שתורם לנוחות ורוגע בנהיגה, במיוחד בפקקים.
גם בגרסאות ההיברידיות והבנזין עם גיר אוטומטי (DCT), המעבר בין הילוכים חלק בדרך כלל, אך שונה משמעותית מהחלקות המוחלטת של רכב חשמלי.

VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג – ציון גבוה ורשימה ארוכה

מבחני בטיחות וציון רשמי

בטיחות היא נושא קריטי ברכישת רכב משפחתי, ויונדאי קונה מפגין ביצועים מרשימים בתחום זה.
הדור החדש של יונדאי קונה זכה בציון המקסימלי של 5 כוכבים במבחני בטיחות הרשמיים של ארגון Euro NCAP האירופאי.
זהו ציון חשוב שמעיד על רמת בטיחות גבוהה הן מבחינה פסיבית (הגנה על הנוסעים במקרה של תאונה) והן מבחינה אקטיבית (מניעת תאונות באמצעות מערכות עזר לנהג).

במבחני Euro NCAP, הקונה קיבל ציונים גבוהים בקטגוריות השונות: הגנה על נוסעים מבוגרים, הגנה על ילדים, הגנה על הולכי רגל, ותפקוד מערכות עזר לבטיחות.
מבדקי בטיחות אלו בוחנים את חוזק המבנה של הרכב, תפקוד כריות האוויר, ואת האפקטיביות של המערכות האקטיביות.
הציון המלא מחזק את תחושת הביטחון ברכב.

מערכות ADAS (מערכות עזר לנהג)

יונדאי קונה מגיע עם חבילת מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות כסטנדרט כבר ברמות הגימור הבסיסיות בישראל.
מערכות ה-ADAS הללו נועדו לסייע לנהג למנוע תאונות או למתן את חומרתן.
הרשימה ארוכה ומרשימה לסטנדרטים של הקטגוריה, וכוללת:

  • בקרת שיוט אדפטיבית (Adaptive Cruise Control – ACC) השומרת על מרחק מהרכב שמלפנים. בחלק מהגרסאות היא כוללת גם פונקציית עצור-סע שימושית בפקקים.
  • מערכת לשמירה על נתיב הנסיעה (Lane Keeping Assist – LKA) הכוללת תיקון אקטיבי של ההיגוי כדי למנוע סטייה מהנתיב.
  • מערכת למניעת התנגשות קדמית עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים (Forward Collision-Avoidance Assist – FCA) הכוללת בלימת חירום אוטונומית.
  • התראת שטחים מת (Blind-Spot Collision Warning – BCW) עם הימנעות אקטיבית במקרה של סכנה (Blind-Spot Collision-Avoidance Assist – BCA) – המערכת לא רק מתריעה אלא גם יכולה להתערב בהיגוי כדי למנוע תאונה במעבר נתיב.
  • התראת תנועה חוצה מאחור (Rear Cross-Traffic Collision Warning – RCCW) עם הימנעות אקטיבית (Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist – RCCA) – חשוב במיוחד בעת יציאה מחניות ברוורס.
  • מערכת עזר לשמירה על הנסיעה במרכז הנתיב (Lane Following Assist – LFA) – משלים את מערכת שמירת הנתיב ומסייע לשמור את הרכב ממורכז בנתיב.
  • התראת עזיבת רכב מוביל (Leading Vehicle Departure Alert – LVDA) – מודיע לנהג כשהרכב שמלפנים התחיל לנסוע בפקק.
  • התראת שכחת ילדים במושב האחורי (Rear Occupant Alert – ROA).
  • בלימה אוטונומית ברוורס (Parking Collision-Avoidance Assist – PCA-R).
  • אורות דרך אוטומטיים (High Beam Assist – HBA).

תפקוד המערכות הללו בעולם האמיתי לרוב טוב.
הן לא מרגישות אגרסיביות מדי או מפריעות באופן קבוע, והן קלות לתפעול ולהפעלה/ביטול במידת הצורך.
בקרת השיוט האדפטיבית עובדת בצורה חלקה למדי, ומערכת שמירת הנתיב יעילה בכבישים מסומנים היטב.
מערכות ההתראה (שטחים מת, תנועה חוצה מאחור) חשובות מאוד ותורמות משמעותית לבטיחות היומיומית.
השילוב של ציון 5 כוכבים במבחני בטיחות עם חבילת ADAS כה עשירה הופך את יונדאי קונה לאחד הרכבים הבטוחים בקטגוריה.

IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל) – מה מקבלים וכמה עולה?

טווח מחיר ומחירון

אחד ההיבטים החשובים ביותר עבור קונה רכב בישראל הוא כמובן המחיר.
השאלה כמה עולה יונדאי קונה תלויה במידה רבה ברמת הגימור, יחידת ההנעה, וזמן הרכישה (מחירי רכבים משתנים).
נכון לאפריל 2025, טווח המחיר של יונדאי קונה חדש בישראל רחב למדי, ונע בערך מ-140,000 ש”ח לגרסאות בנזין בסיסיות ועד קרוב ל-200,000 ש”ח ואף יותר עבור הגרסאות החשמליות הבכירות.

המחירון הרשמי של היבואן עבור רמות הגימור השונות הוא נקודת מוצא חשובה.
רמות הגימור העיקריות המשווקות בארץ לרוב יהיו:

  • Inspire: רמת הגימור הבסיסית יחסית (לא תמיד קיימת בכל יחידות ההנעה), הכוללת את חבילת הבטיחות המלאה, מסך מולטימדיה, מצלמת רוורס, חיישני חניה אחוריים, בקרת אקלים ועוד.
  • Supreme: רמת הגימור הנפוצה והמומלצת לרוב, שמוסיפה אבזור נוחות כמו חישוקים גדולים יותר, כניסה ללא מפתח, מושבים משודרגים, לעיתים גם גג שמש או אבזור נוסף.
  • Prestige: רמת הגימור הגבוהה ביותר, הכוללת את כל הפינוקים האפשריים: מסכים גדולים יותר, ריפודי עור/עור סינטטי, מושבים חשמליים/מאווררים, מערכת שמע משודרגת, מצלמות היקפיות, ועוד.
  • Limited (לגרסה החשמלית): לרוב מייצגת את רמת האבזור הגבוהה ביותר בגרסה החשמלית, עם טווח ארוך יותר ואבזור מקסימלי.

הבדלי מחיר משמעותיים קיימים בין רמות הגימור, וגם בין יחידות ההנעה.
הגרסאות ההיברידיות יקרות יותר מגרסאות הבנזין המקבילות, והגרסאות החשמליות יקרות יותר משתיהן, אם כי ההפרש הצטמצם בשנים האחרונות והטבות מס לרכב חשמלי (כמו מס קנייה מופחת) הופכות אותן לאטרקטיביות יותר כלכלית בטווח הארוך (בעיקר בעלויות תדלוק/טעינה ותחזוקה).

אחריות, עלויות תחזוקה ותקלות

אחריות היבואן היא פקטור חשוב בהחלטת הקנייה.
יונדאי מציעה בישראל אחריות מלאה נדיבה למדי, שלרוב עומדת על 5 שנים ללא הגבלת קילומטרים (יש לוודא זאת ספציפית בעת הרכישה).
עבור הגרסאות ההיברידיות והחשמליות, יש אחריות נפרדת וארוכה יותר על הסוללה, שלרוב עומדת על 8 שנים או 160,000 ק”מ – מה שמגיע קודם.
אחריות זו חשובה במיוחד בגרסאות המחושמלות בשל עלות הסוללה הגבוהה.

עלויות התחזוקה של יונדאי קונה נחשבות לסבירות וסטנדרטיות יחסית לרכב בקטגוריה זו.
טיפולים תקופתיים מתבצעים לרוב כל שנה או כל X קילומטרים (יש לבדוק בספר הרכב).
גרסאות היברידיות וחשמליות נוטות להיות זולות יותר לתחזוקה בטווח הארוך בשל פחות חלקים נעים ומנוע פחות מורכב בגרסה החשמלית (אין צורך בהחלפת שמנים ופילטרים רבים כמו ברכב בנזין).

במונחים של תקלות ובעיות נפוצות, יונדאי קונה נחשב לרכב אמין יחסית.
הדור הראשון סבל לעיתים מבעיות קטנות יחסית בתיבת הילוכים כפולת המצמדים בגרסת הבנזין, או בעיות מיזוג אוויר בגרסאות הראשונות של הקונה אלקטריק.
הדור החדש צעיר יחסית, אך באופן כללי, יונדאי וקיה נחשבים למותגים אמינים.
חשוב לקרוא חוות דעת גולשים וסקירות ארוכות טווח כדי לקבל תמונה רחבה יותר על אמינות הדגם הספציפי לאורך זמן ועל תקלות פוטנציאליות.
שווי השימוש (ירידת הערך) של יונדאי קונה נחשב לטוב יחסית בשוק הישראלי, בשל הפופולריות של הדגם והמותג.

X. יתרונות – למה כדאי לשקול יונדאי קונה?

  • מגוון יחידות הנעה: יונדאי קונה מציע אופציות בנזין, היברידיות וחשמליות תחת אותה מעטפת, מה שמאפשר לכל קונה למצוא את הגרסה המתאימה ביותר לצרכיו ולתקציבו, בין אם זה רכב לנסיעות קצרות בעיר (חשמלי), רכב לטווחים ארוכים עם חיסכון בדלק (היברידי), או פתרון מסורתי וחזק יותר (בנזין טורבו).

  • עיצוב חיצוני ופנימי מודרני: הדור החדש מציג מראה חיצוני בוגר ואלגנטי יותר, ותא נוסעים טכנולוגי ומרווח משמעותית לעומת הדור היוצא, עם דגש על מסכים גדולים ותחושה עתידנית.

  • מרווח פנימי משופר: המידות שגדלו, במיוחד בסיס הגלגלים, תורמים למרווח רגליים משופר לנוסעים מאחור ולתחושה אוורירית יותר בתא הנוסעים כולו, מה שהופך אותו למתאים יותר למשפחות קטנות ובינוניות.

  • נפח תא מטען נדיב: עם 466-493 ליטר, תא המטען של הקונה הוא מהגדולים בקטגוריה ומספק מענה טוב לצרכי הטענה יומיומיים וגם לטיולים.

  • חבילת בטיחות אקטיבית עשירה: הקונה מגיע כסטנדרט עם רשימה ארוכה ומרשימה של מערכות עזר לנהג, בנוסף לציון 5 כוכבים במבחני ריסוק, מה שהופך אותו לאחד הרכבים הבטוחים ביותר בקטגוריה.

  • אבזור נוחות טכנולוגי: ברמות הגימור הגבוהות, הקונה מציע אבזור מתקדם מאוד, כולל מסכים גדולים, מושבים מאווררים/מחוממים, מצלמות היקפיות ועוד, שמציבים אותו בחזית הקטגוריה מבחינה טכנולוגית.

  • אחריות נדיבה: האחריות המלאה של 5 שנים והאחריות הארוכה על הסוללה בגרסאות המחושמלות מעניקות שקט נפשי משמעותי לרוכשים.

XI. חסרונות – איפה הקונה פחות מבריק?

  • שימוש בפלסטיק קשיח בתא הנוסעים: למרות שיפור משמעותי מהדור היוצא, בחלקים התחתונים של תא הנוסעים עדיין יש שימוש נרחב בפלסטיק קשיח, מה שפוגע מעט בתחושת היוקרה הכללית בהשוואה למתחרים מסוימים.

  • קישוריות סמארטפונים חוטית בחלק מהגרסאות: למרות המסכים הגדולים והטכנולוגיה המתקדמת, העובדה שחלק מרמות הגימור מחייבות חיבור חוטי עבור Apple CarPlay ו-Android Auto היא מאכזבת מעט ומיושנת.

  • קצב טעינת DC סביר אך לא מהיר במיוחד בגרסה החשמלית: קצב הטעינה המהירה של 102 קילוואט מספק בהחלט, אך הוא נמוך יותר מרכבים חשמליים חדשים אחרים באותה קטגוריה או בקטגוריות קרובות, מה שיכול להאריך מעט את זמני העצירה בנסיעות ארוכות.

  • נוחות נסיעה יכולה להיות מעט נוקשה על שיבושים גדולים: למרות שהנוחות הכוללת טובה, על שיבושים גדולים וגליים, המתלים עשויים להרגיש מעט פחות מרוסנים ונוקשים בהשוואה למתחרים המתמחים יותר בנוחות.

  • תחושת היגוי לא ספורטיבית במיוחד: ההיגוי קל ונוח לתמרון עירוני, אך הוא חסר משוב ואינו מעודד נהיגה דינמית, מה שעשוי לאכזב נהגים המחפשים חווית נהיגה מעט יותר מעורבת.

XII. יונדאי קונה בהשוואה למתחרים בשוק הישראלי

שוק רכבי הפנאי הקומפקטיים בישראל צפוף ותחרותי להחריד, ויונדאי קונה מתמודד מול שורה ארוכה של יריבים חזקים.
בהשוואה למתחרים כמו טויוטה C-HR, סקודה קאמיק, מאזדה CX-3/CX-30, ורכבים נוספים כמו פיג’ו 2008, סיאט ארונה, ו-MG ZS, הקונה מציע שילוב של כמה יתרונות בולטים.
בהשוואה לטויוטה C-HR ההיברידי, הקונה מציע מרווח פנימי ותא מטען גדולים יותר באופן משמעותי, תא נוסעים טכנולוגי יותר בדור החדש, ואת האפשרות לבחור גם בגרסת בנזין או חשמלית מלאה – מגוון רחב יותר מאשר ב-C-HR שמתמקד בהיברידיות.
מנגד, ה-C-HR נהנה ממוניטין אמינות אגדי של טויוטה וצריכת דלק היברידית מצוינת.
בהשוואה לסקודה קאמיק או סיאט ארונה (המבוססות על פלטפורמת VW קבוצתית), הקונה מציע בדרך כלל אבזור בטיחות ונוחות עשיר יותר ברמות הגימור המקבילות בישראל, במיוחד בכל הקשור למערכות ADAS מתקדמות.
רכבי VW/סקודה/סיאט עשויים להרגיש מעט יותר “גרמניים” וסולידיים מבחינת איכות חומרים בחלקים מסוימים.
בהשוואה לרכבים כמו פיג’ו 2008, הקונה מציע גם הוא מגוון רחב של יחידות הנעה, אך תא הנוסעים בפיג’ו עשוי להיראות יוקרתי ומעוצב יותר לחלק מהאנשים, בעוד שהקונה מציע פונקציונליות ומרחב עדיפים.
ה-MG ZS, בעיקר בגרסתו החשמלית, מציע תחרות חזקה על בסיס מחיר אטרקטיבי יחסית ואבזור נדיב, אך לרוב נופל מהקונה באיכות חומרים, נוחות נסיעה ואמינות לטווח ארוך (אם כי הדור החדש של MG משתפר).
בסופו של דבר, הקונה מציב תחרות עיקשת בזכות השילוב של עיצוב עדכני (בדור החדש), מרווח פנימי טוב, אבזור עשיר (במיוחד בבטיחות), ומגוון אופציות הנעה, כולל גרסה חשמלית תחרותית מאוד בטווח המחיר שלה.

XIII. סיכום ומסקנות (פסק דין) – האם כדאי לקנות?

התרשמות כוללת ומיקום בשוק

יונדאי קונה, במיוחד בדורו החדש, התבגר משמעותית והפך לרכב פנאי קומפקטי שלם ומאוד תחרותי.
הוא עבר מלהיות “הרכב עם העיצוב המוזר” לאופציה רציונלית ומעודנת יותר, אך עדיין עם קריצה מודרנית וטכנולוגית.
הוא מציע שיפורים ניכרים בתחומי המרווח הפנימי, תא המטען, איכות תא הנוסעים, ובעיקר באבזור הטכנולוגי והבטיחותי.
היצע יחידות ההנעה הרחב הוא נקודת חוזקה משמעותית בישראל, שמאפשרת לו לפנות לקהל רחב ומגוון.

בהשוואה למתחרים המרכזיים שלו בשוק הישראלי, כמו טויוטה C-HR ההיברידי או סקודה קאמיק, הקונה מצטיין במיוחד בהיצע הגרסאות המחושמלות (היברידי וחשמלי), באבזור הבטיחות המתקדם כסטנדרט, ובמרווח הפנימי המשופר שהופך אותו לאופציה משפחתית נגישה יותר.
הוא מציב אתגר רציני למתחרים הוותיקים ומציע אלטרנטיבה מודרנית ועדכנית. חוות דעת גולשים בישראל לרוב משבחות את העיצוב החדש, את האבזור, ואת הביצועים בגרסאות הבנזין והחשמליות, אם כי לעיתים יש התייחסות לצריכת דלק (בגרסת הבנזין) או נוחות הנסיעה בחישוקים גדולים.

האם כדאי לקנות ולמי הרכב מתאים?

אז האם כדאי לקנות יונדאי קונה? התשובה המנומקת היא בהחלט כן, עבור קהל היעד הנכון.
יונדאי קונה מתאים במיוחד:

  • למשפחות קטנות ובינוניות המחפשות רכב פנאי מרווח יחסית, בטוח מאוד, ומאובזר היטב, במחיר תחרותי.

  • למי שמחפש רכב עם מראה מודרני וטכנולוגי, הן מבחוץ והן מבפנים.

  • למי שמעוניין באפשרות למגוון יחידות הנעה, כולל אופציה היברידית חסכונית או אופציה חשמלית מלאה עם טווח נסיעה מספק לרוב הצרכים בישראל.

  • למי שמעריך חבילת בטיחות אקטיבית מקיפה כסטנדרט.

  • למי שמחפש רכב עם אחריות ארוכה ושקט נפשי יחסי בהיבט האמינות ושווי השימוש.

למי הקונה פחות מתאים? למי שמחפש חווית נהיגה ספורטיבית ומעורבת, למי שמרווח המושב האחורי ותא המטען הם בראש סדר העדיפויות המוחלט (יש רכבים גדולים יותר בקטגוריות גבוהות יותר), או למי שאיכות החומרים בתא הנוסעים היא קריטית עבורו בכל פינה ופינה.

בסופו של דבר, יונדאי קונה הוא בחירה חכמה ומומלצת בקטגוריית רכבי הפנאי הקומפקטיים בישראל.
הוא מציע שילוב מנצח של עיצוב, טכנולוגיה, בטיחות, ומגוון יחידות הנעה, שמעניקים לו יתרון תחרותי משמעותי.
אם אתם שוקלים רכב מסוג זה, שווה בהחלט לבדוק את הקונה מקרוב ולבצע נסיעת מבחן בגרסה הרלוונטית לכם.

דילוג לתוכן