ברוכים הבאים לפורטל הרכב PRK!
אנחנו כאן כדי לצלול לעומקם של גלגלים, מנועים וכל מה שביניהם.
הפעם על המוקד:
אחד הרכבים הפופולריים ביותר על כבישי ישראל בשנים האחרונות.
שחקן חיזוק משמעותי בקטגוריית ה-SUV הקומפקטי.
רכב שמצליח ללכת על קו דק.
הוא משלב בין פרקטיות למשפחה לבין נופך של יוקרה עממית ותחושת נהיגה מהנה.
קבלו את ה-Mazda CX-5.
ה-Mazda CX-5, שמוכרת באנגלית גם כ-Mazda CX-5, עברה מאז השקתה הראשונה בשנת 2012 מספר גלגולי דור ועדכוני אמצע חיים.
היא מהווה עמוד תווך משמעותי בהיצע של מאזדה העולמית.
גם ובעיקר בישראל.
היא ממוקמת בקטגוריה הצפופה של רכבי פנאי שטח קומפקטיים.
קטגוריה שמהווה את ליבת שוק הרכב הישראלי.
ה-CX-5 מתמודדת בה מול יריבות ותיקות וחזקות.
היא מנסה לבדל את עצמה באמצעות דגש על איכות חומרים, עיצוב מוקפד ותחושת נהיגה שמזכירה מכונית פרייבט.
קצת יותר מרוב המתחרות.
בשוק הישראלי, ה-CX-5 מתחרה ראש בראש מול שחקניות מרכזיות.
אפשר למנות כאן את יונדאי טוסון (Hyundai Tucson).
וגם את קיה ספורטאז’ (Kia Sportage).
וגם את טויוטה ראב 4 (Toyota RAV4).
וכן, גם שחקניות אירופאיות כמו פולקסווגן טיגואן (Volkswagen Tiguan).
ובעשור האחרון, גם רבות מסין.
ה-CX-5 ממוצבת לרוב מעט גבוה יותר מחלק מהמתחרות הקוריאניות מבחינת תפיסת מותג ואיכות נתפסת.
היא מציעה חבילה שפונה למשפחות.
אבל גם לכאלה שמחפשים קצת יותר “רכב”.
כזה שמגיב טוב יותר, שמרגיש מוצק ובנוי היטב.
קהל היעד הוא מגוון.
הוא כולל משפחות צעירות עם ילד אחד או שניים.
וגם זוגות מבוגרים יותר שמחפשים רכב נוח עם תנוחת ישיבה גבוהה.
בסקירה המקיפה הזו, נצלול לכל אספקט של ה-Mazda CX-5.
החל מהעיצוב החיצוני שעדיין מצליח להיראות רענן.
דרך תא הנוסעים, הטכנולוגיה, יחידות ההנעה, חווית הנהיגה, בטיחות, וכמובן – ההיבט הכלכלי.
נדבר על כמה עולה, על המחירון המקובל, על רמות הגימור השונות המשווקות בישראל.
נפרט את היתרונות והחסרונות המרכזיים שלה.
לבסוף, נענה על השאלה הגדולה: האם כדאי לקנות Mazda CX-5 בשנת 2025?
ונערוך השוואה קצרה למתחרות.
גם נתייחס לחוות דעת גולשים שכבר הספיקו לנהוג ולהכיר את הרכב.
II. עיצוב חיצוני: קו אבולוציוני אלגנטי
העיצוב החיצוני של ה-Mazda CX-5 הוא דוגמה מצוינת לפילוסופיית העיצוב “קודו” (Kodo – Soul of Motion) של מאזדה.
זו פילוסופיה ששמה דגש על תנועה, אלגנטיות ומינימליזם מחושב.
מאזדה לא נוטה למהפכות עיצוביות דרמטיות בין דור לדור או גם בעדכוני אמצע החיים.
היא מעדיפה ליטוש עדין של קווים קיימים.
לשפר את הפרופורציות.
לשדרג פרטים קטנים שהופכים את המראה הכולל למודרני יותר.
וכך גם ב-CX-5.
הדור הנוכחי ועדכוניו שמרו על הצללית המוכרת והאלגנטית.
אך קיבלו נגיעות שהפכו אותם למשוכללים ומעודנים יותר.
בחזית, הגריל המוכר של מאזדה הפך רחב ובולט יותר.
הוא מחובר בצורה הרמונית ליחידות התאורה הצרות.
הפנסים הקדמיים קיבלו חתימת LED חדשה ומודרנית.
הם תורמים למראה חד וממוקד.
עיצוב הפגוש הקדמי נקי ופחות עמוס בקווים.
הוא משדר תחושה של רוחב ויציבות.
מהצד, ה-CX-5 שומרת על צללית קופה-לייט.
קו הגג יורד בעדינות לכיוון האחורי.
קו המותניים מטפס כלפי מעלה.
זה יוצר מראה דינמי וזורם.
בתי הגלגלים מודגשים אך לא בצורה מוגזמת.
הם מאכלסים חישוקי גלגלים.
בישראל לרוב תפגשו אותה עם חישוקים בגודל 17 או 19 אינץ’.
העיצובים שלהם לרוב אלגנטיים ותואמים את המראה הכללי של הרכב.
החלק האחורי של ה-CX-5 גם הוא עבר ליטוש.
הפנסים האחוריים עוצבו מחדש.
הם צרים ומודרניים יותר.
הם מקושרים לפעמים באמצעות פס כרום דקיק ברמות גימור גבוהות.
הפגוש האחורי נקי יחסית.
הוא משלב פתחי מפלט כפולים.
זה מוסיף נופך קל של ספורטיביות.
גם ללא ספוילר גדול או אלמנטים קיצוניים אחרים.
העיצוב הכללי של ה-CX-5 לא צועק “אני כאן”.
הוא מעודן, אלגנטי ואינו מתיישן מהר.
הנוכחות שלו על הכביש מוצקה ונעימה לעין.
מידותיו הפיזיות סטנדרטיות לקטגוריה.
אורך של כ-4.55 מטרים ורוחב של כ-1.84 מטרים.
הן מאפשרות תמרון סביר בעיר.
ומספקות מרווח פנים טוב יחסית למתחרות מסוימות.
III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח: אווירה יוקרתית בפשטות
הכניסה לתא הנוסעים של ה-Mazda CX-5 תמיד מעניקה תחושה של שיפור.
זאת בהשוואה לרכבים עממיים יותר.
האווירה הכללית נקייה, מודרנית ומכוונת ליוקרה.
לא יוקרת פאר נוצצת.
אלא יוקרה מאופקת, איכותית ונעימה למגע.
הקונספט העיצובי של תא הנוסעים נאמן גם הוא לפילוסופיית מאזדה.
מינימליזם מרוכז נהג.
כל הפקדים נמצאים במקום הגיוני ונגיש.
לוח המחוונים והמסך המרכזי ממוקמים בצורה שמאפשרת לנהג לשמור את העיניים על הכביש.
הנדסת האנוש ברובה טובה מאוד.
איכות החומרים היא אחד היתרונות הבולטים של ה-CX-5.
ברוב חלקי הדשבורד העליון והדלתות הקדמיות תפגשו חומרים רכים ונעימים למגע.
יש שימוש נרחב בפלסטיק איכותי.
ברמות גימור גבוהות יותר יש שימוש בעור.
ולפעמים גם בגימורי עץ או אלומיניום אמיתיים.
איכות ההרכבה מצוינת.
הכל מרגיש מוצק.
אין קרקושים או רעידות גם בנסיעה על דרכים משובשות.
זו לא איכות של רכבי יוקרה מגרמניה.
אבל היא בהחלט מעל הממוצע בקטגוריית ה-SUV הקומפקטי ה”עממי”.
הנדסת האנוש, כאמור, טובה ברובה.
אך יש כמה דברים שכדאי לשים לב אליהם.
מסך המולטימדיה המרכזי אינו מסך מגע בזמן נהיגה.
הוא נשלט באמצעות גלגלת ופקדים בקונסולה המרכזית.
זה דורש הסתגלות קלה.
אך לטענת מאזדה, זה נועד לשפר את הבטיחות ולאפשר תפעול ללא הסחת דעת.
הפקדים של בקרת האקלים פיזיים.
זה יתרון לדעת רבים.
כי זה מאפשר תפעול קל ומהיר ללא צורך לחפש בתפריטים.
הראות החוצה טובה יחסית לקטגוריה.
עמודי A אינם עבים מדי.
חלונות הצד גדולים.
השמשות האחורית גדולה מספיק.
מצלמת הרוורס (לרוב כסטנדרט) ומצלמות היקפיות (ברמות גימור גבוהות) מסייעות מאוד בתמרון.
נוחות המושבים הקדמיים טובה מאוד.
הם תומכים ומספקים נוחות גם בנסיעות ארוכות.
ברמות גימור גבוהות תמצאו מושבים חשמליים עם זיכרונות וחימום/אוורור.
שורת המושבים האחורית מציעה מרווח רגליים וראש טוב לשני מבוגרים.
שלושה מבוגרים ישבו בצפיפות מסוימת.
מרווח הכתפיים מספק בדרך כלל.
נוחות המושב האחורי סבירה בהחלט לנסיעות משפחתיות.
נפח תא המטען של ה-CX-5 עומד על כ-500 ליטרים.
זה נתון תחרותי.
אך לא מהגדולים בקטגוריה.
הוא שימושי למדי.
צורתו רבועה ונוחה להטענה.
סף ההטענה אינו גבוה מדי.
יש אפשרויות עיגון למטען.
וברמות גימור מסוימות גם פתרונות אחסון נוספים כמו תא כפול או רשתות.
הוא יספיק לצרכים של רוב המשפחות הצעירות.
עגלות ילדים גדולות או כמות עצומה של מזוודות אולי ידרשו קצת יותר תכנון.
IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה: פחות גימיקים, יותר מהות
מאזדה לרוב לא נמצאת בחזית המהפכה הטכנולוגית המנצנצת.
היא מעדיפה להתמקד בטכנולוגיות שעובדות היטב ותורמות לחווית הנהיגה והשימוש היומיומי.
זה לא אומר שה-CX-5 חסרה אבזור.
להיפך.
מערכת המולטימדיה המרכזית מבוססת לרוב על מסך בגודל 8 עד 10.25 אינץ’.
איכות התצוגה טובה.
היא בהירה וקריאה.
מהירות התגובה של המערכת סבירה.
היא לא הכי מהירה בשוק.
אבל היא גם לא איטית ומתסכלת.
מבנה התפריטים לוגי יחסית.
אבל השליטה באמצעות הגלגלת דורשת כאמור הסתגלות.
יש תמיכה בקישוריות סמארטפונים.
Apple CarPlay ו-Android Auto לרוב כלולים.
ברמות גימור גבוהות יותר, הקישוריות יכולה להיות אלחוטית.
זה יתרון משמעותי.
איכות העוזר הקולי (דרך הסמארטפון המחובר) תלויה כמובן במכשיר ובתוכנה.
לוח המחוונים עבר גם הוא שינויים עם השנים.
ברמות גימור בסיסיות יותר תמצאו שילוב של שעונים פיזיים ומסך מידע קטן.
ברמות גימור גבוהות יותר, או בדגמים עדכניים יותר, תמצאו לוח מחוונים דיגיטלי מלא.
הגודל שלו יכול להשתנות (לרוב בסביבות 7-10 אינץ’).
הוא מציע אפשרויות תצוגה שונות.
ניתן להתאים אותו אישית במידה מסוימת.
זה נראה מודרני יותר.
אבל מאזדה עדיין שומרת על פשטות יחסית בהשוואה ללוחות מחוונים דיגיטליים במתחרות מסוימות.
זה עניין של העדפה אישית.
מערכת השמע הסטנדרטית טובה יחסית למקובל בקטגוריה.
ברמות גימור גבוהות, מאזדה מציעה בדרך כלל מערכת שמע משודרגת מבית Bose.
מערכת זו מספקת איכות צליל טובה בהרבה.
היא מומלצת לחובבי מוזיקה.
אבזור נוחות מרכזי משתנה כמובן לפי רמת גימור.
תפגשו בקרת אקלים מפוצלת (לרוב כסטנדרט).
חימום ואוורור מושבים קדמיים.
חימום מושבים אחוריים.
גג שמש (לא פנורמי מלא בדרך כלל).
מפתח חכם לכניסה והנעה ללא מפתח.
דלת תא מטען חשמלית.
הד-אפ דיספליי (HUD) המקרין מידע על השמשה הקדמית.
מאזדה שומרת על רשימת אבזור תחרותית ביחס למחיר ורמות הגימור המוצעות בישראל.
V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק: פשטות יעילה
בישראל, ה-Mazda CX-5 שווקה ומשווקת בעיקר עם מנועי בנזין אטמוספריים (ללא טורבו).
זה בניגוד למגמה העולמית של מנועי טורבו קטנים יותר.
המנועים הנפוצים ביותר הם בנזין 2.0 ליטר ו-2.5 ליטר.
מנוע ה-2.0 ליטר (Skyactiv-G) מספק לרוב בסביבות 165 כוחות סוס ומומנט של כ-21 קג”מ.
מנוע ה-2.5 ליטר מספק בסביבות 194 כוחות סוס ומומנט של כ-25.5 קג”מ.
שני המנועים משודכים לתיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית (גיר) עם 6 הילוכים.
מאזדה דבקה בתיבת הילוכים אוטומטית קלאסית.
לא גיר כפול מצמדים.
לא גיר רציף (CVT).
היא טוענת שזה מספק תחושה טבעית וקשר ישיר יותר בין הנהג לרכב.
נתוני התאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש משתנים כמובן בין המנועים.
מנוע ה-2.0 ליטר משיג את המשימה בכ-10 שניות.
מנוע ה-2.5 ליטר מהיר יותר ועושה זאת בכ-8.5 שניות.
הביצועים אינם מסעירים במיוחד.
אבל הם מספקים בהחלט לנהיגה יומיומית.
תחושת הכוח לינארית וחלקה.
אין את ה”בום” של מנוע טורבו בסל”ד נמוך.
אלא אספקת כוח מתקדמת ככל שעולים בסל”ד.
תאוצות ביניים לעקיפה דורשות לעיתים קיקדאון (לחיצה עד הסוף על דוושת הגז) מצד תיבת ההילוכים.
אבל הגיר פועל בצורה חלקה והגיונית.
הוא מוריד הילוכים מהר יחסית.
ההיעדר של גיר כפול מצמדים אולי פוגע מעט בחיסכון בדלק או בביצועים האולטימטיביים.
אבל הוא תורם לאמינות נתפסת ונוחות בנהיגה עירונית.
הילוכים מועברים בצורה חלקה וללא מורגש.
ומה לגבי צריכת דלק?
זו נקודה שדורשת התייחסות ריאלית.
נתוני היצרן הרשמיים (WLTP) מדברים על כ-13-14 קילומטר לליטר עבור מנוע ה-2.0 ליטר.
ועל כ-12-13 קילומטר לליטר עבור מנוע ה-2.5 ליטר.
במציאות הישראלית, ובנהיגה ממוצעת שמשלבת עיר ובינעירוני, המספרים יהיו נמוכים יותר.
צפו לכ-9-11 קילומטר לליטר במנוע ה-2.0 ליטר.
ולכ-8-10 קילומטר לליטר במנוע ה-2.5 ליטר.
צריכת הדלק של ה-CX-5 אינה יוצאת דופן לטובה בהשוואה למתחרות עם מנועי טורבו קטנים או מערכות היברידיות.
היא סבירה.
אבל מי שמחפש חיסכון אולטימטיבי בדלק כנראה יצטרך לשקול אופציה היברידית.
או רכב חשמלי (שם מדובר על צריכת אנרגיה בקוט”ש).
אגב, רבים עדיין מחפשים “צריכת דלק” גם בהקשר של רכב חשמלי, למרות שזה לא המונח המדויק.
זה מראה כמה המונח הזה מושרש בתודעה.
VI. טעינה (לרכב פלאג-אין/חשמלי): לא רלוונטי לדגם המוכר
ה-Mazda CX-5 המשווקת בישראל היא רכב עם מנוע בעירה פנימית בלבד.
אין בה אפשרויות פלאג-אין היברידי (PHEV) או חשמלי מלא (BEV) בדורות ובמנועים המוכרים שלה בישראל.
לכן, סעיף זה שעוסק בחוויית טעינה, קצבי טעינה (AC/DC), זמני טעינה וסוגי מחברים אינו רלוונטי ישירות לסקירה זו על ה-CX-5 הסטנדרטית.
בעוד שיצרנים אחרים מציעים גרסאות היברידיות, פלאג-אין או חשמליות בקטגוריה זו, מאזדה בחרה להתמקד ב-CX-5 ביחידות הנעה בנזין אטמוספריות.
פלטפורמות חדשות יותר של מאזדה (כמו ה-CX-60 או CX-80) מציעות כן אפשרויות הנעה מחושמלות.
אבל ה-CX-5 נכון למועד סקירה זו (אפריל 2025, בהתייחס לדגם המוכר והנמכר בישראל) אינה חלק מהמגמה הזו.
לכן, לבעלי CX-5 אין צורך לדאוג לעמדות טעינה, זמני טעינה או אפליקציות לניהול טעינה.
הם ממלאים דלק ונוסעים.
VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש: הג’יפון שמרגיש מכונית
אחד היתרונות המרכזיים והמפורסמים של ה-Mazda CX-5 הוא חווית הנהיגה שלה.
מאזדה שמה דגש רב על מה שהיא מכנה “ג’ין-באי איטאי” (Jinba Ittai).
זה מושג יפני שמתאר את אחדות הרוכב והסוס.
הכוונה היא שהרכב מגיב בצורה טבעית ואינטואיטיבית לפקודות הנהג.
גם אם לא כולם ירגישו “אחדות” מוחלטת, בהחלט מורגש שה-CX-5 שונה מרוב מתחרותיה בקטגוריה.
נוחות הנסיעה טובה בדרך כלל.
בנסיעה עירונית ובינעירונית על כבישים סלולים היטב, ה-CX-5 מציעה נסיעה נינוחה ושקטה.
המתלים סופגים היטב את רוב שיבושי הכביש.
היא לא מרחפת מעל פגמים כמו חלק מרכבי הפנאי הרכים יותר.
אבל היא גם לא קופצנית או קשה.
על דרכים משובשות יותר או עקביות, נוחות הנסיעה עלולה להיפגע מעט.
במיוחד בגרסאות עם חישוקי 19 אינץ’.
אך בסך הכל, היא מציעה איזון מוצלח בין נוחות לשליטה.
רמת בידוד הרעשים השתפרה לאורך הדורות ובעדכונים.
בדגם הנוכחי, בידוד רעשי מנוע טוב למדי.
במנועים האטמוספריים אין את הרעש האופייני למנועי טורבו קטנים במאמץ.
רעשי רוח מורגשים במהירויות גבוהות.
אך לא בצורה מוגזמת.
רעשי כביש ותגלגל נוכחים.
אך הם סבירים לקטגוריה.
בסך הכל, תא הנוסעים שקט ונעים ברוב תנאי הנהיגה.
ההתנהגות הדינמית היא גולת הכותרת.
ה-CX-5 אינה מכונית ספורט.
אבל היא מרגישה הרבה יותר נטועה ומדויקת מרוב הג’יפונים.
תחושת ההיגוי טובה מאוד.
הוא משקול כראוי.
הוא מדויק.
והוא מספק משוב סביר מהכביש.
זה לא נפוץ בקטגוריה הזו.
אחיזת הכביש גבוהה.
ה-CX-5 שומרת על קו הפנייה בצורה מרשימה.
זווית הגלגול בפניות מרוסנת.
הרכב לא רוכן בצורה משמעותית.
הוא נותן תחושת ביטחון גבוהה בפניות.
תחושת הבלמים לינארית ומדויקת.
קל לדייק את עוצמת הבלימה.
העובדה שזהו רכב בנזין קלאסי אומר שאין לו רגנרציה משמעותית כמו ברכבים היברידיים או חשמליים.
יציבות כיוונית במהירויות גבוהות מצוינת.
ה-CX-5 נוסעת ישר ויציב.
היא לא דורשת תיקוני היגוי תכופים.
קלות התמרון בעיר טובה.
רדיוס הסיבוב סביר.
ההיגוי קל מספיק במהירויות נמוכות.
מצלמות וחיישנים עוזרים מאוד בחניה.
תיבת ההילוכים האוטומטית עם 6 הילוכים תורמת גם היא לחוויה.
הילוכים מועברים בצורה חלקה.
בניגוד לגיר רציף שעלול לגרום לתחושת “מריחה”.
ובניגוד לחלק מתיבות כפולות המצמדים שעלולות להיות קופצניות בפקקים.
הגיר הקלאסי של מאזדה אולי פחות חסכוני או מהיר בזמני העברת הילוכים קיצוניים.
אבל הוא אמין ונוח לשימוש יומיומי.
VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג: חזק בציונים, יעיל בשטח
נושא הבטיחות מקבל תשומת לב רבה ב-Mazda CX-5.
הרכב זכה לציונים גבוהים במבחני בטיחות רשמיים.
בדרך כלל, הוא מקבל ציון מרבי של 5 כוכבים במבדקי בטיחות של ארגון Euro NCAP.
התוצאות בדרך כלל טובות בכל הקטגוריות: הגנה על נוסעים מבוגרים, הגנה על ילדים, הגנה על הולכי רגל ותפקוד מערכות עזר לנהג.
מבחני בטיחות אלו מצביעים על מבנה רכב קשיח ומתוכנן היטב.
הוא מפזר את אנרגיית הפגיעה בצורה יעילה במקרה של תאונה.
בנוסף למבנה הרכב, ה-CX-5 מצוידת בחבילת מערכות עזר לנהג מתקדמת (ADAS).
בישראל, רוב מערכות הבטיחות האקטיביות מגיעות כסטנדרט החל מרמות גימור בינוניות ומעלה, ולעיתים גם בבסיסיות.
בין המערכות המרכזיות תמצאו:
בלימת חירום אוטונומית (עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים).
בקרת שיוט אדפטיבית.
מערכת שמירה על נתיב הנסיעה (כולל תיקון אקטיבי).
מערכת ניטור שטחים מתים.
התרעת תנועה חוצה מאחור.
התרעת עייפות נהג.
וברמות גימור גבוהות יותר, גם מערכות כמו פנסי LED אדפטיביים מתקדמים.
תפקוד מערכות ה-ADAS בעולם האמיתי בדרך כלל טוב מאוד.
בקרת השיוט האדפטיבית פועלת בצורה חלקה ולא עצבנית מדי.
מערכת שמירה על נתיב אולי לא מרכזת את הרכב בצורה אבסולוטית במרכז הנתיב כמו מערכות אחרות.
אבל היא מסייעת היטב בשמירה על הקו.
והיא לרוב פועלת בצורה עדינה.
מערכות ההתרעה השונות יעילות בהתראה על סכנות פוטנציאליות.
קל לתפעל את המערכות ולשלוט בהן דרך פקדים על ההגה.
מאזדה לא מנסה להיות פורצת דרך עם אוטונומיה מלאה.
היא מתמקדת במערכות שבאמת מסייעות לנהג ומגבירות את הבטיחות בנהיגה יומיומית.
זה מורגש בתפקודן.
הן לא מתערבות בצורה אגרסיבית מדי ללא צורך.
IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל): השקעה משתלמת?
אז כמה עולה Mazda CX-5 בישראל?
המחיר של ה-CX-5 משתנה כמובן בהתאם לרמת הגימור, יחידת ההנעה (2.0 או 2.5 ליטר) ושנתון הדגם.
הוא ממוקם בטווח מחירים תחרותי בקטגוריה.
אך לרוב הוא גבוה מעט יותר מהמתחרות הקוריאניות העממיות.
נכון לאפריל 2025, המחירים עבור דגם חדש ינועו לרוב בטווח שבין כ-170,000 ש”ח לרמות גימור בסיסיות יחסית (עם מנוע 2.0 ליטר) ועד לכ-200,000 ש”ח ואף יותר לרמות גימור גבוהות ומאובזרות (עם מנוע 2.5 ליטר או הנעה כפולה בחלק מהשנים/גרסאות).
המחירון הרשמי מתפרסם לרוב על ידי היבואן.
והוא משקף את המחיר המומלץ לצרכן.
חשוב לדעת שהמחיר “על הכביש” כולל אגרות רישוי והוצאות נוספות.
ההבדלים המרכזיים בין רמות הגימור נוגעים בעיקר לאבזור.
רמות גימור נפוצות בישראל כוללות לרוב את ה-Comfort, Luxury, Premium, ואף Special Edition למיניהן.
רמות הגימור הבסיסיות (Comfort) יכללו לרוב את אבזור הבטיחות המלא וחלק מאבזור הנוחות הבסיסי (בקרת אקלים, מסך מולטימדיה, קישוריות סמארטפון).
ככל שעולים ברמות הגימור, נוספים פריטים כמו ריפודי עור, מושבים חשמליים, גג שמש, מערכת שמע Bose, מצלמות היקפיות, חישוקי 19 אינץ’, ואבזרי נוחות ויוקרה נוספים.
הקפיצה במחיר בין רמות הגימור לרוב משקפת את התוספת באבזור.
תנאי האחריות על רכב חדש בישראל הם לרוב 3 שנים או 100,000 קילומטרים, המוקדם מביניהם.
זה סטנדרטי יחסית בשוק.
מכיוון שמדובר ברכב בנזין, אין אחריות סוללה נפרדת כמו ברכבים מחושמלים.
עלויות התחזוקה השוטפות של ה-CX-5 סבירות.
טיפולים תקופתיים מתבצעים לפי המלצת היצרן.
חלפים מקוריים של מאזדה לרוב אינם מהזולים בשוק.
אבל האמינות הכללית הטובה של הדגם מפחיתה את הסיכון ל תקלות או בעיות לא צפויות.
שווי השימוש (ירידת הערך) של ה-CX-5 נחשב לטוב יחסית בקטגוריה.
היא רכב מבוקש בשוק המשומשות.
זה הופך את ההשקעה בו לאטרקטיבית יותר לטווח ארוך.
בכל זאת, כמו כל רכב, תקלות עלולות לקרות.
לכן חשיבות האחריות היא משמעותית בשנים הראשונות.
ישנן מעט בעיות נפוצות ידועות בדגם לאורך השנים.
אבל אמינותו הכוללת נחשבת גבוהה בהשוואה למתחרים מסוימים.
X. יתרונות:
-
עיצוב ואווירה פנימית:
העיצוב החיצוני אלגנטי ואינו מתיישן מהר.
תא הנוסעים מעוצב היטב.
איכות החומרים וההרכבה גבוהה ביחס לקטגוריה העממית.
היא מעניקה תחושה יוקרתית יותר מרוב המתחרות. -
חווית נהיגה:
ה-CX-5 מציעה התנהגות כביש מהנה, מדויקת ובטוחה.
ההיגוי טוב.
היא מרגישה נטועה ויציבה.
היא שונה לטובה מרוב הג’יפונים ה”ספוגיים”. -
בטיחות:
ציון מרבי במבחני ריסוק רשמיים.
חבילת מערכות בטיחות אקטיביות מקיפה ויעילה.
תפקוד המערכות בעולם האמיתי טוב ועדין יחסית. -
מנועים ותיבת הילוכים:
המנועים האטמוספריים מספקים כוח לינארי וחלק.
תיבת 6 ההילוכים האוטומטית קלאסית.
היא אמינה יחסית.
והיא מספקת פעולה חלקה ונוחה בנהיגה יומיומית. -
אמינות ושווי שימוש:
מאזדה נחשבת למותג אמין.
ה-CX-5 נהנית ממוניטין אמינות טוב.
הביקוש בשוק המשומשות גבוה.
זה תורם לשווי שימוש טוב יחסית.
XI. חסרונות:
-
צריכת דלק:
מנועי הבנזין האטמוספריים, במיוחד ה-2.5 ליטר, אינם מהחסכוניים בקטגוריה.
בהשוואה למתחרות היברידיות או עם מנועי טורבו קטנים, צריכת הדלק גבוהה יותר בנהיגה יומיומית. -
ביצועים:
אף שהמנועים מספקים, הם אינם מסעירים.
אין את ה”בעיטה” האופיינית למנועי טורבו בהאצה ראשונית.
תאוצות ביניים לעיתים דורשות יותר מאמץ מהמנוע. -
מולטימדיה (שליטה):
שליטה במסך המולטימדיה באמצעות גלגלת בלבד בזמן נהיגה דורשת הסתגלות.
המסך אינו מגע פעיל בנסיעה.
זה יכול להיות פחות אינטואיטיבי לחלק מהנהגים. -
מרווח בתא מטען:
נפח תא המטען תחרותי.
אבל הוא אינו מהגדולים בקטגוריה.
משפחות גדולות או כאלה שצריכות להוביל ציוד רב עלולים למצוא אותו מעט קטן.
XII. בהשוואה למתחרים: עניין של איזון והעדפות
כפי שציינו במבוא, ה-Mazda CX-5 פועלת בקטגוריה עם תחרות עזה מאוד.
בהשוואה למתחרות כמו יונדאי טוסון וקיה ספורטאז’, ה-CX-5 לרוב מציעה תחושה יוקרתית יותר בתא הנוסעים ואיכות חומרים טובה יותר.
גם חווית הנהיגה וההתנהגות הדינמית שלה עדיפה באופן מורגש למי שמעריך אספקטים אלו.
אולם, הטוסון והספורטאז’ מציעות לרוב מגוון רחב יותר של יחידות הנעה (כולל היברידיות ופלאג-אין).
ולעיתים גם יותר אבזור מנצנץ או מרווח פנים ותא מטען מעט גדול יותר.
צריכת הדלק בדגמים ההיברידיים שלהן תהיה נמוכה משמעותית מזו של ה-CX-5.
בהשוואה לטויוטה ראב 4, ה-CX-5 מציעה לרוב עיצוב פנים נעים יותר לעין ופחות “עמוס” או פשוט.
גם כאן, חווית הנהיגה ב-CX-5 נחשבת לטובה יותר ודינמית יותר.
הראב 4 מצטיינת בעיקר באמינות אגדית, מנועים היברידיים יעילים מאוד (שתורמים ל צריכת דלק נמוכה משמעותית), ומרווח פנים ותא מטען גדולים יותר.
הראב 4 פחות מתאמצת להיות “מהנה לנהיגה” ויותר “אמינה ופרקטית לחיים”.
מול רכבים אירופאיים כמו פולקסווגן טיגואן, ה-CX-5 מתמודדת היטב.
הטיגואן מציעה לרוב מנועי טורבו גמישים וחסכוניים יותר, ותא נוסעים איכותי וסולידי.
ה-CX-5 לעיתים מעניקה תחושה מעט יותר מיוחדת או יוקרתית בחומרים, והתנהגות הכביש שלה ספורטיבית יותר.
גם המחיר של הטיגואן לרוב גבוה יותר בהשוואה לרמות גימור מקבילות ב-CX-5.
בסופו של דבר, ה-CX-5 ממוקמת איפשהו באמצע.
היא מציעה שילוב ייחודי של איכות, עיצוב וחווית נהיגה.
זאת על חשבון מרווח פנים אולטימטיבי או צריכת דלק נמוכה במיוחד בהשוואה למתחרות ההיברידיות.
XIII. סיכום ומסקנות: האם כדאי לקנות Mazda CX-5?
ה-Mazda CX-5 ממשיכה להיות אופציה אטרקטיבית מאוד בשוק ה-SUV הקומפקטי בישראל, גם בשנת 2025.
ההתרשמות הכוללת ממנה חיובית.
היא מציעה שילוב מוצלח של עיצוב חיצוני אלגנטי ופנים איכותי.
היא נעימה לשהייה.
והיא בנויה היטב.
אבל גולת הכותרת שלה נותרת חווית הנהיגה.
היא פשוט מרגישה “רכב” יותר.
היא מספקת תחושת ביטחון ושליטה.
זאת לצד נוחות נסיעה סבירה.
חבילת הבטיחות המקיפה והאמינות המוכחת שלה גם הן נקודות זכות משמעותיות.
בהשוואה ישירה למתחרות כמו יונדאי טוסון או קיה ספורטאז’, ה-CX-5 פונה לקהל שמעריך יותר את ה”איך זה מרגיש” ופחות את ה”כמה זה עולה לתדלק” או “כמה מקום יש בתא המטען”.
היא פחות פרקטית אולטימטיבית מהראב 4 ההיברידית.
אבל היא מרגישה פחות פלסטית ויותר מכונית.
האם כדאי לקנות Mazda CX-5? התשובה תלויה במי אתם ומה חשוב לכם.
אם אתם מחפשים SUV קומפקטי עם תחושת פרימיום, איכות חומרים גבוהה, ובעיקר – חווית נהיגה מהנה ומדויקת יחסית לקטגוריה – אז כן, בהחלט כדאי לשקול אותה ברצינות.
היא מתאימה למשפחות קטנות יותר (עד 2 ילדים).
היא מתאימה גם לזוגות שמחפשים נוחות וישיבה גבוהה.
אם צריכת הדלק היא בראש סדר העדיפויות.
או אם אתם צריכים את תא המטען הגדול ביותר או את מרווח הפנים המקסימלי.
או אם אתם חייבים את הטכנולוגיה הכי מתקדמת ומנצנצת בשוק.
אז ייתכן שמתחרות היברידיות, היברידיות פלאג-אין, או רכבים חשמליים יהיו מתאימים יותר עבורכם.
לסיכום, ה-Mazda CX-5 היא בחירה מצוינת למי שמחפש איזון בין פרקטיות יומיומית לבין איכות, סטייל, ובעיקר – חווית נהיגה מהנה.
היא אולי לא החסכונית או המרווחת ביותר.
אבל היא מפצה על כך בתחושה.
היא השקעה סולידית גם בגלל מוניטין האמינות ו שווי השימוש הטוב שלה.
מומלץ בחום לבצע נסיעת מבחן כדי לחוות את ההבדל בעצמכם.
ולקרוא חוות דעת גולשים נוספות בפורומים ובאתרים שונים לקבלת תמונה מלאה.