סקירה מקצועית על מאזדה 2 2010 – חוות דעת, מחיר, צריכת דלק, בטיחות ועוד

ברוכים הבאים לפורטל הרכב PRK!
הפעם אנחנו חוזרים אחורה בזמן, לא ממש אחורה, אבל מספיק כדי לבחון רכב שהיה להיט בישראל ונמכר כאן בכמויות אדירות.
רכב קטן, זריז, ועם מוניטין אמינות מוצק – המאזדה 2, דור DE, שהושק בישראל בשנת 2007 והפך במהירות לבחירה פופולרית ביותר.
בסקירה הזו, נתמקד דווקא בדגם המאזדה 2 שנת 2010, כ-15 שנים לאחר שעלה על הכביש.
מדוע דווקא שנת 2010?
כי מדובר בשנתון נפוץ מאוד בשוק המשומשות הישראלי, עם היצע גדול יחסית ומחירים שהופכים אותו לאטרקטיבי עבור קונים רבים.
בין אם אתם מחפשים רכב ראשון, רכב שני למשפחה, או פתרון תחבורה עירוני זול ואמין, המאזדה 2 שנת 2010 עדיין רלוונטית.
אבל האם היא עומדת במבחן הזמן?
האם כדאי לקנות מאזדה 2 משנת 2010 בעידן של רכבים חשמליים ומודרניים?
בסקירה המקיפה הזו, נעמיק בכל ההיבטים החשובים.
נסקור את העיצוב, תא הנוסעים, האבזור (המינימליסטי למדי בימינו), יחידת ההנעה, צריכת דלק, חווית נהיגה, בטיחות, וכמובן – המחיר.
נבחן גם את היתרונות והחסרונות של הדגם הספציפי הזה, ונערוך השוואה למתחרים מאותה תקופה.
המטרה שלנו היא לתת לכם תמונה מלאה ואובייקטיבית.
כדי שתוכלו להחליט האם המאזדה 2 2010 היא עדיין קנייה חכמה בשוק המשומשות הישראלי של שנת 2025.

I. מבוא

מאזדה 2 (DE) שנת 2010: סיפור ההצלחה הקטנה

המאזדה 2, או בשמה הלועזי Mazda 2 (שם קוד פלטפורמה DE), היא מכונית סופרמיני שמיוצרת על ידי יצרנית הרכב היפנית מאזדה (Mazda).
הדור השני של המאזדה 2, עליו אנו מדברים, הוצג לראשונה בשנת 2007 והפך מיד ללהיט עולמי.
הוא זכה בתואר “מכונית השנה בעולם” לשנת 2008, הישג מכובד ביותר שהעיד על איכויותיו.
בישראל, המאזדה 2 נחתה בסוף 2007 והמשיכה את ההצלחה של הדור הראשון הקצרצר.
היא התברגה במהירות בצמרת טבלאות המכירות בקטגוריית הסופרמיני, לצידן של מתחרות חזקות.
המיצוב שלה היה של מכונית קטנה, אמינה, מהנה לנהיגה ובעלת עיצוב נאה יחסית לאותה תקופה.
היא פנתה לקהל יעד מגוון: צעירים, סטודנטים, משפחות קטנות, ומבוגרים שחיפשו רכב קל לתמרון וחסכוני.

מיצוב ומתחרים בשוק הישראלי של 2010 ו-2025

בשנת 2010, המאזדה 2 התחרתה ראש בראש מול שחקניות ותיקות בקטגוריית הסופרמיני בישראל.
בין המתחרות העיקריות ניתן למנות את הונדה ג’אז (Honda Jazz), טויוטה יאריס (Toyota Yaris) וסוזוקי סוויפט (Suzuki Swift).
היא הציעה חבילה שונה במקצת: פחות דגש על מרחב פנימי ופרקטיות מקסימלית בהשוואה לג’אז למשל, ויותר דגש על חווית נהיגה ותחושת זריזות.
מול היאריס, היא הציגה אלטרנטיבה מעט יותר צעירה ודינמית, אם כי שתיהן נהנו ממוניטין אמינות חזק.
כיום, בשוק המשומשות של 2025, המאזדה 2 2010 מתמודדת אמנם עם דגמים מאותה תקופה, אך גם עם ציפיות עדכניות יותר של קונים.
ההשוואה כבר אינה רק מול דגמי 2010 המקבילים לה, אלא גם מול אפשרויות נוספות באותה קטגוריית מחיר משוק היד השנייה, כולל רכבים קצת יותר חדשים מקטגוריות אחרות שאולי ירדו במחיר.
ובכל זאת, היריבות הטבעיות שלה בשוק המשומשות נותרו אותן מתחרות מאותה שנתון.

קהל היעד המרכזי

נכון לשנת 2025, המאזדה 2 שנת 2010 פונה בעיקר לשלושה סוגי קהל עיקריים בישראל.
הראשון הוא נהגים צעירים ו/או רוכשי רכב ראשון.
הם מחפשים לרוב רכב אמין, יחסית זול לקנייה ותחזוקה, ונוח לנהיגה ולחניה בעיר.
המאזדה 2 עונה על כל הקריטריונים האלה.
קהל יעד נוסף הוא משפחות שמחפשות רכב שני, לרוב לנסיעות קצרות, סידורים, או כרכב עבור אחד ההורים.
גם כאן, האמינות וקלות התפעול הם גורמים משמעותיים.
לבסוף, היא פונה גם למי שמחפש פתרון תחבורה בסיסי ואמין בתקציב מוגבל, ופחות מייחס חשיבות לאבזור עשיר או לטכנולוגיה מתקדמת.

מבנה הסקירה

במהלך הסקירה הזו, נעבור שלב אחר שלב על כל ההיבטים שיסייעו לכם להבין את המאזדה 2 2010 לעומק.
נתחיל בעיצוב החיצוני והפנימי, נבחן את איכות החומרים ואת המרווח בתא הנוסעים.
נמשיך לטכנולוגיה ואבזור (או היעדרם, במקרה זה), ביצועים וצריכת דלק.
נדון בחווית הנהיגה, נוחות הנסיעה, התנהגות הכביש והבטיחות.
חלק חשוב בסקירה יוקדש לנושאים הכלכליים הרלוונטיים לשוק המשומשות: מחיר, רמות גימור אופייניות ואף התייחסות לתקלות נפוצות ועלויות תחזוקה בהשוואה למתחרים.
לבסוף, נסכם את היתרונות והחסרונות ונציג את פסק הדין שלנו: האם המאזדה 2 2010 עדיין שווה את הכסף שלכם בשנת 2025 ובהשוואה לאופציות אחרות בשוק.
תוכלו גם להתרשם מחוות דעת גולשים שכבר היו בבעלות על הדגם או שוקלים אותו, אם כי לרוב ביקורות אונליין מתייחסות לדגמים חדשים יותר או לנקודות מאוד ספציפיות.

II. עיצוב חיצוני

החיוך המאזדאי והפרופורציות הנכונות

כאשר המאזדה 2 דור DE הושקה, היא ייצגה שינוי משמעותי לעומת הדור הראשון שהיה בעל קווים גבוהים וקופסתיים יותר.
הדור השני אימץ את שפת העיצוב הדינמית יותר של מאזדה באותה תקופה, המכונה “Zoom-Zoom”.
הרושם הכללי מהעיצוב הוא של מכונית קטנה, קומפקטית ובעלת מראה נעים וידידותי.
היא לא מנסה להיות אגרסיבית או יוקרתית, אלא פשוט נאה ופרופורציונלית.

אלמנטים עיצוביים בולטים

בחזית, האלמנט הבולט ביותר הוא הגריל הגדול יחסית, שמעוצב בצורת חיוך מעוקל כלפי מעלה.
הוא משתלב היטב עם הפנסים הקדמיים הגדולים והעגולים יחסית, ויוצרים יחד מראה “שמח” וחייכני לרכב.
קווי המתאר מהצד נקיים וזורמים.
ישנה הקפדה על צללית דינמית יחסית עם קו מותניים עולה קלות לכיוון החלק האחורי.
קו הגג יורד במתינות לכיוון הספוילר קטן בקצה דלת תא המטען (בדגמי 5 דלתות).
בתי הגלגלים מודגשים קלות, ונותנים תחושה של יציבות.
בחלק האחורי, הפנסים גדולים וממוקמים גבוה יחסית.
הם משתלבים היטב עם הפגוש האחורי המעוגל.
בדגמי 3 דלתות, יש כמובן פחות חלונות ודלת אחורית קטנה יותר.
בדגם 5 דלתות, דלת תא המטען גדולה ונוחה לגישה.

חישוקים ונוכחות כביש

המאזדה 2 שנת 2010 שווקה בישראל לרוב עם חישוקי פלדה פשוטים בגודל 15 אינץ’ עם כיסוי פלסטיק (טאסות).
ברמות גימור גבוהות יותר או כאופציה, ניתן היה למצוא חישוקי סגסוגת (מגנזיום) באותו גודל.
עיצוב חישוקי הסגסוגת היה נעים יחסית ותורם למראה הכללי.
למרות מידותיה הקומפקטיות (אורך של כ-3.88 מטרים), המאזדה 2 נראית יציבה על הכביש בזכות הרוחב היחסי והגובה הנמוך יחסית לדור הראשון.
היא נראית זריזה וקלה, וזה אכן תואם את חווית הנהיגה שהיא מציעה.
בהשוואה למקובל כיום בקטגוריית הסופרמיני, היא קצרה יותר באופן משמעותי (כיום סופרמיני מתחילות באורך של כ-4 מטרים ויותר), מה שהופך אותה למצוינת להתנהלות עירונית צפופה.

III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח

תא נוסעים פונקציונלי, פחות יוקרתי

הכניסה לתא הנוסעים של המאזדה 2 שנת 2010 מגלה קונספט עיצובי פשוט ופונקציונלי.
האווירה הכללית היא פרקטית ומעשית, ללא יומרות ליוקרה או עיצוב עתידני.
הדשבורד מעוצב בקווים נקיים יחסית, עם קונסולה מרכזית אנכית המאכלסת את מערכת השמע ובקרת האקלים.
העיצוב אינו מרגש במיוחד, אך הוא קל להבנה ותפעול, וזה יתרון משמעותי ברכב שמיועד גם לנהגים פחות טכנולוגיים.
הנדסת האנוש טובה בסך הכל.
הפקדים ממוקמים במקומות הגיוניים ונוחים להגעה, למעט אולי הפקדים על ההגה (אם קיימים) שלעיתים נראים קצת מיושנים ומפוזרים.
מערכת השמע ובקרת האקלים (מזגן מכאני ברוב הדגמים) קלים לתפעול גם תוך כדי נהיגה.

איכות חומרים והרכבה

בקטגוריית הסופרמיני של 2010, איכות החומרים לא הייתה בראש סדר העדיפויות של יצרנים רבים.
המאזדה 2 אינה יוצאת מן הכלל.
רוב החומרים בתא הנוסעים קשיחים למגע, במיוחד בחלקים התחתונים של הדשבורד ודיפוני הדלתות.
עם זאת, בחלקים העליונים של הדשבורד ניתן למצוא חומרים עם טקסטורה נעימה יותר לעין, אם כי עדיין קשיחים.
איכות ההרכבה טובה לרוב.
מאזדה נחשבה ליצרן שמקפיד על הרכבה הדוקה.
גם לאחר 15 שנים על הכביש, במכוניות שמורות יחסית, לא אמורים להישמע קרקושים או רעשים חריגים מחלקי הפלסטיק, וזה יתרון משמעותי.

מושבים ונוחות ישיבה

המושבים הקדמיים במאזדה 2 2010 מספקים תמיכה סבירה לנסיעות קצרות ועירוניות.
הם מכוסים לרוב בבד עמיד, אם כי בסיסי.
לתמיכה לטווח ארוך הם פחות מצטיינים, אך בהחלט עונים על הציפיות מרכב בקטגוריה זו ומשנתון זה.
המושבים האחוריים מתאימים בעיקר לשני נוסעים מבוגרים או שלושה ילדים.
הם פחות נוחים מהמושבים הקדמיים, והמרווח עבור נוסעים גבוהים מוגבל יחסית, בעיקר לרגליים.
כאמור, המאזדה 2 אינה אלופת המרווח בקטגוריה.

מרווח פנימי ותא מטען

המרווח לרגליים ולראש במושבים הקדמיים סביר בהחלט עבור רוב הנהגים והנוסעים.
המושב האחורי הוא סיפור אחר.
המרווח לרגליים שם מצומצם למדי בהשוואה למתחרות כמו הונדה ג’אז למשל.
נוסעים מבוגרים יתקשו לשבת מאחור בנוחות לאורך זמן.
מרווח הכתפיים מספיק לשני מבוגרים, אך צפוף מאוד עבור שלושה.
נפח תא המטען עומד על כ-250 ליטרים.
זהו נפח ממוצע לקטגוריה באותה תקופה, אך הוא רחוק מלהיות ענק.
סף ההטענה סביר, וצורת תא המטען די שימושית.
ניתן לקפל את המושבים האחוריים ביחס של 60/40 כדי להגדיל את נפח ההעמסה, אך המשטח המתקבל אינו שטוח לגמרי.
הוא יספיק לקניות שבועיות או מזוודה קטנה-בינונית, אבל אל תצפו להעמיס הרבה ציוד.
פתרונות אחסון קטנים בתא הנוסעים קיימים (תאים בדלתות, תא כפפות קטן), אך אינם רבים או גדולים במיוחד.

IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה

הפשטות של 2010

אם אתם רגילים לרכבים מודרניים עמוסים במסכי מגע, קישוריות מתקדמת, ומערכות בטיחות אקטיביות, אז תא הנוסעים של המאזדה 2 2010 ייראה לכם… פשוט.
פשוט מאוד.
זהו רכב שנבנה בעידן שבו הטכנולוגיה בתא הנוסעים הייתה מינימליסטית יחסית.

מערכת מולטימדיה (או מערכת שמע בסיסית)

ברוב גרסאות המאזדה 2 שנת 2010 ששווקו בישראל, מערכת המולטימדיה היא למעשה מערכת שמע בסיסית עם רדיו ונגן CD.
אין מסך מגע, אין קישוריות Bluetooth (אולי בדגמים המאובזרים ביותר ובאופן אופציונלי), ובוודאי שאין Apple CarPlay או Android Auto.
שליטה על מערכת השמע מתבצעת באמצעות כפתורים פיזיים, בצורה ישירה ופשוטה.
לוח המחוונים הוא אנלוגי לחלוטין, עם שעוני מהירות וסל”ד.
ישנה גם תצוגת מידע קטנה (בדרך כלל מונוכרומטית) המציגה נתונים כמו מחשב דרך בסיסי (אם קיים) ושעון.
אפשרויות התצוגה וההתאמה האישית הן אפס.
איכות מערכת השמע הבסיסית סבירה לחדשות או מוזיקת רקע, אך אל תצפו לצליל עשיר או באסים עמוקים.

אבזור נוחות

גם בתחום אבזור הנוחות, המאזדה 2 2010 היא בסיסית.
האבזור הסטנדרטי כלל בדרך כלל חלונות חשמל קדמיים, מראות צד חשמליות, ונעילה מרכזית.
בקרת אקלים (מזגן) היא לרוב מכאנית, ולא דיגיטלית מפוצלת.
רמות גימור גבוהות יותר או תוספות אופציונליות יכללו אולי חלונות חשמל גם מאחור, שליטה מההגה, מחשב דרך, ואולי אפילו גג שמש קטן (נדיר).
חימום אוורור מושבים, גג פנורמי, או תצוגה עילית (HUD) – כל אלה לא היו קיימים בדגם זה בשום צורה.
זו מכונית ששמה את הדגש על מכניקה פשוטה ואמינה ופחות על גאדג’טים.

טכנולוגיות ייחודיות

המאזדה 2 2010 לא הצטיינה בטכנולוגיות ייחודיות ליצרן, לפחות לא בתחום האבזור והמולטימדיה.
הייחוד שלה היה יותר בתחום הנדסת השלדה והמנועים ששמו דגש על משקל נמוך וחווית נהיגה מעורבת.
כך למשל, שימוש בפלדה בחוזק גבוה יותר בחלקים מסוימים של השלדה סייע בהפחתת המשקל הכולל של הרכב, מה שהשפיע ישירות על הביצועים וצריכת הדלק.
אבל מבחינת “צעצועים”, היא הייתה ספרטנית למדי.

V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה

מנוע מוכר ואמין

המאזדה 2 שנת 2010 ששווקה בישראל צוידה בעיקר ביחידת הנעה אחת ומוכרת.
מדובר במנוע בנזין אטמוספרי (ללא טורבו) בנפח 1.5 ליטר.
מנוע זה מסדרת MZR של מאזדה.
ההספק המרבי של המנוע עומד על כ-103 כוחות סוס (כ-76 קילוואט) ב-6,000 סל”ד.
נתון המומנט המרבי הוא כ-14 קג”מ (כ-137 ניוטון-מטר) ב-4,000 סל”ד.
אלו אינם נתונים שיגרמו לכם לעמוד על הרגליים ולמחוא כפיים בהתלהבות, אבל הם בהחלט מספקים לרכב קטן וקל כמו המאזדה 2.

גיר הילוכים ואצה לתאוצה

יחידת הנעה זו שודכה בישראל לרוב לתיבת הילוכים אוטומטית מסוג ממיר מומנט בעלת ארבעה יחסי העברה בלבד.
כן, ארבעה הילוכים.
זה אולי נשמע מעט מאוד במונחים של שנת 2025, שבה רכבים קטנים מצוידים בתיבות 7, 8 הילוכים ואף יותר, או בתיבות רציפות (CVT).
הגיר האוטומטי הזה אמין ופשוט, אך הוא אינו המודרני והיעיל ביותר.
במהלך השנים שווקו גם גרסאות עם גיר הילוכים ידני בעל חמישה יחסי העברה, אך הן פחות נפוצות בשוק המשומשות הישראלי.
נתון התאוצה הרשמי מ-0 ל-100 קמ”ש עם הגיר האוטומטי עומד על כ-12.1 שניות.
עם הגיר הידני הוא היה זריז יותר, בסביבות 10.5 שניות.
אלו נתונים סבירים לרכב עירוני באותה תקופה, אך כיום מכוניות רבות באותה קטגוריה מהירות יותר משמעותית.

צריכת דלק במבחן המציאות

אחד הנושאים החשובים ביותר לרוכשי רכב, ובמיוחד רכב משומש, הוא נושא צריכת דלק.
הנתונים הרשמיים שפורסמו בזמנו (לפי תקן מדידה ישן יותר) דיברו על צריכת דלק ממוצעת של כ-16-17 ק”מ לליטר בתנאים אידיאליים.
במציאות הישראלית, עם פקקים, מזגן עובד ללא הפסקה בקיץ, וסגנון נהיגה פחות “מעבדתי”, המספרים שונים.
עם הגיר האוטומטי בעל ארבעת ההילוכים, שהוא פחות יעיל מתיבות מודרניות, צריכת הדלק העירונית תהיה לרוב באזור ה-10-12 ק”מ לליטר.
בנסיעה בינעירונית רגועה אפשר להגיע ל-14-15 ק”מ לליטר, אבל צריכה ממוצעת משולבת ריאלית תהיה לרוב באזור ה-12-13 ק”מ לליטר.
זו אינה צריכה מדהימה במונחים מודרניים, אך היא סבירה בהחלט עבור רכב אוטומטי משנת 2010.
חשוב לזכור שחיפוש המונח “צריכת דלק” עדיין פופולרי גם בעידן הרכב החשמלי, שם מתייחסים ל”צריכת אנרגיה” בקילוואט-שעה ל-100 ק”מ, אך עבור רכב כמו המאזדה 2 2010, המונח הרלוונטי הוא כמובן צריכת דלק בנזין.
ההבדל בעלות קילומטר בין נהיגה בחשמל לנהיגה בבנזין עדיין משמעותי לטובת החשמל, אך המאזדה 2 מציעה נקודת כניסה נמוכה משמעותית מבחינת מחיר רכישה.

תחושת כוח וביצועים יומיומיים

תחושת הכוח במאזדה 2 1.5 אוטומטית סבירה לנהיגה יומיומית רגילה.
בעיר היא זריזה וקלה להתניידות בזכות משקלה הנמוך.
התאוצות הראשוניות מהמקום טובות מספיק כדי להשתלב בתנועה.
תאוצות ביניים, למשל לצורך עקיפה בכביש בינעירוני, דורשות תכנון מראש.
המנוע צריך להעלות סל”ד (והגיר יוריד הילוך, או שניים), והתחושה היא של מנוע שעובד קשה כדי לספק את הכוח.
במהירויות גבוהות בכביש מהיר, המאזדה 2 מרגישה פחות נינוחה.
המנוע רועש יותר והביצועים פחות מרשימים.
אבל עבור רוב השימושים העירוניים והבינעירוניים הפריפריאליים, היא מספקת בהחלט.

VI. טעינה (לא רלוונטי למאזדה 2 2010)

מאחר והמאזדה 2 שנת 2010 היא מכונית המונעת במנוע בנזין בלבד, סעיף זה העוסק בחווית טעינה לרכב חשמלי או פלאג-אין היברידי אינו רלוונטי עבורה.
אין לה סוללת הנעה הדורשת טעינה.
היא מתדלקת בתחנת דלק רגילה כמו מרבית הרכבים מאותה תקופה.

אם אתם שוקלים רכב חשמלי או פלאג-אין ונושא הטעינה חשוב לכם, תצטרכו לבחון דגמים אחרים ועדכניים יותר.
עולם הרכב של 2010 היה שונה לחלוטין בתחום זה.

VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש

כיף קטן על הכביש

אחד היתרונות הבולטים של המאזדה 2 2010, שהפך אותה לפופולרית כל כך, הוא חווית הנהיגה שלה.
מאזדה שמה דגש על ה”Zoom-Zoom” שלה גם במכונית קטנה זו, והתוצאה היא רכב קל, זריז ומהנה לנהיגה יחסית לקטגוריה.
ההיגוי מדויק ובעל משקל נכון במהירויות עירוניות ובינעירוניות.
הוא מספק משוב טוב יחסית על המתרחש בין הגלגלים לכביש, תכונה שלא מובנת מאליה אפילו ברכבים מודרניים.
זה תורם לתחושת ביטחון ושליטה.

נוחות נסיעה ובידוד רעשים

נוחות הנסיעה בעיר סבירה.
המתלים מכוילים בצד הקשיח יחסית כדי לשפר את התנהגות הכביש.
הם מתמודדים באופן סביר עם שיבושים קטנים ובינוניים.
אבל על בורות גדולים או רצף של מהמורות בכבישים הישראליים, המאזדה 2 עלולה להרגיש קופצנית ולא ממש מרוסנת.
בכבישים מהירים, נוחות הנסיעה טובה יותר, אך לא מצוינת.
רמת בידוד הרעשים היא עקב אכילס של המאזדה 2 2010, כמו רכבים קטנים רבים מהתקופה.
רעשי מנוע חודרים לתא הנוסעים, במיוחד בסל”ד גבוה.
רעשי רוח במהירויות גבוהות בכביש מהיר מורגשים בהחלט, וכך גם רעשי כביש שמקורם בצמיגים.
זהו רכב שמיועד בעיקר לנסיעות קצרות ועירוניות, ושם בידוד הרעשים פחות קריטי.

התנהגות דינמית ואחיזת כביש

בפניות, המאזדה 2 מרגישה יציבה ובטוחה.
זוויות הגלגול קטנות יחסית בזכות הכיול הנוקשה מעט של המתלים והמשקל הנמוך.
אחיזת הכביש טובה לתנאי נהיגה רגילים, והרכב נוטה לתת תת היגוי הדרגתי ובטוח בגבולות האחיזה.
היא אינה מכונית ספורטיבית, אך היא בהחלט מספקת חוויה מהנה יותר מרבות ממתחרותיה הישירות מאותה תקופה.
מערכת הבלמים מספקת את הסחורה ומרגישה בטוחה.
ברכב אוטומטי רגיל אין כמובן רגנרציה כמו ברכב חשמלי, והבלימה מסתמכת לחלוטין על הדיסקים והרפידות.

תמרון ויציבות כיוונית

קלות התמרון בעיר היא אחת הנקודות החזקות ביותר של המאזדה 2.
גודלה הקומפקטי, ההיגוי הקל בחניה ורדיוס הסיבוב הקטן הופכים אותה למצוינת להשתחלות ברחובות צרים ומציאת חניה.
הראות החוצה סבירה בכל הכיוונים, אם כי הקורה C האחורית עבה יחסית.
יציבות כיוונית במהירויות גבוהות בכביש מהיר סבירה, אך היא רגישה יותר לרוחות צד או שינויי כביש בהשוואה למכוניות גדולות ויציבות יותר.
היעדר גיר והעברת הילוכים כפי שקיימים ברכב חשמלי (עם העברה ישירה) משפיע כמובן על התחושה. הגיר האוטומטי בעל 4 הילוכים מרגיש מיושן, אך תרומתו לחוויה היא בכך שהוא מוסיף אלמנט מכאני מוכר למי שלא רגיל לרכבים מודרניים. הוא גם אמין מאוד.

VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג

ציון בטיחות בזמנו

כאשר הושק, דור ה-DE של המאזדה 2 קיבל ציון מרשים במבחני בטיחות רשמיים.
במבדקי בטיחות של Euro NCAP, המאזדה 2 שנת 2007 (כשהדגם הושק) קיבלה ציון של 5 כוכבים מתוך 5 לבטיחות נוסעים מבוגרים, ציון גבוה מאוד לתקופה.
היא קיבלה גם 4 כוכבים לבטיחות ילדים ו-2 כוכבים להגנה על הולכי רגל.
תוצאות אלו היו טובות מאוד ביחס למתחרות באותה קטגוריה באותה שנה.
מבחני בטיחות נוספים או מאפיינים מבניים בולטים מעבר לציון ה-Euro NCAP לא היו קיימים או מודגשים במיוחד בדגם זה.
מבנה השלדה כן עשה שימוש בפלדה מחוזקת במקומות מסוימים כדי לשפר את קשיחות הפיתול ולספוג טוב יותר אנרגיית התנגשות.

אבזור בטיחות פסיבי ואקטיבי

בראש ובראשונה, נתייחס לאבזור הבטיחות הפסיבי.
המאזדה 2 2010 צוידה בדרך כלל בשש כריות אוויר כסטנדרט: שתיים קדמיות, שתיים צידיות ושתי כריות וילון.
זה היה אבזור טוב יחסית לקטגוריה ולשנתון.
חגורות בטיחות עם קדם מותחנים ומגבילי עומס היו גם כן סטנדרט.
מבחינת אבזור בטיחות אקטיבי ומערכות עזר לנהג (ADAS), העולם היה שונה לחלוטין בשנת 2010.
מערכות ADAS מתקדמות כפי שאנו מכירים אותן היום (בקרת שיוט אדפטיבית, בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב) לא היו קיימות בדגם זה, גם לא ברמות הגימור הגבוהות ביותר.
אבזור הבטיחות האקטיבי הסטנדרטי התמקד במערכות הבסיסיות: מערכת למניעת נעילת גלגלים (ABS) ומערכת לחלוקת כוח בלימה אלקטרונית (EBD).
מערכת בקרת יציבות אלקטרונית (ESP או DSC במאזדה) ובקרת משיכה (TCS) לא היו סטנדרט בכל רמות הגימור בישראל ואף לא הוצעו בחלקן, ובדגמים מסוימים אולי הוצעו כאופציה או רק ברמות גימור גבוהות מאוד.
חשוב לוודא בוודאות אם ברכב שאתם בוחנים יש ESP, זו מערכת חשובה מאוד.

התאמה לבטיחות מודרנית

בהשוואה לתקנים של שנת 2025, רכב משנת 2010, ודגם בסיסי יחסית כזה, נחשב לפחות בטוח משמעותית.
הדרישות מבחינת חוזק מבני השתנו, וכניסתן של מערכות ADAS כסטנדרט ברכבים חדשים לחלוטין שינתה את כללי המשחק.
מערכות כמו בלימת חירום אוטונומית, למשל, יכולות למנוע או לצמצם משמעותית תאונות חזיתיות.
מצד שני, ביחס לרכבים אחרים משנת 2010, המאזדה 2 הייתה בקדמת הבמה מבחינת אבזור בטיחות (6 כריות אוויר, ציון 5 כוכבים).
לכן, בבחירת רכב משומש משנתון זה, היא נחשבת לאחת הבטוחות יותר באותה קטגוריה.
מבדקי בטיחות אמנם היו אז שונים, אבל התוצאות הראו שהיא עמדה יפה במבחנים של זמנה.

IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל)

כמה עולה מאזדה 2 2010?

שאלת מיליון הדולר (או ליתר דיוק, עשרות אלפי שקלים) היא כמה עולה רכב משומש משנת 2010.
המחיר של מאזדה 2 שנת 2010 בשוק המשומשות הישראלי נכון לאפריל 2025 תלוי במספר גורמים מרכזיים.
הגורם המשפיע ביותר הוא מצב הרכב, קילומטראז’, היסטוריית טיפולים, ומספר הבעלים הקודמים.
מכונית עם קילומטראז’ נמוך יחסית ושמור היטב תהיה יקרה יותר ממכונית עם קילומטראז’ גבוה ושפשופים רבים.
גורם נוסף הוא רמת גימור.
מכוניות עם רמות גימור גבוהות יותר, אם היו כאלה, עשויות להיות יקרות יותר.
טווח המחיר של מאזדה 2 שנת 2010 אוטומטית (הנפוצה ביותר) בשוק המשומשות בישראל יכול לנוע, בהערכה גסה, בין כ-15,000 ש”ח לכ-25,000 ש”ח ואף יותר עבור רכבים במצב יוצא דופן או עם תוספות.
רכבים עם גיר ידני יהיו לרוב זולים יותר.

מחירון ורמות גימור בישראל

עבור רכב משנת 2010, אין כמובן מחירון רשמי “מהיצרן” לרכב חדש.
ההתייחסות למחירון מתבססת על מחירוני רכב משומש מקובלים כמו לוי יצחק או יד2.
מחירונים אלו מספקים הערכת מחיר “בסיס” לרכב, עליה מוסיפים או מפחיתים אחוזים בהתאם למצב הרכב, קילומטראז’, תוספות, הורדת בעלות, וכו’.
חשוב לבדוק את המחירון העדכני בעת הקנייה ולקחת בחשבון את כל הסטייות ממחיר המחירון.
רמות הגימור העיקריות ששווקו בישראל בזמנו היו לרוב Basic, Comfort, ו-Luxury.
ההבדלים ביניהן היו בעיקר באבזור נוחות כמו שליטה מההגה, חישוקי מגנזיום, כניסת AUX (אם כי זה נדיר), או מספר כריות אוויר (אם כי 6 כריות הפכו לנפוצות).
רמת הגימור Comfort הייתה כנראה הנפוצה ביותר.
חשוב לבדוק ספציפית מה כולל הרכב שאתם בוחנים, ולא להסתמך רק על שם רמת הגימור.

אחריות, תקלות ועלויות תחזוקה

ברכב משנת 2010, האחריות המקורית של היצרן כבר מזמן פגה.
אחריות לרוב ניתנה ל-3 שנים או 100,000 ק”מ (המוקדם מביניהם).
אם אתם קונים רכב מטרייד אין או סוחר רכב, ייתכן ותקבלו אחריות מוגבלת מטעם המוכר, לרוב לתקופה קצרה (כמה חודשים) ורק על מכלולים מרכזיים כמו מנוע וגיר.
קנייה מאדם פרטי היא בדרך כלל ללא אחריות כלל.
מבחינת תקלות ובעיות נפוצות, המאזדה 2 דור DE נחשבת לרכב אמין למדי.
אין תקלות כרוניות משמעותיות שידועות לשמצה.
הבעיות הנפוצות יותר קשורות לבלאי טבעי של רכיבים שונים לאחר שנים רבות על הכביש, כמו רכיבי מתלים (בולמים, תושבות), רכיבי מערכת קירור, אלטרנטור, או סטרטר.
הגיר האוטומטי בעל 4 ההילוכים אמין מאוד בדרך כלל, בתנאי שטופל כראוי והוחלף בו שמן גיר בזמן.
עלויות התחזוקה השוטפת (טיפולים תקופתיים) סבירות לרכב יפני ישן.
חלקי חילוף זמינים בשוק, גם מקוריים וגם תחליפיים, והמחירים סבירים.
חשוב לקחת בחשבון עלויות תיקונים בלתי צפויים שעלולים לצוץ ברכב בן 15 שנה.
שווי השימוש (ירידת ערך) ברכב משנת 2010 כבר נמוך יחסית, שכן עיקר ירידת הערך המשמעותית התרחשה בשנים הראשונות.

X. יתרונות

  • אמינות מוכחת: המאזדה 2 דור DE צברה מוניטין חזק מאוד של אמינות מכאנית לאורך השנים. זו אחת הסיבות המרכזיות לפופולריות שלה בשוק המשומשות. תקלות משמעותיות אינן שכיחות, בתנאי שהרכב טופל כראוי.
  • חווית נהיגה מהנה: למרות שהיא סופרמיני פשוטה, המאזדה 2 מספקת חווית נהיגה זריזה ומהנה בזכות משקלה הנמוך וההיגוי המדויק. היא כיף להתנהלות יומיומית.
  • קלה לתמרון וחניה: מידותיה הקומפקטיות, רדיוס הסיבוב הקטן וההיגוי הקל הופכים אותה למצוינת לנסיעה והתנהלות בסביבה עירונית צפופה.
  • עלויות אחזקה סבירות: עלויות הטיפולים התקופתיים והחלפים (מקוריים ותחליפיים) סבירות יחסית לרכב יפני. אין מחלות יקרות ידועות.
  • מחיר רכישה נמוך יחסית: בשנת 2025, המחיר של מאזדה 2 2010 בשוק המשומשות אטרקטיבי מאוד בהשוואה לרכבים חדשים, ומאפשר כניסה לעולם הרכב בתקציב מוגבל.
  • צריכת דלק סבירה (לזמנה): למרות שהיא לא הכי חסכונית במונחים מודרניים, צריכת דלק ממוצעת של 12-13 ק”מ לליטר נחשבת סבירה עבור רכב אוטומטי משנת 2010.

XI. חסרונות

  • היעדר טכנולוגיה ואבזור מודרני: זהו אולי החיסרון הגדול ביותר בהשוואה לרכבים מודרניים. אין מסך מגע, אין קישוריות מתקדמת, אין מערכות בטיחות אקטיביות. התחושה היא של רכב פשוט מאוד.
  • מרווח מצומצם במושב האחורי ובתא מטען: המאזדה 2 אינה מרווחת כמו חלק מהמתחרות שלה (למשל הונדה ג’אז). המושב האחורי צפוף למבוגרים ותא המטען קטן יחסית.
  • נוחות נסיעה ובידוד רעשים: המתלים הקשיחים יחסית פוגעים בנוחות הנסיעה על שיבושים. בידוד הרעשים בתא הנוסעים אינו טוב, במיוחד במהירויות גבוהות.
  • ביצועים סבירים ותיבת הילוכים מיושנת: מנוע 1.5 ליטר מספק ביצועים סבירים אך לא מרשימים. תיבת 4 ההילוכים האוטומטית פוגעת מעט ביעילות ובביצועים, ומרגישה מיושנת.
  • בטיחות פחות עדכנית: למרות שקיבלה 5 כוכבים בזמנה, בהשוואה לתקני הבטיחות של 2025 ולמערכות ADAS מתקדמות, היא מפגרת משמעותית.

XII. בהשוואה למתחרים מאותה קטגוריה

כפי שציינו, המאזדה 2 2010 התמודדה בשוק הישראלי מול מתחרות ראויות משנתון דומה, ועיקר ההשוואה שלה בשוק המשומשות של 2025 הוא מול אותן מתחרות.
ההשוואה העיקרית היא מול הונדה ג’אז (Honda Jazz) וטויוטה יאריס (Toyota Yaris) מאותן שנים.

בהשוואה להונדה ג’אז, המאזדה 2 מציעה לרוב חווית נהיגה מעט יותר דינמית וקלילה.
ההיגוי מדויק יותר והיא מרגישה זריזה יותר בעיר.
עם זאת, הג’אז מנצחת בנוקאאוט בנושא המרווח הפנימי והפרקטיות.
עיצוב ה”מושבים הקסומים” של הג’אז מאפשרים קיפול וקונפיגורציות ישיבה/העמסה שלא קיימות במאזדה 2.
תא המטען שלה גדול יותר והמושב האחורי מרווח משמעותית.
גם אמינות הג’אז והיאריס נחשבת גבוהה מאוד, בדומה למאזדה 2.
צריכת הדלק של הג’אז עם מנוע 1.4 ליטר וגיר רציף (אם כי הרציף של הונדה לא תמיד היה חף מבעיות בדגמים מסוימים) יכולה להיות טובה יותר.

בהשוואה לטויוטה יאריס מאותה תקופה, ההבדלים פחות דרמטיים מבחינת פרקטיות (שתיהן לא אלופות המרווח).
היאריס נחשבת לאייקון של אמינות, אולי אפילו יותר מהמאזדה 2, אם כי הפער לא גדול.
מבחינת חווית נהיגה, היאריס נחשבת לשמרנית ופחות מהנה לנהיגה מהמאזדה 2.
ההיגוי פחות מחובר והתחושה הכללית פחות “זריזה”.
גם הגיר האוטומטי של היאריס (לרוב רובוטי חד מצמדי בדורות מסוימים באותה תקופה, או 4 הילוכים) לא תמיד היה שיא העדנה.
מבחינת מחיר בשוק המשומשות, שלוש המכוניות הללו (מאזדה 2, ג’אז, יאריס) לרוב מתומחרות באופן דומה, עם וריאציות קלות שתלויות במצב הרכב הספציפי ובביקוש הנקודתי באזור.

מתחרות נוספות מהתקופה כמו סוזוקי סוויפט הציעו גם הן חווית נהיגה נעימה, אך לעיתים עם פחות מרווח או אבזור בהשוואה.
רכבים אירופאיים כמו פולקסווגן פולו או פיג’ו 207 היו גם הן בשוק, והציעו לרוב תחושה איכותית יותר בחומרים מסוימים, אך לעיתים עם אמינות פחות מוכחת במבחן השנים בהשוואה ליפניות.
המאזדה 2 הצליחה למצב את עצמה כבחירה מאוזנת שמציעה שילוב טוב של אמינות, עלויות סבירות וטאץ’ של הנאה בנהיגה.

XIII. סיכום ומסקנות (פסק דין)

התרשמות כוללת

המאזדה 2 שנת 2010 היא רכב שמייצג נאמנה את קטגוריית הסופרמיני של זמנו.
היא קטנה, פונקציונלית, ומעוצבת בצורה נעימה.
הפשטות שלה, שהייתה לגיטימית ב-2010, הופכת אותה לספרטנית למדי במונחים של 2025.
האבזור מוגבל, אין כמעט טכנולוגיה מתקדמת, ונוחות הנסיעה ובידוד הרעשים אינם שיא המודרניות.
הגיר האוטומטי עם 4 ההילוכים מיושן יחסית.

אבל מעבר למגבלות הברורות שנובעות מגילה ומהקטגוריה אליה היא שייכת, המאזדה 2 מפצה על כך בנקודות החוזק שלה.
הבולטת ביותר היא האמינות המכאנית המעולה שצברה מוניטין לאורך השנים.
תקלות משמעותיות הן נדירות יחסית, וזה קריטי ברכב משומש.
עלויות האחזקה סבירות, וקלות התמרון וחווית הנהיגה הזריזה הופכות אותה למכונית נעימה וקלה לשימוש יומיומי, במיוחד בעיר.
מבחינת בטיחות פסיבית, היא הייתה טובה מאוד לזמנה, אם כי מפגרת משמעותית מול רכבים חדשים.

האם כדאי לקנות מאזדה 2 2010?

אז למי המאזדה 2 2010 מתאימה במיוחד?
היא מתאימה באופן מושלם לרוכשי רכב ראשון או למי שמחפש רכב שני פשוט ואמין לתקציב מוגבל.
היא מצוינת לנסיעות עירוניות, קלה לחניה, ועלויות התחזוקה שלה צפויות יחסית.
אם האמינות נמצאת בראש סדר העדיפויות שלכם, ואתם פחות מייחסים חשיבות לאבזור, טכנולוגיה או מרווח פנימי גדול, היא יכולה להיות בחירה מצוינת.

למי היא פחות מתאימה?
אם אתם נוסעים הרבה בכבישים בינעירוניים ומהירים, מצפים לנוחות נסיעה גבוהה ובידוד רעשים טוב, או אם אתם זקוקים למרווח גדול במושב האחורי ובתא המטען, המאזדה 2 עשויה להיות פחות מתאימה.
גם אם מערכות בטיחות אקטיביות וטכנולוגיה עדכנית הן חובה מבחינתכם, תצטרכו לחפש בכיוונים אחרים, רכבים חדשים או משנתונים עדכניים יותר.

בהשוואה למתחרות מאותה תקופה כמו יאריס וג’אז, היא מציעה איזון טוב בין אמינות לבין חווית נהיגה.
היאריס אולי מעט יותר אמינה סטטיסטית, הג’אז הרבה יותר שימושית ומרווחת, אבל המאזדה 2 מציעה את הטאץ’ הדינמי.

המלצה סופית מנומקת

בשורה התחתונה, המאזדה 2 שנת 2010 עדיין מהווה אופציה רלוונטית ואף מומלצת בשוק המשומשות הישראלי של 2025, בתנאי שאתם מבינים את מגבלותיה וצרכיכם מתאימים למה שהיא מציעה.
חשוב מאוד לאתר רכב שמור עם היסטוריית טיפולים מסודרת.
בדיקה מקיפה לפני הקנייה (במכון בדיקה או על ידי מכונאי אמין) היא חובה!
קחו בחשבון עלויות אפשריות של תיקוני בלאי טבעי ברכב בן 15 שנה.
אם מצאתם מאזדה 2 2010 במצב טוב ובמחיר סביר, ואתם מחפשים רכב עירוני קטן, אמין, ונעים לנהיגה בתקציב מוגבל, היא בהחלט שווה את הכסף ואת תשומת הלב שלכם.
היא לא תסובב ראשים ולא תפתיע עם גאדג’טים, אבל היא סוס עבודה קטן ונאמן שיכול לשרת אתכם היטב.

דילוג לתוכן