סקירה מקצועית על מאזדה 3 מנוע 2000 – חוות דעת, מחיר, צריכת דלק, בטיחות ועוד

ברוכים הבאים ל-PRK, פורטל הרכב המוביל בישראל.
היום אנחנו צוללים עמוק אל אחת המכוניות המעניינות ביותר בקטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות, סגמנט שתמיד היה ועודנו ליבת שוק הרכב הישראלי.
מדובר במכונית שלא מפחדת ללכת נגד הזרם, שמנסה לשלב בין יומיומיות לרצון אמיתי לרגש את הנהג.
לפניכם סקירה מקצועית, מקיפה ומעמיקה על המאזדה 3, ובפרט על הגרסה המרכזית המשווקת בישראל – זו המצוידת במנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר.
נסקור את היתרונות והחסרונות שלה, נבחן את התאמתה לכבישי ישראל, ונענה על השאלות החשובות ביותר שעולות לפני רכישה.
בין אם אתם שוקלים לקנות מאזדה 3 חדשה מהסוכנות, או מחפשים אחת משומשת בשוק – זו הסקירה בשבילכם.
במהלך הסקירה נפרט על עיצוב הרכב מבחוץ ומבפנים, נדבר על הטכנולוגיה והאבזור, על יחידת ההנעה והביצועים, על צריכת דלק, על חווית הנהיגה, על הבטיחות, וכמובן – על מחיר הרכב ורמות הגימור השונות המוצעות בארץ.
המטרה היא לספק לכם תמונה מלאה ואובייקטיבית, שתעזור לכם לקבל החלטה מושכלת.

I. מבוא

המאזדה 3: מיצוב, חשיבות וקהל יעד

המאזדה 3, או Mazda 3 (שנקראה בעבר גם מאזדה לנטיס או מאזדה 323 בדורות קודמים), היא כבר שנים ארוכות אחד מעמודי התווך של יצרנית הרכב היפנית מאזדה (Mazda).
עבור מאזדה, ה-3 היא לא רק מכונית משפחתית קומפקטית נוספת.
היא מייצגת את הפילוסופיה העדכנית של החברה – שילוב של עיצוב מוקפד (שפת העיצוב Kodo), תחושת נהיגה מחברת, וחתירה לאיכות שנושקת לסגמנט הפרימיום.
בדורה הנוכחי (שהושק בעולם בסוף 2018 והגיע לישראל ב-2019), המאזדה 3 ממוקמת בסגמנט C, סגמנט המשפחתיות הקומפקטיות הפופולרי ביותר בישראל ובעולם.
היא מתמודדת ראש בראש עם שמות גדולים ומוכרים כמו טויוטה קורולה (Toyota Corolla), יונדאי i30 (Hyundai i30), קיה פורטה (Kia Forte, שנקראה בעבר סראטו), סקודה אוקטביה (Skoda Octavia) ואחרות.

המאזדה 3 מציעה תפיסה מעט שונה לעומת רבות ממתחרותיה.
בעוד רבות מתמקדות במקסימום מרחב פנים או יחידות הנעה היברידיות וחסכוניות במיוחד, המאזדה 3 שמה דגש רב על חווית הנהיגה, איכות תא הנוסעים, ותחושה כללית יוקרתית יותר.
היא פונה לקהל יעד שמחפש מכונית משפחתית, בין אם זו משפחה צעירה או אדם בודד/זוג, אך כזו שתרגיש מיוחדת יותר, איכותית יותר, ומהנה יותר לנהיגה מהממוצע בקטגוריה.
זהו קהל שלא בהכרח שם את החיסכון האבסולוטי בדלק בראש סדר העדיפויות (במיוחד בגרסת ה-2.0 ליטר שנסקר), אלא מעריך עיצוב, איכות גימור, ובנהיגה עצמה.

סקירה זו נועדה לספק תמונה מלאה של המאזדה 3 בגרסתה הפופולרית בישראל.
נסקור לעומק את כל ההיבטים החשובים – מהעיצוב והאבזור, דרך הביצועים וצריכת הדלק, ועד נושאים קריטיים כמו בטיחות ומחיר.
נציג את היתרונות והחסרונות באופן מנומק, ונסייע לכם להבין האם היא הבחירה הנכונה עבורכם.
חשוב לציין כי הסקירה מתייחסת למצב השוק והנתונים כפי שהם רלוונטיים לאזור אפריל 2025, תוך התחשבות בנתונים העדכניים ובמחירון הרשמי ככל שניתן.
נתייחס גם לחוות דעת גולשים ובעלים קיימים ככל שרלוונטי, כדי לקבל תמונה רחבה ככל האפשר.

II. עיצוב חיצוני

פילוסופיית העיצוב: Kodo בשיאו

המאזדה 3 הנוכחית היא אולי אחת המכוניות הנאות ביותר בסגמנט המשפחתיות הקומפקטיות.
היא ממשיכה לפתח את שפת העיצוב “Kodo” של מאזדה, שמתמקדת בתנועה, זרימה, ופשטות אלגנטית.
הרושם הכללי הוא של מכונית מלוטשת, יוקרתית למראה, עם נוכחות כביש מרשימה למרות מידותיה הקומפקטיות יחסית.
מאזדה השקיעה מאמצים רבים בפיסול הפח, ביצירת משטחים חלקים וקווים נקיים שמחזירים אור בצורה ייחודית.

חזית דרמטית ופרופיל זורם

בחזית הרכב שולט גריל גדול ומודגש בצורת משושה, שהפך לסימן ההיכר של מאזדה.
הוא משתלב באופן הרמוני עם הפנסים הראשיים הצרים והחודרים, המעניקים למכונית מראה נחוש וחד.
מתחת לגריל, כונסי האוויר והפגוש מעוצבים גם הם בצורה נקייה ותורמים למראה הספורטיבי והאלגנטי כאחד.
מהצד, המאזדה 3 מתאפיינת בצללית זורמת ונקייה מקווים מיותרים.
קו המותניים עולה בהדרגה, וקו הגג משתפל לאחור, במיוחד בגרסת ההאצ’בק (חמש דלתות), שחלקה האחורי מפוסל בצורה ייחודית ונועזת, עם קורה C עבה ובולטת.
גרסת הסדאן (ארבע דלתות) שמרנית יותר בפרופיל, ומציגה קו סדאן קלאסי ואלגנטי.
בתי הגלגלים מעוצבים בצורה תפוחה שתורמת למראה דינמי.

ירכיים חזקות וחישוקים תואמים

עיצוב החלק האחורי ממשיך את הקו הנקי.
בגרסת ההאצ’בק, הפנסים האחוריים עגולים וכפולים, ומשתלבים בפגוש האחורי המפוסל.
דלת תא המטען נקייה יחסית ומשלימה את המראה הכללי.
בגרסת הסדאן, הפנסים האחוריים אופקיים יותר ומתחברים באמצעות פס כרום (ברמות גימור גבוהות), ודלת תא המטען גדולה יותר.
חישוקי הגלגלים המוצעים (בדרך כלל בגדלי 16 או 18 אינץ’, בהתאם לרמת הגימור) מעוצבים גם הם בצורה נאה ותואמים את הקו האלגנטי של הרכב.
חשוב לציין שהבחירה בין האצ’בק לסדאן משפיעה באופן משמעותי על מראה הרכב ועל האופן בו הוא נתפס ויזואלית.
האצ’בק נועזת וספורטיבית יותר, בעוד הסדאן אלגנטית ושמרנית יותר.
בסך הכל, המאזדה 3 בולטת לטובה בסגמנט שלה בזכות העיצוב החיצוני שלה, שמעניק לה מראה יקר ויוקרתי יותר מרוב המתחרות הישירות שלה.

III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח

תא נוסעים ממוקד נהג ואיכותי

אם העיצוב החיצוני מרשים, הרי שתא הנוסעים של המאזדה 3 הוא אחת מנקודות החוזקה הבולטות ביותר שלה, ואולי אף היתרון המרכזי שלה בהשוואה לרבות מהמתחרות בסגמנט.
האווירה הכללית היא של תא נוסעים מוקפד, מינימליסטי יחסית, ובעיקר – מכוון לנהג.
הקונספט העיצובי שם את הנהג במרכז, עם קווים אופקיים נקיים ופונקציות עיקריות ממוקמות בצורה נוחה ואינטואיטיבית לתפעול.
הדשבורד בנוי בשכבות ומעניק תחושה של עומק ואיכות.

איכות חומרים והרכבה ברמה גבוהה

מאזדה עשתה כאן עבודה מצוינת בכל הקשור לאיכות החומרים.
בחלקים רבים של תא הנוסעים, כולל הדשבורד העליון, דיפוני הדלתות ואזורים נוספים שבאים במגע תכוף, נעשה שימוש בחומרים רכים ונעימים למגע.
אפילו החלקים התחתונים והנסתרים יותר מרגישים איכותיים מהממוצע.
איכות ההרכבה מצוינת אף היא, עם רווחים אחידים בין החלקים ותחושה מוצקה ועמידה.
השילוב של עיצוב נקי, חומרים איכותיים, והרכבה מוקפדת, יוצר תחושה של ישיבה ברכב מסגמנט גבוה יותר – יוקרתי יותר מרמת המחיר שלו.

הנדסת אנוש ותפעול מערכות

הנדסת האנוש במאזדה 3 מעט שונה מגישות מודרניות אחרות.
בעוד רבים עוברים לתפעול כמעט בלעדי דרך מסך המגע, מאזדה בחרה לשמור על פקדים פיזיים מרכזיים למערכת בקרת האקלים, ועל חוגה מרכזית (Controller) בשילוב עם כפתורים ליד ידית ההילוכים לשליטה על מערכת המולטימדיה בזמן נסיעה.
מסך המולטימדיה עצמו אינו תומך במגע בזמן שהרכב בתנועה (רק בעמידה), החלטה שמזדה טוענת כי נועדה להפחית הסחות דעת.
לרוב, מיקום הפקדים נוח והתפעול אינטואיטיבי לאחר הסתגלות קצרה, אם כי תפעול המולטימדיה באמצעות החוגה פחות מהיר ונוח מאשר מסך מגע עבור פונקציות מסוימות.
הראות החוצה מהחזית ומהצדדים טובה למדי, אך בגרסת ההאצ’בק, קורות ה-C העבות וקו החלונות העולה מגבילים מעט את הראות לאחור ולצדדים האחוריים.

נוחות מושבים ומרווח פנימי

המושבים הקדמיים במאזדה 3 נוחים למדי ומספקים תמיכה טובה לגב, גם בנסיעות ארוכות.
הם בדרך כלל מרופדים בבד איכותי או שילוב בד/עור, וברמות גימור גבוהות יותר ניתן למצוא ריפודי עור מלא עם חימום ואף כוונון חשמלי למושב הנהג.
שם המשחק במרווח הפנימי שונה בין החלק הקדמי לאחורי.
מלפנים, הנהג והנוסע נהנים ממרווח מצוין לרגליים, לראש ולכתפיים.
התחושה היא מרווחת ונעימה.
אבל המצב משתנה מאחור.
המרווח לרגליים במושב האחורי סביר, אך בהשוואה למתחרות כמו טויוטה קורולה סדאן, יונדאי i30 או סקודה אוקטביה, הוא פחות נדיב.
גם מרווח הראש מוגבל יחסית, במיוחד בגרסת ההאצ’בק עם קו הגג המשתפל.
בפועל, שלושה מבוגרים ישבו מאחור בצפיפות. המושב האחורי מתאים יותר לשני מבוגרים או שלושה ילדים.

תא מטען: הבדלים בין גרסאות

נפח תא המטען משתנה משמעותית בין גרסת הסדאן לגרסת ההאצ’בק.
לגרסת הסדאן יש נפח תא מטען גדול יחסית לקטגוריה, בדרך כלל מעל 400 ליטר (הנתון המדויק משתנה מעט בין מפרטים, לרוב בסביבות 450 ליטר).
צורתו לרוב נוחה להטענה, אך פתח ההטענה מעט צר יותר לעומת האצ’בק.
לגרסת ההאצ’בק יש תא מטען קטן יותר בנפח (בדרך כלל סביב 350 ליטר, לפעמים פחות), והוא גם פחות שימושי בגלל סף הטענה גבוה יחסית וצורה פחות רגולרית.
עם זאת, פתח ההטענה הגדול של ההאצ’בק מאפשר להכניס פריטים גדולים יותר במידת הצורך, במיוחד כשמקפלים את המושבים האחוריים.
בשתי הגרסאות יש בדרך כלל אמצעי עיגון בסיסיים, אך פתרונות אחסון נוספים בתא המטען (כמו תאים נסתרים או רשתות) אינם תמיד נדיבים.

IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה

מערכת מולטימדיה: לא טאץ’ בנסיעה

מערכת המולטימדיה המרכזית במאזדה 3 שונה מהמקובל כיום, כפי שצוין קודם לכן.
היא מבוססת על מסך רחב (לרוב 8.8 אינץ’) הממוקם גבוה על הדשבורד, במיקום אידיאלי מבחינת שדה ראייה.
איכות התצוגה טובה, והגרפיקה נקייה ונעימה לעין.
השליטה במערכת נעשית כמעט באופן בלעדי באמצעות החוגה המרכזית והכפתורים הסובבים אותה בקונסולה שבין המושבים הקדמיים.
מהירות התגובה של המערכת טובה בדרך כלל, ותפריטיה מאורגנים בצורה הגיונית.
היא תומכת בקישוריות Apple CarPlay ו-Android Auto (בדרך כלל באמצעות חיבור חוטי בחלק מרמות הגימור, אלחוטי באחרות), פונקציה שהפכה חיונית בעידן הסמארטפונים.
אין במערכת עוזר קולי מובנה מתוחכם כמו במכוניות אחרות, והשימוש במערכת הקולית יהיה לרוב דרך הקישוריות לסמארטפון.

לוח מחוונים דיגיטלי ואפשרויות אבזור

לפני הנהג נמצא לוח מחוונים המשלב מד מהירות אנלוגי (או תצוגה דיגיטלית במרכזו) ושני מסכים דיגיטליים קטנים יותר לצידיו, או לוח מחוונים דיגיטלי מלא ברמות גימור גבוהות יותר.
גם בלוח מחוונים דיגיטלי מלא, אפשרויות התצוגה וההתאמה האישית מוגבלות יותר לעומת מערכות מתקדמות של מתחרות כמו פולקסווגן או סקודה.
התצוגה עצמה בהירה וקריאה.
מערכת השמע הסטנדרטית במאזדה 3 טובה למדי, ורמות גימור גבוהות יותר מציעות מערכת שמע משודרגת של Bose, המספקת איכות צליל מצוינת.

אבזור נוחות וטכנולוגיות נוספות

המאזדה 3 מוצעת בישראל במספר רמות גימור עיקריות, המשפיעות כמובן על רמת האבזור.
בין פריטי האבזור הנפוצים (בהתאם לרמה): בקרת אקלים מפוצלת (לעיתים דו-אזורית), חימום במושבים הקדמיים, כניסה והנעה ללא מפתח, חיישני חניה (קדמיים ואחוריים), מצלמת רוורס, חיישני גשם ואורות, מראה פנימית מתכהה אוטומטית, ולעיתים גם גג פנורמי (ברמות גימור בכירות).
רמות גימור גבוהות יותר עשויות לכלול גם תצוגה עילית (Head-Up Display – HUD) המקרינה מידע חשוב על השמשה הקדמית, חימום להגה, ופרטי גימור יוקרתיים יותר בתא הנוסעים.
טכנולוגיות ייחודיות למאזדה, כמו ה-G-Vectoring Control Plus (שמבצעת שינויים קטנים במומנט המנוע כדי לשפר את הכניסה לפניה ואת היציבות), משפיעות יותר על חווית הנהיגה ופחות על האבזור הסטטי, אך הן חלק מהחבילה הטכנולוגית של הרכב.

V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה

מנוע 2.0 ליטר Skyactiv-G: לב הפועם

בישראל, המאזדה 3 משווקת בעיקר עם מנוע בנזין אטמוספרי (ללא טורבו) בנפח 2.0 ליטר, מסדרת Skyactiv-G של מאזדה.
מנוע זה מייצר בדרך כלל הספק של סביב 165 כוחות סוס (כ-122 קילוואט) ומומנט של כ-21.7 קג”מ.
נתונים אלו ממקמים אותו בקצה העליון של הסגמנט מבחינת הספק ללא טורבו, ומספקים לרכב ביצועים טובים למדי.
הוא משודך לתיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם 6 הילוכים (או “גיר” אוטומטי קלאסי).
מאזדה בחרה שלא ללכת בדרך של תיבות הילוכים רציפות (CVT) או כפולות מצמדים בגרסאות הסטנדרטיות שלה, מתוך מטרה לשמר תחושת נהיגה טבעית יותר וחיבור טוב יותר בין המנוע לגלגלים.
תיבת ה-6 הילוכים של מאזדה נחשבת לחלקה, מהירה יחסית (בקטגוריה שלה), ומתוכננת היטב. היא מספקת “הילוכים” מורגשים בעת הצורך, בניגוד לתחושת “גומי” שאופיינית ל-CVT.

ביצועים ותאוצה

עם ההספק של 165 כ”ס, המאזדה 3 2.0 ליטר מציעה ביצועים נמרצים למדי עבור מכונית משפחתית.
נתון התאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש עומד בדרך כלל על סביב 8.5-9.5 שניות, נתון מכובד בהחלט שמאפשר לה להשתלב בקלות בתנועה ולבצע עקיפות בבטחה יחסית.
תחושת הכוח בנהיגה יומיומית טובה, והמנוע מגיב היטב ללחיצות על דוושת הגז, במיוחד בסל”ד בינוני-גבוה.
השילוב עם תיבת ה-6 הילוכים המתוכננת מסייע בניצול יעיל של הכוח הזמין.
בגדול, המאזדה 3 אינה מכונית ספורטיבית במובהק, אך היא בהחלט מציעה ביצועים עדיפים על רבות מהמתחרות המצוידות במנועי 1.5 או 1.6 ליטר אטמוספריים, ואף מספקת תאוצות ביניים זריזות יחסית בהשוואה לחלק מהמתחרות עם מנועי טורבו קטנים יותר, בזכות אופי המנוע האטמוספרי והגיר.

צריכת דלק: פחות חיסכון, יותר ריאליות

וכאן אנחנו מגיעים לנושא “צריכת דלק”, נושא בעל חשיבות עליונה בשוק הרכב הישראלי התלוי ביבוא דלק ובמיסוי גבוה.
במבחני WLTP הרשמיים, נתוני צריכת הדלק המשולבת של המאזדה 3 2.0 ליטר נעים בדרך כלל סביב 6-6.5 ליטר ל-100 ק”מ (כלומר, כ-15.4-16.7 ק”מ לליטר).
אולם, בעולם האמיתי ובתנאי הנהיגה הישראליים האופייניים (פקקים, עליות, נהיגה דינמית יותר), צריכת הדלק נוטה להיות פחות מרשימה.
הערכה ריאלית לצריכת דלק משולבת בפועל נעה בדרך כלל בין 7 ל-9 ליטר ל-100 ק”מ (כלומר, כ-11-14 ק”מ לליטר), בהתאם לאופי הנהיגה ולתנאי הדרך.
נהיגה רגועה בכביש בינעירוני תשיג כמובן נתונים טובים יותר, בעוד נהיגה עירונית בפקקים או נהיגה ספורטיבית תגרום לצריכה לעלות משמעותית.
בהשוואה למתחרות היברידיות כמו טויוטה קורולה היברידית, המאזדה 3 2.0 ליטר פחות חסכונית באופן מובהק.
היא גם עשויה להיות פחות חסכונית מחלק מהמתחרות עם מנועי טורבו קטנים יותר, במיוחד בנהיגה רגועה.
אך המנוע האטמוספרי עשוי להציג פחות רגישות לשינויים קיצוניים בסגנון הנהיגה לעומת מנועי טורבו מסוימים.
גם עבור רכב חשמלי, אנשים רבים מחפשים מידע על “צריכת דלק” (או צריכת אנרגיה), מונח שהשתרש. במקרה של המאזדה 3, זהו מנוע בנזין קלאסי, ולכן יש להתמקד בצריכת הדלק בלבד.
נושא צריכת הדלק הוא פשרה משמעותית שיש לקחת בחשבון בעת רכישת מאזדה 3 2.0 ליטר, במיוחד אם חיסכון בדלק הוא בראש סדר העדיפויות.

VI. טעינה

לא רלוונטי לרכב בנזין קלאסי

חלק זה בסקירה מיועד בדרך כלל לרכבים בעלי יחידת הנעה חשמלית או היברידית נטענת (פלאג-אין).
המאזדה 3 בגרסתה הנפוצה בישראל עם מנוע 2.0 ליטר היא בעלת מנוע בנזין אטמוספרי קלאסי.
משמעות הדבר היא שאין לה סוללה גדולה הדורשת טעינה מעמדות AC או DC.
מילוי האנרגיה שלה מתבצע באופן בלעדי בתחנות דלק.
לכן, כל נושא קצבי הטעינה, זמני הטעינה, ונוחות השימוש באפליקציות ניהול טעינה – אינו רלוונטי לדגם זה.
מי שמחפש רכב עם יכולת טעינה ורצון לנהוג על חשמל, צריך לבחון דגמים אחרים או גרסאות מחושמלות של המאזדה 3 (כמו המנוע עם טכנולוגיית Skyactiv-X בעל סיוע היברידי קל – אם כי גם הוא אינו פלאג-אין – או גרסאות חשמליות של מאזדה מדגמים אחרים, שאינן משווקות בישראל נכון לתאריך זה).

VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש

נוחות נסיעה: פשרה מחושבת

חווית הנהיגה במאזדה 3 היא אחת מנקודות החוזקה המרכזיות שלה, ושונה מהותית מזו של רבות מהמתחרות הישירות.
מאזדה שמה דגש רב על יצירת חיבור בין הנהג למכונית, וזה מורגש מרגע שיוצאים לדרך.
נוחות הנסיעה טובה בדרך כלל על אספלט סלול היטב.
שיכוך המהמורות בעיר סביר, אך על כבישים משובשים במיוחד או שיבושים חדים, המאזדה 3 עשויה להרגיש מעט נוקשה יותר מחלק מהמתחרות המתמקדמות בנוחות מקסימלית (כמו הקורולה למשל).
זהו חלק מהפשרה הנובעת מכיול מתלים המיועד לספק גם יכולת דינמית טובה.

בידוד רעשים: סביר, אך לא מושלם

רמת בידוד הרעשים במאזדה 3 סבירה לקטגוריה, ואף טובה יותר מזו של דורות קודמים.
רעשי מנוע מבודדים היטב בנסיעה רגועה, אך תחת עומס ותאוצה המנוע האטמוספרי הופך קולני יותר – צליל שחלק יאהבו וחלק יראו בו חיסרון.
רעשי רוח מבודדים בצורה טובה יחסית במהירויות בינעירוניות.
רעשי כביש תלויים במידה רבה בסוג הצמיגים המותקנים על הרכב וברמת הגימור (גלגלי 18 אינץ’ לרוב מייצרים יותר רעש מגלגלי 16 אינץ’), אך הם נוכחים למדי, במיוחד על כבישים ישראליים לא סלולים באופן מושלם.

התנהגות דינמית והיגוי

כאן המאזדה 3 זורחת. תחושת ההיגוי שלה מצוינת – מדויקת, עם משקל נכון ופידבק טוב מהכביש, משהו שפחות נפוץ במכוניות משפחתיות מודרניות.
ההיגוי מספק לנהג תחושת ביטחון ושליטה.
אחיזת הכביש גבוהה, והרכב נכנס לפניות בחדות ועם מינימום דרמה.
זוויות הגלגול מרוסנות היטב, והרכב שומר על קו נקי גם בפניות הדוקות יותר.
מאזדה הצליחה לייצר מכונית משפחתית שמרגישה זריזה, יציבה ומחוברת לכביש.
היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות טובה מאוד ותורמת לתחושת הביטחון בנהיגה בינעירונית מהירה.
קלות התמרון בעיר סבירה, הרדיוס סיבוב אינו מהטובים בסגמנט, אך שדה הראייה המוגבל לאחור (במיוחד בהאצ’בק) והצורך להסתמך על מצלמת הרוורס וחיישנים מקשים מעט על חניה במקומות צפופים.
היעדר גיר רציף והשימוש בתיבת הילוכים אוטומטית קלאסית תורם לתחושה טבעית ולינארית יותר של העברת כוח, בניגוד לזמזום הקבוע של חלק מה-CVT.
גם מערכת ה-G-Vectoring Control Plus, אף שהיא פועלת בשקט ואינה מורגשת במישרין, תורמת ליציבות ולדיוק הכניסה לפניות.

VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג

מבחני בטיחות וציון גבוה

בטיחות היא נושא קריטי, וגם כאן המאזדה 3 מצטיינת.
היא קיבלה ציון מקסימלי של 5 כוכבים ב-מבחני בטיחות של Euro NCAP.
הציון הגבוה הושג בזכות הגנה מצוינת על נוסעים מבוגרים וילדים במקרה של תאונה, וכן הגנה טובה יחסית על הולכי רגל.
מבנה הרכב עצמו חזק ובעל אזורי קריסה מתוכננים לספוג אנרגיה במקרה של התנגשות.
מלבד הציון ב-מבדקי בטיחות, המאזדה 3 מגיעה עם מספר מכובד של כריות אוויר כסטנדרט (בדרך כלל 7, כולל כרית אוויר לברכי הנהג).

מערכות עזר לנהג (ADAS)

אחת מנקודות החוזקה המשמעותיות של המאזדה 3 ברמות הגימור הגבוהות יותר (ואף בחלק מהבסיסיות, בהתאם לשנתון וליבואן) היא חבילת מערכות העזר לנהג (ADAS) הנדיבה.
מערכות אלו תורמות באופן משמעותי לבטיחות אקטיבית ולמניעת תאונות.
בין המערכות הנפוצות:

  • בקרת שיוט אדפטיבית (Adaptive Cruise Control – ACC): שומרת מרחק מהרכב שמלפנים, ואף מסוגלת לעצור ולהתחיל נסיעה מחדש בפקקים (בגרסאות מסוימות).
  • מערכת בלימת חירום אוטונומית (Autonomous Emergency Braking – AEB): מזהה מכשולים (רכבים, הולכי רגל, רוכבי אופניים) מלפנים ומסייעת במניעת התנגשות או בהפחתת חומרתה. המערכת פעילה בדרך כלל בטווח רחב של מהירויות.
  • מערכת סיוע לשמירה על נתיב הנסיעה (Lane Keep Assist – LKA): מתקנת באופן אקטיבי את ההיגוי כדי שהרכב יישאר במרכז הנתיב.
  • התרעת סטייה מנתיב (Lane Departure Warning – LDW): מזהירה את הנהג אם הרכב סוטה מהנתיב ללא איתות.
  • ניטור שטחים מתים (Blind Spot Monitoring – BSM): מזהה רכבים בשטחים המתים של המראה ומציגה התראה ויזואלית.
  • התרעת תנועה חוצה מאחור (Rear Cross Traffic Alert – RCTA): מזהירה מפני תנועה המתקרבת מאחור בעת יציאה מחניה ברוורס.
  • שליטה אוטומטית באורות גבוהים (High Beam Control).

תפקוד המערכות הללו בעולם האמיתי לרוב טוב. הן פועלות באופן חלק ופחות אגרסיבי או פולשני ממערכות של יצרנים מסוימים, אם כי ישנם נהגים שיעדיפו תיקוני היגוי חזקים יותר במערכת שמירת הנתיב. קלות התפעול של המערכות, הפעלתן וכיבוין, נוחה יחסית.

IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל)

כמה עולה המאזדה 3 בישראל?

שאלת ה-“כמה עולה?” היא כמובן אחת המרכזיות בתהליך רכישת רכב חדש או משומש.
מחיר המאזדה 3 בישראל, כמו כל רכב, תלוי משמעותית בשנתון, רמת הגימור, ומצב השוק העדכני.
נכון לאפריל 2025, מחירון המאזדה 3 2.0 ליטר חדשה עומד בדרך כלל בטווח שנע בין כ-150,000 ש”ח לרמת הגימור הבסיסית (אם עדיין משווקת) ועד כ-170,000-180,000 ש”ח לרמות הגימור הבכירות (כמו Executive או Premium), בגרסאות הסדאן וההאצ’בק.
חשוב לבדוק את המחירון הרשמי העדכני באתר היבואן או במקורות מידע מהימנים אחרים, שכן המחירים עשויים להשתנות מעת לעת בהתאם למבצעים, שינויי מיסוי, שערי חליפין וכדומה.
מחיר רכב משומש כמובן נמוך יותר ותלוי בשנתון, קילומטראז’, מצב מכאני ואסתטי, והביקוש בשוק.

רמות גימור עיקריות וההבדלים ביניהן

בישראל, המאזדה 3 2.0 ליטר משווקת בדרך כלל במספר רמות גימור עיקריות.
השמות והאבזור המדויק עשויים להשתנות מעט בין שנתונים, אך לרוב נראה רמות כמו Comfort (או Selection), Executive ו-Premium (או Luxury).
ההבדלים המרכזיים בין רמות הגימור מתבטאים בעיקר באבזור הנוחות והמולטימדיה ובפריטי הגימור החיצוניים והפנימיים.
רמות גימור גבוהות יותר יוסיפו בדרך כלל חישוקי גלגלים גדולים יותר (18 אינץ’ במקום 16), גימורי כרום או שחור מבריק חיצוניים, פנסי LED מלאים (קדמיים ואחוריים), כניסה והנעה ללא מפתח, בקרת אקלים דו-אזורית, ריפודי עור או שילוב עור, חימום במושבים, מערכת שמע משודרגת של Bose, גג שמש (לעיתים פנורמי) ותצוגה עילית (HUD).
חשוב להשוות היטב את מפרטי האבזור של כל רמת גימור לפני הרכישה, שכן ההבדל במחיר משקף את ההבדל באבזור.
גם ברמות הגימור הנמוכות יותר, המאזדה 3 מציעה בדרך כלל חבילת בטיחות אקטיבית מכובדת למדי, אך רמות גימור גבוהות עשויות להוסיף מערכות נוספות או לשפר את תפקודן (למשל, בקרת שיוט אדפטיבית מלאה עם זחילה בפקקים).

אחריות ועלויות תחזוקה

האחריות הסטנדרטית לרכב חדש בישראל על המאזדה 3 עומדת בדרך כלל על 3 שנים או 100,000 ק”מ (המוקדם מביניהם).
ישנם יבואנים שמציעים לעיתים הרחבות אחריות בתשלום.
עבור רכב משומש, האחריות כמובן תלויה בשנת הרכישה.
מאזדה נחשבת באופן כללי ליצרן אמין, והמאזדה 3 לרוב אינה סובלת מ-תקלות או בעיות כרוניות נפוצות במיוחד בהשוואה למתחרותיה.
עם זאת, כמו בכל רכב מודרני, ייתכנו בעיות פוטנציאליות עם מערכות אלקטרוניות, חיישנים, או חלקים אחרים.
האחריות חשובה במיוחד כדי לתת שקט נפשי במקרה של תקלות בלתי צפויות.
עלויות התחזוקה השוטפות (טיפולים תקופתיים) עבור המאזדה 3 דומות למקובל בסגמנט המשפחתיות הלא היברידיות.
מרווחי הטיפולים בדרך כלל עומדים על שנה או 15,000-20,000 ק”מ (המוקדם מביניהם).
שווי השימוש (ירידת הערך) של המאזדה 3 נחשב לסביר בישראל, אם כי מעט פחות טוב מזה של מתחרות היברידיות מסוימות להן ביקוש גבוה בשוק המשומשות בשל היבט החיסכון בדלק.

X. יתרונות

  • עיצוב חיצוני מרשים ויוקרתי: המאזדה 3 היא ללא ספק אחת המכוניות היפות בסגמנט, עם קווים נקיים ונוכחות כביש שגורמת לה להיראות יקרה יותר ממה שהיא באמת.
  • תא נוסעים איכותי ומעוצב: איכות החומרים, הגימור, והרכבה בתא הנוסעים מצוינים ומעניקים תחושה של ישיבה ברכב פרימיום.
  • חווית נהיגה מהנה ומחוברת: ההיגוי המדויק, המתלים המכוילים היטב וההתנהגות הדינמית הופכים את הנהיגה במאזדה 3 לחוויה מספקת עבור מי שמעריך נהיגה.
  • יחידת הנעה זריזה ויעילה (מנוע וגיר): מנוע ה-2.0 ליטר מספק ביצועים טובים למדי, והשילוב עם תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית קלאסית מספק תחושה לינארית ונעימה יותר לעומת חלק מהמתחרות עם תיבות אחרות.
  • אבזור בטיחות עשיר: הרכב מצויד בחבילת מערכות ADAS מקיפה (ברמות גימור רבות), ובנוסף זכה לציונים גבוהים ב-מבחני בטיחות רשמיים.
  • אמינות מוכחת: מאזדה נחשבת ליצרן אמין, והדגם לרוב אינו סובל מ-בעיות או תקלות כרוניות נפוצות.

XI. חסרונות

  • מרווח מוגבל במושב האחורי: בהשוואה למתחרות רבות בסגמנט, המאזדה 3 פחות מרווחת מאחור, במיוחד מבחינת מרווח לרגליים ולראש.
  • צריכת דלק פחות טובה מהמתחרות ההיברידיות: גרסת ה-2.0 ליטר אינה חסכונית כמו רכבים היברידיים נפוצים בסגמנט, וצריכת הדלק בפועל עשויה להיות גבוהה יחסית בנהיגה לא רגועה.
  • ראות מוגבלת לאחור (בגרסת האצ’בק): קורות C העבות וקו החלונות העולה מגבילים את שדה הראייה בעת נסיעה לאחור ותמרונים.
  • מערכת מולטימדיה שאינה תומכת מגע בנסיעה: אמנם זו החלטה מודעת של מאזדה, אך תפעול המערכת באמצעות חוגה בלבד בזמן נהיגה עשוי להיות פחות נוח או אינטואיטיבי עבור חלק מהמשתמשים המורגלים למסכי מגע.
  • נוחות נסיעה עשויה להיות נוקשה על כבישים משובשים: כיול המתלים המכוון גם ליכולת דינמית בא על חשבון שיכוך מהמורות אולטימטיבי על סוגי אספלט גרועים במיוחד.

XII. השוואה למתחרים מרכזיים

כפי שציינו במבוא, המאזדה 3 מתמודדת בסגמנט צפוף ותחרותי במיוחד.
בהשוואה לטויוטה קורולה, המתחרה המרכזית והנמכרת ביותר בישראל, המאזדה 3 מציעה חווית נהיגה מעורבת יותר, עיצוב חיצוני ותא נוסעים יוקרתיים ואיכותיים יותר, ומנוע 2.0 ליטר חזק יותר מגרסאות הבנזין הלא היברידיות של הקורולה.
מאידך, הקורולה ההיברידית מציעה צריכת דלק נמוכה משמעותית ואמינות מוכחת של המערכת ההיברידית, ולרוב גם מרווח פנימי מעט טוב יותר במושב האחורי.
הבחירה בין השתיים תלויה במידה רבה בסדרי העדיפויות: חיסכון בדלק ופרקטיות מירבית (קורולה היברידית), לעומת דגש על עיצוב, איכות, ונהיגה (מאזדה 3).

מתחרה מרכזית נוספת היא יונדאי i30 (או קיה פורטה, שהן אחיות פלטפורמה).
ה-i30 לרוב תציע חבילה מאוזנת יותר במחיר אטרקטיבי, עם מרווח פנים טוב, אבזור נדיב (לעיתים יותר מהמאזדה במחיר זהה), וצריכת דלק סבירה (במנועי ה-1.6 או הטורבו 1.4).
המאזדה 3 עולה עליה בתחושת האיכות הפנימית, באיכות החומרים, ולטעמנו גם בחווית הנהיגה ואיכות ההיגוי.
ה-i30 פונה לקהל רחב וממוצע יותר, בעוד המאזדה 3 פונה למי שמחפש משהו מעט שונה, מוקפד ומהנה יותר לנהיגה, גם במחיר של פשרות מסוימות (מרווח אחורי, צריכת דלק).
גם מול סקודה אוקטביה או פולקסווגן גולף, המאזדה 3 מציעה תפיסה שונה – פחות פרקטית או שימושית מבחינת מרווח תא מטען ופנים (אוקטביה), אך לרוב עם תחושת איכות פנימית גבוהה יותר ותא נהג ממוקד יותר. הגולף דומה יותר למאזדה 3 בתחושת הפרימיום ובאיכות הגימור, אך לרוב יקרה יותר ומציעה אופי נהיגה מעט שונה.

XIII. סיכום ומסקנות (פסק דין)

התרשמות כוללת וקהל יעד מתאים

המאזדה 3 2.0 ליטר היא מכונית משפחתית קומפקטית עם אישיות ברורה.
היא לא מנסה להיות הטובה ביותר בכל קטגוריה, אלא מציעה חבילה ממוקדת ששמה דגש על עיצוב, איכות, וחווית נהיגה.
ההתרשמות הכוללת היא של רכב שמנסה לטפס מעל הסגמנט שלו, להציע תחושה של רכב יוקרתי יותר במחיר נגיש יחסית.
היא מצליחה בכך במידה רבה בזכות תא הנוסעים המעולה שלה, איכות החומרים והגימור, והאופן בו היא נוסעת ומרגישה על הכביש.

האם כדאי לקנות מאזדה 3? התשובה תלויה במידה רבה במי אתם ומה סדרי העדיפויות שלכם.
המאזדה 3 מתאימה במיוחד למי שמחפש מכונית משפחתית שנראית ומרגישה מצוין, שמעריך איכות חומרים גבוהה, ושנהנה לנהוג ורוצה רכב שמספק חיבור טוב לכביש.
היא יכולה להתאים ליחידים, זוגות, או משפחות עם ילד אחד או שניים שאינם זקוקים למקסימום מרווח במושב האחורי או בתא המטען (במיוחד בגרסת ההאצ’בק).
היא פחות מתאימה למי ששם את החיסכון המירבי בדלק בראש סדר העדיפויות (עדיף במקרה כזה לשקול גרסה היברידית של מתחרה), למי שזקוק למרווח אחורי נדיב במיוחד, או למי שמעדיף תפעול מלא של מערכות הרכב דרך מסך מגע בזמן נהיגה.

פסק דין סופי והמלצה

בסופו של דבר, המאזדה 3 2.0 ליטר מציעה אלטרנטיבה מרעננת בסגמנט المشפחתיות.
היא פשרה – היא מקריבה מעט פרקטיות (מרווח אחורי) וחיסכון בדלק (לעומת היברידיות) לטובת סטייל, איכות, וחווית נהיגה.
אם אתם אנשים שמעריכים את הדברים האלה, ומחפשים רכב שירגיש מיוחד יותר מהממוצע, ומוכנים להתפשר מעט על ההיבטים הפחות זוהרים – המאזדה 3 היא בהחלט אופציה מצוינת וכדאית לשקול ברצינות.
היא מומלצת בחום למי שמעריך רכב שאינו רק כלי תחבורה, אלא גם מקור להנאה מסוימת מהנהיגה, ועבורו ההשקעה בעיצוב ובאיכות הפנימית מצדיקה את הפשרות האחרות.

דילוג לתוכן