ברוכים הבאים ל-PRK, פורטל הרכב המוביל בישראל. והיום, אנחנו שמים על השולחן אחד מכלי הרכב המרשימים והבולטים ביותר על הכביש שלנו: מרצדס GLE. SUV הפנאי-יוקרה בגודל מלא של ענקית הרכב הגרמנית, שמחזיר תמיד את השאלה: האם יוקרה בלבד מספיקה כדי להצדיק תג מחיר שמתחיל עמוק עמוק בשש ספרות?
ה-GLE הוא לא עוד רכב שטח. הוא אייקון. הוא ממשיך את דרכו המפוארת של ה-ML המיתולוגי, שהיה למעשה הראשון בסגמנט הפנאי-שטח היוקרתי של מרצדס. דורות התחלפו, השם השתנה, אבל המהות נשארה: לספק שילוב של יכולות כביש ושטח קלות, מרווח, נוחות, ובעיקר – את סמל הכוכב על מכסה המנוע. וכאן בישראל, הסמל הזה שווה המון.
בסקירה המעמיקה שלפניכם, נפרק את מרצדס GLE (Mercedes-Benz GLE, כולל גרסאות כמו GLE Coupe, ואף גרסאות AMG ספורטיביות יותר אם כי עיקר ההתייחסות תהיה לדגמי הליבה הפופולריים יותר בארץ) לגורמים. נצלול לעיצוב החיצוני המרשים, נבחן את תא הנוסעים המפנק ואת איכות החומרים, נצלול עמוק לעולם הטכנולוגיה והאבזור, נפרט על הביצועים ויחידות ההנעה הרלוונטיות לשוק המקומי, וכן, נדבר הרבה על צריכת דלק או ליתר דיוק צריכת אנרגיה (הרי יש גם גרסאות היברידיות ופלאג-אין). נבחן את חווית הנהיגה בכבישים המאתגרים שלנו, נסקור את מערכות הבטיחות המתקדמות, ונדבר, כמובן, על מה שמעניין את רובכם: המחיר, המחירון, רמות הגימור הזמינות בישראל, ואת שאלת מיליון הדולר (או ליתר דיוק, מאות אלפי השקלים): האם כדאי לקנות מרצדס GLE בשנת 2025? ולמי הוא הכי מתאים?
לאורך הסקירה, נתייחס באופן ספציפי לשוק הרכב הישראלי. למתחרים כמו ב.מ.וו X5, אאודי Q7, ולעתים גם דגמים דומים מפורשה או ריינג’ רובר. ננסה לשלב גם תובנות מחוות דעת גולשים שכבר התנסו ברכב, ונדון בהיבטים כמו תקלות נפוצות (אם קיימות) ועלויות תחזוקה. אז אם אתם שוקלים להצטרף למועדון יוקרתי זה, או סתם סקרנים לדעת מה מסתתר מאחורי הכוכב, אתם במקום הנכון. בואו נתחיל.
II. עיצוב חיצוני
מרצדס GLE מציג עיצוב חיצוני שמטרתו לשדר יוקרה, כוח ונוכחות. הוא לא מנסה להיות פורץ דרך בכל מחיר, אלא ממשיך את הקו העיצובי המוכר והמוערך של מרצדס, עם טאץ’ מודרני ואגרסיבי יותר. הרושם הראשוני הוא של רכב גדול, איתן, ובטוח בעצמו. יש לו פרופורציות קלאסיות של SUV יוקרתי, עם מכסה מנוע ארוך יחסית, קו מותניים גבוה, וגג שמשתפל בעדינות לקראת החלק האחורי. לגרסת ה-GLE קופה, כמובן, יש צללית דרמטית יותר, עם קו גג שמשתפל בצורה חדה יותר, בסגנון דגמי “קופה 4 דלתות”, מה שפוגע מעט במרווח ראש מאחור ובנפח תא המטען, אך ללא ספק מוסיף נקודות למראה הדינמי והספורטיבי.
החזית היא ללא ספק החלק הדומיננטי ביותר. הגריל הגדול, שנושא בגאווה את סמל הכוכב הענק במרכזו, מגיע בדרך כלל עם פס כרום עבה או שניים, תלוי ברמת הגימור. פנסי ה-LED Multibeam המשוכללים, המוצעים בדרך כלל ברמות הגימור הגבוהות או כאופציה, מוסיפים מראה מודרני וחד, ובעלי יכולת תאורה אדפטיבית מרשימה שמספקת ראות מצוינת גם בתנאי חשיכה מוחלטת. כונסי האוויר בפגוש התחתון גדולים ובולטים, ומשלימים את המראה האגרסיבי, גם אם הם אינם פונקציונליים לחלוטין בחלקם.
מהצד, ניתן להבחין בקווי מתאר נקיים וחלקים יחסית. קו המותניים עולה מעט כלפי מעלה לקראת החלק האחורי, מה שמעניק לרכב מראה דינמי. בתי הגלגלים תפוחים, ומכילים גלגלים בגדלים משתנים, החל מ-19 אינץ’ ומעלה, תלוי ברמת הגימור והאופציות. חישוקי הגלגלים עצמם מגיעים במגוון עיצובים, החל מעיצובים קלאסיים יותר ועד לעיצובים ספורטיביים וגדולים יותר (20, 21 ואף 22 אינץ’ בגרסאות AMG או אופציונליות), התורמים רבות לנוכחות הכביש המרשימה של ה-GLE. הרכב נראה גדול, רחב, ויציב על הכביש, תחושה שמתחזקת כשעומדים לידו.
החלק האחורי שומר על קו נקי ואלגנטי. פנסי ה-LED האחוריים צרים ומחודדים, מחוברים לרוב בפס כרום דק, ויוצרים חתימת אור מודרנית וייחודית. הפגוש האחורי גדול וחלק, ומשלב לעתים דיפיוזר קטן או מגלשי הגנה למראה “שטח” קל. פתחי האגזוז הכפולים (גם אם לפעמים מדובר רק באלמנט עיצובי ברמות גימור מסוימות) משלימים את המראה הספורטיבי. דלת תא המטען גדולה ונפתחת חשמלית, וסף ההטענה גבוה יחסית, כפי שמקובל ברכבי SUV בגודל הזה. בסך הכל, העיצוב החיצוני של ה-GLE מצליח לשלב בהצלחה בין אלגנטיות יוקרתית לבין מראה אגרסיבי וספורטיבי, והנוכחות שלו על הכביש בישראל, גם בהשוואה למתחרים, היא בהחלט כוח שיש להתחשב בו.
III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח
המעבר לתא הנוסעים של מרצדס GLE הוא כמו כניסה לסלון יוקרתי על גלגלים. האווירה הכללית היא של פאר, שפע טכנולוגי, ונוחות בלתי מתפשרת. הקונספט העיצובי משלב קווים מודרניים עם אלמנטים קלאסיים של מרצדס, ויוצר תחושה של סביבה עוטפת ומזמינה. הקוקפיט הרחב נשלט על ידי צמד מסכים גדולים ומחוברים (עליהם נפרט בהמשך), המעניקים מראה היי-טקי ומרשים.
איכות החומרים היא ללא ספק אחת מנקודות החוזק המרכזיות של ה-GLE. רוב המשטחים החשופים מגעופפים בחומרים רכים ונעימים למגע: עור איכותי, עץ טבעי או אלומיניום מוברש (תלוי ברמת הגימור והאופציות). הפלסטיקה הקשיחה כמעט ואינה קיימת באזורים הגלויים, וגם במקומות פחות בולטים, היא איכותית למראה ולמגע. איכות ההרכבה מרשימה אף היא. הכל מורכב היטב, הדוק, ומשדר עמידות. אין צקצוקים או קרקושים גם בנסיעה על דרכים משובשות, עדות להקפדה על הפרטים הקטנים האופיינית למרצדס.
הנדסת האנוש ברובה טובה, אך דורשת הסתגלות מסוימת. מרצדס שומרת על חלק מהפקדים הפיזיים (כמו פקדי בקרת האקלים), וזה מבורך ומקל על התפעול בזמן נהיגה. עם זאת, חלק מהפונקציות עברו לשליטה דרך מסך המגע או משטח המגע בקונסולה המרכזית, מה שדורש הסחת דעת מסוימת. הראות החוצה טובה יחסית מקדימה ומהצד, אך שדה הראייה לאחור מוגבל מעט עקב גודל הרכב ועובי הקורות האחוריות (בעיקר בגרסת הקופה). מצלמות היקפיות ומערכות עזר לנהג (עליהן נפרט בהמשך) מפצות על כך ביעילות.
נוחות המושבים, גם הקדמיים וגם האחוריים, היא מן המעלה הראשונה. המושבים הקדמיים רחבים, מפנקים, ומציעים מגוון רחב של כיוונים חשמליים (כולל זיכרון). התמיכה לגב ולצדדים טובה, והם נוחים במיוחד לנסיעות ארוכות. ברמות הגימור הגבוהות ניתן לקבל גם חימום, אוורור, ואף פונקציית מסאז’. המושב האחורי רחב ומרווח. ה-GLE מציע מרווח רגליים, ראש וכתפיים נדיב ביותר לשני נוסעים מבוגרים, ויכול להכיל גם שלושה נוסעים, אם כי זה יהיה מעט צפוף בנסיעות ארוכות. ישנה גם אופציה למושב אחורי מתכוונן חשמלית, המאפשר להגדיל את המרווח לנוסעים או לתא המטען בהתאם לצורך. חשוב לדעת שקיימת גם אופציה לשורת מושבים שלישית, שהופכת את ה-GLE לרכב 7 מקומות. שורה זו מתאימה בעיקר לילדים או לנסיעות קצרות, ומקטינה באופן משמעותי את נפח תא המטען כשהיא בשימוש.
נפח תא המטען מרשים בדגמי ה-5 מקומות, ועומד בדרך כלל על למעלה מ-600 ליטר (הנתון המדויק משתנה מעט בין גרסאות). צורתו רגילה יחסית, מה שמקל על הטענת חפצים גדולים. ישנן נקודות עיגון, תאי אחסון קטנים בצדדים, ולעתים גם רשתות ופתרונות אחסון נוספים. נפח זה גדול ושימושי למשפחות ולנסיעות ארוכות. בגרסאות הפלאג-אין היברידי, נפח תא המטען קטן משמעותית עקב מיקום הסוללה. בסך הכל, תא הנוסעים של ה-GLE עומד בציפיות הגבוהות ממותג כמו מרצדס, ומספק סביבה נעימה, יוקרתית ומרווחת.
IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה
אחד מנקודות הזוהר של מרצדס GLE הוא החימוש הטכנולוגי העשיר שלו. מרצדס לא חוסכת במערכות מתקדמות, וה-GLE מצויד כהלכה כדי לספק חוויה מודרנית ומרשימה. גולת הכותרת היא, כאמור, צמד מסכי ה-12.3 אינץ’ המחוברים (בדרך כלל מדובר על מסך אחד ארוך המורכב משני מסכים נפרדים פיזית, המצטרפים למראה רציף). מסך אחד משמש כלוח מחוונים דיגיטלי הניתן להתאמה אישית, והשני הוא מסך מגע מרכזי עבור מערכת המולטימדיה.
מערכת המולטימדיה היא מערכת ה-MBUX (Mercedes-Benz User Experience) המוכרת והמשוכללת של מרצדס. המסך איכותי ביותר, עם רזולוציה גבוהה, צבעים עשירים, ובהירות מצוינת גם באור יום חזק. מהירות התגובה מהירה למדי, והמערכת אינטואיטיבית יחסית לתפעול, למרות העומס של פונקציות ואפשרויות. ניתן לשלוט בה באמצעות מגע על המסך, משטח מגע בקונסולה המרכזית, פקדים על ההגה, וכן באמצעות פקודות קוליות. העוזר הקולי (שמופעל לרוב באמירת “היי מרצדס”) מסוגל להבין מגוון רחב של פקודות בשפה טבעית (אם כי העברית עדיין לא נתמכת באופן מלא), ולשלוט בפונקציות שונות של הרכב כמו ניווט, מיזוג, או החלפת תחנות רדיו. הקישוריות לסמארטפונים כוללת Apple CarPlay ו-Android Auto, בדרך כלל בחיבור אלחוטי, שפועל בצורה חלקה ויעילה.
לוח המחוונים הדיגיטלי המלא מאפשר הצגת מידע במגוון תצורות, החל מתצורה קלאסית עם מדדים עגולים, דרך תצוגה ממוקדת ניווט, ועד לתצוגה מינימליסטית. ניתן להתאים אישית את המידע המוצג בכל אזור במסך, ולהתאים אותו להעדפות הנהג. הוא מספק את כל המידע הנדרש בצורה ברורה וקריאה.
מערכת השמע הסטנדרטית ברמות הגימור הנמוכות טובה למדי, ומספקת צליל נקי ומאוזן. ברמות הגימור הגבוהות או כאופציה, ניתן לשדרג למערכות שמע יוקרתיות מבית Burmester, המציעות איכות צליל יוצאת מן הכלל, עשירה ומדויקת, וחווית שמע אמיתית של קונצרט על גלגלים.
אבזור הנוחות ב-GLE עשיר בהתאם למחיר ורמת הגימור. מרבית הדגמים המשווקים בארץ כוללים כסטנדרט בקרת אקלים מפוצלת (לרוב 3 או 4 אזורים), מושבים קדמיים חשמליים עם חימום, דלת תא מטען חשמלית, כניסה והנעה ללא מפתח, ותאורת אווירה הניתנת להתאמה אישית. ברמות גימור גבוהות יותר או כתוספת תשלום, ניתן לקבל גם מושבים עם אוורור ומסאז’, גג פנורמי ענק, תצוגה עילית (HUD) מתקדמת המקרינה מידע חשוב על השמשה הקדמית, סגירת דלתות רכה, ועוד מגוון פינוקים שהופכים את השהות ברכב לחוויה יוקרתית אמיתית. יש גם טכנולוגיות ייחודיות למרצדס, כמו מערכת E-Active Body Control (לא זמינה בכל הדגמים ודורשת מתלי אוויר), שיכולה לשלוט באופן אקטיבי בכל גלגל בנפרד לשיפור נוחות הנסיעה ויכולות השטח, ואפילו פונקציית “ריקוד” שיכולה לעזור לשחרר את הרכב מחול עמוק (אם כי שימוש זה נדיר בישראל).
V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה
מרצדס GLE מוצע בישראל עם מגוון רחב של יחידות הנעה, הן בנזין, הן דיזל והן היברידיות (פלאג-אין). כל יחידות ההנעה מספקות ביצועים נאותים עד מצוינים, התואמים את אופיו היוקרתי של הרכב.
בין יחידות ההנעה הפופולריות ניתן למצוא מנועי בנזין עם מערכת סיוע היברידית קלה (EQ Boost), כמו ה-GLE 450 שמצויד במנוע 3.0 ליטר טורבו שישה צילינדרים בטור, עם הספק של כ-367 כ”ס ומומנט של כ-51 קג”מ. נתון התאוצה 0-100 קמ”ש בגרסה זו עומד על כ-5.7 שניות, נתון מרשים לרכב בגודל ובמשקל כזה. ישנן גם גרסאות בנזין חזקות יותר (V8 בגרסאות AMG למשל) או חלשות יותר (4 צילינדרים בחלק מהשווקים, פחות נפוצות בארץ בדגם זה).
גרסאות הדיזל, שהיו פופולריות בעבר, עדיין רלוונטיות, בעיקר לדגם כמו ה-GLE 350d (או 400d בדגמים חזקים יותר), המציעות מנועי דיזל 3.0 ליטר שישה צילינדרים עם הספק ומומנט גבוהים (כ-272-330 כ”ס ו-61-71 קג”מ בהתאמה). ביצועי הדיזל טובים (0-100 קמ”ש בכ-5.7-6.6 שניות), והם מצטיינים במומנט זמין בסל”ד נמוך, מה שמקל על עקיפות ונהיגה יומיומית. יתרונן המרכזי טמון בצריכת הדלק הנמוכה יחסית למשקל ולגודל הרכב.
הטרנד העיקרי בשנים האחרונות הוא גרסאות הפלאג-אין היברידי (PHEV). הדגם הפופולרי בישראל הוא ה-GLE 350e או GLE 400e (בנזין פלאג-אין) ואף GLE 350de (דיזל פלאג-אין). גרסאות אלו משלבות מנוע בנזין או דיזל עם מנוע חשמלי וסוללה גדולה יחסית (מעל 20 קוט”ש בדגמים העדכניים). ההספק המשולב גבוה (נע לרוב בין 313 ל-381 כ”ס), ומאפשר ביצועים מצוינים (0-100 קמ”ש בכ-6 שניות). היתרון המרכזי הוא היכולת לנסוע לטווח משמעותי (50-100 ק”מ בנהיגה אמיתית, תלוי דגם וסוללה) על חשמל בלבד, מה שיכול לחסוך משמעותית בעלויות הדלק בנסיעות קצרות ויומיומיות. כל הגרסאות מצוידות בתיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית מתקדמת (לרוב 9 הילוכים) המעבירה את הכוח בצורה חלקה ונעימה.
כשמדברים על צריכת דלק או צריכת אנרגיה, חשוב להבדיל. בדגמי הבנזין והדיזל הטהורים, נתוני יצרן (WLTP) נעים בין כ-8-10 ק”מ לליטר לבנזין וכ-10-12 ק”מ לליטר לדיזל. בפועל, בנהיגה משולבת בישראל, צריכת הדלק הריאלית תהיה נמוכה יותר, בסביבות 6-8 ק”מ לליטר לבנזין ו-8-10 ק”מ לליטר לדיזל. בגרסאות הפלאג-אין היברידי, תמונת צריכת האנרגיה מורכבת יותר. אם מקפידים להטעין את הסוללה באופן קבוע ולבצע את רוב הנסיעות היומיומיות על חשמל, ניתן להגיע לצריכת דלק אפסית כמעט בנסיעות אלו. בנסיעות ארוכות יותר, כשהסוללה ריקה, הרכב יתנהג כהיברידי רגיל (ואפילו כבד יותר), וצריכת הדלק תהיה דומה או אפילו גבוהה יותר מגרסת בנזין מקבילה, עקב משקל הסוללות. נתוני צריכת אנרגיה חשמלית (קוט”ש/100 ק”מ) לדגמי הפלאג-אין נעים לרוב בין 20-30 קוט”ש ל-100 ק”מ בנסיעה חשמלית. חשוב להבין שגם אנשים שמחפשים רכב חשמלי (או פלאג-אין) עדיין מבצעים חיפוש אחר המונח “צריכת דלק”, ולכן חשוב להתייחס להבדלים בעלויות בין דלק לחשמל ולמשמעות הכלכלית בשימוש יומיומי לעומת נסיעות ארוכות.
תחושת הכוח והביצועים בנהיגה יומיומית טובה בכל הגרסאות. הרכב מרגיש עוצמתי ומסוגל להתמודד בקלות עם עומס נוסעים ומטען, ועם עקיפות מהירות. גרסאות הבנזין וההיברידיות מספקות תאוצה חלקה ולינארית יותר, בעוד שלגרסאות הדיזל יש “דחיפה” חזקה בסל”ד נמוך. תיבת ההילוכים בעלת 9 ההילוכים פועלת בצורה חלקה ונעימה, כמעט בלתי מורגשת ברוב המצבים, ותורמת לנוחות הנסיעה ולחיסכון בדלק (בגרסאות הרלוונטיות). ההעברה האוטומטית של הילוכים מבוצעת לרוב בזמן ומבלי להטריד את הנוסעים.
VI. טעינה (לרכב פלאג-אין/חשמלי)
סעיף זה רלוונטי במיוחד לגרסאות הפלאג-אין היברידי של מרצדס GLE, אשר הפכו פופולריות בשוק הישראלי הודות להטבות המס והיכולת לנסוע על חשמל בלבד. חווית הטעינה ב-GLE PHEV נוחה ויעילה, אך דורשת התאמה לשגרת שימוש ברכב מחושמל.
ה-GLE PHEV תומך לרוב בטעינת AC בקצב של עד 7.4 קילוואט. המשמעות היא שטעינה מלאה של הסוללה (שגודלה נע סביב 25-30 קוט”ש בדגמים העדכניים) מעמדת טעינה ביתית (עמדה תלת-פאזית או חד-פאזית עם הספק מתאים) תארך לרוב בין 3.5 ל-4 שעות. זהו זמן טעינה סביר המאפשר לטעון את הרכב במהלך הלילה בבית או במהלך יום עבודה במשרד, וליהנות מטווח חשמלי מלא בתחילת היום.
נקודה חשובה ש מייחדת את חלק מגרסאות ה-GLE PHEV היא התמיכה בטעינת DC מהירה. זהו יתרון משמעותי לעומת רוב רכבי הפלאג-אין האחרים בשוק. קצב טעינת DC המקסימלי יכול להגיע עד לכ-60 קילוואט בדגמים העדכניים. קצב זה מאפשר לטעון את הסוללה מ-10% ל-80% בכעשרים דקות עד חצי שעה בלבד בעמדת טעינה מהירה ציבורית. יכולת זו הופכת את נסיעות ביניים עם הצורך בטעינה ליעילות הרבה יותר, ומאפשרת לנצל הפסקת קפה קצרה או עצירה לתדלוק (גם אם לא צריך לדלק) כדי להוסיף טווח חשמלי משמעותי.
סוג המחבר המשמש לטעינה AC בישראל הוא Type 2, ולטעינת DC הוא CCS. מחברים אלו הם סטנדרטיים ונתמכים על ידי מרבית עמדות הטעינה הציבוריות והביתיות בארץ. מרצדס גם מציעה לרוב אפליקציית מובייל ייעודית המאפשרת ניהול תהליך הטעינה מרחוק, הצגת מצב הסוללה, הפעלת מיזוג מוקדם לרכב ועוד פונקציות שימושיות התורמות לחווית השימוש ברכב מחושמל.
חווית הטעינה הציבורית בישראל משתפרת בהתמדה, אך עדיין אינה אחידה כמו במדינות עם תשתית טעינה מפותחת יותר. ישנן עמדות טעינה מהירות בצירים מרכזיים ובמרכזי קניות, אך זמינותן ותקינותן יכולות להשתנות. לכן, עבור רוכשי PHEV, היכולת לטעון בבית או בעבודה היא קריטית כדי למקסם את החיסכון בדלק ולנצל את היתרון המרכזי של הרכב. התמיכה בטעינת DC מהירה ב-GLE PHEV היא ללא ספק יתרון בהשוואה למתחרים רבים בקטגוריה שאינם מציעים יכולת זו.
VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש
חווית הנהיגה במרצדס GLE מכוונת בבירור לנוחות ונינוחות, עם יכולת דינמית מפתיעה בהתחשב בגודלו ומשקלו. זהו רכב שמעודד נהיגה רגועה ונינוחה, אך אינו מתכווץ מול כבישים מפותלים כשהוא נדרש לכך.
נוחות הנסיעה היא מן המעלה הראשונה, במיוחד בדגמים המצוידים במתלי אוויר (אופציה או סטנדרט ברמות גימור גבוהות). המתלים סופגים את שיבושי הכביש הישראלי (בורות, פסי האטה, אספלט גלי) בצורה מרשימה. הרכב “מרחף” מעל המהמורות הקטנות, וגם שיבושים גדולים יותר נבלעים היטב עם מינימום טלטלות בתא הנוסעים. הנסיעה בעיר נינוחה ושקטה, ובנסיעה בינעירונית על אספלט סלול היטב, הרכב מספק נוחות נסיעה יוצאת מגדר הרגיל, כמעט כמו לימוזינה. בדגמים עם מתלי קפיצים קונבנציונליים (פחות נפוצים ברמות הגימור הבכירות), נוחות הנסיעה עדיין טובה מאוד, אך מעט פחות מרוככת מאשר עם מתלי אוויר.
רמת בידוד הרעשים גבוהה ביותר. רעשי מנוע כמעט ואינם חודרים לתא הנוסעים (למעט תחת תאוצה חזקה בגרסאות מסוימות). רעשי רוח מבודדים היטב גם במהירויות גבוהות, ורעשי כביש נשמעים רק בעוצמה נמוכה, בעיקר מכיוון הצמיגים הגדולים. האווירה בתא הנוסעים שקטה ומאפשרת שיחה נינוחה או האזנה איכותית למערכת השמע.
התנהגות הכביש בטוחה וצפויה, למרות גובהו ומשקלו של הרכב. ההיגוי חשמלי וקל בעיר, מה שמקל על התמרון. מחוץ לעיר, הוא מקבל משקל ומרגיש מדויק יחסית, אך הוא חסר משוב משמעותי מהכביש. אחיזת הכביש גבוהה הודות למערכת ההנעה הכפולה (4MATIC) הסטנדרטית ברוב הגרסאות, ולצמיגים הרחבים. זוויות גלגול בפניות קיימות, אך נשלטות היטב, במיוחד בדגמים עם מתלי אוויר אדפטיביים או מערכות בקרת מרכב אקטיביות. הבלמים חזקים ויעילים, ומספקים תחושה טובה בדוושה, גם בדגמי הפלאג-אין היברידי עם מערכת הרגנרציה (בלימת מנוע חשמלית לטעינת הסוללה), ששילובה בבלימה רגילה מבוצע לרוב בצורה חלקה ולא מורגשת.
היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות מצוינת, וה-GLE נוסע בקו ישר ובטוח גם ברוחות צד או על כבישים גליים. הוא מעניק תחושת ביטחון גבוהה לנהג ולנוסעים. קלות התמרון בעיר, למרות גודלו הפיזי, טובה יחסית הודות להיגוי קל ברמה נמוכה ומערכת מצלמות היקפיות. בסך הכל, מרצדס GLE מספק חווית נהיגה מעודנת, נוחה ובטוחה, המתאימה היטב למי שמחפש נוחות מרבית בנסיעות יומיומיות וארוכות, ואינו מחפש התנהגות ספורטיבית בקצוות. העדר גיר קונבנציונלי והעברת הילוכים מורגשת בנהיגה חשמלית או היברידית-חשמלית בגרסאות הפלאג-אין תורמת גם היא לתחושת השקט והעידון.
VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג
נושא הבטיחות מקבל במרצדס GLE את תשומת הלב הראויה, כפי שמצופה מרכב יוקרה מודרני. הרכב זכה לציון המקסימלי של 5 כוכבים במבחני בטיחות רשמיים של ארגון Euro NCAP. בבדיקות הריסוק, ה-GLE השיג ציונים גבוהים במיוחד בהגנה על נוסעים מבוגרים וילדים, וכן בהגנה על הולכי רגל במקרה של פגיעה.
מעבר למבנה הרכב עצמו, שתוכנן לספוג ולפזר אנרגיית התנגשות ביעילות, וכולל שפע כריות אוויר (קדמיות, צידיות, וילון, ואף כרית אוויר לברכי הנהג), ה-GLE מצויד במערך מקיף ביותר של מערכות עזר לנהג (ADAS – Advanced Driver Assistance Systems) המגיעות בחלקן כסטנדרט ובחלקן כאופציה ברמות הגימור השונות בישראל. מבדקי בטיחות אלו, לצד המבנה הפיזי, מספקים תחושת ביטחון גבוהה.
החבילה הסטנדרטית בישראל כוללת לרוב בלימת חירום אוטונומית, התרעת התנגשות קדמית, התרעת סטייה מנתיב, סיוע בשמירה על נתיב הנסיעה, ניטור שטח מת בצידי הרכב, והתרעת תנועה חוצה מאחור. אלו מערכות חשובות התורמות למניעת תאונות ולסיוע לנהג בשגרה.
ברמות הגימור הגבוהות או בחבילות אופציונליות, ניתן לקבל את חבילת הבטיחות המתקדמת והמרשימה יותר של מרצדס. חבילה זו כוללת בקרת שיוט אדפטיבית הפועלת גם בפקקי תנועה (עם עצירה ותחילת נסיעה אוטונומית), סיוע היגוי אקטיבי שמסוגל לסייע בהישארות במרכז הנתיב (ולעתים אף לבצע שינוי נתיב אוטונומי בלחיצת איתות), בלימת חירום אוטונומית משודרגת עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים ופונקציית חציית צומת, התרעת יציאה בטוחה מהרכב, ומערכות עזר נוספות כמו תאורה אדפטיבית מתקדמת.
תפקוד המערכות הללו בעולם האמיתי ב-GLE הוא בדרך כלל חלק, מדויק ולא אגרסיבי מדי. בקרת השיוט האדפטיבית שומרת מרחק באופן טבעי, סיוע ההיגוי פועל בעדינות ומסייע בהפחתת עומס הנהיגה בנסיעות ארוכות. מערכות הבלימה וההתרעה מתערבות בעת הצורך, אך לרוב ללא בלימות פתאומיות ודרמטיות מדי, אלא בצורה מדורגת ומאפשרת תגובה לנהג. קלות התפעול של המערכות נוחה, וניתן להפעיל ולכבות אותן בקלות דרך פקדים ייעודיים או דרך מסך המולטימדיה. חשוב כמובן לזכור שמערכות אלו הן מערכות עזר בלבד, ואינן מחליפות את אחריות הנהג לשים לב לכביש ולסביבה בכל עת.
IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל)
אחת השאלות הראשונות והחשובות ביותר ששואלים כשמתעניינים במרצדס GLE היא: כמה עולה התענוג? ובכן, כצפוי מרכב פנאי-יוקרה בגודל מלא מבית מרצדס, המחיר בישראל אינו עממי, בלשון המעטה. טווח המחיר של מרצדס GLE בישראל (נכון לאפריל 2025) מתחיל לרוב בסביבות מיליון שקלים ומטפס משמעותית, תלוי בדגם, ביחידת ההנעה, וברמת הגימור הספציפית והאופציות שנבחרו. דגמי הפלאג-אין היברידי, למרות הטבות המס שלהם, עדיין יקרים יחסית עקב עלות הטכנולוגיה והאבזור העשיר הנלווה אליהם, והמחירון שלהם יכול להתחיל אף הוא בסביבות מיליון שקלים ולעלות משם.
ה-GLE משווק בישראל במספר רמות גימור עיקריות, כאשר השמות והאבזור יכולים להשתנות מעט מעת לעת בהתאם למלאי היבואן והעדכונים של היצרן. רמות גימור נפוצות כוללות את רמת הגימור הבסיסית יחסית (אם כי עדיין מאובזרת היטב) כמו “אקסקלוסיב” או “פרימיום”, ורמות גימור גבוהות יותר כמו “AMG ליין” המציעות מראה ספורטיבי יותר מבחוץ ומבפנים, וכן אבזור נוסף. ההבדלים המרכזיים בין רמות הגימור באים לידי ביטוי בעיקר באבזור הנוחות והבטיחות. לדוגמה, רמות גימור גבוהות יותר יכללו לרוב מתלי אוויר כסטנדרט, חבילת בטיחות אקטיבית מורחבת, מערכות שמע משודרגות, גימורי עץ/אלומיניום פנימיים יוקרתיים יותר, חימום/אוורור מושבים, ועוד פריטים התורמים לתחושת הפאר.
תנאי האחריות המלאה על הרכב בישראל עומדים לרוב על 2 שנים ללא הגבלת קילומטרים. עבור דגמי הפלאג-אין היברידי, קיימת אחריות נפרדת ומורחבת על הסוללה, הנעה לרוב בין 6 ל-8 שנים או הגבלת קילומטרים גבוהה יותר (למשל, 160,000 ק”מ), המוקדם מביניהם. אחריות זו חשובה במיוחד בהתחשב בעלות החלפה גבוהה של סוללה במקרה של תקלה או בעיה.
עלויות התחזוקה של מרצדס GLE אינן נמוכות. כרכב יוקרה, חלפים ושירות במוסכים מורשים יקרים יותר בהשוואה לרכבים עממיים. יש לקחת בחשבון עלויות טיפולים תקופתיים, החלפת בלמים, צמיגים (בגדלים גדולים ויקרים) ורכיבים נוספים לאורך חיי הרכב. בנוסף, שווי השימוש של רכבי יוקרה עלול להיות משמעותי, כלומר, הרכב יאבד חלק נכבד מערכו בשנים הראשונות. נתון זה חשוב במיוחד למי ששוקל מכירה עתידית. חשוב גם לברר לגבי תקלות או בעיות נפוצות בדגם או ביחידות הנעה ספציפיות מול היבואן או בפורומים של חוות דעת גולשים, אם כי באופן כללי מרצדס נחשבת לאמינה יחסית בקטגוריית היוקרה, והאחריות מספקת כיסוי ראשוני חשוב כנגד תקלות משמעותיות.
X. יתרונות
- נוחות נסיעה מעולה: במיוחד בדגמים עם מתלי אוויר, ה-GLE מספק חווית נסיעה רכה ומרוככת במיוחד, המתמודדת היטב עם כבישים ישראליים משובשים.
- תא נוסעים יוקרתי ומרווח: איכות החומרים גבוהה, ההרכבה ללא רבב, והאווירה פנימה מפנקת. המרווח לנוסעים (במיוחד בחמישה מקומות ישיבה) נדיב ביותר.
- טכנולוגיה ואבזור עשירים: צמד מסכי MBUX הגדולים, מערכות המולטימדיה והניווט, וחבילות האבזור המתקדמות מספקות חוויה מודרנית ונוחה ביותר.
- מערכות בטיחות מתקדמות: ה-GLE זכה לציונים גבוהים במבחני בטיחות ומציע מגוון רחב של מערכות עזר אקטיביות המסייעות במניעת תאונות.
- ביצועים טובים ומגוון יחידות הנעה: בין אם בנזין, דיזל או פלאג-אין היברידי, ה-GLE מספק ביצועים נאותים ואף מרשימים, עם תיבת הילוכים חלקה ויעילה.
- טווח חשמלי טוב בגרסאות PHEV ותמיכה בטעינת DC: גרסאות הפלאג-אין מאפשרות נסיעה יומיומית על חשמל בלבד וחוסכות בדלק, והתמיכה בטעינה מהירה היא יתרון משמעותי בקטגוריה.
XI. חסרונות
- מחיר גבוה: כרכב פנאי-יוקרה מבית מרצדס, תג המחיר בישראל גבוה מאוד, הן ברכישה והן באחזקה השוטפת. כמה עולה בסופו של דבר זה הרבה יותר מהמחירון הראשוני.
- שווי שימוש משמעותי: כמו רכבי יוקרה רבים, ה-GLE מאבד חלק נכבד מערכו בשנים הראשונות, מה שמשפיע על עלות הבעלות הכוללת.
- מרווח בשורה השלישית ותא מטען בגרסאות 7 מקומות/PHEV: שורת המושבים השלישית מתאימה בעיקר לילדים, ובגרסאות הפלאג-אין נפח תא המטען נפגע משמעותית עקב מיקום הסוללה.
- היגוי פחות מתקשר: למרות שההיגוי מדויק יחסית, הוא קל ומנותק מעט, ואינו מספק משוב רב מהכביש, מה שפוגע מעט בתחושת הנהיגה הדינמית.
- מורכבות מערכת MBUX: למרות שהיא מרשימה, כמות הפונקציות והאפשרויות במערכת המולטימדיה יכולה להיות מאתגרת ומצריכה הסתגלות.
XII. בהשוואה למתחרים
כאשר בוחנים את מרצדס GLE בשוק הפנאי-יוקרה בגודל מלא בישראל, אי אפשר להתעלם מהמתחרים הישירים והקשוחים שלו. המתחרים העיקריים, כאמור, הם ב.מ.וו X5 ואאודי Q7, ולעתים גם דגמים כמו וולוו XC90, פורשה קאיין, ואף ריינג’ רובר ספורט, תלוי ברמת המחיר והדגם הספציפי. בהשוואה לב.מ.וו X5, ה-GLE בדרך כלל מתמקד יותר בנוחות נסיעה ובתחושה יוקרתית ומנותקת מהכביש, בעוד שה-X5 נחשב לרוב לספורטיבי יותר מבחינת התנהגות כביש ומשוב מההיגוי. ה-X5 גם מציע לרוב אפשרויות רבות להתאמה אישית וגרסאות ביצועים קיצוניות יותר. אאודי Q7, לעומת זאת, מצטיין לרוב בתחושה טכנולוגית מאוד, תא נוסעים מהודר ואיכות הרכבה יוצאת מן הכלל, והוא זמין כסטנדרט עם 7 מקומות ישיבה, יתרון משמעותי עבור משפחות גדולות יותר. מרצדס GLE מנסה למצב את עצמו בנקודת איזון בין נוחות מרבית (יתרון מובהק על ה-X5 לרוב), טכנולוגיה מתקדמת (דומה לאאודי), ויוקרה קלאסית של מרצדס. יתרון משמעותי ל-GLE בהשוואה לחלק מהמתחרים הוא הזמינות של גרסאות פלאג-אין היברידי מתקדמות עם טווח חשמלי גדול ויכולת טעינת DC מהירה, מה שרבים מהמתחרים מציעים רק בגרסאות חשמליות מלאות ויקרות יותר. עם זאת, יש לקחת בחשבון שגם למתחרים אלו יש תקלות ובעיות אופייניות, וחשוב לבצע סקר שוק מקיף ולשקול את היתרונות והחסרונות הספציפיים של כל דגם וגרסה בהתאם לצרכים ולהעדפות האישיות.
XIII. סיכום ומסקנות (פסק דין)
מרצדס GLE הוא ללא ספק אחד מרכבי הפנאי-יוקרה הטובים והמבוקשים ביותר בקטגוריה שלו, ובצדק. הוא מספק חבילה מרשימה של נוחות נסיעה יוצאת דופן, תא נוסעים מפואר ומאובזר, טכנולוגיה מתקדמת, ובטיחות ברמה הגבוהה ביותר. הוא רכב שמעניק תחושה של איכות, יוקרה, ושפע מכל זווית. הנוכחות שלו על הכביש מרשימה, והוא משדר סטטוס ללא מאמץ.
בהשוואה למתחרים העיקריים בשוק הישראלי, כמו ב.מ.וו X5 ואאודי Q7, ה-GLE מצטיין לרוב בנוחות הנסיעה המרוככת ביותר ובתחושת הפאר ה”מרצדסית” הקלאסית. מערכת ה-MBUX והאבזור הטכנולוגי שלו עומדים בשורה אחת עם הטובים ביותר בקטגוריה. גרסאות הפלאג-אין היברידיות שלו, עם טווח חשמלי שימושי ויכולת טעינה מהירה, מציעות יתרון משמעותי בהיבט הכלכלי (עבור מי שמקפיד לטעון) ובהתאמה לטרנד המעבר לרכב חשמלי, בהשוואה לדגמים מקבילים שאינם מציעים יכולת כזו או שהיא מוגבלת יותר.
אז, האם כדאי לקנות מרצדס GLE? התשובה תלויה במידה רבה בתקציב ובהעדפות האישיות. אם אתם מחפשים את נוחות הנסיעה המקסימלית, תא נוסעים מפנק ויוקרתי, ואת יוקרת המותג של מרצדס, והתקציב אינו מגבלה משמעותית – אז ה-GLE הוא בחירה מצוינת. הוא מתאים במיוחד למשפחות שמחפשות רכב מרווח ובטוח לנסיעות ארוכות, ולמי שמעריך את הטכנולוגיה והאבזור המתקדמים. גרסאות הפלאג-אין מתאימות למי שיכול לטעון בבית או בעבודה ומבצע נסיעות יומיומיות קצרות יחסית, ובכך לחסוך משמעותית בעלויות צריכת דלק.
למי הוא מתאים פחות? למי שמחפש את ההתנהגות הדינמית והספורטיבית ביותר בקטגוריה (כמו ה-X5), למי שחייב 7 מקומות ישיבה שימושיים באופן קבוע (ה-Q7 עדיף כאן), או למי שתקציב הרכישה והאחזקה שלו מוגבל. גם אם יש לכם חוות דעת גולשים חיוביות רבות, המחיר והעלויות השוטפות נשארים פקטור משמעותי. בסופו של דבר, מרצדס GLE הוא רכב מרשים ביותר שמספק את כל מה שמצופה מרכב פנאי-יוקרה מודרני. הוא מומלץ בחום למי שיכול להרשות לעצמו את העלות, ומעדיף נוחות ופאר על פני ספורטיביות קיצונית.