סקירה מקצועית על מיצובישי אאוטלנדר פלאג אין – חוות דעת, מחיר, צריכת דלק, בטיחות ועוד

ברוכים הבאים ל-PRK.

פורטל הרכב של ישראל.

היום אנחנו צוללים לעומק של אחד הרכבים הכי רלוונטיים בשוק המקומי.

רכב שמצליח לשלב בין עולמות.

ומציע פתרון היברידי ייחודי בקטגוריית הפנאי הגדולה.

על הכוונת שלנו הפעם: מיצובישי אאוטלנדר PHEV.

או בשמו המלא באנגלית: Mitsubishi Outlander PHEV.

אאוטלנדר.

שם מוכר ואהוב בישראל.

כבר שנים הוא איתנו.

אבל גרסת הפלאג-אין הייבריד שלו (Plug-in Hybrid Electric Vehicle).

היא סיפור אחר לגמרי.

פחות מוכר.

אבל אולי יותר מעניין.

ובטח יותר רלוונטי לעידן הנוכחי.

עידן שבו צריכת דלק הפכה לשיקול קריטי.

והאפשרות לנסוע על חשמל טהור.

לחסוך בבנזין.

ולהפחית זיהום.

קורצת ליותר ויותר ישראלים.

מיצובישי אאוטלנדר PHEV.

הוא למעשה גרסה מתקדמת של ה-SUV המשפחתי המוכר.

רק עם יחידת כוח כפולה.

מנוע בנזין.

ושני מנועים חשמליים.

שילוב שמקנה לו גמישות שלא תמצאו בהרבה רכבים אחרים בקטגוריה.

הוא מתחרה ישירות בדגמים כמו יונדאי סנטה פה היברידית או קיה סורנטו היברידית.

אבל מציע טוויסט אחר.

אפשרות לנהיגה חשמלית משמעותית.

לפני שמתניעים את מנוע הבנזין בכלל.

המיצוב שלו הוא כרכב פנאי גדול.

משפחתי.

שימושי.

עם דגש על יעילות.

וטכנולוגיה ידידותית לסביבה.

קהל היעד? משפחות בישראל.

בעיקר כאלה עם יכולת טעינה בבית או בעבודה.

שרוצות לצמצם את הוצאות הדלק.

ליהנות מביצועים חשמליים בשגרה העירונית.

אבל עדיין צריכות את הגמישות של מנוע בנזין לנסיעות ארוכות.

מבלי לדאוג לטווח.

בסקירה הזו.

נתעמק בכל פינה של האאוטלנדר PHEV.

מהעיצוב החיצוני.

ועד השאלה הגדולה.

האם כדאי לקנות אותו?

נעבור על היתרונות והחסרונות.

נתייחס לעלויות.

למערכות הבטיחות.

ולחווית הנהיגה בישראל.

נדבר על מחירון.

על צריכת אנרגיה ודלק.

על תקלות פוטנציאליות.

ועל מה אומרות חוות דעת גולשים אחרות.

I. מבוא: מיצובישי אאוטלנדר PHEV – היברידי מהשקע לישראל

מיצובישי אאוטלנדר PHEV אינו שחקן חדש בזירה העולמית, אך בישראל הוא תפס תאוצה משמעותית עם השנים, בעיקר הודות למודעות גוברת ליעילות ולחיסכון בעלויות הדלק, לצד תמריצי מיסוי שנועדו לעודד רכישת רכבים היברידיים וחשמליים. הדגם הנוכחי, מהדור האחרון של האאוטלנדר, מציג קפיצת מדרגה משמעותית לעומת הדורות הקודמים, הן מבחינה עיצובית והן מבחינה טכנולוגית.

הוא ממשיך את המסורת של מיצובישי ברכבי פנאי, קטגוריה בה יש ליצרן היפני ניסיון רב, ומציב את עצמו כחלופה מעניינת בתוך קטגוריית ה-SUV המשפחתיים הגדולים. בניגוד להרבה מתחרים שמציעים היברידיות רגילה, האאוטלנדר PHEV מתמקד באפשרות לנסיעה חשמלית לטווח משמעותי יחסית, מה שהופך אותו לרכב כמעט חשמלי לנסיעות קצרות ויומיומיות, עם מנוע בנזין כגיבוי לטווח ארוך. זהו פתרון שמתאים במיוחד למי שנוסע מרחקים קצרים לעבודה מדי יום, אך גם יוצא לנסיעות ארוכות בסופי שבוע או בחופשות, ורוצה לחסוך בעלויות הדלק ביומיום.

מתחרים מרכזיים לאאוטלנדר PHEV בשוק הישראלי כוללים, כאמור, רכבי פנאי היברידיים גדולים כמו יונדאי סנטה פה היברידית, קיה סורנטו היברידית, וכן רכבי פלאג-אין היברידי אחרים בקטגוריות מקבילות או סמוכות, כמו טויוטה ראב 4 פלאג-אין או אפילו דגמים פרימיום יותר כמו יונדאי טוסון פלאג-אין או קיה ספורטאז’ פלאג-אין, אם כי אלו לרוב מעט קטנים יותר או ממוצבים אחרת. האאוטלנדר PHEV מתבלט ביכולת הנסיעה החשמלית היחסית ארוכה שלו (עבור פלאג-אין) ובמימדים הפנימיים הנדיבים.

סקירה זו תספק ניתוח מעמיק של כל האספקטים של מיצובישי אאוטלנדר PHEV, החל מהמראה החיצוני, דרך תא הנוסעים, טכנולוגיה, יחידת הנעה וביצועים, סוגיית הטעינה החשמלית, חווית הנהיגה, רמת הבטיחות, וכמובן – המחיר בישראל, רמות הגימור ותנאי האחריות. ננסה לענות על השאלה המרכזית – האם האאוטלנדר PHEV באמת מקיים את ההבטחה ההיברידית שלו בשוק הישראלי, ולמי הוא מתאים במיוחד.

II. עיצוב חיצוני: נוכחות על הכביש

מיצובישי אאוטלנדר PHEV בדורו הנוכחי עבר מהפך עיצובי של ממש לעומת קודמיו. הוא מאמץ את שפת העיצוב העדכנית של מיצובישי, Dynamic Shield, שמקנה לו מראה הרבה יותר מודרני, אגרסיבי ונוכח על הכביש.

החזית נשלטת על ידי גריל גדול ומרשים בגימור כרום או שחור מבריק (תלוי ברמת גימור), המוקף באלמנטים דמויי מגן. יחידות התאורה מפוצלות – פנסי יום צרים ומעוצבים ממוקמים גבוה קרוב למכסה המנוע, ויחידות התאורה הראשיות, גדולות יותר, ממוקמות נמוך יותר בפגוש. סידור זה מעניק לפנים מראה ייחודי ומזוהה, ובהחלט עושה רושם.

מבט מהצד חושף צללית SUV קלאסית אך מודרנית. קו המותניים עולה מעט לכיוון החלק האחורי, וקו הגג משתפל בעדינות. יש שימוש מושכל באלמנטים כסופים או שחורים מבריקים המדגישים את קווי המתאר, במיוחד סביב החלונות. בתי הגלגלים גדולים ותפוחים, ומכילים חישוקי גלגלים בקוטר 18 או 20 אינץ’ (תלוי ברמת גימור) בעיצובים נאים שתורמים למראה הכללי.

החלק האחורי שומר על קווים נקיים יחסית. פנסים אחוריים צרים ומעוצבים מחוברים אופטית בפס דק, מה שמדגיש את רוחב הרכב. הפגוש האחורי גדול ומוצק, ותורם לתחושת היציבות. אין כאן פנסי ערפל אחוריים בולטים מדי או אגזוזים מזויפים, המראה הוא אלגנטי ונקי יחסית.

בסך הכל, האאוטלנדר PHEV בדור הנוכחי נראה גדול, מוצק ובעל נוכחות. הוא גדל במידותיו לעומת הדור היוצא, וממוקם היטב מבחינת גודל בקטגוריה של רכבי הפנאי הגדולים. הוא אינו מנסה להיות ספורטיבי מדי או עתידני, אלא שואף להקרין תחושת ביטחון, יציבות ושימושיות משפחתית – והוא בהחלט מצליח בכך. העיצוב החדש הוא ללא ספק שיפור דרמטי שתורם למשיכה הכללית של הדגם.

III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח: סלון על גלגלים?

הכניסה לתא הנוסעים של מיצובישי אאוטלנדר PHEV החדש מגלה עולם שונה לחלוטין מזה שהכרנו בדור הקודם. המראה הכללי הוא מודרני ונקי יותר, עם קווים אופקיים שמדגישים את רוחב התא ויוצרים תחושת מרחב.

האווירה הכללית נוטה לכיוון של נוחות ופונקציונליות, עם נגיעות שמנסות לשדר מעט יוקרה, בעיקר ברמות הגימור הגבוהות. איכות החומרים שודרגה משמעותית. אמנם לא מדובר בחומרים שישייכו אותו לקטגוריית הפרימיום הגרמנית, אבל בהשוואה למתחרים הישירים ובהשוואה לדורות קודמים, ניכר שיפור ניכר. חלקו העליון של הדשבורד עשוי מחומרים רכים ונעימים למגע, וגם בדיפוני הדלתות ובקונסולה המרכזית יש שימוש בחומרים איכותיים יחסית, לפחות באזורים הנגישים יותר.

איכות ההרכבה נראית מוצקה וטובה, הכל מרגיש מהודק במקומו ואין קרקושים מיותרים גם בנסיעה על כבישים משובשים. הנדסת האנוש לרוב טובה למדי. פקדי בקרת האקלים פיזיים וקלים לתפעול, ולחצנים פיזיים חשובים נוספים (כמו אלו של מצבי הנהיגה או הטעינה) ממוקמים באופן נגיש. המסך המרכזי נמצא במקום טוב בראש הדשבורד.

המושבים הקדמיים נוחים ומציעים תמיכה טובה לגב, גם בנסיעות ארוכות. ברמות הגימור הגבוהות הם מגיעים עם כיוונון חשמלי, חימום ואף אוורור. המושבים האחוריים מציעים גם הם נוחות טובה ומרווח נדיב מאוד. מרווח הרגליים מצוין, ומרווח הראש מספק בהחלט גם לנוסעים גבוהים. רוחב המושב האחורי מאפשר ישיבה של שלושה מבוגרים, אם כי כמובן יהיה מעט צפוף. היעדר תעלת הינע מרכזית בולטת (כמו ברכבים היברידיים רבים) תורם למרווח רגליים משופר לנוסע האמצעי מאחור.

נקודה חשובה באאוטלנדר PHEV היא סוגיית סידור המושבים. בניגוד לגרסאות הבנזין של האאוטלנדר ששווקו בעבר בישראל גם בתצורת 7 מושבים, גרסת ה-PHEV משווקת כסטנדרט ובעיקר בתצורת 5 מושבים בלבד בישראל. סוללת הרכב ההיברידית הגדולה ממוקמת מתחת לרצפה האחורית ותופסת את המקום שהיה מיועד לשורת המושבים השלישית. חשוב לקחת זאת בחשבון אם אתם מחפשים רכב ל-7 נוסעים.

נפח תא המטען באאוטלנדר PHEV עומד על כ-498 ליטר (נתון רשמי), נתון סביר לקטגוריה, אך מעט פחות מגרסאות הבנזין או היברידיות רגילות מסוימות. הוא בעל צורה רבועה ושימושית יחסית, עם סף הטענה נוח. יש פתרונות אחסון קטנים כמו תאים בצדדים ורשתות עיגון. נפח זה מספיק בהחלט למשפחה ברוכת ילדים היוצאת לחופשה או לקניות גדולות בסופר.

IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה: העולם הדיגיטלי

האאוטלנדר PHEV בדור החדש מצויד היטב מבחינה טכנולוגית, בהשוואה לדור הקודם ובאופן תחרותי מול חלק מהמתחרים. במרכז הדשבורד נמצא מסך מולטימדיה מרכזי בגודל של 9 אינץ’. איכות התצוגה טובה, ורזולוציה מספקת. מהירות התגובה של המסך טובה בדרך כלל, אם כי לעיתים נדירות עשויה להרגיש מעט איטית. מבנה התפריטים די אינטואיטיבי וקל להתמצאות לאחר זמן קצר.

מערכת ההפעלה היא של מיצובישי עצמה, עם ממשק גרפי נעים לעין. אין כאן עוזר קולי מתוחכם במיוחד, אבל המערכת תומכת באופן מלא וסטנדרטי בקישוריות לסמארטפונים: Apple CarPlay ו-Android Auto. ברמות הגימור הגבוהות, הקישוריות לאפל קארפליי היא אלחוטית, מה שמוסיף נוחות משמעותית בחיי היום יום. אנדרואיד אוטו דורש עדיין חיבור חוטי.

מאחורי ההגה נמצא לוח מחוונים דיגיטלי מלא בגודל 12.3 אינץ’. זהו שיפור משמעותי לעומת לוחות מחוונים אנלוגיים או חצי-דיגיטליים. לוח המחוונים מציע אפשרויות תצוגה מגוונות, כולל נתונים מפורטים על זרימת האנרגיה, טווח נסיעה (משולב וחשמלי בנפרד), צריכת אנרגיה ודלק, נתוני נסיעה ועוד. ניתן להתאים אישית את התצוגה ברמה מסוימת ולהציג מידע שונה בהתאם להעדפה, אם כי אפשרויות ההתאמה פחות נרחבות מאשר במותגים מסוימים אחרים.

מערכת השמע הסטנדרטית מספקת צליל סביר בהחלט לרוב המשתמשים. ברמות הגימור הגבוהות מוצעת מערכת שמע משודרגת של Bose עם 10 רמקולים, המציעה איכות צליל טובה בהרבה, עשירה ועמוקה יותר, ושווה לשקול אותה אם אודיו הוא שיקול חשוב עבורכם.

רמות הגימור המשווקות בישראל מציעות אבזור נוחות עשיר למדי. בקרת אקלים מפוצלת לשני אזורים היא סטנדרטית, ולרוב גם פתחי מיזוג ליושבים מאחור. חימום מושבים קדמיים נפוץ ברמות הגימור האמצעיות והגבוהות, ואוורור מושבים קדמיים שמור לרמות הגבוהות ביותר. אבזור נוסף שעשוי להימצא כולל גג שמש פנורמי (לא תמיד נפתח לכל אורכו), מצלמות היקפיות (360 מעלות), מפתח חכם לכניסה והתנעה ללא מפתח, בלם יד חשמלי עם פונקציית Auto Hold, ודלת תא מטען חשמלית. טכנולוגיה ייחודית למיצובישי, במיוחד בגרסת הפלאג-אין, היא מערכת S-AWC (Super All-Wheel Control) המתקדמת לשליטה על חלוקת הכוח בין הגלגלים, התורמת ליציבות ולאחיזה בתנאי דרך משתנים.

V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה: החשמל פוגש את הבנזין

הלב של מיצובישי אאוטלנדר PHEV הוא יחידת ההנעה ההיברידית הנטענת שלו. היא מורכבת ממנוע בנזין בנפח 2.4 ליטר הפועל במחזור אטקינסון (יעיל יותר מבחינת דלק, אך פחות חזק לבדו) ושני מנועים חשמליים. מנוע חשמלי אחד ממוקם בסרן הקדמי ומנוע חשמלי שני בסרן האחורי, מה שמקנה לרכב הנעה כפולה חשמלית.

ההספק המשולב של המערכת עומד על כ-248 כוחות סוס (184 קילוואט), נתון מכובד שמספק לרכב הגדול והכבד ביצועים נאותים. המומנט זמין באופן מיידי הודות למנועים החשמליים, מה שמסייע בתאוצות מהמקום. נתון התאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש עומד על כ-7.9 שניות, נתון טוב מאוד לרכב פנאי משפחתי בגודל הזה, והוא מהיר משמעותית מגרסאות הבנזין הרגילות.

מבחינת העברת כוח, לאאוטלנדר PHEV אין למעשה “גיר” קלאסי עם הילוכים במובן המקובל. הוא משתמש במה שמכונה “תיבה עם יחס העברה יחיד” או “Direct Drive”. זה אומר שהמנועים החשמליים מניעים את הגלגלים ישירות ברוב המצבים, ומנוע הבנזין יכול להניע את הגלגלים דרך יחס העברה קבוע, או לשמש כגנרטור לטעינת הסוללה והנעת המנועים החשמליים. היעדר הילוכים ונקודות החלפה תורם לנסיעה חלקה ושקטה במצב חשמלי.

סוגיית צריכת דלק (או ליתר דיוק, צריכת אנרגיה כוללת) היא הסיבה העיקרית לרכישת רכב פלאג-אין. נתוני יצרן WLTP מבטיחים צריכת דלק פנטסטית של סביב 1.5-1.6 ליטר ל-100 ק”מ (כ-60 ק”מ לליטר) וצריכת אנרגיה של כ-16-17 קוט”ש ל-100 ק”מ. כמובן שנתונים אלה תלויים באופן קריטי ביכולת שלכם לטעון את הסוללה באופן סדיר ולנסוע מרבית הזמן על חשמל. הטווח החשמלי הרשמי לפי תקן WLTP עומד על כ-87 ק”מ. במציאות, הטווח הריאלי בתנאי נהיגה יומיומיים בישראל (עם מזגן, עליות וירידות) יהיה לרוב נמוך יותר, וצפוי לנוע בין 60 ל-75 ק”מ בקיץ/חורף בהתאמה, כתלות בסגנון הנהיגה ושימוש במערכות הרכב.

צריכת הדלק בפועל, לאחר שהסוללה מתרוקנת או בנסיעות ארוכות, תהיה גבוהה משמעותית, ותנוע סביב 8-10 ק”מ לליטר, תלוי בתנאי הדרך. ההשוואה בין עלות נסיעה על חשמל לעלות נסיעה על דלק בישראל (נכון לאפריל 2025) עדיין נוטה בבירור לטובת החשמל (עלות קוט”ש ביתי לעומת עלות ליטר בנזין 95). חשוב לזכור שחיפוש הביטוי “צריכת דלק” נפוץ גם אצל אנשים השוקלים רכבים חשמליים או פלאג-אין, ולכן חשוב להבהיר את ההבדל בין צריכת אנרגיה חשמלית לצריכת דלק בנזין במצב היברידי/רגיל.

תחושת הכוח בתאוצות ביניים טובה למדי, במיוחד בזכות הזמינות המיידית של המנועים החשמליים. עקיפות מתבצעות בקלות יחסית. במצב חשמלי טהור, הרכב שקט וחלק במיוחד, ומספק נהיגה עירונית נעימה וחסכונית. כאשר מנוע הבנזין נכנס לפעולה (בדרך כלל בתאוצות חזקות או במהירויות גבוהות), הוא עושה זאת בצורה חלקה יחסית, אם כי לעיתים קולו נשמע מעט מחוספס תחת עומס.

VI. טעינה: למלא “דלק” מהקיר

כפי ששמו מרמז, מיצובישי אאוטלנדר PHEV הוא רכב היברידי נטען, כלומר, ניתן ורצוי לחבר אותו למקור חשמל כדי לטעון את הסוללה הגדולה יחסית שלו (20 קוט”ש). הטעינה היא חלק אינטגרלי מחווית הבעלות על רכב כזה, והיא המפתח למיקסום היתרונות הכלכליים והסביבתיים שלו.

לאאוטלנדר PHEV יש שני סוגי מחברים לטעינה. האחד, מסוג Type 2 (AC), לטעינה ביתית או בעמדות ציבוריות רגילות, והשני, מסוג CHAdeMO (DC), לטעינה מהירה בעמדות ייעודיות. קצב טעינת AC המקסימלי הוא 3.7 קילוואט. זה אומר שטעינה מלאה מסוללה ריקה לחלוטין (0-100%) תיקח כ-6-7 שעות בביתכם, באמצעות עמדת טעינה ביתית (Mode 3) או אפילו משקע כוח רגיל (Mode 2, אם כי זה פחות מומלץ לשימוש יומיומי ארוך ומצריך התקנה מקצועית). זה אומר שניתן לטעון את הרכב במלואו במהלך הלילה.

האפשרות לטעינת DC מהירה באמצעות מחבר CHAdeMO היא יתרון יחסית נדיר בפלאג-אין הייבריד, והיא מאפשרת טעינה משמעותית בזמן קצר יחסית. קצב טעינת DC המקסימלי באאוטלנדר PHEV הוא כ-22 קילוואט. טעינה טיפוסית בעמדה מהירה מ-10% ל-80% סוללה תיקח כ-25 דקות. זה מאפשר להוסיף טווח חשמלי משמעותי בזמן עצירה קצרה יחסית בדרך ארוכה.

חווית הטעינה הציבורית בישראל השתפרה בשנים האחרונות עם התרבות עמדות הטעינה, אך עדיין רחוקה מלהיות מושלמת בהשוואה למדינות מסוימות באירופה. זמינות עמדות CHAdeMO פחות נפוצה מעמדות Type 2 או CCS (המחבר הנפוץ יותר ברכבים חשמליים מלאים מאירופה וקוריאה), ולכן התלות בעמדות טעינה מהירה עשויה להיות פחות אמינה מאשר ברכב חשמלי מלא עם מחבר CCS. יחד עם זאת, היכולת לטעון בכלל ב-DC מהווה בונוס משמעותי. אפליקציות לניהול טעינה, הן של היצרן (אם קיימת אפליקציה גלובלית התומכת בישראל) והן של ספקיות עמדות הטעינה המקומיות, מסייעות באיתור עמדות, התחלת וסיום טעינה, ומעקב אחר צריכת האנרגיה.

VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש: נוחות משפחתית

חווית הנהיגה במיצובישי אאוטלנדר PHEV מתמקדת בעיקר בנוחות ונינוחות, במיוחד בסביבה עירונית ובמהירויות נמוכות-בינוניות. במצב חשמלי טהור, הנסיעה חלקה ושקטה במיוחד, ומספקת תחושה יוקרתית ונעימה.

נוחות הנסיעה טובה בהחלט. מערך המתלים מכויל לכיוון רך יחסית, ומצליח לספוג היטב את מרבית השיבושים בכבישים העירוניים הישראליים. גם על מהמורות גדולות או פסי האטה, הרכב מטפל בצורה מכובדת. בכבישים בינעירוניים ובמהירויות גבוהות יותר, נוחות הנסיעה נשמרת, אך יש לשים לב שעל כבישים גליים או בעלי פני שטח לא אחידים במיוחד, הרכב עשוי להרגיש מעט רך ורוכן.

רמת בידוד הרעשים טובה למדי. רעשי מנוע כמעט ואינם נשמעים במצב חשמלי. גם כאשר מנוע הבנזין נכנס לפעולה, הוא לרוב שקט יחסית, למעט תחת עומס כבד. רעשי רוח נשמעים במהירויות גבוהות אך אינם מוגזמים, ורעשי כביש חודרים לתא הנוסעים במידה סבירה, תלוי בסוג האספלט וגודל החישוקים.

מבחינה דינמית, האאוטלנדר PHEV אינו רכב ספורטיבי. ההיגוי קל ואינו מספק משוב רב מהכביש, אך הוא מדויק מספיק לתמרון יומיומי. הרכב נוטה לרכון בפניות חדות יחסית (זוויות גלגול מורגשות), ורמת אחיזת הכביש טובה אך לא יוצאת דופן. מערכת ההנעה הכפולה S-AWC תורמת ליציבות וביטחון, בעיקר בתנאי דרך רטובים או פחות אידיאליים. תחושת הבלמים טובה, והמעבר בין בלימה רגנרטיבית (שממירה אנרגיה חשמלית וטוענת את הסוללה) לבלימה הידראולית חלקה בדרך כלל. ניתן לשלוט ברמת הרגנרציה באמצעות מנופים מאחורי ההגה.

קלות התמרון בעיר טובה יחסית לרכב בגודל שלו, בין היתר בזכות ההיגוי הקל ושדה הראייה הסביר (בתוספת מערכות מצלמות וחיישנים). תחושת הביטחון במהירויות גבוהות טובה, הרכב יציב בכיוון הנסיעה ואינו מרגיש לחוץ.

חשוב לציין שוב את היעדר גיר קלאסי עם העברת הילוכים. הדבר משפיע על החוויה בעיקר בכך שאין “מדרגות” בהאצה או בלימה רגנרטיבית. ההאצה לינארית ורציפה, וההאטה באמצעות הרגנרציה (אם בוחרים רמה גבוהה) יכולה להיות חזקה ורציפה גם היא, עד כדי אפשרות לנהיגת “פדל אחד” חלקית במצבים מסוימים, מה שתורם לנוחות הנהיגה, בעיקר בעיר.

VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג: ציון מלא בכוכבים?

מיצובישי אאוטלנדר PHEV החדש זכה לציון מכובד של 5 כוכבים במבחני בטיחות של ארגון Euro NCAP האירופי. זהו ציון מקסימלי שמעיד על רמת בטיחות גבוהה בהגנה על מבוגרים, ילדים, הולכי רגל ובתפקוד מערכות הבטיחות האקטיביות.

במבחני הריסוק, האאוטלנדר PHEV הציג תוצאות טובות בהגנה על נוסעים בתרחישי התנגשות שונים. המבנה המחוזק של הרכב ומספר כריות האוויר (לרוב 7, כולל כרית אוויר לברכי הנהג ואף כרית אוויר מרכזית בדור האחרון, תלוי ברמת גימור ושוק) תורמים לרמת בטיחות פסיבית גבוהה. מבדקי בטיחות נוספים של ארגונים כמו IIHS בארה”ב גם הם לרוב מחמיאים לדגם ונותנים לו ציונים גבוהים.

האבזור הבטיחותי האקטיבי, או מערכות ה-ADAS (Advanced Driver-Assistance Systems), עשיר למדי, בעיקר החל מרמות הגימור האמצעיות. סטנדרטיים לרוב כוללים מערכת בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים, מערכת סיוע לשמירה על נתיב (הכוללת תיקון אקטיבי), בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על רכב בשטח מת, התרעה על תנועה חוצה מאחור, וזיהוי תמרורי מהירות. ברמות הגימור הגבוהות יותר, עשויים להתווסף מערכות כמו סיוע אקטיבי להימנעות מתאונות צד (המבוסס על הנתונים מהשטח המת), ואף מערכת סיוע לנהיגה בפקקים (שילוב של בקרת שיוט אדפטיבית ושמירה על נתיב במהירויות נמוכות).

תפקוד המערכות הללו בעולם האמיתי בישראל הוא בדרך כלל טוב ואמין. מערכת בלימת החירום בדרך כלל לא אגרסיבית מדי ומזהה מצבים נכונה, אך חשוב לזכור שהיא לא תחליף לתשומת לב הנהג. בקרת השיוט האדפטיבית עובדת בצורה חלקה ונעימה. מערכת שמירת הנתיב עשויה לעיתים להתבלבל עם סימונים ישראליים פחות ברורים, ולעיתים התיקון האקטיבי שלה עשוי להיות מעט פתאומי, אך בסך הכל היא תורמת לבטיחות בנסיעות ארוכות. היכולת של הרכב לזהות מצבים מסוכנים ולהתריע עליהם או לסייע בהימנעות מהם בהחלט מעלה את רמת הביטחון לנהג ולנוסעים.

IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל): כמה עולה התענוג הירוק?

אז כמה עולה מיצובישי אאוטלנדר PHEV בישראל? התשובה לשאלה זו תלויה, כמובן, ברמת הגימור ובמועד הרכישה (מחירי רכב בישראל דינמיים). נכון לאפריל 2025, טווח המחיר של מיצובישי אאוטלנדר PHEV חדש בישראל נע בדרך כלל בין כ-230,000 ש”ח לכ-270,000 ש”ח, תלוי ברמת הגימור ובמבצעים שונים אצל היבואן.

מחירון הרכב הרשמי המפורסם על ידי היבואן מפרט לרוב 2-3 רמות גימור עיקריות שמשווקות בארץ. רמת הגימור הבסיסית (למשל Instyle או Executive) מציעה כבר אבזור סטנדרטי טוב הכולל את רוב מערכות הבטיחות האקטיביות ופריטי נוחות בסיסיים כמו מסך מולטימדיה גדול וקישוריות טלפון. רמות הגימור הגבוהות יותר (למשל Premium או Limited) מוסיפות אבזור יוקרתי וטכנולוגי יותר, כמו ריפודי עור, כיוונון מושבים חשמלי, חימום/אוורור מושבים, גג שמש, מערכת שמע משודרגת, מצלמות היקפיות ופתיחת תא מטען חשמלית. ההבדלים המרכזיים הם לרוב בפריטי הנוחות והעיצוב ולא במערכות הבטיחות או יחידת ההנעה, שהן לרוב זהות.

תנאי האחריות על רכב חדש בישראל למיצובישי אאוטלנדר PHEV הם לרוב 5 שנים או 100,000 ק”מ (המוקדם מביניהם) על הרכב המלא. חשוב מכך, קיימת אחריות מורחבת ומשמעותית על סוללת הרכב ההיברידית, שעומדת בדרך כלל על 8 שנים או 160,000 ק”מ (המוקדם מביניהם). אחריות זו חשובה מאוד מכיוון שהסוללה היא רכיב יקר שעלול לסבול מבלאי או תקלות לאורך שנים, במיוחד ברכב פלאג-אין שעובר מחזורי טעינה ופריקה רבים. נושא תקלות כלליות ובעיות ספציפיות בדגמים פלאג-אין היברידיים קיים, ולעיתים קשור למורכבות המערכת הכפולה. האחריות המורחבת על הסוללה נותנת שקט נפשי משמעותי לבעלים. חשוב גם לבדוק את היסטוריית הטיפולים והתקלות של דגם ספציפי בהשוואה לדגמים אחרים בקטגוריה או בדורות קודמים, במידה ושוקלים רכישת רכב משומש.

עלויות התחזוקה השוטפת של אאוטלנדר PHEV צפויות להיות יחסית סבירות, אך מעט גבוהות יותר מרכב בנזין מקביל, בשל המורכבות הנוספת של המערכת ההיברידית והצורך בטיפול גם במערכת החשמלית. עם זאת, אם מנצלים את יכולת הנסיעה החשמלית ברובה, עלויות הדלק השוטפות צפויות להיות נמוכות משמעותית. שווי השימוש (ירידת הערך) של רכבים פלאג-אין היברידיים בישראל היה תנודתי בשנים האחרונות, אך ככל שהמודעות והביקוש גוברים, ניתן לצפות לשווי שימוש סביר יחסית, בהתחשב בחיסכון הפוטנציאלי בדלק.

X. יתרונות

  • חיסכון משמעותי בעלויות תפעול: אם יש לכם אפשרות לטעון בבית או בעבודה, תוכלו לנסוע חלק גדול מהזמן על חשמל בלבד. עלות נסיעה על חשמל נמוכה משמעותית מעלות נסיעה על בנזין, מה שמתבטא בחיסכון כספי ניכר בחיי היום-יום, במיוחד עם מחירי הדלק הגבוהים בישראל.

  • טווח נסיעה חשמלי שימושי: הטווח החשמלי הרשמי של כ-87 ק”מ (WLTP) הוא מהגבוהים יחסית לרכבי פלאג-אין הייבריד בקטגוריה. גם הטווח הריאלי (60-75 ק”מ) מספיק לרוב הנסיעות היומיומיות הממוצעות של משפחה בישראל, כמו נסיעה לעבודה, הסעת ילדים וסידורים.

  • ביצועים טובים: ההספק המשולב הנדיב (248 כ”ס) והזמינות המיידית של המומנט החשמלי מספקים לרכב ביצועים נאותים ותאוצות טובות, גם לרכב כבד יחסית. זה מקל על עקיפות ונהיגה דינמית יותר בעת הצורך.

  • בטיחות ברמה גבוהה: ציון 5 כוכבים במבחני Euro NCAP ומגוון רחב של מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות (ADAS) כסטנדרט או כאופציה, הופכים את האאוטלנדר PHEV לרכב בטוח מאוד למשפחה.

  • מרווח פנים נדיב ונוחות נסיעה טובה: תא הנוסעים מציע מרווח מצוין לנוסעים בשתי שורות המושבים, ונוחות הנסיעה מכוילת היטב לספיגת שיבושים בכביש הישראלי, מה שהופך אותו לרכב נעים לנסיעות ארוכות ולשימוש יומיומי.

  • אחריות מורחבת על הסוללה: אחריות של 8 שנים או 160,000 ק”מ על הסוללה מספקת שקט נפשי משמעותי לגבי הרכיב היקר ביותר במערכת ההיברידית.

XI. חסרונות

  • צריכת דלק גבוהה יחסית ללא טעינה: אם לא מטעינים את הרכב באופן סדיר, צריכת הדלק של מנוע הבנזין לבדו (לאחר שהסוללה מתרוקנת) גבוהה יותר מרכבי בנזין מקבילים או היברידיים רגילים, בשל המשקל הנוסף של המערכת ההיברידית והסוללה.

  • רק 5 מושבים: בניגוד לגרסאות בנזין קודמות של האאוטלנדר או מתחרים אחרים בקטגוריה, גרסת ה-PHEV משווקת לרוב ב-5 מושבים בלבד בישראל. זהו חיסרון משמעותי למשפחות גדולות שזקוקות לשורת מושבים שלישית.

  • קצב טעינת AC איטי יחסית: קצב טעינת AC המקסימלי של 3.7 קילוואט איטי יחסית לחלק מרכבי פלאג-אין חדשים אחרים, שיכולים לטעון ב-7.4 קילוואט. זה אומר שטעינה מלאה אורכת יותר זמן בבית או בעמדות AC ציבוריות.

  • איכות חומרים פחות יוקרתית מרכבי פרימיום: למרות שיפור ניכר, איכות החומרים ועיצוב הפנים, בעודם טובים לקטגוריה, אינם משתווים לרכבים ממותגי פרימיום שמחירם דומה או מעט גבוה יותר, אם כי זהו לרוב לא ייעודו של הרכב.

  • התנהגות כביש פחות דינמית: האאוטלנדר PHEV מכוון לנוחות ואינו מציע חווית נהיגה ספורטיבית או מעורבת. זוויות גלגול מורגשות והיגוי קל פחות מתאימים למי שמחפש התנהגות דינמית בכבישים מפותלים.

  • מורכבות מערכת הפלאג-אין: ככל מערכת מורכבת, המערכת ההיברידית הנטענת עלולה לפתח תקלות מורכבות יותר מאשר ברכב בנזין פשוט. אמנם האחריות המורחבת מסייעת, אך פוטנציאל הבעיות קיים.

XII. בהשוואה למתחרים בקטגוריה

מיצובישי אאוטלנדר PHEV מתמודד בשוק הישראלי מול שורה של רכבי פנאי גדולים, חלקם היברידיים רגילים וחלקם פלאג-אין הייבריד. בהשוואה למתחרים היברידיים רגילים כמו יונדאי סנטה פה היברידית או קיה סורנטו היברידית, היתרון המרכזי של האאוטלנדר PHEV הוא, כמובן, היכולת לנסוע עשרות קילומטרים על חשמל טהור ועלויות נסיעה יומיות נמוכות משמעותית אם יש אפשרות טעינה. מתחרים היברידיים רגילים יציעו צריכת דלק משולבת טובה (סביב 13-15 ק”מ לליטר בפועל) ללא צורך בטעינה, אך לא יאפשרו נסיעה חשמלית ארוכה וחיסכון בעלויות הדלק כפי שהאאוטלנדר PHEV יכול להציע. בנוסף, מתחרים היברידיים רגילים בקטגוריה זו לרוב מציעים תצורת 7 מושבים, יתרון משמעותי עבור משפחות גדולות שאינו קיים בגרסת ה-PHEV של האאוטלנדר.

בהשוואה לרכבי פלאג-אין הייבריד אחרים, כמו טויוטה ראב 4 פלאג-אין או יונדאי טוסון/קיה ספורטאז’ פלאג-אין, האאוטלנדר PHEV מתבלט בדרך כלל בגודל הפנימי ובמרווח לנוסעים, וכן ביכולת טעינת DC (שהיא נדירה בפלאג-אין). הראב 4 PHEV מציע לרוב ביצועים מעט זריזים יותר, והטוסון/ספורטאז’ PHEV מציעים עיצוב פנים מודרני ואיכותי יותר בחלקו. מבחינת טווח נסיעה חשמלי, האאוטלנדר PHEV נמצא בדרך כלל במקום טוב מול מתחריו הישירים בקטגוריה, ומציע טווח תחרותי ואף מעט טוב יותר בחלק מהמקרים. סוגיית ה”גיר” (או היעדרו) דומה לרוב בפלאג-אין הייבריד שמכוונים ליעילות ונוחות חשמלית. בסופו של דבר, בחירת הרכב המתאים תלויה בסדר העדיפויות: אם 7 מושבים חיוניים, האאוטלנדר PHEV מחוץ לתמונה. אם חיסכון מקסימלי בדלק ביומיום עם טעינה הוא בראש סדר העדיפויות, הוא בחירה חזקה.

XIII. סיכום ומסקנות: האם כדאי לקנות את מיצובישי אאוטלנדר PHEV?

מיצובישי אאוטלנדר PHEV בדורו הנוכחי הוא ללא ספק שיפור משמעותי לעומת קודמיו. הוא מציע עיצוב חיצוני מרשים ונוכח, תא נוסעים מרווח ואיכותי יותר, אבזור טכנולוגי ובטיחותי עשיר, ויחידת הנעה היברידית נטענת מתקדמת המספקת ביצועים טובים ופוטנציאל לחיסכון אדיר בעלויות הדלק.

הוא מתאים במיוחד למשפחות בישראל שיש להן אפשרות ורצון לטעון את הרכב באופן קבוע בבית או בעבודה. עבור משפחות כאלה, האאוטלנדר PHEV יכול לשמש כרכב כמעט חשמלי לנסיעות היומיומיות, עם טווח חשמלי מספיק לרוב המשימות, ועדיין לספק את הגמישות והשקט הנפשי של מנוע בנזין לנסיעות ארוכות, מבלי לדאוג לטווח או זמני טעינה ארוכים בדרך. החיסכון הפוטנציאלי בעלויות הדלק יכול להצדיק את מחיר הרכישה הגבוה יחסית בהשוואה לרכבי בנזין מקבילים.

למי פחות מתאים האאוטלנדר PHEV? למשפחות גדולות שזקוקות לשורת מושבים שלישית (7 מקומות ישיבה), שכן הוא מגיע ב-5 מושבים בלבד. הוא גם פחות מתאים למי שאין לו יכולת טעינה קבועה, שכן במצב כזה הוא הופך למעשה לרכב היברידי רגיל עם צריכת דלק פחות מרשימה בשל משקלו הנוסף, והיתרון המרכזי שלו מתבטל. גם למי שמחפש התנהגות כביש ספורטיבית או חווית נהיגה דינמית, ישנן אופציות טובות יותר בקטגוריה.

בשורה התחתונה, האם כדאי לקנות את מיצובישי אאוטלנדר PHEV? אם אתם משפחה של עד 5 נפשות, עם אפשרות טעינה יומיומית, שמחפשת רכב פנאי גדול, בטוח, מרווח וחסכוני באופן משמעותי בעלויות הדלק השוטפות – התשובה היא בהחלט כן. הוא מציע חבילה משכנעת מאוד בקטגוריה ההיברידית הנטענת. הוא מקיים את ההבטחה ההיברידית שלו ומספק פתרון אמיתי לחיסכון בעלויות הנסיעה היומיומיות, לצד כל היתרונות של רכב פנאי משפחתי מודרני. שקללו את היתרונות והחסרונות מול הצרכים והיכולות שלכם, ובדקו את מחירון הדגם הספציפי שמעניין אתכם, אך עבור קהל היעד הנכון, האאוטלנדר PHEV הוא בהחלט אופציה מומלצת בשוק הרכב הישראלי.

דילוג לתוכן