סקירה מקצועית על סובארו b4 – חוות דעת, מחיר, צריכת דלק, בטיחות ועוד

ברוכים הבאים לפורטל PRK, המקום שלכם לכל מה שחם (או קר) בעולם הרכב הישראלי.

היום נצלול לתוך יונקת הדם הכחולה-צהובה של עולם הסדאן המשפחתי, מכונית שחרטה את שמה בדפי ההיסטוריה המקומית וממשיכה לעורר עניין גם שנים לאחר שירדה מפס הייצור: הסובארו B4.

או בשמה המלא והבינלאומי, ה-Subaru Legacy. בישראל היא ידועה בעיקר כ-B4, ובמיוחד בדור השישי שלה, שהיה האחרון לשווק כאן באופן סדיר בין השנים 2015-2019.

ה-B4 היא סמל לאמינות ולבטיחות, תכונות שהיצרן היפני, Subaru, הקפיד לשמר לאורך עשרות שנים.

היא ממוקמת בקטגוריית הסדאן המשפחתיות הגדולות או המנהלים, ולמרות שכיום היא אינה נמכרת כחדשה בארץ, היא עדיין רלוונטית מאוד בשוק המשומשות.

היא מציעה חבילה ייחודית ששילבה הנעה כפולה קבועה (Symmetrical AWD), מנוע בוקסר ותדמית של רכב קשוח, שלא נרתע מדרכים משובשות במעט.

בשוק הישראלי, היא התמודדה ראש בראש עם יריבות חזקות כמו מאזדה 6, סקודה סופרב, יונדאי סונטה ופולקסווגן פאסאט.

כל אחת מהמתחרות האלה הציעה תמהיל שונה של יתרונות, אך ה-B4 תמיד בלטה בזכות הגישה הפרקטית והמוקשחת שלה, עם דגש על בטיחות ויכולת כביש.

קהל היעד של הסובארו B4 היה ונשאר נהגים שמעריכים אמינות, בטיחות פסיבית ואקטיבית, ויכולת נסיעה נוחה ובטוחה בכל תנאי מזג אוויר.

זו מכונית שמתאימה למשפחות המחפשות מרחב, למי שנוסע הרבה בכבישים בינעירוניים וזקוק ליציבות, וגם למי שמחפש קצת שקט נפשי בכל הנוגע לתקלות וטיפולים.

היא פחות מתאימה למי שמחפש את החידושים הטכנולוגיים האחרונים ביותר או את רמת הגימור היוקרתית ביותר שקיימת בשוק.

בסקירה זו, נצלול לעומק כל היבט של הסובארו B4 דור שישי.

נבחן את העיצוב, נגלה מה יש לה להציע מבפנים, ננתח את יחידות ההנעה וצריכת הדלק, ונעמיק בחווית הנהיגה והבטיחות.

כמובן, נתייחס למחירה בשוק הישראלי, לרמות הגימור השונות, ולא פחות חשוב – ליתרונות ולחסרונות שלה.

ולא נשכח להתייחס גם ל-חוות דעת גולשים שנאספו לאורך השנים, כדי לתת לכם תמונה מלאה ומקיפה.

I. מבוא

היכרות עם סובארו B4 (Subaru Legacy) – אייקון יפני בכבישי ישראל

הסובארו B4, או בשמה הבינלאומי Subaru Legacy, היא מכונית שזכתה למעמד של כבוד בישראל.

היא אינה עוד מכונית משפחתית גדולה, אלא סמל לשילוב של פרקטיות, אמינות וטכנולוגיית הנעה כפולה ייחודית.

הדור השישי של ה-B4, שיווק בין השנים 2015 ל-2019, הוא למעשה האחרון שהגיע ארצה באופן סדיר.

הוא נשא על כתפיו את המורשת המכובדת של הדגמים שקדמו לו, וניסה להתמודד עם אתגרי שוק הרכב המשתנה בישראל ובעולם.

סובארו, כיצרנית, ידועה בפילוסופיה הנדסית ששמה דגש על יציבות, בטיחות ויכולת עמידה בתנאים קשים, וה-B4 היא ביטוי מובהק לכך.

היא לא הייתה פורצת דרך עיצובית או טכנולוגית, אך היא הציעה חבילה שלמה ואמינה, שהייתה אטרקטיבית מאוד לקהל מסוים.

ה-B4 התמודדה בשוק הישראלי עם כמה שחקניות חזקות באותה קטגוריה.

המאזדה 6, למשל, הציעה עיצוב ספורטיבי ונהיגה מהנה יותר, אך ללא הנעה כפולה.

הסקודה סופרב בלטה במרווח פנים עצום ופתרונות חכמים, אך גם היא לא הציעה את מערכת ההנעה הכפולה הקבועה של סובארו.

יונדאי סונטה ופולקסווגן פאסאט היו מתחרות ראויות עם מגוון מנועים ואבזור, אך ה-B4 תמיד נתפסה כאלטרנטיבה קצת אחרת, קשוחה יותר, עם תדמית של רכב “של פעם” במובן הטוב של המילה – בנוי לעמוד במבחן הזמן.

קהל היעד של הסובארו B4 היה בראש ובראשונה משפחות המחפשות רכב בטיחותי ומרווח, עם דגש על אמינות.

היא התאימה גם למי שנוסע הרבה בינעירוני ומעריך את היציבות והאחיזה שהנעה כפולה מספקת, במיוחד בכבישים רטובים או בתנאי שטח קלים.

גם נהגים מבוגרים יותר, שהתרגלו לנוחות ולביטחון של סובארו, מצאו בה בחירה הגיונית ומוצלחת.

ה-B4 פנתה למי שמחפש שקט נפשי ולא רודף אחר הטרנדים האחרונים, אלא מעדיף מכונה שעובדת ועובדת טוב, יום אחרי יום.

בסקירה המקיפה שלפנינו, נפרט על כל היבט של הסובארו B4 דור שישי, תוך התייחסות ספציפית לשוק הרכב הישראלי.

נדון בעיצוב החיצוני והפנימי, נצלול לפרטי יחידת ההנעה והביצועים, נבחן את מערכות הבטיחות והטכנולוגיה, ונציג את היתרונות והחסרונות.

כל זאת, במטרה לתת לכם תמונה מלאה ועדכנית, נכון לאפריל 2025, שתעזור לכם להבין האם כדאי לקנות את הסובארו B4 כרכב משומש בישראל.

הסקירה תשלב מידע מקצועי עם נגיעות של הומור קליל, ועם התייחסות ל-חוות דעת גולשים שאספנו, כדי להציג את התמונה המלאה ביותר.

II. עיצוב חיצוני

האופי הסובארואי – עיצוב שמשדר נוכחות ולא מתאמץ יותר מדי

הדור השישי של הסובארו B4, ששווק בארץ, מציג עיצוב שהיה, בזמנו, שמרני יחסית, אך שידר אמינות ונוכחות.

הוא לא היה מהמכוניות שיגרמו לכם להסתובב אחורה פעמיים ברחוב, אבל הוא גם לא נראה מיושן או אנמי.

הפילוסופיה העיצובית של סובארו הייתה ועודנה פרקטית, עם דגש על פונקציונליות.

ה-B4 עברה שדרוג לעומת הדורות הקודמים, וקיבלה קווים מעט יותר חדים ומודרניים, אך עדיין שמרה על הדי-אן-איי המזוהה עם המותג.

היא נראתה “גדולה” ובטוחה בעצמה, ולא ניסתה לחקות עיצובים אירופאים דרמטיים או אסייתיים עתידניים מדי.

בחזית הרכב, הגריל הקדמי היה גדול ובולט, עם סמל הכוכבים המפורסם של סובארו במרכז.

הוא השתלב היטב עם יחידות התאורה הראשיות הגדולות והמעט מלוכסנות, שהכילו גם תאורת יום מסוג LED בחלק מרמות הגימור.

הפגוש הקדמי היה מעוצב בצורה פונקציונלית, עם כונסי אוויר ותאורת ערפל משולבת, המשדר איתנות וכוח.

מהצד, צללית הרכב הייתה קלאסית לסדאן, עם קו גג זורם וקו מותניים גבוה יחסית שהעניק לרכב מראה יציב.

בתי הגלגלים היו מודגשים אך לא מוגזמים, והכילו חישוקי גלגלים בקוטר “17 או “18, תלוי ברמת הגימור.

חישוקי הסגסוגת שהוצעו היו לרוב בעיצוב סולידי ומעשי, המשלימים את המראה הכללי של הרכב.

הדגש היה על יציבות ופרופורציות נכונות, ולא על אפקטים ויזואליים דרמטיים.

מאחור, עיצוב ה-B4 היה פשוט ונקי.

פנסי הלד האחוריים היו גדולים יחסית ומודרניים למראה, עם חתימת תאורה ברורה.

דלת תא המטען הייתה רחבה ונוחה להעמסה, והפגוש האחורי השלים את המראה המסיבי.

לא תמצאו כאן דיפיוזרים מוגזמים או ספוילרים ענקיים, אלא גישה של “פחות זה יותר”, עם דגש על פונקציונליות וניקיון.

ה-B4 שידרה תחושה של רכב שנבנה לעבוד קשה ולשרוד, ולא רק להיראות טוב.

הנוכחות של הסובארו B4 בכביש הייתה מרשימה יחסית לגודלה.

היא הרגישה גדולה ובטוחה, לא מעט בזכות מידותיה הנדיבות: אורך של כמעט 4.8 מטרים ורוחב של 1.84 מטר.

בהשוואה למקובל בקטגוריה, היא הייתה בין הגדולות יותר, מה שהתבטא גם במרווח הפנים, עליו נרחיב בהמשך.

למרות שהיום היא כבר אינה נמכרת כחדשה, העיצוב שלה עדיין מחזיק מים יפה ומקרין תחושה של איכות ואמינות, בדיוק כמו שסובארו יודעת לעשות.

III. עיצוב פנים, איכות חומרים ומרווח

תא נוסעים של סובארו B4 – פרקטיות פוגשת אמינות (ולא בהכרח יוקרה)

כשנכנסים לתא הנוסעים של הסובארו B4 מהדור השישי, מקבלת את פניכם אווירה של פשטות פונקציונלית.

הקונספט העיצובי הוא פחות “וואו” ויותר “נוח ועובד”.

הדגש הוא על הנדסת אנוש טובה ופרקטיות, ופחות על עיצובים נועזים או שימוש מופרז במסכי מגע.

הכל נמצא במקום הגיוני וקל לתפעול, בדיוק כמו שאוהבי סובארו מצפים.

אין כאן ניסיונות להרשים בווירטואוזיות עיצובית, אלא בהבטחה לתא נוסעים שיעמוד במבחן הזמן ושלל השימושים המשפחתיים.

בכל הנוגע לאיכות החומרים, הסובארו B4 מציגה תמהיל מעניין.

החלק העליון של הדשבורד ודיפוני הדלתות בחלקם העליון עשויים מפלסטיק רך ונעים למגע, המשדר איכות טובה.

אך ככל שיורדים למטה, נתקלים ביותר פלסטיק קשיח, שלמרות שהוא עמיד מאוד, פחות יוקרתי למגע.

איכות ההרכבה, לעומת זאת, היא לרוב ללא דופי.

הכל מרגיש מוצק ומחובר היטב, ללא קרקושים או תזוזות מיותרות, וזה משהו ש-חוות דעת גולשים מדגישות פעמים רבות כיתרון.

המושבים עצמם מגיעים בריפוד בד איכותי ברמות הגימור הבסיסיות, ובעור ברמות הגבוהות יותר.

הם מציעים נוחות טובה ותמיכה מספקת גם בנסיעות ארוכות, עם כיוונים חשמליים במושב הנהג ברמות הגימור היותר מאובזרות.

הנדסת האנוש היא נקודת חוזק של ה-B4.

מיקום הפקדים – בין אם אלו הכפתורים הפיזיים לבקרת האקלים, מתגי השליטה על ההגה או מסך המגע המרכזי – הוא אינטואיטיבי וקל לשימוש.

הנהג לא צריך לחפש או להסיט את מבטו מהכביש כדי לתפעל מערכות חיוניות.

ראות החוצה טובה לכל הכיוונים, עם שטח שמשות גדול ועמודי A ו-B שלא מפריעים יותר מדי לשדה הראייה.

זהו פרט חשוב שתורם לתחושת ביטחון בנהיגה, במיוחד בעיר.

מבחינת מרווח, הסובארו B4 הצטיינה.

במושבים הקדמיים יש שפע של מקום לרגליים, לראש ולכתפיים, גם לנהגים ונוסעים גבוהים.

המושב האחורי מציע מרווח רגליים נדיב במיוחד, שהיה בין הטובים בקטגוריה בזמנו, ואפשר הסעת שלושה מבוגרים בנוחות סבירה בנסיעות קצרות, ושני מבוגרים בנוחות מרבית גם בנסיעות ארוכות.

מרווח הראש מצוין גם מאחור, למרות קו הגג המעט משתפל.

משפחות עם שלושה ילדים (כולל כיסאות בטיחות) ימצאו כאן פתרון פרקטי מאוד.

תא המטען של ה-B4 הוא אחד הגדולים בקטגוריה, עם נפח של כ-521 ליטרים.

הוא בעל צורה שימושית ופתח הטענה רחב, מה שמקל על העמסת ציוד גדול כמו עגלות ילדים או מזוודות.

סף ההטענה סביר, ולא גבוה מדי, מה שהופך את השימוש בו לנוח יותר.

קיימות גם טבעות עיגון ומחיצה פנימית קטנה בחלק מהגרסאות, לפתרונות אחסון נוספים.

המושבים האחוריים מתקפלים ביחס של 60/40, מה שמאפשר גמישות בהובלת חפצים ארוכים.

בקיצור, תא הנוסעים של ה-B4 הוא מרחב שנועד לשרת את הנוסעים בנאמנות, ללא יומרות, אבל עם הרבה נוחות ופרקטיות.

IV. טכנולוגיה, אבזור ומולטימדיה

אבזור B4 – פונקציונליות בראש סדר העדיפויות, עם קורטוב טכנולוגיה

הסובארו B4 דור שישי לא נועדה להיות חלוצת הטכנולוגיה או להציע את לוח המחוונים הדיגיטלי המרשים ביותר בשוק, אבל היא בהחלט סיפקה חבילה נאה של אבזור וטכנולוגיה, עם דגש על פונקציונליות וקלות שימוש.

במרכז תא הנוסעים ניצב מסך מולטימדיה מרכזי בגודל “6.2 ברמות הגימור הבסיסיות, ובגודל “7 או “8 (בהתאם לשנתון ורמת הגימור) ברמות המאובזרות יותר.

איכות התצוגה הייתה סבירה לתקופה, ומהירות התגובה למגע הייתה טובה.

מבנה התפריטים היה פשוט וקל להבנה, ולא דרש זמן הסתגלות ארוך.

המערכת הפעילה על גבי מערכת הפעלה ייעודית של סובארו, שלמרות שלא הייתה מבריקה, עשתה את עבודתה נאמנה.

היא כללה קישוריות בלוטות’ לטלפון ושמע, ולרוב גם כניסות USB ו-AUX.

חלק מהדגמים כללו גם קישוריות Apple CarPlay ו-Android Auto (לרוב חוטיות), שהוסיפה המון לשימושיות המערכת.

העוזר הקולי, אם היה קיים, היה בסיסי יחסית, ולא ברמה של המערכות המתקדמות יותר שנראה כיום.

לוח המחוונים היה שילוב של שעונים אנלוגיים גדולים וברורים (מד סל”ד ומהירות) עם מסך מידע דיגיטלי צבעוני בגודל “3.5 או “4.3 (תלוי רמת גימור) במרכזם.

המסך הציג נתונים חיוניים כמו צריכת דלק, טווח נסיעה, מידע ממערכות הבטיחות ונתוני מחשב דרך.

הוא היה קריא וקל להבנה, ואיפשר להתאים את התצוגה לצרכי הנהג, אם כי לא ברמה של לוחות מחוונים דיגיטליים מלאים.

מערכת השמע הסטנדרטית הציעה איכות צליל טובה מספיק לרוב האנשים, עם מספר רמקולים סביר.

ברמות הגימור הגבוהות יותר, לעיתים הוצעה מערכת שמע משודרגת עם רמקולים איכותיים יותר, אך לרוב לא ברמה של מותגי פרימיום.

בין אבזור הנוחות המרכזי שהוצע ב-B4, ניתן למצוא בקרת אקלים מפוצלת לשני אזורים, שפעלה היטב גם בקיץ הישראלי.

בחלק מרמות הגימור היו גם חימום למושבים הקדמיים, מפתח חכם לכניסה והנעה, בלם יד חשמלי, חלונות חשמל בכל הדלתות וקיפול מראות חשמלי.

גג שמש נפתח היה אופציה בחלק מהדגמים, ולא גג פנורמי מלא.

טכנולוגיה ייחודית של סובארו שנמצאה ב-B4 היא מערכת ה-EyeSight (עליה נרחיב בסעיף הבטיחות), שהייתה בזמנו מהמתקדמות ביותר בתעשייה, והיוותה יתרון בטיחותי משמעותי.

בנוסף, יחידת ההנעה הכפולה הקבועה Symmetrical AWD היא תמיד גולת הכותרת הטכנולוגית של סובארו.

V. ביצועים, יחידת הנעה וצריכת דלק/אנרגיה

מנוע בוקסר, CVT והנעה כפולה קבועה – חבילה סובארואית קלאסית

הסובארו B4 דור שישי שהגיעה לישראל, התבססה כמעט באופן בלעדי על מנוע בנזין אחד: מנוע הבוקסר המוכר בנפח 2.5 ליטר.

זהו מנוע ארבעה צילינדרים אטמוספרי (ללא מגדש טורבו), בתצורת בוקסר, מה שאומר שהצילינדרים שוכבים זה מול זה ומקנים למנוע מרכז כובד נמוך – תכונה חיונית ליציבות והתנהגות כביש.

מנוע זה הפיק 175 כוחות סוס (כ-129 קילוואט) ב-5,800 סל”ד, ומומנט מירבי של 24 קג”מ ב-4,000 סל”ד.

הוא שודך באופן בלעדי לתיבת הילוכים אוטומטית רציפה (CVT) שסובארו מכנה Lineartronic.

תיבת ה-גיר הזו מדמה שבעה הילוכים קבועים במצב ידני, ומאפשרת גם שליטה מההגה בעזרת מנופים.

השילוב של המנוע ותיבת ה-CVT העניק ל-B4 תאוצה מ-0 ל-100 קמ”ש בתוך כ-9.6 שניות – נתון סביר אך לא מסעיר לקטגוריה.

אחד היתרונות הבולטים של הסובארו B4 הוא כמובן מערכת ההנעה הכפולה הקבועה Symmetrical All-Wheel Drive.

מערכת זו, יחד עם מנוע הבוקסר הנמוך, תורמת ליציבות כיוונית יוצאת דופן ולאחיזת כביש גבוהה מאוד, גם בתנאים מורכבים כמו גשם או כבישים מפותלים.

התחושה הכללית היא של ביטחון ושליטה, מה שהיה תמיד סימן היכר של סובארו.

מבחינת צריכת דלק, נתוני היצרן לפי תקן WLTP עמדו על כ-14-15 ק”מ לליטר (משולב).

בנהיגה ריאלית, בתנאי הכביש והתנועה בישראל, ניתן לצפות לנתונים של כ-10-12 ק”מ לליטר בנסיעה משולבת (עירונית ובינעירונית).

זו אינה צריכת דלק מהחסכוניות ביותר בקטגוריה, במיוחד בהשוואה למתחרות עם מנועי טורבו קטנים ויעילים יותר, או לדגמים היברידיים.

יש לזכור שמערכת הנעה כפולה קבועה וגיר CVT אינם תמיד הפתרון החסכוני ביותר, אך הם מספקים יתרונות אחרים.

חשוב לציין כי למרות שהמונח “צריכת דלק” הוא הפופולרי ביותר בחיפוש, לרכבים חשמליים אנחנו מדברים על “צריכת אנרגיה” בקוט”ש ל-100 ק”מ.

ה-B4 אינה רכב חשמלי, ולכן המונח “צריכת דלק” הוא הרלוונטי והמדויק עבורה.

בתחושת הכוח והביצועים בנהיגה יומיומית, הסובארו B4 מתגלה כרכב נינוח ורך.

המנוע האטמוספרי מספק כוח בצורה ליניארית וחלקה, ללא “מכות” כוח פתאומיות, מה שתורם לתחושה של נהיגה רגועה ובטטוחה.

תאוצות ביניים, למשל בעת עקיפה, דורשות תכנון מראש ולחיצה נחושה על דוושת הגז, שכן תיבת ה-CVT עלולה לגרום למנוע “לעלות בסל”ד” באופן שמרעיש מעט לפני שהיא מספקת את הכוח המבוקש במלואו.

אך לנהיגה יומיומית רגילה ונינוחה, הביצועים מספקים בהחלט.

VI. טעינה (לרכב פלאג-אין/חשמלי)

לא רלוונטי לסובארו B4 – חזית שסובארו כמעט ולא נגעה בה (עד כה)

חשוב להבהיר, הסובארו B4 דור שישי (וכל הדורות ששווקו בישראל) היא רכב בנזין קלאסי.

היא אינה רכב היברידי, פלאג-אין היברידי, או חשמלי מלא.

לכן, סעיף זה העוסק בחווית הטעינה אינו רלוונטי עבורה.

היא מתודלקת בבנזין, כמו שרובנו מכירים, ואין לה סוללת הנעה גדולה הדורשת טעינה חיצונית.

סובארו, כיצרנית, הייתה יחסית איטית בהצגת דגמים מחושמלים לשוק העולמי, ובמיוחד לישראל.

רק בשנים האחרונות החלה להציג דגמים היברידיים ובהמשך גם חשמליים, אך ה-B4 שייכת לדור אחר של רכבים.

הדלק שהיא צורכת הוא בנזין 95 אוקטן, ועלויות התדלוק הן כפי שפורט בסעיף צריכת דלק.

למי שמחפש רכב ללא התעסקות עם טעינה, ה-B4 בהחלט עונה על הדרישה, שכן כל מה שצריך לעשות הוא למלא דלק בתחנה הקרובה.

VII. חווית נהיגה והתנהגות כביש

נוחות, יציבות וביטחון – הסובארו B4 על הכביש

חווית הנהיגה בסובארו B4 מהדור השישי היא בראש ובראשונה חוויה של ביטחון ושלווה.

הרכב משדר יציבות ואיתנות, ותכונות אלה באות לידי ביטוי בכל סוג נסיעה.

נוחות הנסיעה היא בהחלט מנקודות החוזק שלה.

המתלים מכוילים לצד הרך יחסית, מה שמאפשר לה לשכך היטב את מהמורות הכביש האופייניות לישראל, בין אם מדובר בשיבושים עירוניים, פסי האטה או סדקים בכבישים בינעירוניים.

היא סופגת את המהמורות בצורה חלקה יחסית, מבלי להקפיץ את הנוסעים יתר על המידה, מה שהופך נסיעות ארוכות לנעימות יותר.

רמת בידוד הרעשים ב-B4 היא טובה מאוד.

רעשי מנוע כמעט ואינם חודרים לתא הנוסעים בנהיגה רגילה, למעט תחת עומס חזק, אז מנוע הבוקסר יכול להשמיע נהמה אופיינית.

רעשי רוח נשמעים באופן מינימלי גם במהירויות גבוהות, ורעשי כביש מבודדים היטב בזכות השילוב של איכות חומרים, מתלים וצמיגים.

כל אלה תורמים לסביבת נהיגה ושקט פנימי, המאפשרים שיחה נינוחה או האזנה למוזיקה ללא הפרעה.

ההתנהגות הדינמית של ה-B4 אינה ספורטיבית במיוחד, אך היא בטוחה ויציבה להפליא.

תחושת ההיגוי קלה יחסית בעיר אך מתמלאת במשקל מספק מחוצה לה, ומספקת דיוק סביר.

לא תקבלו כאן משוב חד מהכביש כמו ברכבי ספורט, אך תרגישו חיבור מספק למה שקורה מתחת לגלגלים.

אחיזת הכביש, בזכות מערכת ההנעה הכפולה הקבועה Symmetrical AWD, היא פשוט מצוינת.

הרכב נשאר נטוע לכביש גם בפניות מהירות או בתנאי אחיזה ירודים, ומעניק תחושת ביטחון גבוהה מאוד.

זוויות הגלגול בפניות קיימות, אך הן מרוסנות ומבוקרות, ולא פוגעות בתחושת היציבות הכללית.

תחושת הבלמים טובה, עם יכולת בלימה חזקה ופרוגרסיבית.

יציבות כיוונית במהירויות גבוהות היא נקודת אור נוספת.

ה-B4 שומרת על נתיב נסיעה ישר ומדויק, גם בכבישים פתוחים ומהירים, ואינה מושפעת בקלות מרוחות צד או שינויים קלים בתוואי הדרך.

היא מעניקה תחושה של רכב “גרמני” במובן הטוב של המילה, בהיבט של יציבות ואיתנות בכביש מהיר.

קלות התמרון בעיר היא סבירה, בהתחשב במידותיה הגדולות.

שדה הראייה הטוב וההיגוי הקל יחסית במהירויות נמוכות עוזרים, אך עדיין מדובר ברכב ארוך ורחב הדורש מעט הסתגלות בחניות צפופות או בסמטאות.

מערכת ה-גיר האוטומטית הרציפה (CVT) של סובארו, ה-Lineartronic, משפיעה על החוויה בדרך מעניינת.

היעדר הילוכים “אמיתיים” ותחושת העברה חלקה ומתמשכת תורמים לנוחות בנהיגה רגועה, אך עשויים לגרום לתחושה מעט פחות מעורבת בנהיגה דינמית, שכן המנוע נכנס לסל”ד גבוה במהירות יחסית בעת לחיצה חזקה על הגז, מה שעלול להיות מלווה ברעש מנוע חזק יותר.

אבל בסך הכל, זהו פשר יחסית קטן לנוחות ולחלקות שהיא מציעה.

VIII. בטיחות ומערכות עזר לנהג

בטיחות B4 – חומת מגן יפנית עם טכנולוגיה חכמה

בכל הנוגע לבטיחות, סובארו B4 תמיד הייתה בחזית, ודור השישי לא היה יוצא מן הכלל.

היא זכתה לציון מכובד של 5 כוכבים מתוך 5 במבחני הריסוק של ארגון ה-Euro NCAP, תוצאה המעידה על רמת בטיחות פסיבית גבוהה במיוחד.

ה-B4 הציגה ציונים מרשימים בהגנה על מבוגרים וילדים, עם מבנה חזק ויציב שספג את אנרגיית הפגיעה ביעילות, תוך שמירה על תא הנוסעים שלם.

מעבר לכך, מבנה הרכב תוכנן מתוך מחשבה על בטיחות הולכי רגל, עם פגושים ובתי מנוע שנועדו למזער פגיעה במקרה של תאונה.

לצד הבטיחות הפסיבית המצוינת, סובארו B4 התהדרה במערך מרשים של מערכות עזר לנהג (ADAS), שרובן כונסו תחת השם המפורסם EyeSight.

מערכת EyeSight, שהייתה בין הראשונות בתעשייה, מתבססת על שתי מצלמות סטריאוסקופיות הממוקמות בחלק העליון של השמשה הקדמית, ויכולה לזהות מכשולים, כלי רכב, הולכי רגל ורוכבי אופניים.

המערכת כללה, כסטנדרט ברמות גימור רבות בישראל, בקרת שיוט אדפטיבית המבוססת על רדאר, מערכת בלימה אוטונומית בחירום (Pre-Collision Braking), התרעת סטייה מנתיב (Lane Departure Warning) ויכולת תיקון עדינה של ההיגוי (Lane Keep Assist).

בנוסף, חלק מהדגמים כללו גם התרעה על תנועה חוצה מאחור, ניטור שטחים מתים, ואור גבוה אוטומטי.

מבדקי בטיחות ובחינות דרכים הראו כי מערכות ה-EyeSight תפקדו בצורה חלקה ויעילה בעולם האמיתי.

הבלימה האוטונומית הייתה מדויקת ולא אגרסיבית מדי, ובקרת השיוט האדפטיבית פעלה בצורה טבעית ונוחה.

מערכת השמירה על נתיב הנסיעה הציעה סיוע עדין ומאוזן, ולא הפריעה לנהג בנהיגה.

קלות התפעול של המערכות הייתה גם היא יתרון, עם כפתורים ברורים על ההגה ובמסך המולטימדיה.

השילוב של בטיחות פסיבית מוצקה ומערכות עזר אקטיביות מתקדמות הפך את הסובארו B4 לאחת המכוניות הבטוחות ביותר בקטגוריה שלה, ומקור לשקט נפשי משמעותי עבור בעליה.

IX. מחיר, רמות גימור ואחריות (ישראל)

כמה עולה סובארו B4? מבט על שוק היד השנייה והעלויות הנלוות

הסובארו B4 אינה נמכרת כחדשה בישראל מאז שנת 2019, כך שהשאלה “כמה עולה הרכב?” מתייחסת היום בעיקר לשוק היד השנייה.

נכון לאפריל 2025, טווח המחיר עבור סובארו B4 דור שישי (שנתונים 2015-2019) יכול לנוע בין כ-50,000 ש”ח ל-90,000 ש”ח, בהתאם לשנת הייצור, רמת גימור, קילומטראז’, מצב כללי והיסטוריית טיפולים.

יש לזכור ששוק הרכב המשומש דינמי ומושפע מגורמים רבים, לכן תמיד מומלץ לבדוק את המחירון הרשמי (למשל, לוי יצחק) ואת מצב השוק הנוכחי.

ה-B4 שווקה בישראל במספר רמות גימור עיקריות, כאשר לרוב השוני היה באבזור הנוחות והבטיחות.

היו גרסאות כמו ה-Premium (הבסיסית), Executive ו-Luxury (המאובזרות יותר).

ההבדלים המרכזיים כללו: גודל מסך המולטימדיה, סוג ריפוד המושבים (בד או עור), חישוקי גלגלים (17 או 18 אינץ’), כיוונון חשמלי למושבים, פתחי מיזוג אחוריים, גג שמש נפתח ומערכות בטיחות מתקדמות (EyeSight).

לדוגמה, רמת הגימור Executive בדרך כלל כללה כבר את חבילת ה-EyeSight המלאה, מושבי עור וחישוקי “18, בעוד שה-Premium הייתה בסיסית יותר.

כשרכב חדש, הסובארו B4 נמכרה עם אחריות יצרן מלאה למשך 3 שנים או 100,000 ק”מ, המוקדם מביניהם.

כשמדובר ברכב משומש, יש לוודא אם קיימת אחריות יבואן כלשהי (לרוב לא), או אם נרכשה אחריות מורחבת כלשהי.

האמינות של סובארו ידועה לשמצה, ולכן תקלות משמעותיות הן אירוע נדיר יחסית, אך תמיד מומלץ לבדוק היסטוריית טיפולים מקיפה וביצוע בדיקה מקיפה לפני רכישה.

נושא הבעיות הנפוצות בדגם הספציפי אינו חמור, אך לעיתים נרשמו תלונות על רעש מתיבת הגיר (CVT) בחלק מהדגמים המוקדמים יותר, או על בלאי צפוי לחלקי מתלים לאחר קילומטראז’ גבוה, כמקובל בכל רכב.

עלויות התחזוקה של הסובארו B4 סבירות לקטגוריה.

חלפים עשויים להיות מעט יקרים יותר ממתחרות קוריאניות, אך הזמינות טובה והטיפולים התקופתיים אינם יקרים במיוחד.

שווי השימוש של ה-B4 שמר על יציבות סבירה בשוק הישראלי, הודות לתדמית האמינה שלה והנאמנות למותג.

X. יתרונות

הסובארו B4 מציעה חבילה מנצחת של תכונות, שהופכות אותה לרכישה חכמה בשוק המשומשות:

  • בטיחות ללא פשרות: 5 כוכבי Euro NCAP ומערכת EyeSight מתקדמת (ברמות גימור רבות) הופכים אותה לאחת הבטוחות בקטגוריה.
    מערכות הבטיחות עושות את עבודתן נאמנה ונותנות שקט נפשי משמעותי.
  • אמינות יפנית מוכחת: מותג סובארו ידוע באמינותו יוצאת הדופן, ו-B4 אינה שונה.
    פחות ביקורים במוסך, יותר שקט נפשי.
  • הנעה כפולה קבועה (Symmetrical AWD): אחיזת כביש ויציבות יוצאות דופן בכל תנאי מזג אוויר ובכבישים מפותלים.
    בגשם, בבוץ קל או סתם בכביש כפרי, ה-B4 מרגישה נטועה ובטוחה.
  • מרווח פנימי גדול ותא מטען שימושי: נוחות גבוהה לחמישה נוסעים וכושר העמסה מרשים הופכים אותה למשפחתית מצוינת.
    אידיאלית למשפחות עם ילדים או למי שזקוק למקום רב לציוד.
  • נוחות נסיעה גבוהה ובידוד רעשים יעיל: המתלים הרכים יחד עם בידוד אקוסטי טוב מספקים חווית נסיעה שקטה ונעימה גם בנסיעות ארוכות.
    הופכת את הפקקים וגם את הכבישים הארוכים לנסבלים יותר.
  • שמירת ערך סבירה: למרות שאינה נמכרת כחדשה, הביקוש בשוק המשומשות ותדמית האמינות שומרים על ערכה היטב.
    השקעה נבונה לטווח הארוך.

XI. חסרונות

למרות יתרונותיה הרבים, לסובארו B4 יש גם כמה נקודות תורפה שיש לקחת בחשבון:

  • צריכת דלק גבוהה יחסית: מנוע ה-2.5 ליטר האטמוספרי, יחד עם הנעה כפולה קבועה, אינו חסכוני במיוחד, במיוחד בהשוואה למנועי טורבו קטנים או היברידיים.
    תצטרכו לבקר בתחנת הדלק בתדירות גבוהה יותר מהמתחרות המודרניות.
  • ביצועים לא מסעירים ותחושת גיר CVT: המנוע האטמוספרי ו-הילוכים הרציפים (CVT) מספקים נהיגה חלקה אך פחות דינמית או מרגשת, במיוחד בתאוצות חזקות.
    למי שמחפש ריגושים בכביש, זו לא המכונית.
  • עיצוב פנים שמרני ולא יוקרתי במיוחד: תא הנוסעים פונקציונלי ואיכותי, אך לא מודרני או מפואר כמו חלק מהמתחרות האירופאיות או הקוריאניות.
    לא תמצאו כאן מסכי ענק או חומרי פרימיום יוקרתיים בכל פינה.
  • טכנולוגיה ומולטימדיה מיושנות יחסית: המערכות בדור השישי, למרות שהיו טובות בזמנן, כבר לא עומדות בקצב של הרכבים החדשים יותר מבחינת מהירות, גודל מסכים ואפשרויות קישוריות מתקדמות (למשל, עדכון אוויר).
    תצטרכו להסתפק בפונקציונליות הבסיסית.
  • היעדר גרסאות מחושמלות: למי שמחפש רכב היברידי, פלאג-אין או חשמלי, ה-B4 אינה רלוונטית כלל, והיא מונעת אך ורק בבנזין.
    לא מתאימה למי שרוצה לצמצם את טביעת הרגל הפחמנית או ליהנות מהטבות מיסוי.

XII. השוואת סובארו B4 מול מתחרותיה באותה קטגוריה

הסובארו B4, למרות שכבר אינה משווקת כחדשה, נותרה שחקנית מעניינת בשוק המשומשות, וחשוב להבין את מיצובה בהשוואה לדגמים אחרים של יצרנים אחרים המקבילים לה באותה קטגוריה.

נניח לדוגמה את המאזדה 6 ואת הסקודה סופרב, שתי מתחרות חזקות שהיוו אלטרנטיבות ישירות בזמנו.

המאזדה 6 תמיד בלטה בעיצוב החיצוני והפנימי המלוטש והספורטיבי יותר, ובחווית נהיגה מהנה ודינמית יותר, עם היגוי חד יותר ותחושה של חיבור לכביש.

לעומתה, ה-B4 הציעה נוחות נסיעה עדיפה ובידוד רעשים טוב יותר, במחיר של פחות ריגושים מאחורי ההגה.

היתרון הגדול של ה-B4 הוא כמובן הנעה הכפולה הקבועה, שמאזדה 6 אינה מציעה, מה שמעניק לסובארו יתרון משמעותי באחיזה וביטחון, במיוחד בתנאי גשם או כבישים פחות סלולים.

מבחינת צריכת דלק, המאזדה 6 עם מנועי ה-Skyactiv שלה הייתה לרוב מעט חסכונית יותר מה-B4.

הסקודה סופרב, לעומת זאת, התעלתה על ה-B4 במרווח פנים עצום, במיוחד במושב האחורי, ובפתרונות אחסון חכמים רבים (Simply Clever).

היא גם הציעה מגוון רחב יותר של מנועים, כולל גרסאות טורבו בנזין חזקות וחסכוניות יותר, ולעיתים גם גיר רובוטי כפול מצמדים (DSG) שהיה מהיר ומדויק יותר מתיבת ה-CVT של סובארו.

עם זאת, הסופרב אינה מציעה הנעה כפולה קבועה כסטנדרט (רק באופציה בגרסאות יקרות), ומבדקי בטיחות הראו שה-B4 עם ה-EyeSight שלה הציעה חבילת בטיחות אקטיבית מתקדמת יותר כסטנדרט בחלק מרמות הגימור.

ה-B4 התאימה למי שחיפש אמינות ושקט נפשי, פחות אבזור “צעקני” ויותר פונקציונליות ממוקדת בבטיחות ובביצועי כביש בתנאים מאתגרים.

המחיר של ה-B4 בשוק המשומשות הוא לרוב תחרותי יחסית, מה שהופך אותה לאלטרנטיבה אטרקטיבית למי שמחפש רכב משפחתי גדול, בטוח ואמין, מבלי לשבור את הכיס על רכבים חדשים או יקרים יותר.

XIII. סיכום ומסקנות (פסק דין)

הסובארו B4 – לא לכולם, אבל למי שכן, היא מושלמת

אם הגעתם עד לכאן, אתם כבר מבינים שהסובארו B4 (Subaru Legacy) דור שישי היא מכונית עם אופי וייעוד ברורים.

היא אינה פונה לכל אחד, ובוודאי לא למי שמחפש את הרכב הטרנדי ביותר או את חוד החנית הטכנולוגית.

אבל עבור קהל היעד שלה, היא מציעה חבילה מנצחת של תכונות שקשה למצוא במקום אחר.

ההתרשמות הכוללת מהרכב היא של מכונה בנויה היטב, אמינה להפליא ובטוחה מעל לכל ספק, עם נוחות נסיעה גבוהה ומרווח פנים נדיב.

מדובר ברכב שיודע לעשות את עבודתו נאמנה, יום אחר יום, ללא דרמות או הפתעות לא נעימות, וזה בדיוק מה שהרבה נהגים ישראלים מעריכים.

בהשוואה למתחרות כמו מאזדה 6 או סקודה סופרב, ה-B4 אולי מפסידה בנקודות של עיצוב מודרני, מנועים מוגדשי טורבו או מולטימדיה מתקדמת, אך היא זוכה בגדול בתחומים של בטיחות אקטיבית (EyeSight), אמינות מופלגת, והנעה כפולה קבועה המספקת תחושת ביטחון שאין שנייה לה.

היא פחות מתאימה לנהגים צעירים שמחפשים ביצועים ספורטיביים, צריכת דלק מינימלית או את האבזור הטכנולוגי הכי מתקדם.

ה-B4 היא מכונית למשפחות שמחפשות שקט נפשי ובטיחות, לנהגים בינעירוניים שמעריכים יציבות בכביש, ולכל מי שפשוט רוצה מכונית אמינה שתשרת אותו שנים ארוכות בלי תקלות ובעיות מיותרות.

אז, האם כדאי לקנות סובארו B4 משומשת באפריל 2025?

התשובה היא בהחלט כן, בתנאי שאתם יודעים מה אתם מחפשים.

אם אתם מעריכים אמינות, בטיחות פסיבית ואקטיבית ברמה גבוהה, מרווח פנים ותא מטען גדולים, ונוחות נסיעה יציבה ובטוחה בכל תנאי מזג אוויר – הסובארו B4 היא אופציה מצוינת עבורכם בשוק היד השנייה.

המחיר שלה בשוק המשומשות כיום אטרקטיבי יחסית, והיא מציעה תמורה טובה מאוד לכסף.

רק זכרו לקחת בחשבון את צריכת הדלק שלה שאינה מהנמוכות, ואת העובדה שהיא לא תמיד תספק את הריגוש האולטימטיבי מאחורי הגיר.

אבל היי, יש דברים חשובים יותר מריגושים, נכון? כמו להגיע הביתה בבטחה, למשל. וזה, הסובארו B4 עושה מצוין.

דילוג לתוכן