סקירה מקצועית על מאזדה 5 – חוות דעת, מחיר, צריכת דלק, בטיחות ועוד

ברוכים הבאים לפורטל הרכב PRK!
אנחנו כאן כדי לעזור לכם לעשות סדר בבלגן ולהבין לעומק את עולם הרכב הישראלי.
הפעם אנחנו צוללים לתוך קטגוריה ספציפית שהייתה פופולרית מאד בעבר ועודנה רלוונטית בשוק היד שנייה: המיניוואנים הקומפקטיים.
בזמנו, הם הציעו פתרון מעולה למשפחות שצריכות קצת יותר מקום מבלי לקנות רכב גדול ויקר מדי.
היום, בעידן שבו רכבי הפנאי (SUV) שולטים ביד רמה, המיניוואנים הקומפקטיים אמנם ירדו מהכותרות כרכבים חדשים, אבל הם בהחלט אופציה מעניינת בשוק המשומשות.
אחד הדגמים הבולטים בקטגוריה הזו, שזכה לפופולריות רבה גם בישראל בזמנו, הוא המאזדה 5.
Mazda 5, או כמו שהיא מוכרת גם בכינויים פחות רשמיים כמו “מאזדה חמש”, היא מכונית מסוג MPV (Multi-Purpose Vehicle), כלומר רכב רב תכליתי.
היא יוצרה על ידי יצרנית הרכב היפנית מאזדה (Mazda) בין השנים 2005 ל-2015 (או 2017 בשווקים מסוימים כמו יפן וטייוואן עבור הדור האחרון).
בישראל, היא נמכרה בעיקר בדור השני שלה (2010-2015), והפכה להיות בחירה נפוצה בקרב משפחות בזכות תצורת ה-6 או 7 מושבים הייחודית שלה והדלתות האחוריות ההזזה.
אז מה שווה המאזדה 5 בשנת 2025, כשהיא כבר נמכרת אך ורק בשוק היד שנייה?
האם היא עדיין אופציה טובה למשפחות?
מהן נקודות החוזק והחולשה שלה ביחס למתחרות מאותה תקופה, כמו טויוטה ורסו (Toyota Verso), סיטרואן C4 גראנד פיקאסו (Citroën C4 Grand Picasso) או פורד גראנד C-MAX (Ford Grand C-MAX)?
בסקירה המעמיקה הזו, נצלול לכל ההיבטים החשובים של המאזדה 5, כפי שהיא רלוונטית לרוכשים פוטנציאליים בישראל נכון לאפריל 2025.
נבחן את העיצוב, תא הנוסעים, הטכנולוגיה (או היעדרה…), יחידות ההנעה הנפוצות בישראל, חווית הנהיגה, נושא הבטיחות שכל כך חשוב היום, וכמובן – את נושא ה*מחיר* בשוק המשומשות.
נציג את ה*יתרונות* וה*חסרונות* המרכזיים שלה, נדבר על *תקלות* או *בעיות* נפוצות שכדאי להיות מודעים אליהן ברכב בגילה, ונשווה אותה ל*בהשוואה* למתחרותיה.
בסוף, ניתן *פסק דין* ברור שיעזור לכם להחליט *האם כדאי לקנות* מאזדה 5 משומשת, ולמי היא מתאימה במיוחד.
אז בואו נצא לדרך.

II. עיצוב חיצוני: פונקציה מעל פורמה (אבל עם טוויסט יפני)

פילוסופיה עיצובית ורושם כללי

המאזדה 5, במיוחד בדור השני שלה (ה-CW), היא קודם כל רכב פונקציונלי.
העיצוב החיצוני שלה לא נועד לזעזע או להכתיב טרנדים, אלא לשרת מטרה ברורה: מקסום המרחב הפנימי והנגישות.
עם זאת, מאזדה השתדלה להכניס בה קצת יותר אישיות ודינמיות מאשר מיניוואנים אחרים מאותה תקופה שנראו לעיתים כקופסאות משעממות.
היא עוצבה בהשראת שפת העיצוב Nagare (יפנית ל”זרימה”) של מאזדה דאז, שהתבטאה בקווי מתאר גליים על הדלתות הצדדיות.
היום, בפרספקטיבה של 2025, העיצוב שלה נראה כמובן שמרני ופחות מודרני, אבל הוא עדיין נעים לעין ולא מיושן באופן קיצוני.
יש לה נוכחות כביש צנועה יחסית, והמידות שלה קומפקטיות למדי ביחס לרכב שיכול להסיע 6 או 7 נוסעים.
היא בהחלט לא נראית כמו רכב מסחרי, וזה יתרון למשפחות.

אלמנטים עיצוביים מרכזיים

בחזית, המאזדה 5 מציגה את גריל “חיוך” המזוהה של מאזדה מאותה תקופה, בשילוב פנסים ראשיים גדולים יחסית שמשתלבים היטב בקווים הכלליים.
זהו מראה אדיב וידידותי, המתאים לאופי המשפחתי של הרכב.
הפרופיל הוא המאפיין הבולט ביותר, כמובן, בזכות הדלתות האחוריות ההזזה.
הדלתות האלה, שנעות על מסילה (לרוב גלויה, אם כי משתלבת יחסית טוב בעיצוב), הן גיים-צ’יינג’ר אמיתי למשפחות עם ילדים קטנים או במושבי בטיחות.
פתיחה רחבה במקומות צרים, כניסה ויציאה נוחות – זה פשוט עובד.
קווי המתאר הגליים שהוזכרו קודם מוסיפים עניין ויזואלי מהצד, ומונעים מהפרופיל להיות משעמם מדי.
החלק האחורי מעוצב בפשטות יחסית, עם פנסים אופקיים גדולים ודלת תא מטען רחבה.
אין כאן דרמות עיצוביות מיוחדות, הכל מכוון לפונקציונליות וגישה נוחה לתא המטען.

חישוקים ופרטים נוספים

המאזדה 5 ששווקה בישראל הגיעה לרוב עם חישוקי פלדה פשוטים עם כיסוי פלסטיק ברמות הגימור הבסיסיות, או חישוקי סגסוגת קלה (מגנזיום) פשוטים יחסית ברמות הגימור הגבוהות יותר.
הגדלים הנפוצים היו 16 או 17 אינץ’.
חשוב לבדוק את מצב החישוקים והצמיגים ברכב משומש, שכן החלפת צמיגים היא הוצאה לא מבוטלת וחישוקים עקומים עלולים להעיד על בלאי או נזקים.
סך הכל, העיצוב החיצוני של המאזדה 5 הוא עיצוב של רכב פונקציונלי שעוצב בצורה נעימה ובלי יומרות ספורטיביות או יוקרתיות.
הוא נראה מתאים לייעודו כרכב משפחתי שימושי.

III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח: בית על גלגלים (קומפקטי)

אווירה כללית וקונספט עיצובי

כשנכנסים לתא הנוסעים של המאזדה 5, האווירה הכללית היא של פשטות ופרקטיות.
עיצוב הדשבורד הוא פונקציונלי, עם קווים נקיים ובלי יותר מדי אלמנטים מורכבים.
הקונספט העיצובי הוא די שמרני וטיפוסי למאזדה מאותה תקופה, עם פוקוס על הנדסת אנוש טובה וגישה נוחה לפקדים החשובים.
הכל נמצא איפה שהייתם מצפים שיהיה, וזה יתרון משמעותי בשימוש יומיומי.
אין כאן מסכי ענק או גימיקים עיצוביים מודרניים, אבל יש תחושה של סביבת נהג ונוסעים שתוכננה לשימוש משפחתי אינטנסיבי.

איכות חומרים והרכבה

איכות החומרים במאזדה 5 היא, ובכן, תואמת את תקופתה ואת מיצובה כמיניוואן עממי.
רוב הדשבורד וחיפויי הדלתות עשויים מפלסטיק קשיח יחסית.
בחלקים העליונים של הדשבורד ובחיפויי הדלתות הקדמיות ניתן למצוא לעיתים פלסטיק רך יותר למגע, שמעניק תחושה מעט משודרגת.
ברמות גימור גבוהות יותר ייתכנו גימורים דמויי אלומיניום או פסנתר שחור כדי לשבור את המונוטוניות.
ההרכבה בדרך כלל סולידית למדי, ומאזדה ידועה במוניטין טוב בתחום זה.
ברכב משומש משנתונים ישנים, צפויים כמובן סימני בלאי טבעיים על החומרים, ואולי גם קרקושים קלים מחלקים שונים.
חשוב לבדוק במיוחד את אזור הדלתות ההזזה, שכן המנגנונים והאטמים שלהם עשויים להתבלות עם הזמן.
סך הכל, איכות החומרים במאזדה 5 אינה יוקרתית, אבל היא נראית עמידה ונועדה לעמוד בשימוש יומיומי של משפחה.

הנדסת אנוש ונוחות תפעול

הנדסת האנוש במאזדה 5 היא נקודת זכות משמעותית.
הכל מונח בצורה הגיונית ואינטואיטיבית.
בקרת האקלים (מערכת מיזוג אוויר) נשלטת על ידי כפתורים ובוררים פיזיים, שהם הרבה יותר קלים לתפעול תוך כדי נהיגה ממסכי מגע מודרניים.
מערכת השמע הבסיסית פשוטה לתפעול אף היא.
הראות החוצה טובה יחסית בזכות שטח חלונות גדול ועמדת נהיגה גבוהה.
המושבים הקדמיים בדרך כלל נוחים מספיק לנסיעות קצרות ובינוניות, ומציעים תמיכה סבירה.

מושבים ומרווח פנימי

המאזדה 5 הוצעה בישראל בעיקר בתצורת 6 מושבים או 7 מושבים.
תצורת 6 המושבים, שהייתה די ייחודית, כללה שני מושבי קפטן בשורה השנייה ומעבר נוח לשורה השלישית.
בחלק מהגרסאות עם 6 המושבים, מאזדה שילבה מערכת Karakuri שהפכה את משענת היד המרכזית בשורה השנייה למושב קטן נוסף (סה”כ 7), או הסתירה תא אחסון.
המושבים בשורה השנייה ניתנים להזזה על מסילות ולהטיה של משענת הגב, מה שמאפשר גמישות מסוימת לחלוקת המרווח בין השורה השנייה לשלישית.
המרווח בשורה השנייה טוב מאד עבור שני נוסעים מבוגרים (או שלושה ילדים בגרסת ה-7 מושבים).
השורה השלישית, לעומת זאת, מתאימה בעיקר לילדים קטנים או לנסיעות קצרות מאד של מבוגרים.
המרווח לרגליים שם מוגבל, וגם הכניסה והיציאה, למרות הדלתות ההזזה, דורשות קצת גמישות.
מרווח הראש בכל המושבים בדרך כלל טוב.

נפח תא מטען ושימושיות

נפח תא המטען במאזדה 5 תלוי משמעותית בתצורת המושבים.
כאשר כל שבעת המושבים בשימוש, נפח תא המטען סמלי למדי ומספיק בקושי לכמה תיקי קניות קטנים.
זה חיסרון ברור אם אתם מתכננים נסיעה עם 7 נוסעים וציוד.
כאשר המושבים בשורה השלישית מקופלים (פעולה פשוטה יחסית), נפח תא המטען גדל משמעותית והופך למרווח ושימושי מאד, עם סף הטענה נמוך ופתח רחב בזכות דלת תא המטען הגדולה.
קיפול השורה השנייה יוצר חלל הטענה עצום שמתאים גם להובלת פריטים גדולים.
השימושיות של תא המטען ושל המרווח הפנימי היא אחת מנקודות החוזק המרכזיות של המאזדה 5.
הדלתות ההזזה מקלות מאד על כניסה ויציאה מהרכב במקומות חניה צרים, ועל קשירת ילדים במושבי בטיחות.
יש גם תאי אחסון קטנים ושימושיים הפזורים בתא הנוסעים, כמו תאי אחסון תחת המושבים בשורה השנייה (תלוי ברמת הגימור).

IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה: פשטות של פעם

מערכות טכנולוגיות ואבזור נוחות

כשמדברים על טכנולוגיה במאזדה 5, חשוב לזכור שמדובר ברכב שעיקרו תוכנן לפני יותר מעשור.
הטכנולוגיה כאן היא בסיסית למדי ביחס לסטנדרטים של 2025.
האבזור מתמקד בעיקר בפריטי נוחות בסיסיים שהיו נפוצים באותה תקופה.
בקרת אקלים (לרוב ידנית, ולעיתים מפוצלת ברמות גימור גבוהות), חלונות חשמל, מראות צד חשמליות, נעילה מרכזית – זה פחות או יותר הבסיס.
בחלק מרמות הגימור הגבוהות יותר ניתן למצוא בקרת שיוט (לרוב לא אדפטיבית), חימום מושבים קדמיים, ולעיתים גג שמש (לא פנורמי בדרך כלל).
מערכות כמו כניסה והנעה ללא מפתח היו נדירות או לא קיימות בדגמים ששווקו בישראל.

מערכת מולטימדיה ולוח מחוונים

מערכת המולטימדיה המרכזית, אם בכלל ניתן לקרוא לה כך, היא בדרך כלל רדיו דיסק פשוט עם תצוגת מידע קטנה ולא צבעונית.
דגמים מסוימים, בעיקר ברמות גימור גבוהות יותר או עם חבילות אופציונליות, יכללו מסך מגע קטן יחסית (בגודל של 5-7 אינץ’) שתפקד בעיקר כממשק למערכת השמע ולמחשב הדרך.
התצוגה אינה חדה או איכותית בסטנדרטים של היום, ומהירות התגובה איטית.
מערכות הפעלה מודרניות כמו Apple CarPlay או Android Auto אינן נתמכות באופן מקורי.
קישוריות סמארטפונים מוגבלת בדרך כלל לחיבור AUX, ולעיתים גם חיבור USB בדגמים מאוחרים יותר.
בלוטות’ לדיבורית היה אופציה שקיימת בחלק מהדגמים.
לוח המחוונים הוא אנלוגי ברובו, עם מד מהירות, מד סל”ד, מחווני דלק וחום מנוע, וביניהם מסך קטן (בדרך כלל מונוכרומטי) שמציג מידע ממחשב הדרך הבסיסי.
אין כאן לוח מחוונים דיגיטלי או אפשרויות התאמה אישית מתקדמות.

מערכת שמע

מערכת השמע הסטנדרטית במאזדה 5 היא בסיסית למדי.
היא מורכבת ממספר רמקולים בודדים ומספקת איכות שמע סבירה לחדשות ורדיו, אך לא לצליל עשיר או איכותי.
ברמות גימור גבוהות יותר או בחבילות אופציונליות, ייתכן וקיימת מערכת שמע משודרגת עם יותר רמקולים, אך גם היא לא תהיה ברמה של מערכות שמע יוקרתיות מרכבים מודרניים.
לסיכום פרק הטכנולוגיה והאבזור: המאזדה 5 מציעה אבזור בסיסי ופונקציונלי שתואם את שנת הייצור שלה.
מי שמחפש גאדג’טים, מסכים מתקדמים, קישוריות עשירה או מערכות עזר לנהג – יצטרך לחפש במקום אחר (או ברכב חדש/חדש יותר).
עם זאת, הפשטות הזו עשויה להיות יתרון עבור מי שמעדיף פקדים פיזיים ותפעול קל וברור.

V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה: סוס עבודה יפני

מנוע וביצועים בישראל

המאזדה 5 ששווקה בישראל הגיעה בעיקר עם מנוע בנזין אחד: מנוע 2.0 ליטר בטכנולוגיית MZR של מאזדה.
מנוע זה, ארבעה צילינדרים בטור, הפיק בדרך כלל הספק של סביב 144-150 כוחות סוס (תלוי שנתון וגרסה) ומומנט מרבי של כ-18 קג”מ.
הוא שודך בדרך כלל ל*גיר* אוטומטי פלנטרי עם 5 *הילוכים*.
נתוני התאוצה הרשמיים 0-100 קמ”ש עמדו על כ-11.5-12 שניות, נתון שהיה סביר לגודל ומשקל הרכב בתקופתו, אך בהחלט לא ספורטיבי.
בנהיגה יומיומית, המנוע מספק ביצועים סבירים לתנועה עירונית ובינעירונית רגועה.
הוא מרגיש מספיק חזק לנסיעות עם משפחה קטנה וקצת ציוד, אך עם עומס מלא של נוסעים וציוד, הוא עלול להרגיש קצת מתאמץ, במיוחד בעליות.
תאוצות הביניים לעקיפה דורשות תכנון מראש, וה*גיר* האוטומטי, למרות שהוא אמין בדרך כלל, אינו המהיר או החלק ביותר.
אין למאזדה 5 גרסאות היברידיות או חשמליות – היא רכב בנזין קלאסי. לכן ההתייחסות היא רק ל*צריכת דלק*.

צריכת דלק – המציאות הישראלית

נושא *צריכת דלק* הוא נקודה חשובה לכל רכב, ובמיוחד לרכבים משומשים שבהם עלויות התחזוקה והדלק מהוות חלק משמעותי מההוצאות הכוללות.
בעוד שרכבים חשמליים מדברים על *צריכת אנרגיה* בקוט”ש/100 ק”מ, ומונח ה*צריכת דלק* עבורם הוא למעשה חיפוש נפוץ המעיד על הרצון להשוות עלויות ריצה – במאזדה 5 מדובר בדלק נוזלי אמיתי.
נתוני היצרן עבור המאזדה 5 היו אופטימיים כרגיל (בסביבות 1:12-1:13 ק”מ/ליטר לפי תקן ה-NEDC הישן).
במציאות הישראלית, עם פקקים, עליות וירידות, ונהיגה עם מזגן תמיד פועל, *צריכת הדלק* הריאלית של המאזדה 5 נוטה להיות פחות מרשימה.
בעיר, צפו לנתונים סביב 1:7 עד 1:9 ק”מ/ליטר, תלוי בצפיפות התנועה וסגנון הנהיגה.
בנסיעה בינעירונית רגועה, אפשר להגיע לנתונים טובים יותר, סביב 1:10 עד 1:11 ק”מ/ליטר.
בשילוב של נהיגה עירונית ובינעירונית, הממוצע יעמוד לרוב על כ-1:9 עד 1:10 ק”מ/ליטר.
זו אינה *צריכת דלק* יוצאת דופן לטובה או לרעה עבור רכב בגודל ובגיל הזה, אך היא בהחלט גבוהה יותר מרכבים מודרניים (ובפרט היברידיים או חשמליים).
יש לקחת זאת בחשבון בעת חישוב עלויות התחזוקה הכוללות.

VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש: נוחות וביטחון

נוחות נסיעה ובידוד רעשים

המאזדה 5 תוכננה בראש ובראשונה כרכב משפחתי נוח, ובתחום נוחות הנסיעה היא מספקת בדרך כלל.
המתלים שלה מכוילים לצד הרך יחסית, והיא מצליחה לספוג היטב את מרבית השיבושים והמהמורות בדרכים עירוניות ישראליות.
נסיעה על כבישים בינעירוניים סלולים היטב נוחה ושלווה.
עם זאת, על דרכים משובשות במיוחד או בעת מעבר על פסי האטה גדולים, ייתכן ותורגש טלטלה מסוימת.
בידוד הרעשים במאזדה 5 הוא ממוצע לקטגוריה ולשנתונים שלה.
רעשי מנוע נשמעים היטב בעת תאוצה חזקה, רעשי רוח מתחילים להיות מורגשים במהירויות בינעירוניות גבוהות, ורעשי כביש (בעיקר מאספלט מחוספס) נוכחים אף הם.
הם אינם בלתי נסבלים, אך בהחלט ישנם רכבים מודרניים ושקטים יותר.

התנהגות דינמית ותחושת היגוי

אל תצפו מהמאזדה 5 להיות מכונית ספורטיבית.
היא מיניוואן משפחתי, וההתנהגות הדינמית שלה מכוילת לבטיחות ויציבות.
ההיגוי קל יחסית, מה שמקל על התמרון בעיר ובחניות, אך הוא לא מספק יותר מדי משוב מהכביש ומרגיש מעט מנותק.
זוויות גלגול בפניות קיימות ומורגשות, אך הן אינן דרמטיות והרכב נשאר יציב ובטוח כל עוד לא דוחקים אותו לקצה.
אחיזת הכביש טובה בנסיעה רגילה, והרכב צפוי ויציב.
במהירויות גבוהות, המאזדה 5 שומרת על יציבות כיוונית טובה יחסית, אך רגישה לרוחות צד (כמו רבים מהרכבים הגבוהים).
הבלמים מספקים בדרך כלל עוצמת בלימה טובה, ותחושת הדוושה לינארית. אין כאן רגנרציה, כמובן, שכן זהו רכב בנזין ללא יכולות חשמליות.

תמרון בעיר

קלות התמרון בעיר היא יתרון משמעותי של המאזדה 5.
המידות שלה קומפקטיות יחסית למיניוואן, ההיגוי קל, והראות החוצה טובה.
גם רדיוס הסיבוב סביר.
כל אלה הופכים את הנהיגה והחניה בסביבה עירונית לפשוטות יחסית.
בסך הכל, חווית הנהיגה במאזדה 5 היא חוויה של רכב נוח, בטוח וצפוי, המיועד לשינוע רגוע של משפחה.
היעדר *גיר* ידני (בישראל שווקה כמעט רק אוטומטית) וה*הילוכים* האוטומטיים הופכים את הנהיגה לפשוטה ונוחה, גם אם לא דינמית במיוחד.

VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג: מבט לאחור

מבחני בטיחות וציון Euro NCAP

כשמדברים על בטיחות ברכב משומש משנתונים ישנים יחסית, חשוב להבדיל בין הבטיחות הפסיבית (חוזק המרכב, מספר כריות אוויר) לבין הבטיחות האקטיבית (מערכות עזר לנהג מתקדמות).
המאזדה 5 בדורה השני קיבלה ציון של 5 כוכבים במבחני בטיחות רשמיים של Euro NCAP בשנה שבה נבחנה (2010).
זה היה ציון מרבי ומכובד מאד באותה תקופה.
היא השיגה תוצאות טובות בהגנה על נוסעים מבוגרים וילדים, והגנה סבירה על הולכי רגל.
חשוב להדגיש שקריטריוני ה*מבחני בטיחות* וה*מבדקי בטיחות* של Euro NCAP השתנו והפכו מחמירים יותר עם השנים, במיוחד בכל הנוגע למערכות עזר לנהג.
רכב שמקבל היום 5 כוכבים מציע רמה אחרת לגמרי של הגנה אקטיבית ופסיבית מרכב שקיבל 5 כוכבים ב-2010.

מערכות עזר לנהג (ADAS)

וכאן מגיעה נקודת התורפה המשמעותית של המאזדה 5 בהשוואה לרכבים מודרניים: היעדר מוחלט או כמעט מוחלט של מערכות עזר לנהג (ADAS).
בעוד שרכבים חדשים ב-2025 מגיעים כסטנדרט עם בלימת חירום אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מת ועוד – המאזדה 5 מתקופתה לא כללה את המערכות הללו.
האבזור הבטיחותי הפעיל הסתכם לרוב בבקרת יציבות (ESP) ובקרת משיכה (TCS), מערכות שהפכו לחובה באירופה ובישראל רק בשנים מאוחרות יותר.
גם מספר כריות האוויר (לרוב 6) היה סטנדרטי לתקופתה.
העובדה שהמאזדה 5 קיבלה 5 כוכבים ב-2010 מעידה על כך שהיא הייתה בטוחה יחסית *לתקופתה* מבחינה מבנית והגנה פסיבית.
אך בהשוואה לרכב מודרני, היא מפגרת משמעותית בתחום הבטיחות האקטיבית.
רוכשים של מאזדה 5 משומשת צריכים להיות מודעים לכך שהם מוותרים על שכבת הגנה משמעותית שמערכות ADAS מספקות היום.
ישנן חברות שמתקינות מערכות התרעה (כמו מובילאיי) ברכבים ישנים, וזו אופציה שכדאי לשקול להוסיף, אך היא אינה מספקת את אותה רמת הגנה כמו מערכות מובנות מהיצרן.

IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל): מה שווה היום מאזדה 5 משומשת?

כמה עולה מאזדה 5 בישראל?

השאלה המרכזית עבור רוכשים של רכב משומש היא כמובן *כמה עולה*.
נכון לאפריל 2025, המאזדה 5 נמכרת אך ורק בשוק היד השנייה בישראל.
ה*מחיר* שלה משתנה משמעותית בהתאם לשנת הייצור, הקילומטראז’, מצב הרכב (מכאני וקוסמטי), מספר הידיים, רמת הגימור, והאם עברה תאונות או טיפולים שוטפים כראוי.
מכיוון שהרכב אינו נמכר יותר כחדש, אין לו *מחירון* יצרן רשמי.
מחיר השוק נקבע על פי היצע וביקוש, ועל פי מחירונים פופולריים בשוק היד שנייה בישראל, כמו מחירון לוי יצחק או יד2.
טווח ה*מחיר* עבור מאזדה 5 מהדור השני (2010-2015) נע בדרך כלל בין עשרות אלפי שקלים בודדים (עבור שנתונים ראשונים עם קילומטראז’ גבוה או במצב פחות טוב) ועד סביב 30,000-40,000 ש”ח (עבור שנתונים אחרונים במצב מעולה ועם קילומטראז’ נמוך יחסית).
זהו טווח *מחיר* נמוך יחסית, שהופך אותה לאופציה אטרקטיבית למשפחות עם תקציב מוגבל המחפשות רכב מרווח.

רמות גימור עיקריות בישראל וההבדלים ביניהן

המאזדה 5 שווקה בישראל במספר רמות גימור עיקריות. השמות והאבזור המדויק עשויים להשתנות מעט בין שנתונים, אך בדרך כלל ניתן למצוא רמות גימור כמו “קומפורט” (Comfort) ו”לאקשרי” (Luxury) או “אקזקיוטיב” (Executive).
* רמת גימור קומפורט (Comfort): זו בדרך כלל רמת הגימור הבסיסית. היא כוללת את האבזור הסטנדרטי שצוין קודם: מיזוג אוויר (לרוב ידני), חלונות ונעילה חשמליים, רדיו דיסק בסיסי. היא נוטה להגיע עם חישוקי פלדה. תצורת המושבים עשויה להיות 7.
* רמות גימור גבוהות יותר (Luxury/Executive): רמות אלו הוסיפו פריטי אבזור כגון: בקרת אקלים מפוצלת, חישוקי סגסוגת קלה, פנסי ערפל, שליטה מההגה על מערכת השמע, מחשב דרך מורחב יותר, ולעיתים בקרת שיוט, חימום מושבים קדמיים ואפילו גג שמש. תצורת המושבים עשויה להיות 6 או 7, תלוי שנתון וגרסה.
חשוב לוודא מה בדיוק כוללת רמת הגימור ברכב ספציפי שבו מתעניינים, שכן ייתכנו הבדלים קטנים.

אחריות ועלויות תחזוקה

נכון ל-2025, האחריות המקורית מהיצרן על המאזדה 5 כבר פגה מזמן (היא ניתנה לשלוש שנים בדרך כלל).
מי שרוכש רכב כזה, רוכש אותו AS-IS.
ניתן לשקול רכישת אחריות צד שלישי (מכירה) מחברות חיצוניות, אך זו בדרך כלל אחריות מוגבלת מאד שמכסה רק חלקים מסוימים ולתקופה קצרה.
עלויות התחזוקה השוטפת של המאזדה 5 סבירות עבור רכב יפני מאותה תקופה.
חלקי חילוף מקוריים או חלופיים זמינים יחסית.
טיפולים שוטפים (החלפת שמנים, פילטרים) אינם יקרים במיוחד במוסכים כלליים.
עם זאת, כמו בכל רכב משומש, ובוודאי רכב בגיל כזה, יש לקחת בחשבון הוצאות בלתי צפויות עבור *תקלות* ו*בעיות* שעלולות לצוץ עקב בלאי טבעי.

תקלות ובעיות נפוצות

מהידע הנצבר משוק היד השנייה ו*חוות דעת גולשים* (ומוסכניקים), המאזדה 5 נחשבת בדרך כלל לרכב אמין יחסית.
עם זאת, אין רכב חף מ*תקלות*, במיוחד לאחר עשור ויותר על הכביש.
*בעיות* נפוצות שיכולות לצוץ בדגם הזה ובשנתונים האלה כוללות:
* מערכת *הילוכים* אוטומטית: למרות שה*גיר* האוטומטי נחשב עמיד, כמו כל *גיר* אוטומטי ישן, הוא עלול לפתח *בעיות* לאחר קילומטראז’ גבוה או אם לא טופל כראוי (החלפת שמן *גיר*). סימנים כמו החלפות *הילוכים* קשות, החלקה, או רעשים חריגים מחייבים בדיקה.
* מערכת הקירור: רדיאטורים, צינורות ומשאבות מים עלולים להתבלות. התחממות יתר היא *תקלה* שחשוב למנוע.
* מתלים: בולמי זעזועים, תפוחי פרונט וגומיות עלולים להתבלות, במיוחד בהתחשב במצב הכבישים בארץ.
* דלתות הזזה: מנגנוני ההזזה, הרצועות או החשמל (אם אוטומטיות) עלולים לדרוש טיפול לאחר שנים של שימוש. גם האטמים סביב הדלתות האלה יכולים להתבלות ולהוביל לחדירת רעש או מים.
* חשמל ומחשבי רכב: כמו בכל רכב מודרני יחסית, ייתכנו *בעיות* הקשורות לחיווט, חיישנים או מחשב הרכב, אם כי לרוב לא *בעיות* סדרתיות חמורות.
חשוב מאד לבצע בדיקה מקיפה לפני רכישת מאזדה 5 משומשת (או כל רכב משומש), רצוי במכון בדיקה או במוסך אמין, כדי לזהות *בעיות* קיימות ולהעריך את עלויות התיקון הצפויות.
עלות *תיקונים* יכולה להשפיע משמעותית על ה*מחיר* האמיתי שתשלמו לאורך זמן.

X. יתרונות: למה לבחור במאזדה 5?

  • דלתות הזזה אחוריות: זהו כנראה היתרון הגדול והמשמעותי ביותר של המאזדה 5, במיוחד למשפחות עם ילדים קטנים. קלות הגישה לרכב במקומות חניה צרים, קשירה נוחה של ילדים במושבי בטיחות – זה פשוט משנה את חוקי המשחק היומיומיים.
  • שימושיות וגמישות תא הנוסעים: בין אם זו תצורת 6 המושבים הייחודית עם המעבר המרכזי, או האפשרות לקפל את השורה השלישית ליצירת תא מטען גדול – המאזדה 5 מציעה גמישות מרשימה ויכולת הסעה של עד 6-7 נוסעים (גם אם בצפיפות מסוימת בשורה האחורית).
  • מוניטין אמינות יפני: למרות שמדובר ברכב ותיק, למאזדה יש מוניטין טוב של אמינות מכאנית. המנוע וה*גיר* האוטומטי נחשבים לעמידים יחסית בטיפול נכון, והרכב פחות מועד ל*תקלות* אלקטרוניקה מורכבות בהשוואה לחלק מהמתחרים האירופאים שלו מאותה תקופה.
  • הנדסת אנוש פשוטה וברורה: פקדים פיזיים, תפעול אינטואיטיבי, ראות טובה – הופכים את הנהיגה והשימוש במערכות הבסיסיות לקלים ונוחים, גם ללא היכרות מוקדמת עם הרכב.
  • מחיר רכישה נמוך בשוק היד שנייה: בשל גילו והירידה בפופולריות קטגוריית המיניוואנים הקומפקטיים, ה*מחיר* של מאזדה 5 משומשת נמוך יחסית, ומאפשר למשפחות עם תקציב מוגבל להיכנס לרכב מרווח יחסית.

XI. חסרונות: נקודות חולשה שכדאי לדעת

  • מחסור במערכות בטיחות אקטיביות (ADAS): כנראה החיסרון המשמעותי ביותר בסטנדרטים של 2025. היעדר מערכות כמו בלימת חירום אוטונומית או שמירה על נתיב הופך אותה לפחות בטוחה באופן אקטיבי מרכבים מודרניים, גם אם קיבלה 5 כוכבים במבחני בטיחות בזמנה.
  • צריכת דלק גבוהה יחסית לסטנדרטים מודרניים: מנוע ה-2.0 ליטר בשילוב הגיר האוטומטי בן 5 ההילוכים אינו שיא היעילות. צפו ל*צריכת דלק* ריאלית של כ-1:9-1:10 ק”מ/ליטר בממוצע, מה שעלול להכביד על תקציב הדלק בשימוש אינטנסיבי.
  • טכנולוגיה ואבזור מיושנים: מערכת מולטימדיה בסיסית, לוח מחוונים אנלוגי, היעדר קישוריות מתקדמת – מי שמחפש את הגאדג’טים והמסכים הגדולים של רכבים חדשים יתאכזב.
  • מושב שורה שלישית מוגבל: בעוד שהרכב מציע 6 או 7 מקומות ישיבה, השורה השלישית מתאימה בעיקר לילדים קטנים ולנסיעות קצרות. היא אינה נוחה או מרווחת למבוגרים.
  • בלאי טבעי ופוטנציאל ל*תקלות* עקב גיל: למרות האמינות המצופה, רכב בגיל כזה חשוף יותר ל*בעיות* שנובעות מבלאי חלקים, במיוחד במערכות כמו המתלים, מערכת הקירור, או מנגנוני הדלתות ההזזה. יש לקחת בחשבון הוצאות תחזוקה ותיקונים בלתי צפויים.

XII. בהשוואה למתחרים מאותה קטגוריה

המאזדה 5 התחרתה בזמנה מול מגוון מיניוואנים קומפקטיים בשוק הישראלי.
בין המתחרים העיקריים ניתן למצוא את הטויוטה ורסו, הסיטרואן C4 גראנד פיקאסו, וגם את הפורד גראנד C-MAX.
*בהשוואה* לטויוטה ורסו, המאזדה 5 בלטה בזכות הדלתות ההזזה והגמישות הפנימית (במיוחד בגרסאות ה-6 מושבים), בעוד שהורסו הציעה לעיתים תחושה מעט יותר סולידית ומוניטין אמינות אולי אפילו גבוה יותר (אך ללא קסם הדלתות ההזזה). הוורסו לרוב הגיעה בתצורת 7 מושבים קלאסית.
*בהשוואה* לסיטרואן C4 גראנד פיקאסו, המאזדה 5 הייתה פשוטה יותר טכנולוגית ומבחינת עיצוב פנים, בעוד הפיקאסו הציעה עיצוב פנים עתידני יותר (לא כולם אהבו את זה), אבזור עשיר יותר בחלק מהגרסאות, ונוחות נסיעה גבוהה אף יותר בזכות מתלים רכים במיוחד (אך לעיתים על חשבון התנהגות כביש). הפיקאסו לרוב הגיעה בתצורת 7 מושבים עם גישה פחות נוחה לשורה האחורית מדלתות ההזזה של המאזדה 5.
*בהשוואה* לפורד גראנד C-MAX, גם כאן נתקלנו בדלתות הזזה, אבל הפורד נחשבה לרוב לבעלת התנהגות כביש מעט יותר דינמית מהמאזדה (פורד ידועה בתחום זה). ה*גיר* של הפורד (רובוטי כפול מצמדים בדגמים מסוימים) היה לעיתים מקור ל*בעיות* אמינות, בעוד ה*גיר* האוטומטי הרגיל של המאזדה נחשב אמין יותר בטווח הארוך. מבחינת מרווח וגמישות, שתיהן היו דומות יחסית.
בסופו של דבר, היתרון המובהק של המאזדה 5 היה ונשאר הדלתות ההזזה והשילוב הייחודי של 6 מושבים עם מעבר נוח. היא פחות טכנולוגית וחסכונית בחלקים מסוימים לעומת מתחרותיה, אבל מפצה על כך במוניטין אמינות טוב יחסית ובפונקציונליות משפחתית שקשה למצוא ברכבים אחרים מאותה תקופה ובאותו *מחיר*.

XIII. סיכום ומסקנות: פסק דין – האם כדאי לקנות?

התרשמות כוללת וסיכום היתרונות והחסרונות

המאזדה 5, כפי שהיא נמכרת בשוק היד השנייה בישראל נכון לאפריל 2025, היא תזכורת נעימה לתקופה שבה מיניוואנים קומפקטיים היוו פתרון פופולרי למשפחות.
היא לא יומרנית, לא מרגשת, והיא לחלוטין לא עדכנית מבחינה טכנולוגית או בטיחותית בסטנדרטים של היום.
אבל היא עדיין מציעה חבילה פונקציונלית מאד במחיר רכישה נמוך.
הדלתות ההזזה הן היתרון המובהק שלה, הופכות אותה לשימושית להפליא לשינוע יומיומי של ילדים.
היא מרווחת מספיק (לרוב) בשתי השורות הראשונות, גמישה מבחינת סידור מושבים ותא מטען (כשלא משתמשים בשורה השלישית), ויש לה מוניטין אמינות סביר בהחלט עבור רכב בגילה.
מצד שני, היא לא חסכונית ב*צריכת דלק*, האבזור שלה בסיסי, ומעל לכל – היא חסרה את מערכות הבטיחות האקטיביות שהפכו לסטנדרט והכרחיות ב-2025.
יש לקחת בחשבון גם את עלויות התחזוקה והתיקונים הפוטנציאליים של רכב ותיק.

למי היא מתאימה ולמי פחות? האם כדאי לקנות?

אז *האם כדאי לקנות* מאזדה 5 משומשת בשנת 2025? התשובה תלויה מאד בצרכים ובתקציב שלכם.
המאזדה 5 מתאימה במיוחד ל:
* משפחות עם תקציב רכישה מוגבל שזקוקות לרכב מרווח ושימושי עם 6 או 7 מקומות.
* הורים לילדים קטנים שמסתמכים על מושבי בטיחות ומעריכים מאד את הנוחות והפשטות של דלתות הזזה.
* מי שמעדיף פשטות מכאנית והנדסת אנוש ברורה על פני גאדג’טים ומערכות אלקטרוניות מורכבות שעלולות להתקלקל.
* מי שמכיר את הפוטנציאל ל*תקלות* ברכב ישן ומוכן להשקיע בתחזוקה שוטפת ואולי גם בתיקונים בלתי צפויים.
היא פחות מתאימה ל:
* מי שמחפש את רמת הבטיחות האקטיבית הגבוהה ביותר עם כל מערכות העזר לנהג המודרניות.
* מי שמחפש רכב חסכוני מאד ב*צריכת דלק* – המאזדה 5 אינה אלופת החיסכון.
* מי שמחפש רכב עם אבזור טכנולוגי עשיר, מסכי מגע גדולים וקישוריות סמארטפונים מובנית.
* מי שזקוק למקום מרווח קבוע בשורה השלישית עבור מבוגרים או נסיעות ארוכות.

המלצה סופית

אם אתם משפחה צעירה או גדולה יחסית, עם תקציב מוגבל, והצרכים העיקריים שלכם הם מרווח, שימושיות יומיומית (במיוחד כניסה ויציאה קלה לילדים בזכות דלתות ההזזה) ומוניטין אמינות סביר – המאזדה 5 המשומשת יכולה להיות אופציה משתלמת.
עם זאת, חובה לבצע בדיקה מקיפה ומעמיקה של הרכב לפני הרכישה כדי לוודא את מצבו המכאני ולהיות מוכנים להוצאות תחזוקה ותיקונים עקב הגיל והקילומטראז’.
היא דורשת פשרות משמעותיות בתחומי הבטיחות האקטיבית, צריכת הדלק והאבזור המודרני.
אך ב*מחיר* הנכון, היא מציעה פתרון פרקטי ויעיל למי שפונקציונליות היא בראש סדר העדיפויות, והיא בהחלט יכולה לשמש כסוס עבודה משפחתי נאמן לשנים נוספות.

דילוג לתוכן